ORDIN nr. 928 din 10 iulie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 527 din 19 iulie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2ABROGA PEORDIN 1195 11/06/2001
ART. 2ABROGA PENORMA 11/06/2001
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PENORMA 10/07/2002
ActulREFERIRE LAHG 18 04/01/2001 ART. 14
ActulREFERIRE LALEGE 122 19/06/1998
ActulREFERIRE LAOG 12 29/01/1998 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 21
ART. 1APROBA PENORMA 10/07/2002
ART. 2ABROGA PEORDIN 1195 11/06/2001
ART. 2ABROGA PENORMA 11/06/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOG 12 29/01/1998 ART. 1
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 21
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata taxelor judiciare de timbru şi a taxelor de timbru pentru activitatea notarială, datorate anticipat prestării serviciului taxabil



Ministrul finanţelor publice,în temeiul prevederilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, aprobată cu modificări prin Legea nr. 122/1998, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice privind procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata taxelor judiciare de timbru şi a taxelor de timbru pentru activitatea notarială, datorate anticipat prestării serviciului taxabil, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abroga dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.195/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura, criteriile şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 344 din 28 iunie 2001.
 + 
Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu
 + 
Anexa 1NORME METODOLOGICEprivind procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata taxelor judiciare de timbru şi a taxelor de timbru pentru activitatea notarială, datorate anticipat prestării serviciului taxabil + 
Articolul 1În temeiul art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, aprobată cu modificări prin Legea nr. 122/1998, cu modificările ulterioare, la cererea temeinic justificată a contribuabililor, Ministerul Finanţelor Publice, prin organele sale teritoriale, poate acorda scutiri, reduceri, amânări sau eşalonări la plata taxelor judiciare de timbru şi a taxelor de timbru pentru activitatea notarială, datorate anticipat prestării serviciului taxabil.
 + 
Articolul 2(1) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata taxelor judiciare de timbru şi a taxelor de timbru pentru activitatea notarială se soluţionează la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, indiferent de suma.(2) Amanarile la plata se acordă până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal.(3) Esalonarile la plata se acordă pe o perioadă de până la 5 ani şi pot începe cu un termen de graţie de până la 6 luni, cuprins în perioada de eşalonare.(4) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata taxelor de timbru pentru activitatea notarială, formulate de organele fiscale teritoriale, se soluţionează la nivelul urmatorului organ ierarhic superior. La nivelul Ministerului Finanţelor Publice aceste cereri se soluţionează prin decizie motivată, emisă sub semnatura directorului general al Direcţiei generale de politica şi legislaţie fiscală.
 + 
Articolul 3(1) Înlesnirile la plata se acordă numai pe baza cererilor motivate ale contribuabililor, depuse după cum urmează:a) pentru taxele judiciare de timbru, cererile de acordare a înlesnirilor la plata, însoţite de documentele prevăzute la art. 4, se depun, în funcţie de organul care prestează serviciul taxabil, la instanţa de judecată, la Ministerul Justiţiei şi, respectiv, la Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie, urmând ca aceste instituţii să le transmită pentru soluţionare organului fiscal în a cărui raza teritorială îşi are sediul sau domiciliul contribuabilul;b) în cazul taxelor notariale de timbru, cererile de acordare a înlesnirilor la plata, însoţite de documentele prevăzute la art. 4, se depun la organul fiscal în a cărui raza teritorială îşi are sediul sau domiciliul contribuabilul;c) cererile de acordare a înlesnirilor la plata, formulate de cetăţeni români cu domiciliul în străinătate, vor fi transmise sau depuse la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul ales al acestora în România şi vor fi însoţite de dovada privind cetăţenia română a petentilor, de dovada privind veniturile, obţinută de la organul fiscal din ţara de domiciliu, tradusa în limba română şi legalizată, precum şi de alte acte în sprijinul cererii.(2) Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot beneficia de amânări sau de eşalonări la plata numai în situaţia existenţei unui garant cu domiciliul în România, care să facă dovada ca are posibilitatea de a achită suma pentru care se solicita înlesnire la plata şi care să îşi asume obligaţia de plată printr-un angajament de plată ori printr-un act încheiat în forma autentică.(3) Persoanele fizice şi juridice străine, care solicită înlesniri la plata, pot beneficia de scutiri sau de reduceri la plata taxelor judiciare de timbru în condiţiile prevăzute de legislaţia cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat.(4) Pentru obţinerea înlesnirilor la plata petentii vor formula cerere separată pentru fiecare operaţiune taxabila.
 + 
Articolul 4(1) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata vor cuprinde:a) elementele de identificare a contribuabilului, respectiv denumirea sau numele acestuia, sediul ori domiciliul, codul unic de înregistrare sau codul numeric personal, numele şi calitatea celor care reprezintă contribuabilul în relaţiile cu terţii, dacă este cazul, suma datorată, precum şi felul înlesnirilor solicitate;b) motivul solicitării inlesnirii la plata;c) alte elemente în susţinerea cererii.(2) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata, depuse de persoanele fizice, vor fi însoţite de:a) acte doveditoare ale veniturilor de care dispun petentii, inclusiv ale membrilor familiei;b) declaraţie privind copiii, soţul sau sotia aflaţi în întreţinere şi copie de pe certificatele de naştere şi de stare civilă, după caz;c) copie de pe documentele care atesta eventuala stare de incapacitate de muncă;d) declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte ca petentii nu dispun de alte venituri decât cele pentru care au depus acte doveditoare;e) alte documente în susţinerea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.(3) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata, depuse de persoanele juridice, vor fi însoţite de:a) copie de pe ultimul bilanţ contabil depus la organul fiscal teritorial;b) situaţia privind soldul conturilor de disponibil în lei şi în valută la data depunerii cererii, precum şi situaţia privind creditele curente şi cele nerambursate la scandenta;c) copie de pe ultima balanţa de verificare;d) situaţia privind avansurile acordate furnizorilor şi vechimea acestora;e) situaţia privind debitorii conform evidentelor contabile;f) situaţia privind depozitele bancare constituite;g) orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii;h) alte documente în susţinerea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.(4) Situaţiile prevăzute la alin. (3) lit. d), e) şi f) se întocmesc de contribuabili pe propria răspundere.(5) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata, depuse de persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente, precum şi de alţi contribuabili fără personalitate juridică, trebuie să fie însoţite de:a) copie de pe autorizaţia de funcţionare sau de pe actul constitutiv, după caz;b) date privind situaţia economico-financiară a contribuabililor, inclusiv disponibilităţile din conturile bancare;c) alte documente în susţinerea cererii.(6) Pe lângă documentele prevăzute la alin. (2), (3) şi (5), în funcţie de natura taxei pentru care se solicita înlesnirea la plata, cererile vor fi însoţite şi de:a) o copie de pe acţiunea în justiţie, certificată pentru conformitate de către instanţa, şi un document eliberat de aceasta, din care să rezulte părţile în proces, cuantumul taxei sau diferenţei de taxa datorate şi, după caz, numărul din registrul prevăzut la art. 21 din Legea nr. 146/1997, cu modificările ulterioare;b) confirmarea notarului public asupra serviciului supus taxarii şi a cuantumului taxei datorate.(7) Cererile de acordare a unor înlesniri la plata se înregistrează într-un registru special la organele fiscale teritoriale, separat pentru contribuabili persoane fizice, juridice şi alţi contribuabili fără personalitate juridică.(8) Documentaţia întocmită de persoane juridice sau de contribuabili fără personalitate juridică va fi completată de organul fiscal la care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe cu un referat, care va cuprinde sinteza informaţiilor prezentate în documentaţie de către contribuabili, precum şi propunerea privind modul de soluţionare a cererii.(9) Documentaţia întocmită de contribuabili persoane fizice va fi completată de organul fiscal la care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe cu copii de pe extrasele de rol din ultimii 2 ani sau, după caz, de pe contul fiscal personal, precum şi cu actul constatator întocmit cu ocazia verificării pe teren a cererii de acordare a înlesnirilor la plata, din care să rezulte:a) situaţia stării materiale a contribuabilului (bunuri imobile şi mobile ale debitorului şi membrilor familiei sale);b) posibilităţi de încasare a debitului (în cazul solicitării amânării sau eşalonării);c) alte elemente utile pentru soluţionarea cererii;d) propunerea de soluţionare a cererii.(10) Administraţiile finanţelor publice municipale, orăşeneşti şi comunale vor transmite pentru soluţionare cererile contribuabililor, însoţite de documentaţia aferentă, direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 5(1) La soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor se au în vedere următoarele:a) lipsa posibilităţii de plată anticipata a taxelor, rezultată din analiza situaţiei materiale sau economico-financiare a contribuabililor;b) posibilitatea recuperării sumelor pentru care se propune acordarea amânării sau eşalonării la plata, inclusiv a majorărilor aferente.(2) Pentru analiza şi soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata se pot solicita şi alte informaţii şi documente referitoare la contribuabil.
 + 
Articolul 6Termenul de soluţionare a cererilor este de maximum 30 de zile de la data primirii documentaţiei complete.
 + 
Articolul 7Înlesnirile la plata obligaţiilor la bugetul de stat se acordă în următoarele condiţii:a) de la data aprobării cererii de acordare a înlesnirilor la plata, pentru sumele eşalonate sau amânate, se datorează şi se calculează majorări conform prevederilor legale, plata acestora efectuandu-se împreună cu rata respectiva. Pe perioada de graţie acordată la eşalonare şi pe perioada amânării la plata majorările datorate conform legii se achită lunar;b) înlesnirile la plata se pot acorda şi cu impunerea altor condiţii care se considera stimulative pentru încasarea veniturilor bugetare.
 + 
Articolul 8Dacă prin cerere debitorul solicita reducerea sau scutirea la plata, iar din analiza întregii documentaţii rezultă ca acordarea unei înlesniri dintre cele menţionate anterior nu este oportuna, se poate acorda, cu acceptul scris al contribuabilului, o alta înlesnire la plata, respectiv amânare sau eşalonare.
 + 
Articolul 9(1) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata se soluţionează prin decizie motivată, emisă sub semnatura directorului general al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti. Decizia este definitivă.(2) Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor informa şi prestatorii de servicii taxabile asupra modului de soluţionare a cererilor de înlesnire la plata.
 + 
Articolul 10Nerespectarea înlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate, conduce la executarea silită pentru întreaga suma neplatita şi la obligaţia de plată a majorărilor de întârziere şi a penalitatilor de întârziere calculate de la data la care termenul şi/sau condiţiile nu au fost respectate.
 + 
Articolul 11Conducerile direcţiilor generale ale finanţelor publice urmăresc permanent ţinerea evidentei cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, stadiul soluţionării acestora, precum şi respectarea termenelor de soluţionare în cadrul reglementărilor legale.
 + 
Articolul 12Cererile de acordare a înlesnirilor la plata, depuse şi nesolutionate până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, vor fi soluţionate conform acestor norme.────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x