pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din România – RACR-ASAP, ediţia 02/2005
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,în scopul creării cadrului necesar aplicării directe, la data aderării României la Uniunea Europeană, a Regulamentului (EC) nr. 793/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru amendarea Regulamentului Consiliului (EEC) nr. 95/93 privind regulile comune de alocare a sloturilor pe aeroporturile comunitare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JO) nr. 138/2004,în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12 şi 13 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă română privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din România – RACR-ASAP, ediţia 02/2005, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2006. +
Articolul 4La aceeaşi dată Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.019/2002 pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din România – RACR-ASAP, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 25 septembrie 2002, se abrogă.Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,Gheorghe DobreBucureşti, 9 iunie 2005.Nr. 924. +
Anexa REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂprivind alocarea sloturilor peaeroporturile din România – RACR-ASAP, ediţia 02/2005 +
Articolul 1ScopPrezenta reglementare se aplică aeroporturilor din România. +
Articolul 2DefiniţiiÎn accepţiunea prezentei reglementări:a) slot înseamnă permisiunea dată de un coordonator în conformitate cu prevederile prezentei reglementări pentru utilizarea tuturor elementelor infrastructurii aeroportuare necesare pentru operarea unui serviciu aerian pe un aeroport coordonat la o dată şi oră specificate, în scopul aterizării sau decolării, alocate de un coordonator în conformitate cu prevederile prezentei reglementări; … b) nou-admis înseamnă: … (i) un transportator aerian care solicită, ca parte a unei serii de sloturi, un slot pe un aeroport în orice zi, în cazul în care, dacă solicitarea transportatorului ar fi acceptată, acesta ar deţine în total mai puţin de 5 sloturi pe acel aeroport în acea zi; sau(îi) un transportator aerian care solicită o serie de sloturi pentru un serviciu aerian de pasageri, regulat şi fără escală, între două aeroporturi din România unde cel mult alţi 2 transportatori aerieni operează în aceeaşi zi acelaşi serviciu aerian regulat şi fără escală între aceste aeroporturi sau sisteme de aeroporturi, în cazul în care, dacă solicitarea transportatorului aerian ar fi acceptată, acesta ar deţine totuşi mai puţin de 5 sloturi pe acel aeroport în acea zi pentru acel serviciu fără escală; sau(iii) un transportator aerian care solicită o serie de sloturi pe un aeroport pentru un serviciu aerian de pasageri, regulat şi fără escală, între acel aeroport şi un aeroport de interes local unde nici un alt transportator aerian nu operează în aceeaşi zi acelaşi serviciu aerian regulat şi fără escală între aceste aeroporturi sau sisteme de aeroporturi, în cazul în care, dacă solicitarea transportatorului aerian ar fi acceptată, acesta ar deţine totuşi mai puţin de 5 sloturi pe acel aeroport în acea zi pentru acel serviciu fără escală.Un transportator aerian care deţine mai mult de 5% din totalul sloturilor disponibile în ziua respectivă pe un anumit aeroport sau mai mult de 4% din totalul sloturilor disponibile în ziua respectivă pe un sistem de aeroporturi din care face parte acel aeroport nu va fi considerat ca nou-admis pe acel aeroport.c) serviciu aerian direct înseamnă un serviciu aerian între două aeroporturi, inclusiv escalele, cu aceeaşi aeronavă şi acelaşi număr de zbor; … d) perioadă de programare înseamnă fie sezonul de vară, fie de iarnă, astfel cum este el utilizat în programele de zbor ale transportatorilor aerieni; … e) transportator aerian român înseamnă un transportator aerian cu o licenţă de transport aerian valabilă, eliberată de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 578/1998 pentru aprobarea Reglementării privind acordarea licenţei de transport aerian, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 4 iunie 1999, cu modificările şi completările ulterioare; … f) (i) transportator aerian înseamnă un prestator de transport aerian cu o licenţă de transport aerian sau echivalentul acesteia valabilă cel puţin până la 31 ianuarie pentru următorul sezon de vară sau cel puţin până la 31 august pentru următorul sezon de iarnă. În aplicarea prevederilor art. 4, 8, 9 şi 12, definiţia transportatorului aerian va include de asemenea şi operatorii de aviaţie de afaceri, atunci când aceştia operează conform unui program regulat; în aplicarea prevederilor art. 7 şi 15, definiţia transportatorului aerian va include de asemenea toţi operatorii de aeronave civile; … (îi) grup de transportatori aerieni înseamnă 2 sau mai mulţi transportatori aerieni care efectuează împreună operaţiuni comune, operaţiuni de franciză sau code-sharing în scopul operării unui serviciu aerian specific;g) aeroport coordonat înseamnă orice aeroport unde, pentru a putea ateriza sau decola, unui transportator aerian sau oricărui alt operator de aeronave trebuie să îi fie alocat un slot de către un coordonator, cu excepţia zborurilor de stat, a aterizărilor de urgenţă şi a zborurilor umanitare; … h) sistem de aeroporturi înseamnă două sau mai multe aeroporturi grupate împreună şi deservind acelaşi oraş ori aceeaşi regiune; lista cuprinzând sistemele de aeroporturi se stabileşte de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului; … i) aeroport cu programe de operare facilitate înseamnă un aeroport unde există potenţial de apariţie a limitărilor de capacitate în anumite perioade ale zilei, săptămânii sau anului, rezolvabile prin cooperare voluntară între transportatorii aerieni şi unde a fost numit un facilitator de programe de operare în scopul facilitării operării transportatorilor aerieni existenţi sau a celor care intenţionează să opereze pe acel aeroport; … j) administrator al aeroportului înseamnă o entitate care, în legătură cu alte activităţi sau fără legătură cu acestea, are sarcina, în conformitate cu legislaţia ori cu reglementările naţionale, administrării şi conducerii facilităţilor aeroportuare şi a coordonării şi controlului activităţii diverşilor operatori prezenţi în cadrul aeroportului sau al sistemului de aeroporturi respectiv; … k) serie de sloturi înseamnă cel puţin 5 sloturi care au fost solicitate pentru aceeaşi perioadă de timp din aceeaşi zi a săptămânii, în mod regulat în acelaşi sezon de operare, şi care sunt alocate în acest mod sau, dacă nu este posibil, sunt alocate aproximativ la aceeaşi perioadă de timp; … l) aviaţie de afaceri înseamnă acel sector al aviaţiei generale care priveşte operarea sau utilizarea unor aeronave de către agenţi economici pentru transportul de pasageri ori bunuri ca mijloc de asistenţă pentru desfăşurarea obiectului lor de activitate, în cazul în care aeronavele sunt operate pentru scopuri considerate în general ca nefiind contractabile de către public şi sunt pilotate de către persoane care deţin cel puţin o licenţă valabilă de pilot comercial pentru zbor instrumental; … m) parametrii de coordonare înseamnă exprimarea, în termeni operaţionali, a întregii capacităţi disponibile pentru alocarea sloturilor pe un aeroport în timpul fiecărei perioade de coordonare, reflectând toţi factorii tehnici, operaţionali şi de mediu care afectează performanţele infrastructurii aeroportuare şi a diferitelor sale subsisteme. … +
Articolul 3Condiţii pentru coordonarea aeroportului1. a) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nu are obligaţia de a desemna un aeroport ca fiind cu programe de operare facilitate sau coordonat, în alte condiţii decât cele prevăzute în prezentul articol.b) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nu va desemna un aeroport ca fiind coordonat decât în conformitate cu prevederile paragrafului 3. … 2. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate totuşi să desemneze orice aeroport ca fiind cu planuri facilitate, cu condiţia respectării principiilor de transparenţă, neutralitate şi nediscriminare.3. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura efectuarea de către administratorul aeroportului sau de către orice alt organ competent a unei analize temeinice a capacităţii unui aeroport fără statut de desemnare ori cu programe de operare facilitate, atunci când consideră necesar, sau în decurs de 6 luni, dacă:(i) transportatorii aerieni care efectuează mai mult de jumătate din operaţiunile de pe un aerport sau administratorul aeroportului au înaintat o solicitare scrisă prin care oricare dintre aceştia consideră capacitatea ca fiind insuficientă pentru operaţiunile actuale ori planificate în anumite perioade de timp; sau(îi) un aeroport în mod particular este în realitate accesibil numai pentru transportatorii aerieni cărora li s-au alocat sloturi sau unde transportatorii aerieni şi în mod special nou-admişii întâmpină dificultăţi majore în asigurarea posibilităţii de aterizare şi decolare pe aeroportul respectiv.Această analiză, bazată pe metode general recunoscute, va evidenţia orice limitare de capacitate, având în vedere constrângerile de mediu pe aeroportul respectiv. Analiza va lua în considerare posibilităţile de depăşire a acestor limitări de capacitate prin intermediul unei infrastructuri noi sau modificarea celei existente, a schimbărilor operaţionale sau prin orice alte modificări, precum şi durata de timp preconizată pentru rezolvarea problemelor. Analiza va fi actualizată dacă a fost invocat paragraful 5 sau dacă au apărut modificări pe aeroport care influenţează în mod semnificativ capacitatea sa şi utilizarea acesteia. Atât analiza, cât şi metoda prin care aceasta a fost efectuată vor fi puse la dispoziţie părţilor care au solicitat analiza şi, la cerere, altor părţi interesate.4. Pe baza analizei, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului se va consulta asupra situaţiei capacităţii aeroportului cu administratorul aeroportului, cu transportatorii aerieni care utilizează în mod regulat aeroportul, cu organizaţiile care îi reprezintă, cu reprezentanţii operatorilor de aviaţie generală care utilizează în mod regulat aeroportul, precum şi cu furnizorul de servicii de trafic aerian.5. În situaţia în care limitările de capacitate apar cel puţin pe o perioadă de programare, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va desemna aeroportul ca fiind coordonat pentru perioadele respective numai dacă:a) limitările de capacitate sunt de aşa natură încât nu se pot evita întârzieri semnificative pe acel aeroport; şi … b) nu există posibilitatea de rezolvare a acestor probleme în termen scurt. … 6. Prin derogare de la prevederile paragrafului 5, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în situaţii excepţionale, poate desemna ca fiind coordonate aeroporturile afectate pe perioada respectivă.7. Atunci când se ajunge la o capacitate suficientă pentru operaţiunile existente sau planificate pe un aeroport coordonat, desemnarea acestuia ca aeroport coordonat va fi suspendată. +
Articolul 4Facilitatorul de programe de operare şi coordonatorul1. Pentru un aeroport desemnat ca fiind cu programe de operare facilitate sau coordonat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura numirea, după caz, a unei persoane fizice ori juridice calificate, în calitate de facilitator de programe de operare sau coordonator al aeroportului, după consultarea în prealabil a transportatorilor aerieni care utilizează aeroportul în mod regulat, a organizaţiilor lor reprezentative şi a administratorului aeroportului, precum şi a comitetului de coordonare, dacă un astfel de comitet există. Acelaşi facilitator de programe de operare sau coordonator poate fi numit pentru mai multe aeroporturi.2. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura:a) faptul că, pe un aeroport cu programe de operare facilitate, facilitatorul de programe de operare acţionează conform prevederilor prezentei reglementări, în manieră independentă, neutră, nediscriminatorie şi transparentă; … b) independenţa coordonatorului pe un aeroport coordonat, prin separarea din punct de vedere funcţional a coordonatorului de orice parte individuală interesată. Sistemul de finanţare a activităţilor coordonatorului va fi de aşa natură încât să garanteze statutul de independent al acestuia; … c) faptul că orice coordonator acţionează conform prevederilor prezentei reglementări, în manieră neutră, nediscriminatorie şi transparentă. … 3. Facilitatorul de programe de operare şi coordonatorul vor participa la conferinţele internaţionale ale transportatorilor aerieni de coordonare a orarelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.4. Facilitatorul de programe de operare va consilia transportatorii aerieni şi va recomanda perioade alternative de sosire şi/sau plecare atunci când este posibil să se producă limitări de capacitate.5. Coordonatorul va fi singura persoană responsabilă de alocarea sloturilor. Acesta va aloca sloturile în conformitate cu prevederile prezentei reglementări şi va lua măsuri pentru ca, în cazuri de urgenţă, să poată fi alocate sloturi şi în afara orelor normale de lucru.6. Facilitatorul de programe de operare va monitoriza modul în care operaţiunile transportatorilor aerieni respectă programele de operare ce le-au fost recomandate. Coordonatorul va monitoriza modul în care operaţiunile transportatorilor aerieni respectă sloturile ce le-au fost alocate. Aceste verificări de conformare se vor efectua în cooperare cu administratorul aeroportului şi cu furnizorul de servicii de trafic aerian şi vor lua în considerare timpul, precum şi alţi parametri relevanţi legaţi de aeroportul în cauză. La cerere, coordonatorul va prezenta Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului un raport anual de activitate privind, în mod special, aplicarea prevederilor art. 9 şi 15, precum şi orice reclamaţii privind aplicarea prevederilor art. 8 şi 12, înaintate comitetului de coordonare, şi măsurile luate pentru soluţionarea lor.7. Toţi facilitatorii de programe de operare şi coordonatorii vor coopera în scopul detectării inconsecvenţelor existente în programele de operare.8. La cerere şi într-un interval de timp rezonabil, coordonatorul va pune la dispoziţie, în mod gratuit, părţilor interesate şi îndeosebi membrilor sau observatorilor din comitetul de coordonare, în formă scrisă sau în orice altă formă uşor accesibilă, următoarele informaţii:a) sloturile istorice pe linii aeriene, cronologic, pentru toţi transportatorii aerieni de pe aeroport; … b) sloturile solicitate iniţial de fiecare transportator aerian, cronologic, pentru toţi transportatorii aerieni; … c) toate sloturile alocate, precum şi cererile existente de sloturi, listate individual pentru fiecare transportator aerian, în ordine cronologică, aferente tuturor transportatorilor aerieni; … d) sloturile rămase disponibile; … e) detalii complete privind criteriile utilizate la alocarea sloturilor. … 9. Informaţiile menţionate la paragraful 8 vor fi puse la dispoziţie cel mai târziu la deschiderea conferinţelor relevante de coordonare a orarelor, iar atunci când este necesar, în timpul conferinţelor sau după aceste conferinţe. La cerere, coordonatorul va furniza aceste informaţii în formă sintetică. Un tarif legat de costuri poate fi solicitat pentru furnizarea acestor informaţii sintetice.10. În cazul în care sunt disponibile standarde de prezentare a informaţiilor privind programele de operare, relevante şi general acceptate, facilitatorul de programe de operare, coordonatorul şi transportatorii aerieni le vor aplica, cu condiţia ca ele să fie conforme cu legislaţia în vigoare. +
Articolul 5Comitetul de coordonare1. Pe un aeroport coordonat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura înfiinţarea unui comitet de coordonare. Acelaşi comitet de coordonare poate fi numit pentru mai multe aeroporturi. Participarea în acest comitet va fi deschisă cel puţin transportatorilor aerieni care utilizează în mod frecvent aeroportul sau aeroporturile respective şi organizaţiilor lor reprezentative, administratorului aeroportului respectiv, reprezentanţilor furnizorului de servicii de trafic aerian şi reprezentanţilor aviaţiei generale care utilizează în mod frecvent aeroportul.Sarcinile comitetului de coordonare vor fi:a) să facă propuneri sau recomandări coordonatorului şi/sau Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului privind: … – posibilităţile de creştere a capacităţii aeroportului, determinate în conformitate cu prevederile art. 3, sau de îmbunătăţire a utilizării acestuia;– parametrii de coordonare determinaţi în conformitate cu prevederile art. 6;– metodele de monitorizare a utilizării sloturilor alocate;– liniile directoare locale pentru alocarea sloturilor sau monitorizarea utilizării sloturilor alocate, luând în considerare, printre altele, posibile probleme de mediu, astfel cum este stipulat de prevederile art. 8 paragraful 5;– îmbunătăţirea condiţiilor de trafic predominante pe aeroportul respectiv;– problemele grave cu care se confruntă nou-veniţii, astfel cum este stipulat de prevederile art. 12 paragraful 8;– toate problemele referitoare la capacitatea aeroportului;b) să medieze între părţile interesate referitor la reclamaţiile privind alocarea sloturilor, astfel cum este stipulat de prevederile art. 13. … 2. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi coordonatorul vor fi invitaţi la adunările comitetului de coordonare în calitate de observatori.3. Comitetul de coordonare îşi va întocmi propriul regulament de funcţionare, care va cuprinde, printre altele, procedurile de participare, alegeri, frecvenţa întâlnirilor şi limba folosită în cadrul întâlnirilor. Orice membru al comitetului de coordonare poate propune linii directoare locale, astfel cum este stipulat de prevederile art. 8 paragraful 5. La cererea coordonatorului, comitetul de coordonare va discuta liniile directoare locale propuse pentru alocarea sloturilor, precum şi pe cele propuse pentru monitorizarea utilizării sloturilor. Un raport al discuţiilor din cadrul comitetului de coordonare se va înainta Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu indicarea punctelor de vedere exprimate în cadrul comitetului. +
Articolul 6Parametrii de coordonare1. Pe un aeroport coordonat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura determinarea bianuală a parametrilor pentru alocarea de sloturi, având în vedere toate constrângerile tehnice, operaţionale şi de mediu relevante, precum şi orice schimbări aduse acestora.Această acţiune se va baza pe o analiză obiectivă a posibilităţilor de procesare a traficului aerian, avându-se în vedere diferitele tipuri de trafic de pe aeroport, posibilele limitări în utilizarea spaţiului aerian care pot apărea în timpul perioadei de coordonare şi situaţia capacităţii.Parametrii vor fi comunicaţi coordonatorului aeroportului din timp, înainte ca alocarea iniţială de sloturi să aibă loc în scopul desfăşurării conferinţelor de coordonare a orarelor.2. În situaţia în care acţiunea prevăzută la paragraful 1 nu are loc, coordonatorul va defini intervalele de timp de coordonare relevante, după consultarea comitetului de coordonare şi conform capacităţii stabilite.3. Determinarea parametrilor şi a metodologiei utilizate, precum şi orice schimbare adusă acestora vor fi discutate în detaliu în cadrul comitetului de coordonare, în scopul creşterii capacităţii şi a numărului de sloturi disponibile pentru alocare, înaintea luării deciziei finale privind parametrii de alocare a sloturilor. La cerere, toate documentele relevante se vor pune la dispoziţie părţilor interesate. +
Articolul 7Informaţii pentru facilitatorii de programe de operare şi coordonatori1. Transportatorii aerieni care operează sau intenţionează să opereze pe un aeroport cu programe de operare facilitate sau coordonat trebuie să prezinte, după caz, facilitatorului de programe de operare sau coordonatorului toate informaţiile relevante solicitate de aceştia. Toate informaţiile solicitate vor fi furnizate în formatul şi în perioada de timp specificate de facilitatorul de programe de operare sau de coordonator. În mod special, un transportator aerian va informa coordonatorul la momentul cererii de alocare, dacă beneficiază de statutul de nou-admis conform prevederilor art. 2 lit. b), cu privire la sloturile cerute.Pe toate aeroporturile fără un statut de desemnare, administratorul aeroportului va furniza, atunci când un coordonator solicită acest lucru, orice informaţie pe care o deţine privind serviciile planificate ale transportatorilor aerieni.2. În cazul în care un transportator aerian nu furnizează informaţiile prevăzute la paragraful 1, cu excepţia cazului în care demonstrează în mod satisfăcător că există circumstanţe atenuante, sau furnizează informaţii false ori greşite, coordonatorul nu va lua în considerare solicitarea sau solicitările de alocare de sloturi făcute de transportatorul aerian la care se referă informaţiile incomplete, false sau eronate. Coordonatorul va oferi transportatorului aerian în cauză posibilitatea de a-şi prezenta propriile observaţii.3. Facilitatorul de programe de operare sau coordonatorul, administratorul aeroportului şi furnizorul de servicii de trafic aerian îşi vor pune la dispoziţie reciproc toate informaţiile necesare în scopul exercitării atribuţiilor ce le revin, inclusiv informaţii de zbor şi privind sloturile. +
Articolul 8Procesul de alocare a sloturilor1. Din rezerva de sloturi se alocă transportatorilor solicitanţi serii de sloturi constând în aprobări de utilizare a infrastructurii aeroportuare în scopul aterizării sau decolării, pentru perioda de programare pentru care au fost solicitate, la expirarea acesteia ele trebuind să fie returnate în rezerva de sloturi, în conformitate cu prevederile art. 12.2. Fără a prejudicia prevederile art. 7, 9, 11, art. 12 paragraful 1 şi ale art. 15, paragraful 1 al prezentului articol nu se aplică atunci când sunt îndeplinite următoarele condiţii:– o serie de sloturi a fost utilizată de către un transportator aerian pentru operarea de servicii aeriene regulate şi neregulate cu program prestabilit; şi– acel transportator aerian poate demonstra în mod satisfăcător coordonatorului că a utilizat seria de sloturi în cauză, conform aprobării date de coordonator, cel puţin 80% din timp, pe perioada de programare pentru care a fost alocată.În acest caz, transportatorul aerian are dreptul de a obţine aceeaşi serie de sloturi în următoarea perioadă echivalentă de programare, dacă solicită acest lucru în perioada de timp stipulată la art. 7 paragraful 1.3. Fără a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 2, în cazul în care nu pot fi satisfăcute toate cererile de sloturi conform solicitărilor transportatorilor aerieni în cauză, vor avea prioritate serviciile aeriene comerciale şi, în particular, cele regulate şi cele neregulate cu program prestabilit. În cazul solicitărilor similare pentru aceeaşi categorie de servicii, vor avea prioritate operaţiunile ce se desfăşoară pe durata întregului an.4. Modificarea unei serii de sloturi, înainte de alocarea sloturilor disponibile în rezerva de sloturi menţionată la art. 12 către ceilalţi transportatori aerieni solicitanţi, se poate face numai în scopuri operaţionale sau dacă alocarea de sloturi către transportatorii aerieni ar fi îmbunătăţită în comparaţie cu cererile iniţiale. Modificarea intră în vigoare numai după confirmarea dată de coordonator.5. Coordonatorul va avea în vedere şi reguli şi linii directoare suplimentare stabilite de industria de transport aerian internaţională sau naţională, precum şi liniile directoare locale propuse de comitetul de coordonare şi aprobate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu condiţia ca aceste reguli şi linii directoare să nu afecteze statutul independent al coordonatorului, să fie conforme cu legislaţia în vigoare şi să aibă ca scop îmbunătăţirea utilizării eficiente a capacităţii aeroportului.6. Dacă un slot solicitat nu poate fi acordat, coordonatorul va informa transportatorul aerian solicitant despre motivele neacordării slotului şi îi va indica slotul alternativ disponibil cel mai apropiat de solicitarea iniţială.7. Coordonatorul trebuie să încerce ca, pe lângă alocarea planificată de sloturi pentru perioada de programare, să satisfacă solicitări de alocare singulare, primite în termen scurt, pentru orice tip de operaţiuni de aviaţie, inclusiv aviaţia generală. În acest scop se pot utiliza sloturile disponibile în rezerva de sloturi menţionată la art. 12, după distribuirea către transportatorii aerieni solicitanţi, precum şi sloturile devenite disponibile pe termen scurt. +
Articolul 9Mobilitatea sloturilor1. Sloturile pot fi:a) transferate de un transportator aerian de pe o rută sau tip de serviciu pe altă rută sau tip de serviciu operat de acelaşi transportator aerian; … b) transferate: … (i) între companii-mamă şi sucursale şi între sucursale ale aceleiaşi companii-mamă;(îi) ca parte a preluării controlului asupra capitalului unui transportator aerian;(iii) în cazul preluării totale sau parţiale, atunci când sloturile sunt direct legate de transportatorul aerian care este preluat;c) schimbate, unul câte unul, între transportatorii aerieni. … 2. Transferurile sau schimburile menţionate la paragraful 1 vor fi notificate coordonatorului şi nu vor avea efect înainte de confirmarea acestuia. Coordonatorul va refuza confirmarea transferurilor sau a schimburilor dacă acestea nu sunt conforme cu prevederile prezentei reglementări şi în situaţia în care coordonatorul nu este sigur că:a) operaţiunile aeroportuare nu vor fi prejudiciate, luând în considerare toate constrângerile tehnice, operaţionale şi de mediu; … b) sunt respectate limitările impuse conform art. 11; … c) un transfer de sloturi nu cade sub incidenţa paragrafului 3. … 3. a) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit. b), nu pot fi transferate în baza prevederilor paragrafului 1 lit. b) al prezentului articol pe o durată de două perioade de programare echivalente, cu excepţia unei preluări legal autorizate a activităţilor ca urmare a procedurii de faliment.b) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit. b) (îi) şi (iii), nu pot fi transferate pe o altă rută în baza prevederilor paragrafului 1 lit. a) al prezentului articol pe o durată de două perioade de programare echivalente, decât dacă nou-admisul ar fi tratat cu aceeaşi prioritate pe noua rută ca şi pe ruta iniţială. … c) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit. b), nu pot fi schimbate în baza prevederilor paragrafului 1 lit. c) al prezentului articol pe o durată de două perioade de programare echivalente, decât în scopul îmbunătăţirii sloturilor alocate pentru aceste servicii în comparaţie cu cererea iniţială. … +
Articolul 10Excluderea cererilor de compensareDreptul de a obţine o serie de sloturi, menţionat la art. 8 paragraful 2, nu dă dreptul înaintării de solicitări de compensare ca urmare a oricărei limitări, restricţionări sau eliminări impuse în conformitate cu legislaţia în vigoare. Prezenta reglementare nu limitează dreptul autorităţilor publice de a solicita transferul sloturilor între transportatorii aerieni şi de a direcţiona modul în care acestea sunt alocate în conformitate cu legislaţia naţională în domeniul concurenţei. Aceste transferuri pot avea loc numai fără compensare monetară. +
Articolul 11Obligaţiile de serviciu public1. Pe o rută pe care a fost impusă obligaţia de serviciu public, în conformitate cu prevederile Legii nr. 491/2004 privind obligaţia de serviciu public pe rute aeriene interne, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate rezerva, pe un aeroport coordonat, sloturile necesare operării pe ruta respectivă. Dacă sloturile rezervate pe ruta respectivă nu sunt utilizate, ele se vor disponibiliza pentru orice transportator aerian interesat în operarea pe acea rută conform obligaţiilor de serviciu public, cu respectarea prevederilor paragrafului 2. Dacă nici un alt transportator aerian nu este interesat de operarea rutei, iar Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nu declanşează procedura de licitaţie conform prevederilor art. 6 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 491/2004, sloturile fie vor fi rezervate pentru o altă rută supusă obligaţiilor de serviciu public, fie vor fi restituite rezervei de sloturi.2. Procedura de licitaţie stabilită la art. 6 din Legea nr. 491/2004 se va aplica pentru utilizarea sloturilor menţionate la pct. 1 în situaţia în care mai mulţi transportatori aerieni români sunt interesaţi în deservirea rutei şi nu au putut să obţină sloturile la o oră diferenţă înainte sau după ora solicitată coordonatorului. +
Articolul 12Rezerva de sloturi1. Coordonatorul va crea o rezervă de sloturi care va conţine toate sloturile nealocate în baza art. 8 paragrafele 2 şi 4. Toate sloturile noi rezultate în urma aplicării prevederilor art. 3 paragraful 3 vor fi incluse în rezerva de sloturi.2. O serie de sloturi care a fost alocată unui transportator aerian pentru operarea unui serviciu aerian regulat sau neregulat cu program prestabilit nu va da dreptul acelui transportator aerian la aceeaşi serie de sloturi în perioada de programare următoare echivalentă, dacă acesta nu poate demonstra în mod satisfăcător coordonatorului că sloturile au fost utilizate de către acel transportator aerian, conform aprobării date de coordonator, cel puţin 80% din timp, pe perioada de programare pentru care au fost alocate.3. Sloturile alocate unui transportator aerian înainte de 31 ianuarie pentru următorul sezon de vară sau înainte de 31 august pentru următorul sezon de iarnă, dar care au fost returnate coordonatorului pentru realocare înaintea acestor date, nu vor fi luate în considerare în scopul calculării gradului de utilizare.4. Dacă gradul de utilizare de 80% a seriei de sloturi nu poate fi demonstrat, toate sloturile care formează acea serie se vor include în rezerva de sloturi dacă neutilizarea nu se poate justifica pe baza oricăruia dintre motivele următoare:a) circumstanţe neprevăzute şi inevitabile în afara controlului transportatorului aerian care conduc la: … – menţinerea la sol a tipului de aeronavă utilizat în general pentru serviciul aerian respectiv;– închiderea unui aeroport sau a unui spaţiu aerian;– dereglarea gravă a operaţiunilor pe aeroporturile respective, inclusiv a seriilor de sloturi pe alte aeroporturi care au legătură cu rutele, afectate de aceste dereglări, pe o durată substanţială a perioadei de programare relevantă;b) întreruperea serviciilor aeriene datorată unei acţiuni intenţionate menite să afecteze aceste servicii, care face practic şi/sau tehnic imposibil ca transportatorul aerian să îşi desfăşoare operaţiunile conform planificării; … c) suspendarea temporară a licenţei de transport aerian de către autoritatea competentă până la reorganizarea financiară a transportatorului aerian, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 578/1998, cu modificările şi completările ulterioare; … d) proceduri judiciare privind aplicarea art. 11 pentru rute pe care au fost impuse obligaţii de serviciu public în conformitate cu prevederile Legii nr. 491/2004, având ca rezultat suspendarea temporară a operării acestor rute. … 5. Fără a prejudicia prevederile art. 8 paragraful 2, sloturile incluse în rezerva de sloturi vor fi distribuite transportatorilor aerieni care le solicită. O cotă de 50% din aceste sloturi va fi mai întâi alocată nou-admişilor, cu excepţia cazului în care solicitările din partea nou-admişilor sunt sub 50%. Coordonatorul va trata obiectiv cererile nou-admişilor şi ale altor transportatori, conform perioadelor de coordonare ale fiecărei zile de programare.În ceea ce priveşte cererile nou-admişilor, vor avea prioritate transportatorii aerieni care solicită statutul de nou-admis în baza art. 2 lit. b) (i) şi (îi) sau a art. 2 lit. b) (i) şi (iii).6. Un nou-admis căruia i s-a oferit o serie de sloturi la două ore diferenţă înainte sau după ora solicitată şi care nu a acceptat această ofertă nu se va mai bucura de statutul de nou-admis pe acea perioadă de programare.7. În cazul serviciilor operate de un grup de transportatori aerieni, numai un singur transportator aerian participant poate cere sloturile necesare. Transportatorul aerian care operează un astfel de serviciu îşi asumă responsabilitatea pentru îndeplinirea criteriilor de operare impuse în vederea menţinerii dreptului istoric prevăzut la art. 8 paragraful 2.Sloturile alocate unui transportator aerian pot fi utilizate de alţi transportatori aerieni participanţi la o operaţiune comună cu acesta, în condiţiile în care codul de desemnare al transportatorului aerian căruia i s-au alocat sloturile rămâne pe zborul comun, în scopul coordonării şi monitorizării. În cazul întreruperii unor astfel de operaţiuni, sloturile utilizate în acest fel îi vor rămâne transportatorului aerian căruia i-au fost alocate iniţial. Transportatorii aerieni implicaţi în operaţiuni comune vor informa coordonatorii asupra detaliilor acestor operaţiuni înainte de începerea acestora.8. În situaţia în care continuă să existe probleme serioase pentru nou-admişi, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va dispune convocarea comitetului de coordonare al respectivului aeroport. Scopul convocării va fi analizarea posibilităţilor de remediere a situaţiei. La respectiva şedinţă vor participa şi reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. +
Articolul 13Reclamaţii şi drepturi la apelFără a prejudicia drepturile la apel prevăzute de legislaţia naţională specifică, reclamaţiile privind aplicarea art. 7 paragraful 2, art. 8, 9, 12, art. 15 paragraful 1-5 vor fi înaintate comitetului de coordonare. În cel mult o lună de la primire, comitetul de coordonare va analiza reclamaţia şi, dacă este posibil, va face propuneri coordonatorului în sensul rezolvării problemei. Dacă reclamaţia nu a fost soluţionată, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate, în decurs de alte două luni, să asigure medierea de către o organizaţie reprezentativă a transportatorilor aerieni sau a aeroporturilor ori de către o terţă parte. +
Articolul 14Relaţiile cu terţe stateÎn situaţia în care, în ceea ce priveşte alocarea şi utilizarea sloturilor pe aeroporturi, un alt stat:a) nu garantează transportatorilor aerieni români un tratament comparabil celui garantat prin prezenta reglementare transportatorilor aerieni din ţara respectivă; sau … b) nu garantează transportatorilor aerieni români, de facto, tratament naţional; sau … c) garantează transportatorilor aerieni din terţe ţări un tratament preferenţial faţă de cel acordat transportatorilor aerieni români, … Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va lua măsuri, inclusiv de suspendare, în totalitate sau parţială, a obligaţiilor ce decurg din prevederile prezentei reglementări în ceea ce priveşte transportatorii aerieni din acel stat, în scopul remedierii tratamentului discriminatoriu aplicat de statul în cauză. +
Articolul 15Aplicare1. Un plan de zbor al unui transportator aerian poate fi respins de autorităţile competente de management al traficului aerian dacă transportatorul aerian intenţionează să aterizeze sau să decoleze la/de pe un aeroport coordonat, în decursul perioadelor în care acesta este coordonat, fără să deţină un slot alocat de către coordonator.2. Coordonatorul va retrage seria de sloturi alocate provizoriu unui transportator aerian aflat în proces de înfiinţare şi le va include în rezerva de sloturi la 31 ianuarie pentru sezonul de vară următor sau la 31 august pentru sezonul de iarnă următor, dacă solicitantul nu deţine o licenţă de operare sau echivalentul acesteia la acea dată ori dacă nu se menţionează de către autoritatea competentă de licenţiere că este probabil să i se emită o licenţă de operare sau echivalentul acesteia înainte de începerea perioadei de programare relevante.3. Coordonatorul va retrage şi va include în rezerva de sloturi o serie de sloturi ale unui transportator aerian, obţinute de acesta în urma unui schimb efectuat în baza art. 9 paragraful 1 lit. c), dacă aceasta nu a fost utilizată aşa cum s-a intenţionat.4. Transportatorii aerieni care în mod repetat şi intenţionat operează servicii aeriene la momente semnificativ diferite faţă de slotul alocat ca parte a unei serii de sloturi sau care utilizează sloturi într-un mod semnificativ diferit faţă de cel indicat la momentul alocării, cauzând în acest mod prejudicii aeroportului sau operaţiunilor de trafic aerian, îşi vor pierde statutul prevăzut la art. 8 paragraful 2. Coordonatorul poate decide să retragă acelui transportator aerian seria de sloturi în cauză pentru restul perioadei de programare şi să o includă în rezerva de sloturi, după ce a audiat transportatorul aerian respectiv şi după ce a emis o unică atenţionare.5. a) Fără a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 4, dacă gradul de utilizare de 80%, astfel cum este definit la art. 8 paragraful 2, nu poate fi atins de către un transportator aerian, coordonatorul poate decide retragerea acelui transportator aerian a seriei de sloturi în cauză pentru restul perioadei de programare şi includerea acesteia în rezerva de sloturi, după ce a audiat transportatorul aerian respectiv.b) Fără a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 4, dacă după o perioadă de timp corespunzătoare unei cote de 20% din perioada de valabilitate a seriei nu s-a utilizat nici un slot din acea serie de sloturi, coordonatorul va include seria de sloturi respectivă în rezerva de sloturi pentru restul perioadei de programare, după ce a audiat transportatorul aerian respectiv. … –-