ORDIN nr. 92 din 11 octombrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 842 din 24 octombrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 160 02/10/2012
ActulREFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 36
ActulREFERIRE LAOUG 33 04/05/2007 ART. 5
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile art. 4 alin. (5) și (6) din Regulamentul (UE) 2016/1.719 al Comisiei din 26 septembrie 2016 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung și ale art. 36 alin. (7) lit. a) și n) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, în considerarea opiniei tuturor autorităților de reglementare, agreată de Forumul Reglementatorilor în Energie, din data de 18 septembrie 2017, de aprobare a documentului „Propunerea tuturor operatorilor de transport și de sistem privind constituirea unei platforme unice de alocare (SAP) în conformitate cu art. 49 și privind metodologia de partajare a costurilor în conformitate cu art. 59 din Regulamentul (UE) 2016/1.719 al Comisiei din 26 septembrie 2016 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung“,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) și d) și ale art. 9 alin. (1) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă documentul „Propunerea tuturor operatorilor de transport și de sistem privind constituirea unei platforme unice de alocare (SAP) în conformitate cu art. 49 și privind metodologia de partajare a costurilor în conformitate cu art. 59 din Regulamentul (UE) 2016/1.719 al Comisiei din 26 septembrie 2016 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung“, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 2Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ – S.A. va respecta termenii și condițiile agreate în documentul prevăzut la art. 1.  + 
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Niculae Havrileț
București, 11 octombrie 2017.Nr. 92. + 
ANEXĂ
Propunerea tuturor operatorilor de transport și de sistem
privind constituirea unei platforme unice de alocare (SAP) în conformitate cu art. 49 și privind metodologia de partajare a costurilor în conformitate cu art. 59 din Regulamentul (UE) 2016/1719
al Comisiei din 26 septembrie 2016 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung
7 aprilie 2017

Declinarea responsabilității
Prezentul document este eliberat în numele tuturor operatorilor de transport și de sistem („OTS-uri“), exclusiv în scopul consultării cu ACER și cu ANR cu privire la propunerea tuturor OTS-urilor privind constituirea și metodologia de partajare a costurilor platformei unice de alocare („Propunerea SAP“) în conformitate cu articolul 49 și articolul 59 din Regulamentul (UE) 2016/1.719 al Comisiei din 26 septembrie 2016 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung („Regulamentul FCA“). Această versiune a Propunerii SAP nu reprezintă în orice caz o poziție fermă, obligatorie sau definitivă a OTS-urilor în ceea ce privește conținutul său.

Cuprins
Întrucât
Partea 1
Prevederi generale
Articolul 1 – Obiect și domeniu de aplicare
Articolul 2 – Definiții și interpretare

Articolul 3 – Structura
Articolul 4 – Implementarea
Articolul 5 – Limba
Partea 2
Capitolul I: Principii de guvernanță
TITLUL 1 – Dispoziții generale
Articolul 6 – Obiectul
Articolul 7 – Consiliul SAP
TITLUL 2 – Acordul de cooperare SAP (AC SAP)
Articolul 8 – Părțile și obiectul AC SAP
Articolul 9 – Sarcinile SAP
Articolul 10 – Schimbarea obiectului sarcinilor SAP
Articolul 11 – Remunerația Operatorului SAP
Articolul 12 – Venituri din licitații și fluxuri financiare
Articolul 13 – Cooperarea părților AC SAP
Articolul 14 – Drepturile de audit ale OTS-urilor
Articolul 15 – Gestionarea SAP
Articolul 16 – Răspunderea
Articolul 17 – Caracterul confidențial
Articolul 18 – Cesionarea drepturilor și a obligațiilor
Articolul 19 – Caracterul independent
Articolul 20 – Renunțarea la drepturi
Articolul 21 – Modificarea
Articolul 22 – Părțile noi
Articolul 23 – Limba
Articolul 24 – Notificările
Articolul 25 – Legislația aplicabilă
Articolul 26 – Soluționarea litigiilor
Articolul 27 – Intrarea în vigoare și durata
Articolul 28 – Încetarea și suspendarea
Articolul 29 – Forța majoră
Articolul 30 – Anexe
Capitolul II: Cerințe funcționale
TITLUL 1 – Un cadru contractual armonizat cu participanții pe piață
Articolul 31 – Dispoziții generale
TITLUL 2 – Principiile de decontare financiară și gestionare a riscurilor aferente produselor alocate
Articolul 32 – Garanțiile
Articolul 33 – Limita de credit
Articolul 34 – Facturarea și plata
Articolul 35 – Remunerarea titularilor de drepturi de transport pe termen lung
Articolul 36 – Compensarea pentru reduceri
TITLUL 3 – Produsele, metodele și algoritmii de alocare
Articolul 37 – Dispoziții generale
Articolul 38 – Forma produselor și granițele zonelor de ofertare acoperite
TITLUL 4 – Procese operaționale
Articolul 39 – Publicarea capacității ofertate
Articolul 40 – Depunerea și înregistrarea ofertelor
Articolul 41 – Reducerea capacităților și a alocării
Articolul 42 – Determinarea rezultatelor licitației
Articolul 43 – Notificarea rezultatelor provizorii ale licitației

Articolul 44 – Contestarea rezultatelor licitației
Articolul 45 – Returnarea drepturilor de transport pe termen lung
Articolul 46 – Transferul drepturilor de transport pe termen lung
Articolul 47 – Panou de notificări
Articolul 48 – Utilizarea și remunerarea drepturilor de transport pe termen lung
Articolul 49 – Proceduri de rezervă – Dispoziții generale
Articolul 50 – Anularea licitației
TITLUL 5 – Interfețele de date
Articolul 51 – Normele sistemului informațional
Articolul 52 – Standarde privind mesajele
TITLUL 6 – Disponibilitatea tehnică și fiabilitatea sarcinilor prestate
Articolul 53 – Asistența oferită participanților
Articolul 54 – Serviciul de urgență
Articolul 55 – Formarea operatorilor OTS și a participanților înregistrați
Articolul 56 – Gestionarea solicitărilor participanților
Partea 3
Metodologia de partajare a costurilor
Articolul 57 – Obiect și domeniu de aplicare
Articolul 58 – Costurile pentru crearea, dezvoltarea și operarea platformei unice de alocare
Articolul 59 – Propunerea de alocare a costurilor
Articolul 60 – Măsurile privind partajarea costurilor
Articolul 61 – Structura taxelor SAP
Articolul 62 – Propunere privind Raportul de aplicare a taxei SAP
Articolul 63 – Actualizarea extraordinară a Raportului de aplicare a taxei SAP
Articolul 64 – Modificări la Metodologia de partajare a costurilor SAP
Articolul 65 – Relația cu alte norme

Toate OTS-urile, ținând cont de următoarele:
Întrucât
(1)Documentul de față este o propunere comună elaborată de toți operatorii de transport și de sistem (denumiți în continuare OTS-uri) privind un set de cerințe pentru constituirea platformei unice de alocare (denumită în continuare SAP) în conformitate cu art. 49 și cu privire la o metodologie de partajare a costurilor (denumită în continuare metodologia de partajare a costurilor SAP), în conformitate cu art. 59 din Regulamentul (UE) 2016/1.719 al Comisiei de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung (denumit în continuare Regulamentul FCA). În cele ce urmează, prezenta propunere va fi denumită Propunerea SAP.(2)Prezenta propunere SAP ia în calcul principiile generale, obiectivele și alte metodologii prevăzute în Regulamentul FCA. Scopul Regulamentului FCA constă în coordonarea și armonizarea calculului capacităților pe piața pe termen lung și ale alocării capacităților pe piața pe termen lung și stabilește cerințele pentru ca OTS-urile să coopereze la nivel paneuropean, la nivelul regiunilor de calcul al capacităților (denumite în continuare RCC) depășind granițele zonelor de ofertare. De asemenea, Regulamentul FCA stabilește reguli pentru instituirea de reguli de alocare europene armonizate și anexe regionale/specifice granițelor (denumite în continuare HAR). HAR conține cel puțin descrierea procesului/procedurii de alocare a drepturilor de transport pe termen lung, inclusiv cerințele minime de participare, diverse aspecte financiare, tipurile de produse oferite în licitațiile explicite, regulile de alocare, regulile privind reducerea capacităților și compensarea, reguli pentru participanții la piață, în cazul în care aceștia își transferă drepturile de transport pe termen lung, principiul „folosești sau vinzi“ (UIOSI), reguli privind cazurile de forță majoră și răspunderea. HAR ar trebui, de asemenea, să descrie obligațiile contractuale care trebuie respectate de către participanții de pe piață.(3)Propunerea SAP prezintă cerințele funcționale, guvernanța, responsabilitățile și metodologia de partajare a costurilor pentru platforma unică de alocare. SAP poate efectua cel puțin licitațiile pe termen lung conform HAR și orice sarcini suplimentare asociate, necesare în realizarea licitațiilor pe termen lung (precum compensarea și decontarea și asistența la cerere), astfel cum sunt descrise la art. 50 din Regulamentul FCA (sarcinile SAP).(4)La elaborarea Propunerii SAP au fost examinate următoarele opțiuni de către toate OTS-urile, pentru crearea SAP: a)numirea unui OTS/mai multor OTS-uri (prin rotație) pentru operarea SAP în numele tuturor OTS-urilor. Această opțiune ar fi fost dificilă din cauza problemelor de proporționalitate și a costurilor asociate; saub)numirea unei entități existente pentru realizarea sarcinilor SAP ca mijloc de cooperare între OTS-uri și în numele acestora; sauc)crearea unei noi entități pentru realizarea sarcinilor SAP ca mijloc de cooperare între OTS-uri și în numele acestora; sau d)încredințarea dezvoltării și operării platformei unice de alocare unei terțe părți independente față de OTS-uri. (5)După evaluarea opțiunilor de mai sus, toate OTS-urile concluzionează că alocarea capacităților este o sarcină fundamentală a OTS-urilor, motiv pentru care sarcinile SAP trebuie efectuate de către OTS-uri, fie cu resurse proprii, fie printr-un instrument de cooperare format doar din OTS-uri. Prin urmare, ele au stabilit că folosirea unei entități existente pentru realizarea sarcinilor SAP ca mijloc de cooperare între OTS-uri și în numele acestora reprezintă abordarea cea mai eficientă și pragmatică. Toate OTS-urile propun numirea Centrului comun de licitare (denumit în continuare JAO), din următoarele motive:a)OTS-urile au competențe pentru operarea alocării capacităților pe termen lung și, astfel, au creat o entitate comună, JAO, pentru realizarea acestei sarcini;b)JAO este rezultatul unei fuziuni între fostele CASC.EU S.A. și CAO Central Allocation Office GmbH, ambele cu o experiență considerabilă în realizarea de licitații pe termen lung și, astfel, execută deja licitațiile pe termen lung în numele majorității OTS-urilor supuse Regulamentului FCA; c)JAO și-a ajustat deja instrumentele pentru a aplica HAR elaborate de OTS-urile relevante și aprobate de ANR-urile competente, ca o implementare în avans a Regulamentului FCA;d)În prezent, JAO este partener pentru majoritatea participanților pe piață care aplică HAR și acoperă majoritatea granițelor zonelor de ofertare unde se aplică alocarea capacităților pe piața pe termen lung. (6)Prin urmare, toate OTS-urile consideră că pot respecta obligațiile și cerințele din Regulamentul FCA, operând SAP prin intermediul JAO (denumit în continuare Operatorul SAP). (7)Această propunere SAP conține în partea 1 regulile generale pentru întreaga propunere SAP. Partea 2 descrie principiile de guvernare ale propunerii SAP și cerințele sale funcționale conform art. 49 din Regulamentul FCA. Acestea ar trebui puse în aplicare și urmate de OTS-uri prin SAP. (8)Partea 3 din propunerea SAP descrie metodologia de partajare a costurilor SAP conform art. 59 din Regulamentul FCA. JAO îndeplinește multe sarcini. Prin urmare, există și costuri pentru alte sarcini decât sarcinile SAP care sunt de regulă partajate. Prin metodologia de partajare a costurilor se clarifică faptul că toate OTS-urile partajează doar costurile pentru înființarea și operarea SAP. Astfel de costuri includ costurile directe și indirecte definite în metodologia de partajare a costurilor SAP. Metodologia de partajare a costurilor SAP urmează și principii generale esențiale pentru partajarea costurilor, aceasta trebuind:a)să fie rezonabilă, eficientă și proporțională cu costurile operaționale, conform art. 59 din Regulamentul FCA;b)să fie echitabilă și nediscriminatorie;c)să fie complet transparentă și auditabilă;d)să reflecte natura costurilor și relația lor cu crearea și operarea SAP;e)să fie atractivă pentru părți noi și existente; șif)să aducă beneficii și economii pentru toate OTS-urile.(9)Conform art. 4 alin. (8) din Regulamentul FCA, impactul preconizat al propunerii SAP asupra obiectivelor Regulamentului FCA trebuie să fie descris și este prezentat în cele ce urmează.(10)În general, propunerea SAP contribuie la atingerea obiectivelor art. 3 din Regulamentul FCA. În special, propunerea SAP servește obiectivului de promovare a comerțului interzonal eficace pe termen lung, cu oportunități de hedging interzonal pe termen lung adresate participanților la piață, întrucât crearea unei platforme unice de alocare armonizează și simplifică activitățile de tranzacționare pentru produsele pe termen lung depășind granițele interioare ale Europei.(11)Obiectivul de optimizare a alocării capacităților interzonale pe termen lung este atins prin această propunere SAP, în special deoarece coordonarea în calendarul licitațiilor este centralizată, iar alocarea are la bază reguli contractuale și operaționale transparente, cu un cadru contractual unic, care facilitează accesul tuturor participanților la piață într-o manieră nediscriminatorie. În plus, licitând capacități pe termen lung printr-un instrument de cooperare care îndeplinește și alte sarcini, în special alocarea explicită pentru alte intervale de timp, alegerea OTS-urilor prin această propunere SAP asigură o optimizare a costurilor care va fi benefică pentru comunitate.(12)Prin această propunere SAP, OTS-urile își îndeplinesc obligațiile ce le revin în temeiul Directivei 2009/72/UE și al Regulamentului FCA de a asigura furnizarea unui acces nediscriminatoriu la capacitatea interzonală pe termen lung, centralizând procesul de atribuire a tuturor granițelor europene tuturor participanților la piață.(13)În plus, propunerea SAP asigură un tratament echitabil și nediscriminatoriu al tuturor părților afectate, stabilind reguli ce trebuie aplicate de către toate OTS-urile. De asemenea, propunerea SAP asigură transparență în accesarea informațiilor legate de alocarea capacităților pe piața pe termen lung.(14)Totodată, propunerea SAP prevede un regim care respectă nevoia unei alocări echitabile și ordonate a capacităților pe piața pe termen lung și formarea ordonată a prețurilor, fiind avut în vedere un set armonizat de reguli de alocare, cu un algoritm unic de alocare a capacităților.(15)În ceea ce privește obiectivul unei informări transparente și fiabile în ceea ce privește alocarea capacităților pe piața pe termen lung, propunerea SAP asigură o sursă unică și centralizată de informații privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung.(16)Propunerea SAP ar trebui să stimuleze lichiditatea facilitând accesul pe piață într-o manieră nediscriminatorie și eficientă din punctul de vedere al costurilor, ținând cont de procesul de alocare existent.(17)De asemenea, propunerea SAP contribuie la funcționarea și dezvoltarea eficientă și pe termen lung a sistemelor de transport al energiei electrice și a sectorului energiei electrice din Uniune, optimizând alocarea capacităților pe piața pe termen lung, reflectând congestiile la toate granițele UE într-o manieră eficientă.(18)În concluzie, propunerea SAP contribuie la obiectivele generale ale Regulamentului FCA în beneficiul tuturor participanților la piață și al consumatorilor finali de energie electrică. Transmit următoarea propunere SAP tuturor autorităților de reglementare: + 
PARTEA 1Prevederi generale + 
Articolul 1Obiect și domeniu de aplicare1.Toate OTS-urile stabilesc în prezenta propunere SAP cerințele funcționale, guvernanța, responsabilitățile și cerințele de partajare a costurilor pentru platforma unică de alocare. SAP permite OTS-urilor să respecte cerințele de la art. 50 din Regulamentul FCA și va acoperi toate granițele zonelor de ofertare unde se aplică alocarea capacităților pe piața pe termen lung conform HAR aplicabile, astfel cum sunt modificate periodic, în conformitate cu Regulamentul FCA.2.Toate OTS-urile convin să folosească JAO ca operator SAP și se asigură prin intermediul Operatorului SAP, ca instrument de cooperare, că SAP este operațional și respectă cerințele funcționale ale acestei propuneri SAP, HAR și Regulamentul FCA.3.Drepturile reciproce, obligațiile și responsabilitățile dintre toate OTS-uri și Operatorul SAP pentru dezvoltarea și operarea platformei unice de alocare vor fi prevăzute în Acordul de cooperare SAP în conformitate cu partea a 2-a titlul 2 din prezenta propunere SAP.4.Termenii Acordului de cooperare SAP nu afectează orice alte obligații ale OTS-urilor în temeiul Regulamentului FCA.5.Orice alte sarcini derulate de Operatorul SAP în numele unuia sau al mai multor OTS care nu se referă la sarcinile SAP nu fac obiectul acestei propuneri SAP. + 
Articolul 2Definiții și interpretare1.În scopul creării SAP, termenii utilizați în prezentul document au sensul din definițiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei, în Regulamentul FCA, în HAR, astfel cum sunt modificate periodic, în Regulamentul (CE) nr. 714/2009, în Directiva 2009/72/CE și în Regulamentul (UE) nr. 543/2013 al Comisiei. Toate OTS-urile și Operatorul SAP utilizează aceiași termeni în acordurile ce urmează a fi încheiate și în alte documente ce urmează a fi elaborate conform propunerii SAP.2.În plus, în prezenta propunere SAP, atunci când contextul nu impune o altă interpretare, următorii termeni vor avea sensul de mai jos: a)„rezultatele licitației“ includ determinarea cantității totale din drepturile de transport pe termen lung alocate pe granițele și direcțiile zonelor de ofertare, identificarea ofertelor câștigătoare ce vor fi satisfăcute integral sau parțial și determinarea prețului marginal pe granițele și direcțiile zonelor de ofertare;b)„standarde privind mesajele“ înseamnă setul de mesaje standardizate necesare pentru utilizarea Platformei de licitație;c)„proceduri operaționale“ înseamnă procedurile care definesc procesul operațional în raport cu sarcinile specifice și pentru granițele zonelor de ofertare și/sau OTS-urile în cauză;d)„graniță/granițe de alocare“ înseamnă granița/granițele zonelor de alocare și/sau subseturi ale acestora, astfel cum sunt prevăzute în HAR aplicabile, atunci când entitatea numită operator SAP licitează produsele pe intervalul de timp pe termen lung;e)„raport de aplicare a taxei SAP“ înseamnă un raport anual transmis de Operatorul SAP organismului SAP competent, în care sunt prevăzute rezultatele calculului taxei SAP pentru toate OTS-urile, în conformitate cu metodologia de partajare a costurilor SAP;f)„Consiliul SAP“ înseamnă forumul de comunicare și de decizie dintre toate OTS-urile și Operatorul SAP, creat în baza Acordului de cooperare SAP pentru monitorizarea și guvernanța sarcinilor SAP în ceea ce privește punerea în aplicare a Acordului de cooperare SAP și a HAR, cu putere decizională directă conform art. 7; șig)„Acord de cooperare SAP“ sau „AC SAP“ înseamnă acordul dintre toate OTS-urile și Operatorul SAP pentru realizarea sarcinilor SAP; h)„părțile AC SAP“ înseamnă toate OTS-urile și Operatorul SAP ce participă la AC SAP; i)„Operator SAP“ înseamnă Platforma de cooperare ce realizează sarcinile SAP în numele tuturor OTS-urilor, în special operarea SAP; j)„produs anual calendaristic“ înseamnă un produs a cărui perioadă de livrare începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie în fiecare an;k)„produs anual noncalendaristic“ înseamnă un produs a cărui perioadă de livrare începe la 1 octombrie și se încheie la 30 septembrie în anul următor;l)„produs sezonier“ înseamnă un produs cu o perioadă de livrare de 6 luni calendaristice, care fie începe la 1 octombrie și se încheie la 31 martie în anul următor, fie începe la 1 aprilie și se încheie la 30 septembrie în anul următor;m)„produs trimestrial“ înseamnă un produs cu o perioadă de livrare de 3 luni, care:(i)începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 martie; sau(ii)începe la 1 aprilie și se încheie la 30 iunie; sau(iii)începe la 1 iulie și se încheie la 30 septembrie; sau(iv)începe la 1 octombrie și se încheie la 31 decembrie;n)„produs lunar“ înseamnă un produs a cărui perioadă de livrare calendaristică lunară începe în prima zi a lunii calendaristice și se încheie în ultima zi a aceleiași luni calendaristice;o)„produs săptămânal“ înseamnă un produs cu o perioadă de livrare de 5 zile, care începe în ziua de luni și se încheie în ziua de vineri din aceeași săptămână;p)„produs de week-end“ înseamnă un produs cu o perioadă de livrare de două zile, care începe în ziua de sâmbătă și se încheie în ziua de duminică.3.În plus, în prezenta propunere SAP, cu excepția cazului în care contextul impune în mod diferit: a)forma de singular include pluralul și viceversa;b)cuprinsul și titlurile sunt introduse pentru comoditate și nu vor afecta interpretarea prezentei propuneri SAP; și c)ora aplicabilă este ora Europei Centrale (CET); șid)orice trimitere la legislație, reglementări, directive, ordine, instrumente, coduri sau orice alte acțiuni include orice modificare, extindere sau repunere în aplicare pe perioada în care este în vigoare.  + 
Articolul 3StructuraPropunerea SAP prevede, în părțile 2 și 3, reguli detaliate pentru următoarele:a)Partea 2: Principiile de guvernare SAP și cerințele funcționale SAP; șib)Partea 3: Metodologia de partajare a costurilor SAP. + 
Articolul 4Implementarea1.În conformitate cu art. 48 alin. (1) din Regulamentul FCA, toate OTS-urile se asigură că SAP este operațională și respectă cerințele funcționale în termen de douăsprezece luni de la data la care autoritățile naționale de reglementare au aprobat propunerea SAP sau Agenția a luat o decizie conform art. 4 alin. (9)-(11) din Regulamentul FCA.2.Pentru interconexiunile de curent continuu, OTS-urile vizate se asigură că SAP este operațională și respectă cerințele funcționale în ceea ce privește alocarea capacităților pe piața pe termen lung în termen de 24 de luni de la data la care autoritățile naționale de reglementare au aprobat propunerea SAP sau Agenția a luat o decizie conform art. 4 alin. (9)-(11) din Regulamentul FCA.
 + 
Articolul 5LimbaLimba de referință pentru această propunere SAP este limba engleză. Pentru a evita orice dubiu, atunci când OTS-urile trebuie să traducă prezenta propunere SAP în limba națională, în caz de neconcordanțe între versiunea în limba engleză, publicată de toate OTS-urile conform art. 4 alin. (13) din Regulamentul FCA, și orice versiune într-o altă limbă, OTS-urile relevante au obligația de a furniza o traducere revizuită a propunerii SAP autorităților naționale de reglementare competente.
 + 
PARTEA a 2-a + 
Capitolul IPrincipiile de guvernanță + 
Titlul 1 Dispoziții generale + 
Articolul 6Obiectul1.În conformitate cu Regulamentul FCA, toate OTS-urile au responsabilitatea de a crea și de a opera SAP.2.În acest context, toate OTS-urile recunosc și convin ca Operatorul SAP să fie creat și să opereze SAP în numele OTSurilor, conform cadrului juridic din jurisdicția în care el este înregistrat în mod oficial. 3.Toate OTS-urile și Operatorul SAP participă la Consiliul SAP, semnând AC SAP pentru îndeplinirea sarcinilor SAP conformRegulamentului FCA. + 
Articolul 7Consiliul SAP1.Toate OTS-urile cooperează prin Operatorul SAP, ca instrument de cooperare, și semnează AC SAP pentru a fi membre ale Consiliului SAP. 2.Consiliul SAP respectă regulile prevăzute în AC SAP conform art. 8. 3.Toate părțile semnatare ale AC SAP sunt membre ale Consiliului SAP.4.OTS-urile vizate care sunt părți ale AC SAP decid în cadrul Consiliului SAP privind procedurile operaționale pe graniță a zonelor de funcționare sau pe RCC, după caz. 5.Consiliul SAP este singurul organism competent pentru a lua decizii în ceea ce privește îndeplinirea sarcinilor SAP, în conformitate cu Regulamentul FCA și după cum se precizează mai jos: a)toate chestiunile legate de procedurile operaționale privind cerințele funcționale în conformitate cu art. 7 alin. (4) din prezenta propunere SAP și art. 49 din Regulamentul FCA;b)toate chestiunile menționate în metodologia de partajare a costurilor SAP legate de crearea, dezvoltarea și operarea SAP, astfel cum sunt definite la art. 57-65 din propunerea SAP și în conformitate cu art. 59 din Regulamentul FCA;c)orice încredințare a sarcinilor de compensație și decontare financiară a licitațiilor în ceea ce privește sarcinile SAP către o terță parte, conform art. 12 alin. (1) din propunerea SAP; d)să asigure raportarea regulată din partea Operatorului SAP către toate OTS-urile (raport scris regulat, întâlniri periodice, apeluri și rapoarte extraordinare), inclusiv conținutul și caracterul regulat al rapoartelor;e)să asigure realizarea satisfăcătoare a SAP și definirea măsurilor corespunzătoare atunci când este cazul; și f)toate chestiunile legate de calcularea și validarea taxelor ce trebuie plătite de toate OTS-urile pentru sarcinile SAP.6.Pentru deciziile prevăzute la alineatul 5 litera a) de la prezentul articol, deciziile sunt luate în unanimitate de către OTS-urile vizate care sunt părți ale AC SAP pe graniță a zonelor de funcționare sau pe RCC, după caz. Dacă nu se poate ajunge la unanimitate în prima rundă, între OTS-urile vizate care sunt părți ale AC SAP sunt transmise propuneri alternative pentru o a doua rundă. Operatorul SAP joacă un rol consultativ și este consultat cu privire la deciziile recomandate de către OTS-urile în cauză. Atunci când decizia unanimă a OTS-urilor în cauză poate conduce la riscuri semnificative și la costuri operaționale pentru Operatorul SAP, decizia privind astfel de proceduri operaționale este luată de toate OTS-urile care sunt semnatare ale AC SAP și se aplică principiile majorității calificate, conform art. 4 alin. (2) din Regulamentul FCA.7.Pentru deciziile prevăzute la alineatul 5 literele b)-f), deciziile sunt luate în unanimitate de către toate OTS-urile care sunt părți ale AC SAP. Dacă nu se poate ajunge la unanimitate, sunt transmise propuneri alternative pentru o a doua rundă. Dacă nu se poate ajunge la unanimitate în a doua rundă, se aplică principiile majorității calificate, conform art. 4 alin. (2) din Regulamentul FCA. Operatorul SAP joacă un rol consultativ și este consultat cu privire la deciziile recomandate de către OTS.
 + 
Titlul 2 Acordul de cooperare SAP (AC SAP) + 
Articolul 8Părțile și obiectul AC SAP1.AC SAP este în conformitate cu obiectivele Regulamentului FCA.2.AC SAP prevede toate drepturile și responsabilitățile părților AC SAP și include toate procedurile operaționale relevante pentru toate sarcinile SAP, după cum se precizează la art. 50 din Regulamentul FCA. AC SAP înlocuiește toate acordurile anterioare, fie ele verbale sau în scris, dintre părțile AC SAP, referitoare la aceleași chestiuni ca sarcinile SAP și la perioada de livrare pentru drepturile de transport pe termen lung. AC SAP respectă regulile prevăzute în prezenta propunere SAP, fără ca aceasta să afecteze alte măsuri ce ar putea fi necesare.3.OTS-urile creează în mod explicit platforma unică de alocare și o operează prin intermediul Operatorului SAP, în conformitate cu AC SAP, cu HAR aplicabile și cu cerințele funcționale, astfel cum sunt propuse de toate OTS-urile în conformitate cu art. 49 alin. (2) din Regulamentul FCA.4.Pe perioada execuției sarcinilor SAP, Operatorul SAP acționează în contul OTS-urilor, dar în nume propriu, cu excepția cazului în care părțile AC SAP convin în mod diferit. Operatorul SAP este partenerul participanților înregistrați în ceea ce privește drepturile și obligațiile ce rezultă din HAR, inclusiv orice responsabilități contractuale privind obligațiile asumate în temeiul Acordului de participare și al HAR pentru toate sarcinile aferente SAP.
 + 
Articolul 9Sarcinile SAPOperatorul SAP îndeplinește cel puțin următoarele sarcini:a)înregistrarea participanților pe piață; b)asigurarea unui punct de contact unic pentru participanții pe piață; c)funcționarea procedurilor de licitație; d)decontarea drepturilor de transport pe termen lung alocate cu participanții la piață, inclusiv gestionarea garanțiilor;e)cooperarea cu o casă de compensație, în cazul în care acest lucru este impus de regulile comune de implementare a DFT – obligațiuni în temeiul art. 34 din Regulamentul FCA;f)organizarea unei proceduri de rezervă, în temeiul art. 42 și 46 din Regulamentul FCA;g)facilitarea restituirii drepturilor de transport pe termen lung în temeiul art. 43 din Regulamentul FCA;h)facilitarea transferului drepturilor de transport pe termen lung în temeiul art. 44 din Regulamentul FCA;i)publicarea informațiilor referitoare la piață în temeiul art. 47 din Regulamentul FCA;j)furnizarea și operarea interfețelor pentru schimbul de date cu participanții pe piață; șik)raportarea informațiilor relevante, în baza unei decizii prealabile a OTS-urilor și în numele OTS-urilor.
 + 
Articolul 10Schimbarea obiectului sarcinilor SAP1.AC SAP conține reguli care garantează că orice modificare a HAR sau a Regulamentului FCA este comunicată de OTS-uri Operatorului SAP pentru a evalua modificarea și a-i pregăti punerea în aplicare.2.În caz de neconcordanțe între HAR sau Regulamentul FCA și AC SAP, au întâietate HAR sau Regulamentul FCA, iar AC SAP este adaptat în consecință.
 + 
Articolul 11Remunerația Operatorului SAP1.AC SAP conține reguli privind contribuția financiară a fiecărui OTS la sarcinile SAP, inclusiv privind caracterul regulat al calculelor și al plății taxei SAP ce trebuie plătite de OTS-uri. De asemenea se va preciza că fiecare OTS este responsabil exclusiv pentru propria taxă SAP și că OTS-urile sunt responsabile individual și nu solidar pentru taxele SAP datorate Operatorului SAP.2.AC SAP include un proces detaliat privind calculul taxei SAP pentru sarcinile SAP, inclusiv privind conținutul, procedura de verificare și finalizarea raportului de aplicare a taxei SAP, în conformitate cu metodologia de partajare a costurilor SAP. AC SAP conține procesul de ajustare a taxelor în timpul anului de către Operatorul SAP. Fiecare OTS contribuie la remunerarea Operatorului SAP până la valoarea taxei anuale calculate conform metodologiei de partajare a costurilor SAP definite la partea a 3-a. 3.AC SAP reglementează conținutul și emiterea facturilor, termenele de plată și procesul de contestare și corectare a facturilor. + 
Articolul 12Venituri din licitații și fluxuri financiare1.Operatorul SAP operează compensarea și decontarea tuturor licitațiilor în ceea ce privește sarcinile SAP sau încredințează această sarcină unei terțe părți pentru toate licitațiile sau pentru o parte din ele, în temeiul art. 14, inclusiv în ceea ce privește facturarea participanților înregistrați conform condițiilor HAR și ale procedurilor operaționale. În cazul numirii unei terțe părți, Operatorul SAP solicită aprobarea părților AC SAP. 2.Operatorul SAP va distribui veniturile din licitații OTS-urilor conform procedurilor operaționale.3.AC SAP reglementează procesul de utilizare a garanțiilor de către Operatorul SAP în cazul în care participanții înregistrați nu își achită datoriile sau o parte din datorii. Părțile AC SAP convin asupra principiilor riscurilor pentru debitori (de exemplu, ce parte din garanții poate fi utilizată).4.AC SAP conține reguli de decontare în caz de reducere, compensare și reconciliere conform Regulamentului FCA și HAR.
 + 
Articolul 13Cooperarea părților AC SAPAC SAP conține reguli privind structurile de cooperare dintre părțile AC SAP, după cum urmează:a)crearea unui grup de utilizatori: grupul de utilizatori va funcționa ca un forum de consultare a părților AC SAP, organizat de Operatorul SAP în numele tuturor OTS-urilor pentru a primi feedback și solicitări privind interfețele IT și sarcinile SAP;b)părțile AC SAP convin în cadrul AC SAP asupra unor sarcini detaliate și a unor aspecte organizaționale ale Consiliului SAP;c)părțile AC SAP stabilesc reguli privind raportarea regulată din partea Operatorului SAP către OTS-uri (raport scris regulat, întâlniri periodice, apeluri și rapoarte extraordinare), inclusiv conținutul și caracterul regulat al rapoartelor;d)în urma unei solicitări pe care un anumit OTS o poate transmite la alegerea sa, Operatorul SAP comunică ANR competente informațiile indicate în cererea OTS și în numele său; e)de asemenea, părțile AC SAP stabilesc ce date sunt comunicate prin e-mail, inclusiv calendarul licitației, capacitatea oferită și rezultatele licitației, însă fără a se limita la acestea; șif)AC SAP stabilește reguli privind programul de lucru în care Operatorul SAP va fi disponibil pentru OTS-uri. + 
Articolul 14Drepturile de audit ale OTS-urilorFiecare OTS are dreptul de a monitoriza/audita realizarea obligațiilor Operatorului SAP în ceea ce privește înființarea, dezvoltarea și operarea SAP, printr-o firmă de audit public independentă, recunoscută internațional și certificată. AC SAP conține activitățile/procesele ce sunt auditate, normele pentru solicitarea auditului, normele pentru partajarea costurilor de audit, precum și alte norme detaliate. + 
Articolul 15Gestionarea SAP1.Părțile AC SAP convin asupra disponibilității Platformei de licitație, a modalităților de rezolvare a întreruperilor forțate ale Platformei de licitație, a testării actualizărilor de sistem relevante și a punerii la dispoziție a manualelor în limba engleză pentru utilizatorii Platformei de licitație.2.În cazul în care nu este atins nivelul stabilit de performanță, toate OTS-urile iau măsurile adecvate prevăzute în AC SAP.
 + 
Articolul 16Răspunderea1.AC SAP prevede că fiecare parte este responsabilă pentru daunele ce îi revin ei înseși (partea în culpă) și include reguli privind răspunderea între părțile AC SAP și reguli privind răspunderea în raport cu revendicările terților.2.În ceea ce privește răspunderea între părți, în AC se prevăd următoarele:a)cu excepția cazurilor de forță majoră, părțile AC SAP au dreptul de a solicita compensații pentru toate pierderile, daunele, taxele, comisioanele sau cheltuielile previzibile sau imprevizibile și care pot fi considerate daune directe, care se datorează unei încălcări a AC SAP sau a HAR. Pierderea veniturilor din licitații reprezintă o daună directă;b)părțile AC SAP stabilesc o limită a răspunderii pentru încălcarea obligațiilor de confidențialitate;c)părțile stabilesc o limită a răspunderii pentru încălcările AC SAP sau ale HAR (înțelegându-se că o astfel de limită este diferită de cea stabilită pentru încălcarea obligațiilor de confidențialitate);d)părțile AC SAP nu au nicio limită în caz de neglijență gravă, comportament necorespunzător intenționat, fraudă sau încălcări intenționate;e)părțile AC SAP nu sunt responsabile individual și solidar una față de cealaltă; șif)părțile AC SAP nu sunt răspunzătoare pentru daune indirecte (pierderea fondului comercial, pierderea afacerilor, pierderea profiturilor etc.), cu excepția cazurilor de neglijență gravă, comportament necorespunzător intenționat, fraudă sau încălcări intenționate.3.În ceea ce privește răspunderea în legătură cu revendicări formulate de terți, în AC se prevăd următoarele:a)părțile AC SAP cărora li se impută daune (partea inculpată) suferite de o terță parte notifică cu promptitudine celelalte părți și le informează pe cât posibil cu privire la conținutul revendicării;b)părțile afectate (partea inculpată și presupusele părți aflate în culpă) cooperează în ceea ce privește apărarea părții inculpate față de revendicarea părții terțe; șic)părțile AC SAP convin asupra regulilor de compensare a părții inculpate de către părțile aflate în culpă.4.Operatorul SAP are o asigurare suficientă pentru întreaga durată a CA și, la cererea oricărei OTS, Operatorul SAP furnizează un raport prin care să confirme acest caracter suficient. + 
Articolul 17Caracterul confidențial1.Părțile AC SAP au obligația de a asigura confidențialitatea informațiilor confidențiale.2.AC SAP definește informațiile confidențiale (inclusiv excluderile, precum informațiile publice, informațiile divulgate de o terță parte etc.), precum și partea care le divulgă și le primește.3.Obligațiile părților AC SAP în ceea ce privește confidențialitatea includ următoarele, însă fără a se limita la acestea:a)obligația de a nu divulga informații confidențiale unei terțe părți; b)obligația de a nu folosi informațiile în alte scopuri decât pentru AC SAP; șic)obligația de a proteja informațiile în aceeași măsură ca pe propriile informații confidențiale.4.Excepțiile de la obligațiile confidențiale includ următoarele, însă fără a se limita la acestea:a)cazurile ce fac obiectul unei solicitări a unei autorități administrative/de reglementare sau a unui judecător; șib)cazurile prevăzute în dreptul național, în dispoziții ale Regulamentului FCA sau în alte documente legislative relevante ale UE.5.Informațiile confidențiale rămân proprietatea părții care le divulgă și conțin reguli pentru returnarea/distrugerea informațiilor confidențiale la cerere/după încetarea AC SAP.6.AC SAP conține sancțiuni privind încălcarea obligațiilor de confidențialitate.7.Dispozițiile privind confidențialitatea supraviețuiesc încetării/expirării AC SAP.
 + 
Articolul 18Cesionarea drepturilor și a obligațiilor1.Părțile AC SAP convin că AC SAP nu poate fi transferat sau cesionat unei terțe părți fără consimțământul prealabil, explicit și scris al tuturor celorlalte părți AC SAP.2.Orice OTS își poate transfera în mod liber drepturile și obligațiile în anumite cazuri (nu se mai califică drept OTS, cesionare către o companie controlată etc.), dar în aceste cazuri este necesară o notificare prealabilă scrisă către celelalte părți.
 + 
Articolul 19Caracterul independentPărțile AC SAP convin că, dacă orice parte sau dispoziție a AC SAP devine invalidă, ilegală, nulă sau neaplicabilă, aceasta nu va afecta celelalte părți sau dispoziții ale AC SAP. Părțile vor înlocui dispoziția/dispozițiile în cauză cu dispoziții valide, legale și aplicabile, pentru a obține efectul economic și juridic vizat al AC. + 
Articolul 20Renunțarea la drepturiPărțile AC SAP convin faptul că o parte AC SAP nu își exercită sau faptul că întârzie exercitarea oricărui drept sau remediu ce îi revine conform legislației sau conform AC nu va afecta dreptul sau remediul în cauză și nu va funcționa și nu va fi interpretat ca o renunțare la acesta sau ca o modificare a lui și nu va exclude exercitarea acestuia în orice alt moment ulterior; de asemenea, nicio exercitare individuală sau parțială a oricărui astfel de drept sau remediu nu va exclude orice altă exercitare a acestuia sau a unui alt drept sau remediu. + 
Articolul 21ModificareaAC SAP conține condițiile în care poate fi modificat acordul și, de asemenea, este descris procesul de modificare (în scris, aprobarea autorităților de reglementare etc.). + 
Articolul 22Părțile noiAC SAP include următoarele condiții privind aderarea la AC a unor părți noi AC SAP:a)partea nouă este un OTS;b)partea nouă semnează un formular de adeziune, al cărui format este anexat la AC SAP; șic)aderarea devine validă atunci când este confirmată de Operatorul SAP și de OTS-urile vizate de la granița/granițele zonelor de ofertare unde are loc alocarea capacităților pe piața pe termen lung. Aceste confirmări nu sunt refuzate în mod nejustificat.
 + 
Articolul 23LimbaAC SAP stabilește limba engleză drept limba tuturor notificărilor și procedurilor juridice, în măsura permisă de legislația obligatorie relevantă. + 
Articolul 24Notificările1.Părțile AC SAP convin asupra formei, a modalității de transmitere și a caracterului eficace al notificărilor și precizează persoanele de contact pentru toate părțile într-o anexă la AC SAP. 2.Părțile AC SAP convin asupra procesului de schimbare a persoanelor de contact.
 + 
Articolul 25Legislația aplicabilăLegislația care va guverna/aplicabilă este legea țării în care își are sediul Operatorul SAP. + 
Articolul 26Soluționarea litigiilorPărțile AC SAP convin asupra unui proces de soluționare a litigiilor la două niveluri:a)soluționare amiabilă, în cadrul căruia părțile AC SAP încearcă mai întâi să își rezolve litigiile prin discuții reciproce, într-un anumit termen. Dacă părțile AC SAP ajung la o soluție amiabilă, ele semnează un acord de soluționare; șib)arbitraj, la care părțile AC SAP apelează doar dacă nu ajung la o soluție amiabilă. În acest caz, părțile stabilesc locul arbitrajului, regulile aferente, limba procedurii de arbitraj, numărul și expertiza arbitrilor. Părțile AC SAP convin că hotărârea arbitrală este o hotărâre definitivă și nu poate fi contestată. + 
Articolul 27Intrarea în vigoare și durata1.AC SAP intră în vigoare la data la care a fost semnat în mod valabil de către fiecare dintre părțile AC SAP și cel târziu până la termenul-limită menționat la art. 4 din prezenta propunere SAP. În cazul în care părțile AC SAP nu îl semnează la aceeași dată, data intrării în vigoare a AC SAP este data ultimei semnături.2.Durata AC SAP va fi definită în AC SAP. Totuși, se înțelege că această durată se stabilește în raport cu sarcinile efectuate de Operatorul SAP și în special în raport cu natura acestor sarcini.
 + 
Articolul 28Încetarea și suspendarea1.Părțile AC SAP convin ca o parte individuală să poată rezilia AC SAP începând cu data de 1 ianuarie a oricărui an, cu o perioadă de preaviz de 12 luni, printr-o scrisoare recomandată trimisă tuturor celorlalte părți.2.Părțile AC SAP stabilesc în ce cazuri se poate rezilia AC SAP „cu justă cauză“. În aceste cazuri, toate părțile AC SAP au dreptul de a rezilia AC începând cu ultima zi a următoarei luni calendaristice, cu o perioadă de preaviz de 6 luni.3.AC SAP prevede faptul că, în cazul rezilierii de către una sau mai multe părți AC SAP, AC SAP rămâne în vigoare și produce în continuare efecte pentru restul părților AC SAP.4.Orice obligație ce datează dinaintea rezilierii continuă până la exercitarea/îndeplinirea sa.5.Operatorul SAP are dreptul de a suspenda executarea sarcinilor SAP în cazul în care un OTS își încalcă obligațiile de a furniza informații privind modificarea HAR, ceea ce poate avea efecte nocive asupra Operatorului SAP, precum creșterea riscurilor, creșterea răspunderii sau imposibilitatea SAP de a-și îndeplini obligațiile conform HAR aplicabile. + 
Articolul 29Forța majoră1.Părțile AC SAP convin că nu pot fi trase la răspundere pentru neîndeplinirea obligațiilor afectate de forță majoră. Părțile AC SAP definesc forța majoră conform HAR, în sensul includerii unor situații precum dezastre, inundații, cutremure, epidemii, evenimente sociale (războaie, revolte, embargouri etc.) și acțiuni privind forța de muncă (greve, încetinirea activității etc.). 2.Dacă situația de forță majoră ce afectează obligațiile a cel puțin uneia dintre părțile AC SAP durează cel puțin șase (6) luni sau dacă se constată că ea va dura cel puțin șase (6) luni sau dacă suspendarea obligațiilor ca urmare a forței majore face ca îndeplinirea AC SAP să fie imposibilă, AC SAP poate fi reziliat de către oricare dintre părți, printr-o notificare scrisă.
 + 
Articolul 30Anexe1.AC SAP conține anexele necesare, care fac parte integrantă din acesta și care vor include cel puțin următoarele:a)o listă a datelor de contact ale părților;b)o prezentare a sarcinilor SAP stabilite pentru o graniță a zonelor de ofertare;c)procedurile operaționale;d)raportul anual de aplicare a taxei SAP;e)formularul de adeziune pentru aderarea la AC SAP a unor noi părți.2.AC SAP definește ierarhia în caz de contradicții între termenii textului principal și cei ai anexelor AC SAP.
 + 
Capitolul IICerințe funcționale + 
Titlul 1Un cadru contractual armonizat cu participanții pe piață + 
Articolul 31Dispoziții generale1.În conformitate cu HAR aplicabile, SAP permite participarea la procesele de alocare a capacităților pe piața pe termen lung pentru toți participanții la piață care:a)încheie un acord de participare valid și eficace;b)acceptă regulile sistemului informațional pentru Platforma de licitație și au acces la Platforma de licitație conform HAR; și c)acceptă termeni financiari suplimentari, atunci când este nevoie, conform HAR.2.Operatorul SAP respectă cerințele și procesele pentru participarea la licitații și la transfer, conform HAR. HAR stipulează procesul pentru încheierea Acordului de participare și pentru actualizarea acestuia, inclusiv termene pentru toate acțiunile relevante avute în vedere la nivelul participanților la piață și al Operatorului SAP.
 + 
Titlul 2Principiile de decontare financiară și gestionare a riscurilor aferente produselor alocate + 
Articolul 32Garanțiile1.Garanțiile furnizate de participanții înregistrați pentru asigurarea plăților ce rezultă din licitarea drepturilor de transport pe termen lung sunt gestionate de Operatorul SAP.2.Operatorul SAP respectă regulile privind gestionarea garanțiilor prevăzute în HAR, în ceea ce privește:a)forma garanțiilor acceptate; garanția bancară și garanția în numerar;b)moneda garanțiilor acceptate;c)valabilitatea și procesul de reînnoire a garanțiilor;d)modificarea garanțiilor;e)termenul-limită pentru depunerea garanțiilor înainte de licitația aferentă;f)specificarea confirmării sau a refuzului Operatorului SAP în ceea ce privește acceptarea garanțiilor;g)incidentele asociate garanțiilor și notificarea detaliilor referitoare la incident trimisă de SAP; șih)procedura de utilizare și de restabilire a garanțiilor.
 + 
Articolul 33Limita de credit1.SAP poate verifica valabilitatea garanțiilor sub forma unei garanții bancare, poate calcula și actualiza continuu limita de credit a fiecărui participant înregistrat conform HAR.2.SAP poate verifica obligația maximă de plată și raportul cu limita de credit la transmiterea ofertei și la închiderea perioadei de ofertare, conform HAR.
 + 
Articolul 34Facturarea și plataOperatorul SAP respectă procedurile privind realizarea plăților și facturarea, astfel cum sunt prevăzute în HAR, în ceea ce privește:a)calcularea sumelor datorate pentru toate drepturile de transport pe termen lung;b)moneda tuturor informațiilor financiare, a prețurilor și a datoriilor, inclusiv abaterile impuse de legislația aplicabilă sau de alte reglementări;c)termenul-limită pentru acoperirea sumei în cauză și orice dobânzi de întârziere;d)impozite și taxe, în suma și în măsura aplicabilă la evaluarea obligațiilor de plată și la emiterea de facturi;e)rotunjirea sumelor datorate;f)calculul ratelor lunare; g)aplicarea deducerii fiscale, dacă este necesar;h)condițiile de facturare și de plată, inclusiv procesul de emitere a facturilor; facturarea în caz de reducere și returnare; termenele-limită pentru facturare; procesul de corectare a facturilor; aplicarea comisioanelor bancare;i)procesul de plată în caz de litigii și soluționarea litigiilor; șij)întârzierile la plată și incidentele de plată. + 
Articolul 35Remunerarea titularilor de drepturi de transport pe termen lung1.Operatorul SAP plătește participanților înregistrați care au returnat drepturile de transport pe termen lung o remunerație egală cu valoarea drepturilor de transport pe termen lung returnate, conform HAR.2.Operatorul SAP îi remunerează pe titularii drepturilor de transport pe termen lung pentru drepturile financiare de transport și pentru drepturile fizice de transport nenominale, care sunt realocate la alocarea zilnică relevantă, în conformitate cu HAR.
 + 
Articolul 36Compensarea pentru reduceri1.În caz de reduceri ce au drept scop menținerea operării în limitele de securitate operațională înainte de termenul pentru fermitatea capacității transzonale, Operatorul SAP îl compensează pe titularul drepturilor de transport pe termen lung în conformitate cu HAR. 2.În cazul în care se produce o situație de forță majoră înainte de termenul pentru fermitatea capacității transzonale, titularii drepturilor de transport pe termen lung care au fost reduse au dreptul la o rambursare în conformitate cu HAR.3.În cazul în care se produce o situație de forță majoră sau o situație de urgență după termenul pentru fermitatea capacității transzonale, Operatorul SAP îi compensează pe titularii drepturilor de transport pe termen lung în conformitate cu art. 72 din Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei.
 + 
Titlul 3Produsele, metodele și algoritmii de alocare + 
Articolul 37Dispoziții generale1.SAP poate aloca drepturi de transport pe termen lung participanților înregistrați, prin alocare explicită. Înainte de licitație, Operatorul SAP publică specificațiile licitației pe websiteul său în conformitate cu HAR. 2.Licitațiile sunt organizate prin intermediul Platformei de licitație. Fiecare participant înregistrat care îndeplinește cerințele de participare la licitație poate oferta pe Platforma de licitație până la expirarea termenului-limită pentru plasarea de oferte la licitația în cauză, conform specificației licitației în cauză.3.Operatorul SAP respectă HAR aplicabil în ceea ce privește:a)lista de informații ce trebuie furnizate în cadrul specificației licitației;b)termenul-limită minim pentru furnizarea tuturor informațiilor relevante pentru licitația în cauză, inclusiv publicarea specificației licitației, capacitatea ofertată;c)forma și conținutul ofertelor;d)condițiile de înregistrare a ofertelor;e)criteriile de verificare a limitei de credit, astfel cum sunt prevăzute la art. 34 din prezenta propunere SAP;f)determinarea rezultatelor licitației;g)comunicarea rezultatelor provizorii și finale ale licitației; șih)procedura de contestare a rezultatelor licitației.4.Operatorul SAP furnizează informații privind viitoarele licitații publicând pe website-ul său un calendar provizoriu al licitației, cu datele licitațiilor, cu un avans rezonabil față de derularea licitațiilor.
 + 
Articolul 38Forma produselor și granițele zonelor de ofertare acoperite1.Cu excepția cazului în care HAR conțin prevederi diferite, intervalele de timp standard pentru alocarea capacităților pe termen lung, în funcție de disponibilitatea produselor, includ cel puțin următoarele:a)intervalul de timp anual; șib)intervalul de timp lunar.2.Cu excepția cazului în care combinația propunerilor aprobate privind drepturile de transport pe termen lung în temeiul art. 31 din Regulamentul FCA ar conduce la o listă mai scurtă (caz în care respectiva listă mai scurtă este reținută în scopurile prezentului articol), SAP poate aloca următoarele forme de produse:a)produs anual calendaristic și produs anual noncalendaristic;b)produs sezonier; c)produs trimestrial; d)produs lunar;e)produs săptămânal și produs de week-end. 3.SAP poate aloca drepturi de transport pe termen lung pe toate granițele zonelor de ofertare ce fac obiectul HAR.
 + 
Titlul 4Procese operaționale + 
Articolul 39Publicarea capacității ofertate1.Operatorul SAP primește volumul de capacitate interzonală pe termen lung ce urmează a fi oferită în licitația în cauză direct de la OTS sau de la calculatorul capacității coordonate, după caz. 2.Operatorul SAP publică capacitatea ofertată, inclusiv perioadele de reducere (dacă este cazul) în conformitate cu HAR.
 + 
Articolul 40Depunerea și înregistrarea ofertelor1.SAP permite depunerea ofertelor, inclusiv a ofertelor implicite, în conformitate cu HAR și cu regulile sistemului informațional pentru Platforma de licitație.2.Ofertele sunt transmise SAP în conformitate cu formatele definite în documentația disponibilă pe website-ul Operatorului SAP. SAP se poate asigura că ofertele care nu sunt transmise în formatul solicitat nu sunt luate în considerare.3.Ofertele sunt acceptate sau respinse în conformitate cu formatele definite în documentația disponibilă pe website-ul Operatorului SAP și în conformitate cu HAR și sunt utilizate, prin urmare, în determinarea rezultatelor licitației. Operatorul SAP ține evidența tuturor ofertelor primite. + 
Articolul 41Reducerea capacităților și a alocării1.Drepturile de transport pe termen lung pot fi reduse în caz de forță majoră sau pentru a garanta că operarea respectă limitele de securitate operațională în conformitate cu Regulamentul FCA și cu HAR.2.OTS-urile sau calculatorul capacității coordonate, acolo unde este relevant, transmit solicitarea de reducere a capacității interzonale pe termen lung către SAP, care poate reduce drepturile deținute în consecință, iar Operatorul SAP îi compensează sau îi despăgubește pe deținătorii de drepturi de transport pe termen lung reduse în conformitate cu HAR.3.În cazul reducerii drepturilor fizice de transport alocate, OTS-urile transmit alocările reduse către SAP după trimiterea valorilor nereduse. SAP poate calcula compensația ce va fi plătită titularilor drepturilor fizice de transport alocate care au fost reduse, pe baza alocărilor reduse, în conformitate cu HAR.4.Operatorul SAP publică cât mai curând informațiile privind reducerea drepturilor de transport pe termen lung.
 + 
Articolul 42Determinarea rezultatelor licitațieiDupă depunerea ofertelor, SAP poate determina rezultatele licitației (cantitatea alocată, prețul licitației și participanții înregistrați câștigători) în conformitate cu HAR. + 
Articolul 43Notificarea rezultatelor provizorii ale licitațieiOperatorul SAP publică cât mai curând rezultatele provizorii ale licitației în conformitate cu HAR. + 
Articolul 44Contestarea rezultatelor licitațieiOperatorul SAP permite contestarea rezultatelor licitației în cazul în care participanții înregistrați consideră că acestea sunt eronate. Operatorul SAP procesează contestația în conformitate cu HAR.  + 
Articolul 45Returnarea drepturilor de transport pe termen lung1.SAP permite returnarea drepturilor de transport pe termen lung în conformitate cu HAR, SAP pune la dispoziție capacitatea returnată în următoarea licitație. 2.Operatorul SAP, în numele OTS-urilor, îl compensează pe participantul înregistrat pentru returnarea drepturilor de transport pe termen lung în conformitate cu HAR.3.Detaliile privind informațiile necesare și formatul returnării ce urmează a fi acceptate de Operatorul SAP sunt definite în HAR. + 
Articolul 46Transferul drepturilor de transport pe termen lungSAP permite transferul drepturilor de transport pe termen lung în conformitate cu HAR și cu regulile sistemului informațional pentru Platforma de licitație. + 
Articolul 47Panou de notificăriOperatorul SAP pune la dispoziția participanților înregistrați un panou de notificări, în mod gratuit, în conformitate cu HAR.  + 
Articolul 48Utilizarea și remunerarea drepturilor de transport pe termen lung1.SAP furnizează participanților înregistrați și OTS-urilor corespunzătoare un document care conține drepturile de transport pe termen lung pe care le deține participantul înregistrat și pe care acesta are dreptul să le aloce conform regulilor de alocare relevante, în cazul drepturilor fizice de transport.2.Operatorul SAP remunerează drepturile financiare de transport sau drepturile fizice de transport nealocate în conformitate cu HAR.
 + 
Articolul 49Proceduri de rezervă – Dispoziții generaleÎn măsura în care acest lucru este rezonabil, Operatorul SAP organizează proceduri de rezervă în conformitate cu HAR pentru următoarele situații:a)eșecul proceselor standard pentru schimbul de date prin Platforma de licitație la locația SAP;b)absența fezabilității tehnice de a derula o licitație;c)absența fezabilității tehnice de a returna drepturile de transport pe termen lung;d)absența fezabilității tehnice de a notifica un transfer al drepturilor de transport pe termen lung;e)absența fezabilității tehnice de a notifica cine va aloca capacitatea interzonală pe termen lung.
 + 
Articolul 50Anularea licitațieiOperatorul SAP poate anula o licitație în caz de probleme tehnice înainte ca rezultatele să fie definitive, cu condiția ca la momentul incidentului să fi fost disponibile proceduri de rezervă adecvate, iar aceste proceduri să fi fost inițiate în temeiul art. 49 sau după ce rezultatele licitației sunt definitive în cazul în care rezultatele licitației sunt eronate, în conformitate cu HAR. Operatorul SAP informează participanții înregistrați și OTS-urile cu privire la anularea licitației.
 + 
Titlul 5Interfețele de date + 
Articolul 51Normele sistemului informaționalRegulile sistemului informațional stabilesc termenii și condițiile pentru accesarea și utilizarea Platformei de licitație de către participanții înregistrați și utilizatorii acestora. Operatorul SAP dezvoltă și operează Platforma de licitație în conformitate cu regulile sistemului informațional.  + 
Articolul 52Standarde privind mesajele1.Operatorul SAP poate defini ce standarde privind mesajele sunt necesare pentru utilizarea Platformei de licitație. Fiecare standard privind mesajele este disponibil pe website-ul Operatorului SAP, printr-o legătură la standardele ENTSO-E relevante, astfel cum sunt publicate pe website-ul ENTSO-E. Mesajele participanților înregistrați trebuie să respecte standardele privind mesajele; în caz contrar, ele vor fi respinse. 2.Operatorul SAP are dreptul de a modifica standardele privind mesajele. Operatorul SAP notifică participanții înregistrați cu privire la noile standarde privind mesajele, împreună cu data intrării în vigoare a acestora, pe website-ul său, cu un preaviz rezonabil. 3.Data și ora generate de Platforma de licitație, astfel cum apar în mesajele trimise sau primite de SAP, vor fi singurele luate în considerare în vederea ținerii evidenței. 4.SAP permite arhivarea registrelor de date și a mesajelor în scopul oricărui litigiu, în conformitate cu regulile sistemului informațional și cu legislația aplicabilă.
 + 
Titlul 6Disponibilitatea tehnică și fiabilitatea sarcinilor prestate + 
Articolul 53Asistența oferită participanților1.Operatorul SAP oferă participanților înregistrați asistență în ceea ce privește licitațiile în timpul programului de lucru. Datele de contact ale operatorului SAP în acest scop vor fi publicate pe website-ul Operatorului SAP. Participanții înregistrați vor fi informați cu privire la orice modificare a programului de lucru sau a datelor de contact prin e-mail.2.Toate comunicările se vor desfășura în limba engleză.
 + 
Articolul 54Serviciul de urgențăOperatorul SAP asigură serviciul de urgență pentru OTS-uri, pentru a gestiona eventualele reduceri în afara programului de lucru. Această asistență este disponibilă doar în caz de reducere și este specificată în AC SAP. + 
Articolul 55Formarea operatorilor OTS și a participanților înregistrațiÎn caz de evoluții substanțiale ale Platformei de licitație, OTSurile îi pot cere Operatorului SAP să organizeze sesiuni de formare pentru operatorii OTS și participanții înregistrați. Operatorul SAP respectă această cerere în cazul în care o consideră rezonabilă și justificată. + 
Articolul 56Gestionarea solicitărilor participanților1.Operatorul SAP este contactul operațional pentru participanții înregistrați, cu privire la toate revendicările potențiale. Cu excepția cazului în care se prevede în mod diferit în HAR, Operatorul SAP trimite participantului înregistrat o notificare de primire a acestei revendicări în termen de cinci (5) zile lucrătoare de la primire.2.Cu excepția cazului în care se prevede în mod diferit în HAR, Operatorul SAP consultă OTS-urile implicate, pentru a furniza un răspuns participantului înregistrat în termen de douăzeci (20) de zile lucrătoare de la primirea revendicării.
 + 
PARTEA a 3-aMetodologia de partajare a costurilor + 
Articolul 57Obiect și domeniu de aplicare1.Toate OTS-urile remunerează Operatorul SAP cu o taxă pentru efectuarea sarcinilor SAP în conformitate cu metodologia de partajare a costurilor SAP.2.Metodologia de partajare a costurilor SAP se aplică sarcinilor SAP, luându-se în calcul interacțiunea cu costurile altor sarcini furnizate de Operatorul SAP și care nu fac obiectul propunerii SAP pentru o distribuire justă, care să reflecte costurile operaționale aferente fiecărei sarcini SAP. 3.Astfel, taxele individuale calculate de Operatorul SAP respectă natura costurilor și asigură economii pentru OTS-uri. 4.Următoarele elemente vor fi cel puțin luate în considerare la calcularea taxei SAP pentru sarcinile SAP pentru următorul an bugetar:a)sarcinile SAP, așa cum sunt definite la art. 9;b)numărul de OTS-uri care îl desemnează pe Operatorul SAP pentru realizarea sarcinilor SAP;c)numărul de granițe de alocare acoperite de SAP, pe sarcină;d)costurile totale bugetate de Operatorul SAP;e)alocarea costurilor SAP pentru fiecare sarcină SAP; șif)marja de profit pe care o percepe Operatorul SAP pentru utilizarea sarcinilor SAP, doar dacă este solicitată de autoritățile fiscale naționale din țara unde își are sediul Operatorul SAP și la un nivel cât mai mic.
 + 
Articolul 58Costurile pentru crearea, dezvoltarea și operarea platformei unice de alocare1.Costurile totale bugetate pentru operațiunile SAP sunt alocate pentru fiecare sarcină SAP, ținând cont de toate sarcinile îndeplinite de Operatorul SAP. O reconciliere regulată între costurile bugetate și cele realizate este propusă de Operatorul SAP și verificată de Consiliul SAP. 2.Distribuirea bugetului pentru operarea SAP între sarcinile SAP are la bază costuri directe și alocarea costurilor indirecte, unde: a)costurile directe sunt atribuite în mod direct diferitelor sarcini SAP; șib)costurile indirecte sunt atribuite diferitelor sarcini SAP în funcție de timpul consumat și de utilizare.3.Costurile indirecte includ costuri precum următoarele, însă fără a se limita la acestea:a)consumabilele IT și costuri generale de întreținere a sistemelor IT;b)chiria pentru Operatorul SAP;c)contabilitate/IT pentru audit;d)asigurări;e)costuri de personal în departamentul financiar, departamentul de resurse umane;f)alte costuri aferente resurselor umane (precum recrutarea);g)costurile de funcționare ale centrului;h)formare; șii)consultanță.4.Cheltuielile pentru crearea SAP efectuate după aprobarea prezentei propuneri SAP de către ANR-uri sunt suportate de toate OTS-urile în conformitate cu metodologia de partajare a costurilor SAP. Aceste costuri includ cel puțin investițiile privind alocarea capacităților pe termen lung, care au legătură cu sarcinile SAP, inclusiv introducerea produselor menționate la art. 38 alin. (2) și orice costuri de amortizare aferente, în urma aprobării propunerii SAP.5.Costurile privind dezvoltarea viitoare a SAP după înființarea sa, care acoperă cel puțin costurile pentru dezvoltarea de produse suplimentare, diferite față de cele menționate la art. 38 alin. (2), funcțiile suplimentare datorate unei modificări a HAR sau eventualele noi caracteristici ce vizează îmbunătățirea performanțelor SAP sunt împărțite între toate OTS-urile sau între OTS-urile vizate, în conformitate cu prezenta metodologie de partajare a costurilor SAP.
 + 
Articolul 59Propunerea de alocare a costurilor1.Distribuirea costurilor între toate sarcinile SAP („Propunerea de alocare a costurilor“) are la bază alocarea costurilor directe și indirecte. Operatorul SAP efectuează în fiecare an alocarea costurilor indirecte pe diferite sarcini, în primul rând pentru a include noile elemente și în al doilea rând pentru a adapta parametrul timpului consumat, în funcție de procesele actualizate. Propunerea de alocare a costurilor pentru anul următor face parte din raportul anual privind aplicarea taxei SAP în conformitate cu art. 63 din propunerea SAP. 2.Propunerea de alocare a costurilor are la bază:a)alocarea costurilor directe pe sarcina SAP corespunzătoare;b)alocarea costurilor IT aferente licitației pe sarcinile SAP aferente licitației în funcție de utilizarea relativă a echipamentelor IT;c)partajarea costurilor indirecte pe sarcinile corespunzătoare în baza unei evaluări a volumului de lucru pe departament, pentru fiecare sarcină realizată de Operatorul SAP doar pentru sarcinile SAP; șid)alocarea unei cote proporționale din marja de profit minimă cerută, aplicată veniturilor brute ale Operatorului SAP, pentru sarcinile SAP corespunzătoare, dacă este solicitată de autoritățile fiscale naționale din țara unde își are sediul Operatorul SAP.
 + 
Articolul 60Măsurile privind partajarea costurilor1.Partajarea costurilor pe sarcină SAP are la bază diferite combinații între următoarele două chei: a)cheia de distribuire a costurilor „Pe graniță de alocare“; și b)cheia de distribuire a costurilor „Pe OTS“. 2.Cheia de distribuire a costurilor „Pe graniță de alocare“ este raportul individual pentru un OTS pe sarcină SAP, care reprezintă ponderea alocată acestei sarcini SAP și este egal cu numărul granițelor de alocare ale OTS-ului respectiv, unde este derulată sarcina SAP în cauză, împărțit la numărul total de granițe de alocare unde este derulată sarcina SAP. Pentru interconexiunile de c.c., indiferent de proprietatea asupra unei interconexiuni de c.c., fiecare parte a unei interconexiuni de c.c. ar trebui să fie luată în considerare o singură dată. Același lucru este valabil pentru granițele de alocare operate de un singur OTS. Pentru granițele de alocare în care există mai multe OTSuri pe o parte, granița de alocare se numără o dată ca total și se împarte egal între OTS-urile vizate. 3.Cheia de distribuire a costurilor „Pe OTS“ este raportul individual pentru un OTS, egal cu ponderea alocată unei sarcini SAP, împărțită la numărul total de OTS care folosesc în total această sarcină SAP.4.În combinarea celor două chei de distribuire a costurilor în funcție de sarcina SAP în cauză, Operatorul SAP definește calculele finale pe sarcină SAP pe OTS, luând în considerare natura costurilor aferente. Combinația cheilor de distribuire a costurilor aplicabile fiecărei sarcini SAP este definită în structura taxei SAP, descrisă la art. 61 din propunerea SAP și publicată în raportul de aplicare a taxei SAP.
 + 
Articolul 61Structura taxei SAP1.Pentru sarcinile SAP, structura taxei SAP are la bază metodologia de partajare a costurilor SAP și definește combinația dintre cheile de distribuire a costurilor aplicabile fiecărei sarcini SAP. Structura taxei SAP definește și procesul pentru orice ajustare a taxei în conformitate cu metodologia de partajare a costurilor SAP. 2.Structura taxei SAP este aprobată de Consiliul SAP. Dacă nu se ajunge la niciun acord până la 1 octombrie (pentru perioada de facturare cuprinsă între 1 ianuarie și 31 decembrie din anul următor), se aplică cheile existente de partajare a costurilor (după cum se prevede la art. 61 din prezenta propunere SAP).3.În caz de discrepanțe între structura taxei SAP și metodologia de partajare a costurilor SAP pentru sarcinile SAP, prevalează aceasta din urmă. 4.O modificare a acestei metodologii de partajare a costurilor SAP pentru sarcinile SAP poate necesita o revizuire a măsurilor de partajare a costurilor și a structurii taxei SAP în consecință.
 + 
Articolul 62Propunere privind raportul de aplicare a taxei SAP1.Operatorul SAP prezintă Consiliului SAP propunerea de raport anual de aplicare a taxei SAP, inclusiv taxa anuală individuală pe OTS, cu o defalcare pe sarcină SAP în conformitate cu această metodologie de partajare a costurilor SAP, cel puțin o dată pe an, înainte de sfârșitul lunii octombrie din anul anterior anului aplicării.2.Consiliul SAP verifică propunerea de raport anual de aplicare a taxei SAP și notifică orice discrepanță Operatorului SAP. 3.În cazul în care Consiliul SAP notifică Operatorului SAP o discrepanță, Operatorul SAP evaluează notificarea și furnizează Consiliului SAP rezultatele acestei evaluări fără întârzieri nejustificate. 4.Raportul de aplicare a taxei SAP include cel puțin următoarele informații:a)categoriile de sarcini SAP (de exemplu, licitații pe termen lung detaliate după forma de produs, compensare și decontare), taxa pe categorie de sarcini SAP; b)cheile de distribuire a costurilor aplicate, pe sarcini SAP, definite în structura taxei SAP;c)prezentarea OTS-urilor cărora li se aplică fiecare categorie de sarcini SAP, dacă este cazul;d)prezentarea numărului de granițe de alocare pe OTS cărora li se aplică categoria de sarcini SAP, dacă este cazul;e)propunerea de alocare a costurilor cu distribuirea costurilor, inclusiv a costurilor indirecte, pentru toate sarcinile SAP, în funcție de rapoartele finale pe sarcină SAP;f)taxa anuală totală pe OTS, cu defalcare pe sarcini SAP; șig)toate tabelele și documentele justificative aferente.5.Propunerea de raport de aplicare a taxei SAP prezintă o analiză transparentă a alocării costurilor și a împărțirii costurilor pe sarcinile SAP aferente.
 + 
Articolul 63Actualizarea extraordinară a raportului de aplicare a taxei SAP1.În circumstanțe excepționale, Operatorul SAP poate ajusta taxele în timpul anului de aplicare a raportului de aplicare a taxei SAP și furnizează OTS-urilor justificări detaliate privind ajustarea taxei. Operatorul SAP informează Consiliul SAP în acest caz, furnizând o propunere de raport de aplicare a taxei SAP actualizate. 2.După prezentarea propunerii de raport de aplicare a taxei SAP actualizate, Consiliul SAP verifică în termen de zece (10) zile lucrătoare, conform AC SAP, dacă aplicarea Metodologiei de partajare a costurilor SAP și structura taxei SAP au condus la un calcul corect al taxei OTS individual și notifică orice discrepanță Operatorului SAP. 3.În cazul în care Consiliul SAP notifică o discrepanță, Operatorul SAP evaluează notificarea și furnizează Consiliului SAP rezultatele acestei evaluări fără întârzieri nejustificate, cel târziu în termen de zece (10) zile lucrătoare, conform AC SAP. După finalizarea procedurii de verificare descrise mai sus, la AC SAP se anexează raportul de aplicare a taxei SAP finală actualizată.4.Ajustarea taxei SAP respectă întotdeauna cea mai recentă metodologie de partajare a costurilor SAP, aprobată conform Regulamentului FCA.5.Dacă se produc una sau mai multe dintre următoarele modificări: a)o modificare a numărului sau a listei granițelor de alocare;b)o modificare a numărului de OTS-uri ce achiziționează efectuarea unei sarcini SAP; și/sauc)o adaptare anuală în funcție de bugetul pentru anul următor și de alocarea diferită a costurilor indirecte, Operatorul SAP recalculează taxele și propune adaptarea structurii taxei, inclusiv o dată începând cu care intră în vigoare recalcularea. Operatorul SAP înștiințează Consiliul SAP cu privire la decizie. Atunci când sunt notificați, membrii Consiliului SAP verifică în termen de zece (10) zile lucrătoare aplicarea corectă a contribuției individuale actualizate.
 + 
Articolul 64Modificări la Metodologia de partajare a costurilor SAP1.În cazul unei solicitări de modificare a metodologiei de partajare a costurilor SAP în conformitate cu Regulamentul FCA, toate OTS-urile consultă Operatorul SAP cu privire la orice astfel de modificare.2.După modificarea acestei metodologii de partajare a costurilor SAP în conformitate cu Regulamentul FCA, toate OTS-urile notifică Operatorul SAP cu privire la modificare, precum și cu privire la modul în care au fost luate în considerare informațiile furnizate de Operatorul SAP.
 + 
Articolul 65Relația cu alte normeÎn caz de neconcordanță între HAR și Metodologia de partajare a costurilor SAP sau structura taxei Operatorului SAP, au întâietate HAR sau Regulamentul FCA, iar Metodologia de partajare a costurilor SAP sau structura taxei SAP sunt adaptate în consecință.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x