Luând în considerare Referatul Administrației Fondului pentru Mediu nr. 312/ST din 4.06.2021 pentru modificarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 324/2020, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 57 alin. (1), (4) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor,ministrul mediului, apelor și pădurilor emite prezentul ordin. +
Articolul IGhidul de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 324/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 3 martie 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.La articolul 6, alineatul (9) se modifică și va avea următorul cuprins:(9)Informații privind colectorii autorizați să desfășoare activități de colectare, dezmembrare și/sau tratare a vehiculelor scoase din uz, potrivit prevederilor Legii nr. 212/2015, cu modificările și completările ulterioare, se obțin la nivelul agențiilor teritoriale pentru protecția mediului. … 2.La articolul 6, alineatul (10) se abrogă. … 3.La articolul 8, alineatele (2)–(5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Perioada de organizare a sesiunii de înscriere în vederea validării producătorilor și formularul grilei de evaluare a conformității documentelor și eligibilității producătorului se aprobă prin una sau mai multe dispoziții ale președintelui Autorității.(3)Perioada de organizare a sesiunii de înscriere în vederea acceptării, sumele destinate finanțării în cadrul programului, precum și formularul grilei de evaluare a conformității documentelor și eligibilității solicitanților se aprobă prin una sau mai multe dispoziții ale președintelui Autorității. (4)Dispoziția privind organizarea sesiunii de validare a producătorilor, prevăzută la alin. (2), se publică pe pagina de internet a Autorității cu minimum o zi înainte de data programată pentru deschiderea sesiunii de validare.(5)Dispoziția privind organizarea sesiunii de înscriere în vederea acceptării, precum și cea cu sumele destinate finanțării în cadrul programului, prevăzute la alin. (3), se publică pe pagina de internet a Autorității cu minimum două zile înainte de data programată pentru deschiderea sesiunii de înscriere. … 4.La articolul 12, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Comisia de validare verifică îndeplinirea conformității documentelor și a criteriilor de eligibilitate, completând grila de evaluare a conformității documentelor și eligibilității producătorului. … 5.La capitolul II secțiunea a 2-a, titlul subsecțiunii a 3-a se modifică și va avea următorul cuprins:Criterii de eligibilitate și conținutul dosarului de acceptare pentru persoana juridică, de drept public ori de drept privat, entitatea juridică fără personalitate juridică și organizația profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale … 6.Articolul 27 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 27Criterii de eligibilitatePoate participa în cadrul programului persoana juridică, de drept public ori de drept privat, entitatea juridică fără personalitate juridică și organizația profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, care îndeplinește următoarele criterii de eligibilitate:a)acționează în nume propriu; … b)are îndeplinite obligațiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare; … c)nu se află în stare de insolvență sau faliment, nu se află în procedură de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desființare, radiere, închidere, inclusiv închidere operațională, nu se află sub administrare specială, nu are suspendate ori restricționate activitățile, inclusiv cele economice, nu se află întro altă situație similară legal reglementată, după caz; nu face obiectul unei proceduri legale în justiție pentru situațiile mai sus menționate și nici pentru orice altă situație similară, potrivit declarației pe propria răspundere din cererea de finanțare; … d)desfășoară activități economice pe teritoriul României și, potrivit declarației pe propria răspundere din cererea de finanțare, solicitantul nu a fost condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă; … e)nu a fost și nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună, ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene, ori, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța a fost recuperată integral; … f)ajutorul de minimis solicitat sub forma primei de casare nu urmează a fi utilizat pentru desfășurarea de activități în unul dintre sectoarele prevăzute în cuprinsul anexei 1 la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, și nici pentru achiziționarea autovehiculelor noi destinate transportului rutier de mărfuri; … g)valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în cursul căruia depune dosar de acceptare în program), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza schemei de minimis, nu depășește echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri), potrivit declarației pe propria răspundere depuse la dosar. În situația în care solicitantul are calitatea de întreprindere unică, așa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, valoarea totală a ajutoarelor de minimis se va calcula prin însumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de 3 ani consecutivi întreprinderilor care fac parte din întreprinderea unică respectivă; … h)nu a obținut și nu este pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru achiziționarea aceluiași/acelorași autovehicul/autovehicule care urmează a fi achiziționat/ achiziționate prin program, potrivit declarației pe propria răspundere din cererea de finanțare, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 6 alin. (6) din prezentul ghid; … i)nu este înregistrat cu fapte sancționate de legislația financiară. … … 7.Articolul 28 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 28Conținutul dosarului de acceptareDosarul de acceptare trebuie să cuprindă următoarele documente:a)formularul cererii de finanțare prevăzut în anexa nr. 6 la prezentul ghid, completat integral prin tehnoredactare, semnat de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia; … b)certificatul de cazier fiscal emis pe numele solicitantului persoană juridică de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare; … c)certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului persoană juridică de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare; … d)certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului persoană juridică de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are sediul solicitantul, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare; … e)certificatul de atestare privind obligațiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului persoană juridică, eliberat de către Autoritate, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare; … f)declarația pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis obținute în ultimii 3 ani, respectiv 2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în cursul căruia solicitantul se înscrie în program, completată prin tehnoredactare, semnată de către reprezentantul legal/împuternicit, conform formularului prevăzut în anexa nr. 7. În situația în care solicitantul are calitatea de întreprindere unică, așa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, valoarea totală a ajutoarelor de minimis se va calcula prin însumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de 3 ani consecutivi întreprinderilor care fac parte din întreprinderea unică respectivă; … g)declarația pe propria răspundere, conform formularului prevăzut în anexa nr. 10 la prezentul ghid, semnată de către reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia, completată prin tehnoredactare, care trebuie să conțină activitatea principală, sectoarele în care solicitantul își desfășoară efectiv activitatea, precum și activitatea pentru care va fi utilizat autovehiculul nou ce urmează a fi achiziționat în cadrul programului (Se vor menționa codurile CAEN însoțite de denumirea acestora în cazul solicitanților care desfășoară și declară activități economice.). … … 8.Articolele 29–47 se abrogă. … 9.La articolul 49, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Comisia de acceptare verifică îndeplinirea conformității documentelor și a criteriilor de eligibilitate, completând grila de evaluare a conformității documentelor și eligibilității solicitanților. … 10.La articolul 56^1, alineatele (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3)Anterior semnării declarației prevăzute la alin. (2), cedentul depune la producătorul validat documentele care se adaugă la dosarul de participare al solicitantului, prevăzute în cuprinsul Notei de înscriere.……………………………………………………………………………………..(5)Asumarea cedării în favoarea solicitantului este irevocabilă, cu excepția situației în care solicitantul renunță la achiziționarea autovehiculului nou. Cedentul nu are niciun drept spre a obține prima de casare sau spre a emite pretenții de orice natură Autorității sau producătorului validat. Autoritatea și producătorul validat nu răspund față de solicitant pentru eventualele prejudicii aduse acestuia de către cedent. … 11.Anexa nr. 2 „Grilă de evaluare a conformității documentelor și eligibilității producătorului“ se abrogă. … 12.La anexa nr. 4.1 „Nota de înscriere a solicitantului persoană fizică“, litera j) se abrogă. … 13.La anexa nr. 4.1 „Nota de înscriere a solicitantului persoană fizică“, litera s) se modifică și va avea următorul cuprins:s)Împuternicire notarială autentificată cu nr. ……./………. de către Biroul Notarului Public ……………………., cu sediul în localitatea ……….., în copie, din care rezultă calitatea de împuternicit a persoanei care, în numele, pe seama și în interesul cedentului, procedează la casarea autovehiculului uzat și radierea acestuia din evidența circulației/nu este cazul, sau actul administrativ, în copie «conform cu originalul» (pentru situația în care cedentul este instituție publică). … … 14.La anexa nr. 4.2 „Contract de finanțare nerambursabilă“, în Nota de înscriere, anexă la contractul de finanțare, litera m) se abrogă. … 15.La anexa nr. 4.2 „Contract de finanțare nerambursabilă“, în Nota de înscriere, anexă la contractul de finanțare, litera t) se modifică și va avea următorul cuprins:t)Împuternicire notarială autentificată cu nr. ……./………. de către Biroul Notarului Public …………………………., cu sediul în localitatea …………., în copie, din care rezultă calitatea de împuternicit a persoanei care, în numele, pe seama și în interesul cedentului, procedează la casarea autovehiculului uzat și radierea acestuia din evidența circulației/nu este cazul, sau actul administrativ în copie «conform cu originalul» (în cazul instituțiilor publice). … … 16.Anexa nr. 8 „Grila de evaluare din punct de vedere economic a conformității documentelor și eligibilității solicitanților în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024“ se abrogă. … 17.Anexa nr. 9 „Grila de evaluare a conformității documentelor și eligibilității solicitantului în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024“ se abrogă. … +
Articolul II(1)Prevederile de la art. I intră în vigoare în termen de 3 zile de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2)Termenul de 3 zile prevăzut la alin. (1) se calculează pe zile calendaristice, începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, și expiră la ora 24,00 a celei de-a treia zile de la publicare. +
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Robert-Eugen Szép,
secretar de statBucurești, 9 iunie 2021.Nr. 908.–-