Având în vedere:– Referatul Direcției transport feroviar nr. 7.658 din 20 martie 2020; … – prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/545 al Comisiei din 4 aprilie 2018 de instituire a modalităților practice pentru procesul de autorizare a vehiculelor feroviare și de autorizare de tip a vehiculelor feroviare în temeiul Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului; … – art. 20 și 23 din Hotărârea Guvernului nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, … în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) lit. m) pct. (i) și (ii) din anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR“ la anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare a Autorității Feroviare Române – AFER“ la Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor,ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor emite următorul ordin: +
Articolul 1(1)Autoritatea de Siguranță Feroviară Română este entitatea responsabilă cu emiterea autorizației de tip a vehiculului și/sau autorizației de introducere pe piață a vehiculului, în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/545 al Comisiei din 4 aprilie 2018 de instituire a modalităților practice pentru procesul de autorizare a vehiculelor feroviare și de autorizare de tip a vehiculelor feroviare în temeiul Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului. (2)Autoritatea de Siguranță Feroviară Română este responsabilă și cu reînnoirea autorizației de tip a vehiculului, extinderea zonei de utilizare a vehiculului, emiterea unei noi autorizări, autorizarea în conformitate cu tipul, emiterea autorizației temporare de utilizare a vehiculului pentru teste pe rețea, autorizarea variantei de vehicul, evaluarea dosarului versiune de vehicul și aplicarea etapei procedurale premergătoare depunerii unei cereri de autorizație – „implicare prealabilă“. +
Articolul 2Autoritatea de Siguranță Feroviară Română emite un ghid specific pentru gestionarea emiterii autorizației de tip a vehiculului și/sau autorizației de introducere pe piață a vehiculului, pe care îl publică pe site-ul propriu www.afer.ro/asfr. +
Articolul 3(1)Autoritatea de Siguranță Feroviară Română emite, atunci când este necesar, o autorizație temporară unui solicitant pentru utilizarea vehiculului în vederea realizării de teste pe căile ferate din România sau părți ale acesteia, cu privire la compatibilitatea tehnică dintre vehicul și calea ferată din zona de utilizare a acestuia, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/545.(2)Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. asigură condiții pentru desfășurarea testelor pe căile ferate din România sau părți ale acesteia, furnizează informații despre infrastructură în mod nediscriminatoriu și sprijină solicitanții în ceea ce privește condițiile pentru utilizarea vehiculelor în vederea efectuării acestor teste.(3)Organismul Notificat Feroviar Român certifică printr-un document specific eliberat asupra rezultatelor testelor efectuate pe căile ferate din România sau părți ale acesteia, cu privire la compatibilitatea tehnică dintre vehicul și calea ferată din zona de utilizare a acestuia, document care face parte din dosarul care însoțește cererea de autorizare de introducere pe piață a vehiculului. +
Articolul 4(1)Pentru a contesta deciziile referitoare la emiterea autorizației de tip a vehiculului și/sau autorizației de introducere pe piață a vehiculului, reînnoirea autorizației de tip a vehiculului, extinderea zonei de utilizare a vehiculului, emiterea unei noi autorizări, autorizarea în conformitate cu tipul, emiterea autorizației temporare de utilizare a vehiculului pentru teste pe rețea, autorizarea variantei de vehicul, evaluarea dosarului versiune de vehicul, suspendarea sau revocarea autorizațiilor, solicitantul solicită, în scris, la Autoritatea de Siguranță Feroviară Română, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării, reevaluarea deciziei. Reevaluarea se efectuează în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării, iar rezultatul motivat se notifică solicitantului.(2)În cazul în care Autoritatea de Siguranță Feroviară Română menține decizia inițială de a nu elibera/reînnoi autorizațiile sau extinde zona de utilizare a vehiculului, de evaluare a dosarului versiune de vehicul sau de suspendare sau revocare a autorizațiilor, solicitantul se poate adresa instanțelor de contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 5Activitățile specifice efectuate de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română conform art. 1, art. 4 alin. (1), precum și eliberarea documentului specific prevăzut la art. 3 alin. (3) de către Organismul Notificat Feroviar Român se prestează pe bază de tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor. +
Articolul 6Prevederile prezentului ordin și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/545 sunt obligatorii pentru Autoritatea de Siguranță Feroviară Română, Organismul Notificat Feroviar Român, Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. și solicitanții prevăzuți în regulament. +
Articolul 7La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 744/2013 privind condițiile în care sunt necesare autorizații suplimentare de punere în funcțiune a vehiculelor autorizate inițial într-un alt stat membru UE, în vederea utilizării pe rețeaua feroviară din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 17 mai 2013, și Ordinul ministrului transporturilor nr. 648/2015 privind autorizarea punerii în funcțiune a subsistemelor structurale și vehiculelor componente ale sistemului feroviar din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 22 mai 2015, se abrogă. +
Articolul 8Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
Lucian Nicolae BodeBucurești, 24 aprilie 2020.Nr. 908.