privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum şi a unor produse alimentare, în scopul protejării vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor
Având în vedere dispoziţiile:– art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;– Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, modificată prin Legea nr. 283/2002;– art. 34 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea producţiei, circulaţiei şi comercializării alimentelor,în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările ulterioare,ministrul sănătăţii şi familiei, ministrul agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor şi preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor emit următorul ordin: +
Articolul 1Prin prezentul ordin se stabilesc cerinţele privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum şi cerinţele privind publicitatea şi etichetarea unor produse alimentare, în scopul asigurării protejării vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor. +
Articolul 2În sensul prezentului ordin, prin produse prezentate ca miraculoase se înţelege acele produse cu aşa-zis efect asupra sănătăţii, altele decât cele înregistrate oficial ca produse medicamentoase sau dispozitive medicale, prezentate ca având proprietăţi care să permită tratamentul sau prevenirea bolilor la om, utilizate în vederea stabilirii unui diagnostic medical ori pentru refacerea, corectarea sau modificarea funcţiilor fiziologice, neavând o sustinere ştiinţifică a rezultatelor promise consumatorilor. +
Articolul 3Prezentarea în vederea comercializării, precum şi comercializarea produselor prezentate ca miraculoase sunt interzise. +
Articolul 4Orice practici de prezentare în vederea comercializării, comercializarea produselor, precum şi oferirea cu titlu gratuit a produselor care, fiind în legătură cu produsele sau cu aparatele, altele decât cele medicale, fac referire în mod abuziv la îmbunătăţirea stării de sănătate a consumatorului sunt interzise. +
Articolul 5În publicitatea şi etichetarea produselor alimentare se interzice utilizarea de:a) cuvinte de natura sa indice unul dintre următorii termeni: "igiena", "medical", "bolnav", "farmacie", "boala", "remediu", "medicament", precum şi de traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora; … b) nume de boli, numele sau reprezentarea de simptome ale bolilor ori ale persoanelor bolnave; … c) referinţe la slabire sau ingrasare; … d) nume sau reprezentari, chiar şi stilizate, ale organelor umane, ale sângelui ori ale sistemului circulator sau nervos şi care se referă la efectele produsului alimentar asupra acestora; … e) reprezentari de persoane, îmbrăcăminte sau aparate, care pot sugera profesii medicale, paramedicale sau farmaceutice; … f) referinţe care generează sau exploatează sentimente de teama, frica ori credulitate; … g) referinţe la recomandări, atestări, declaraţii ori prescripţii medicale sau la declaraţii de aprobare, cu excepţia menţiunii ca un produs nu poate fi consumat sau folosit decât cu avizul medicului; … h) referinţe la organisme, instituţii sau autorităţi publice care activează în domeniul sănătăţii publice, precum şi la persoane care îşi desfăşoară activitatea în cadrul acestora; … i) menţiuni, indicaţii, specificaţii, denumiri, reprezentari sau semne care induc în eroare sau sunt susceptibile de a induce în eroare consumatorii, privind natura, identitatea, calitatea, compozitia, modul de producere sau de preparare, starea, modul de păstrare, caracteristicile, originea şi/sau provenienţă, utilizarea produselor sau materiilor prime şi a ingredientelor utilizate; … j) afirmaţii care fac să se creadă în mod fals ca produsul nu conţine pesticide şi nici reziduuri de pesticide sau alţi contaminanti. … +
Articolul 6În publicitatea şi etichetarea produselor alimentare este interzisă utilizarea cuvintelor, expresiilor, textelor sau, după caz, a reprezentarilor, după cum urmează:a) "ecologic", "biologic", "organic", precum şi traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora, în cazul în care nu se încadrează în prevederile legale în vigoare; … b) "natur", "pur", precum şi traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora, dacă sunt utilizate în sensul propriu şi nu ca termeni culinari, în cazul în care produsul alimentar trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la lit. a) şi nu poate, în plus, să fie rafinat sau purificat suplimentar din punct de vedere tehnologic; … c) afirmaţii nutritionale, în cazul în care acestea nu pot fi probate. … +
Articolul 7În cadrul publicităţii produselor alimentare este interzis:a) să se atribuie, în ceea ce priveşte compozitia produsului, proprietăţi care se raportează la criterii obiective sau masurabile şi care nu pot fi demonstrate; … b) să se induca faptul ca produsul de marca poseda calităţi speciale, atunci când toate produsele alimentare similare, cu aceeaşi compoziţie, prezintă aceleaşi calităţi; … c) să se menţioneze adaosul de vitamine sau provitamine, dacă acestea au fost adăugate în scop tehnologic sau organoleptic; … d) să se menţioneze absenta unui aditiv specific, atunci când produsul alimentar conţine un alt aditiv din aceeaşi grupa; … e) să se facă referire la un efect al produsului alimentar asupra sănătăţii sau asupra metabolismului, dacă aceasta referire nu poate fi probată. … +
Articolul 8Orice mesaj publicitar referitor la produsele alimentare trebuie să utilizeze în mod vizibil o denumire a produsului, stabilită sau reglementată, după caz, prin prevederi legale, dacă omiterea acestei denumiri este susceptibilă de a induce în eroare consumatorul în ceea ce priveşte natura sau proprietăţile produsului. +
Articolul 9(1) Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz. … (2) Faptele care constituie contravenţii şi valoarea amenzilor aplicate se stabilesc în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare. … +
Articolul 10Monitorizarea şi controlul respectării dispoziţiilor prezentului ordin vor fi duse la îndeplinire de reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Sănătăţii şi Familiei, Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor şi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. +
Articolul 11Produsele aflate în stoc la data intrării în vigoare a prezentului ordin pot fi comercializate până la lichidarea acestora, dar nu mai mult de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin. +
Articolul 12Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 6 luni de la data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul sănătăţii şi familiei,Daniela Bartosp. Ministrul agriculturii,alimentaţiei şi pădurilor,Petre Daea,secretar de statPreşedintele Autorităţii Naţionalepentru Protecţia Consumatorilor,Rovana Plumb,secretar de stat––––