pentru aprobarea Normelor metodologice privind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale
Ministru de stat, ministrul finanţelor, în baza Hotărârii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, având în vedere prevederile art. 6 din Legea nr. 8/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale, emite următorul ordin: 1. Se aprobă Normele metodologice privind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale, emise în aplicarea prevederilor Legii nr. 8/1994. 2. Direcţia Generală a Vamilor va aduce la îndeplinire prevederile ordin. 3. Prezentul ordin se va publică în Monitorul Oficial al României. Ministru de stat, ministrul finanţelor,Florin Georgescu +
NORME METODOLOGICEprivind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale În conformitate şi în temeiul prevederilor art. 6 din Legea nr. 8/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale, se emit următoarele norme metodologice. +
Capitolul 1Dispoziţii generale 1. Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale, denumit în continuare fond special, se administrează de către Ministerul Finanţelor prin Direcţia Generală a Vamilor. 2. Agenţii economici şi celelalte persoane juridice vor plati un comision pentru servicii vamale de 0,5% calculat la valoarea în vama a mărfurilor importate sau exportate cu titlu definitiv. 3. Plătitorii comisionului sunt agenţii economici şi celelalte persoane juridice care efectuează operaţiuni de import-export, denumiţi în continuare titularii operaţiunilor. Plata comisionului se efectuează de către titularul operaţiunii, potrivit reglementărilor legale în vigoare privind plata taxelor vamale şi a celorlalte drepturi cuvenite bugetului de stat, la unitatea vamală unde se efectuează vamuirea. 4. Comisionul se calculează şi se declara în scris pe documentul Declaraţie vamală în detaliu la rubrica nr. 47 Calculul impozitarilor. În cazul operaţiunilor de import şi export de mărfuri pentru care nu se utilizează formularul Declaraţie vamală în detaliu, conform cap. 9 din Ordinul ministrului finanţelor nr. 703/1993, comisionul se determina pe baza documentului Chitanţa vamală, cod M.F.-D.G.V. 56-2-4. 5. Baza de calcul al comisionului pentru servicii vamale o reprezintă valoarea în vama, determinata potrivit reglementărilor în vigoare. La importul de mărfuri, valoarea în vama pentru calculul comisionului este cea care sta la baza calculării taxelor vamale. La operaţiunile de export, valoarea în vama pentru calculul comisionului se determina şi se înscrie de către titularul operaţiunii în Declaraţia vamală în detaliu pe baza Declaraţiei de încasare valutară care trebuie să fie în concordanta cu facturile de export sau cu contractele de export. Aceeaşi dispoziţie se aplică şi la scoaterea din ţara a mărfurilor importate temporar, care au suferit operaţiuni de prelucrare sau transformare. 6. Încheierea din oficiu a operaţiunilor care suspenda temporar încasarea taxelor vamale este supusă plăţii comisionului pentru servicii vamale. 7. Termenele şi modalităţile de plată a comisionului pentru servicii vamale, în cazul importurilor de mărfuri, se determina şi sunt identice cu cele stabilite pentru plata taxelor vamale. Pentru exportul de mărfuri, termenul de plată este deja data înregistrării declaraţiei vamale. 8. Sunt exceptate de la plata comisionului pentru servicii vamale operaţiunile de import de mărfuri prevăzute la art. 1 alin. 2 din Legea nr. 8/1994. Acordarea exceptarii se face pe bază de documente care se înscriu în rubrica nr. 44 Menţiuni speciale, documente anexate, certificate şi autorizaţii din Declaraţia vamală în detaliu. 9. Liberul de vama pentru operaţiunile supuse plăţii comisionului pentru servicii vamale se acordă numai după prezentarea şi verificarea documentelor care atesta ca s-a efectuat plata comisionului datorat. 10. Diferenţele de comisioane se pot stabili în termen de 3 ani de la data înregistrării declaraţiei vamale, conform art. 3 din Decretul nr. 167/1958, pe baza documentului Act constatator privind taxele şi alte drepturi în vama, cuvenite bugetului de stat, cod M.F.-D.G.V.12-4-19 D. Diferenţele în minus, constatate ulterior vamuirii, se plătesc de către titularul operaţiunii în termen de 7 zile calendaristice de la data comunicării sumei datorate. Diferenţele nedatorate, achitate în plus, se compensează cu sumele datorate pentru alte operaţiuni sau se restituie în termen de 7 zile calendaristice de la data solicitării, la cererea titularului operaţiunii. Restituirea comisionului nedatorat se face de către unitatea vamală care l-a perceput, din încasările curente de comisioane sau, în lipsa acestora, din disponibilul fondului special constituit la nivelul Direcţiei Generale a Vamilor. +
Capitolul 2Încasarea veniturilor Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale 11. Veniturile fondului special provin din comisionul pentru servicii vamale şi din dobinzi încasate pe seama plasamentelor disponibilităţilor fondului special. 12. Încasarea comisionului pentru servicii vamale se efectuează de către unităţile vamale operative în conturile colectoare de taxe vamale şi alte drepturi cuvenite bugetului de stat din activitatea vamală, simbolizate: 60.14.55. … la Banca Comercială Română – S.A. ; 64.43. … la Banca Agricolă – S.A. şi, respectiv 20.14.1.10 la trezoreriile finanţelor publice. 13. Unităţile vamale operative au următoarele drepturi şi obligaţii privind încasarea comisionului: a) sa verifice dacă baza de calcul, cota comisionului şi suma acestuia sunt determinate şi înscrise corect de către titularul operaţiunii în documentul Declaraţie vamală în detaliu; … b) sa verifice legalitatea şi exactitatea instrumentului de decontare cu care titularul operaţiunii face dovada plăţii sumei comisionului datorat; … c) sa dispună rectificarea declaraţiei vamale în conformitate cu prevederile instrucţiunilor aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 703/1993; … d) sa acorde liberul de vama numai după ce s-au asigurat ca suma comisionului datorat a fost plătită de către titularul operaţiunii; … e) sa adopte sau sa propună măsuri împotriva declarantilor rau platnici, potrivit competentelor menţionate la pct. 15 din prezentele norme metodologice; … f) sa vireze comisionul colectat în decursul primei chenzine a lunii curente, până la data de 25 a acesteia şi cel colectat în decursul chenzinei a doua a lunii curente, până la data de 5 a lunii următoare, în contul Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale, nr. 64.33.72.218 deschis de către Direcţia Generală a Vamilor la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A.; … g) sa organizeze şi sa conducă evidenţa contabilă a operaţiunilor de stabilire, percepere, încasare şi virare a comisionului pentru servicii vamale, potrivit reglementărilor generale privind contabilitatea instituţiilor publice şi prezentelor norme metodologice; … h) alte drepturi şi obligaţii prevăzute în actele normative în vigoare, stabilite de către Ministerul Finanţelor sau de către Direcţia Generală a Vamilor. … 14. Unităţile vamale sunt autorizate sa încaseze comisionul datorat din garanţiile libere (disponibile) instituite de către agenţii economici debitori, din sumele încasate în avans reprezentind taxe vamale şi alte drepturi cuvenite bugetului de stat şi din diferenţele de taxe vamale şi alte drepturi plătite bugetului de stat nedatorate, cu condiţia notificării prealabile a titularului operaţiunii asupra sumei comisionului datorat. 15. În cazurile în care se constata intirzieri repetate sau abuzuri din partea titularilor operaţiunilor reflectate în neincasarea comisionului datorat la termen, organele vamale pot dispune faţă de aceştia următoarele măsuri: a) efectuarea operaţiunilor de vamuire numai dacă s-au constituit în avans depozite băneşti pentru plata comisionului datorat; … b) efectuarea operaţiunilor de vamuire printr-un număr restrîns de unităţi vamale sau de către o singura unitate vamală. … Aceste măsuri se adoptă după cum urmează: a) de către directorul direcţiei regionale, ierarhic superioare, la propunerea şefului unităţii vamale; … b) de către directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor, la propunerea directorilor direcţiilor regionale vamale, avizată favorabil de către directorul general adjunct. … Măsurile adoptate devin aplicabile în termen de 7 zile de la data transmiterii lor către titularul operaţiunii. +
Capitolul 3Utilizarea fondului special 16. Din fondul special se finanţează obiectivele de investiţii, dotările şi alte cheltuieli de natura investiţiilor, astfel cum sunt prevăzute la art. 4 din Legea nr. 8/1994. 17. Documentaţiile tehnico-economice aferente investiţiilor se elaborează, se avizează şi se aproba potrivit prevederilor Legii privind finanţele publice nr. 10/1991, Ordonatei Guvernului nr. 12/1993, hotărîrilor Guvernului nr. 592/1993, 727/1993, 63/1994 şi normelor metodologice aprobate prin ordine ale ministrului finanţelor, date în aplicarea acestor acte normative. 18. La utilizarea fondului special directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor îndeplineşte aceleaşi atribuţii de ordonator principal de credite, desemnat prin împuternicire de reprezentare de către ministrul de stat, ministrul finanţelor, ca şi în cazul sumelor alocate de la bugetul de stat. 19. Finanţarea cheltuielilor de capital din fondul special se realizează prin Banca Română pentru Dezvoltare – S.A., care executa prerogativele prevăzute de lege şi cele stipulate în convenţia încheiată în acest scop cu Ministerul Finanţelor. 20. După verificarea şi aprobarea listelor de investiţii prezentate de către Direcţia Generală a Vamilor, aceasta virează sumele necesare efectuării cheltuielilor de capital din contul Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale, deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A., în contul 64.28 … deschis la sucursalele Băncii Române pentru Dezvoltare – S.A. pe numele direcţiilor regionale vamale beneficiare şi, respectiv, al Direcţiei Generale a Vamilor. În acest scop, Direcţia Generală a Vamilor alimentează contul direcţiilor regionale vamale cu sumele necesare finanţării obiectivelor de investiţii aprobate. 21. Răspunderea pentru utilizarea sumelor din fondul special, potrivit destinaţiei şi celorlalte prevederi legale, revine Direcţiei Generale a Vamilor şi direcţiilor regionale vamale. +
Capitolul 4Bugetul fondului special 22. Bugetul fondului special se elaborează de către Direcţia Generală a Vamilor, potrivit metodologiei de elaborare a proiectelor bugetului de stat şi fondurilor speciale extrabugetare, şi se aproba în fiecare an de către Parlament prin legea de adoptare a bugetului de stat. 23. Rectificarea indicatorilor bugetului fondului special se înfăptuieşte la propunerea Direcţiei Generale a Vamilor, o dată cu rectificarea bugetului de stat. 24. Lista de investiţii şi indicatorii bugetului fondului special, aprobate potrivit legii, se defalca de către Direcţia Generală a Vamilor şi pe obiective de investiţii care se finanţează centralizat de către Direcţia Generală a Vamilor şi pe obiective de investiţii care se finanţează descentralizat de către direcţiile regionale vamale. 25. Decontarea cheltuielilor de capital pentru investiţii din contul nr. 64.28. … (disponibil din fonduri extrabugetare pentru investiţiile instituţiilor publice) se efectuează atât prin Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Române pentru Dezvoltare – S.A., pe seama ordonanţării plăţilor de către Direcţia Generală a Vamilor, cît şi prin sucursalele judeţene ale Băncii Române pentru Dezvoltare – S.A., pe seama ordonanţării plăţilor de către direcţiile regionale vamale. +
Capitolul 5Fructificarea, prin plasamente, a disponibilităţilor fondului special 26. În conformitate cu prevederile stabilite la art. 5 din Legea nr. 8/1994, disponibilităţile fondului special existente în contul trezoreriei finanţelor publice vor fi plasate de către Ministerul Finanţelor, prin Direcţia Generală a Vamilor, pe baza principiului negocierii ratei dobinzii. 27. Sumele păstrate în contul Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale nr. 64.33.72.218 reprezintă, de drept, depozit instituit la vedere în contul Trezoreriei Statului. Pentru aceste disponibilitati se calculează şi se acordă dobinzile practicate de către Banca Comercială Română – S.A. pentru depozitele la vedere. 28. Felurile şi durata plasamentelor se stabilesc în condiţiilor prevăzute de Convenţia nr. 4447 din 3 mai 1994, încheiată între Ministerul Finanţelor şi Banca Naţionala a României. Direcţia Generală a Vamilor va comunică în prima decada a fiecărei luni Ministerului Finanţelor sumele şi durata disponibilităţilor care pot fi plasate pe termen din totalul depozitului instituit la vedere. Direcţia Generală a Vamilor este autorizata sa participe la subscripţia publică organizată de Banca Naţionala a României pentru cumpărarea certificatelor de trezorerie, conform convenţiilor încheiate între Ministerul Finanţelor şi Banca Naţionala a României. 29. În activitatea de fructificare a disponibilităţilor fondului special prin plasamente, se va urmări păstrarea capacităţii investitionale a fondului special, prin diminuarea erodarii sale ca urmare a procesului inflationist. La finele anului, soldul fondului special şi dobinzile aferente se raportează în anul următor şi se utilizează potrivit art. 5 din Legea nr. 8/1994. +
Capitolul 6Evidenta contabila şi raportarea execuţiei bugetului fondului special 30. Conturile contabile utilizate pentru evidentierea fondului special sunt următoarele: – 146 Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale; – 346 Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale; – 446 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale. Încasarea controlului de 0,5% pentru servicii vamale de către unităţile vamale operative se înregistrează în contul colector de venituri 111 Disponibil din sume încasate pentru bugetul de stat. Sumele încasate în contul colector se virează de către unităţile vamale în contul Direcţiei Generale a Vamilor nr. 64.33.72.218, la termenele prevăzute la pct. 13 lit. f) din prezentele norme metodologice. Încasarea dobinzilor din plasamentele disponibilităţilor fondului se înregistrează, la nivelul Direcţiei Generale a Vamilor, în conturile 146 şi 346 menţionate. Repartizarea fondului special în vederea alimentarii contului din care se efectuează plăţile pentru investiţii, atât la nivelul Direcţiei Generale a Vamilor, cît şi la nivelul direcţiilor regionale vamale, se evidenţiază cu ajutorul contului 115 Disponibil pentru investiţii. Cheltuielile pentru investiţii din fondul special se reflecta prin contul 446 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale. 31. Evidenta analitica a plăţilor de casa şi a cheltuielilor efective în cadrul conturilor de disponibil şi cheltuieli se organizează distinct pe subdiviziunile clasificaţiei veniturilor şi cheltuielilor fondului special, aprobată de Ministerul Finanţelor (anexa nr. 14 la Clasificatia indicatorilor privind finanţele publice). 32. Înregistrarea în contabilitatea organelor vamale a principalelor operaţiuni economico-financiare privind constituirea, repartizarea şi utilizarea fondului special se efectuează potrivit monografiei *) anexate, care face parte din prezentele norme metodologice. 33. Soldul conturilor de disponibilitati, fonduri şi cheltuieli înregistrate la sfârşitul perioadei din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale se raportează în Bilanţul contabil – anexa la darea de seama contabila pentru "Instituţii publice" – în activ la codul 171 Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale şi, respectiv, la codul 239 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale, iar în pasiv la codul 430 Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale. 34. Execuţia veniturilor şi cheltuielilor bugetului Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale se raportează distinct cu ajutorul formularului Contul de execuţie a fondului special – anexa nr. 15 b la darea de seama contabila pentru "Instituţii publice". Totodată, execuţia bugetului fondului special se raportează lunar, cumulat de la începutul anului, potrivit reglementărilor stabilite de către Direcţia generală a bugetului de stat, Direcţia generală a contabilităţii şi sinteza bilanţurilor contabile şi Direcţia generală a trezoreriei. Notă …
*) Monografia se comunică instituţiilor interesate. +
Capitolul 7Dispoziţii finale 35. Declaraţiile vamale, actele constatatoare şi procesele-verbale întocmite de către organele vamale sunt, potrivit legii, titluri executorii pentru încasarea comisionului pentru servicii vamale. Băncile comerciale vor deconta dispoziţiile de încasare întocmite de unităţile vamale pentru comisioanele datorate, fără consimţământul debitorului. Executarea silită va fi precedată de o somaţie de plată care va fi comunicată debitorului. 36. La data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice încetează valabilitatea Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 819 din 30 iulie 1992, prin care s-au aprobat Normele metodologice privind aplicarea comisionului pentru activităţi vamale, constituirea şi utilizarea fondului extrabugetar pentru dezvoltarea şi modernizarea sistemului vamal. –––––––––