pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru centrul maternal
În temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2001 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, aprobată şi modificată prin Legea nr. 252/2001, şi ale art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 770/2003 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie,secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Standardele minime obligatorii pentru centrul maternal, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin va intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2005.Secretarul de stat al Autorităţii Naţionalepentru Protecţia Copilului şi Adopţie,Gabriela ComanBucureşti, 16 iulie 2004.Nr. 87. +
Anexa STANDARDE MINIME OBLIGATORIIPENTRU CENTRUL MATERNALCentrul maternal, denumit în continuare CM, este un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial, organizat pe model familial, a cărui misiune este de a permite formarea, menţinerea şi intarirea legaturilor familiale, precum şi sprijinirea familiei pentru asumarea responsabilităţilor parentale.Beneficiarii direcţi ai centrului maternal sunt cuplurile mamă-copil, inclusiv gravida aflată în ultimul trimestru de sarcină, aflate în situaţii de risc în ceea ce priveşte separarea copilului de familia sa, cum ar fi de exemplu:● mame cu copii nou-născuţi, cu risc de abandon (în general mame singure, mame minore, mame provenind din familii marginalizate, sărace etc.);● mame cu copii care temporar nu (mai) au locuinţă sau/şi care se confruntă cu mari probleme (financiare, profesionale, relaţionale) fiind în imposibilitate de a răspunde corespunzător nevoilor specifice ale copilului.Furnizorii de servicii pot înfiinţa centre maternale pe probleme specifice în conformitate cu nevoile concrete ale judeţului/sectorului municipiului Bucureşti, respectând standardele minime obligatorii prezente, precum şi alte standarde corespunzătoare problemei respective, de exemplu:● gravide sau mame cu vârsta sub 18 ani;● mame şi copii aflaţi pe stradă sau tinere foste copii ai străzii cu copii;● mame şi copii victime ale violenţei în familie sau numai copilul victimă a violenţei în familie ori a abuzului, neglijării şi exploatării;● cuplu mama – copil inclus într-un program de restabilire a legăturii familiale, după ce copilul a avut o măsură de protecţie.Standardele minime obligatorii prezente sunt complementare, în mod particular, cu următoarele documente:1. Standardele minime obligatorii pentru serviciile pentru protecţia copilului de tip rezidenţial;2. Standardele minime obligatorii privind centrul de pregătire şi sprijinire a reintegrării sau integrării copilului în familie;3. Standardele minime obligatorii privind centrul de consiliere şi sprijin pentru părinţi şi copii;4. Standardele minime obligatorii pentru managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:Locul centrului maternal în sistemul judetean/local de servicii1. Locul centrului maternal în sistemul judetean/local de serviciiAsistenţa cuplurilor mama-copil/copii în centrul maternal2. Admiterea în centrul maternal3. Planul de servicii/Planul individualizat de protecţie4. Managementul de caz la nivelul centrului maternalDomenii de interventie──────────────────────5. Gazduirea, ambientul şi asigurarea hranei5.1. Amplasamentul şi amenajarea interioara5.2. Masurile de siguranţă şi securitate5.3. Condiţii de locuit5.4. Asigurarea hranei6. Educatia şi consilierea beneficiarilor7. Integrarea sociala şi profesionala8. Menţinerea stării de sănătate9. Încetarea rezidenteiManagementul centrului maternal10. Proiectul instituţional11. Managementul resurselor umane11.1 Structura şi atribuţiile personalului11.2 Formarea personalului11.3 Comunicarea interna şi munca în echipa11.4 Supervizarea profesionalaProtectia împotriva abuzurilor12. Protectia împotriva abuzurilorLOCUL CENTRULUI MATERNALIN SISTEMUL JUDETEAN/LOCAL DE SERVICIIStandardul 1Locul în sistemul judetean/local de serviciiCentrul maternal este înfiinţat şi funcţionează în conexiune cu alte servicii de protecţie a copilului şi de protecţie sociala din comunitate sau/şi judeţ/sector al municipiului Bucureşti, care au misiuni complementare.RezultatFiecare mama beneficiara şi fiecare membru al echipei de personal dintr-un centru maternal cunosc instituţiile şi serviciile din comunitate cu care se colaborează în activităţile din timpul rezidentei şi după părăsirea centrului maternal. Cuplul mama- copil beneficiază de asistenţa complementara.Centrul maternal are o prezentare schematica a sistemului de servicii sociale în care se precizează clar locul pe care îl ocupa şi cu ce alte servicii se relationeaza.Cerinţe de implementare a Standardului 11.1. Cartografierea serviciilor existente intr-o unitate teritoriala şi specificarea relaţiilor dintre ele (sau prezentarea schematica a sistemului de servicii) este în responsabilitatea autorităţilor judeţene/locale care aplica o strategie coerenta în domeniul social. Precizând care este locul CM în aceasta schema se asigura accesul personalului şi al beneficiarilor la o viziune de ansamblu asupra sistemului.1.2. Coordonatorul CM se asigura ca reprezentarea locului CM în schema de servicii este corecta, reactualizata.1.3. Schema sistemului de servicii cu precizarea locului ocupat de CM se afişează într-un loc accesibil mamelor beneficiare şi personalului din centru.1.4. Coordonatorul CM organizează anual şi ori de cate ori este nevoie o şedinţa de lucru cu personalul pentru a face cunoscuta evoluţia sistemului de servicii în care se încadrează CM şi pentru a asigura cunoaşterea relaţiilor de colaborare de către toţi membrii echipei.1.5. Este obligatorie prezentarea locului CM în sistemul de servicii fiecărui nou angajat, odată cu începerea activităţii în centru.1.6. Personalul este pregătit să ofere mamelor toate informaţiile legate de celelalte servicii din sistem şi de modalitatea în care pot fi contactate direct de către mame, în mod autonom pe cat posibil.1.7. Parintii/rudele/alte persoane adulte relevante pentru cuplul mama-copil primesc o lista cu serviciile partenere ale CM şi îndrumări/explicaţii în legătură cu acestea. Se acorda o atenţie particulara serviciilor de care mama poate beneficia după ieşirea din CM.1.8. Furnizorul de servicii incheie acorduri de parteneriat cu toate serviciile menţionate în schema care au relaţii de colaborare cu CM.1.9. CM se înfiinţează numai cu acordul serviciului public specializat pentru protecţia copilului.Indicatorii pentru Standardul 1(I) 1.1.-1.2. Existenta schemei sistemului de servicii, în care este vizualizat locul ocupat de CM.(I) 1.3.1. Vizibilitatea/accesibilitatea schemei pentru beneficiari, personal şi comunitate.(I) 1.3.2. Mamele cunosc celelalte servicii din sistem de care pot beneficia.(I) 1.4. Reuniunile cu personalul pentru explicarea locului CM în sistem se desfăşoară cel puţin o dată pe an.(I) 1.7. Lista serviciilor cu precizarea adresei, a numărului de telefon şi a persoanei de contact este disponibila personalului şi mamelor. Lista serviciilor cu precizarea adresei, a numărului de telefon şi a persoanei de contact este reactualizata permanent.(I) 1.8. Numărul de acorduri de parteneriat încheiate cu serviciile din comunitate.(I) 1.9. Avizul de înfiinţare a CM.ASISTENŢA CUPLURILOR MAMA-COPIL/COPIIIN CENTRUL MATERNALStandardul 2Admiterea în centrul maternalCuplul mamă-copil beneficiază de găzduire, asistenţă şi suport în cadrul centrului maternal, pe perioadă determinată de timp.RezultatFiecare cuplu mamă-copil este primit în centrul maternal într-un climat care asigură siguranţă, respect şi respect.Cerinţe de implementare a standardului 22.1. Se recomandă vizitarea CM de către cuplul mamă-copil, înainte de luarea deciziei de admitere, precum şi informarea mamei cu privire la drepturile şi obligaţiile ce-i revin pe perioada rezidenţei. Mama este corect informată despre misiunea şi metodologia CM.2.2. Echipa CM deţine toate detaliile legate de cuplul mamă-copil şi planul de servicii/planul individualizat de protecţie stabilit de către managerul de caz din cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului. Cererea mamei, contractul de rezidenţă şi, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului se vor constitui în documentaţia care stă la baza întocmirii dosarului familiei rezidente.2.3. Înainte de primirea în CM a cuplului mamă-copil, spaţiul individual destinat acestuia este amenajat. Este recomandat ca grupul de beneficiari rezidenţi în CM să fie înştiinţat de admiterea unui nou cuplu.2.4. Un membru al echipei CM, desemnat de coordonatorul CM, va însoţi cuplul mamă-copil în primele câteva ore ale găzduirii, astfel încât să faciliteze acestuia adaptarea în mediul instituţional. Este recomandat ca acesta să prezinte cuplului mamă-copil grupul de beneficiari şi detalii despre spaţiul CM. 2.5. Fiecare CM îşi stabileşte criterii de admitere în baza standardelor minime obligatorii prezente şi a altor acte normative în vigoare, care sunt avizate de serviciul public specializat pentru protecţia copilului.Indicatorii pentru Standardul 2(I) 2.1. – Numărul de cereri de găzduire;– Număr de evaluări;– Numărul de beneficiari raportat la numărul de vizite în CM anterioare admiterii;– Numărul de beneficiare informate cu privire la contractul de rezidenţă şi la drepturile şi obligaţiile ce-i revin pe perioada rezidenţei în raport cu numărul de beneficiare.(I) 2.2. – Numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie în raport cu numărul de cupluri mamă-copil primite în CM;– Numărul de dosare în raport cu numărul de cupluri mamă-copil admise în CM.(I) 2.5. Existenţa criteriilor de admitere şi concordanţa acestora cu legislaţia în vigoare.Standardul 3Planul de servicii/Planul individualizat de protecţieÎn cadrul centrului maternal fiecare cuplu mama – copil este ocrotit în baza unui plan de servicii/plan individualizat de protecţie, care abordează într-un mod coerent şi unitar componentele legate de: educaţia şi responsabilizarea maniei în relaţia sa cu copilul, asigurarea sănătăţii fizice şi psihice a mamei şi copilului, pregătirea reintegrării familiale şi sociale. Acest plan se elaborează şi se pune în practica numai cu acordul mamei şi cu participarea sa directa.RezultatFiecare cuplu mama – copil beneficiază de o intervenţie personalizata în funcţie de nevoile identificate la admiterea în centrul maternal adaptata ulterior şi axata pe dezvoltarea autonomiei mamei şi pe pregătirea reintoarcerii cuplului mama – copil în mediul familial, în condiţii sigure şi favorabile dezvoltării copilului.Cerinţe de implementare a Standardului 33.1. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie este elaborat şi coordonat de managerul de caz din cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului în colaborare cu responsabilul de caz şi personalul de specialitate al CM.3.2. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie se elaborează în cel mult 2 săptămâni de la admiterea cuplului mamă-copil în CM.3.3. La implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie participa şi specialişti din comunitate.3.4. Responsabilul de caz contribuie la implementarea efectiva a planului de servicii/planului individualizat de protecţie şi face raportările către managerul de caz, conform standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.3.5. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie este un document scris redactat de comun acord cu mama şi cuprinde componente care se referă cel puţin la: a) relaţia mama – copil; b) educaţia mamei pentru creşterea copilului; c) pregătirea mediului familial pentru primirea şi integrarea copilului şi a mamei; d) orientarea şi pregătirea pentru integrare sociala şi profesionala. Fiecare componenta are obiective operaţionale, activităţi şi rezultate previzionale în intervale de timp determinate, specialişti nominalizaţi cu atribuţii clare (atât din cadrul CM, cat şi din alte servicii din comunitate), resurse materiale şi financiare, proceduri şi date de evaluare stabilite.3.6. Coordonatorul CM are obligaţia de a desemna personalul de specialitate care să participe la elaborarea şi implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie şi de a contacta celelalte servicii cu care CM se relationeaza în vederea nominalizării celorlalţi specialişti cu responsabilităţi în cadrul planului respectiv.3.7. Este obligatorie includerea în echipa care implementează planul de servicii/planul individualizat de protecţie a asistentului social sau lucratorului social comunitar din comunitatea în care se află domiciliul mamei, al partenerului sau familiei naturale sau lărgite în care cuplul mama – copil se va integra după ieşirea din CM.3.8. Elaborarea şi re-evaluarea planului de servicii/planului individualizat de servicii se realizează cu acordul mamei şi, după caz, cu consultarea tatălui copilului, a bunicilor şi a altor persoane importante pentru cuplul mama – copil.3.9. Re-evaluarea are loc trimestrial sau de câte ori este nevoie, şi este consemnata în dosarul cuplului mama – copil şi se avizează de coordonatorul CM.3.10. Furnizarea serviciilor cuprinse în planul de servicii/planul individualizat de servicii se realizează în baza unui contract de rezidenţă incheiat între mama şi CM inaintea admiterii.3.11. Pentru serviciile care se oferă în alte structuri din comunitate, furnizorul de servicii are contracte încheiate cu acestea, valabile pentru toţi beneficiarii CM.Indicatorii pentru Standardul 3(I) 3.1.-3.2. Numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie raportat la numărul beneficiarilor.(I) 3.4. Numărul de beneficiari raportat la responsabilul de caz.(I) 3.5. Conţinutul planului de servicii/planului individualizat de protecţie respecta cele patru componente obligatorii şi structura stabilita pentru fiecare componenta în parte.(I) 3.8. Mama cunoaşte conţinutul planului de servicii.(I) 3.9. Numărul de re-evaluari ale planului de servicii/planului individualizat de protecţie.(I) 3.10.-3.11. Numărul de contracte şi durata medie a contractelor.Standardul 4Managementul de caz la nivelul centrului maternalFiecare cuplu mama-copil din centru maternal, are desemnat un responsabil de caz, care face parte din personalul centrului maternal.RezultatPrin aplicarea metodei managementului de caz se realizează abordarea profesionista a fiecărui caz în parte, adaptandu-se oferta serviciilor furnizate sau facilitate de centrul maternal la nevoile concrete ale cuplului mama-copil.Cerinţe de implementare a Standardului 44.1. Responsabilul de caz, denumit în continuare RC, este numit de coordonatorul CM în cel mult 3 zile de la admiterea cuplului mama-copil în Centrul Maternal. Se recomandă numirea acestuia în cel mai scurt timp după desemnarea managerului de caz de către serviciul public specializat pentru protecţia copilului.4.2. RC participă la elaborarea şi monitorizarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie stabilit de managerul de caz îm preună cu echipa CM, conform necesitaţilor cuplului mama-copil.4.3. Ca pregătire, RC este un profesionist cu competente în domeniul asistentei sociale.4.4. RC verifica săptămânal ca activitatea planificata se desfăşoară conform planului de servicii/planului individualizat de protecţie.4.5. RC verifica lunar ca activităţile stabilite în planul de servicii/planul individualizat de protecţie a se derula sau a fi facilitate de CM conduc la obiectivele aferente şi informează managerul de caz. Dacă constata modificări determinante în situaţia cuplului mama-copil sau a eficientei serviciilor oferite sau facilitate de CM, RC solicita managerului de caz reevaluarea planului.4.6. RC are întâlniri individuale cu specialiştii din CM implicaţi în implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie sau cu întreaga echipa a CM ori numai cu o parte a acesteia în vederea monitorizării implementării planului la nivelul CM. La solicitarea managerului de caz, RC poate efectua vizite de monitorizare a implementării planului şi cu specialişti din afara CM.4.7. RC are în atribuţii întocmirea şi actualizarea dosarului familiei rezidente în CM. Documentele cuprinse în acest dosar se află în copie şi la managerul de caz.Indicatorii pentru Standardul 4(I) 4.1. Raportul dintre numărul cuplurilor mama-copil din CM şi cel al numirilor RC.(I) 4.2. Numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie raportate la numărul RC.(I) 4.4. – Gradul de utilizare al serviciilor oferite sau facilitate de CM specificate în planul de servicii/planul individualizat de protecţie ;– Existenta în dosarul familiei rezidente în CM a consemnărilor saptaminale făcute de către RC.(I) 4.5. – Numărul de rapoarte lunare cu privire la situaţia cuplului mama-copil, comparativ cu soluţiile şi obiectivele stabilite în planul de servicii/planul individualizat de protecţie;– Numărul de reevaluări pe fiecare caz în parte.(I) 4.6. Numărul de intilniri pe fiecare caz în parte dintre RC şi membrii/echipa pluridisciplinara.DOMENII DE INTERVENŢIE5. GAZDUIREA, AMBIENTUL ŞI ASIGURAREA HRANEIStandardul 5.1.Amplasamentul şi amenajarea interioaraAmplasamentul şi amenajarea interioara a centrului maternal sunt în concordanţă cu nevoile de asistenţă ale cuplului mamă-copil şi oferă un mediu care să permită derularea planului de servicii/planului individualizat de protecţie.RezultatCuplul mamă-copil locuieşte într-o instituţie bine proiectată, dotată şi echipată corespunzător nevoilor lui, în condiţii de amplasare şi deschidere către comunitate şi serviciile oferite sau facilitate de aceasta.Organizarea şi dotarea spaţiului favorizează implicarea mamei în îngrijirea copilului său şi responsabilizarea ei pentru modul în care copilul său se dezvoltă.Cerinţe de implementare a Standardului 5.1.5.1.1. Locaţia CM este într-o arie teritorială care are acces la serviciile oferite de comunitate.5.1.2. Metodologia de organizare a CM are prevederi clare în ceea ce priveşte organizarea internă a spaţiilor individuale ocupate de cuplurile mamă-copil, a spaţiilor igienico-sanitare, a spaţiilor comune, de servire a mesei şi de petrecere a timpului liber, a spaţiilor destinate vizitatorilor, a celor destinate activităţilor psihopedagogice, precum şi a celor administrative,5.1.3. Metodologia de funcţionare a CM prevede existenta unui regulament de ordine interioară sau, în funcţie de furnizorul de servicii, a unor norme interne de funcţionare care să definească responsabilităţile beneficiarilor cu privire la cel puţin următoarele aspecte: a) raporturile dintre mamă şi copil, b) relaţiile de "bună convieţuire", c) comportamente admise/promovate în CM, d) repere ale programului zilnic şi e) măsuri prevăzute în situaţia încălcării regulamentului/normelor de ordine interioară.5.1.4. Metodologia de organizare şi funcţionare a CM, denumită în continuare MOF, prevede existenta unui contract de rezidenţă, în două exemplare, care să cuprindă cel puţin următoarele aspecte: a) misiunea CM, b) date de identificare ale părţilor semnatare ale contractului de rezidenţă (beneficiar şi coordonatorul CM), c) perioada de găzduire, d) motivele cererii de găzduire, e) obiectivele asigurării asistentei în cadrul CM şi f) responsabilităţile celor două părţi.5.1.5. CM trebuie să fie amenajat astfel încât să corespundă nivelului mediu socio-economic al comunităţii în care este amplasat.5.1.6. Se recomandă ca CM să nu funcţioneze în aceeaşi locaţie cu un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial care este încă funcţional.Indicatorii pentru Standardul 5.1(I) 5.1.1. Numărul de servicii comunitare, publice sau private, aflate în aria teritorială a CM.(I) 5.1.2. – Numărul de camere raportate la capacitatea maximă de primire a CM.– Numărul de spaţii destinate preparării şi servirii mesei în raport cu numărul maxim de beneficiari rezidenţi.– Numărul de birouri destinate personalului în raport cu numărul de angajaţi.– Existenţa avizelor şi a autorizaţiilor de funcţionare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.(I) 5.1.3. – Numărul de contracte de rezidentă semnate de către cliente în raport cu numărul de cupluri mamă-copil rezidente. Numărul de contracte de rezidenţă/an.– Existenţa reperelor programului zilnic (servirea mesei, programul de vizite, programul de ieşiri),– Numărul de evenimente cu potenţial conflictual.– Măsurile luate, inclusiv încetarea acordării rezidenţei, ca urmare a încălcării regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare de către beneficiari.(I) 5.1.4. – Numărul de contracte de rezidenţă în raport cu numărul de cupluri mamă-copil beneficiare.– Numărul de contracte de rezidenţă prelungite, în raport cu numărul anual de beneficiari.– Numărul de contracte de rezidenţă în raport cu numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie elaborate.Standardul 5.2.Masurile de siguranţă şi securitateÎn centrul maternal sunt aplicate măsurile de siguranţă şi securitate legale necesare pentru asigurarea protecţiei clienţilor, vizitatorilor şi a personalului împotriva evenimentelor şi accidentelor cu potenţial vătămător.RezultatCuplurile mamă-copil, vizitatorii şi profesioniştii se află în siguranţă în cadrul centrului maternal.Cerinţe de implementare a Standardului 5.2.5.2.1. MOF conţine proceduri de prevenire a situaţiilor de risc şi de intervenţie în aceste situaţii.5.2.2. CM deţine toate autorizaţiile şi asigurările pentru o funcţionare optimă în conformitate cu prevederile legale în vigoare.Indicatorii pentru Standardul 5.2.(I) 5.2.1. – Numărul de ore de pregătire în vederea acordării primului ajutor, în vederea informării asupra procedurilor referitoare la siguranţă şi securitate la care au participat membrii personalului.– Existenta schemelor de evacuare expuse la loc vizibil.– Numărul de ore destinate discutării regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare cu beneficiarul(I) 5.2.2. – Existenţa autorizaţiilor de funcţionare, expuse la loc vizibil– Conţinutul proceselor verbale întocmite cu ocazia evaluărilor în vederea monitorizării stării de siguranţă şi securitate a locaţiei de către personalul specializat.Standardul 5.3.Condiţii de locuitCondiţiile de locuit ale cuplului mamă-copil în centrul maternal sunt menţinute în stare bună de funcţionare.RezultatMama şi copilul trăiesc într-un cadru care le oferă acestora un cadru securizant şi suportiv.Cerinţe de implementare a Standardului 5.3.5.3.1. MOF prevede găzduirea pe o perioadă determinată, fiind necesare un minim de 6 spaţii individuale pentru cuplul mamă – copil, care să răspundă nevoii de intimitate a familiei, precum şi spaţiu pentru petrecerea timpului liber, spaţiu pentru prepararea şi depozitarea alimentelor şi spaţii igienico-sanitare. Se recomandă ca: a) mamele cu mai mulţi copii să fie găzduite într-o cameră individuală; b) într-o cameră să fie găzduite cel mult două cupluri mamă-copil şi spaţiul individual al fiecăruia să fie clar delimitat.5.3.2. Spaţiile individuale destinate cuplurilor mamă-copil sunt utilate în conformitate cu necesităţile adultului şi ale copilului: mobilier individual, pat pentru mama, pat pentru copil, dulap pentru haine; utilarea se face în funcţie de vârstă, stare de sănătate, stadiu de dezvoltare. Este permisă reamenajarea spaţiului individual de către beneficiar doar cu acordul coordonatorului CM.5.3.3. Cuplurile mamă-copil vor beneficia de un spaţiu destinat petrecerii timpului liber, comun întregului grup de beneficiari şi utilat corespunzător.5.3.4. Contractul de rezidenţă semnat la admiterea în CM conţine prevederi cu privire la menţinerea stării de igienă şi curăţenie în toate spaţiile CM, precum şi măsurile care se iau în caz de nerespectare a acestor prevederi.5.3.5. CM deţine spaţii special amenajate care să permită vizitarea beneficiarilor de către membrii ai familiei.5.3.6. În CM există minim câte o toaletă la 4 adulţi beneficiari, dotate cu materiale care permit o igienizare rapidă şi cu echipamentele necesare în conformitate cu normele în vigoare.5.3.7. Personalul şi vizitatorii cuplurilor mamă-copil utilizează grupuri igienico-sanitare separate.5.3.8. CM îşi poate organiza, la nevoie, o cameră pentru utilizarea sa în scop de izolator.5.3.9. CM are prevăzute spaţii destinate pentru spălarea, curăţarea, igienizarea şi uscarea rufariei, conform normelor în vigoare.5.3.10. MOF prevede un program de reparaţii şi întreţinere/menţinere a stării de igienă şi a siguranţei în toate spatiile CM.Indicatorii pentru Standardul 5.3.(I 5.3.1. – Numărul de spatii (camere) destinate cuplurilor mamă-copil în raport cu capacitatea maximă de primire prevăzută a CM.– Numărul de spatii individuale destinate primirii mamelor cu mai mulţi copii.– Existenţa spaţiilor destinate păstrării, preparării şi servirii produselor alimentare în raport cu capacitatea maximă a CM.(I) 5.3.2.- Numărul de paturi pentru adulţi în raport cu capacitatea maximă (adulţi) prevăzută pentru CM.– Numărul de paturi pentru copii în raport cu capacitatea maximă (copii) prevăzută de CM.(I) 5.3.3. Existenţa şi dotarea spaţiilor comune de petrecere a timpului liber.(I) 6.3.4. Măsurile luate ca urmare a încălcării prevederilor contractului de rezidenţă în ceea ce priveşte menţinerea igienei în CM.(I) 5.3.6. Numărul grupurilor igienico-sanitare în raport cu numărul de beneficiari prevăzuţi (adulţi, copii).(I) 5.3.7. Numărul de grupuri igienico-sanitare în raport cu numărul de salariaţi.(I) 5.3.10. Existenţa unui program de menţinere şi întreţinere a stării de igienă a CM în raport cu normativele în vigoare. Procesele verbale ale controalelor efectuate de instituţiile abilitate în acest sens şi sancţiunile aplicate.Standardul 5.4.Asigurarea hraneiÎn centrul maternal se asigură beneficiarilor o alimentaţie corespunzătoare din punct de vedere cantitativ şi calitativ, care răspunde nevoilor nutriţionale ale adultului (femeie adultă, gravidă, lăuză) şi ale copilului (nou-născut, sugar, copil cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani şi, după caz, alte grupe de vârstă) ţinând cont preferinţele acestora.RezultatBeneficiarii centrului maternal au o alimentaţie sănătoasa şi adaptată nevoilor personale. Copiii din centrul maternal au o alimentaţie care să le permită o dezvoltare normo-ponderală, iar pentru nou-născuţi şi sugari se promovează şi sprijină alimentaţia naturală a acestora.Mamele găzduite în centrul maternal participă activ la prepararea şi servirea meselor, însuşindu-şi deprinderi adecvate unei bune alimentaţii.Cerinţe de implementare a Standardului 5.4.5.4.1. Meniurile se stabilesc sub coordonarea unui specialist (medic sau asistentă dieteticiană), ţinând cont de preferinţele beneficiarilor, de influenţa culturală, astfel încât, să se asigure o alimentaţie în conformitate cu nevoile nutritive ale mamelor şi copiilor, nevoile de dezvoltare a copiilor şi normativele în vigoare.5.4.2. Meniurile destinate copiilor în colaborare cu mamele acestora.5.4.3. Alimentele sunt preparate şi servite, în spatii special amenajate, de către mamele beneficiare, asistate de un membru al echipei (bucătar).5.4.4. În cadrul CM se realizează activităţi care să aibă drept scop asimilarea de către beneficiare a noţiunilor despre nutriţie şi igiena alimentaţiei.Indicatorii pentru Standardul 5.4.(I) 5.4.1. Numărul de fişe de monitorizare a creşterii şi dezvoltării copiilor existente la dosarele familiilor beneficiare, în raport cu numărul copiilor găzduiţi în CM.(I) 5.4.3. Numărul de spaţii destinate preparării şi servirii alimentelor în raport cu numărul de beneficiari.(I) 5.4.4. – Numărul de activităţi de informare pe tema nutriţiei şi igienei alimentaţiei/an.– Numărul de participanţi la aceste activităţi.6. EDUCATIA ŞI CONSILIEREA BENEFICIARELORStandardul 6Educatia şi consilierea beneficiarelorCentrul maternal sprijină mama, în mod individualizat şi personalizat, în demersul de asumare a rolului matern, astfel încât aceasta să-i poată asigura copilului o dezvoltare corespunzătoare nevoilor sale afective, sociale, educaţionale şi medicale.RezultatMama îşi dezvoltă abilităţile de creştere şi îngrijire a propriului copil, aflându-se într-o stare de confort în asumarea rolului de părinte.Cerinţe de implementare a Standardului 66.1. În conformitate cu planul de servicii/planul individualizat de protecţie, pentru fiecare cuplu mamă-copil sunt prevăzute activităţi care să răspundă nevoilor de informare, educare şi consiliere a mamei cu privire la creşterea şi educarea copilului.6.2. Activităţile de educaţie şi consiliere a beneficiarelor se realizează cu privire cel puţin la următoarele aspecte: a) igienă şi îngrijire personală, b) acordarea primului ajutor, c) nutriţie şi dietă, d) schema de vaccinări a copilului şi e) infecţii cu transmitere sexuală, elemente de educaţie contraceptivă şi sexuală. Se recomandă ca aceste activităţi să aibă loc preponderent în cadrul CM.6.3. Tatăl copilului şi familia lărgită sunt încurajaţi să participe la activităţile de educaţie şi consiliere.6.4. Personalul adoptă o atitudine de valorizare a mamei în rolul său de părinte, în spiritul respectării confidenţialităţii şi a demnităţii cuplului mamă-copil.6.5. Consilierea psihologica şi suportul psihologic ale mamei şi copilului se realizează de către psihologi, în mod individual sau în grup, în condiţii de maxima confidenţialitate.6.6. Asistentul social împreună cu alţi specialişti din CM sau din afara acestuia sprijină mama şi copilul ei în obţinerea drepturilor lor sociale şi asigura consilierea juridica mamei beneficiare în CM.Indicatorii pentru Standard 6(I) 6.1. Numărul de participări ale beneficiarilor la activităţile de educaţie şi consiliere.(I) 6.2. Numărul şi tipul de servicii din comunitate implicate în derularea activităţile de educaţie şi consiliere.(I) 6.3. Numărul de cazuri în care membri ai familiei cuplului mamă-copil participă la activităţile de educaţie şi consiliere PS comparativ cu numărul total de cupluri beneficiare.(I) 6.4. Numărul de sesizări/reclamaţii cu privire la violenta verbala sau fizica a personalului asupra mamei şi/sau copilului. Măsurile luate de coordonatorul CM.(I) 6.5. Numărul de şedinţe de consiliere psihologica individuale şi de grup/beneficiar/lună/durata rezidenţei în CM.(I) 6.6. – Numărul de şedinţe de consiliere juridica/beneficiar/lună/durata rezidenţei în CM.– Numărul de specialişti din CM sau din afara acestuia care au susţinut sesiuni de informare pe tema drepturilor sociale şi teme cu caracter juridic.7. INTEGRAREA SOCIALA ŞI PROFESIONALAStandardul 7Integrarea sociala şi profesionalaCentrul maternal sprijină cuplul mamă – copil în vederea dezvoltării autonomiei care favorizează (reintegrarea acestuia în familie şi/sau comunitate.RezultatFiecare beneficiară este implicată activ în elaborarea şi punerea în aplicare a planului de servicii/planului individualizat de protecţie, beneficiind pe toată durata rezidentei de activităţi de orientare şi consiliere vocaţională menite să-i sporească capacitatea de (re)insertie în viaţa autonomă.Cerinţe de implementare a Standardului 77.1. Echipa pluridisciplinară a CM împreună cu mama urmăresc clarificarea situaţiei juridico-administrative a cuplului mamă-copil.7.2. Beneficiarele sunt informate despre oferta de servicii sociale, publice sau private, aflată în comunitate şi sunt încurajate demersurile pentru identificarea unor posibile resurse pentru autonomizare (cursuri de reconversie profesională, găsirea unor locuri de muncă). Pe perioada în care mama se află la cursuri sau şedinţe de informare şi consiliere care se desfăşoară în alte locaţii decât CM, copilul este în grija altei mamei responsabilizate în acest sens, în cazul în care în CM nu se desfăşoară o activitate tip "creşă".7.3. RC intermediază relaţia dintre mamă şi diverse servicii aflate în comunitate, stimulând mama să devină autonomă şi responsabila.7.4. Beneficiarele sunt implicate în activităţile de autogospodărire pe toată perioada rezidentei, cu sprijinul personalului.7.5. Tatăl copilului şi familia lărgită sunt încurajaţi să participe la activităţile prevăzute în planul de servicii/planul individualizat de protecţie,7.6. Mamele găzduite în CM sunt încurajate să desfăşoare activităţi care să răspundă nevoilor de relaxare şi de dezvoltare a abilităţilor vocationale.Indicatorii pentru Standardul 7(I) 7.1. Numărul de beneficiari (mame şi copii) care deţin acte de identitate comparativ cu numărul total de cupluri beneficiare.(I) 7.2.1. Numărul de cupluri mamă-copil care beneficiază de ajutoare materiale şi/sau financiare în conformitate cu prevederile legale.(I) 7.2.2. – Numărul de beneficiare care efectuează demersuri în vederea participării la cursuri de pregătire şcolară/profesională şi/sau găsirea unui loc de muncă.– Numărul de contracte de colaborare încheiate între furnizorul de servicii şi furnizori de formare profesională.– Numărul de beneficiare care şi-au găsit un loc de muncă.– Numărul de beneficiare care şi-au menţinut locul de muncă mai mult de 3 luni.(I) 7.4. Numărul de activităţi structurate şi individuale care au drept scop asimilarea elementelor de gestiune a bugetului personal.(I) 7.5. Numărul de activităţi structurate sau individuale, organizate în CM sau în exteriorul CM, la care membrii familiei participă.(I) 7.6. Numărul de noi activităţi propuse de mamele rezidente în CM.8. MENŢINEREA STĂRII DE SĂNĂTATEStandardul 8Copiii rezidenţi în centrul maternal beneficiază de asistenţă medicală profilactică şi curativă în vederea unei bune dezvoltări fizice şi psihologice.RezultatStarea de sănătate a copilului este permanent urmărită de către mama sa, personalul centrului maternal şi medicul de familie.Cerinţe de implementare a Standardului 88.1. Fiecare cuplu mamă-copil găzduit în CM este înscris la medicul de familie sau, în lipsa bine documentată a acestuia, starea de sănătate se asigură în conformitate cu prevederile legislaţiei în materie şi prin intervenţia unui medic angajat de furnizorul de servicii în acord cu prevederile Codului Muncii.8.2. Medicamentele de uz curativ, prescrise de medic, sunt administrate copilului de către mama sa, sub supravegherea personalului desemnat în acest sens.8.3. În dosarul familiei rezidente există o copie a fişei medicale a copilului, care să conţină date despre evoluţia ponderală, data şi vaccinările efectuate, schema de diversificaţie a alimentaţiei, boli şi tratamente prescrise ş.a.8.4. Beneficiarelor li se aduce la cunoştinţă care sunt membrii personalului desemnaţi să intervină în situaţii de urgentă.8.5. Personalul urmează cursuri de pregătire în acordarea primului ajutor, asigurate din bugetul angajatorului.8.6. Copiii care se îmbolnăvesc de boli infecto-contagioase şi care nu necesită spitalizare, se izolează, pe o perioadă stabilită de medicul specialist, într-un spaţiu special amenajat (izolator). Mama însoţeşte în toate aceste situaţii copilul bolnav şi în această perioadă nu efectuează nici o altă activitate care nu are legătură cu îngrijirea copilului.8.7. CM îşi stabileşte proceduri de acţiune în cazul îmbolnăvirilor şi producerii accidentelor. Medicul de familie sau medicul angajat de furnizorul de servicii este solicitat în caz de urgenţă, coordonatele acestuia fiind aduse la cunoştinţa întregului personal.8.8. În CM se respectă legislaţia în vigoare cu privire la înregistrarea, depozitarea, manipularea, distribuirea şi administrarea medicamentelor.Indicatorii pentru Standardul 8(I) 8.1. – Numărul de cupluri mame-copii înscrişi la medicul de familie comparativ cu numărul cuplurilor beneficiare.– Numărul de vizite ale cuplurilor mamă-copil, în scop profilactic, la medicul de familie.– Numărul de vizite ale medicului de familie în CM.(I) 8.2., 8.4. Existenţa personalului desemnat pentru supravegherea administrării medicamentelor şi intervenţia în urgenţă.(I) 8.3. Existenţa fişelor medicale în dosarul familiilor rezidente în CM.(I) 8.5. – Numărul de ore de pregătire pentru acordarea primului ajutor la care participă personalul CM.– CM deţine trusă de prim ajutor, în conformitate cu prevederile legale.(I) 8.7. MOF prevede proceduri de acţiune în cazul îmbolnăvirilor şi producerii accidentelor.Standardul 9Încetarea rezidenteiÎn cadrul centrului maternal sunt prevăzute activităţi de pregătire a părăsirii instituţiei de către cuplul mamă-copil atât pentru (reintegrarea socio-profesionala şi referirea către alte servicii sociale pentru susţinerea reintegrării şi menţinerea legăturilor familiale, cat şi pentru transferul către un alt serviciu de tip rezidenţial.RezultatCuplul mamă copil părăseşte centrul maternal în condiţii de siguranţă şi protecţie.Cerinţe de implementare a Standardului 99.1. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie are drept obiectiv general (re)integrarea familială, socială şi profesională a cuplului mamă-copil rezident în CM.9.2. Prin semnarea contractului de rezidenţă dintre mamă şi coordonatorul CM, RC se asigură de câte ori este nevoie că mama înţelege faptul că rezidenţa este temporară şi condiţionată de coparticiparea ei la derularea planului de servicii/planului individualizat de protecţie.9.3. Pregătirea părăsirii CM se concentrează pe următoarele aspecte: a) evaluarea finală a nevoilor cuplului mamă-copil în vederea elaborării planului de servicii post-rezidenţiale care să consolideze abilităţile dobândite de cuplul mamă-copil pe perioada găzduirii; b) cuplul mamă-copil trebuie să cunoască în detaliu demersurile care urmează să fie întreprinse, inclusiv profesioniştii care urmează să participe la implementarea planului de servicii post-rezidenţiale; c) autorităţile locale din comunitatea în care se (re)integrează cuplul mamă-copil trebuie să fie implicate în elaborarea planului de servicii post-rezidenţiale, precum şi în monitorizarea implementării acestuia; d) îndeplinirea tuturor formalităţilor administrative şi legale pentru părăsirea CM de către cuplul mamă-copil9.4. Găzduirea poate fi întreruptă înainte de expirarea perioadei prevăzute în contractul de rezidenţă în următoarele situaţii: a) îndeplinirea obiectivelor prevăzute în planul de servicii/planul individualizat de protecţie, b) identificarea unor alte soluţii pentru cuplul mamă-copil (alte servicii de tip rezidenţial adecvate situaţiei cuplului mamă-copil), c) la solicitarea scrisă a mamei, d) încălcarea repetată a contractului de rezidentă, în ultimele două situaţii, managerul de caz trebuie să evalueze situaţia de pericol iminent pentru copil şi să propună luarea măsurii plasamentului în regim de urgenţă, conform legii, în cazul în care măsura plasamentului în regim de urgenţă nu este oportună, părăsirea CM nu se face decât cu asigurarea planului de servicii post-rezidenţiale.9.5. Indiferent de forma în care cuplul mamă-copil părăseşte CM, coordonatorul acestuia se asigură că mama primeşte copii ale următoarelor documente; planul de servicii/planul individualizat de protecţie şi revizuirile acestuia, evaluările iniţială, periodice şi finală şi planul de servicii post-rezidenţiale.9.6. Dosarul familiei se arhivează, în conformitate cu prevederile legale. Cuplul mamă-copil are acces la propriul dosar ori de câte ori doreşte, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Restricţiile se instituie de managerul de caz în situaţii care contravin interesului superior al copilului şi sunt avizate de directorul serviciului public specializat pentru protecţia copilului.Indicatorii pentru Standardul 9(I) 9.2. Media perioadei de rezidenţă pentru cuplurile mamă-copil în CM.(I) 9.3.1. Numărul de evaluări finale ale nevoilor cuplului mamă-copil din CM raportate la numărul de cupluri beneficiare.(I) 9.3.2. Planul de servicii post-rezidenţiale este semnat de autorităţile locale din comunitatea în care se reintegrează cuplul mamă-copil.(I) 9.4.1. Numărul de întreruperi ale găzduirii înainte de termenul prevăzut în contractul de rezidenţă şi motivele acestor întreruperi pe categorii.(I) 9.4.2. Numărul de cazuri în care se ia decizia plasamentului în regim de urgenţă a copilului/an şi motivaţia fiecăreia.(I) 9.6. Numărul de solicitări în partea foştilor beneficiari pentru a avea acces la dosarele familiei rezidente în CM la nivelul CM sau a serviciului public specializat pentru protecţia copilului.MANAGEMENTUL CENTRULUI MATERNALStandardul 10Proiectul instituţionalCentrul maternal funcţionează în acord cu un proiect instituţional întocmit în baza prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi a nevoilor specifice ale cuplurilor beneficiare mamă-copil.RezultatFiecare cuplu mama – copil beneficiază de servicii adecvate şi de calitate, în acord cu standardele minime obligatorii prezente.Cerinţe de implementare a Standardului 1010.1. Coordonatorul CM are obligaţia de a elabora, în colaborare cu personalul de specialitate din subordine, un document cadru bazat pe strategia judeţeană din domeniul protecţiei copilului – numit proiect instituţional, care cuprinde cel puţin următoarele: a) definiţia CM, b) misiunea CM, c) principiile de lucru, d) obiectivele de dezvoltare instituţională, e) activităţile, f) clienţii şi nevoile specifice ale acestora, g) resursele umane, materiale şi financiare disponibile şi potenţiale, e) relaţiile de parteneriat în comunitate.10.2. În vederea elaborării proiectului instituţional, coordonatorul CM realizează o analiza a situaţiei actuale din CM în ceea ce priveşte gradul şi modul de îndeplinire a standardelor minime obligatorii prezente. Această analiză se consemnează într-un raport de evaluare iniţială a CM în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a standardelor minime obligatorii prezente.10.3. Proiectul instituţional este re-evaluat şi, după caz, revizuit anual sau de câte ori este nevoie, în aceleaşi condiţii ca şi elaborarea sa.10.4. Proiectul instituţional al CM este avizat de furnizorul de servicii, care este obligat să monitorizeze punerea în practică a acestuia.10.5. Standardele minime obligatorii prezente şi proiectul instituţional stau la baza întocmirii celorlalte documente cu care operează CM, respectiv MOF, regulamentul de ordine interioară sau, după caz, normele interne de funcţionare, proceduri de lucru, materiale informative etc.10.6. Coordonatorul CM asigura managementul proiectului instituţional, fiind direct responsabil de respectarea misiunii şi a principiilor, de organizarea activităţilor, de antrenarea resurselor umane, de dezvoltarea relaţiilor de parteneriat, de utilizarea eficienta a resurselor materiale şi de evaluarea interna a activităţilor.10.7. Identificarea şi atragerea de surse de finanţare pentru dezvoltarea proiectului instituţional este în responsabilitatea furnizorului de servicii şi a coordonatorului CM.Indicatorii pentru Standardul 10(I) 10.1. Conţinutul proiectului instituţional este în acord cu prevederile standardelor minime obligatorii prezente.(I) 10.2. Conţinutul raportului de evaluare iniţială comparativ cu proiectul instituţional.(I) 10.3. Numărul de reevaluări şi respectiv de revizuiri/an.(I) 10.4.1. Proiectul instituţional este avizat de furnizorul de servicii.(I) 10.4.2. Numărul vizitelor de monitorizare efectuate de persoane desemnate de furnizorul de servicii/an şi conţinutul raportărilor acestora comparativ cu măsurile concrete luate pentru îmbunătăţirea funcţionării CM.(I) 10.5. Documentele cu care operează CM sunt în acord cu proiectul instituţional.(I) 10.7. Bugetul anual al CM.11 MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANEStandardul 11.1.Structura şi atribuţiile personaluluiStructura de personal trebuie să răspundă misiunii centrului maternal.RezultatFiecare cuplu mama – copil beneficiază de sprijin specializat astfel încât serviciile oferite să se realizeze în condiţii de profesionalism.Cerinţe de implementare a Standardului 11.1,11.1.1. Angajatorul este obligat sa angajeze personal calificat care să răspundă prevederilor standardelor minime obligatorii prezente. Dacă CM funcţionează în regiuni în care locuiesc minorităţi, se recomandă angajarea unor profesionişti care vorbesc limba minorităţilor respective.11.1.2. Angajatorul prevede o schema de personal flexibila, adaptata nevoilor beneficiarilor şi dimensiunii CM.11.1.3. Personalul de specialitate trebuie să aibă studii socio-umane.11.1.4. Furnizorul de servicii poate dispune de personal care nu se află pe statul de funcţii al CM însă care serveşte misiunii CM şi este angajat conform prevederilor Codului Muncii.11.1.5. Coordonatorul CM trebuie să aibă studii superioare socio-umane şi experienţa de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie. La angajare se acordă prioritate profesioniştilor care au pregătire manageriala.Indicatorii pentru Standardul 11.1.(I) 11.1.1-11.1.5. Dosarul personal al fiecărui angajat include diplome, atestate relevante, precum şi toate documentele prevăzute de lege.Standardul 11.2.Formarea personaluluiPersonalul centrului maternal are formare iniţiala de specialitate, beneficiază de acces la informaţii şi participa la cursuri de pregătire permanenta pentru aplicarea standardelor minime obligatorii prezente şi pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite cuplului mama-copil.RezultatFiecare angajat are cunoştinţele şi competentele necesare aplicării standardelor minime obligatorii prezente şi este sprijinit să se informeze şi să se perfecţioneze permanent.Cerinţe de implementare a Standardului 11.2.11.2.1 La angajare, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul CM, beneficiază de formare specifică în acest domeniu (axată pe dezvoltarea şi psihologia copilului, relaţia mamă-copil, ataşament), asigurata din bugetul angajatorului.11.2.2. Fiecare angajat al CM, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiază de cel puţin 42 de ore de formare continua pe an în domeniul protecţiei mamei şi copilului sau domenii conexe, asigurate din bugetul angajatorului.11.2.3. Fiecare voluntar care îşi desfăşoară activitatea în CM beneficiază de o formare de minimum 15 ore asigurata de angajator, înainte de a începe activitatea.11.2.4. La angajare, în lipsa unei formări iniţiale în domeniul managerial, coordonatorul CM beneficiază de formare de iniţiere în domeniul managementului de servicii, asigurata din bugetul angajatorului.11.2.5. Coordonatorul CM beneficiază anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.11.2.6. Educaţia permanenta şi formarea profesionala continua a personalului se realizează conform legislaţiei în vigoare (prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formarii profesionale a adulţilor), este promovată, sprijinită şi consemnată de coordonatorul CM.Indicatorii pentru Standardul 11.2.(I) 11.2. 11.1.2.6. Existenta în Dosarul personal al fiecărui angajat, inclusiv al şefului şi voluntarilor, a documentelor care atesta absolvirea cursurilor de formare iniţiala şi continua.Standardul 11.3.Comunicare interna şi munca în echipaManagementul resurselor umane din centrul maternal asigura intervenţia în echipa pluridisciplinara şi o comunicare interna permanenta între personal, voluntari şi specialiştii colaboratori din alte servicii din comunitate.RezultatFiecare cuplu mama-copil rezident într-un centru maternal beneficiază de asistenţa pluridisciplinara într-un mod coerent şi eficient pentru reuşita (re)integrării sale sociale.Cerinţe de implementare a Standardului 11.3.11.3.1. Coordonatorul CM include în fiecare fisa de post atribuţii concrete de relationare cu ceilalţi membrii ai personalului, cu managerii de caz, specialiştii colaboratori din alte servicii şi cu voluntarii.11.3.2. Se organizează cel puţin lunar reuniuni de lucru ale echipei CM, care se consemnează.11.3.3. Fiecare nou angajat este pregătit sa lucreze în echipa prin intermediul unor cursuri susţinute în CM sau în afara acestuia din bugetul angajatorului.11.3.4. În spaţiul de lucru alocat personalului exista mijloace specifice de comunicare şi informare.Indicatorii pentru Standardul 11.3.(I) 11.3.1. MOF are prevederi referitoare la munca în echipa.(I) 11.3.2. Numărul de reuniuni de lucru ale echipei CM/lună/an.Standardul 11.4.Supervizarea profesionalăCentrul maternal dispune de un sistem activ de supervizare a resurselor umane care permite funcţionarea sa la nivel optim.RezultatPersonalul este motivat şi performant, asigurind servicii de calitate pentru cuplul-mama copil.Cerinţe de implementare a Standardului 11.4.11.4.1. Şedinţele de supervizare cu personalul au loc periodic sau ori de cite ori este nevoie (la cererea personalului/echipei). Toate şedinţele sunt consemnate.11.4.2. Şedinţele de supervizare au loc individual şi în echipa. Rezultatele pozitive sunt prezentate şi discutate pe specializări şi profesii, ca stil de lucru, care trebuie preluat.11.4.3. Coordonatorul CM are obligaţia să asigure supervizarea interna şi externa a personalului de specialitate şi a voluntarilor.11.4.4. Furnizorul de servicii are obligaţia să asigure supervizarea coordonatorului CM.11.4.5. Supervizarea se realizează de specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţă de cel puţin 5 ani în servicii pentru copil şi familie, pregătire în supervizare şi experienţă de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus fată de persoanele cărora li se asigură supervizarea respectivă.11.4.6. Specialişti angajaţi ai furnizorului de servicii care desfăşoară activităţi de supervizare beneficiază de cel puţin 42 de ore de formare continuă în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.Indicatorii pentru Standardul 11.4.(I) 11.4.1.-11.4.2. – Număr de întâlniri de supervizare, individuale şi în echipă/angaj at/lună/an.– Număr de întâlniri de supervizare la solicitarea personalului/echipei/an.(I) 11.4.3.-11.4.5. Documentele înregistrate referitoare la supervizare. Lista specialiştilor care desfăşoară activităţi de supervizare, angajaţi ai furnizorului de servicii şi cu care acesta are încheiate contracte de colaborare.(I) 11.4.6. Programul de pregătire în domeniul supervizării, programarea specialiştilor la cursuri de supervizare.PROTECŢIA ÎMPOTRIVA ABUZURILORStandardul 12Protecţia mantei şi a copilului împotriva abuzurilorCuplul mama-copil este găzduit în condiţii de siguranţă, comiterea oricărei forme de abuz fiind soluţionata conform regulamentului de ordine interioara, respectiv a normelor interne de funcţionare a centrului maternal şi a legislaţiei în vigoare.RezultatAsigurarea condiţiilor specifice misiunii centrului maternal previne orice formă de abuz în relaţiile mama-copil pe de o parte şi cuplul mama-copil şi personal pe de altă parte.Cerinţe de implementare a standardului 1212.1. CM are proceduri scrise cu privire la prevenirea, identificarea, semnalarea, evaluarea şi soluţionarea suspiciunilor sau acuzaţiilor de abuz asupra cuplului mama-copil, întocmite în baza legislaţiei în vigoare. Aceste proceduri sunt avizate de directorul serviciului public specializat pentru protecţia copilului şi sunt aduse la cunoştinţa copiilor, în raport cu vârsta şi gradul de maturitate, mamelor acestora şi, după caz, altor membrii ai familiei, precum şi personalului.12.2. Cuplul mama-copil este informat, în modalităţi accesibile, cu privire la aceste proceduri, precum şi cu privire la drepturile copilului.12.3. Copiii sunt încurajaţi şi sprijiniţi să sesizeze orice formă de abuz din partea personalului, a altor persoane din CM sau din afara CM.12.4. CM ţine evidenta tuturor cazurilor de abuz şi neglijare.12.5. Personalul care are suspiciunea sau identifică situaţii de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, are obligaţia de a le semnala la serviciul public specializat pentru protecţia copilului şi de a înştiinţa coordonatorul CM, conform legislaţiei în vigoare, precum şi de a le înregistra, conform prevederilor standardelor minime obligatorii prezente.12.6. În CM este strict interzisă agresarea verbală sau fizică a copiilor, aceste fapte fiind pedepsite conform legii.12.7. CM asigură sprijin psihologic şi consiliere copiilor care au fost intimidaţi sau discriminaţi, în situaţia copiilor abuzaţi, neglijaţi sau exploataţi, CM asigură accesul acestora la serviciile stabilite de serviciul public specializat pentru protecţia copilului.12.8. CM asigură efectuarea de către întregul personal (inclusiv personal auxiliar, angajaţi temporar sau voluntari) a unor cursuri de formare privind problematica protejării copilului împotriva abuzului, neglijării şi exploatării, din bugetul angajatorului.12.9. CM asigură derularea sau accesul la programe de educaţie şi consiliere a mamelor privind problematica protejării copilului împotriva abuzului, neglijării şi exploatării.Indicatorii pentru Standardul 12(I) 12.1.1 MOF conţine proceduri privind protejarea copilului de abuz, neglijare, exploatare etc.(I) 12.1.2 Personalul, copiii şi mamele, alţi membrii ai familiei, după caz, cunosc aceste proceduri.(I) 12.2.2 Cuplurile mamă-copil au cunoştinţe privind drepturile copilului şi modalităţile de sesizare/reclamare a oricăror fapte de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare (inclusiv exploatare sexuală sau prin muncă), tratament inuman sau degradant.(I) 12.2.2 Existenţa unor materiale de informare cu privire la aceste proceduri şi la drepturile copilului.(I) 12.2.3-12.3 Numărul anual de sesizări efectuate de copii şi/sau mame privind suspiciuni sau situaţii evidente de abuz asupra copiilor.(I) 12.4 Registrul de sesizări şi reclamaţii al CM cuprinde şi evidenţa sesizărilor şi reclamaţiilor cu privire la abuzul asupra copilului.(I) 12.5 – Numărul anual de situaţii de abuz, neglijare şi exploatare semnalate de CM la serviciul public specializat pentru protecţia copilului comparativ cu numărul situaţiilor consemnate în registrul de reclamaţii şi abuzuri.– Numărul de fişe de semnalarea obligatorie şi evaluare iniţială completate de personalul CM şi transmise la serviciul public specializat pentru protecţia copilului.– Numărul anual de cazuri de abuz, neglijare şi exploatare semnalate de CM şi monitorizate de serviciul public specializat pentru protecţia copilului.– Numărul de cazuri active (în curs de rezolvare) de abuz, neglijare şi exploatare, care au fost semnalate de CM şi aflate în monitorizarea serviciului public specializat pentru protecţia copilului.(I) 12.6 Conţinutul planului de servicii întocmit de serviciul public specializat pentru protecţia copilului pentru astfel de cazuri.(I) 12.7 Dosarele angajaţilor, diplomele de participare la astfel de cursuri.(I) 12.8 Consemnarea programelor de educaţie şi consiliere a mamelor.________________