Având în vedere Referatul de aprobare nr. 189.353/DMRISB din 14.05.2021 al Direcției managementul riscului la inundații și siguranța barajelor,luând în considerare prevederile art. 1 alin. (3) și ale art. 2 lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, republicată, cu modificările ulterioare, precum și ale art. 6 pct. IV subpct. 74 din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, în temeiul prevederilor art. 57 alin. (1), (4) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor,ministrul mediului, apelor și pădurilor emite prezentul ordin. +
Articolul IAnexele nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului delegat pentru ape, păduri și piscicultură nr. 917/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și certificarea corpurilor de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, NTLH014, și a Procedurii privind avizarea experților pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță C și D, NTLH-015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 835 din 17 noiembrie 2014, se modifică după cum urmează:1.Articolul 12 din anexa nr. 1 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)Înainte de data concursului, comisia de certificare se întrunește într-o ședință de lucru, iar în urma verificării dosarelor de activitate și calificare profesională ale candidaților poate decide:a)admiterea pentru susținerea concursului în vederea obținerii certificatului de expert; … b)solicitarea de completări sau clarificări la dosar; … c)respingerea dosarului. … (2)Deciziile comisiei de certificare se consemnează într-un proces-verbal al ședinței, întocmit de secretariatul comisiei de certificare. (3)În cazul în care comisia de certificare solicită completări sau clarificări, candidatului i se vor comunica termenul de depunere și documentele solicitate. Nedepunerea în termen a documentelor solicitate conduce automat la respingerea dosarului.(4)În cazul în care comisia de certificare decide respingerea dosarului de activitate și calificare profesională, candidatului i se vor comunica motivele care au condus la această decizie, în termen de 15 zile de la data ședinței de analiză. Dosarele respinse se restituie candidatului, pe bază de semnătură.(5)Decizia de respingere a dosarului de activitate și calificare profesională poate fi contestată în scris și depusă la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 5 zile de la comunicare.(6)Contestațiile vor fi analizate și soluționate în termen de 30 de zile de la data depunerii de către o comisie de analiză și soluționare a contestațiilor, denumită în continuare comisie de contestații. (7)Comisia de contestații este formată din 3 membri: 2 reprezentanți ai unor asociații profesionale reprezentative pentru domeniul construcțiilor hidrotehnice și un reprezentant al învățământului superior tehnic de specialitate, care nu fac parte din comisia de certificare a experților, propuși de către direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor și cu aprobarea conducerii acesteia. Secretariatul comisiei de contestații este asigurat de direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(8)Deciziile comisiei de contestații se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenți. (9)Deciziile comisiei de contestații vor fi comunicate contestatarilor în termen de 10 zile de la data soluționării acestora și sunt definitive și obligatorii pentru aceștia.(10)În cazul unor situații speciale bine fundamentate ședințele de analiză a dosarelor profesionale ale comisiei de certificare a experților pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B se pot desfășura și în sistem online, prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(11)Programarea ședințelor de analiză a dosarelor profesionale, precum și stabilirea ordinii de zi se vor face de secretariatul tehnic al comisiei de certificare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării acestuia, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(12)Ordinea de zi a ședinței de analiză, precum și dosarele de activitate profesională ale candidaților, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de certificare de către secretariatul tehnic al comisiei de atestare, cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței desfășurate online.(13)În ziua ședinței de analiză desfășurate online membrii comisiei de certificare și secretariatul tehnic participă la ședința de avizare utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul comisiei de atestare, în baza invitațiilor primite prin e-mail. (14)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei transmit deciziile lor prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesulverbal de ședință. În cazul unor calificative «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesulverbal de ședință.(15)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele de analiză online se va stabili de către secretariatul comisiei de certificare, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(16)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor de analiză în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. … 2.Articolul 13 din anexa nr. 1 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 13(1)Candidații care, conform conținutului dosarului de activitate și calificare profesională, îndeplinesc condițiile pentru participarea la concurs vor fi convocați, prin grija secretariatului comisiei de certificare, cu cel puțin 10 zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea concursului.(2)Concursul constă în examinarea orală a candidaților (interviu), efectuată de comisia de certificare, având la bază normativele tehnice specifice în vigoare și experiența corespunzătoare domeniului respectiv, precum și analiza uneia dintre lucrările reprezentative din activitatea solicitanților.(3)În urma examinării fiecare membru al comisiei de certificare acordă calificativul «admis» sau «respins», pe baza unui punctaj stabilit pentru evaluarea cunoștințelor fiecărui candidat. Un candidat poate fi «admis» sau «respins» în funcție de numărul cel mai mare de calificative de același tip date de membrii comisiei, respectiv majoritatea simplă a voturilor celor prezenți.(4)Candidații care nu se prezintă la examinare la data stabilită vor fi considerați respinși. Aceștia se pot înscrie la un alt concurs care se va organiza ulterior.(5)Rezultatul concursului se afișează la sediul autorității publice centrale din domeniul apelor, precum și pe site-ul acesteia, în termen de 5 zile de la data desfășurării ședinței de certificare.(6)Contestațiile privind rezultatul concursului se depun la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor în termen de 5 zile de la data afișării rezultatelor. (7)Contestațiile depuse vor fi analizate și soluționate, în termen de 30 de zile, de comisia de contestații prevăzută la art. 12 alin. (6) și (7), iar deciziile comisiei se vor lua și vor fi comunicate candidatului potrivit art. 12 alin. (8) și (9).(8)În cazul unor situații speciale bine fundamentate interviul în vederea obținerii certificatului de expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B sau ședințele de recertificare, după caz, se pot desfășura și în sistem online, prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(9)Programarea interviului online sau a ședințelor de certificare, după caz, precum și stabilirea ordinii de zi, a planului de interviu și a bibliografiei se vor face de secretariatul tehnic al comisiei de certificare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării ședinței, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(10)Ordinea de zi a ședinței, planul de interviu și bibliografia, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de atestare de către secretariatul tehnic al comisiei de certificare, cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței/interviului desfășurat(e) online.(11)În ziua interviului sau a ședinței de recertificare desfășurat(e) online, membrii comisiei de atestare, secretariatul tehnic, precum și candidații, după caz, participă la ședință utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul comisiei de certificare, în baza invitațiilor primite prin e-mail. (12)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei transmit calificative «admis» sau «respins» prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesul-verbal de ședință. În cazul unor calificative «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesul-verbal de ședință.(13)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele de certificare online se va stabili de către secretariatul comisiei de certificare, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(14)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor de certificare în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. … 3.Articolul 11 din anexa nr. 2 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 11(1)Înainte de data concursului, comisia de avizare se întrunește într-o ședință de lucru, iar în urma verificării dosarelor de activitate și calificare profesională ale candidaților poate decide:a)admiterea pentru susținerea concursului în vederea obținerii certificatului de expert; … b)solicitarea de completări sau clarificări la dosar; … c)respingerea dosarului. … (2)Deciziile comisiei de avizare se consemnează într-un proces verbal al ședinței, întocmit de secretariatul comisiei.(3)În cazul în care comisia de avizare solicită completări sau clarificări, candidatului i se vor comunica termenul de depunere și documentele solicitate. Nedepunerea în termen a documentelor solicitate conduce automat la respingerea dosarului.(4)În cazul în care comisia de avizare decide respingerea dosarului de activitate și calificare profesională, candidatului i se vor comunica motivele care au condus la această decizie, în termen de 15 zile de la data ședinței de analiză. Dosarele respinse se restituie candidatului pe bază de semnătură.(5)Decizia de respingere a dosarului de activitate și calificare profesională poate fi contestată în scris și depusă la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 5 zile de la comunicare.(6)Contestațiile vor fi analizate și soluționate în termen de 30 de zile de la data depunerii de către o comisie de analiză și soluționare a contestațiilor, denumită în continuare comisie de contestații. (7)Comisia de contestații este formată din 3 membri: 2 reprezentanți ai unor asociații profesionale reprezentative pentru domeniul construcțiilor hidrotehnice și un reprezentant al învățământului superior tehnic de specialitate, care nu fac parte din comisia de avizare a experților, propuși de către direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor și cu aprobarea conducerii acesteia. Secretariatul comisiei de contestații este asigurat de direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(8)Deciziile comisiei de contestații se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenți. (9)Deciziile comisiei de contestații vor fi comunicate contestatarilor în termen de 10 zile de la data soluționării acestora și sunt definitive și obligatorii pentru aceștia.(10)În cazul unor situații speciale bine fundamentate ședințele de analiză a dosarelor profesionale ale comisiei de certificare a experților pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță C și D se pot desfășura și în sistem online, prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(11)Programarea ședințelor de analiză a dosarelor profesionale, precum și stabilirea ordinii de zi se vor face de secretariatul tehnic al comisiei de avizare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării acestuia, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(12)Ordinea de zi a ședinței de analiză, precum și dosarele de activitate profesională ale candidaților, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de certificare de către secretariatul tehnic al comisiei de avizare, cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței desfășurate online.(13)În ziua ședinței de analiză desfășurate online membrii comisiei de avizare și secretariatul tehnic participă la ședința de avizare utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul comisiei de atestare, în baza invitațiilor primite prin e-mail. (14)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei de avizare transmit deciziile lor prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesul-verbal de ședință. În cazul unor calificative «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesulverbal de ședință.(15)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele de analiză online se va stabili de către secretariatul comisiei de avizare, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(16)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor de analiză în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. … 4.Articolul 12 din anexa nr. 2 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)Candidații care, conform conținutului dosarului de activitate și calificare profesională, îndeplinesc condițiile pentru participarea la concurs vor fi convocați, prin grija secretariatului comisiei de avizare, cu cel puțin 10 zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea concursului.(2)Concursul constă în examinarea orală a candidaților (interviu), efectuată de comisia de avizare, având la bază normativele tehnice specifice în vigoare și experiența corespunzătoare domeniului respectiv, precum și analiza uneia dintre lucrările reprezentative din activitatea solicitanților.(3)În urma examinării, fiecare membru al comisiei de avizare acordă calificativul «admis» sau «respins», pe baza unui punctaj stabilit pentru evaluarea cunoștințelor fiecărui candidat. Un candidat poate fi «admis» sau «respins», în funcție de numărul cel mai mare de calificative de același tip date de membrii comisiei, respectiv majoritatea simplă a voturilor celor prezenți.(4)Candidații care nu se prezintă la examinare la data stabilită vor fi considerați respinși. Aceștia se pot înscrie la un alt concurs care se va organiza ulterior.(5)Rezultatul concursului se afișează la sediul autorității publice centrale din domeniul apelor, precum și pe site-ul acesteia, în termen de 5 zile de la data desfășurării ședinței de certificare.(6)Contestațiile privind rezultatul concursului se depun la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor în termen de 5 zile de la data afișării rezultatelor. (7)Contestațiile depuse vor fi analizate și soluționate, în termen de 30 de zile, de comisia de contestații prevăzută la art. 11 alin. (6) și (7), iar deciziile comisiei se vor lua și vor fi comunicate candidatului potrivit art. 11 alin. (8) și (9).(8)În cazul unor situații speciale bine fundamentate interviul în vederea obținerii certificatului de expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță C și D sau ședințele de reavizare, după caz, se pot desfășura și în sistem online, prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(9)Programarea interviului online sau a ședințelor de certificare, după caz, precum și stabilirea ordinii de zi, a planului de interviu și a bibliografiei se vor face de secretariatul tehnic al comisiei de avizare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării ședinței, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(10)Ordinea de zi a ședinței, planul de interviu și bibliografia, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de avizare de către secretariatul comisiei, cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței/interviului desfășurat(e) online.(11)În ziua interviului sau a ședinței de reavizare desfășurat(e) online, membrii comisiei de atestare, secretariatul tehnic, precum și candidații, după caz, participă la ședință utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul comisiei de certificare, în baza invitațiilor primite prin e-mail. (12)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei transmit calificative «admis» sau «respins» prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesul-verbal de ședință. În cazul unor calificative «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesul-verbal de ședință.(13)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele de avizare online se va stabili de către secretariatul comisiei de avizare, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(14)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor de avizare în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos BarnaBucurești, 4 iunie 2021.Nr. 843.