ORDIN nr. 842/175/2016

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 06/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA PENTRU ACHIZITII PUBLICE Nr. 842 din 9 decembrie 2016COMISIA NATIONALA DE PROGNOZA Nr. 175 din 9 decembrie 2016
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.022 din 19 decembrie 2016
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 2343 13/12/2023
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 842 09/12/2016
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere:– prevederile art. 187 alin. (3) lit. b) și alin. (7) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu completările ulterioare;– prevederile art. 33 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare;– obligația autorităților contractante de a include în cadrul documentației de atribuire, atunci când criteriul de atribuire utilizat este "costul cel mai scăzut", toate informațiile necesare pentru calculul financiar al fiecărui element de cost al ciclului de viață, inclusiv rata de actualizare care urmează a fi utilizată pentru respectivul calcul;– fenomenul general de accentuare a caracterului limitat al resurselor disponibile față de volumul și exigențele sporite ale nevoilor sociale, aspect ce poate fi gestionat de autoritățile contractante prin utilizarea criteriului de atribuire "costul cel mai scăzut" în cadrul procedurii de atribuire a unui contract de achiziție publică/acord-cadru, în acest fel fiind avute în vedere și eforturile financiare corespunzătoare elementelor ciclului de viață al achiziției considerate relevante pentru obiectul respectivului contract de achiziție publică/acordului-cadru,în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2015 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, aprobată prin Legea nr. 244/2015, cu completările ulterioare, și în temeiul prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de Prognoză, republicată, cu modificările ulterioare,președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și președintele Comisiei Naționale de Prognoză emit următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă metodologia de calcul al ratei de actualizare utilizate pentru calcularea costurilor pe ciclul de viață al achiziției în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru ce au drept criteriu de atribuire "costul cel mai scăzut"/"cel mai bun raport calitate-cost", conform celor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 2(1)În aplicarea art. 33 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea contractantă stabilește, în funcție de specificul obiectului contractului de achiziție publică/acordului-cadru, metoda de calcul asociată elementelor de cost ce sunt considerate relevante în cazul respectivei achiziții pentru criteriul de atribuire „costul cel mai scăzut”/”cel mai bun raport calitate-cost”.(2)Pentru echivalarea costurilor consemnate la momente diferite ale ciclului de viață analizat, în vederea însumării economice a acestora, autoritatea contractantă utilizează o rată de actualizare.(3)Rata de actualizare reprezintă rata folosită pentru a converti o sumă de bani, care trebuie plătită în viitor, corespunzător elementelor de cost ce au fost incluse în criteriul de atribuire, conform alin. (1), în valoarea ei prezentă, și se calculează ca suma dintre randamentele aferente titlurilor de stat, denumită rata neutră de plasament, ajustată cu o rată ce acoperă eventualele deteriorări ale climatului de afaceri, exprimată prin rata riscului de țară. + 
Articolul 3(1)Rata de actualizare utilizată în cazul contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru finanțate exclusiv de la bugetul de stat, pentru care analiza se realizează la prețurile anului de bază, se determină după formula:R(a) = R(np) + R(t),unde:R(a) – rata de actualizare;R(np) – rata neutră de plasament (rata fără risc)R(t) – rata riscului țară.(2)Având în vedere prognoza factorilor determinanți, rata de actualizare utilizată la toate procedurile de atribuire menționate la art. 1, desfășurate în anul 2017, este de 4,4%.(3)Începând cu anul 2018, nivelul ratei de actualizare se revizuiește anual, conform prevederilor art. 33 alin. (6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, prin grija Comisiei Naționale de Prognoză.Notă
Art. 1 și 2 din ORDINUL nr. 1.837/170/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 1258 din 31 decembrie 2021, prevăd:
Articolul 1
În conformitate cu metodologia de calcul al ratei de actualizare care se utilizează pentru calcularea costurilor pe ciclul de viață al achiziției în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru ce au drept criteriu de atribuire „costul cel mai scăzut“, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și al președintelui Comisiei Naționale de Prognoză nr. 842/175/2016, se stabilește pentru anul 2022 un nivel al acestui indicator de 5,6%.
Articolul 2
Rata de actualizare stabilită conform art. 1 va fi utilizată în procesul de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru finanțate exclusiv de la bugetul de stat.
Notă
Art. 1 și 2 din ORDINUL nr. 2.580/177/2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 23 din 9 ianuarie 20231, prevăd:
Articolul 1
În conformitate cu metodologia de calcul al ratei de actualizare care se utilizează pentru calcularea costurilor pe ciclul de viață al achiziției în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru ce au drept criteriu de atribuire „costul cel mai scăzut“, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și al președintelui Comisiei Naționale de Prognoză nr. 842/175/2016, se stabilește pentru anul 2023 un nivel al acestui indicator de 9,5%.
Articolul 2
Rata de actualizare stabilită conform art. 1 va fi utilizată în procesul de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru finanțate exclusiv de la bugetul de stat.
Notă
Art. 1 și 2 din ORDINUL nr. 2.343/1.069/2023, publicat în Monitorul Oficial nr. 1170 din 22 decembrie 2023, prevăd:
Articolul 1
În conformitate cu metodologia de calcul al ratei de actualizare care se utilizează pentru calcularea costurilor pe ciclul de viață al achiziției în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru ce au drept criteriu de atribuire „costul cel mai scăzut“, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și al președintelui Comisiei Naționale de Prognoză nr. 842/175/2016 privind aprobarea metodologiei de calcul al ratei de actualizare ce va fi utilizată la atribuirea contractelor de achiziție publică, se stabilește pentru anul 2024 un nivel al acestui indicator de 8,0%.
Articolul 2
Rata de actualizare stabilită conform art. 1 va fi utilizată în procesul de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru finanțate exclusiv de la bugetul de stat.
 + 
Articolul 4Utilizarea ratei de actualizare prevăzute la art. 3 alin. (2) este obligatorie pentru anul 2017, cu excepția situațiilor în care se poate justifica temeinic că specificul obiectului contractului impune utilizarea unor valori mai mari ale ratei de actualizare pentru corectarea costurilor aferente ciclului de viață al achiziției, deoarece costul așteptat este mai mare decât valoarea de referință impusă. + 
Articolul 5(1)În cazul contractelor finanțate din fonduri europene nerambursabile se utilizează rata de actualizare prevăzută drept valoare de referință pentru operațiunile de investiții publice cofinanțate prin fondurile structurale și de investiții europene (ESI), în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) nr. 480/2014 al Comisiei din 3 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime.(2)Rata de actualizare, menționată la alin. (1), este cea precizată ca recomandare de către Comisia Europeană în Guide to Cost-Benefit Analysis of Investment Projects Economic appraisal tool for Cohesion Policy 2014-2020, respectiv de 4% pentru fiecare an aferent perioadei 2017-2020.Notă
Art. 3 din ORDINUL nr. 1.837/170/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 1258 din 31 decembrie 2021, prevede:
Articolul 3
În cazul contractelor de achiziție publică finanțate din fonduri europene nerambursabile, pentru care procedura de atribuire se inițiază în anul 2022, iar criteriul de atribuire este „costul cel mai scăzut“, rămân aplicabile prevederile art. 5 din Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și al președintelui Comisiei Naționale de Prognoză nr. 842/175/2016.
Notă
Art. 3 din ORDINUL nr. 2.580/177/2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 23 din 9 ianuarie 20231, prevede:
Articolul 3
În cazul contractelor de achiziție publică finanțate din fonduri europene nerambursabile, pentru care procedura de atribuire se inițiază în anul 2023, iar criteriul de atribuire este „costul cel mai scăzut“, rămân aplicabile prevederile art. 5 din Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și al președintelui Comisiei Naționale de Prognoză nr. 842/175/2016.
Notă
Art. 3 din ORDINUL nr. 2.343/1.069/2023, publicat în Monitorul Oficial nr. 1170 din 22 decembrie 2023, prevede:
Articolul 3
În cazul contractelor de achiziție publică finanțate din fonduri europene nerambursabile, pentru care procedura de atribuire se inițiază în anul 2024, iar criteriul de atribuire este „costul cel mai scăzut“, rămân aplicabile prevederile art. 5 din Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și al președintelui Comisiei Naționale de Prognoză nr. 842/175/2016.
 + 
Articolul 6(1)Indicatorii care influențează rata de actualizare se recalibrează anual, în scopul modificării palierelor de evoluție în funcție de schimbările condițiilor economice, așteptărilor investitorilor și politicilor economice.(2)În măsura în care situația economică internă sau externă se modifică substanțial se pot aduce actualizări și pe parcursul anului.(3)Datele utilizate anual pentru calculul ratei de actualizare au la bază prognozele Comisiei Naționale de Prognoză din "Prognoza de toamnă" și ultimele date statistice publicate de Banca Națională a României și de Ministerul Finanțelor Publice. + 
Articolul 7Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice,
Bogdan Pușcaș

Președintele Comisiei Naționale de Prognoză,
Ion Ghizdeanu
 + 
Anexă
METODOLOGIA
de calcul a ratei de actualizare
Prezenta anexă stabilește cadrul de date statistice utilizate în analiza indicatorilor implicați în metodologia de calcul al ratei de actualizare, utilizată în cazul contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru finanțate exclusiv de la bugetul de stat.Metodologia aplicată a exclus criteriul politic din motive de transparență, obiectivitate și ușurință în aplicarea indicatorilor de risc. Astfel, s-au avut în vedere doar criteriul economic și cel financiar.A.Indicatori de performanță economicăPentru calculul randamentului titlurilor de stat se utilizează datele de la Direcția generală de trezorerie și datorie publică din Ministerul Finanțelor Publice. Rata neutră de plasament s-a calculat ca media datelor din perioada 15 decembrie 2015-25 octombrie 2016 (data de început fiind data de creștere a dobânzii FED) la care s-a adăugat deviația standard. A rezultat astfel o rată de plasament de 4,032%.Rata privind riscul de țară a fost determinată ca fiind invers proporțională cu indicatorul de performanțe economice (Rt = 1/Ipe).Indicele de performanță economică a fost calculat pe baza a 10 indicatori macroeconomici reprezentativi, respectiv:● creșterea reală a PIB;● PIB/locuitor;● soldul contului curent;● gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi;● rata inflației;● rata dobânzii de politică monetară;● datoria guvernamentală;● deficitul bugetar;● poziția investițională internațională;● creșterea salariului real.Pentru fiecare indicator s-au stabilit intervale de variație, palierele fiind determinate în funcție de datele istorice, dar și de evoluțiile viitoare posibile de realizat.Fiecărui palier i-a fost atribuit un scor de la 1 la 5, valoarea "1" corespunzând unei evoluții negative, iar valoarea "5" unor performanțe economice favorabile.Palierele de variație au fost stabilite astfel încât să acopere abaterile admisibile în procesul de prognoză, neinfluențând scorul alocat indicatorilor.Pentru o simplificare a calculelor, fiecărui indicator macroeconomic i-a fost atribuită o pondere de 10% (10 indicatori * 10% = 100%).Acest model de determinare a ratei riscului de țară induce un rezultat minimal (în cazul în care toți indicatorii au un scor de "5", deci performanțele economice sunt remarcabile) de 0,2 și o valoare maximă de 1.B.Evaluarea indicatorilor economici și financiari pentru anul 2017Pentru anul 2017 s-a bifat cu "X" scorul corespunzător așteptărilor privind evoluția fiecărui indicator pentru anul anterior, respectiv pentru anul 2016. Scorul a fost stabilit pe baza "Prognozei de toamnă" elaborate și publicate pe site-ul Comisiei Naționale de Prognoză în luna noiembrie 2016, a datelor publicate de Banca Națională a României (pentru rata dobânzii de politică monetară) și de Ministerul Finanțelor Publice (pentru datoria guvernamentală și deficitul bugetar).1.Creșterea reală a PIB (%)

Interval Scor 2017
≤-1 1
(-1, 1] 2
(1, 3] 3
(3, 5] 4 X
>5 5

2.PIB/locuitor (euro)

Interval Scor 2017
≤9.000 1 X
(9.000, 9.500] 2
(9.500, 10.000] 3
(10.000, 10.500] 4
>10.500 5

3.Soldul contului curent (% din PIB)

Interval Scor 2017
≤ -6 1
(-6, -4] 2
(-4, -2] 3 X
(-2, 0] 4
>0 5

4.Gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi, %

Interval Scor 2017
≤ 70 1
(70, 80] 2
(80, 90] 3 X
(90, 100] 4
>100 5

5.Rata inflației (medie anuală), %

Interval Scor 2017
≥ 6 1
[4, 6) 2
[2, 4) 3
[0, 2) 4
[-2, 0) 5 X

6.Rata dobânzii de politică monetară, %

Interval Scor 2017
≥ 4 1
[3, 4) 2
[2, 3) 3
[1, 2) 4 X
[0, 1) 5

7.Datoria guvernamentală (% din PIB)

Interval Scor 2017
≥60 1
[50, 60) 2
[40, 50) 3
[30, 40) 4 X
[20, 30) 5

8.Deficitul bugetar (% din PIB)

Interval Scor 2017
≥-4 1
(-4, -3] 2
(-3, -2] 3 X
(-2, -1] 4
(-1, 0] 5

9.Poziția investițională internațională (mld. euro)

Interval Scor 2017
≤ -70 1 X
(-70, -60] 2
(-60, -50] 3
(-50, -40] 4
>-40 5

10.Creșterea salariului real (%)

Interval Scor 2017
> 10 1 X
(7, 10] 2
(4, 7] 3
(1, 4] 4
≤ 1 5

C.Determinarea ratei de actualizare

Indicatori Ponderi(%) Scor
1. Creșterea reală a PIB (%) 10 4 0,4
2. PIB/locuitor (euro) 10 1 0,1
3. Soldul contului curent (% din PIB) 10 3 0,3
4. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi, % 10 3 0,3
5. Rata inflației (medie anuală), % 10 5 0,5
6. Rata dobânzii de politică monetară, % 10 4 0,4
7. Datoria guvernamentală (% din PIB) 10 4 0,4
8. Deficitul bugetar (% din PIB) 10 3 0,3
9. Poziția investițională internațională (mld. euro) 10 1 0,1
10. Creșterea salariului real (%) 10 1 0,1
TOTAL scor Indicatori economici cu impact pe investiții 2,90

Prin ponderarea scorurilor alocate s-a determinat valoarea indicatorului de performanță economică, pentru anul următor acesta fiind de 2,9. În aceste condiții, rata riscului de țară este 0,345 (1/2,9). Rata de actualizare determinată după formula de la art. 3 alin. (1) din ordin este: 4,032 + 0,345 = 4,377. În calcule se utilizează valoarea rezultată prin rotunjire la o zecimală și sub formă de indice, respectiv 1,044.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x