ORDIN nr. 792 din 21 iulie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 435 din 7 septembrie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 767 01/06/2000
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1798 14/09/1998
ActulREFERIRE LAHG 864 02/12/1998
ActulREFERIRE LAHG 447 12/08/1997
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 767 01/06/2000
ActulREFERIT DEORDIN 767 01/06/2000

pentru aprobarea Instrucţiunilor cuprinzând procedura de acordare a asistenţei pentru contribuabili



Ministrul finanţelor,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 864/1998,emite următorul ordin: + 
Articolul 1În vederea asigurării unor servicii de calitate pentru contribuabili, se aproba Instrucţiunile cuprinzând procedura de acordare a asistenţei pentru contribuabili, precum şi Centralizatorul problematicii fiscale care urmează să fie soluţionată la nivelul Ministerului Finanţelor.
 + 
Articolul 2Prevederile prezentului ordin intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 3Direcţiile Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, Direcţia generală de comunicare din cadrul Ministerului Finanţelor şi direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.Ministrul finanţelor,Decebal Traian Remes
 + 
INSTRUCŢIUNIcuprinzând procedura de acordare a asistenţei pentru contribuabili1. Asistenţa pentru contribuabili se exercită de către următoarele structuri:a) serviciile de metodologie şi asistenţa pentru contribuabili din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi serviciul metodologie, relaţii cu contribuabilii din cadrul Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti;b) birourile de asistenţa pentru contribuabilii din cadrul administraţiilor financiare municipale şi serviciile juridice şi relaţii cu contribuabilii din cadrul administraţiilor financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti;c) serviciile (birourile) administrării veniturilor statului din cadrul circumscriptiilor fiscale orăşeneşti;d) serviciile (birourile) administrării veniturilor statului din cadrul perceptiilor rurale.2. Răspunsurile la întrebările contribuabililor vor fi elaborate de toate structurile prevăzute la pct. 1 şi se referă la informaţii cu caracter general, legate de:– înregistrarea fiscală a plătitorilor de impozite şi taxe;– actele componente ale dosarului fiscal;– termenele de depunere a actelor din dosarul fiscal;– modul de completare a rubricilor din formulare;– termenele de plată şi/sau penalităţile aplicate în caz de întârziere a plăţii;– modalitatea de plată (prin casierie, virament);– informaţii legate de colectarea, executarea silită şi stingerea prin compensare a obligaţiilor bugetare;– prescripţie;– informaţiile privind prevederile legislaţiei fiscale în domeniul impozitelor directe, indirecte şi impunerea nerezidentilor.3. Informaţiile referitoare la eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoanele juridice române, precum şi cele privind eliberarea certificatului de atestare a impozitului plătit conform convenţiei de evitare a dublei impuneri se elaborează de structurile prevăzute la pct. 1 lit. a) şi b) şi, respectiv, de către Direcţia acorduri fiscale internaţionale din cadrul Ministerului Finanţelor, conform Ordinului ministrului finanţelor nr. 1.798/1998.4. Structurile prevăzute la pct. 1 vor solicita contribuabililor toate informaţiile, explicaţiile, precum şi documentele necesare formulării unor raspunsuri clare şi în concordanta cu reglementările legale.5. În cazul în care întrebările contribuabililor depăşesc competentele de soluţionare la nivelul structurilor prevăzute la pct. 1 lit. b), c) şi d), aceste întrebări vor fi transmise spre analiza şi soluţionare structurilor prevăzute la pct. 1 lit. a), care vor formula şi vor transmite direct contribuabililor răspunsurile solicitate.6. În situaţia în care exista întrebări la care nu se formulează raspunsuri nici de structurile prevăzute la pct. 1 lit. a), aceste întrebări vor fi sistematizate şi transmise spre analiza Ministerului Finanţelor, împreună cu punctul de vedere al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.Problematica fiscală care va face obiectul analizei la nivelul Ministerului Finanţelor va cuprinde:a) aspecte privind interpretarea legislaţiei care intră în competenţa comisiilor fiscale;b) întrebări care pot fi soluţionate direct de către direcţiile de specialitate din Ministerul Finanţelor;c) aspecte a căror soluţionare necesita modificarea sau completarea actelor normative în domeniul fiscal.7. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor întocmi Centralizatorul problematicii fiscale care urmează să fie soluţionată la nivelul Ministerului Finanţelor, conform modelului prezentat în anexa, pe care îl vor transmite Direcţiei asistenţa pentru contribuabili.Descrierea spetelor, formularea intrebarilor şi a propunerilor din centralizator vor fi redactate în mod clar şi concis, astfel încât soluţiile şi răspunsurile care vor fi stabilite de Ministerul Finanţelor să fie corecte, în concordanta cu prevederile legii.8. Concomitent cu transmiterea către Direcţia asistenţa pentru contribuabili din cadrul Ministerului Finanţelor a centralizatorului menţionat la pct. 7 alin. 1, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor informa, în scris, contribuabilii despre faptul ca problematica fiscală la care s-a solicitat răspuns se afla în evidenta pentru soluţionare.După clarificarea aspectelor sesizate la nivelul Ministerului Finanţelor, răspunsurile vor fi comunicate contribuabililor de către direcţiile generale ale controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.9. Direcţia asistenţa pentru contribuabili va grupa spetele şi întrebările din centralizatorul transmis de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat pe activităţi şi pe tipuri de impozite şi taxe şi le va transmite, după caz, direcţiilor de specialitate, în vederea soluţionării acestora.10. În urma analizei spetelor şi intrebarilor transmise de Direcţia asistenţa pentru contribuabili, direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor vor proceda la gruparea acestora, după cum urmează:a) întrebări şi spete care necesita stabilirea de soluţii cu caracter general, uniform aplicabile, pentru care se vor emite, după caz, ordine ale ministrului finanţelor sau decizii ale comisiilor fiscale din Ministerul Finanţelor;b) întrebări ale căror raspunsuri nu necesita modificarea sau completarea actelor normative şi care urmează să fie soluţionate în mod direct;c) aspecte a căror soluţionare necesita modificarea sau completarea actelor normative.La solicitarea direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor furniza toate datele şi informaţiile necesare, în scris sau verbal, pentru clarificarea intrebarilor şi spetelor transmise spre soluţionare.11. Răspunsurile avizate de Direcţia generală juridică, precum şi soluţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor sau prin deciziile comisiilor fiscale vor fi transmise Direcţiei asistenţa pentru contribuabili, care le va comunică direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.12. În baza soluţiilor şi raspunsurilor primite de la Ministerul Finanţelor, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor comunică contribuabililor răspunsurile solicitate, potrivit pct. 8.Totodată direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor întreprinde toate măsurile necesare în vederea instruirii şi informării corespunzătoare a personalului din aparatul fiscal propriu, inclusiv a celui angajat în activitatea de control, în legătură cu conţinutul soluţiilor şi al raspunsurilor prevăzute la alin. 1.Pentru soluţiile cu caracter general, uniform aplicabile, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor sau prin decizii ale comisiilor fiscale, Direcţia asistenţa pentru contribuabili din cadrul Ministerului Finanţelor va dispune măsuri de mediatizare, fără a se face public numele contribuabililor.13. Adresele transmise direct de contribuabili direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor vor fi retransmise de acestea direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială sunt înregistraţi contribuabilii, în vederea analizarii şi formulării raspunsurilor de către acestea.14. Concomitent cu retransmiterea, spre rezolvare, direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a corespondentei primite direct de la contribuabili direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor vor informa contribuabilii despre procedura de acordare a asistenţei potrivit prevederilor prezentului ordin.15. Toate scrisorile care nu provin direct de la contribuabili, prin care se solicita însă soluţionarea unor spete ridicate de aceştia prin intermediul unor instituţii publice centrale sau locale (Guvern, Parlament, consiliile locale etc.), sindicate sau patronate, vor fi primite de Direcţia asistenţa pentru contribuabili, care le va retransmite, spre soluţionare, direcţiilor de specialitate din Departamentul politica impozitelor şi administrarea veniturilor.Direcţiile de specialitate din Departamentul politica impozitelor şi administrarea veniturilor vor formula răspunsul către solicitant.16. Direcţia acorduri fiscale internaţionale, ca autoritate competentă în materie de aplicare a acordurilor fiscale internaţionale, va realiza corespondenta specifică, directa, în relaţia cu autoritatea competentă din alte tari.17. Problematica fiscală ridicată direct de aparatul fiscal teritorial urmează procedura stabilită prin prezentul ordin. + 
AnexăDIRECŢIA GENERALĂA FINANŢELOR PUBLICEŞI CONTROLULUI FINANCIARDE STAT A JUDEŢULUI/MUNICIPIULUI BUCUREŞTI……………………            CENTRALIZATORULproblematicii fiscale care urmează să fie soluţionată la nivelul Ministerului Finanţelor

  I. Structura activităţilor fiscale specifice şi a tipurilor de impozite şi taxe Descrierea speţei şi formularea întrebării Punctul de vedere al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
  1. Legislaţie privind impozitele directe:    
    1.1. Impozit pe profit    
    1.2. Impozit pe salarii    
    1.3. Impozit pe veniturile realizate de persoanele fizice etc.    
    1.4. Impozite pe veniturile realizate de persoanele fizice nerezidente    
    1.5. Impozite şi taxe locale    
  2. Legislaţie privind impozitele indirecte:    
    2.1. Taxa pe valoarea adăugată    
    2.2. Accize la produsele din import şi din ţară, precum şi impozitul la ţiţeiul din producţia internă şi gazele naturale    
      2.2.1. Sistemul de încasare a produselor supuse accizelor    
      2.2.2. Sistemul de supraveghere fiscală    
      2.2.3. Sistemul de autorizare a comercializării produselor supuse accizelor    
    2.3. Taxe vamale etc.    
    2.4. Taxe de timbru şi alte impozite indirecte    
  3. Proceduri fiscale şi sistemul informaţional pentru veniturile statului:    
    3.1. Instrucţiuni privind formularistica fiscală şi modul de completare a acesteia    
    3.2. Gestionarea dosarului fiscal al contribuabililor etc.    
  4. Colectarea impozitelor şi taxelor şi înlesniri la plată.    
  5. Stingerea creanţelor bugetare (plata voluntară, compensare, declararea stării de insolvabilitate, prescripţie, anulare)    
  6. Executare silită    
  II. Propuneri privind perfecţionarea legislaţiei fiscale actuale.

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x