pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind regimul exceptării, pe categorii de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici şi practici concertate privind consultările pentru tarifele de transport de pasageri pentru serviciile aeriene regulate şi alocarea sloturilor în aeroporturi, de la interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare
În baza:– Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;– prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) şi (2) şi ale art. 29 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin: +
Articolul 1În urma adoptării în plenul Consiliului Concurenţei se pune în aplicare Regulamentul privind regimul exceptării, pe categorii de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici şi practici concertate privind consultările pentru tarifele de transport de pasageri pentru serviciile aeriene regulate şi alocarea sloturilor în aeroporturi, de la interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin şi regulamentul menţionat la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Consiliului Concurenţei,Mihai BerindeBucureşti, 14 aprilie 2004.Nr. 79. +
Anexa 1REGULAMENTprivind regimul exceptării, pe categorii de înţelegeri,decizii luate de asociaţiile de agenţi economici şi practiciconcertate privind consultările pentru tarifele detransport de pasageri pentru serviciile aeriene regulate şi alocareasloturilor*) în aeroporturi, de la interdicţiaprevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996,cu modificările şi completările ulterioare–––Notă …
*) Conform Reglementării aeronautice civile române privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din România – RACR – ASAP aprobat prin Ordinul ministrului MLPTL nr. 1019 din 22 iulie 2002, slot inseamnă timpul programat pentru aterizare sau decolare, disponibil sau alocat mişcării unei aeronave la o dată stabilită, pe un aeroport desemnat ca fiind coordonat în conformitate cu prevederile reglementării amintite;În temeiul art. 28 alin.(l) şi (2) din Legea Concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, numită în continuare lege, Consiliul Concurenţei adoptă prezentul Regulament. +
Articolul lDomeniul de aplicareÎn conformitate cu prevederile art. 5 alin (2) din lege se pot excepta de la interdicţia prevăzută de art. 5 alin. (l) din lege înţelegerile între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici din sectorul transporturilor aeriene, deciziile luate de asociaţiile de agenţi economici şi practicile concertate între astfel de agenţi care au ca scop unul sau ambele obiective, de mai jos:a) organizarea de consultări privind tarifele serviciilor aeriene regulate pentru transportul de pasageri împreună cu bagajele lor, transporturi care au ca punct de plecare sau de sosire aeroporturile din România; … b) alocarea sloturilor şi stabilirea orarelor de aeroport pe aeroporturile din România în măsura în care au legătură cu serviciile aeriene regulate. … +
Articolul 2Dispoziţii speciale pentru consultările privind tarifele pentru transportul pasagerilor(1) Exceptarea de la interdicţia prevăzută de art. 5 alin. (1) din lege se aplică consultărilor pentru tarifele de transport de pasageri, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii: … a) participanţii discută doar tarifele pentru transportul de pasageri, care se plătesc de către beneficiarii transportului aerian direct unui transportator aerian participant sau agenţilor săi autorizaţi, pentru transportul de pasageri în serviciile aeriene regulate, precum şi condiţiile legate de acele tarife. Consultările nu trebuie extinse la capacitatea de transport, pentru care urmează să fie disponibile aceste tarife; … b) consultările dau naştere la schimburi interlinii, în sensul că beneficiarii transportului aerian trebuie, cu privire la tipurile de tarife şi la sezoanele care au constituit subiectul consultărilor, să poată: … (i) să combine într-un singur document de transport, serviciul aerian care a făcut obiectul consultărilor, cu servicii pe aceeaşi rută sau rute învecinate exploatate de alţi transportatori aerieni, pentru care tarifele şi condiţiile aplicabile sunt stabilite de compania aeriană care efectuează transportul şi(îi) să schimbe rezervarea unui serviciu care a făcut obiectul consultărilor cu un serviciu pe aceeaşi rută operată de un alt transportator aerian la tarifele şi condiţiile aplicate de acel transportator, în măsura în care condiţiile care reglementează rezervarea iniţială permit;Transportatorul aerian poate să refuze să accepte astfel de combinaţii şi schimbări de rezervare din motive obiective şi nediscriminatorii de natură tehnică şi comercială, mai ales când transportatorul aerian care efectuează transportul este interesat de bonitatea transportatorului aerian care ar primi plata pentru acest transport la destinaţie; într-un astfel de caz, cel din urmă transportator trebuie atenţionat în scris;c) tarifele pentru transportul de pasageri care fac obiectul consultărilor se aplică de către transportatorii aerieni participanţi fără discriminare, pe criterii de naţionalitate sau de loc de reşedinţă a pasagerilor; … d) participarea la consultări este voluntară şi deschisă oricărui transportator aerian care operează sau intenţionează să opereze servicii directe sau indirecte pe ruta în discuţie; … e) consultările nu-i obligă pe participanţi cu nimic, ceea ce înseamnă că după aceste consultări participanţii îşi păstrează dreptul de a acţiona independent în ceea ce priveşte tarifele de transport pentru pasageri; … f) consultările nu presupun înţelegeri privind remunerarea agenţilor sau alte elemente ale tarifelor discutate; … g) în cazul în care se solicită notificarea tarifelor, fiecare participant notifică la Consiliul Concurenţei fiecare tarif care nu a făcut obiectul consultărilor; notificarea poate fi făcută de el însuşi sau printr-un agent împuternicit pentru depunerea tarifelor. … (2) Un raport complet asupra acestor consultări este transmis Consiliului Concurenţei de către transportatorii aerieni implicaţi sau în numele acestora, nu mai târziu de şase săptămâni după ce aceste consultări au avut loc. … +
Articolul 3Dispoziţii speciale privind alocarea sloturilor şi stabilirea orarelor în aeroportExceptarea de la interdicţia prevăzută de art. 5 alin. (1) din lege se aplică consultării pentru alocarea sloturilor şi stabilirea orarelor de aeroport, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:a) consultările cu privire la alocarea sloturilor şi stabilirea orarelor de aeroport sunt deschise tuturor transportatorilor aerieni care şi-au manifestat interesul pentru sloturile care fac obiectul consultărilor; … b) regulile de prioritate sunt stabilite şi furnizate fără discriminare, ceea ce înseamnă că nu sunt legate nici direct, nici indirect de identitatea, naţionalitatea sau categoria de servicii de transport, ţin cont de constrângerile sau regulile de distribuţie ale traficului aerian stabilite de autorităţile naţionale sau internaţionale competente şi acordă atenţia cuvenită necesităţilor publicului călător şi aeroportului interesat. Sub rezerva lit. (d), aceste reguli de prioritate pot lua în considerare şi drepturile obţinute de transportatorii aerieni prin folosirea anumitor sloturi în sezonul corespunzător precedent; … c) regulile de prioritate, odată stabilite sunt puse la dispoziţie, la cerere, oricărei părţi interesate; … d) noilor admişi, definiţi conform art. 2 (b) din Reglementarea Aeronautică Civilă Română privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din România – RACR – ASAP (anexă la OMLPTL nr. 1019/ 22.07.2002 publicat în Monitorul Oficial al României nr. 701/25.09.2002), le sunt alocate, conform art. 10 (7) din aceeaşi Reglementare, 50% din sloturile de rezervă (respectiv, din sloturile nou create, sloturile neutilizate şi sloturile la care un transportator aerian a renunţat în timpul sau la sfârşitul sezonului, cât şi cele care au devenit disponibile în alt mod); … e) transportatorii aerieni participanţi la consultări au acces, cel mai târziu în momentul consultărilor, la informaţii legate de: … – sloturi istorice, repartizate între companiile aeriene, în ordine cronologică pentru toţi transportatorii care utilizează aeroportul;– sloturi cerute (solicitate iniţial) de transportatorii aerieni şi în ordine cronologică pentru toţi transportatorii aerieni;– sloturi alocate, precum şi cele nealocate (în suspensie), înregistrate individual în ordine cronologică, pentru transportatorii aerieni;– sloturi rămase disponibile;– detalii complete despre criteriile folosite la alocare.Dacă o cerere pentru alocare de sloturi nu se acceptă, transportatorul aerian interesat este îndreptăţit să primească o motivare în acest sens. +
Articolul 4Retragerea exceptării pe categoriiÎnţelegerile, deciziile asociaţiilor de agenţi economici şi practicile concertate existente pot fi modificate pentru a se conforma prezentului Regulament.Consiliul Concurenţei poate retrage beneficiul exceptării pe categorii, dacă se constată că un caz de înţelegere între agenţi economici ori asociaţii de agenţi economici din sectorul transporturilor aeriene, sau de decizie luată de asociaţiile de astfel de agenţi economici, exceptat în baza prezentului regulament, are totuşi anumite efecte care sunt incompatibile cu condiţiile prevăzute la art. 5 alin. 2 din lege, în special dacă:(i) nu există concurenţă efectivă de tarife pe nici o rută sau grup de rute care au făcut obiectul consultărilor tarifare, în astfel de cazuri, beneficiile acordate de acest regulament se retrag transportatorilor aerieni care au participat la consultările privind aceste rute;(îi) punerea în aplicare a art. 3 din prezentul Regulament nu a permis noilor veniţi să obţină, pentru aeroporturile aglomerate, sloturile necesare pentru stabilirea unor orare care să le permită acestor transportatori să concureze în mod eficient cu transportatorii stabiliţi pe orice rută de plecare şi sosire pe aeroport şi unde concurenţa pe aceste trasee este substanţial afectată, în acest caz, retragerea beneficiului acordat în baza prezentului Regulament priveşte alocarea sloturilor pe aeroportul în discuţie.În situaţia retragerii beneficiului exceptării pe categorii, părţile implicate vor putea ca, în termen de 30 de zile de la comunicarea retragerii beneficiului, să înainteze cerere de dispensă în condiţiile art. 5 alin. (4) din lege şi ale "Regulamentului pentru aplicarea art. 5 şi 6 din lege, privind practicile anticoncurenţiale"Înţelegerile, deciziile luate de asociaţiile de agenţi economici şi practicile concertate care se încadrează în vreuna dintre categoriile exceptate prin prezentul Regulament sunt considerate legale, fără obligaţia notificării sau obţinerii unor decizii din partea Consiliului Concurenţei.Agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici care invocă beneficiul exceptării pe categorii sunt ţinuţi să facă dovada îndeplinirii condiţiilor şi criteriilor prevăzute la art. 2 şi 3 din prezentul Regulament. +
Articolul 5Dispoziţii finale(1) Prezentul regulament se pune în aplicare prin Ordin al Preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României. … (2) Prezentul regulament se aplică şi acordurilor existente la data intrării sale în vigoare. … –––––