ORDIN nr. 770 din 10 aprilie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE Nr. 145/27 martie 1998MINISTERUL FINANTELOR Nr. 770/10 aprilie 1998
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 148 din 14 aprilie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 361 06/05/1999
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 14 26/07/2001 ART. 8
ART. 1REFERIRE LAOG 14 26/07/2001
ART. 2REFERIRE LAOG 14 26/07/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOG 14 26/07/2001
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 143 24/07/1997
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 130 16/10/1996
ANEXA 1REFERIRE LAHG 500 05/08/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 15 24/03/1994
ANEXA 1REFERIRE LAHG 281 17/06/1993
ANEXA 1REFERIRE LAHG 26 22/01/1992
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 14 08/02/1991
ANEXA 1REFERIRE LAHG 945 11/08/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 410 20/12/2000
ActulREFERIT DEPRESCRIPTI 20/12/2000
ActulABROGAT DEHG 361 06/05/1999

pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare



Ministru de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, şi ministrul finanţelor,în temeiul prevederilor art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare,emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare, prevăzute în anexa la prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministru de stat,ministrul muncii şiprotecţiei sociale,Alexandru AthanasiuMinistrul finanţelor,Daniel Daianu
 + 
Anexa 1NORME METODOLOGICEde aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare1. Instituţiile publice a căror finanţare se asigura, potrivit hotărârilor de organizare şi funcţionare, integral din venituri extrabugetare vor elabora bugetele de venituri şi cheltuieli pentru întregul an bugetar şi le vor supune aprobării conducerii ministerelor sau a altor organe centrale sau locale cărora le sunt subordonate în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare.Aceste bugete de venituri şi cheltuieli se prezintă distinct ca anexa la bugetul centralizat al ordonatorului principal de credite.La partea de venituri se vor prevedea sursele stabilite prin hotărârile de organizare şi funcţionare ale instituţiilor publice finanţate din venituri extrabugetare, potrivit subdiviziunilor clasificaţiei bugetare.La partea de cheltuieli se înscriu cheltuielile potrivit subdiviziunilor clasificaţiei bugetare, calculate pe baza elementelor de fundamentare.2. Cheltuielile de capital pentru dezvoltarea instituţiilor publice respective se stabilesc cu prioritate din veniturile prevăzute, în limita prevederilor art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1998. Veniturile rămase după scăderea cheltuielilor de capital sunt destinate acoperirii celorlalte cheltuieli de funcţionare.La bugetul de venituri şi cheltuieli care se aproba se anexează şi lista investiţiilor care urmează a se finanta din aceste surse.3. Sumele stabilite pentru cheltuieli de capital în bugetul de venituri şi cheltuieli nu vor putea fi mai mici decât amortizarea calculată extracontabil, după cum urmează:a) mijloacele fixe pe care le deţine instituţia publică vor fi reevaluate în conformitate cu prevederile: Hotărârii Guvernului nr. 945/1990 privind inventarierea şi reevaluarea patrimoniului unităţilor economice de stat; Hotărârii Guvernului nr. 26/1992 privind reevaluarea unor active şi pasive ca urmare a unificării cursurilor de schimb ale leului şi regimului de preţuri şi tarife în aceste condiţii, cu modificările ulterioare; Hotărârii Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea imobilizarilor corporale şi modificarea capitalului social, cu modificările ulterioare. În cazul în care se vor aproba şi alte dispoziţii legale pentru reevaluarea mijloacelor fixe la agenţii economici vor fi avute în vedere şi acestea;b) pentru mijloacele fixe reevaluate potrivit lit. a) se va calcula amortizarea prin aplicarea prevederilor Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificările ulterioare, la valoarea rămasă reevaluata la data înregistrării în contabilitate a diferenţelor rezultate din reevaluare, fără a se mai calcula gradul de utilizare a mijloacelor fixe de baza.4. Din veniturile prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli se vor deduce cheltuielile de capital calculate potrivit pct. 3 şi cheltuielile materiale necesare desfăşurării activităţii pe întregul an bugetar, iar din suma rămasă se vor putea face alocari pentru cheltuieli de personal, inclusiv pentru contribuţii la asigurări sociale de stat, asigurări sociale pentru sănătate, Fondul pentru plata ajutorului de şomaj şi alte obligaţii prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare aplicabile instituţiilor publice.5. La aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, se vor verifica sumele cuprinse la fiecare titlu şi articol de cheltuieli, potrivit clasificaţiei bugetare atât din punct de vedere al respectării limitelor minime prevăzute la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1998, cat şi al acoperirii necesităţilor minime de cheltuieli materiale, astfel încât instituţia publică sa nu înregistreze obligaţii financiare neachitate la scadenta.6. Sumele prevăzute atât la venituri, cat şi la cheltuieli, în bugetele de venituri şi cheltuieli se defalca pe trimestre şi se aproba de către ordonatorul principal de credite.7. Salarizarea personalului din instituţiile publice a căror finanţare se asigura, potrivit legii, integral din venituri extrabugetare se stabileşte, prin negociere, în contractele colective de muncă sau, după caz, în contractele individuale de muncă, cu respectarea prevederilor Legii salarizarii nr. 14/1991 şi ale Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, modificată şi completată prin Legea nr. 143/1997.8. La negociere, cheltuielile de personal vor fi stabilite în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat, potrivit legii, instituţiei publice respective.9. Ministerul sau organul central sau local în subordinea căruia funcţionează instituţii publice cu finanţare integrală din venituri extrabugetare va analiza, în prealabil, situaţia economico-financiară înregistrată în perioadele anterioare şi va stabili în funcţie de aceasta oportunitatea trecerii la salarizarea personalului prin negocieri colective sau, după caz, prin negocieri individuale.10. Organele împuternicite, conform legii, sa aprobe bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice cu finanţare integrală din venituri extrabugetare vor analiza fundamentarea şi vor stabili nivelul cheltuielilor de personal numai în condiţiile art. 3 alin. (2) şi art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1998.11. Negocierea grilei de salarizare a personalului din instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare va asigura un echilibru cu salariile oferite pe piaţa forţei de muncă atât în ceea ce priveşte câştigul salarial mediu lunar brut, cat şi în ceea ce priveşte nivelul stabilit pentru salariile funcţiilor similare din punct de vedere al complexităţii activităţii, răspunderii şi nivelului de pregătire.12. Pentru a se putea asigura un echilibru în privinta stabilirii grilei de salarizare pentru personalul angajat în instituţiile publice cu finanţare integrală din venituri extrabugetare, cu obiect de activitate similar, acestea pot încheia contracte colective la nivel de grupuri de unităţi, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, modificată şi completată prin Legea nr. 143/1997.13. În situaţia în care nu exista unităţi cu obiect de activitate similar cu cel al instituţiei publice cu finanţare integrală din venituri extrabugetare cu care aceasta să-şi poată echilibra negocierea salariilor, se va putea lua orientativ, pentru negociere, câştigul mediu lunar brut, acordat de agenţii economici cu capital autohton, producători de aparate, instalaţii şi utilaje sau prestatori de servicii, pentru care instituţia publică executa activităţi de inspecţie, control, avizari sau alte servicii specifice.14. Pentru personalul din conducerea instituţiilor publice finanţate integral din venituri extrabugetare, drepturile salariale vor fi stabilite de către organele împuternicite sa numească aceste persoane, conform legii.15. Instituţiile publice care, după aplicarea prevederilor art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1998, înregistrează obligaţii financiare neachitate la scadenta, până la achitarea acestora vor acorda drepturile salariale la nivelul celor stabilite pentru personalul instituţiilor publice finanţate integral de la bugetul de stat.În acest sens grila de salarizare negociata va prevedea şi echivalarea funcţiilor şi salariilor cu cele prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 cu privire la salarizarea personalului din unităţile bugetare, cu modificările ulterioare, sau în alte reglementări specifice. La acordarea drepturilor salariale conform Hotărârii Guvernului nr. 281/1993 sau altor reglementări specifice, vor fi respectate toate prevederile cuprinse în aceste acte normative: nomenclatorul de funcţii, funcţiile şi indemnizaţiile de conducere, încadrarea în ponderea funcţiilor de conducere utilizate şi în procentele aprobate pentru gradele profesionale I A şi I, sporurile corespunzătoare etc.16. În contractele colective de muncă încheiate la nivelul instituţiei publice sau, după caz, în contractele individuale de muncă se vor prevedea clauze speciale referitoare la modul de acordare a salariilor, în condiţiile în care instituţia publică înregistrează obligaţii financiare neachitate la scadenta.17. În cazul în care în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se înregistrează nerealizari ale veniturilor sau imposibilitatea încadrării în nivelul cheltuielilor materiale şi de capital defalcate pe luni, instituţiile publice vor solicita aprobarea rectificarii bugetelor de venituri şi cheltuieli şi vor lua măsuri de încadrare în noul nivel al cheltuielilor de personal aprobate.18. În cazul în care instituţiile publice, după aplicarea prevederilor art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1998, au stabilit, prin negociere, nivelul drepturilor salariale sub cel prevăzut pentru instituţiile publice bugetare, acestea vor lua măsuri pentru redimensionarea activităţii, astfel încât în perioada următoare sa creeze condiţiile achitării integrale a obligaţiilor financiare scadente şi să asigure personalului un nivel al drepturilor salariale similar cu cel prevăzut pentru instituţiile publice finanţate integral de la bugetul de stat.19. Operaţiunile privind execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli la instituţiile publice finanţate din venituri extrabugetare se înregistrează în contabilitatea acestora potrivit normelor metodologice în vigoare, cu următoarele precizări:a) cheltuielile pentru dezvoltare (investiţii) se înregistrează în contul 420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare" art. 74;b) cheltuielile aferente investiţiilor în curs de execuţie se transfera la finele anului în contul 415 "Cheltuieli pentru investiţii în continuare";c) soldul contului de disponibil 120 "Disponibil al instituţiei finanţate din venituri extrabugetare", rămas la finele anului, se repartizează astfel:– partea aferentă dezvoltării, rămasă neutilizata în anul respectiv (diferenţa dintre prevederile bugetare şi plăţile de casa), se evidenţiază într-un cont analitic distinct 120.02 "Sold din anul precedent aferent dezvoltării conform Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998";– diferenţa rămasă se înregistrează în contul 120.01 "Disponibil al instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare – activitatea curenta";d) soldul contului 528 "Venituri din anii precedenti şi alte surse" reflecta în mod corespunzător operaţiunile de la pct. c), utilizându-se un analitic distinct 528.03 "Venituri din anii precedenti, aferente dezvoltării", astfel:– la finele anului, înregistrarea cheltuielilor aferente lucrărilor de investiţii neterminate, care se continua în anul următor:415 = 420.74;– la finele anului, închiderea contului de cheltuieli, exclusiv sumele de la 420.74:520 = 420;– după depunerea dării de seama contabile, închiderea contului de venituri:520 = 528.01;– constituirea părţii aferente dezvoltării, rămasă neutilizata la finele anului:528.01 = 528.03;– constituirea părţii aferente investiţiilor în continuare:528.01 = 528.02;e) investiţiile efectuate în anul următor din sumele rezervate, potrivit legii, se inchid la finele anului prin debitul contului 528.03:528.03 = 420.74.Valoarea reevaluata a mijloacelor fixe, determinata în condiţiile art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1998, se înregistrează în contul, în afară bilanţului, 908 "Valoarea reevaluata a mijloacelor fixe conform Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998", iar amortizarea calculată, în contul 909 "Amortizarea mijloacelor fixe conform Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998".Dezvoltarea în analitice a conturilor respective se face pe structura prevăzută de reglementările în vigoare pentru mijloacele fixe.20. Ordonatorii principali de credite vor dispune măsurile necesare pentru aplicarea prezentelor norme metodologice.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x