privind aprobarea măsurilor de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care să permită statelor membre să deroge de la standardele de bază comune privind securitatea aviaţiei civile şi să adopte măsuri de securitate alternative
Având în vedere prevederile art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care să permită statelor membre să deroge de la standardele de bază comune privind securitatea aviaţiei civile şi să adopte măsuri de securitate alternative,în temeiul prevederilor art. 4 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă măsurile de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care să permită statelor membre să deroge de la standardele de bază comune privind securitatea aviaţiei civile şi să adopte măsuri de securitate alternative, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Măsurile de securitate alternative prevăzute la art. 1 se aplică:a) aerodromurilor, inclusiv aeroporturilor sau heliporturilor, ori părţilor de aeroporturi desemnate ca zone demarcate ale aeroporturilor, unde se desfăşoară operaţiuni de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009; … b) transportatorilor aerieni care desfăşoară operaţiuni de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009. … +
Articolul 3Monitorizarea aplicării măsurilor de securitate alternative prevăzute la art. 1 se efectuează de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Direcţia generală infrastructură şi transport aerian, în conformitate cu Programul naţional de asigurare a calităţii în domeniul securităţii aeronautice – PNAC-SECA, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.869/2005, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul transporturilor şi infrastructurii,Anca Daniela BoagiuBucureşti, 23 septembrie 2010.Nr. 755. +
AnexăMăsuri de securitate alternative pentruoperaţiunile de aviaţie civilă din toatecategoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire acriteriilor care să permită statelor membresă deroge de la standardele de bază comune privind securitateaaviaţiei civile şi să adopte măsuri de securitate alternative +
Capitolul IMăsuri de securitate alternative, specifice pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi), aplicabile pentru operaţiunile de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 20091. Dispoziţii generale1.1. Administratorul aerodromului (inclusiv aeroportului sau heliportului) ori al părţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroporturilor, denumit în continuare administrator, trebuie să asigure implementarea măsurilor de securitate prevăzute în prezentul capitol.1.2. Prezentele cerinţe şi măsuri de securitate se completează cu cerinţe şi măsuri de securitate aeronautică alternative, comune pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi) şi transportatori aerieni, prevăzute în cap. III.2. Declaraţia-angajament2.1. Administratorul trebuie să prezinte "Declaraţia-angajament– administrator aerodrom", al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1. Această declaraţie trebuie semnată de reprezentantul legal al administratorului sau de către persoana responsabilă cu securitatea. "Declaraţia-angajament – administrator aerodrom" poate fi parte a programului de securitate.2.2. "Declaraţia-angajament – administrator aerodrom" semnată, în original, rămâne în păstrarea Direcţiei generale infrastructură şi transport aerian, denumită în continuare DGITA.3. Comitetul de securitate3.1. Pe aerodromuri se înfiinţează comitete de securitate aeronautică. Scopul principal al acestor comitete este de a se asigura elaborarea, aplicarea şi coordonarea procedurilor şi măsurilor de securitate pe aerodrom, în conformitate cu prezentele măsuri de securitate alternative.3.2. Componenţa, atribuţiile şi responsabilităţile comitetului de securitate aeronautică al aerodromului, numărul întrunirilor periodice, precum şi funcţionarea acestor comitete se stabilesc prin programul de securitate aeronautică al aerodromului.4. Securitatea aerodromului4.1. Cerinţe cu privire la proiectare şi construire La proiectarea şi construirea de noi facilităţi de aerodrom sau la modificarea facilităţilor existente se iau pe deplin în considerare cerinţele de aplicare a prezentelor măsuri de securitate alternative.4.1.1. Stabilirea zonelor de pe aerodromuriLa aerodromuri se stabilesc următoarele zone:a) zona nerestricţionată; … b) zona de operaţiuni aeriene; … c) zonele de securitate cu acces restricţionat. … 4.1.2. Demarcaţii4.1.2.1. Demarcaţiile dintre zona publică, zona de operaţiuni aeriene, zonele de securitate cu acces restricţionat şi, după caz, zonele demarcate trebuie să fie clar identificabile pe fiecare aerodrom, pentru a se permite luarea măsurilor de securitate corespunzătoare în fiecare dintre aceste zone.4.1.2.2. Demarcaţia dintre zona nerestricţionată şi zona de operaţiuni aeriene trebuie să fie sub forma unui obstacol fizic, clar vizibil publicului larg, care să împiedice accesul neautorizat al persoanelor.4.1.3. Zone de securitate cu acces restricţionat4.1.3.1. Se stabilesc ca zone de securitate cu acces restricţionat următoarele:– hangarul de aviaţie cu anexele tehnice;– platforma de îmbarcare/debarcare;– platforma de parcare a aeronavelor;– helipunctul;– zona turnului de control;– zona depozitului de carburanţi.4.1.3.2. Oricare dintre zonele prevăzute la pct. 4.1.3.1 este considerată ca fiind o zonă de securitate cu acces restricţionat cel puţin pe parcursul perioadei în care au loc următoarele activităţi:– accesul şi procesarea pasagerilor în vederea îmbarcării;– procesarea bagajelor de cală, inclusiv păstrarea acestora, în vederea încărcării în aeronavă;– parcarea aeronavei ce urmează a fi îmbarcată şi/sau încărcată.4.1.3.3. Atunci când se stabileşte o zonă de securitate cu acces restricţionat, o examinare de securitate a părţilor care ar fi putut fi contaminate trebuie efectuată imediat înainte de stabilirea unei astfel de zone, în scopul de a se asigura în mod rezonabil că aceasta nu conţine articole interzise.4.1.3.4. Oricând persoane neautorizate ar fi putut avea acces în zone de securitate cu acces restricţionat, o examinare de securitate a părţilor care ar fi putut fi contaminate trebuie efectuată cât mai repede posibil, în scopul de a se asigura în mod rezonabil că acestea nu conţin articole interzise.4.1.3.5. Lista articolelor interzise este prezentată în Regulamentul (UE) nr. 185/2010 al Comisiei din 4 martie 2010 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securităţii aviaţiei.4.2. Controlul accesului4.2.1. Generalităţi4.2.1.1. Accesul persoanelor şi al vehiculelor în zona de operaţiuni aeriene şi în zonele de securitate cu acces restricţionat este permis numai în cazul în care acestea îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezenta anexă.4.2.1.2. Administratorul aerodromului trebuie să stabilească puncte de control acces în zonele de securitate cu acces restricţionat.4.2.1.3. Numărul punctelor de control acces în zonele de securitate cu acces restricţionat trebuie să fie limitat la minimum.4.2.1.4. Pentru a se preveni accesul neautorizat în zonele de securitate cu acces restricţionat, punctele de acces trebuie să fie controlate:a) cu un sistem electronic care limitează accesul la câte o persoană pe rând; sau … b) de către persoane autorizate să efectueze controlul accesului. … 4.2.1.5. Controlul accesului în zonele de securitate cu acces restricţionat se efectuează cel puţin pe parcursul perioadei în care au loc activităţile prevăzute la pct. 4.1.3.2.4.2.1.6. Persoanele care răspund unei situaţii în care este grav ameninţată viaţa sau proprietatea unei persoane şi vehiculele utilizate în acest scop (de exemplu persoanele în misiuni de urgenţă şi vehiculele pe care le utilizează, cum ar fi ambulanţele şi maşinile de intervenţie ale pompierilor) pot fi exceptate de la controlul accesului.4.2.2. Accesul în zona de operaţiuni aeriene4.2.2.1. Accesul în zona de operaţiuni aeriene este restricţionat pentru a se preveni accesul persoanelor şi vehiculelor neautorizate în această zonă.4.2.2.2. Accesul în zona de operaţiuni aeriene poate fi autorizat numai dacă persoanele sau vehiculele au un motiv întemeiat să se afle în această zonă.4.2.2.3. Pentru ca unei persoane să i se permită accesul în zona de operaţiuni aeriene, aceasta trebuie să deţină o autorizaţie.4.2.2.4. Pentru ca unui vehicul să i se permită accesul în zona de operaţiuni aeriene, acesta trebuie să aibă afişat un permis de acces pentru vehicule.4.2.3. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat4.2.3.1. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat este controlat pentru a preveni accesul persoanelor şi al vehiculelor neautorizate în aceste zone.4.2.3.2. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat poate fi permis numai dacă persoanele sau vehiculele au un motiv întemeiat să se afle în aceste zone.4.2.3.3. Pentru ca unei persoane să i se permită accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, aceasta trebuie să prezinte una dintre următoarele autorizaţii:a) o carte de îmbarcare valabilă, un document echivalent sau dovada că persoana se află înscrisă pe lista de pasageri; sau … b) o legitimaţie de membru de echipaj valabilă; sau … c) o legitimaţie de aerodrom valabilă; sau … d) o legitimaţie valabilă emisă de autoritatea naţională competentă; sau … e) o legitimaţie valabilă emisă de autoritatea naţională competentă sau o autoritate de control al conformităţii, recunoscută de autoritatea naţională competentă. … 4.2.3.4. Verificarea documentelorCartea de îmbarcare sau documentul echivalent menţionat la pct. 4.2.3.3 lit. a) trebuie verificat(ă) înainte ca unei persoane să i se permită accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, în scopul de a se asigura în mod rezonabil că respectivul document este valabil. Legitimaţiile menţionate la pct. 4.2.3.3 lit. b)-e) trebuie verificate înainte ca unei persoane să i se permită accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, în scopul de a se asigura în mod rezonabil că respectiva legitimaţie este valabilă şi că persoana care o prezintă este titularul.4.2.3.5. Proceduri speciale pentru accesul pasagerilor4.2.3.5.1. Pasagerilor li se permite accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, în vederea îmbarcării, şi la bordul aeronavelor numai dacă un reprezentant al unui transportator aerian confirmă că în urma verificărilor fiecare dintre pasageri a fost identificat şi declarat ca pasager cunoscut.4.2.3.5.2. Administratorul aerodromului va obţine în avans din partea transportatorului aerian lista pasagerilor cu toate datele necesare stabilirii identităţii acestora.4.2.3.6. Proceduri speciale pentru accesul membrilor echipajelorUnui membru al echipajului i se permite accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat numai după verificarea:a) validităţii legitimaţiei de membru al echipajului, a documentului echivalent sau, dacă este cazul, a legitimaţiei de aerodrom; … b) documentului care atestă că membrul echipajului este în misiune de zbor pentru un zbor programat pentru ziua şi intervalul orar care justifică prezenţa acestuia pe aerodrom. … 4.2.3.7. Accesul vehiculelor în zonele de securitate cu acces restricţionat4.2.3.7.1. Pentru ca unui vehicul să i se permită accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, acesta trebuie să aibă afişat un permis valabil de acces pentru vehicule.4.2.3.7.2. Pentru vehiculele utilizate pentru deplasarea frecventă între zona publică şi zonele de securitate cu acces restricţionat se emit permise de acces permanente. Aceste permise se emit numai pentru vehiculele aparţinând organizaţiilor care au personal care are nevoie de acces în zonele de securitate cu acces restricţionat dintr-un motiv legitim, justificat şi numai după ce administratorul aerodromului se convinge că utilizarea acestor vehicule în zonele de securitate cu acces restricţionat este absolut necesară pentru desfăşurarea activităţilor operaţionale ale personalului deţinător de permise de acces permanente.4.2.3.7.3. Permisele de acces permanente pentru vehicule se poartă într-o poziţie vizibilă, în partea din faţă a vehiculului, şi trebuie să fie astfel confecţionate încât să nu poată fi modificate sau falsificate (să conţină elemente de protecţie împotriva falsificării).4.2.4. Accesul cu însoţire4.2.4.1. Membrii de echipaj, alţii decât cei care deţin o legitimaţie de aerodrom valabilă, trebuie să fie însoţiţi în permanenţă atunci când se află în zone de securitate cu acces restricţionat, altele decât:a) zonele în care pot fi prezenţi pasageri; şi … b) zonele aflate în imediata apropiere a aeronavei cu care au sosit sau cu care urmează să plece; şi … c) zonele destinate echipajelor. … 4.2.4.2. În mod excepţional, o persoană poate fi exceptată de la respectarea cerinţelor de a deţine o legitimaţie de aerodrom şi a obligaţiilor privind verificarea antecedentelor, cu condiţia ca aceasta să fie însoţită în permanenţă atunci când se află în zone de securitate cu acces restricţionat.4.2.4.3. Un vehicul poate fi exceptat de la respectarea cerinţelor prevăzute la pct. 4.2.6, cu condiţia ca acesta să fie însoţit în permanenţă atunci când se află în zona de operaţiuni aeriene.4.2.4.4. Însoţitorul trebuie:a) să deţină o legitimaţie valabilă, conform prevederilor pct. 4.2.3.3 lit. c), d) sau e); şi … b) să fie autorizat să însoţească persoane în zonele de securitate cu acces restricţionat; şi … c) să aibă în permanenţă persoana (persoanele) însoţită (însoţite) în raza sa vizuală directă; şi … d) să se asigure în mod rezonabil că persoana (persoanele) însoţită (însoţite) nu încalcă normele de securitate. … 4.2.5. Cerinţe cu privire la legitimaţiile de membru de echipaj şi legitimaţiile de aerodrom4.2.5.1. Înainte de a i se elibera o legitimaţie de membru de echipaj sau o legitimaţie de aerodrom care permite accesul neînsoţit în zonele de securitate cu acces restricţionat, orice persoană, inclusiv personalul navigant, trebuie să fi trecut cu succes printr-o verificare a antecedentelor.4.2.5.2. Legitimaţia de membru de echipaj a unui membru de echipaj angajat de un transportator aerian comunitar şi legitimaţia de aerodrom pot fi emise numai pentru o persoană care are o necesitate operaţională şi care a trecut cu succes printr-o verificare a antecedentelor, în conformitate cu prevederile pct. 4.2.9.4.2.5.3. Persoanei care nu trece cu succes de verificarea antecedentelor i se retrage imediat legitimaţia de membru de echipaj sau legitimaţia de aerodrom.4.2.5.4. Verificarea antecedentelor, necesară înainte de eliberarea oricărei legitimaţii care permite accesul neînsoţit în zonele de securitate cu acces restricţionat, trebuie să acopere cel puţin ultimii 5 ani. Această verificare trebuie repetată periodic, la intervale care nu depăşesc 5 ani.4.2.5.5. Legitimaţia de membru de echipaj şi legitimaţia de aerodrom se emit pentru o perioadă de maximum 5 ani.4.2.5.6. Legitimaţia de membru de echipaj şi legitimaţia de aerodrom se poartă la vedere cel puţin atunci când titularul se află într-o zonă de securitate cu acces restricţionat.4.2.5.7. O persoană care nu îşi poartă legitimaţia de membru de echipaj sau legitimaţia de aerodrom la vedere în zonele de securitate cu acces restricţionat, altele decât cele în care sunt prezenţi pasageri, trebuie somată de către persoanele care deţin legitimaţii care permit accesul neînsoţit în zonele de securitate cu acces restricţionat.4.2.5.8. O legitimaţie de membru de echipaj a unui membru de echipaj angajat de un transportator aerian trebuie să prezinte următoarele elemente:a) numele şi fotografia titularului; şi … b) numele transportatorului aerian; şi … c) cuvântul "crew" în limba engleză; şi … d) data expirării. … 4.2.5.9. O legitimaţie de aerodrom trebuie să prezinte următoarele elemente:a) numele şi fotografia titularului; şi … b) numele angajatorului titularului, cu excepţia cazurilor în care acesta este programat electronic; şi … c) numele entităţii emitente sau numele aerodromului; şi … d) zonele pentru care titularul este autorizat să aibă acces; şi … e) data expirării, cu excepţia cazurilor în care aceasta este programată electronic. … 4.2.5.10. Pentru invitaţii oficiali sau alte categorii de vizitatori, precum şi pentru personalul tehnic/profesional care, de regulă, nu lucrează în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aerodromului, se emit legitimaţii de aerodrom tip "Vizitator". Accesul acestor persoane este permis numai cu însoţire de către persoane care deţin legitimaţii de aerodrom, în tot timpul cât se află în zonele de securitate cu acces restricţionat. Nu pot fi mai mult de 6 deţinători de permise de acces tip "Vizitator" la un însoţitor.4.2.6. Cerinţe cu privire la permisele de acces pentru vehicule4.2.6.1. Un permis de acces pentru vehicule poate fi emis numai în cazul în care s-a constatat o necesitate operaţională.4.2.6.2. Un permis de acces pentru vehicule trebuie să fie propriu (să conţină numărul de înmatriculare al vehiculului şi denumirea societăţii care deţine/foloseşte vehiculul în cauză) şi trebuie să prezinte:a) zonele pentru care vehiculul este autorizat să aibă acces; şi … b) data expirării. … 4.2.6.3. Nu este necesar ca permisele de acces pentru vehicule, de tip electronic, să indice zonele pentru care vehiculul este autorizat să aibă acces sau data expirării, cu condiţia ca aceste informaţii să poată fi citite electronic şi verificate înainte de acordarea accesului în zonele de securitate cu acces restricţionat.4.2.6.4. Un permis de acces pentru vehicule, de tip electronic, trebuie fixat pe vehicul într-un mod care să garanteze că nu poate fi transferat altui vehicul.4.2.6.5. Un permis de acces pentru vehicule trebuie afişat într-un loc vizibil ori de câte ori vehiculul se află în zona de operaţiuni aeriene.4.2.7. Cerinţe şi proceduri privind gestionarea legitimaţiilor de aerodrom şi a permiselor de acces pentru vehicule4.2.7.1. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aerodromului, inclusiv cel al vehiculelor, se controlează printr-un sistem a cărui implementare este în responsabilitatea administratorului.4.2.7.2. Legitimaţiile de aerodrom şi permisele de acces pentru vehicule se emit numai în urma primirii unei solicitări scrise.4.2.7.3. Pentru personalul angajat al aerodromului, cererile pentru emiterea legitimaţiilor de aerodrom trebuie să fie făcute de şeful ierarhic al angajatului, avizate de reprezentantul serviciului resurse umane şi înaintate persoanei responsabile de administrarea sistemului de legitimaţii de aerodrom al organizaţiei emitente.4.2.7.4. Pentru persoanele din afara aerodromului, cererile pentru emiterea legitimaţiilor de aerodrom trebuie să fie făcute de către societatea angajatoare a persoanelor respective.4.2.7.5. Se acceptă numai cererile depuse în original (nu se acceptă copii ale cererilor sau cereri transmise prin fax). Cererile nesemnate sau incomplete nu vor fi procesate.4.2.7.6. Cererile pentru emiterea legitimaţiilor de aerodrom şi a permiselor de acces pentru vehicule trebuie să conţină:a) motivul pentru care se solicită accesul (descrierea atribuţiilor persoanei pentru care se solicită legitimaţia, iar, în cazul vehiculului, scopul în care este utilizat acesta) şi perioada pentru care se solicită legitimaţia/permisul de acces; … b) zonele pentru care se solicită accesul; … c) menţiunea dacă persoana a mai deţinut o legitimaţie de acces în ultimii 5 ani, categoria de legitimaţie şi organizaţia emitentă. … 4.2.7.7. Orice cerere pentru emiterea unei legitimaţii de aerodrom trebuie să fie însoţită de:a) o copie a actului de identitate al persoanei (certificat de naştere, buletin sau carte de identitate, paşaport) pentru care se solicită emiterea legitimaţiei; … b) cazierul judiciar (obligatoriu în situaţia în care se solicită acces într-o zonă de securitate cu acces restricţionat), în următoarele situaţii: … ● pentru personalul pentru care se solicită permis de acces pentru prima dată;● dacă au trecut mai mult de 5 ani de la data înregistrării ultimului cazier depus la organizaţia emitentă;c) o fotografie (minimum 3/4 cm) recentă a persoanei pentru care se solicită legitimaţia. … 4.2.7.8. Face excepţie de la prevederile privind obligativitatea anexării cazierului judiciar personalul care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Serviciul Român de Informaţii, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Autoritatea Naţională a Vămilor etc.).4.2.7.9. Legitimaţia de aerodrom şi permisul de acces pentru vehicule se returnează imediat entităţii emitente:a) la cererea entităţii emitente; sau … b) la încetarea contractului de muncă; sau … c) la schimbarea angajatorului; sau … d) la schimbarea necesităţii de a avea acces în zonele pentru care s-a acordat autorizaţie; sau … e) la expirarea legitimaţiei de aerodrom şi a permisului de acces pentru vehicule; sau … f) la retragerea legitimaţiei de aerodrom şi a permisului de acces pentru vehicule. … 4.2.7.10. Entitatea emitentă trebuie notificată imediat în cazul pierderii, furtului sau nereturnării unei legitimaţii de aerodrom ori a unui permis de acces pentru vehicule.4.2.7.11. Legitimaţiile de aerodrom şi permisele de acces pentru vehicule, de tip electronic, trebuie dezactivate imediat în urma returnării, expirării, retragerii sau notificării pierderii, furtului ori nereturnării acestora.4.2.7.12. Pentru a împiedica utilizarea frauduloasă a legitimaţiilor de aerodrom şi a permiselor de acces pentru vehicule trebuie să existe un sistem care să ofere o asigurare rezonabilă că tentativele de utilizare a legitimaţiilor şi permiselor pierdute, furate sau nereturnate sunt detectate. La detectarea unor astfel de tentative trebuie să se ia măsuri corespunzătoare.4.2.7.13. La emiterea permiselor de acces pentru vehicule emitentul se asigură că şoferii sunt calificaţi să conducă acea categorie de vehicule pentru care s-a emis permisul şi că au fost instruiţi asupra regulilor de siguranţă necesar a fi respectate în zona de operaţiuni aeriene a aerodromului.4.2.8. Reguli pentru portul şi uzul legitimaţiilor de aerodrom4.2.8.1. Portul la vedere al legitimaţiilor de aerodrom este obligatoriu pentru toate persoanele (inclusiv vizitatorii), pe toată perioada cât acestea se află în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aerodromului. Fac excepţie de la această cerinţă situaţiile în care portul legitimaţiei de aerodrom este impracticabil, din motive legate de natura activităţii sau de siguranţă funcţionării unor echipamente, sau poate fi periculos, contravenind unor reguli de protecţie a muncii. Persoanele vor purta legitimaţiile de aerodrom pe îmbrăcămintea exterioară, la nivelul pieptului. Condiţiile în care se aplică excepţiile vor fi detaliate în programele de securitate ale organizaţiilor emitente. Persoanele exceptate de la portul la vedere al legitimaţiilor de aerodrom sunt obligate să le poarte asupra lor, gata oricând să le prezinte pentru control personalului de securitate.4.2.8.2. Legitimaţiile de aerodrom sunt strict personale şi nu pot fi utilizate pentru a facilita accesul altor persoane în zonele cu acces limitat. Fac excepţie de la această condiţie numai persoanele (de regulă personal de securitate) desemnate de administratorul aerodromului să îndeplinească activităţi de însoţire în zonele de securitate cu acces restricţionat pentru alte persoane sau vehicule.4.2.8.3. Când se află în zonele de securitate cu acces restricţionat, deţinătorii de legitimaţii de aerodrom sunt obligaţi să prezinte la control legitimaţia atunci când li se solicită acest lucru de către personalul cu atribuţii specifice.4.2.8.4. Administratorul aerodromului asigură verificarea, în mod permanent, a portului corect al legitimaţiilor de aerodrom. Orice persoană care, aflându-se într-o zonă de securitate cu acces restricţionat, este văzută că nu poartă la vedere o legitimaţie de aerodrom va fi imediat chestionată de către personalul de securitate al societăţii.4.2.9. Verificarea antecedentelor (background checks)4.2.9.1. Administratorul aerodromului supune verificării antecedentelor pe toţi angajaţii săi, precum şi pe cei ai transportatorilor aerieni şi ai celorlalte entităţi de aviaţie civilă ale căror activităţi presupun accesul fără însoţire în zonele de securitate cu acces restricţionat.4.2.9.2. Verificarea antecedentelor este repetată la intervale regulate de timp care nu vor depăşi 5 ani.4.2.9.3. Anterior emiterii permisului de acces în zonele de securitate cu acces restricţionat, persoana este supusă verificării antecedentelor (background checks), astfel:a) partea I: constă în verificarea ocupării în activităţi profesionale şi/sau şcolare pe o perioadă de 5 ani, calculată să se împlinească la data începerii verificării; probele ocupării sunt: carnetul de muncă, diplome/certificate de absolvire a diferitelor forme de învăţământ, alte înscrisuri cu forţă probantă; … b) partea a II-a: constă în verificarea cazierului judiciar pe o perioadă de 5 ani, calculată să se împlinească la data începerii verificării; înscrisul probator este certificatul de cazier judiciar emis de organele competente. … 4.2.9.4. Etapele verificării antecedentelor (background checks):a) persoanei supuse verificării i se cere să completeze un formular pus la dispoziţie de administratorul aerodromului, având următoarele rubrici: … (i) nume, prenume, nume anterioare;(îi) denumiri, date de contact, adrese ale angajatorilor anteriori;(iii) declaraţie privind motivele şi împrejurările necontinuităţii activităţii pentru intervale care depăşesc 24 de luni consecutiv în perioada de 5 ani care face obiectul verificării;(iv) declaraţie privind condamnările suferite în perioada de 5 ani care face obiectul verificării;(v) persoane care pot furniza informaţii despre persoana în cauză;(vi) declaraţie privind acordul efectuării verificării;(vii) declaraţie privind acordul prelucrării datelor cu caracter personal, în scopul efectuării verificării antecedentelor (background checks);b) persoana supusă verificării este identificată, cerându-i-se să prezinte un document de identitate valabil; … c) se confruntă informaţiile furnizate de persoana supusă verificării cu datele înscrise în documentele prezentate de aceasta (carnetul de muncă, diplome/certificate de absolvire, certificatul de cazier judiciar), în termenul de valabilitate prevăzut de emitent, şi altele, precum şi, după caz, informaţiile obţinute de la angajatorii anteriori, organul care ţine evidenţa cazierului judiciar, persoanele prevăzute la lit. a) paragraful (v). … 4.2.9.5. Criterii de respingere a cererii de emitere a permisului de acces în zonele cu acces limitat securizate:a) declaraţiile persoanei supuse verificării prevăzute la pct. 4.2.9.4 lit. a) paragrafele (iii) şi (iv) nu coincid cu datele şi informaţiile obţinute potrivit prevederilor pct. 4.2.9.4 lit. c); … b) din certificatul de cazier judiciar reiese că persoana supusă verificării a fost condamnată la pedeapsa de închisoare cu executare mai mare de 2 ani pentru infracţiuni săvârşite cu intenţie. … 4.2.9.6. Administratorul emite permise de acces fără însoţitor în zonele cu acces limitat securizate, fără efectuarea verificării antecedentelor (background checks), potrivit procedurii prevăzute la pct. 4.2.9, pentru următoarele persoane:a) inspectorii AVSEC – care au fost supuşi verificării antecedentelor (background checks) în cadrul procesului de desemnare prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii; … b) personalul autorităţilor şi organelor statului, cu activităţi permanente sau temporare pe aeroporturile civile din România, care a fost supus de angajator verificării antecedentelor (background checks); … c) membrii echipajelor transportatorilor aerieni străini în ale căror programe de securitate sunt prevăzute proceduri similare de verificare a antecedentelor (background checks). … 4.2.10. Protecţia zonei de operaţiuni aeriene a aerodromului, inclusiv a zonelor de securitate cu acces restricţionat4.2.10.1. Zona de operaţiuni aeriene a aerodromului este separată de zona nonrestricţionată a acestuia prin gard perimetral sau alte obstacole fizice prevăzute cu panouri de avertizare de securitate, a căror existenţă şi stare sunt controlate periodic.4.2.10.2. Administratorul asigură paza aerodromului şi a facilităţilor acestuia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.4.2.10.3. Pe timp de noapte, platformele de îmbarcare/debarcare pentru pasageri şi zonele de parcare a aeronavelor sunt iluminate corespunzător dacă pe acestea se află parcate aeronave. Vor fi întotdeauna iluminate zonele vulnerabile, cum ar fi punctele de acces în hangare.5. Securitatea aeronavei5.1. Administratorul aerodromului asigură supravegherea spaţiilor de parcare/staţionare a aeronavelor, fie acestea hangare, hale sau zone de parcare în spaţii libere, pentru a se asigura că nicio persoană neautorizată nu are acces la aeronave. Aeronavele parcate în spaţii libere vor fi protejate împotriva utilizării abuzive (neautorizate). Uşile hangarelor vor fi ţinute închise, iar în afara orelor de program sau atunci când personalul autorizat nu este prezent, uşile vor fi ţinute încuiate.5.2. Cheile aeronavelor, ale hangarelor, precum şi cele ale încăperilor în care se ţin documentele de bord se păstrează în locuri sigure, la care au acces numai persoane autorizate din cadrul societăţii.5.3. Cheile aeronavelor şi documentele de bord se predau, dacă este cazul, numai personalului autorizat, pe bază de proces-verbal.5.4. Administratorul se asigură că transportatorii aerieni aplică următoarele măsuri atunci când personalul autorizat al acestora nu este prezent:a) ţin încuiate şi sigilate punctele externe de acces (uşi şi panouri de acces) ale aeronavei; … b) dacă aeronava este dotată cu sistem de alarmă, acesta este armat; … c) scările şi alte elemente de acces în aeronavă sunt retrase. … +
Capitolul IIMăsuri de securitate alternative, specifice pentru transportatorii aerieni care desfăşoară operaţiuni de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 20091. Dispoziţii generale1.1. Transportatorul aerian trebuie să asigure implementarea măsurilor prevăzute în prezentul capitol.1.2. Prezentele cerinţe şi măsuri de securitate se completează cu cerinţe şi măsuri de securitate aeronautică, comune pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi) şi transportatori aerieni, prevăzute în cap. III.2. Declaraţia-angajament2.1. Directorul general al transportatorului aerian trebuie să prezinte "Declaraţia-angajament – transportator aerian", al cărei model este prezentat în anexa nr. 2. Această declaraţie trebuie semnată de reprezentantul legal al transportatorului aerian sau de către persoana responsabilă cu securitatea. "Declaraţia-angajament – transportator aerian" poate fi parte a programului de securitate.2.2. "Declaraţia-angajament – transportator aerian" semnată, în original, rămâne în păstrarea DGITA.3. Securitatea aeronavei3.1. Transportatorul aerian va asigura controlul accesului în spaţiile de parcare/staţionare a aeronavelor, fie acestea hangare, hale sau zone de parcare în spaţii libere, pentru a se asigura că nicio persoană neautorizată nu are acces la aeronave. Persoanele străine, cum ar fi vizitatorii, vor fi însoţite în permanenţă pe timpul cât se află în aceste spaţii. Aeronavele parcate în spaţii libere vor fi în mod special protejate împotriva utilizării abuzive (neautorizate). Uşile hangarelor vor fi ţinute închise, iar în afara orelor de program sau atunci când personalul autorizat nu este prezent, uşile vor fi ţinute încuiate.3.2. Cheile aeronavelor, ale hangarelor, precum şi cele ale încăperilor în care se ţin documentele de bord se păstrează în locuri sigure, la care au acces numai persoane autorizate din cadrul transportatorului aerian.3.3. Cheile aeronavelor şi documentele de bord se predau numai personalului autorizat, pe bază de proces-verbal.3.4. Când o aeronavă se află în alte locaţii decât cele proprii, iar personalul autorizat al societăţii nu este prezent, toate punctele externe de acces (uşi şi panouri de acces) ale aeronavei vor fi ţinute încuiate şi sigilate. Dacă aeronava este dotată cu sistem de alarmă, acesta va fi armat. Scările şi alte elemente de acces în aeronavă vor fi retrase. Totodată, transportatorul aerian va asigura paza permanentă a aeronavei.3.5. Aeronavele transportatorului aerian sunt operate numai cu piloţi proprii, angajaţi pe bază de contract.3.6. Înainte de fiecare zbor, echipajul sau altă categorie de personal al transportatorului aerian, pregătit în domeniul securităţii aeronautice, va efectua examinarea de securitate a aeronavei, conform procedurilor descrise în programul de securitate.3.7. Transportatorul aerian se va asigura că deservirea la sol a aeronavei (alimentare cu combustibil, cu apă, încărcarea proviziilor de bord, curăţenie etc.) în cadrul facilităţilor proprii va fi întotdeauna supravegheată de către un membru al departamentului de zbor.3.8. Transportatorul aerian se va asigura că deservirea la sol a aeronavei (alimentare cu combustibil, cu apă, încărcarea proviziilor de bord, curăţenie etc.) în alte facilităţi decât cele proprii va fi întotdeauna supravegheată de către un membru al echipajului de comandă.4. Verificarea şi validarea entităţii care solicită închirierea serviciului de transport aerian (agenţie de închiriere curse de zbor, client sau proprietar)4.1. Scopul verificării şi validării este de a se stabili dacă entitatea care solicită închirierea serviciului de transport aerian îndeplineşte condiţiile de acordare a statutului de client cunoscut.4.2. Transportatorul aerian va acorda statutul de client cunoscut numai acelor entităţi care îndeplinesc următoarele condiţii:a) Zboruri comerciale: … ● entitatea comunică transportatorului aerian, odată cu solicitarea, datele de identificare ale acesteia: adresa sediului principal, numărul de înregistrare la registrul comerţului, natura activităţii de bază, forma de proprietate etc.;● entitatea declară că:– are angajat personal de încredere pentru activităţile de închiriere a serviciilor de transport aerian;– are un program de recrutare a personalului care asigură angajarea de personal integru din punct de vedere profesional şi moral;– dispune de un protocol (proceduri) de închiriere care asigură integritatea procesului de închiriere.● există un acord scris (contract) între entitate şi transportatorul aerian care detaliază termenii şi condiţiile de furnizare a serviciului de transport aerian. Acest acord va conţine o listă exhaustivă a pasagerilor care urmează să aibă acces direct la aeronavele transportatorului aerian care va furniza următoarele date despre fiecare pasager: numele şi prenumele, naţionalitatea, data naşterii şi seria şi numărul actului de identitate;● plăţile pentru serviciul de transport aerian se vor face numai prin cărţi de credit, transfer bancar sau altă metodă de plată directă din contul entităţii. Transportatorul aerian nu va accepta plata cash sau plăţile făcute prin terţi.b) Zboruri necomerciale: … ● transportatorul aerian, în calitate de deţinător al aeronavei, stabileşte cu departamentul său operaţional un acord care va conţine următoarele elemente:– transportatorul aerian se asigură că are un sistem de recrutare/angajare a personalului care garantează integritatea angajaţilor săi;– transportatorul aerian stabileşte cu departamentul său operaţional o listă aprobată de pasageri care au dreptul de a închiria aeronavele companiei. Acordul va conţine un protocol prin care aceste persoane ("şefi de delegaţie") pot să valideze pasagerii care îi însoţesc;– transportatorul aerian stabileşte cu departamentul său operaţional o procedură de închiriere care asigură integritatea procesului de închiriere.5. Identificarea pasagerului pentru stabilirea statutului de pasager cunoscut5.1. Transportatorul aerian se asigură că rezultatul verificărilor de la pct. 4 este pozitiv.5.2. Transportatorul aerian va obţine în avans din partea beneficiarului serviciului de transport aerian lista pasagerilor cu toate datele necesare stabilirii identităţii acestora.5.3. Înainte de fiecare zbor, transportatorul aerian va întocmi lista de pasageri (passenger manifest), care va conţine, pentru fiecare pasager, următoarele date: numele, naţionalitatea, data naşterii, seria şi numărul actului de identitate.5.4. Dacă zborul este comercial, transportatorul aerian va solicita beneficiarului ca, împreună cu lista de pasageri, să transmită şi o declaraţie prin care să confirme, după caz, că fiecare pasager:– este proprietarul/un proprietar, un director sau un simplu angajat al beneficiarului; sau– este un partener în cadrul societăţii beneficiarului; sau– lucrează pentru beneficiar în baza unui contract sau pentru remuneraţie.5.5. Dacă zborul este necomercial, departamentul operaţional al transportatorului aerian va solicita conducerii societăţii ca, împreună cu lista de pasageri, să transmită şi o declaraţie prin care să confirme, după caz, că fiecare pasager:– este proprietarul/un proprietar, un director sau un simplu angajat al operatorului aerian; sau– este un partener în cadrul operatorului aerian; sau– lucrează pentru operatorul aerian în baza unui contract sau pentru remuneraţie.6. Măsuri de securitate pentru pasageri şi bagaje6.1. Înainte de îmbarcarea pentru zbor, un reprezentat autorizat al transportatorului aerian din cadrul echipajului de zbor, echipajului de cabină sau din cadrul altei structuri a societăţii, trebuie:– să verifice identitatea fiecărui pasager, prin confruntarea datelor de identitate din lista de pasageri cu cele din documentele de identitate ale pasagerilor. Sunt acceptate numai documente de identitate emise de autorităţi competente ale statului (buletin, carte de identitate, paşaport), care conţin o fotografie a persoanei;– să stabilească, după terminarea verificării, că toţi pasagerii care se îmbarcă au fost incluşi în lista de pasageri;– să solicite pasagerilor să îşi identifice fiecare bagaj. Bagajele care nu pot fi identificate ca aparţinând unui pasager vor fi îndepărtate;– să se asigure că, după preluarea bagajelor de la pasageri şi până la încărcarea acestora în aeronavă, nicio persoană neautorizată nu are acces la bagaje.6.2. În situaţia în care nu sunt îndeplinite cerinţele de la pct. 5.3 şi 6.1, transportatorul aerian va refuza îmbarcarea pasagerilor şi încărcarea bagajelor acestora în aeronavă. Transportatorul aerian va permite îmbarcarea acestor pasageri numai după supunerea acestora şi a bagajelor lor controalelor de securitate prevăzute în Programul naţional de securitate aeronautică şi în actele normative ale Uniunii Europene din domeniul securităţii aviaţiei civile.6.3. În situaţia în care cerinţele de la pct. 5.3 şi 6.1 sunt îndeplinite, iar pasagerii au ca destinaţie un aeroport (se consideră că operatorul aeroportuar aplică măsurile de securitate prevăzute de standardele de bază ale Uniunii Europene din domeniul securităţii aviaţiei civile) sau o zonă demarcată a unui aeroport, transportatorul aerian va notifica aeroportului respectiv, în avans, despre categoria zborului. +
Capitolul IIIMăsuri de securitate aeronautică alternative, comune pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi) şi transportatori aerieni, aplicabile pentru operaţiunile de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 20091. Dispoziţii generaleAdministratorul aerodromului (inclusiv aeroportului sau heliportului) sau al părţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroporturilor şi transportatorul aerian trebuie să asigure implementarea măsurilor de securitate prevăzute în prezentul capitol, suplimentar măsurilor prevăzute, după caz, în cap. I sau în cap. II.2. Programul de securitate2.1. Entităţile prevăzute la pct. 1 trebuie să elaboreze, în formă scrisă, să aplice şi să actualizeze un program de securitate, care să descrie metodele şi procedurile de securitate pe care le aplică pentru implementarea măsurilor de securitate prevăzute în prezentul capitol.2.2. Programul de securitate sau un document separat trebuie să descrie modul în care entităţile prevăzute la pct. 1 urmează să monitorizeze respectarea metodelor şi procedurile de securitate prevăzute în programul de securitate.2.3. Programul de securitate trebuie să indice persoana responsabilă de elaborarea şi actualizarea acestuia şi de informarea DGITA cu privire la orice modificări ale acestuia.2.4. Programul de securitate trebuie să descrie rolul şi responsabilităţile personalului de conducere în implementarea măsurilor de securitate, atribuţiile personalului cu atribuţii de securitate, structura de securitate a aerodromului/ transportatorului aerian, precum şi măsurile şi procedurile legate de furnizarea şi protecţia informaţiilor sensibile referitoare la măsurile de securitate aplicabile şi la mijloacelor de comunicaţie din dotare.2.5. În cazul aerodromului, programul de securitate trebuie să descrie şi caracteristicile fizice şi facilităţile aerodromului, astfel:– descrierea generală a aerodromului/părţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului;– planul general şi descrierea zonelor şi facilităţilor relevante;– zonele de securitate ale aerodromului/părţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului;– programul de funcţionare al aerodromului/părţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului;– categorii de activităţi ce se desfăşoară pe aerodrom/în părţile de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului.2.6. Programul de securitate menţionat la pct. 2.1, precum şi amendamentele la acesta se supun aprobării DGITA.3. Persoana responsabilă de aplicarea programului de securitate3.1. Entităţile prevăzute la pct. 1 trebuie să desemneze cel puţin o persoană care să fie responsabilă de aplicarea programului de securitate aprobat.3.2. Persoana prevăzută la pct. 3.1 trebuie să fi trecut cu succes printr-o verificare a antecedentelor, în conformitate cu prevederile pct. 4.2.9 din cap. I.4. Controlul intern al calităţiiEntităţile prevăzute la pct. 1 aplică măsurile de control intern al calităţii prevăzute mai jos:4.1. Revizuirea programului de securitate4.1.1. Responsabilul de securitate va menţine şi va actualiza în mod regulat programul de securitate pentru a se asigura că acesta este în conformitate cu cerinţele comunitare şi naţionale şi că reflectă cu acurateţe procedurile operaţionale ale societăţii.4.1.2. Responsabilul de securitate va informa Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI)/DGITA despre orice amendament la programul de securitate şi, în special, despre orice modificare a adresei societăţii.4.2. Măsuri de control intern al calităţii4.2.1. Entităţile prevăzute la pct. 1 asigură evaluarea, la intervale regulate de timp, a măsurilor, procedurilor şi metodelor de securitate aeronautică pe care le aplică, în scopul de a asigura conformitatea cu cerinţele naţionale şi comunitare din domeniul securităţii aeronautice. Acestea elaborează şi aplică măsuri de control al calităţii pentru a asigura eficacitatea şi eficienţa măsurilor, procedurilor şi metodelor de securitate aeronautică. Măsurile de control al calităţii sunt descrise într-un program anual care încorporează verificarea măsurilor, procedurilor şi metodelor de securitate aeronautică prevăzute în programul de securitate al societăţii.4.2.2. Programul anual de control intern al calităţii va conţine scopul verificărilor, frecvenţa acestora, precum şi procedurile de analiză şi raportare. Aceste proceduri vor include pe cele privind consemnarea implementării măsurilor de securitate, precum şi pe cele privind raportarea deficienţelor către persoana responsabilă de controlul intern al calităţii la nivelul societăţii.4.2.3. Programul anual de control intern al calităţii va descrie mecanismul stabilit pentru aplicarea măsurilor corective în cazul deficienţelor identificate. De asemenea, va fi descrisă procedura de verificare a faptului că măsurile corective au fost implementate în mod corespunzător.4.3. Raportarea către MTI/DGITAEntităţile prevăzute la pct. 1 asigură transmiterea, anuală, la MTI/DGITA a raportului cu privire la rezultatele măsurilor de control intern al calităţii.5. Recrutarea şi pregătirea personalului5.1. Entităţile prevăzute la pct. 1 asigură recrutarea şi pregătirea personalului, pe grupuri-ţintă, în conformitate cu Programul de pregătire a personalului al societăţii, întocmit în baza Programului naţional de pregătire în domeniul securităţii aeronautice – PNPSA, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 870/2008.5.2. Întregul personal a cărui prezenţă în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aeroportului sau ale aerodromului, inclusiv ale heliportului, este necesară şi pentru care se emit documente de acces în aceste zone va urma cursuri periodice de pregătire (awareness training), care vor include informări privind riscurile din domeniul securităţii aviaţiei civile şi instrucţiuni privind raportarea, către autorităţile cu atribuţii în domeniul securităţii aeronautice, a oricărui eveniment care poate să constituie o ameninţare la adresa securităţii operaţiunilor aviaţiei civile.6. Raportarea incidentelor de securitate6.1. Generalităţi6.1.1. În cazul unui act de intervenţie ilicită, a unei tentative de deturnare sau a unei deturnări, a unei ameninţări cu bombă la sol ori în cazul altui eveniment de securitate aeronautică, entităţile prevăzute la pct. 1.1 vor asigura raportarea evenimentului imediat la DGITA din cadrul MTI, în conformitate cu prevederile Reglementării aeronautice civile române – RACR-ROAII-ESAC – Raportarea obligatorie a actelor de intervenţie ilicită şi a evenimentelor care privesc securitatea aviaţiei civile, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.132/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 26 august 2004.6.2. Descrierea procedurilor de raportare a incidentelor de securitate6.2.1. Procedurile de raportare a incidentelor de securitate se descriu în programul de securitate al societăţii. Acesta va conţine cel puţin următoarele informaţii:a) datele de contact ale DGITA şi ale societăţii care raportează incidentul; … b) persoana desemnată pentru comunicarea cu autorităţile abilitate pe linie de securitate aeronautică, de regulă, responsabilul cu securitatea aeronautică al societăţii. În cazuri speciale, directorul general al societăţii poate desemna o altă persoană pentru menţinerea contactului cu autorităţile legale, cu condiţia ca aceasta să facă parte din comitetul de criză al societăţii. … 7. Managementul situaţiilor de criză7.1. Managementul situaţiilor de criză urmăreşte reducerea la minim a efectelor acestor situaţii, obiectivele majore fiind salvarea şi protejarea vieţilor omeneşti, precum şi menţinerea la un nivel cât mai apropiat de normalitate a activităţilor operaţionale de aviaţie civilă.7.2. Pentru realizarea obiectivelor prevăzute la pct. 7.1, entităţile prevăzute la pct. 1.1 elaborează, actualizează şi aplică Planul de management al situaţiilor de criză.7.3. Planul de management al situaţiilor de criză conţine următoarele elemente:a) tipul situaţiilor de criză avute în vedere la elaborarea planului, cum sunt: pericole privind aeronava, sabotaj la aeroport, ameninţare cu bombă, capturarea nelegală a aeronavei, incidente referitoare la bunurile periculoase, incendii la facilităţile aeroportului, dezastre naturale; … b) prevederi şi proceduri pentru coordonarea acţiunilor diferitelor entităţi participante la rezolvarea crizei; … c) rolul şi responsabilităţile fiecărei entităţi participante la rezolvarea crizei, pentru fiecare tip de situaţie de criză; … d) prevederi privind cooperarea cu structurile autorităţii publice locale (poliţie), unde este cazul; … e) numele şi datele de contact ale autorităţilor şi persoanelor cu responsabilităţi specifice; … f) hărţi ale aeroportului, ale aerodromului, inclusiv ale heliportului, şi ale vecinătăţilor sale; … g) prevederi referitoare la aplicarea permanentă a măsurilor de securitate aeronautică pe durata unor eventuale acte de intervenţie ilicită, incidente de securitate, conflicte de muncă sau modificare a nivelului de ameninţare; … h) prevederi privind stabilirea şi dispunerea unui centru fix de conducere a acţiunilor de răspuns, disponibil pe toată durata situaţiei de criză. … +
Capitolul IVDispoziţii finale1. MTI, prin DGITA, poate să acorde exceptări de la aplicarea unora dintre măsurile de securitate alternative prevăzute la cap. I entităţilor prevăzute la art. 2 lit. a) din ordin care nu desfăşoară activităţi de transport aerian comercial de pasageri.2. Pentru acordarea exceptărilor prevăzute la pct. 1, entitatea trebuie să transmită o solicitare la DGITA şi să declare, în scris, că nu desfăşoară activităţi de transport aerian comercial de pasageri.3. Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele măsuri de securitate alternative. +
Anexa 1la măsurile de securitate alternativeDeclaraţia-angajament – administrator aerodromDenumirea societăţii: ……………………………………….Forma de organizare/Datele de identificare: ……………………Adresa societăţii: ………………………………………….În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 755/2010 pentru aprobarea măsurilor de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care să permită statelor membre să deroge de la standardele de bază comune privind securitatea aviaţiei civile şi să adopte măsuri de securitate alternative,subsemnatul, …………., în numele ………. (numele societăţii), declar că:– după câte ştiu, informaţiile cuprinse în programul de securitate al societăţii sunt adevărate şi corecte;– practicile şi procedurile prevăzute în acest program de securitate vor fi aplicate şi menţinute la aerodromul pe care societatea îl administrează;– programul de securitate va fi actualizat şi adaptat pentru a ţine seama de toate modificările relevante aduse ulterior legislaţiei române din domeniul securităţii aviaţiei civile, cu excepţia cazului în care [numele societăţii] informează Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii – Direcţia generală infrastructură şi transport aerian (MTI-DGITA) că nu mai doreşte să funcţioneze ca administrator al aerodromului;– ……….. (numele societăţii) va informa MTI-DGITA în scris despre:a) modificări minore aduse programului său de securitate, cum ar fi numele societăţii, numele şi datele de contact ale persoanei responsabile cu securitatea, cu promptitudine şi cel târziu în termen de 10 zile lucrătoare; şi … b) modificări majore planificate, cum ar fi proceduri noi de aplicare a măsurilor de securitate, lucrări de construcţie majore care ar putea afecta conformitatea acesteia cu legislaţia română din domeniul securităţii aviaţiei civile sau modificarea adresei, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data începerii lor/modificării planificate. … – în scopul asigurării conformităţii cu legislaţia română din domeniul securităţii aviaţiei civile, ………………. (numele societăţii) va coopera în totalitate în cadrul tuturor inspecţiilor pe care le va efectua MTI-DGITA, după cum i se solicită, şi va acorda acces la toate documentele, conform solicitărilor formulate de inspectori;– …………. (numele societăţii) va informa MTI-DGITA despre orice încălcare gravă a normelor de securitate şi despre orice circumstanţă care ridică suspiciuni cu privire la securitatea aerodromului, în special despre orice tentativă de acces neautorizat în zonele de securitate cu acces restricţionat sau la bordul unei aeronave pregătite pentru zbor;– …………. (numele societăţii) se va asigura că întregul personal relevant beneficiază de o pregătire corespunzătoare şi este conştient de responsabilităţile în materie de securitate care îi revin în cadrul programului de securitate al societăţii; şi– …………. (numele societăţii) va informa MTI-DGITA în cazul în care:a) îşi încetează activitatea; … b) nu se mai ocupă de administrarea aerodromului; sau … c) nu mai poate îndeplini cerinţele legislaţiei române din domeniul securităţii aviaţiei civile relevante. … Îmi asum întreaga responsabilitate pentru cele declarate în prezenta.Numele: …………………….Funcţia în cadrul societăţii: ………………..Data: …………Semnătura: ……….. +
Anexa 2la măsurile de securitate alternativeDeclaraţia-angajament – transportator aerianDenumirea societăţii: ………………………………………Forma de organizare/Datele de identificare: …………………..Adresa societăţii: …………………………………………În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 755/2010 pentru aprobarea măsurilor de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilă din toate categoriile prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care să permită statelor membre să deroge de la standardele de bază comune privind securitatea aviaţiei civile şi să adopte măsuri de securitate alternative,subsemnatul, ……….., în numele …………. (numele societăţii), declar că:– după câte ştiu, informaţiile cuprinse în programul de securitate al societăţii sunt adevărate şi corecte;– practicile şi procedurile prevăzute în acest program de securitate vor fi aplicate şi menţinute de către transportatorul aerian;– programul de securitate va fi actualizat şi adaptat pentru a ţine seama de toate modificările relevante aduse ulterior legislaţiei române din domeniul securităţii aviaţiei civile, cu excepţia cazului în care ……………….. (numele societăţii) informează Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii – Direcţia generală infrastructură şi transport aerian (MTI-DGITA) că nu mai doreşte să funcţioneze ca transportator aerian;– ………… (numele societăţii) va informa MTI-DGITA în scris despre:a) modificări minore aduse programului său de securitate, cum ar fi numele societăţii, numele şi datele de contact ale persoanei responsabile cu securitatea, cu promptitudine şi cel târziu în termen de 10 zile lucrătoare; şi … b) modificări majore planificate, cum ar fi proceduri noi de aplicare a măsurilor de securitate sau modificarea adresei, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înaintea modificării planificate. … – în scopul asigurării conformităţii cu legislaţia română din domeniul securităţii aviaţiei civile, ………………. (numele societăţii) va coopera în totalitate în cadrul tuturor inspecţiilor pe care le va efectua MTI-DGITA, după cum i se solicită, şi va acorda acces la toate documentele, conform solicitărilor formulate de inspectori;– ……….. (numele societăţii) va informa MTI-DGITA despre orice încălcare gravă a normelor de securitate şi despre orice circumstanţă care ridică suspiciuni cu privire la securitatea aeronavei, în special despre orice tentativă de acces neautorizat la bordul unei aeronave pregătite pentru zbor;– ……….. (numele societăţii) se va asigura că întregul personal relevant beneficiază de o pregătire corespunzătoare şi este conştient de responsabilităţile în materie de securitate care îi revin în cadrul programului de securitate al societăţii; şi– ……….. (numele societăţii) va informa MTI-DGITA în cazul în care:a) îşi încetează activitatea; … b) nu mai desfăşoară operaţiuni de transport aerian; sau … c) nu mai poate îndeplini cerinţele legislaţiei române din domeniul securităţii aviaţiei civile relevante. … Îmi asum întreaga responsabilitate pentru cele declarate în prezenta.Numele: ………………………Funcţia în cadrul societăţii: ……………..Data: ………..Semnătura: ……….–––-