ORDIN nr. 743 din 5 martie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, INFRASTRUCTURII SI COMUNICATIILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 238 din 24 martie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 24ABROGA PEORDIN 535 26/06/2007
ART. 24ABROGA PENORMA 26/06/2007
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 57
ActulREFERIRE LAHOTARARE 361 24/05/2018 ART. 23
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 01/11/2006 ART. 3
ActulREFERIRE LAHG 626 24/09/1998
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 24/09/1998
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 361 24/05/2018 ART. 6
ART. 12REFERIRE LAORDIN 1501 29/10/2014
ART. 17REFERIRE LAORDIN 535 26/06/2007
ART. 17REFERIRE LANORMA 26/06/2007
ART. 18REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 24ABROGA PEORDIN 535 26/06/2007
ART. 24ABROGA PENORMA 26/06/2007
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere Referatul Direcției transport feroviar nr. 48.720 din data de 20.01.2020,în temeiul prevederilor art. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 361/2018 privind aprobarea procedurilor pentru acordarea licențelor în domeniul transportului feroviar, ale art. 3 alin. (2) lit. m) pct. (i) și (ii) din anexa nr. 1 „Regulament de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR“ la anexa nr. 1 „Regulament de organizare și funcționare a Autorității Feroviare Române – AFER“ la Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare,ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor emite următorul ordin: + 
Capitolul IGeneralități + 
Articolul 1(1)În scopul obținerii certificatelor unice de siguranță, operatorii care efectuează numai manevră feroviară, definiți la art. 6 lit. j) din Hotărârea Guvernului nr. 361/2018 privind aprobarea procedurilor pentru acordarea licențelor în domeniul transportului feroviar, își stabilesc propriile sisteme de management al siguranței în conformitate cu cerințele stabilite în Regulamentul delegat (UE) 2018/762 al Comisiei din 8 martie 2018 de stabilire a unor metode comune de siguranță privind cerințele sistemului de management al siguranței, în temeiul Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European și a Consiliului, și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.158/2010 și (UE) nr. 1.169/2010 ale Comisiei. (2)Certificatul unic de siguranță eliberat operatorului care efectuează numai manevră feroviară de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, denumită în continuare ASFR, dovedește că posesorul acestuia este capabil să efectueze operațiuni de manevră feroviară pe căile ferate din România în condiții de siguranță în zona de operare preconizată – stații de cale ferată de pe infrastructura feroviară publică, zone de manevră și linii ferate industriale.
 + 
Articolul 2(1)După eliberarea și reînnoirea certificatelor unice de siguranță, ASFR desfășoară activități pentru supravegherea managementului siguranței al operatorului care efectuează numai manevră feroviară, în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2018/761 al Comisiei din 16 februarie 2018 de stabilire a metodelor comune de siguranță pentru supravegherea de către autoritățile naționale de siguranță după eliberarea unui certificat unic de siguranță sau a unei autorizații de siguranță în conformitate cu Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.077/2012 al Comisiei, pentru a verifica dacă în decursul operațiunilor de manevră feroviară pe căile ferate din România se folosesc efectiv modalitățile sistemului de management al siguranței și dacă toate cerințele care au stat la baza eliberării certificatelor și normele naționale de siguranță sunt respectate în permanență.(2)Activitățile de supraveghere prevăzute la alin. (1) se efectuează în baza convenției încheiate de către ASFR cu operatorul care efectuează numai manevră feroviară înainte de eliberarea certificatului unic de siguranță.
 + 
Capitolul IICerințe pentru eliberarea certificatului unic de siguranță + 
Articolul 3Pentru eliberarea certificatului unic de siguranță, operatorul care efectuează numai manevră feroviară trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:1.deține licență valabilă pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară, în interes public și/sau în interes propriu;2.are stabilit propriul sistem de management al siguranței, conform prevederilor art. 1;3.deține personal cu responsabilități în siguranța circulației apt din punct de vedere medical și psihologic, instruit, evaluat periodic pentru confirmarea competențelor profesionale și autorizat, conform reglementărilor specifice în vigoare, care va fi utilizat la efectuarea manevrei feroviare;4.deține responsabil desemnat cu atribuții în organizarea și conducerea activității de transport, siguranța circulației și managementul siguranței, atestat de către ASFR;5.deține un consilier de siguranță la transportul mărfurilor periculoase, certificat de către ASFR, dacă operatorul manevrează vehicule feroviare încărcate cu mărfuri periculoase;6.deține în proprietate, cu chirie sau în leasing vehicule feroviare motoare, declarate apte din punct de vedere tehnic în urma evaluării efectuate de Organismul Notificat Feroviar Român – ONFR; 7.asigură întreținerea, reviziile și repararea vehiculelor feroviare motoare deținute și, dacă este cazul, tractate cu operatori economici care dețin documente specifice pentru prestarea acestor tipuri de servicii feroviare;8.efectuează manevră feroviară numai pe linii ferate industriale, inclusiv pe linii ferate industriale de tranzit care dețin autorizație de exploatare conform reglementărilor specifice în vigoare; 9.asigură instruirea personalului propriu cu responsabilități în siguranța circulației cu personal atestat de către ASFR, conform reglementărilor specifice în vigoare.
 + 
Capitolul IIIEliberarea, reînnoirea sau actualizarea, modificarea certificatului unic de siguranță, viza periodică + 
Articolul 4(1)Evaluarea capacității unui operator care efectuează numai manevră feroviară de a îndeplini cerințele pentru eliberarea certificatului unic de siguranță este realizată de către ASFR la nivelul sistemului de management al siguranței și se face în baza unei documentații depuse de către solicitant în acest sens.(2)Înainte de depunerea la ASFR a cererii și a dosarului cu documentele justificative ale îndeplinirii cerințelor prevăzute la art. 3 pentru eliberarea certificatului unic de siguranță, solicitantul poate aplica o etapă procedurală premergătoare depunerii, denumită „implicare prealabilă“, prin care poate cere informații suplimentare privind etapele procesului de evaluare a siguranței. Solicitarea va fi însoțită de dovada plății către ASFR a tarifului pentru această prestație.
 + 
Articolul 5(1)Pentru eliberarea certificatului unic de siguranță, operatorul care efectuează numai manevră feroviară trebuie să depună la ASFR o cerere pentru eliberare însoțită de un dosar complet, cu următoarele documente justificative ale îndeplinirii cerințelor prevăzute la art. 3: a)copia licenței pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară, în interes public și/sau în interes propriu;b)documente specifice referitoare la propriul sistem de management al siguranței, respectiv:– descrierea sistemului de management al siguranței și alte documente care demonstrează respectarea cerințelor stabilite și care arată modul în care sunt îndeplinite cerințele respective;– informații privind corelarea dintre sistemul de management al siguranței și anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2018/762 al Comisiei; c)lista cu stațiile de cale ferată de pe infrastructura feroviară publică, zonele de manevră și liniile ferate industriale racordate la stațiile de cale ferată pe care se va efectua manevră feroviară, cu precizarea datelor de identificare ale acestora, denumirea proprietarilor și a autorizației/autorizațiilor de exploatare aferente liniilor ferate industriale, inclusiv pentru linia ferată industrială de tranzit, dacă este cazul; se vor anexa la listă, în copie, autorizația de exploatare a fiecărei linii ferate industriale pe care operatorul va manevra și, dacă este cazul, autorizația de exploatare a liniei ferate industriale de tranzit;d)schița stației de cale ferată la care se racordează linia ferată industrială solicitată pentru manevră feroviară;e)lista cu personalul cu responsabilități în siguranța circulației utilizat în efectuarea manevrei feroviare, cu dovezi privind calitatea de angajați ai operatorului, cu următoarele precizări pentru fiecare persoană: numele, prenumele și funcția deținută, permisele, autorizațiile deținute și termenul de valabilitate a acestora, avizele cu mențiunea apt medical și psihologic și termenele de valabilitate a acestora; se vor anexa la listă, în copie, documente specifice privind aceste precizări; f)copia atestatului/atestatelor de responsabil desemnat cu atribuții în organizarea și conducerea activității de transport, siguranța circulației și managementul siguranței eliberat/ eliberate de către ASFR;g)copia certificatului de consilier de siguranță la transportul mărfurilor periculoase, dacă este cazul; se vor prezenta, de asemenea, în copie, decizia de numire a consilierului de siguranță și documentul din care să reiasă relația dintre operator și persoana atestată, contract/convenție; în cazul în care nu se efectuează operațiuni de transport cu mărfuri periculoase, se va prezenta în acest sens declarația pe propria răspundere a conducerii executive a operatorului;h)lista cu vehiculele feroviare motoare cu care operatorul va efectua serviciul de manevră feroviară, cu precizarea următoarelor date pentru fiecare vehicul: tipul acestuia, numărul de identificare, seria șasiului, puterea nominală și denumirea deținătorului; se vor anexa la listă, în copie, următoarele documente specifice: autorizația din punct de vedere tehnic pentru vehicul feroviar motor, în termen de valabilitate, dovada înscrierii în Registrul național al vehiculelor în care solicitantul trebuie să fie menționat ca deținător; în cazul vehiculului motor care desfășoară pentru prima dată activitate în România se va prezenta un document emis de către Organismul Notificat Feroviar Român – ONFR din care să reiasă că acesta poate fi utilizat pe căile ferate din România și este compatibil cu rețeaua feroviară pe care urmează să își desfășoare activitatea;i)dovezi privind modul de asigurare a efectuării întreținerii, reviziilor și reparării vehiculelor feroviare motoare deținute și, dacă este cazul, tractate – contracte, convenții și altele asemenea cu operatori economici care dețin documente specifice pentru prestarea acestor tipuri de servicii feroviare și proceduri privind asigurarea mentenanței; j)declarația pe propria răspundere a personalului cu responsabilități în siguranța circulației implicat în efectuarea manevrei feroviare că acesta cunoaște și a luat cunoștință de prevederile planului tehnic de exploatare a stației, zonelor de manevră, regulamentului tehnic de exploatare a liniei ferate industriale și autorizației de exploatare a liniei ferate industriale pe care operatorul va efectua manevra feroviară, inclusiv, dacă este cazul, pentru linia ferată industrială de tranzit; declarația va fi asumată de către conducerea executivă a operatorului; k)dovada că instruirea profesională, teoretică și practică a personalului cu responsabilități în siguranța circulației se face conform reglementărilor specifice în vigoare; se va prezenta în copie contractul/convenția de instruire profesională încheiat/încheiată cu unități autorizate sau, în cazul în care operatorul dispune de personal atestat de către ASFR, atestatul/atestatele eliberat/eliberate persoanei/persoanelor care efectuează instruirea; copia documentului legal din care să reiasă relația dintre operator și persoana/persoanele atestată/atestate;l)declarația pe propria răspundere a persoanei care asigură conducerea executivă a operatorului prin care se obligă să respecte prevederile normelor naționale în vigoare privind efectuarea manevrei feroviare în condiții de siguranță a circulației și de securitate a transporturilor pe stațiile de cale ferată, zonele de manevră și liniile ferate industriale pe care operatorul va manevra.(2)Dosarul pentru eliberarea certificatului unic de siguranță trebuie să conțină și:a)declarația persoanei care asigură conducerea executivă a operatorului care efectuează numai manevră feroviară pentru asigurarea accesului personalului ASFR cu ocazia vizitelor, inspecțiilor și auditurilor în cazul evaluării la sediul social și la punctele de lucru și pentru acordarea sprijinului necesar desfășurării în bune condiții a activității de supraveghere; b)declarația pe propria răspundere a persoanei care asigură conducerea executivă a operatorului care efectuează numai manevră feroviară prin care se obligă să notifice ASFR orice schimbare a datelor inițiale care au stat la baza eliberării certificatului unic de siguranță, precum și a înscrisurilor din certificat;c)convenția prevăzută la art. 2 alin. (2) pentru desfășurarea activităților de supraveghere efectuate de ASFR;d)dovada plății către ASFR a tarifului pentru prestația de eliberare a certificatului.
 + 
Articolul 6(1)ASFR efectuează evaluarea detaliată a capacității operatorului care efectuează numai manevră feroviară de a îndeplini cerințele pentru eliberarea certificatului unic de siguranță numai după depunerea dosarului complet.(2)În cazul în care dosarul nu este complet, ASFR solicită informațiile necesare suplimentare, incluzând justificări și detalii privind termenul de primire a răspunsului solicitantului. În cazul în care solicitantul nu furnizează informațiile solicitate în termenul stabilit, ASFR poate decide să prelungească termenul de răspuns al solicitantului sau să informeze solicitantul că cererea i-a fost respinsă.(3)ASFR poate solicita orice alte documente sau informații pe care le consideră necesare pentru a evalua cererea pentru eliberarea certificatului unic de siguranță și conformitatea cu cerințele stabilite, precum și prezentarea de documente originale, pentru verificarea conformității cu documentele prezentate în copie. + 
Articolul 7(1)Personalul ASFR implicat în evaluarea prevăzută la art. 6 are următoarele competențe:a)cunoaște cadrul de reglementare relevant;b)cunoaște modul de operare a sistemului feroviar;c)un nivel adecvat de analiză critică;d)are experiență în evaluarea siguranței sau într-un sistem de gestionare similar în sectorul feroviar sau într-un sistem de management al siguranței într-un sector cu probleme operaționale și tehnice echivalente; e)are competențe de rezolvare a problemelor, comunicare și muncă în echipă; f)are orice altă competență prevăzută de o anumită evaluare.(2)Personalul care efectuează vizite, inspecții și audituri trebuie să aibă cunoștințe, experiență și competențe de intervievare.(3)Cu ocazia vizitelor, inspecțiilor și auditurilor, operatorul care efectuează numai manevră feroviară pune la dispoziția personalului ASFR documentația și logistica necesare pentru buna desfășurare a acestei activități. + 
Articolul 8(1)După constatarea îndeplinirii tuturor cerințelor pentru eliberarea certificatului unic de siguranță, ASFR eliberează certificatul unic de siguranță operatorului care efectuează numai manevră feroviară, care este valabil pentru o perioadă de 5 ani, cu respectarea cerințelor care au stat la baza eliberării și în condițiile vizării sale periodice la un an. (2)În cazul în care operatorul care efectuează numai manevră feroviară deține o licență temporară pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară, valabilitatea certificatului unic de siguranță nu va putea depăși valabilitatea licenței temporare.(3)Modelul-cadru al certificatului unic de siguranță este prezentat în anexa la prezentul ordin.(4)Dacă operatorul care efectuează numai manevră feroviară nu depune documentația completă în termen de 30 de zile de la data depunerii solicitării, ASFR îi notifică acestuia decizia de neacordare a certificatului unic de siguranță, care va fi motivată.
 + 
Articolul 9După eliberarea certificatului unic de siguranță, operatorul care efectuează numai manevră feroviară trebuie să continue să își utilizeze propriul sistem de management al siguranței și să îl dezvolte continuu. + 
Articolul 10(1)Cu 45 de zile înainte de expirarea perioadei de un an de la eliberarea certificatului unic de siguranță sau înainte de expirarea vizei periodice, după caz, deținătorul certificatului trebuie să depună la ASFR o cerere de acordare a vizei periodice însoțită de următoarele documente specifice: a)copia documentului prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. a), atunci când este cazul;b)documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) – pentru dezvoltarea sistemului de management al siguranței și art. 5 alin. (1) lit. e)-l);c)documentele noi sau care au suferit modificări, dacă este cazul; d)dovada plății către ASFR a tarifului pentru prestația de acordare a vizei periodice. (2)După examinarea documentelor depuse și dacă nu se constată neconformități, ASFR notifică operatorului care efectuează numai manevră feroviară acordarea vizei periodice și înscrie pe certificat data acordării vizei anuale. (3)Dacă se constată existența unor neconformități la documentele depuse, ASFR notifică în acest sens operatorul care efectuează numai manevră feroviară. (4)Dacă operatorul care efectuează numai manevră feroviară prezintă dovezile de eliminare a neconformităților constatate și, după verificare, rezultă eliminarea acestora, ASFR notifică acestuia acordarea vizei periodice și înscrie pe certificat data acordării vizei anuale. (5)În cazul neeliminării neconformităților constatate, ASFR restricționează certificatul unic de siguranță operatorului în cauză. + 
Articolul 11(1)Pentru continuarea activității specifice după expirarea valabilității certificatului unic de siguranță, operatorul care efectuează numai manevră feroviară trebuie să solicite ASFR reînnoirea certificatului cu minimum 5 luni înainte de data expirării valabilității acestuia. În acest sens, operatorul trebuie să depună la ASFR o cerere de reînnoire însoțită de un dosar complet cu documentele justificative ale îndeplinirii cerințelor prevăzute la art. 5 alin. (1), după cum urmează:a)copia documentului prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. a);b)documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) – pentru dezvoltarea sistemului de management al siguranței și art. 5 alin. (1) lit. e)-l); c)documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) și d), dacă acestea au suferit modificări, sau o declarație pe propria răspundere a persoanei care asigură conducerea executivă a operatorului că acestea nu au suferit modificări, după caz.(2)Dosarul pentru eliberarea certificatului unic de siguranță reînnoit trebuie să conțină și declarațiile de la art. 5 alin. (2) lit. a) și b), convenția prevăzută la art. 2 alin. (2) pentru desfășurarea activităților de supraveghere efectuate de ASFR, precum și dovada plății către ASFR a tarifului pentru prestația de eliberare a certificatului reînnoit.(3)Pentru evaluarea capacității solicitantului de a îndeplini cerințele pentru eliberarea certificatului unic de siguranță reînnoit, ASFR procedează conform prevederilor art. 6 și ia în considerare rezultatele activităților de supraveghere efectuate anterior.
 + 
Articolul 12(1)La solicitarea unui operator care efectuează numai manevră feroviară, ASFR poate actualiza – modifica, parțial sau în întregime, certificatul unic de siguranță, după cum urmează:a)la modificarea datelor de identificare ale operatorului;b)la modificarea datelor înscrise în certificatul unic de siguranță, inclusiv la adăugarea sau eliminarea unei stații de cale ferată, zone de manevră, linii ferate industriale sau a unui vehicul feroviar motor cu care operatorul își desfășoară activitatea;c)la fiecare modificare substanțială a amplorii manevrei feroviare – zone de operare extinse și/sau vehicule feroviare motoare suplimentare cu care operatorul își desfășoară activitatea.(2)Pentru actualizarea sau modificarea certificatului unic de siguranță, operatorul care efectuează numai manevră feroviară trebuie să depună la ASFR o cerere de actualizare sau modificare a certificatului, precum și următoarele documente specifice, după caz:a)documente privind modificările efectuate la situația juridică, sediu, denumire și altele asemenea – copia documentelor afectate de modificările efectuate; copie după licența actualizată sau modificată din care să reiasă noile date ale operatorului;b)documente privind renunțarea la stații de cale ferată, zone de manevră, linii ferate industriale sau a unui/unor vehicul(e) feroviar(e) motor/motoare care sunt înscrise în anexele la certificatul unic de siguranță;c)documente privind noua stație de cale ferată, zonă de manevră, linie ferată industrială sau noul vehicul feroviar motor care va fi înscris în anexele la certificatul unic de siguranță, respectiv datele de identificare ale acestora conform art. 5 alin. (1) lit. c), d), e), h), i), j) și k), după caz;d)o listă cu procedurile aferente proceselor/activităților existente care au suferit revizii sau, după caz, o listă cu procedurile noi aferente proceselor/activităților nou-apărute ca urmare a modificărilor efectuate conform alin. (1) lit. b) și c); e)dovada evaluării importanței schimbării și, atunci când este cazul, raportul de evaluare a siguranței în cazul unei schimbări semnificative, emis de către ASFR, și declarația prevăzută la art. 16 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 402/2013 al Comisiei din 30 aprilie 2013 privind metoda comună de siguranță pentru evaluarea și aprecierea riscurilor și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 352/2009, în conformitate cu Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.501/2014 privind unele măsuri pentru aplicarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 402/2013 al Comisiei din 30 aprilie 2013 privind metoda comună de siguranță pentru evaluarea riscurilor și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 352/2009 și cu acest regulament.(3)ASFR poate solicita orice alte documente sau informații pe care le consideră necesare pentru a evalua cererea de actualizare sau modificare a certificatului unic de siguranță, precum și documente originale pentru verificarea conformității cu documentele prezentate în copie.(4)Dosarul pentru solicitarea certificatului unic de siguranță actualizat sau modificat trebuie să conțină dovada plății către ASFR a tarifului pentru această prestație.(5)O actualizare sau modificare a certificatului unic de siguranță nu duce la prelungirea perioadei de valabilitate a acestuia, respectiv la prelungirea valabilității vizei periodice. + 
Articolul 13ASFR poate solicita ca certificatul unic de siguranță să fie revizuit în urma unor modificări substanțiale ale cadrului de reglementare în domeniul siguranței.
 + 
Capitolul IVSupravegherea operatorilor care efectuează numai manevră feroviară, restricționarea sau revocarea certificatelor unice de siguranță + 
Articolul 14(1)Atunci când în urma activităților de supraveghere desfășurate după eliberarea și reînnoirea certificatelor unice de siguranță se constată că nu mai sunt îndeplinite cerințele de certificare, nu se respectă normele naționale sau reglementările specifice ale Uniunii Europene sau se identifică un risc grav care afectează siguranța, ASFR poate, motivat:a)să ia măsuri de siguranță temporare – restricționarea sau suspendarea imediată a operațiunilor relevante;b)să ia măsuri de restricționare sau revocare a certificatului unic de siguranță.(2)În cazul în care se constată încălcări grave sau repetate ale reglementărilor specifice transportului feroviar, certificatul unic de siguranță poate fi restricționat sau, după caz, revocat de către ASFR.(3)Neconformitățile constatate conform alin. (1) și (2) la operatorii care efectuează numai manevră feroviară, precum și luarea măsurilor de siguranță temporare, de restricționare sau de revocare a certificatului unic de siguranță sunt:a)neconformități care nu afectează grav siguranța și pentru remedierea cărora este necesar ca operatorul să furnizeze ASFR dovezi/informații suplimentare; ASFR emite o avizare privind posibila restricționare a elementelor din certificatul unic de siguranță care intră sub incidența neconformităților;b)neconformități care nu afectează grav siguranța și care se constituie în modificarea situației existente la data acordării certificatului unic de siguranță și pentru remedierea cărora este suficient/necesar ca operatorul să furnizeze ASFR dovezi/informații suplimentare; ASFR emite o avizare privind posibila restricționare a elementelor din certificatul unic de siguranță care intră sub incidența neconformităților;c)neconformități care pot conduce la afectarea gravă a siguranței și care pot fi remediate prin acțiuni specifice ale operatorului; ASFR restricționează elementele din certificatul unic de siguranță care intră sub incidența neconformităților;d)neconformități care afectează grav siguranța, nu permit efectuarea operațiunilor relevante și pot fi remediate prin acțiuni specifice ale operatorului; ASFR revocă certificatul unic de siguranță.(4)Încetarea luării măsurilor prevăzute la alin. (3) lit. a), b) și c) se face după constatarea eliminării neconformităților efectuată de către ASFR în acest sens. (5)Luarea măsurilor de siguranță temporare, restricționarea sau revocarea certificatului unic de siguranță se notifică operatorului care efectuează numai manevră feroviară în cauză, cu motivele care au stat la baza acestei decizii, precum și administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară. Încetarea măsurilor de siguranță temporare sau a restricționării certificatului unic de siguranță se notifică operatorului care efectuează numai manevră feroviară în cauză și administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară. + 
Articolul 15(1)Pe perioada valabilității restricționării unor elemente din certificatul unic de siguranță conform art. 14 alin. (3) lit. c), operatorul în cauză nu mai poate efectua servicii de manevră feroviară pentru elementele care intră sub incidența neconformităților.(2)După revocarea certificatului unic de siguranță, operatorul în cauză nu mai poate efectua servicii de manevră feroviară. (3)Perioada de restricționare a certificatului unic de siguranță nu prelungește perioada de valabilitate a acestuia, respectiv nu prelungește valabilitatea vizei periodice. + 
Articolul 16(1)În cazul suspendării sau retragerii licenței pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară unui operator care efectuează numai manevră feroviară, ASFR restricționează sau revocă imediat, după caz, certificatul unic de siguranță operatorului în cauză, fapt notificat acestuia și administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară.(2)Restricționarea certificatului unic de siguranță încetează imediat după încetarea suspendării licenței pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară, fapt notificat operatorului în cauză și administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară.
 + 
Capitolul VDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 17(1)Certificatele de siguranță acordate de către ASFR operatorilor care efectuează servicii numai de manevră feroviară în baza prevederilor Ordinului ministrului transporturilor nr. 535/2007 privind aprobarea Normelor pentru acordarea certificatelor de siguranță, în vederea efectuării serviciilor de transport feroviar pe căile ferate din România, cu modificările și completările ulterioare, rămân valabile până la data expirării valabilității acestora, în condițiile respectării reglementărilor specifice și a cerințelor obligatorii în vigoare la data emiterii acestora. (2)În cazul nerespectării reglementărilor specifice în vigoare și a cerințelor obligatorii în baza cărora au fost emise, certificatele de siguranță acordate în baza Ordinului ministrului transporturilor nr. 535/2007, cu modificările și completările ulterioare, se revocă.
 + 
Articolul 18(1)Pentru a contesta deciziile referitoare la eliberarea, reînnoirea, actualizarea – modificarea, restricționarea sau revocarea certificatelor unice de siguranță, luarea măsurilor de siguranță temporare sau acordarea vizei periodice, operatorul care efectuează numai manevră feroviară poate solicita, în scris, la ASFR, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării, reevaluarea deciziei. Reevaluarea se efectuează de ASFR în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării, pe bază de tarif, iar rezultatul motivat se notifică operatorului în cauză.(2)În cazul în care ASFR menține decizia inițială de a nu elibera, reînnoi, actualiza – modifica, restricționa sau revoca certificatele unice de siguranță, de a lua măsuri de siguranță temporare sau de a nu acorda viza periodică, operatorul care efectuează numai manevră feroviară se poate adresa instanțelor de contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 19(1)Eliberarea, reînnoirea, actualizarea – modificarea, acordarea vizei periodice, luarea măsurilor de siguranță temporare, restricționarea, încetarea luării măsurilor de siguranță temporare sau a restricționării și revocarea certificatelor unice de siguranță se publică pe site-ul www.afer.ro/asfr. (2)ASFR publică, periodic, Lista operatorilor care efectuează numai manevră feroviară deținători de certificat unic de siguranță, precum și stațiile de cale ferată, zonele de manevră și liniile ferate industriale înscrise în certificatul unic de siguranță, pe site-ul www.afer.ro/asfr.
 + 
Articolul 20Pierderea sau deteriorarea certificatului unic de siguranță se notifică de către operatorul care efectuează numai manevră feroviară la ASFR, în maximum 10 zile de la data constatării, iar ASFR eliberează un duplicat al certificatului la solicitarea operatorului și după achitarea tarifului aferent prestației efectuate.  + 
Articolul 21Activitățile specifice efectuate de către ASFR pentru „implicarea prealabilă“ – etapă procedurală premergătoare solicitării eliberării certificatului unic de siguranță, eliberarea, reînnoirea și actualizarea – modificarea certificatelor unice de siguranță, acordarea vizei periodice, reevaluarea deciziei conform art. 18 alin. (1), eliberarea de duplicate, precum și activitățile de supraveghere se prestează pe bază de tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor. + 
Articolul 22(1)Toți operatorii care efectuează numai manevră feroviară deținători de certificate unice de siguranță au obligația de a comunica lunar la ASFR, în scris, până la data de 15 a lunii, volumul tipului de serviciu realizat în luna anterioară. (2)Administratorul și gestionarii de infrastructură feroviară au obligația de a comunica lunar la ASFR, în scris, până la data de 15 a lunii în curs, volumul tipului de serviciu realizat în luna anterioară de către fiecare dintre operatorii care efectuează numai manevră feroviară cu care au încheiat contracte de acces pe infrastructura feroviară. Datele transmise vor fi exprimate în „ore manevră“.(3)Netransmiterea datelor prevăzute la alin. (1) și (2) sau transmiterea eronată a acestora poate conduce la măsura restricționării certificatului unic de siguranță operatorului care efectuează numai manevră feroviară sau, în cazul administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară, la restricționarea autorizației de siguranță.  + 
Articolul 23ASFR, operatorii care efectuează numai manevră feroviară pe căile ferate din România, precum și administratorul și gestionarii de infrastructură feroviară vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  + 
Articolul 24La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 535/2007 privind aprobarea normelor pentru acordarea certificatelor de siguranță, în vederea efectuării serviciilor de transport feroviar pe căile ferate din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 26 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă. + 
Articolul 25Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.  + 
Articolul 26Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
Lucian Nicolae Bode
București, 5 martie 2020.Nr. 743. + 
ANEXĂ*)*) Anexa este reprodusă în facsimil. + 
ANEXA Ala certificatul unic de siguranță
Stații de cale ferată de pe infrastructura feroviară publică,
zone de manevră și linii ferate industriale, inclusiv cele de tranzit,
pe care operatorul efectuează numai manevră feroviară
1.Stații de cale ferată de pe infrastructura feroviară publică:…………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………….2.Zone de manevră:

Nr. crt. Zona de manevră Proprietar Stația de cale ferată de pe infrastructura feroviară publică adiacentă
1.
n

3.Linii ferate industriale, inclusiv liniile ferate industriale de tranzit:

Nr. crt. Numele liniei ferate industriale
1.
n

 + 
ANEXA B la certificatul unic de siguranță
Vehicule feroviare motoare cu care operatorul efectuează numai manevră feroviară
pe liniile prevăzute în anexa A la certificatul unic de siguranță

Nr. crt. Tipul serviciului autorizat Tipul vehiculului feroviar motor Numărul vehiculului feroviar motor
1.
n

–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x