Având în vedere prevederile art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea și realizarea schimbului de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, precum și al regulilor referitoare la serviciile societății informationale între România și statele membre ale Uniunii Europene, precum și Comisia Europeană,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei și Comerțului, cu modificările și completările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea și funcționarea Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informatiei, cu modificările și completările ulterioare, și al Hotărârii Guvernului nr. 402/2004 privind organizarea și funcționarea Ministerului Integrării Europene, cu modificările și completările ulterioare,ministrul economiei și comerțului, ministrul comunicațiilor și tehnologiei informatiei și ministrul integrării europene emit prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Metodologia referitoare la circuitul informațiilor la nivel național între Compartimentul pentru schimb de informații pentru reglementări tehnice, autoritățile administrației publice centrale și alte autorități cu funcție de reglementare, denumite în continuare autorități responsabile pentru elaborarea și promovarea proiectelor de reglementare tehnica, prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 2Pentru comunicarea informațiilor de către autoritățile responsabile pentru elaborarea și promovarea proiectelor de reglementare tehnica către Compartimentul pentru schimb de informații pentru reglementări tehnice, se utilizează formularul de notificare prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 3Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei și comerțului,
Codruț Ioan Sereș
Ministrul comunicațiilor
și tehnologiei informatiei,
Zsolt Nagy
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu +
Anexa nr. 1METODOLOGIEreferitoare la circuitul informațiilor la nivel național între Compartimentul pentru schimbde informații pentru reglementări tehnice, autoritățile administrației publice centraleși alte autorități cu funcție de reglementare +
Anexa nr. 2FORMULAR DE NOTIFICAREAdresa1.Cod specialAceastă rubrică se completează de către Comisia Europeană în momentul în care mesajul este retransmis. … 2.Statul membruEmitentul mesajului … 3A. Serviciul responsabilNumele și adresa (nr. de telefon, nr. de fax și adresa e-mail) serviciului însărcinat cu circulația informațiilor (unitatea centrală).3B. Serviciul emitentServiciul responsabil cu elaborarea proiectului.4.Numărul de referință al notificării și codul produsului Numărul atribuit de către Comisia Europeană care transmite mesajul de informare în limba/limbile oficiale ale tuturor statelor membre, inclusiv satului membru emitent al notificării, pentru a le informa cu privire la numărul de referință al notificării (anul/nr. secvențial/statul membru, de exemplu 2004/123/DK).Acest număr trebuie să fie utilizat ulterior în orice mesaj sau corespondență privind proiectul. … 5.TitlulStatul membru emitent al notificării trebuie să indice integral titlul oficial al proiectului. … 6.Produsele și/sau serviciile în cauză Statul membru emitent al notificării trebuie să indice într-un limbaj clar produsele și/sau serviciile menționate în proiectul său de reglementare tehnică. … 7.Notificarea conform altui act comunitarDacă statul membru emitent al unei notificări potrivit Directivei 98/34/CE din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice notifică proiectul său și conform unui altui act comunitar, acesta îl menționează la acest punct, indicând actul comunitar respectiv.[A se reține ca exemplu (listă nonexhaustivă):– Regulamentul (CEE) nr. 315/93 al Consiliului din 8 februarie 1993 de stabilire a procedurilor comunitare privind contaminanții din alimente; … – Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind igiena produselor alimentare; … – Regulamentul (CE) nr. 853/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 de stabilire a unor norme specifice de igienă care se aplică alimentelor de origine animală; … – Regulamentul (CE) nr. 854/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 de stabilire a normelor specifice de organizare a controalelor oficiale privind produsele de origine animală destinate consumului uman; … – Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind mențiunile nutriționale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare; … – Regulamentul (CE) nr. 1.925/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind adaosul de vitamine și minerale, precum și de anumite substanțe de alt tip în produsele alimentare; … – Directiva 94/62/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 1994 privind ambalajele și deșeurile de ambalaje; … – Directiva 2000/13/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 martie 2000 privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la etichetarea și prezentarea produselor alimentare, precum și publicitatea acestora; … – Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieței interne*)] … Notă …
*) Pentru Directiva 2006/123/CE , a se preciza la acest punct dispozițiile proiectului notificat în materie de servicii care conține cerințele vizate la art. 15 alin. (2) din Directiva 2006/123/CE . În plus, a se menționa care cerințe dintre cele enunțate în continuare sunt vizate de acest proiect. Motivele notificării conform Directivei 2006/123/C E sunt menționate la pct. 9 (în special în funcție de necesitate, nediscriminare și proporționalitate).A se reține următoarele cerințe ale art. 15 alin. (2) din Directiva 2006/123/CE :a)restricțiile cantitative sau teritoriale, în special sub forma limitelor stabilite în funcție de populație sau a unei distanțe geografice minime între prestatori; … b)obligația unui prestator de a adopta o formă juridică specifică; … c)cerințele referitoare la deținerea capitalului unei societăți; … d)cerințele, altele decât cele privind domeniile reglementate de Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind recunoașterea calificărilor profesionale sau prevăzute în alte instrumente comunitare, care rezervă accesul la activitatea de servicii în cauză pentru anumiți prestatori, în temeiul specificului activității; … e)interdicția de a avea mai mult de un sediu pe teritoriul aceluiași stat; … f)cerințele care stabilesc un număr minim de salariați; … g)tarifele obligatorii minime și/sau maxime pe care trebuie să le respecte prestatorul; … h)obligația prestatorului de a furniza, împreună cu serviciul său, și alte servicii specifice. … … 8.Conținutul principalStatul membru emitent al notificării trebuie să rezume conținutul proiectului de reglementare tehnică în maximum 20 de rânduri. Lungimea rezumatului trebuie să depindă de importanța proiectului.Este important ca statele membre să menționeze câteva cuvinte-cheie pentru a rezuma proiectul lor de reglementare tehnică, cu scopul de a facilita căutarea în baza de date informatică. … 9.Motivație succintăStatul membru emitent al notificării trebuie să menționeze în maximum 10 rânduri motivele care au justificat elaborarea proiectului său (se solicită statelor membre să nu repete informația deja furnizată la alte puncte ale mesajului de notificare). … 10.Documente de referință, texte de bazăa)Statul membru emitent al notificării trebuie să indice referințele textelor de bază necesare pentru înțelegerea și aprecierea proiectului. Menționarea acestei referințe implică necesitatea comunicării textelor de bază către Comisia Europeană, în același timp cu proiectul. … b)Dacă textele de bază au fost transmise în cadrul unei notificări precedente, statul membru trebuie să îi precizeze numărul. … c)Dacă textele de bază au fost transmise în cadrul unei notificări anterioare care între timp a intrat în vigoare și pentru care statul membru a transmis textul final, acesta trebuie să îi precizeze numărul. … d)Dacă statele membre comunică din nou un proiect conform art. 8.1(3) din Directiva 98/34/CE, pentru că au adus, în mod semnificativ, schimbări care au ca efect modificarea câmpului de aplicare, scurtarea calendarului de aplicare prevăzut inițial, adăugarea unor specificații sau cerințe ori stabilirea unor specificații sau cerințe mai stricte, acestea trebuie să indice numărul notificării precedente. … e)În cazul în care nu există niciun text de bază, statelor membre li se solicită precizarea acestui lucru, cu scopul de a se evita cererile inutile de transmitere a textelor de bază. … f)Dacă proiectul vizează în special limitarea comercializării sau a utilizării unei substanțe, a unui preparat sau a unui produs chimic din motive legate de sănătatea publică, de protecția consumatorilor sau a mediului, statele membre trebuie să transmită, de asemenea, conform art. 8.1(4) din Directiva 98/34/CE , fie un rezumat, fie referințele datelor pertinente privind substanța, preparatul sau produsul vizat și cele privind produsele de substituție cunoscute și disponibile, în măsura în care aceste informații sunt disponibile, precum și efectele așteptate ale măsurii privind sănătatea publică sau protecția consumatorilor și a mediului înconjurător, cu o analiză a riscurilor efectuată, în cazuri corespunzătoare, în funcție de principiile generale de evaluare a riscurilor prezentate de produsele chimice, menționate la art. 10.4 din Regulamentul (CEE) nr. 793/93 al Consiliului din 23 martie 1993 privind evaluarea și controlul riscurilor prezentate de substanțe existente, dacă este vorba despre o substanță existentă, sau la art. 3.2 din Directiva 67/548/CEE a Consiliului din 27 iunie 1967 privind apropierea actelor cu putere de lege și a actelor administrative referitoare la clasificarea, ambalarea și etichetarea substanțelor periculoase (astfel cum a fost modificată prin Directiva 92/32/CEE ), dacă este vorba despre o substanță nouă. … … 11.Invocarea procedurii de urgențăStatul membru emitent al notificării trebuie să precizeze dacă DA sau NU dorește să recurgă la o procedură de urgență. … 12.Motivarea urgențeiDacă statul membru răspunde DA, acesta trebuie să furnizeze o justificare precisă și detaliată care să justifice urgența măsurilor respective, conform art. 9.7 din Directiva 98/34/CE . … 13.Confidențialitatea)Statul membru emitent al notificării trebuie să indice dacă DA sau NU dorește ca informațiile comunicate în temeiul art. 8 din Directiva 98/34/CE să fie tratate confidențial, conform art. 8.4 din directivă. … b)Dacă statul membru răspunde DA, atunci trebuie să precizeze motivele care îi justifică cererea. … … 14.Măsuri fiscalea)DA (dacă da, Comisia Europeană va adresa un mesaj 005) … b) NU … … 15.Studii de impactObservații:a)Informațiile privind evaluarea impactului se află la pagina… Statul membru emitent al notificării, care a efectuat un studiu de impact și menționează rezultatele acestuia în partea explicativă a proiectului notificat, trebuie să indice în ce locuri în documentele trimise – se află această informație. … b)Evaluarea impactului este anexată. Statul membru emitent al notificării, care a făcut un studiu de impact și intenționează să-l anexeze ca atare la proiectul notificat, trebuie să indice faptul că acest studiu se află în anexă. Comunicarea studiului către Comisie are loc în același timp cu transmiterea proiectului de reglementare tehnică. … … 16.Aspecte TBT și SPSAspect TBTa)Statul membru emitent al notificării trebuie să indice dacă DA sau NU proiectul va fi notificat în cadrul Acordului OMC privind TBT (Acordul privind barierele tehnice în calea comerțului). … b)Dacă statul membru răspunde NU, acesta indică motivele:(i)proiectul nu este o reglementare tehnică, nici o procedură de evaluare a conformității, conform anexei 1 la Acordul TBT; … (ii)proiectul este conform unui standard internațional; … (iii)proiectul nu are un efect semnificativ asupra comerțului internațional. … … … Aspect SPSa)Statul membru emitent al notificării trebuie să indice dacă DA sau NU va solicita ca proiectul să fie notificat în cadrul Acordului OMC privind SPS (Acordul privind măsurile sanitare și fitosanitare). … b)Dacă statul membru răspunde NU, acesta indică motivele:(i)proiectul nu este o măsură sanitară sau fitosanitară, conform anexei A la Acordul SPS; … (ii)conținutul proiectului este, în esență, același cu conținutul unui standard, al unei directive sau recomandări internaționale; … (iii)proiectul nu are un efect semnificativ asupra comerțului internațional. … … (la 24-07-2009,
Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 958 din 13 mai 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 24 iulie 2009
)