pentru aprobarea Normelor privind înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care navighează spre sau dinspre porturile maritime româneşti
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei,în temeiul dispoziţiilor art. 12 lit. d) şi j) şi ale art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7, art. 94 şi ale art. 95 lit. i) şi m) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilă,având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, şi prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 98/41/CE din 18 iunie 1998 privind înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care navighează spre sau dinspre porturi ale statelor membre ale Comunităţii,în baza prevederilor art. 2 pct. 5 şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Normele privind înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care navighează spre sau dinspre porturile maritime româneşti, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 90 de zile de la data publicării.Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Miron Tudor Mitrea +
Anexa 1NORMEprivind înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care navighează spre sau dinspre porturile maritime româneşti +
Articolul 1În scopul înţelegerii şi aplicării uniforme a prezentelor norme se utilizează termenii definiţi după cum urmează:1.1. autoritatea competentă – Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, organul de specialitate al administraţiei publice centrale şi autoritatea de stat în domeniul transporturilor maritime;1.2. autoritatea desemnată – instituţia publică care coordonează activităţile de căutare şi salvare a vietilor omeneşti şi urmăreşte reducerea consecinţelor în cazul oricărui accident maritim ce se poate produce, respectiv Inspectoratul Navigaţiei Civile – I.N.C., care funcţionează în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei;1.3. Codul I.S.M. – Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii, adoptat de către Organizaţia Maritima Internationala (IMO) prin Rezoluţia A.741 (18) din 4 noiembrie 1993, pe care România l-a acceptat prin Legea nr. 85/1997;1.4. companie – proprietarul unei nave de pasageri sau oricare altă persoană fizica sau juridică care îşi asuma responsabilitatea exploatării navei de pasageri de la proprietar;1.5. Convenţia SOLAS 1974 – Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974, la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979;1.6. registratorul de pasageri – persoana responsabilă în cadrul companiei cu implementarea cerinţelor Codului I.S.M. sau o persoană de la ţărm desemnată de companie cu responsabilitatea ţinerii evidentei informaţiilor referitoare la persoanele care s-au imbarcat pe nava de pasageri a companiei;1.7. mila – 1.852 m;1.8. nava de pasageri – o nava maritima sau o nava maritima de mare viteza care transporta mai mult de 12 pasageri;1.9. nava de mare viteza – o nava de mare viteza, astfel cum este definită în cap. X, Regula I din Convenţia SOLAS 1974, în vigoare la data adoptării prezentelor norme;1.10. persoana – orice persoană, indiferent de vârsta, care se afla la bordul unei nave de pasageri;1.11. serviciu regulat – serviciul pe care îl executa o nava de pasageri cu scopul de a ambarca/debarca şi transporta pasageri:a) între doua sau mai multe porturi, fără escala, la date fixe prestabilite; … b) între porturi prestabilite; … 1.12. zona maritima protejata – sectorul maritim ferit de efectele marii deschise, în care o nava este în orice moment la o distanta mai mica de 6 mile de un loc de refugiu unde persoanele naufragiate pot debarca şi în care sunt asigurate facilităţile de căutare şi salvare. +
Articolul 2Scopul prezentelor norme este de a creşte siguranţa navigaţiei, de a îmbunătăţi posibilităţile de salvare a pasagerilor şi a echipajului de la bordul navelor de pasageri care navighează spre/dinspre porturile maritime româneşti şi de a asigura intervenţia cu mai multă eficienta pentru căutarea şi salvarea vietilor omeneşti şi reducerea consecinţelor în cazul oricărui accident maritim ce se poate produce. +
Articolul 3Prezentele norme se aplică navelor de pasageri, cu excepţia:a) navelor militare şi de transport trupe; … b) iahturilor de agrement în cazul în care nu sunt prevăzute cu echipaj şi care transporta mai puţin de 12 pasageri în scopuri comerciale. … +
Articolul 4(1) Compania are obligaţia de a organiza un sistem de numărare a persoanelor care se afla la bordul navei de pasageri, înainte de plecarea acesteia dintr-un port maritim românesc. … (2) Înainte de plecarea navei de pasageri numărul de persoane de la bord trebuie comunicat comandantului acesteia şi registratorului de pasageri. … +
Articolul 5Înainte ca o nava de pasageri sa plece dintr-un port maritim românesc comandantul acesteia are obligaţia să se asigure ca numărul de persoane de la bord nu depăşeşte numărul de persoane pe care nava are dreptul să le transporte. +
Articolul 6(1) Atunci când nava de pasageri pleacă dintr-un port maritim românesc într-un voiaj pe o distanta mai mare de 20 de mile faţă de portul respectiv, vor fi înregistrate următoarele informaţii referitoare la pasagerii de pe o nava de pasageri: … a) numele de familie al persoanelor de la bord; … b) prenumele sau initialele; … c) sexul; … d) anul naşterii sau categoria de vârsta – adult, copil sau nou-născut – în care se încadrează persoana respectiva; … e) în cazul în care un pasager solicita asistenţa sau îngrijiri speciale în situaţii de urgenta, informaţii referitoare la acestea. … (2) Compania are obligaţia de a inregistra aceste informaţii înainte de plecarea navei de pasageri şi de a le comunică registratorului de pasageri sau de a le introduce într-un sistem informatic de la ţărm, creat de companie pentru a prelua funcţia registratorului, în cel mult 30 de minute după plecarea navei. … +
Articolul 7(1) În situaţia în care o nava de pasageri arboreaza pavilionul român şi pleacă dintr-un port aflat în afară României cu destinaţia un port maritim românesc, autoritatea desemnată, la primirea avizării de sosire a navei, va solicita companiei să se asigure ca sunt respectate prevederile art. 4 şi 6. … (2) În situaţia în care o nava de pasageri arboreaza pavilionul unui alt stat şi pleacă dintr-un port situat în afară României cu destinaţia un port maritim românesc, autoritatea desemnată, la primirea avizării de sosire a navei, va solicita companiei să se asigure ca informaţiile specificate la art. 4 alin. (1) şi la art. 6 alin. (1) sunt colectate şi pot fi puse la dispoziţie în situaţia interventiilor pentru căutarea şi salvarea vietilor omeneşti şi reducerea consecinţelor în cazul oricărui accident maritim ce se poate produce. … +
Articolul 8(1) Fiecare companie, pe baza prevederilor art. 4 şi 6, trebuie: … a) sa stabilească un sistem pentru înregistrarea informaţiilor despre pasageri; acest sistem va îndeplini criteriile prevăzute la art. 11; … b) sa desemneze un registrator de pasageri responsabil pentru ţinerea şi transmiterea acestor informaţii necesare în situaţiile de urgenta sau cu ocazia inlaturarii consecinţelor unui accident. … (2) Compania se va asigura ca informaţiile referitoare la pasageri sunt în orice moment disponibile pentru transmiterea lor autorităţii desemnate pentru căutare şi salvare în cazuri de urgenta sau ca urmare a unui accident. … (3) Datele personale colectate în conformitate cu prevederile art. 6 nu vor fi păstrate mai mult decât este necesar pentru realizarea scopului prezentelor norme. … (4) Compania se va asigura ca informaţiile referitoare la persoanele care au declarat necesitatea unor îngrijiri speciale sau asistenţa în situaţii de urgenta sunt corect înregistrate şi comunicate comandantului înainte de plecarea navei de pasageri. … +
Articolul 9(1) În situaţia în care o nava de pasageri care arboreaza pavilionul român executa un serviciu regulat între un port maritim românesc şi un port dintr-un stat vecin şi distanta dintre acestea este mai mica de 20 mile, autoritatea competentă poate să solicite furnizarea informaţiilor prevăzute pentru voiaje mai mari de 20 mile, menţionate la art. 6 alin. (1). O astfel de decizie va fi luată împreună cu autoritatea competentă a statului vecin. … (2) Autoritatea desemnată nu va acorda derogări de la aplicarea prezentelor norme nici unei nave de pasageri ce arboreaza pavilionul unui stat care este parte contractantă la Convenţia SOLAS 1974 şi care navighează dinspre un port maritim românesc, dacă prin prevederile Convenţiei SOLAS 1974 aplicabile statul de pavilion nu îi acorda astfel de derogări. … +
Articolul 10(1) Fiecare companie care exploatează o nava de pasageri care arboreaza pavilionul român va comunică autorităţii desemnate sistemul sau de înregistrare, stabilit în conformitate cu prevederile art. 8. … (2) Autoritatea desemnată va aproba sistemul de înregistrare şi va efectua controale ocazionale pentru verificarea funcţionarii corecte a acestuia. … +
Articolul 11(1) Sistemul de înregistrare va îndeplini următoarele criterii functionale: … a) lizibilitate – datele solicitate trebuie să fie uşor de citit; … b) disponibilitate – datele solicitate trebuie să fie uşor de obţinut de la companie de către autoritatea desemnată; … c) facilitate – sistemul trebuie conceput în asa fel încât colectarea informaţiilor sa nu producă nici o întârziere imbarcarii şi/sau debarcarii pasagerilor navei; … d) siguranţa – datele trebuie să fie protejate corespunzător împotriva distrugerii sau pierderii accidentale sau rau intenţionate şi modificărilor neautorizate, divulgării sau accesului la acestea. … (2) Trebuie evitata utilizarea de către aceeaşi companie a mai multor sisteme de înregistrare pe aceleaşi rute sau pe rute similare. … +
Articolul 12(1) Orice nerespectare a prevederilor prezentelor norme de către o companie constituie o neconformitate majoră privind respectarea sistemului de management al siguranţei certificat conform Codului I.S.M. la bordul navei sau la sediul companiei, potrivit legii. … (2) Autoritatea desemnată are obligaţia de a aduce la cunoştinţa autorităţii competente orice nerespectare a prevederilor prezentelor norme de către o companie. … +
Articolul 13(1) O neconformitate majoră înregistrată în sistemul de management al siguranţei în cadrul unei companii româneşti atrage retragerea de către autoritatea competentă a certificatului de management al siguranţei (S.M.C.) pentru nava sau a documentului de conformitate (DOC) al companiei, după caz, până la soluţionarea neconformitatii, în condiţiile prevederilor legale în vigoare. … (2) În cazul nerespectării repetate în decurs de un an a prevederilor prezentelor norme de către companie, autoritatea competentă retrage documentul de conformitate (DOC) al companiei, potrivit prevederilor legale în vigoare. … +
Articolul 14(1) În situaţia în care prevederile prezentelor norme nu sunt respectate de către o companie străină a carei nava de pasageri soseste/pleacă într-un/dintr-un port maritim românesc, autoritatea competentă va informa administraţia care a certificat respectiva companie conform Codului I.S.M., precum şi Controlul Statului Portului (PSC) pentru inspecţia detaliată a navei. … (2) În cazul nerespectării repetate în decurs de un an a prevederilor prezentelor norme de către o companie străină, autoritatea desemnată nu va mai permite accesul în porturile maritime româneşti al navelor de pasageri ale companiei respective. … –––––