pentru aprobarea Reglementărilor aeronautice civile române RACR-IA/Închirierea de aeronave de către operatorii aerieni români autorizaţi pentru transport aerian public
Ministrul transporturilor,pentru îndeplinirea îndatoririlor ce revin Ministerului Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în vederea creşterii siguranţei prestaţiilor în aviaţia civilă,în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, al art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, al Hotărârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautica Civilă Română”,emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Reglementările aeronautice civile române RACR-IA/Închirierea de aeronave de către operatorii aerieni români autorizaţi pentru transport aerian public, anexa la prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare după 15 zile de la data publicării. +
Articolul 3Departamentul Aviaţiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautica Civilă Română" vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 4Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.Ministrul transporturilor,Traian Basescu +
Anexa 1MINISTERUL TRANSPORTURILORREGLEMENTĂRI AERONAUTICE CIVILE ROMÂNE RACR-IA/ÎNCHIRIEREA DE AERONAVEDE CĂTRE OPERATORII AERIENI ROMÂNI AUTORIZAŢI PENTRU TRANSPORT AERIAN PUBLIC +
Secţiunea APrevederi generale şi definiţii +
Capitolul 1Prevederi generaleRACR-IA 0001 Generalitatia) Reglementările aeronautice civile române – partea privind închirierea de aeronave (RACR-IA) se referă la aspectele economice, juridice şi tehnice ale activităţii privind închirierea de către operatorii aerieni români autorizaţi a aeronavelor utilizate în transportul aerian public. … b) Închirierea aeronavelor este o activitate complementara a operatorilor aerieni români autorizaţi, având ca obiectiv principal satisfacerea unor nevoi temporare ale acestora (pe linie comercială: creşterea capacităţii de transport, datorată unor cerinţe sporite de trafic; pe linie operationala/tehnica: înlocuirea unor aeronave indisponibile, închirierea temporară a aeronavelor în vederea cumpărării lor etc.). … c) Un operator aerian român autorizat va opera o aeronava închiriată numai după aprobarea prealabilă de către Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautica Civilă Română", denumita în continuare A.A.C.R., a înţelegerilor contractuale de închiriere referitoare exclusiv la satisfacerea reglementărilor aeronautice aplicabile. … Clauzele contractuale privind tarifele aplicate, precum şi alte prevederi de natura strict comercială nu fac obiectul prezentelor reglementări.d) Prezenta reglementare s-a întocmit în baza prevederilor Manualului ICAO nr. 8335-AN/879, ale art. 83 bis al Convenţiei privind aviaţia civilă internationala, semnată la Chicago, ale art. 8 şi 10 din Reglementarea Consiliului Uniunii Europene nr. 2.407/1992 referitoare la licentierea transportatorilor aerieni, ale Recomandarii ECAC nr. 21/1 şi ale documentului JAR-OPS 1. … RACR-IA 0005 AplicabilitatePrezenta reglementare RACR-IA cuprinde cerinţele şi procedurile aplicabile pentru operarea în siguranţa a aeronavelor închiriate de către operatorii aerieni români autorizaţi. +
Capitolul 2DefiniţiiRACR-IA 0010 DefiniţiiÎn sensul prezentei reglementări, termenii folosiţi se definesc astfel:a) lease/leasing (închiriere de aeronave) – înţelegere contractuală prin care un operator aerian autorizat care ia cu chirie o aeronava dobândeşte detenţia şi controlul comercial asupra acesteia, fără transferul proprietăţii asupra aeronavei; … b) dry-lease – închirierea unei aeronave care este operata în baza certificatului de operator aerian al operatorului care a luat cu chirie aeronava; în mod normal, este o închiriere de aeronava fără echipaj. Operatorul care a luat aeronava cu chirie obţine detenţia şi controlul comercial al acesteia, iar în exploatarea aeronavei se folosesc codul sau de operare, precum şi drepturile sale de trafic; … c) wet-lease – închirierea unei aeronave care este operata în baza certificatului de operator aerian al celui care a dat cu chirie aeronava. În mod normal, este o închiriere de aeronava cu echipaj. Operatorul care a luat aeronava cu chirie obţine detenţia şi controlul comercial al acesteia, iar în exploatarea aeronavei se folosesc codul sau de operare, precum şi drepturile sale de trafic; … d) operator aerian – persoana juridică angajata sau care intenţionează să se angajeze în operarea aeronavelor; … e) operator aerian autorizat – persoana juridică angajata în operarea aeronavelor, deţinătoare a unui certificat de operator aerian. … +
Secţiunea BCerinţe minime obligatorii privind obţinerea aprobării închirierii de aeronaveRACR-IA 0015 Cerinţe generalea) În scopul respectării cerinţelor şi standardelor privind responsabilitatea şi asigurarea siguranţei zborurilor, precum şi a cerinţelor comerciale aplicabile, prevederile specifice din înţelegerile contractuale de închiriere a aeronavelor de către operatorii aerieni români vor fi aprobate, în prealabil, de către A.A.C.R. … b) 1. În vederea obţinerii aprobării pentru închirierea de aeronave, un operator aerian român va furniza A.A.C.R. informaţii privind: … (i) tipul închirierii;(îi) părţile contractante; numele proprietarului, în cazul închirierii aeronavei/aeronavelor în sistem dry-lease;(iii) data începerii şi durata propusă pentru închiriere, detalii privind operaţiunile de zbor planificate (zone geografice sau rute cu cerinţe operationale specifice);(iv) numărul şi tipul aeronavelor, însemnele de înmatriculare şi ţara de înmatriculare;(v) certificatul de zgomot (dacă este cazul), certificatul pentru echipamente de navigaţie B-RNAV, alte certificate necesare pentru operarea în zone geografice sau pe rute cu cerinţe operationale specifice (MNPS, RVSM, ACAS etc.);(vi) certificatul de navigabilitate; declaraţia de conformitate, emisă de către deţinătorul înregistrat care atesta ca aeronava/aeronavele îndeplineşte/îndeplinesc cerinţele de navigabilitate ale statului de înmatriculare, în cazul închirierii în sistem dry-lease;(vii) modul de asigurare a întreţinerii aeronavei/aeronavelor;(viii) asigurarea pasagerilor şi asigurarea pentru răspundere civilă faţă de terţi;(ix) numele operatorului aerian sub al cărui certificat de operator aerian va/vor fi operata/operate aeronava/aeronavele;(x) numele operatorului aerian care deţine controlul comercial al aeronavei/aeronavelor;(xi) componenta, naţionalitatea şi calificarile echipajelor de zbor.2. Aceste informaţii vor fi transmise A.A.C.R. de către operatorul aerian român, înaintea încheierii înţelegerii contractuale de închiriere, indiferent de durata pentru care acesta intenţionează sa închirieze aeronava/aeronavele.RACR-IA 0020 Cerinţe privind închirierea în sistem wet-leasea) Închirierea aeronavelor străine în sistem wet-lease va fi aprobată numai în condiţiile în care A.A.C.R. se va asigura, dacă este necesar prin efectuarea unei inspecţii (audit), ca operatorul aerian străin, sub al cărui certificat va opera aeronava, îndeplineşte cerinţele şi standardele naţionale privind asigurarea siguranţei zborului. … b) Un operator aerian român autorizat poate lua cu chirie în sistem wet-lease alte tipuri de aeronave decât cele cuprinse în certificatul sau de operator aerian, numai dacă A.A.C.R. este convinsa ca prin aceasta nu este afectată menţinerea standardelor privind asigurarea siguranţei zborurilor, care trebuie să fie cel puţin echivalente cu cele pe care operatorul aerian care ia cu chirie aeronava trebuie să le respecte în conformitate cu propriul sau certificat de operator. … c) Aprobarea pentru închirierea de aeronave în sistem wet-lease se acordă pe o perioadă limitată, de maximum 12 luni; dacă nevoile operationale ale operatorului o cer, aceasta aprobare poate fi prelungită cu cel mult 4 perioade de câte 6 luni fiecare. … d) 1. Prin derogare de la prevederile reglementării RACR-IA 0015 a), atunci când un operator aerian român autorizat, din necesitaţi de operare excepţionale, doreşte închirierea ad-hoc a unei aeronave (în sistem wet-lease) pe termen scurt, de maximum 72 de ore, poate fi încheiată o înţelegere contractuală, fără o aprobare prealabilă din partea A.A.C.R., dar cu notificarea imediata a acesteia şi cu respectarea următoarelor condiţii: … (i) operatorul care da cu chirie aeronava deţine un certificat de operator aerian, emis de către un stat semnatar al Convenţiei de la Chicago;(îi) operatorul aerian român s-a convins ca partenerul contractual operează cu respectarea standardelor şi cerinţelor privind responsabilitatea şi asigurarea siguranţei zborurilor, impuse de A.A.C.R.;(iii) perioada de închiriere nu va depăşi 72 de ore consecutive de la data începerii operarii cu aeronava închiriată.2. Folosirea aeronavei închiriate va fi notificată A.A.C.R., prin comunicarea modului în care se îndeplinesc condiţiile prevăzute la RACR-IA 0020 lit. d) 1.e) A.A.C.R. poate impune operatorilor aerieni români autorizaţi, din considerente de siguranţă a zborului, precum şi în concordanta cu reglementările naţionale şi internaţionale aplicabile, restrictii sau limitări privind desfăşurarea activităţilor lor operationale cu aeronave străine închiriate în sistem wet-lease. … +
Secţiunea CProceduri privind închirierea de aeronaveRACR-IA 0025 Prevederi generalea) În vederea obţinerii aprobării de utilizare pe termen lung a aeronavelor închiriate, operatorii aerieni români, deţinători ai certificatului de operator aerian, vor transmite A.A.C.R. informaţiile cerute, în conformitate cu RACR-IA 0015 lit. b), însoţite de o cerere, cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de încheierea contractelor de închiriere a aeronavelor. … b) În funcţie de tipul închirierii (dry-lease sau wet-lease) şi de înmatricularea aeronavelor (română sau străină), vor fi respectate următoarele proceduri de lucru: … RACR-IA 0030 Luarea cu chirie de către un operator aerian român a unei aeronave străine, în sistem dry-leasea) Un operator aerian român autorizat poate opera una sau mai multe aeronave închiriate în sistem dry-lease, numai cu aprobarea prealabilă a A.A.C.R. Eventualele cerinţe suplimentare ale A.A.C.R. vor fi incluse în contractul de închiriere. A.A.C.R. îşi rezerva dreptul de a verifica contractele de închiriere finalizate în părţile referitoare la satisfacerea reglementărilor aeronautice aplicabile. … b) 1. În cazul în care aeronava se înmatriculează în România, programul ei de întreţinere va fi aprobat de către A.A.C.R., iar organizaţia responsabilă cu întreţinerea tehnica va fi autorizata de către A.A.C.R. … 2. Un operator aerian român va putea obţine dreptul de a opera o aeronava/ aeronave închiriată/închiriate în sistem dry-lease şi de a o/le inmatricula în România, numai dacă problemele referitoare la înmatricularea şi radierea înmatriculării aeronavei/aeronavelor, sunt clarificate între părţile contractante, iar A.A.C.R. a eliberat un document privind clauza de radiere a înmatriculării.3. În cazul în care aeronava îşi păstrează înmatricularea străină, în condiţiile îndeplinirii cerinţelor aplicabile din RACR-COA (certificarea operatorilor aerieni), programul de întreţinere, precum şi organizaţia responsabilă cu întreţinerea tehnica a aeronavei respective vor trebui să fie acceptate de A.A.C.R.c) În vederea operarii aeronavei/aeronavelor luate cu chirie, operatorul aerian român autorizat: … 1. va solicita amendarea certificatului de operator aerian prin introducerea aeronavei/aeronavelor închiriată/închiriate;2. va inainta spre aprobare un amendament corespunzător la Manualul operational;3. va scolariza şi va califica în mod corespunzător personalul sau navigant, tehnic şi de serviciu la sol (dacă este cazul);4. va pune la dispoziţie A.A.C.R.:(i) situaţia activităţii de zbor, realizată de aeronava/aeronavele închiriată/închiriate şi a activităţii de întreţinere la zi, precum şi scadentele pentru activităţile de întreţinere următoare; similar pentru motoare şi elice (după caz);(îi) copia de pe certificatul de operator aerian al operatorului aerian de la care se închiriază aeronava;(iii) copia de pe contractele care să acopere întreţinerea de baza şi de linie;(iv) copia de pe programul de întreţinere, aprobat/acceptat de autorităţile competente.De asemenea, operatorul aerian va pune la dispoziţie A.A.C.R. şi alte documente solicitate, în conformitate cu prevederile specifice ale reglementării privind certificarea operatorilor aerieni.d) Aeronava/aeronavele închiriată/închiriate în sistem dry-lease va/vor fi radiată/radiate din orice alt certificat de operator aerian pe perioada de închiriere. … e) 1. Operatorul aerian român autorizat are obligaţia de a folosi personal navigant şi tehnic având documente de calificare şi licenţe în termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute de către A.A.C.R. … 2. Dacă o aeronava îşi păstrează înmatricularea străină, operatorul aerian român are obligaţia de a folosi personal navigant având documente de calificare şi licenţe în termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute şi de către autoritatea statului de înmatriculare.f) Cererea de înmatriculare/radiere a aeronavei în/din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România se înaintează A.A.C.R. de către operatorul aerian român sau străin, cu acordul scris al partenerului contractual. … RACR-IA 0035 Darea cu chirie de către un operator aerian român a unei aeronave/unor aeronave unui operator aerian străin, în sistem dry-leasea) Operatorul aerian român autorizat nu va da cu chirie în sistem dry-lease o aeronava/nişte aeronave unui operator aerian străin decât cu aprobarea A.A.C.R. şi cu respectarea următoarelor condiţii: … 1. A.A.C.R. a radiat aeronava/aeronavele din certificatul de operator aerian al operatorului român;2. operatorul aerian român a prezentat aranjamente contractuale de întreţinere pentru aeronava/aeronavele data/date cu chirie, acceptate de A.A.C.R.b) Aeronava/aeronavele care îşi păstrează înmatricularea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România va/vor fi operata/operate potrivit reglementărilor autorităţii aeronautice a operatorului care a luat cu chirie aeronava/aeronavele, cu respectarea următoarelor condiţii: … 1. manualul de zbor, programul de întreţinere şi lista echipamentului minim (MEL) să fie aprobate de A.A.C.R.;2. să fie aplicate directivele pe linie de navigabilitate, emise de A.A.C.R.;3. modificările şi reparaţiile majore ale aeronavei/aeronavelor să fie aprobate de A.A.C.R.;4. prelungirea valabilităţii certificatului de navigabilitate să fie facuta de A.A.C.R.;5. accidentele şi incidentele de zbor să fie notificate A.A.C.R.c) Operatorul aerian străin are obligaţia, în cazul în care aeronavele îşi păstrează înmatricularea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România, de a folosi personal navigant şi tehnic având documente de calificare şi licenţe în termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute de către A.A.C.R. … d) Aeronava/aeronavele care se radiază din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România va/vor fi operata/operate potrivit reglementărilor autorităţii aeronautice a operatorului aerian străin. … e) Contractul de închiriere în sistem dry-lease va intra în vigoare numai dacă autoritatea aeronautica naţionala a operatorului care ia cu chirie aeronava/aeronavele accepta atribuţiile şi responsabilităţile privind supravegherea operationala şi tehnica (de întreţinere) a aeronavei/aeronavelor închiriată/închiriate, în conformitate cu art. 83 bis al Convenţiei de la Chicago. … RACR-IA 0040 Luarea cu chirie de către un operator aerian român a unei aeronave străine, în sistem wet-leasea) Operatorul aerian străin care da cu chirie aeronava/aeronavele este operatorul aeronavei, fiind răspunzător de îndeplinirea tuturor reglementărilor aeronautice aplicabile referitoare la siguranţa zborurilor. … b) În cazul închirierii de aeronave în sistem wet-lease, operatorul aerian român autorizat va verifica dacă: … 1. cerinţele şi standardele referitoare la siguranţa zborului sunt echivalente cu cele cerute de A.A.C.R. (prin auditare, verificare de documente etc.), constatările urmând a fi raportate într-o formă acceptată de către A.A.C.R.;2. compania aeriană care da cu chirie aeronava/aeronavele este un operator aerian deţinător al unui certificat de operator aerian, emis de către un stat membru O.A.C.I., prin care este abilitat să efectueze transport aerian public;3. documentele emise de către autoritatea operatorului, care se înaintează A.A.C.R., sunt redactate şi în limba engleza.c) În baza unei clauze care trebuie trecută în contractul de închiriere, operatorul aerian român autorizat va asigura, pe perioada închirierii, supervizarea, din punct de vedere al întreţinerii tehnice şi al operaţiunilor de zbor, a operatorului care da cu chirie aeronava, pentru ca standardele privind siguranţa zborului să fie aceleaşi sau echivalente cu cele impuse de A.A.C.R. pentru operaţiunile proprii şi să fie respectate ca atare. … d) Supravegherea din punct de vedere al întreţinerii tehnice şi al operaţiunilor de zbor, menţionată la lit. c), va acoperi cel puţin: … 1. navigabilitatea şi întreţinerea aeronavei/aeronavelor;2. competenţa echipajelor de zbor (calificarea şi valabilitatea licenţelor).e) Operaţiunile de zbor şi de întreţinere tehnica a aeronavei/aeronavelor închiriată/închiriate se supun şi activităţilor de inspecţie şi supraveghere ale A.A.C.R. … RACR-IA 0045 Darea cu chirie de către un operator aerian român a unei aeronave/unor aeronave unui operator aerian străin, în sistem wet-leasea) Operatorul aerian român autorizat rămâne operatorul aeronavei/aeronavelor şi este responsabil pentru îndeplinirea tuturor cerinţelor reglementărilor aeronautice aplicabile referitoare la siguranţa zborurilor. … b) Operaţiunile de zbor şi de întreţinere tehnica a aeronavei/aeronavelor închiriată/închiriate se supun şi activităţilor de inspecţie şi de supraveghere tehnica şi operationala ale A.A.C.R. … RACR-IA 0050 Alte situaţiiA.A.C.R. poate aproba încheierea unor aranjamente contractuale între 2 operatori aerieni în vederea dării/luării cu chirie a unei/unor aeronave şi în alte condiţii decât cele specifice la RACR-IA 0030-0045, în conformitate cu standardele şi cu recomandările O.A.C.I. şi ECAC, precum şi cu reglementările aeronautice naţionale aplicabile. +
Secţiunea DDispoziţii finaleRACR-IA 0055a) În contextul prezentei reglementări, A.A.C.R. poate aproba unui operator român sa ia cu chirie o aeronava/nişte aeronave şi de la o organizaţie care nu este operator aerian, numai dacă operatorul respectiv demonstreaza ca sunt îndeplinite cerinţele privind operarea în siguranţa, iar A.A.C.R. este satisfacuta în ceea ce priveşte supravegherea operarii, în conformitate cu standardele şi cu reglementările în vigoare. … b) Prevederile prezentei reglementări se aplică şi în cazul închirierii de aeronave între operatorii aerieni români, mai puţin cele referitoare la schimbarea înmatriculării aeronavei/aeronavelor. … c) De asemenea, prevederile prezentei reglementări se aplică şi solicitanţilor de certificat de operator aerian, care urmează sa opereze aeronave închiriate în sistem dry-lease. … d) Nerespectarea de către un operator aerian român autorizat a prevederilor acestei reglementări atrage după sine revocarea sau suspendarea de către A.A.C.R. a certificatului de operator aerian deţinut de acesta. … –––––––