pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Declaraţiei de cooperare dintre Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor din România şi Centrul Japonez de Informaţii Financiare al Comisiei Naţionale de Siguranţă Publică din Japonia privind schimbul de informaţii financiare legate de spălarea banilor şi finanţarea terorismului
În temeiul:– Hotărârii Guvernului nr. 254/2006 privind revocarea unor membri ai Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, numirea în funcţie, pe posturile rămase vacante, a altor membri, precum şi numirea preşedintelui Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor;– Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 531/2006 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor;– Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României, cu modificările şi completările ulterioare;– Ordinului secretarului general al Camerei Deputaţilor nr. 6/1999 privind procedura publicării, republicării şi rectificării actelor în Monitorul Oficial al României, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Declaraţiei de cooperare dintre Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor din România şi Centrul Japonez de Informaţii Financiare al Comisiei Naţionale de Siguranţă Publică din Japonia privind schimbul de informaţii financiare legate de spălarea banilor şi finanţarea terorismului, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Oficiului Naţional de Prevenireşi Combatere a Spălării Banilor,Adriana Luminiţa PopaBucureşti, 31 iulie 2008.Nr. 70. +
Anexa DECLARAŢIE DE COOPERAREîntre Oficiul Naţional de Prevenire şi Combaterea Spălării Banilor din România şi Centrul Japonezde Informaţii Financiare al Comisiei Naţionalede Siguranţă Publică din Japonia privind schimbulde informaţii financiare legate de spălarea banilorşi finanţarea terorismului*)–––-Notă …
*) Traducere.Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor din România, organ de specialitate în subordinea Guvernului României, şi Centrul Japonez de Informaţii Financiare (JAFIC) al Comisiei Naţionale de Siguranţă Publică din Japonia, denumite în continuare autoritate sau, în mod colectiv, autorităţi, doresc, în spiritul cooperării şi interesului reciproc şi ţinând cont de cadrul legislaţiei naţionale a fiecărei autorităţi, să faciliteze schimbul de informaţii în sprijinul investigaţiilor legate de spălarea banilor, finanţarea terorismului şi activităţile infracţionale conexe în cadrul legislaţiei naţionale a fiecărei ţări.În acest sens, autorităţile, fără intenţia de a elabora un document obligatoriu din punct de vedere juridic, dar în scopul de a întări schimbul de informaţii în cel mai complet mod posibil, expun prin prezenta următoarea intenţie:1. Furnizarea de informaţiiŢinând cont de contextul legislaţiei naţionale şi potrivit politicilor şi procedurilor proprii, fiecare autoritate va furniza, la solicitarea celeilalte autorităţi sau din proprie iniţiativă, orice informaţii pe care le deţine cu privire la tranzacţii financiare suspecte a fi în legătură cu spălarea banilor, finanţarea terorismului sau activităţi infracţionale conexe care ar constitui infracţiune în legislaţia ambelor ţări. Pentru furnizarea informaţiilor, autoritatea care furnizează informaţiile poate impune condiţii ce sunt stipulate în propria legislaţie naţională.2. Utilizarea şi dezvăluirea informaţiilorAutoritatea care primeşte informaţiile va folosi sau va dezvălui informaţiile transmise de autoritatea furnizoare numai în sprijinul investigaţiilor legate de spălarea banilor, finanţarea terorismului şi activităţile infracţionale conexe. Utilizarea informaţiilor furnizate după ce fapta subiect al investigaţiei a fost specificată este interzisă fără consimţământul prealabil al autorităţii solicitate. Modul de folosire sau de dezvăluire a acestor informaţii se va face ţinându-se cont de legislaţia ţării autorităţii care a făcut solicitarea şi în condiţiile, dacă există, impuse de autoritatea solicitată. Autoritatea care solicită informaţiile va dezvălui informaţiile furnizate în răspuns doar terţelor părţi identificate în cerere. Referitor la prevederea privind informaţiile furnizate din proprie iniţiativă, autoritatea care primeşte informaţiile va dezvălui aceste informaţii doar părţilor nominalizate de autoritatea care le-a furnizat.3. Utilizarea şi dezvăluirea informaţiilor conţinute într-o cerereAutoritatea solicitată nu va dezvălui informaţiile conţinute în cererea de informaţii către alte părţi sau în scopuri neidentificate în cerere fără consimţământul prealabil al autorităţii solicitante. Cu toate acestea, sintagma anterioară din cadrul prezentei declaraţii de cooperare nu îngrădeşte dreptul autorităţii solicitate de a transmite altor agenţii competente ale Guvernului autorităţii solicitate (i) conţinutul cererii pentru a obţine informaţii cu privire la cerere sau (îi) identitatea atât a autorităţii solicitante, cât şi a persoanei fizice sau juridice care face subiectul cererii, pentru a facilita coordonarea între alte agenţii competente, aparţinând Guvernului autorităţii căreia i s-a solicitat furnizarea răspunsului.4. Confidenţialitatea informaţiilorToate informaţiile care fac obiectul schimbului de informaţii dintre autorităţi sunt supuse controalelor şi protecţiei stricte pentru a se asigura că informaţiile sunt folosite numai într-un mod autorizat şi sunt tratate în regim de confidenţialitate. Informaţiile care fac obiectul schimbului de informaţii sunt protejate de aceeaşi confidenţialitate care este prevăzută în legislaţia naţională a autorităţii care primeşte informaţia, privind informaţiile similare din surse naţionale.5. ImplementareaA. Transmiterea cererii de informaţii(1) Autoritatea solicitantă va transmite cererea folosind unul dintre următoarele mijloace de comunicare: … a) printr-un e-mail securizat prin Reţeaua securizată Egmont; sau … b) în scris, semnat în original. … (2) Cererea de informaţii va include: … a) obiectivul şi scopul urmărit; … b) datele de identificare ale persoanelor fizice sau ale societăţilor comerciale implicate (cel puţin numele şi data naşterii pentru persoanele fizice şi denumirea şi numărul de înmatriculare pentru persoanele juridice); … c) o scurtă descriere a circumstanţelor în care tranzacţiile sau activităţile au avut loc, inclusiv menţiuni despre infracţiuni comise; şi … d) alte informaţii considerate utile pentru procesarea cererii de informaţii. … (3) Dacă informaţiile menţionate la alin. (2) nu sunt cunoscute sau specificate la momentul transmiterii cererii de informaţii, acestea vor fi furnizate autorităţii solicitate să răspundă, de îndată ce vor fi identificate. … B. Transmiterea informaţiilor şi confirmarea primirii(1) Fiecare autoritate va desemna membrii din cadrul personalului său, în calitate de persoane de contact, ale căror nume vor fi transmise celeilalte autorităţi. … (2) Atunci când una dintre autorităţi primeşte informaţii din partea celeilalte autorităţi, aceasta va transmite un mesaj de confirmare de primire a informaţiilor prin unul dintre următoarele mijloace de comunicare: … a) printr-un e-mail securizat prin Reţeaua securizată Egmont; sau … b) în scris, semnat în original. … C. Transmiterea cererii privind consimţământul prealabil de dezvăluire către o terţă parte sau utilizarea informaţiilor în investigarea penală, în proceduri de urmărire penală sau judiciare(1) Cererea privind obţinerea consimţământului prealabil va fi transmisă prin unul dintre următoarele mijloace de comunicare: … a) printr-un e-mail securizat prin Reţeaua securizată Egmont; sau … b) în scris, semnat în original. … (2) Cererea pentru obţinerea consimţământului prealabil va cuprinde următoarele informaţii: … a) numele terţei părţi care va putea primi sau va folosi informaţiile; … b) conţinutul informaţiilor ce urmează a fi dezvăluite sau utilizate; … c) rezumatul cazului penal, dacă s-a identificat; şi … d) scopul concret al utilizării informaţiilor şi modalitatea concretă de utilizare. … (3) Consimţământul prealabil se va acorda prin notificarea autorităţii care a făcut solicitarea, prin unul din următoarele mijloace de comunicare: … a) printr-un e-mail securizat prin Reţeaua securizată Egmont; sau … b) în scris, semnat în original. … 6. LimităriPrezenta declaraţie de cooperare nu constrânge nicio autoritate să acorde asistenţă reciprocă celeilalte autorităţi, în special atunci când au fost iniţiate proceduri judiciare cu privire la aceleaşi fapte sau dacă o astfel de asistenţă este contrară intereselor ţării autorităţii solicitate. Dacă o autoritate hotărăşte să nu răspundă unei cereri de informaţii primite din partea celeilalte autorităţi, autoritatea care a primit cererea va notifica celeilalte autorităţi decizia sa.7. Alte aspecte privind cooperarea(1) Autorităţile vor susţine, dacă este necesar, consultări oricând şi pe orice temă legată de implementarea prezentei declaraţii de cooperare. … (2) Fiecare autoritate va depune toate diligenţele pentru a notifica prompt celeilalte autorităţi cu privire la orice modificare adusă legilor şi regulamentelor din propria ţară, care poate avea impact semnificativ în implementarea prezentei declaraţii de cooperare. … 8. Dispoziţii finale(1) Prezenta declaraţie de cooperare va intra în vigoare la data semnării de către cele două autorităţi şi poate fi modificată oricând, prin acordul scris al autorităţilor, prin încheierea unui act adiţional, ca urmare a notificării scrise din partea autorităţii care solicită modificarea. … (2) Denunţarea prezentei declaraţii de cooperare devine efectivă odată cu primirea notificării scrise de către o autoritate din partea celeilalte autorităţi. Totuşi, dacă o autoritate dezvăluie sau utilizează informaţiile furnizate de la cealaltă autoritate contrar prevederilor prezentei declaraţii de cooperare şi fără consimţământul prealabil al celeilalte autorităţi, aceasta din urmă poate să denunţe imediat prezenta declaraţie de cooperare, prin comunicare directă. … (3) Termenii şi condiţiile referitoare la confidenţialitatea informaţiilor primite anterior încetării prezentei declaraţii de cooperare vor produce efecte şi după încetarea acesteia. … Întocmită în două exemplare originale, în limba engleză, ambele texte având aceeaşi valoare.Semnat la Seul, Coreea, la data de 29 mai 2008.Oficiul Naţional de Prevenire şi Combaterea Spălării Banilor România,Adriana Luminiţa Popa,preşedinteSemnat la Tokio, Japonia, la data de 2 iunie 2008.Centrul Japonez de Informaţii Financiare (JAFIC)al Comisiei Naţionale de Siguranţă Publică din Japonia,Kazuo Miyamoto,director general–––