privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului Concurenţei elaborate în baza Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare
În baza:– Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;– prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) şi (2) şi ale art. 29 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare;având în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin: +
Articolul 1În urma adoptării în plenul Consiliului Concurenţei, se pun în aplicare următoarele regulamente, prevăzute în anexele nr. 1, 2 şi 3 care fac parte integrantă din prezentul ordin:– Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale;– Regulamentul privind exceptarea acordurilor de specializare de la interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996;– Regulamentul privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul Consiliului Concurenţei. +
Articolul 2Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin şi regulamentele menţionate la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Consiliului Concurenţei,Mihai BerindeBucureşti, 5 aprilie 2004.Nr. 68. +
Anexa 1REGULAMENTprivind aplicarea art. 5 alin.(2) din Legea concurenţeinr. 21/1996, în cazul înţelegerilor verticaleÎn temeiul art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentul Regulament.IntroducerePrin înţelegere verticală se înţelege orice acord sau practică concertată convenite între doi sau mai mulţi agenţi economici – fiecare operând, în scopul îndeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lanţului producţie-distribuţie – referitoare la condiţiile în care părţile pot cumpăra, vinde sau revinde anumite produse sau servicii.În această categorie se încadrează acorduri de genul distribuţiei exclusive (exclusivitate teritoriala, exclusivitate de marcă, alocare exclusivă a consumatorilor), distribuţiei selective, cumpărării exclusive, vânzării exclusive, francizei, vânzării condiţionate s.a.Experienţa acumulata până în prezent în aplicarea Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege a permis Consiliului Concurenţei să identifice cadrul general de abordare a înţelegerilor verticale care să asigure protecţia, menţinerea şi stimularea efectiva a concurenţei. Art. 5 alin. (2) din lege reprezintă cadrul legal pentru o asemenea abordare a înţelegerilor verticale, având în vedere atât efectele anticoncurenţiale cât şi beneficiile economice ale acestora.S-a constatat deja că anumite înţelegeri verticale au efecte economice benefice pe pieţele respective, asupra agenţilor economici participanţi şi asupra consumatorilor finali. S-a observat, de asemenea, că astfel de înţelegeri verticale – convenite între agenţi economici cu putere mare de piaţă sau aplicabile unor pieţe cu caracteristici speciale – pot avea efecte anticoncurenţiale grave. Astfel, beneficiul exceptării trebuie limitat numai la înţelegerile verticale pentru care se poate stabili cu certitudine că îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) din lege.Se porneşte de la prezumţia că, atunci când furnizorul deţine pe piaţa relevantă o cotă care nu depăşeşte 30%, înţelegerile verticale care nu conţin anumite restricţii cu efecte anticoncurenţiale grave pot avea ca efect ameliorarea producţiei sau distribuţiei şi conferirea pentru consumatori a unei părţi echitabile din profitul care rezultă; în cazul înţelegerilor verticale care conţin obligaţii de vânzare exclusivă, va fi luată în considerare cota de piaţă a cumpărătorului în scopul determinării efectului global al acestor înţelegeri asupra pieţei.Dacă participanţii la înţelegere (furnizor sau cumpărător, după caz) deţin o cota de piaţă care depăşeşte pragul de 30%, nu există temei să se considere că aceste înţelegeri verticale antrenează în general avantaje de natura să compenseze efectele anticoncurenţiale pe care aceste acorduri le produc asupra concurenţei.În consecinţa, înţelegerile verticale convenite între agenţi economici a căror cotă de piaţă (furnizor sau cumpărător, după caz) nu depăşeşte 30% vor beneficia de exceptare pe categorii în conformitate cu prevederile prezentului regulament, iar înţelegerile verticale convenite între agenţi economici a căror cotă de piaţă (furnizor sau cumpărător, după caz) depăşeşte 30% pot beneficia de exceptare individuală în conformitate cu prevederile Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurenţiale şi ale Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la notificările prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 privind practicile anticoncurenţiale. +
Capitolul IPrevederi generale +
Articolul 1Prezentul regulament se aplică fără sa aducă atingere aplicării articolului 6 din lege, în ceea ce priveşte înţelegerile verticale. +
Articolul 2În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos semnifica după cum urmează:a) "agenţi economici concurenţi" sunt furnizori actuali sau potenţiali pe aceeaşi piaţă a produsului care cuprinde produse sau servicii pe care cumpărătorul le consideră interschimbabile sau substituibile cu produsele sau serviciile care fac obiectul înţelegerii din punct de vedere al caracteristicilor, preţului şi utilizării acestora; … b) "obligaţia de non-concurenţa" reprezintă orice obligaţie directa sau indirecta care interzice cumpărătorului să producă, să cumpere, să vândă sau sa revândă produse sau servicii furnizate sau prestate de agenţi economici concurenţi, considerate substituibile sau interschimbabile cu produsele sau serviciile care fac obiectul înţelegerii, sau orice obligaţie directă sau indirectă care impune cumpărătorului să achiziţioneze de la furnizor sau de la un alt agent economic desemnat de către furnizor mai mult de 80% din achiziţiile sale totale – însumând atât produse sau servicii prevăzute în contract cât şi produse sau servicii interschimbabile sau substituibile prezente pe piaţa relevantă – calculate pe baza valorii achiziţiilor efectuate în cursul anului precedent; … c) "obligaţia de vânzare exclusiva" reprezintă orice obligaţie directă sau indirectă care impune furnizorului să vândă produsele sau serviciile care fac obiectul înţelegerii unui singur cumpărător din cadrul unui teritoriu delimitat, în vederea revânzarii sau a unei utilizări specifice; … d) "sistem de distribuţie selectivă" este acel sistem de distribuţie în care furnizorul decide sa vândă produsele sau serviciile prevăzute în acord, direct sau indirect, numai distribuitorilor selecţionaţi pe baza unor criterii prestabilite, şi în care aceşti distribuitori se angajează să nu vândă aceste produse sau servicii altor distribuitori, neautorizaţi; … e) "drepturile de proprietate intelectuală" includ drepturile de proprietate industrială, drepturile de autor şi drepturile conexe; … f) "know-how"-ul reprezintă un ansamblu secret, substanţial şi identificat de informaţii practice nebrevetate, rezultat al experienţei furnizorului şi testate de acesta; în acest context, "secret" semnifică faptul că know-how-ul, în ansamblul acestuia sau într-o anume configuraţie sau asamblare a componentelor sale, nu este în general cunoscut sau accesibil cu uşurinţă; "substanţial" înseamnă ca know-how-ul trebuie să includă informaţii indispensabile pentru cumpărător în scopul utilizării, vânzării sau revânzarii produselor sau serviciilor prevăzute în acord; "identificat" reprezintă faptul că know-how-ul trebuie să fie descris într-o manieră suficient de completă care să permită să se verifice dacă îndeplineşte condiţiile de confidenţialitate şi substanţialitate; … g) "cumpărător înseamnă un agent economic care, în virtutea unei înţelegeri care cade sub incidenţa art. 5 alin. (1) din lege cumpără pe cont propriu produse sau servicii în vederea revânzării lor, ca atare sau modificate; … h) "înţelegere de agent" reprezintă cazul în care o persoană fizică sau juridică (agent/ reprezentant) este investită cu puterea de a negocia şi/sau de a încheia contracte pe contul altei persoane (comitent/ reprezentat), în numele propriu al agentului sau în numele comitentului, în scopul: … – cumpărării de produse sau servicii de către comitent sau– vânzării de produse sau servicii furnizate de comitent.i) "reţele paralele de înţelegeri verticale" sunt reţele de înţelegeri verticale care conţin restricţionari având efecte similare pe piaţă. … +
Capitolul IIÎnţelegeri verticale care nu intră sub incidenţa art. 5 alin. (1) din lege +
Articolul 3(1) Conform art. 8 alin. (1) din lege, prevederile art. 5 din lege nu sunt aplicabile agenţilor economici sau asociaţilor de agenţi economici a căror cifră de afaceri pentru exerciţiul financiar precedent convenirii înţelegerii verticale nu depăşeşte plafonul stabilit anual de către Consiliul Concurenţei şi cota de piaţă a fiecărui agent economic implicat în înţelegerea verticala nu depăşeşte 10% pe nici una dintre pieţele relevante afectate. … În ceea ce priveşte restricţionarile inacceptabile prevăzute la art. 8 alin. (2) din lege, prevederile art. 5 alin. (1) din lege sunt aplicabile şi sub pragurile stabilite prin art. 8 alin. (1) din lege.(2) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile înţelegerilor verticale convenite între agenţi economici care fac parte din acelaşi grup, aşa cum este acesta definit în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial, prevăzute la art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, şi în cazurile de concentrare economica”. … (3) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile înţelegerilor de agent propriu-zise, aşa cum sunt acestea detaliate în "Instrucţiunile privind aplicarea art. 5 din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale”. … +
Capitolul IIICondiţiile de exceptare pe categorii +
Articolul 4(1) În conformitate cu art. 5 alin. (2) din lege şi în condiţiile prevederilor prezentului regulament, acordurile sau practicile concertate convenite între doi sau mai mulţi agenţi economici – fiecare operând, în scopul îndeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lanţului producţie-distribuţie – referitoare la condiţiile în care părţile pot cumpăra, vinde sau revinde anumite produse sau servicii (denumite în continuare "înţelegeri verticale") sunt exceptate de la interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege. Prezenta exceptare se aplică în măsura în care aceste înţelegeri conţin restricţii de concurenţă care cad sub incidenţa art. 5 alin. (1) din lege (denumite în continuare "restricţionari verticale"). … (2) Exceptarea prevăzută la alin. (1) se aplică înţelegerilor verticale încheiate între o asociaţie de agenţi economici şi membrii săi, sau între o astfel de asociaţie şi furnizorii săi, doar în cazul în care toţi membrii asociaţiei sunt comercianţi en-detail de produse şi sub rezerva că nici unul dintre aceştia, împreuna cu grupul de agenţi economici din care face parte, să nu realizeze o cifră de afaceri totală anuală mai mare de 50 miliarde lei; înţelegerile verticale încheiate de către aceste asociaţii sunt acoperite de prezentul regulament, fără a fi prejudiciată aplicarea art. 5 alin. (1) din lege înţelegerilor orizontale încheiate de membrii asociaţiei şi deciziilor adoptate de asociaţie. … (3) Exceptarea prevăzută la alin. (1) se aplică înţelegerilor verticale care conţin dispoziţii cu privire la acordarea drepturilor de proprietate întelectuală către cumpărător sau a dreptului de utilizare a acestora de către cumpărător cu condiţia ca aceste prevederi să nu constituie obiectul principal al acelor înţelegeri şi să fie legate în mod direct de utilizarea, vânzarea sau revânzarea de produse sau servicii de către cumpărător sau de către clienţii săi. Exceptarea se aplică respectivelor prevederi sub rezerva că, în legătură cu produsele sau serviciile prevăzute în acord, ele să nu comporte restricţionări ale concurenţei având obiect sau efect similar cu cele ale restricţionărilor verticale neexceptate în baza prezentului regulament. … (4) Exceptarea prevăzută la alin. (1) nu se aplică înţelegerilor verticale convenite între agenţi economici concurenţi; totuşi, exceptarea se aplică în cazul în care agenţii economici concurenţi convin asupra unei înţelegeri verticale nereciproce şi îndeplinesc una din condiţiile următoare: … a) cifra de afaceri anuală totală a cumpărătorului nu depăşeşte 100 miliarde lei, … b) furnizorul este un producător şi un distribuitor de bunuri în timp ce cumpărătorul este un distribuitor care nu fabrică produse concurând produsele care fac obiectul acordului … c) furnizorul este un prestator de servicii prezent pe mai multe niveluri de comercializare, în timp ce cumpărătorul nu furnizează servicii concurente la nivelul la care cumpără serviciile prevăzute în acord. … (5) Prezentul regulament nu se aplică înţelegerilor verticale care fac obiectul unei alte exceptări pe categorii. … +
Articolul 5Exceptarea prevăzută la art. 4 nu se aplică înţelegerilor verticale care, direct sau indirect, separat sau împreună cu alţi factori aflaţi sub controlul părţilor, au ca obiect:a) restrângerea libertăţii cumpărătorului de a-şi determina preţul de vânzare, fără a exclude posibilitatea furnizorului de a recomanda un preţ de vânzare, cu condiţia ca acest preţ să nu reprezinte un preţ fix sau minim de vânzare la care s-ar ajunge ca urmare a presiunilor exercitate sau a stimulentelor oferite de oricare dintre părţi; … b) restricţionarea teritoriului în care, sau a clientelei căreia cumpărătorul poate să vândă produsele sau serviciile care fac obiectul acordului, cu următoarele excepţii: … – restricţionarea vânzărilor active într-un teritoriu exclusiv sau către un grup exclusiv de clienţi, rezervate furnizorului sau alocate de către acesta altui cumpărător, când o astfel de restricţionare nu limitează vânzările făcute de clienţii cumpărătorului;– restricţionarea vânzărilor către consumatorii finali de către un cumpărător care operează la nivelul comercializării en-gros;– restricţionarea vânzărilor către distribuitori neautorizaţi de către membrii sistemului de distribuţie selectivă;– restricţionarea libertăţii cumpărătorului de a vinde părţile componente, livrate acestuia de către furnizor în vederea utilizării lor în procese de fabricaţie, unor clienţi care ar putea utiliza aceste componente pentru fabricarea unor produse similare cu cele fabricate de către furnizor;c) restricţionarea vânzărilor active sau a vânzărilor pasive către consumatorii finali, ale membrilor unui sistem de distribuţie selectivă care operează la nivelul comercializării en-detail, fără a afecta posibilitatea de a interzice unui membru al sistemului să opereze în afara spaţiilor de comercializare autorizate; … d) restricţionarea livrărilor încrucişate între distribuitorii din cadrul unui sistem de distribuţie selectiva, inclusiv între distribuitorii care operează la niveluri diferite de comercializare; … e) restricţionarea convenită între un furnizor de părţi componente şi un cumpărător care le utilizează în procese de fabricaţie, care limitează libertatea furnizorului de a vinde părţile componente ca piese de schimb către consumatori finali, prestatori de reparaţii sau alte servicii, neabilităţi de către cumpărător pentru prestarea acestor servicii conexe. … +
Articolul 6Exceptarea prevăzută la art. 4 nu se aplică nici uneia din următoarele obligaţii convenite prin înţelegeri verticale:a) orice obligaţie directă sau indirectă de non-concurenţă, a cărei durată este nedeterminată sau depăşeşte cinci ani; o obligaţie de non-concurenţă care poate fi reînnoită tacit după o perioadă de cinci ani va fi considerată ca fiind asumată pentru o durată nedeterminată; totuşi, această limitare a duratei la cinci ani nu se aplică atunci când produsele sau serviciile care fac obiectul acordului sunt vândute de către cumpărător în cadrul spaţiilor deţinute de furnizor sau închiriate de acesta de la terţe părţi care nu fac parte din grupul cumpărătorului, cu condiţia ca durata obligaţiei de non-concurenţă sa nu depăşească perioada folosirii spaţiilor de către cumpărător; … b) orice obligaţie directă sau indirectă care determină cumpărătorul, ca după expirarea înţelegerii, să nu fabrice, cumpere, vândă sau revândă produse sau servicii, cu excepţia cazului în care această obligaţie: … – priveşte produse sau servicii care sunt în concurenţa cu cele care fac obiectul înţelegerii,– este limitata la spaţiile în care cumpărătorul a operat pe parcursul înţelegerii,– este indispensabilă pentru protejarea know-how-ului transferat de către furnizor cumpărătorului, cu condiţia ca durata unei asemenea obligaţii de non-concurenţă să nu depăşească un an de la expirarea înţelegerii; această obligaţie cu referire la termenul de un an nu trebuie să aducă atingere posibilităţii de a interzice utilizarea şi dezvăluirea know-how-ului care nu a devenit public, pentru o durată nedeterminata;c) orice obligaţie directă sau indirecta care determină membrii unui sistem de distribuţie selectivă sa nu vândă produsele anumitor furnizori concurenţi. … +
Articolul 7(1) Sub rezerva prevederilor alin. (2) al prezentului articol, exceptarea prevăzută la art. 4 se aplică în condiţiile în care cota de piaţă deţinută de furnizor nu depăşeşte 30% din piaţa relevantă în care vinde produsele sau serviciile. … (2) În cazul înţelegerilor verticale care conţin obligaţii de vânzare exclusivă, exceptarea prevăzută la art. 4 se aplică în condiţiile în care cota de piaţă deţinută de cumpărător nu depăşeşte 30% din piaţa relevantă în care cumpără produsele sau serviciile. … +
Capitolul IVPosibilitatea retragerii beneficiului exceptării pe categorii +
Articolul 8Atunci când reţele paralele de restricţionari verticale similare acoperă mai mult de 50% din piaţa relevantă, chiar dacă fiecare înţelegere verticală care comportă restricţii specifice privind această piaţă relevantă îndeplineşte condiţiile de exceptare prin încadrarea în categoria definită la art. 4 alin. (1) din prezentul regulament, Consiliul Concurenţei poate decide retragerea beneficiului exceptării stabilit prin prezentul regulament şi tratarea acestora în contextul exceptării individuale. +
Articolul 9În cazul în care se constată că o înţelegere verticală căreia i se aplică prezentul regulament are totuşi efecte incompatibile cu condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (2), sau dacă agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici care invocă beneficiul exceptării stabilit prin prezentul Regulament nu pot face dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la Capitolul III, Consiliul Concurenţei poate decide retragerea beneficiului exceptării stabilit prin prezentul regulament şi tratarea respectivei înţelegeri verticale în contextul exceptării individuale. +
Capitolul VAspecte cu privire la calculul cifrei de afaceri şi al cotei de piaţă +
Articolul 1O(1) Cota de piaţă prevăzută la art. 7 alin. (1) din prezentul regulament, se calculează, după caz, pe baza valorii sau volumului vânzărilor pe piaţă a produselor sau serviciilor care fac obiectul înţelegerii, cât şi a altor produse sau servicii vândute de către furnizor pe care cumpărătorul le consideră ca fiind substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, a preţului şi a destinaţiei acestora. În scopul aplicării art. 7 alin. (2) din prezentul regulament, pentru calcularea cotei de piaţă sunt utilizate, după caz, valoarea sau volumul cumpărărilor pe piaţa. … (2) În scopul aplicării pragului prevăzut la art. 7, se aplică următoarele reguli: … a) cota de piaţă se calculează pe baza datelor referitoare la anul calendaristic anterior convenirii acordului; … b) cota de piaţă include orice produse şi servicii furnizate distribuitorilor integraţi, în scopul vânzării; … c) în cazul în care cota de piaţă este mai mare de 30%, dar nu depăşeşte 35%, exceptarea pe categorii continuă să se aplice timp de doi ani calendaristici consecutivi care urmează anului în care pragul a depăşit 30%; … d) în cazul în care cota de piaţă depăşeşte 35%, exceptarea pe categorii continuă să se aplice timp de un an calendaristic consecutiv anului în care cota de 35% a fost depăşită; … e) beneficiile prevăzute la literele c) şi d) nu se pot combina astfel încât să se depăşească o perioadă de doi ani calendaristici. … (3) În analiza pe care agenţii economici o vor face pentru stabilirea cotei de piaţă în vederea comparării cu pragul prevăzut la art. 7 al prezentului regulament se vor aplica şi "Instrucţiunile cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţă". … +
Articolul 11(1) În scopul calculării cifrei de afaceri totale anuale în sensul art. 4 alin. (2) şi (4) lit. a) din prezentul regulament, se vor aplica prevederile conţinute în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial, prevăzute la art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, şi în cazurile de concentrare economica”. … (2) Exceptarea pe categorii rămâne aplicabilă dacă, timp de doi ani financiari consecutivi, plafonul cifrei de afaceri anuale totale nu este depăşit cu mai mult de 10%. … +
Capitolul VIProcedura de stabilire a exceptării pe categorii +
Articolul 12În baza prevederilor art. 5 alin. (5) din lege, înţelegerile verticale care intră sub incidenţa art. 5 alin. (1) şi îndeplinesc condiţiile prevăzute la Capitolul III sunt considerate legale, fără obligaţia notificării sau obţinerii unei decizii din partea Consiliului Concurenţei. Agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici care invocă beneficiul exceptării stabilit prin prezentul Regulament sunt ţinuţi să facă dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la Capitolul III. +
Articolul 13În vederea stabilirii aplicabilităţii prevederilor prezentului Regulament, prezumţia de legalitate se va baza pe analiza pe care agenţii economici participanţi la o înţelegere verticală o vor face în conformitate cu lt; lt;Instrucţiunile privind aplicarea art. 5 din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale gt; gt; , atât în ceea ce priveşte incidenţa cu prevederile art. 5 alin. (1), cât şi în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute la Capitolul III. +
Capitolul VIIExceptări individuale +
Articolul 14Următoarele înţelegeri verticale care cad sub incidenţa art. 5 alin. (1) din lege vor fi tratate de către Consiliul Concurenţei drept cazuri individuale, urmărindu-se îndeplinirea condiţiilor de la art. 5 alin. (2) din lege şi a procedurilor prevăzute în cazul dispensei în "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurenţiale” şi ale „Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la notificările prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 privind practicile anticoncurenţiale”:– înţelegerile în care furnizorul, respectiv cumpărătorul, are o cotă de piaţă care depăşeşte pragul de 30% prevăzut la art. 7 sau– înţelegerile în care cifra de afaceri totală a agenţilor economici implicaţi depăşeşte pragurile valorice prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (4) lit. a), cu îndeplinirea prevederilor art. 11 sau– înţelegerile care nu beneficiază de încadrarea în categoria exceptată prin prezentul regulament, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 9. +
Capitolul VIIIDispoziţii comune şi finale +
Articolul 15(1) În aplicarea prezentului regulament, referirea la "agent economic", "furnizor" şi "cumpărător" include şi agenţii economici care fac parte din grupul fiecăruia din aceştia. … (2) Agenţii economici care fac parte dintr-un grup sunt definiţi în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial, prevăzute la art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, şi în cazurile de concentrare economica”. … +
Articolul 16Plafoanele valorice, stabilite conform dispoziţiilor art. 4 alin. (2) şi alin. (4) prin raportare la cifra de afaceri, vor fi actualizate periodic prin ordin al Preşedintelui Consiliului Concurenţei, ţinându-se seama de evoluţia indicelui general al preţurilor şi tarifelor. +
Articolul 17Exceptările acordate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, prin decizie a Consiliului Concurenţei rămân valabile până la expirarea perioadei de exceptare, respectiv, a valabilităţii deciziei. +
Articolul 18(1) Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României. … (2) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale, pus în aplicare prin Ordinul Preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 103/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 bis din 9 august 2002. … +
Anexa 2REGULAMENTprivind exceptarea acordurilor de specializare de lainterdicţia prevăzută la art. 5 alin.(1) din Legeaconcurenţei nr. 21/1996.În temeiul art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament: +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Obiectul şi domeniul de aplicare al regulamentului(1) În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din Legea Concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, beneficiul exceptării unor categorii de înţelegeri, decizii luate de asociaţii de agenţi economici sau practici concertate de la interdicţia prevăzuta la art. 5 alin.(1) se stabileşte prin regulament al Consiliului Concurenţei, în condiţiile art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996. … (2) Prezentul regulament, înscris în logica unei abordări economice, urmăreşte să satisfacă două exigenţe: să asigure protecţia eficientă a concurenţei şi să ofere agenţilor economici o siguranţă juridică adecvată. Aceste obiective trebuie să fie îndeplinite ţinând cont de necesitatea de a simplifica, pe cât posibil, supravegherea administrativă şi cadrul legislativ. Se porneşte de la prezumţia că sub un anumit nivel al cotei de piaţă, efectele pozitive ale acordurilor de specializare compensează eventualele lor efecte negative asupra concurenţei, putând fi exceptate, conform prevederilor art. 5 alin. (2) din lege. … (3) Acordurile de specializare, astfel cum sunt definite în prezentul regulament, generează în mod normal avantaje economice sub forma economiilor de scară şi de scop, a unor tehnologii de producţie îmbunătăţite, asigurând utilizatorului o parte echitabila a profitului rezultat, atunci când cota de piaţă deţinută de agenţii economici în cauză nu depăşeşte 20%. … (4) Prezentul regulament nu exceptează acordurile ce conţin restricţionări care nu sunt absolut necesare pentru obţinerea avantajelor economice scontate. Anumite restricţionări grave ale concurenţei, cum ar fi fixarea preţurilor, limitarea producţiei sau a distribuţiei şi împărţirea pieţei sau a clienţilor sunt excluse de la beneficiul exceptării pe categorii, prevăzut prin prezentul regulament, oricare ar fi cota de piaţa a agenţilor economici în cauză. … (5) Întrucât acordurile de specializare unilaterală încheiate între agenţi economici neconcurenţi pot beneficia de exceptarea pe categorii prevăzută prin "Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale”, aplicarea prezentului regulament se limitează, în privinţa acordurilor de specializare unilaterală, la acordurile încheiate între concurenţi. … (6) Pentru a avea certitudinea că avantajele specializării se concretizează fără ca vreuna din părţi să abandoneze piaţa din aval la nivelul producţiei, acordurile de specializare unilaterală sau reciprocă nu intră sub incidenţa prezentului regulament decât în cazul în care prevăd obligaţii de vânzare şi/sau de cumpărare. … Aceste angajamente pot fi exclusive, fără ca această condiţie să fie obligatorie.(7) Sunt incluse, de asemenea, în domeniul de aplicare a prezentului regulament toate tipurile de acorduri încheiate între agenţi economici care au convenit specializarea în producţie sau în prestarea de servicii. Exceptarea pe categorii se aplică, de asemenea, clauzelor din acordurile de specializare care nu constituie principalul obiect al acestor acorduri, dar sunt direct legate şi necesare pentru implementarea acordurilor, precum şi anumitor aranjamente conexe, în materie de cumpărare şi comercializare, … (8) În cazul acordurilor de specializare încheiate între agenţii economici a căror cotă de piaţă cumulată depăşeşte pragul de 20% nu există certitudinea că îndeplinesc condiţiile de exceptare prevăzute la art. 5 alin. (2) din lege şi ca urmare, Consiliul Concurenţei va evalua individual aceste acorduri, în conformitate cu "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurenţiale” şi cu „Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la notificările prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 privind practicile anticoncurenţiale”, prin luarea în considerare a mai multor factori, între care structura pieţei relevante fiind cel mai important. … (9) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile acordurilor de specializare încheiate între agenţi economici membri ai aceluiaşi grup, asa cum este definită noţiunea de "grup" în "Instrucţiuni cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial, prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi în cazurile de concentrare economică”. … (10) În cazurile particulare în care acordurile care intră sub incidenţa prezentului regulament au totuşi efecte incompatibile cu prevederile art. 5 alin. (2) din lege, Consiliul Concurenţei poate retrage beneficiul exceptării pe categorii. … (11) Prezentul regulament se aplică fără să aducă atingere aplicării art. 6 din lege. … +
Articolul 2Principiile exceptării(1) Beneficiul exceptării pe categorii va fi limitat la acordurile pentru care se poate admite cu suficientă certitudine că îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) din lege. … (2) Acordurile de specializare în domeniul producţiei duc, în general, la ameliorarea producţiei sau distribuţiei produselor, dat fiind că agenţii economici în cauză pot să-şi concentreze activităţile în direcţia fabricării anumitor produse, lucrând astfel mai eficient şi oferind aceste produse la preţuri mai avantajoase. Se poate considera, că şi acordurile de specializare în domeniul prestării de servicii generează, în mod normal, astfel de îmbunătăţiri. În condiţiile unei concurenţe efective, utilizatorii primesc o parte echitabilă din profitul obţinut, prin preţuri reale mai mici. … (3) Aceste avantaje decurg din acordurile în baza cărora unul din participanţi renunţă în favoarea altuia la fabricarea anumitor produse sau furnizarea anumitor servicii (specializare unilaterală), din acordurile în care fiecare dintre participanţi renunţă în favoarea unui alt participant la fabricarea anumitor produse sau la furnizarea anumitor servicii (specializare reciprocă) şi din acordurile potrivit cărora participanţii se angajează să producă împreună anumite produse sau să furnizeze împreună anumite servicii (producţie în comun). … (4) Pragul cotei de piaţă, excluderea unor acorduri de la beneficiul exceptării prevăzut prin prezentul regulament, precum şi condiţiile cărora se subordonează exceptările garantează, în general, că acordurile cărora li se aplică exceptarea pe categorii nu dau posibilitatea părţilor să elimine concurenţa pe o parte substanţială a pieţei produselor sau serviciilor în cauză. … +
Capitolul IICondiţii de exceptare +
Articolul 3Obiectul exceptării(1) Conform prevederilor art. 5 alin. (2) din lege şi ale prezentului regulament, interdicţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege nu se aplică următoarelor acorduri care sunt încheiate între doi sau mai mulţi agenţi economici (denumiţi în continuare părţi) şi care stipulează condiţiile în care aceştia se specializează în fabricarea produselor (denumite în continuare acorduri de specializare): … a) acordurile de specializare unilaterală, prin care una dintre părţi acceptă să înceteze sau să se abţină de la a fabrica anumite produse şi se angajează să le cumpere de la un agent economic concurent, acesta din urmă angajandu-se să fabrice şi să furnizeze aceste produse; … b) acordurile de specializare reciprocă, prin care două sau mai multe părţi se angajează, pe bază de reciprocitate, să înceteze sau să se abţină de la fabricarea anumitor produse, care nu sunt aceleaşi, şi să le cumpere de la alte părţi, care se angajează să le furnizeze; … c) acordurile de producţie în comun, prin care două sau mai multe părţi acceptă să fabrice anumite produse în comun. … Această exceptare se aplică în măsura în care astfel de acorduri de specializare conţin restricţionări ale concurenţei care cad sub incidenţa art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996.(2) Exceptarea prevăzută la alin. (1) se aplică şi clauzelor prevăzute în acordurile de specializare care nu constituie principalul obiect al acestor acorduri, dar sunt direct legate de acestea şi sunt necesare pentru implementarea lor, cum ar fi clauzele privind cesiunea sau utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală. Exceptarea nu se aplică, totuşi, clauzelor care au acelaşi obiect cu restrictionările concurenţei prevăzute la art. 7 alin. (1). … +
Articolul 4DefiniţiiÎn sensul prezentului regulament, următorii termeni se definesc astfel:a) acord – o înţelegere, o decizie a unei asociaţii de agenţi economici sau o practică concertata; … b) agenţi economici participanţi – agenţii economici părţi la acord şi agenţii economici legaţi de aceştia; … c) agenţi economici legaţi: … 1) agenţi economici la care o parte la acord, direct sau indirect:i) are puterea de a exercita mai mult de jumătate din drepturile de vot; … îi) are puterea de a desemna mai mult de jumătate din membrii consiliului de administraţie sau ai organismelor care îi reprezintă legal;iii) are dreptul de a administra afacerile agentului economic;2) agenţi economici care dispun, direct sau indirect, de drepturile sau de puterile enumerate la pct. 1) asupra unui agent economic parte la acord;3) agenţi economici asupra cărora un agent economic prevăzut la pct. 2) are, direct sau indirect, drepturile sau puterile enumerate la pct. 1);4) agenţi economici la care una din părţile la acord, împreună cu unul sau mai mulţi agenţi economici dintre cei enumeraţi la pct. 1), 2) şi 3), sau la care doi sau mai mulţi dintre cei din urmă, deţin împreună drepturile şi puterile enumerate la pct. 1);5) agenţi economici la care drepturile şi puterile enumerate la pct. 1) sunt deţinute împreună de:i) părţile la acord sau, corespunzător, agenţii economici menţionaţi la pct. 1)-4); … îi) una sau mai multe dintre părţile la acord, sau unul sau mai mulţi dintre agenţii economici legaţi de acestea, menţionaţi la pct. 1)-4) şi una sau mai multe părţi terţe.d) produs – un produs şi/sau un serviciu, incluzând atât produse/servicii intermediare cât şi finale, cu excepţia distribuţiei şi a serviciilor de închiriere. … e) producţie – fabricarea de produse sau prestarea de servicii, incluzând producţia prin subcontractare. … f) piaţa relevantă – piaţa produsului şi piaţa (pieţele) geografică (geografice) cărora produsele, obiect al acordului de specializare, le aparţin. … g) agent economic concurent – un agent economic activ pe piaţa relevantă (un concurent actual) sau un agent economic care ar putea, în mod real, să realizeze investiţiile suplimentare necesare, astfel încât să poată intra pe piaţa relevantă, ca răspuns la o creştere mică, dar de durată, a preţurilor pe piaţă (concurent potenţial). … h) obligaţie de livrare exclusivă – obligaţia de a nu livra produsul care face obiectul acordului de specializare unui agent economic concurent, care nu este parte la acord. … i) obligaţie de cumpărare exclusivă – obligaţia de a cumpăra produsul care face obiectul acordului de specializare doar de la partea cu care s-a convenit livrarea. … +
Articolul 5Acorduri de cumpărare şi comercializareExceptarea prevăzută la art. 3 se aplică şi în cazurile în care:a) părţile acceptă o obligaţie de cumpărare şi/sau livrare exclusivă în contextul unui acord de specializare unilaterală sau reciprocă ori al unui acord de producţie în comun, sau … b) părţile nu vând independent produsele care fac obiectul unui acord de specializare, dar realizează distribuţia în comun sau convin să numească un distribuitor terţ, în condiţii de exclusivitate sau de neexclusivitate, în contextul unui acord de producţie în comun, cu condiţia ca partea terţă să nu fie un agent economic concurent. … +
Articolul 6Pragul cotei de piaţăExceptarea prevăzuta la art. 3 se va aplica cu condiţia ca părţile la acord să nu deţină o cotă de piaţă cumulată mai mare de 20% pe piaţa relevantă. +
Articolul 7Acorduri cărora nu li se aplică exceptarea(1) Exceptarea prevăzută la art. 3 nu se aplică acordurilor care, direct sau indirect, în mod independent sau în combinaţie cu alţi factori aflaţi sub controlul părţilor, au ca obiect … a) fixarea preţurilor la vânzarea produselor către terţi; … b) limitarea producţiei sau a volumului vânzărilor; sau împărţirea pieţelor sau a clienţilor. … (2) Prevederile alin. 1 nu se aplică: … a) clauzelor privind volumul de produse convenit în cadrul acordurilor de specializare unilaterală sau reciprocă precum şi clauzelor privind fixarea capacităţilor şi a volumului producţiei realizate în comun în cadrul acordurilor de producţie în comun; … b) stabilirii planului de vânzări şi fixării preţurilor pentru produsele unei societăţi în comun, vândute clienţilor direcţi potrivit prevederilor art. 5 lit. b). … +
Articolul 8Aplicarea pragului cotei de piaţă(1) Aplicarea condiţiei referitoare la pragul cotei de piaţă prevăzute la art. 6 se face cu respectarea următoarelor reguli: … a) cota de piaţă se va calcula pe baza valorii vânzărilor; dacă datele referitoare la valoarea vânzărilor pe piaţă nu sunt disponibile, se pot folosi estimări pentru stabilirea cotei de piaţă a agenţilor economici participanţi, utilizând alte informaţii credibile de piaţă, inclusiv volumul vânzărilor; … b) cota de piaţă se va calcula pe baza realizărilor agenţilor economici participanţi, în anul financiar precedent încheierii acordului; … c) cota de piaţă deţinută de agenţii economici prevăzuţi la art. 4 lit. c) pct. 5) se va repartiza în mod egal tuturor agenţilor economici care au drepturile sau puterile prevăzute la art. 4 lit. c) pct. 1). … (2) Dacă iniţial, cota de piaţă prevăzută la art. 6 este sub 20%, dar creşte ulterior peste acest nivel, fără să depăşească 25%, exceptarea prevăzută la art. 3 se va aplica în continuare, pentru următorii 2 ani calendaristici consecutivi, ulteriori anului în care s-a depăşit pentru prima dată pragul de 20%. … (3) Dacă iniţial, cota de piaţă prevăzută la art. 6 este sub 20%, dar creşte ulterior peste nivelul de 25%, exceptarea prevăzută la art. 3 se va aplica în continuare, pentru anul calendaristic următor anului în care s-a depăşit pentru prima data pragul de 25%. … (4) Perioadele de exceptare de care au beneficiat agenţii economici participanţi, în aplicarea alin. (2) şi (3), nu se vor cumula, astfel încât să se depăşească o perioadă de 2 ani calendaristici. … +
Articolul 9Retragerea beneficiului exceptăriiConsiliul Concurenţei poate retrage beneficiul exceptării stabilit conform prezentului regulament, atunci când constată că:a) acordul nu a avut efectele de eficientizare preconizate, sau consumatorilor nu li s-a asigurat un avantaj corespunzător celui realizat de părţile la acord, sau … b) produsele care fac obiectul specializării nu se confruntă pe piaţa românească, sau pe o parte substanţială a ei, cu o concurenţă reală din partea unor produse identice sau substituibile, din punctul de vedere al caracteristicilor, preţului şi utilizării date acestora de către consumatori, sau … c) agenţii economici sau asociaţiile ele agenţi economici care invocă beneficiul exceptării stabilit prin prezentul Regulament nu pot face dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la Capitolul II. … +
Capitolul IIIProcedura de stabilire a exceptării pe categorii +
Articolul 10În baza prevederilor art. 5 alin. (5) din lege, acordurile de specializare care intră sub incidenţa art. 5 alin. (1) şi îndeplinesc condiţiile prevăzute la Capitolul II sunt considerate legale, fără obligaţia notificării sau obţinerii unei decizii din partea Consiliului Concurenţei. Agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici care invocă beneficiul exceptării stabilit prin prezentul Regulament sunt ţinuţi să facă dovada indeplinirii condiţiilor prevăzute la Capitolul II. +
Articolul 11În vederea aplicării prevederilor prezentului Regulament, prezumţia de legalitate se va întemeia pe analiza pe care agenţii economici participanţi la un acord de specializare o vor realiza în conformitate cu lt; lt;Instrucţiunile privind aplicarea art. 5 din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul acordurilor de cooperare pe orizontala gt; gt;, atât în ceea ce priveşte incidenţa cu prevederile art. 5 alin. (1), cât şi referitor la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la Capitolul II. +
Articolul 12În analiza pe care agenţii economici o vor face pentru stabilirea cotei de piaţă în vederea comparării cu pragul prevăzut la Art. 6 se vor aplica "Instrucţiunile cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţă". +
Articolul 13În cazul neîndeplinirii condiţiilor de exceptare, părţile implicate pot, fie să renegocieze acordul de specializare astfel încât să se încadreze în prevederile prezentului Regulament, fie să înainteze cerere de dispensă pentru exceptare individuală. +
Capitolul IVDispoziţii finale +
Articolul 14Dispoziţii comune şi finale(1) Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României. … (2) Exceptările acordate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, prin decizie a Consiliului Concurenţei rămân valabile până la expirarea perioadei de exceptare, respectiv, a valabilităţii deciziei. … (3) Pe data intrării în vigoare a prezentului regulament, "Regulamentul privind acordarea exceptării acordurilor de specializare de la interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996„, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 bis din 09 august 2002 se abrogă. … +
Anexa 3Regulament privind regimul disciplinar pentru personaluldin cadrul Consiliului ConcurenţeiÎn temeiul art. 28 alin. (2) lit. h) din Legea concurenţei nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996, cu modificările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă în plenul său prezentul regulament privind regimul disciplinar al personalului Consiliului Concurenţei. +
Capitolul IPrevederi generale +
Articolul 1Regulament privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul Consiliului Concurenţei, în continuare Regulament, priveşte desfăşurarea activităţii personalului din cadrul Consiliului Concurenţei, autoritate administrativa autonoma în domeniul Concurenţei, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 2Prevederile prezentului Regulament se aplică celor două categorii de personal din cadrul Consiliului Concurenţei, respectiv, funcţionarilor publici şi personalului contractual. +
Articolul 3Respectarea regulilor stabilite prin acest regulament nu exonerează personalul Consiliului Concurenţei de aplicarea legislaţiei în vigoare pentru categoria din care face parte, de îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin Regulamentul de organizare, funcţionare şi procedură al Consiliului Concurenţei şi în fişele postului şi de respectarea obligaţiilor asumate în conformitate cu prevederilor contractului individual de muncă. +
Capitolul IIReglementări privind regimul disciplinar aplicabil funcţionarilor publici din cadrul Consiliului Concurenţei +
Articolul 4Funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurenţei au obligaţia de a-şi îndeplini cu profesionalism, loialitate şi în mod conştiincios îndatoririle de serviciu şi de a se abţine de la orice faptă care ar putea să aducă prejudicii instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea. Principiile care stau la baza desfăşurării activităţii funcţionarilor publici din cadrul Consiliului Concurenţei sunt:a) legalitate, imparţialitate şi obiectivitate; … b) transparenţă; … c) eficienţă şi eficacitate; … d) responsabilitate; … e) orientare către cetăţean; … f) stabilitate în exercitarea funcţiei publice; … g) subordonare ierarhică. … +
Articolul 5(1) Funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurenţei au obligaţia ca, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, să se abţină de la exprimarea sau manifestarea publică a convingerilor şi preferinţelor lor politice, să nu favorizeze vreun partid politic şi să nu participe la activităţi politice în timpul programului de lucru. … (2) Este interzisă participarea acestora în compunerea organelor de conducere ale partidelor politice. … (3) Funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei care deţin funcţia specifică de inspectori de concurenta nu pot face parte din partide politice, în conformitate cu dispoziţiile Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Articolul 6(1) Funcţionarii publici au obligaţia să păstreze secretul de stat, secretul de serviciu, precum şi confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunoştinţă în exercitarea funcţiei publice, în condiţiile legii, cu excepţia informaţiilor de interes public. … (2) Funcţionarii publici au obligaţia să respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor, stabilite potrivit legii. … +
Articolul 7(1) Funcţionarul public este obligat sa rezolve în termenele legale lucrările repartizate precum şi să se conformeze dispoziţiilor primite de la superiorii ierarhici, fiindu-le interzis să primească direct cereri a căror rezolvare intră în competenţa lor sau să discute direct cu petenţii, cu excepţia celor cărora le sunt stabilite asemenea atribuţii, precum şi să intervină pentru soluţionarea acestor cereri. … (2) Îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic poate fi refuzată de către funcţionarul public numai dacă le consideră ilegale, cu precizarea scrisă a motivelor refuzului. … (3) Dacă cel care a emis dispoziţia o formulează în scris, funcţionarul public este obligat să o execute, cu excepţia cazului în care aceasta este vădit ilegală. … (4) Funcţionarul public are îndatorirea să aducă astfel de situaţii la cunoştinţă superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispoziţia. … +
Articolul 8Funcţionarii publici care deţin o funcţie de conducere în cadrul compartimentelor de specialitate şi funcţionale sunt obligaţi să sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din subordine, în vederea îmbunătăţirii activităţii Consiliului Concurenţei. +
Articolul 9(1) Încălcarea cu vinovăţie de către funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurenţei a îndatoririlor corespunzătoare funcţiei publice pe care o deţin şi a normelor de conduită profesională şi civică constituie abatere disciplinară şi atrage răspunderea disciplinară a acestora. … (2) Constituie abateri disciplinare următoarele fapte: … a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor; … b) neglijenţa repetată în rezolvarea lucrărilor; … c) absenţe nemotivate de la serviciu; … d) nerespectarea în mod repetat a programului de lucru; … e) intervenţiile sau stăruinţele pentru soluţionarea unor cereri în afara cadrului legal; … f) nerespectarea secretului profesional sau a confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter; … g) manifestări care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurenţei; … h) desfăşurarea în timpul programului de lucru a unor activităţi cu caracter politic; … i) refuzul de a îndeplini atribuţiile de serviciu; … j) încălcarea prevederilor legale referitoare la îndatoriri, incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii stabilite prin lege pentru funcţionarii publici; … k) stabilirea de către funcţionarii publici de execuţie de relaţii directe cu petenţii în vederea soluţionării cererilor acestora. … l) fumatul în incinta instituţiei, în alte spatii decât cele special destinate, precum şi încălcarea regulilor de igiena şi securitate; … m) intrarea şi rămânerea în instituţie sub influenţa băuturilor alcoolice. … +
Articolul 10(1) În cadrul Consiliului Concurenţei funcţionează Comisia de disciplină, constituită în conformitate cu dispoziţiile legale, care cercetează faptele sesizate ca abateri disciplinare şi propune sancţiunile disciplinare aplicabile funcţionarilor publici care le-au săvârşit. … (2) Activitatea comisiei de disciplină are la bază următoarele principii: … a) prezumţia de nevinovăţie, conform căreia se prezumă că funcţionarul public este nevinovat atât timp cât vinovăţia sa nu a fost dovedită; … b) garantarea dreptului la apărare, conform căreia se recunoaşte dreptul funcţionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistat de un apărător sau de a fi reprezentat; … c) celeritatea procedurii, care presupune obligaţia comisiei de disciplină de a proceda fără întârziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a regulilor prevăzute de legislaţia referitoare la statutul funcţionarului public; … d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilităţii persoanelor aflate pe poziţii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legătură cu abaterea disciplinară pentru care a fost sesizată comisia de disciplină; … e) proporţionalitatea, conform căreia trebuie respectat un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare, circumstanţele săvârşirii acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă să fie aplicată; … f) legalitatea sancţiunii, conform căreia comisia de disciplină nu poate propune decât sancţiunile disciplinare prevăzute de lege; … g) unicitatea sancţiunii, conform căreia pentru o abatere disciplinară nu se poate aplica decât o singură sancţiune disciplinară. … +
Articolul 11Comisia de disciplină are următoarele atribuţii principale:a) cercetează abaterile disciplinare pentru care a fost sesizată; … b) propune aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 15 alin. (1)lit. b)-e); … c) propune menţinerea, modificarea sau anularea sancţiunii disciplinare aplicate în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. a) în cazul în care această măsură a fost contestată la preşedintele Consiliului Concurenţei; … d) întocmeşte rapoarte cu privire la fiecare cauză pentru care a fost sesizată, pe care le înaintează preşedintelui Consiliului Concurenţei. … +
Articolul 12(1) Sesizarea îndreptată împotriva unui funcţionar public din cadrul Consiliului Concurenţei se adresează comisiei de disciplină a instituţiei. … (2) În cazul în care sesizarea a fost adresată preşedintelui Consiliului Concurenţei ori conducătorului compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public a cărui faptă este sesizată, acesta are obligaţia să o transmită de îndată comisiei de disciplină. … (3) Sesizarea se poate face în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă de către preşedintele Consiliului Concurenţei, conducătorul compartimentului sau persoana care se consideră vătămata de fapta unui funcţionar public, dar nu mai târziu de două luni de la data săvârşirii faptei care constituie abatere disciplinară. … (4) Funcţionarul public a cărui faptă se cercetează se înfăţişează personal în faţa comisiei de disciplină. Funcţionarul public îşi poate exercita dreptul la apărare prin asistarea de către un avocat sau prin reprezentare. … +
Articolul 13(1) La individualizarea sancţiunii disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii disciplinare, împrejurările în care aceasta a fost săvârşită, gradul de vinovăţie şi consecinţele abaterii, comportarea generală în timpul serviciului a funcţionarului public, precum şi de existenţa în antecedentele acestuia a altor sancţiuni disciplinare. … (2) Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de cel mult 6 luni de la data săvârşirii abaterilor. … +
Articolul 14(1) Comisia de disciplină poate să propună: … a) sancţiunea disciplinară aplicabilă, în cazul în care s-a dovedit săvârşirea abaterii disciplinare de către funcţionarul public; … b) clasarea sesizării, atunci când nu se confirmă săvârşirea unei abateri disciplinare. … (2) În cazul în care comisia de disciplină are indicii că fapta săvârşită de funcţionarul public poate fi considerată infracţiune, propune preşedintelui Consiliului Concurenţei sesizarea organelor de cercetare penală. Preşedintele Consiliului Concurenţei va sesiza de îndată organele de cercetare penală. … +
Articolul 15(1) Sancţiunile disciplinare sunt: … a) mustrare scrisă; … b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la 3 luni; … c) suspendarea dreptului de avansare în gradele de salarizare sau, după caz, de promovare în funcţia publică pe o perioadă de la 1 la 3 ani; … d) trecerea într-o funcţie publică inferioară pe o perioadă de până la un an, cu diminuarea corespunzătoare a salariului; … e) destituirea din funcţia publică. … (2) Sancţiunea disciplinară prevăzută la art. 15 alin. (1) lit. a) se poate aplica direct de către preşedintele Consiliului Concurenţei, la propunerea conducătorului compartimentului în care funcţionează cel în cauză. … (3) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b)- e) se aplică de preşedintele Consiliului Concurenţei, la propunerea comisiei de disciplină. … +
Articolul 16(1) Actul administrativ de sancţionare a funcţionarului public este emis de preşedintele Consiliului Concurenţei, în temeiul prerogativelor disciplinare conferite de Legea Concurenţei nr. 21/1996 şi de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Actul administrativ de sancţionare se emite în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii raportului comisiei de disciplină şi se comunică funcţionarului public sancţionat, în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii. … +
Articolul 17(1) Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea disciplinară aplicată se poate adresa Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care, potrivit legii, are legitimare procesuală activă şi poate dispune efectuarea unui control asupra modului cum autorităţile sau instituţiile publice respectă legislaţia referitoare la funcţia publică şi funcţionarii publici. … (2) Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea disciplinara aplicata se poate adresa instanţei de contencios administrativ, solicitând anularea sau modificarea, după caz, a ordinului sau dispoziţiei de sancţionare. … +
Articolul 18Dispoziţiile prezentului capitol se completează cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor public, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 7/2004 privind codul de conduita a funcţionarilor publici, precum şi cu procedura reglementata prin Hotărârea Guvernului nr. 1210/2003 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină şi a comisiilor paritare din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice. +
Capitolul IIIReglementari privind regimul disciplinar aplicabil personalului contractual din cadrul Consiliului Concurenţei +
Articolul 19Personalul contractual din cadrul Consiliului Concurenţei are următoarele obligaţii:a) obligaţia de a îndeplini atribuţiile care îi revin conform fişelor postului şi de a se abţine de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii instituţiei; … b) obligaţia de a respecta disciplina muncii; … c) obligaţia de a respecta prevederile cuprinse în contractul individual de muncă, prezentul Regulament şi normele interne ale Consiliului Concurenţei; … d) obligaţia de fidelitate faţă de angajator în executarea atribuţiilor de serviciu; … e) obligaţia de a respecta secretul de stat şi secretul de serviciu, precum şi confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele care privesc activitatea instituţiei, de care ia cunoştinţă, în condiţiile legii, cu excepţia informaţiilor de interes public. … f) obligaţia de a respecta dispoziţiile şefilor ierarhici superiori, cu excepţia cazului în care apreciază că acestea contravin dispoziţiilor legale, când poate refuza executarea dispoziţiei, în scris şi motivat. … g) obligaţia de a respecta programul de lucru şi de a folosi timpul de lucru exclusiv în scopul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu, precum şi de a nu desfăşura în incinta instituţiei activităţi care exced atribuţiilor prevăzute în fisa postului. … +
Articolul 20(1) Preşedintele Consiliului Concurenţei dispune de prerogativă disciplinară, în conformitate cu dispoziţiile art. 22 alin. (1), teza a II-a din Legea nr. 21/1996, având dreptul de a aplica, în condiţiile prevederilor prezentului Regulament, sancţiuni disciplinare angajaţilor contractuali ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară. … (2) Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către angajat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul, contractul individual de muncă, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici, precum şi prevederile cuprinse în fişa postului. … +
Articolul 21Constituie abateri disciplinare:a) nerespectarea obligaţiilor stabilite prin contractul individual de muncă; … b) refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile şi atribuţiile prevăzute în fisa postului; … c) întârzierea sistematica în efectuarea lucrărilor; … d) neglijenta repetata în rezolvarea lucrărilor; … e) întârzierea, în mod repetat, de la ora de începere a programului de lucru; … f) absenţe nemotivate de la serviciu; … g) părăsirea serviciului fără motiv întemeiat şi fără a avea, în prealabil, aprobarea şefului ierarhic; … h) atitudinile sau manifestările necivilizate faţă de ceilalţi salariaţi, care lezează demnitatea acestora, aduc prejudicii desfăşurării normale a activităţii lor sau conduc la deteriorarea climatului de muncă în cadrul instituţiei; … i) reclamaţiile calomnioase, nefondate, prin care se aduc prejudicii morale sau materiale instituţiei, conducerii sau salariaţilor acesteia; … j) atitudinile ireverenţioase în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu; … k) manifestări care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurenţei; … l) desfăşurarea unor activităţi cu caracter politic în incinta Consiliului Concurenţei; … m) desfăşurarea unei activităţi personale sau private în timpul orelor de program; … n) fumatul în incinta instituţiei, în alte spatii decât cele special destinate, precum şi încălcarea regulilor de igienă şi securitate; … o) intrarea şi rămânerea în instituţie sub influenţa băuturilor alcoolice; … p) încălcarea oricărei alte dispoziţii din prezenta reglementare interna; … q) orice alte fapte interzise de lege. … +
Articolul 22Sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica preşedintele Consiliului Concurenţei în cazul în care angajatul săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:a) avertismentul scris; … b) suspendarea contractului individual de muncă pentru o perioadă ce nu poate depăşi 10 zile lucrătoare; … c) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile; … d) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%; … e) reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, şi a indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%; … f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă. … +
Articolul 23(1) Amenzile disciplinare sunt interzise. … (2) Pentru aceeaşi abatere disciplinară se poate aplica numai o singură sancţiune. … +
Articolul 24Preşedintele Consiliului Concurenţei dispune stabilirea sancţiunii disciplinare aplicabilă, în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de angajat, avându-se în vedere următoarele criterii de individualizare:a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită; … b) gradul de vinovăţie a angajatului; … c) consecinţele abaterii disciplinare; … d) comportarea generală în serviciu a angajatului; … e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta. … +
Articolul 25(1) Cu excepţia celei prevăzute la art. 22 lit. a), nici o altă sancţiune disciplinara nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile. … (2) În vederea desfăşurării cercetării disciplinare prealabile, angajatul va fi convocat în scris de persoana împuternicită de către preşedintele Consiliului Concurenţei să realizeze cercetarea, precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii. … (3) Neprezentarea angajatului la convocarea făcută în condiţiile prevăzute la alin. (2) fără un motiv obiectiv dă dreptul preşedintelui Consiliului Concurenţei să dispună sancţionarea, fără efectuarea cercetării disciplinare prealabile. … (4) În cursul cercetării disciplinare prealabile angajatul are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite să realizeze cercetarea, toate probele şi motivaţiile pe care le consideră necesare, precum şi dreptul să fie asistat, la cererea sa, de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este. … (5) Dovada îndeplinirii acestei proceduri se va realiza prin întocmirea unui proces-verbal. … +
Articolul 26(1) Preşedintele Consiliului Concurenţei dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei. … (2) Sub sancţiunea nulităţii absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu: … a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară; … b) precizarea prevederilor din statutul de personal, prezentul regulament sau a celor cuprinse în fisa postului, care au fost încălcate de angajat; … c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de angajat în timpul cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care, în condiţiile prevăzute la art. 267 alin. (3), nu a fost efectuată cercetarea; … d) temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică; … e) termenul în care sancţiunea poate fi contestată; … f) instanţa competentă la care sancţiunea poate fi contestată. … (3) Decizia de sancţionare se comunică angajatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii şi produce efecte de la data comunicării. … (4) Comunicarea se predă personal angajatului, cu semnătură de primire, ori, în caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau reşedinţa comunicată de acesta. … (5) Decizia de sancţionare poate fi contestată de angajat la instanţele judecătoreşti competente în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării. … +
Articolul 27Prevederile prezentului capitol se completează cu dispoziţiile cuprinse în legislaţia muncii în vigoare.Dispoziţii finale +
Articolul 28Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I.________________