ORDIN nr. 654 din 8 mai 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 369 din 30 mai 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 256 21/02/2006
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 25ABROGA PEORDIN 1414 01/10/2001
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 3 04/01/2001 ART. 4
ActulPENTRU APLICAREAOG (R) 38 30/01/2000
ActulREFERIRE LAOG (R) 38 30/01/2000 ART. 17
ActulREFERIRE LAOG (R) 19 18/08/1997 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/04/1993
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 69
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 70
ART. 1REFERIRE LALEGE 639 16/11/2001
ART. 1REFERIRE LAORDONANTA 50 23/08/2001
ART. 1REFERIRE LAMEMORANDUM 07/04/2000
ART. 2REFERIRE LALEGE 639 16/11/2001
ART. 2REFERIRE LAORDONANTA 50 23/08/2001
ART. 2REFERIRE LALEGE 19 22/02/2001
ART. 2REFERIRE LALEGE 158 03/10/2000
ART. 2REFERIRE LAOG 15 27/01/2000
ART. 2REFERIRE LAMEMORANDUM 07/04/2000
ART. 2REFERIRE LAOG 56 24/08/1999
ART. 2REFERIRE LALEGE 6 08/03/1993
ART. 2REFERIRE LALEGE 107 03/10/1992
ART. 2REFERIRE LAPROTOCOL 27/11/1992
ART. 2REFERIRE LADECRET 80 02/03/1979
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 07/07/1978
ART. 2REFERIRE LAPROTOCOL 17/02/1978
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 147 29/10/1976
ART. 2REFERIRE LADECRET 23 03/02/1976
ART. 2REFERIRE LADECRET 239 23/12/1974
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 02/11/1973
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 10/10/1972
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 10/10/1972
ART. 2REFERIRE LADECRET 80 16/03/1971
ART. 2REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 01/01/1969
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 05/04/1966
ART. 25ABROGA PEORDIN 1414 01/10/2001
ART. 25REFERIRE LAOG (R) 38 30/01/2000
ANEXA 2REFERIRE LACOD INTERN 04/11/1993
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 107 03/10/1992
ANEXA 2REFERIRE LACONVENTIE 07/07/1978
ANEXA 2REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 947 21/06/2001
ANEXA 5REFERIRE LAORDIN 538 07/04/2003
ANEXA 6REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ANEXA 7REFERIRE LALEGE 107 03/10/1992
ANEXA 7REFERIRE LACONVENTIE 07/07/1978
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 256 21/02/2006
ActulREFERIT DEHG 196 09/02/2006
ActulREFERIT DENORMA 09/02/2006
ActulREFERIT DEORDIN 1172 22/06/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 22/06/2004

pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime sub pavilion străin care utilizează porturile sau instalaţiile româneşti din largul marii, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc (controlul statului portului)



Având în vedere prevederile art. 69 şi ale art. 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, şi ale Directivei Consiliului Uniunii Europene 95/21/CE din 19 iunie 1995, amendata prin directivele Consiliului Uniunii Europene 98/25/CE din 27 aprilie 1998, 98/42/CE din 19 iunie 1998, 99/97/CE din 13 decembrie 1999 şi 2001/106/CE din 19 decembrie 2001 privind standardele internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi condiţiile de viaţa şi munca la bordul navelor care navighează spre sau dinspre porturi ale statelor membre ale Comunităţii Europene, ale Directivei Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene 99/95/CE privind implementarea prevederilor referitoare la durata muncii navigatorilor la bordul navelor, precum şi ale Directivei Consiliului Uniunii Europene 96/40/CE din 25 iunie 1996 privind modelul comun al documentului de identitate pentru inspectorii care efectuează controlul statului portului,în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime sub pavilion străin care utilizează porturile sau instalaţiile româneşti din largul marii, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc, republicată, ale art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei emite următorul ordin: + 
Articolul 1ScopScopul prezentului ordin este reducerea drastica a numărului de nave maritime substandard, care arboreaza pavilion străin, care navighează în apele aflate sub jurisdicţia României, prin:a) creşterea conformitatii navelor, indiferent de pavilionul acestora, cu prevederile din legislaţia naţionala şi internaţională relevantă privind siguranţa maritima, a protecţiei mediului înconjurător şi a condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul acestora;b) stabilirea unui criteriu comun pentru controlul navelor maritime, de către România, în calitate de statul portului, armonizarea procedurilor de inspecţie şi reţinere, luându-se în considerare angajamentul propriu făcut de autorităţile maritime ale statelor membre ale Memorandumului de înţelegere privind controlul statului portului în regiunea Marii Negre, semnat la Istanbul la 7 aprilie 2000, ratificat de România prin Ordonanţa Guvernului nr. 50/2001, aprobată prin Legea nr. 639/2001.
 + 
Articolul 2DefiniţiiTermenii folosiţi în prezentul ordin şi în anexele la acesta au următorul înţeles:a) Autoritate competenţa – Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de stat în domeniul transporturilor maritime, denumit în continuare MLPTL;b) Autoritatea Navala Română – organ tehnic de specialitate din subordinea MLPTL, căruia i se deleagă competentele pentru activitatea de control al statului portului – PSC, denumit în continuare ANR;c) Administraţia statului pavilionului – administraţia statului al cărui pavilion este indreptatita nava sa îl arboreze;d) Convenţii:● Convenţia internationala asupra liniilor de încărcare, încheiată la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;● Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;● Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, modificată prin Protocolul din 1978, încheiat la Londra la data de 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;● Convenţia internationala privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992;● Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, încheiată la Londra la 20 octombrie 1972 (COLREG 72), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;● Convenţia internationala asupra masurarii tonajului navelor, încheiată la Londra la 23 iunie 1969 (TONNAGE 69), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976, cu modificările ulterioare;● Convenţia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor comerciale şi a Protocolului din 1966 la aceasta convenţie, adoptată la Conferinţa Generală a Organizaţiei Internaţionale a Muncii la Geneva la 29 octombrie 1976 (ILO 147), ratificată de România prin Ordonanţa Guvernului nr. 56/1999, aprobată prin Legea nr. 19/2001;● Protocolul din 1992 pentru amendarea Convenţiei internaţionale privind răspunderea civilă pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1969, încheiat la Londra la 27 noiembrie 1992 (CLC 92), la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/2000, aprobată prin Legea nr. 158/2000;e) MOU – Memorandumul de înţelegere privind controlul statului portului în regiunea Marii Negre, semnat la Istanbul la 7 aprilie 2000, ratificat de către România prin Ordonanţa Guvernului nr. 50/2001, aprobată prin Legea nr. 639/2001;f) sistemul informaţional – sistemul de informaţii pentru Marea Neagra (BSIS) organizat în scopul schimbului de informaţii privind inspecţiile statului portului în conformitate cu anexa nr. 9 la MOU;g) Secretariatul tehnic – organism nonprofit, independent, situat în Istanbul, Turcia, ale cărui sarcini sunt cuprinse în anexa nr. 11 la MOU;h) nava – orice nava maritima căreia i se aplică una sau mai multe convenţii şi care arboreaza pavilionul unui stat străin;i) instalaţii din largul marii – instalaţii fixe sau mobile care operează pe sau deasupra platoului continental românesc;j) inspector PSC – persoana fizica autorizata de autoritatea competentă să efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului – PSC şi care îşi angajează răspunderea în faţa autorităţii competente;k) inspecţie – verificarea la bordul unei nave a valabilităţii certificatelor statutare, a documentelor necesare, a stării navei, a echipamentelor sale şi a echipajului acesteia, precum şi a condiţiilor de muncă şi viaţa la bord ale echipajului;l) inspecţie mai detaliată – inspecţia în timpul căreia nava, echipamentele şi echipajul acesteia, în totalitate sau în parte, în circumstanţele prevăzute la art. 6 alin. (3), fac obiectul unei inspecţii mai amanuntite, care include construcţia navei, echipamentele, echipajul, condiţiile de muncă şi viaţa la bord ale acesteia, precum şi conformitatea cu procedurile operationale de la bord;m) inspecţie extinsă – o inspecţie asa cum se prevede la art. 7;n) reţinere – măsura luată de ANR atunci când starea navei sau a echipajului acesteia nu corespunde în mod substanţial cu prevederile convenţiilor aplicabile, cu scopul de a se asigura ca nava nu va naviga şi nu îşi va continua voiajul dacă prezintă un pericol pentru echipaj, pasageri sau va prezenta o ameninţare pentru siguranţa mediului marin, indiferent dacă aceasta acţiune afectează sau nu programul normal al navei;o) stoparea operaţiunilor – interdicţia pentru o nava de a opera datorită deficienţelor constatate cu ocazia inspecţiei, operare care, dacă ar continua, ar constitui un pericol pentru echipaj, pentru nava, pentru port sau pentru instalaţiile din largul marii;p) factor de risc – termen generic care înseamnă elementele prioritare în alegerea navelor pentru inspecţia PSC, menţionate în anexele nr. 1 şi 5.
 + 
Articolul 3Domeniu de aplicare(1) Prevederile prezentului ordin se aplică oricărei nave şi echipajului sau, care;a) soseste într-un port românesc ori acosteaza la instalaţiile româneşti din largul marii; sau,b) ancoreaza în rada unui port românesc sau în zona instalaţiilor româneşti din largul marii în vederea operarii.(2) Prevederile alin. (1) nu trebuie să afecteze drepturile de intervenţie ale României sub incidenţa convenţiilor internaţionale aplicabile.(3) În cazul navelor cu un tonaj brut mai mic de 500, ANR va aplica numai acele cerinţe ale convenţiilor care sunt aplicabile, la care România este parte, şi în măsura în care o convenţie nu se aplică, la care România nu este parte, va lua toate măsurile necesare pentru a se asigura ca aceste nave nu constituie un pericol real pentru siguranţa, sănătate sau mediu. Pentru aplicarea acestui alineat ANR se va ghida după anexa nr. 3 la MOU.(4) în cazul în care inspecţia se efectuează la o nava care arboreaza pavilionul unui stat care nu este parte la una sau mai multe convenţii aplicabile, ANR va aplica un tratament similar cu cel pe care îl aplica unei nave al cărui stat de pavilion este parte la convenţia sau convenţiile respective.(5) Sunt exceptate de la prevederile prezentului ordin navele de pescuit, navele militare, navele auxiliare, navele construite din lemn, navele guvernamentale exploatate în scopuri necomerciale, precum şi navele de agrement care nu sunt angajate în comerţ.
 + 
Articolul 4Corpul de inspectori PSCANR va menţine un număr suficient de inspectori calificaţi şi autorizaţi pentru inspecţia navelor şi va trebui sa ia toate măsurile care se impun pentru ca aceştia să îşi îndeplinească atribuţiile în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 5Obligaţii privind inspecţiile(1) Numărul total de inspecţii la nave, efectuate de către ANR în cursul unui an, asa cum se face referire la alin. (2) şi la art. 7, va fi de cel puţin 25% din numărul total de nave sub pavilion străin care intră în porturile româneşti, având ca baza de calcul navele străine intrate în ultimii 3 ani calendaristici.(2) Sub rezerva prevederilor art. 8, ANR va efectua inspecţia oricărei nave, cu excepţia navelor care prezintă un factor de risc mai mare de 50, în conformitate cu prevederile art. 6, cu condiţia ca respectiva nava sa fi făcut obiectul unei inspecţii detaliate într-un port MOU), într-o perioadă mai mare de 30 de zile.(3) La selectarea altor nave pentru inspecţie, ANR trebuie să stabilească ordinea priorităţii astfel:a) primele nave selectate pentru inspecţie trebuie să fie cele care se încadrează în criteriile prevăzute în anexa nr. 1, pct. 1, indiferent de factorul lor de risc;b) navele care se încadrează în criteriile prevăzute în anexa nr. 1 pct. II trebuie selectate în ordine descrescătoare, în funcţie de ordinea de prioritate rezultată din valoarea factorului lor de risc calculată de sistemul informaţional în mod automat.(4) ANR nu va inspecta o nava deja inspectata într-o perioadă anterioară de 6 luni în orice stat parte la MOU, cu condiţia ca:a) nava sa nu fie încadrată în criteriile prevăzute în anexa nr. 1;b) nava sa nu fi avut vreo deficienta în raportul ultimei inspecţii;c) sa nu existe motive întemeiate pentru a efectua o inspecţie;d) nava sa nu se încadrează în prevederile alin. (2).(5) ANR trebuie să coopereze cu Secretariatul tehnic în vederea dezvoltării practicilor şi prioritatilor care să conducă la identificarea efectivă a navelor care ar putea prezenta deficiente.
 + 
Articolul 6Procedura de inspecţie(1) În timpul inspecţiei inspectorii PSC vor verifica cel puţin:a) valabilitatea certificatelor şi documentelor prevăzute în anexa nr. 2, după tipul navei;b) starea generală a navei, inclusiv sala maşinilor, spaţiile de cazare şi condiţiile de igiena de la bord.(2) Inspectorul PSC are dreptul de a verifica toate certificatele şi documentele relevante, care trebuie să existe la bord în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 2.(3) În cazul în care inspectorul PSC are motive întemeiate sa creadă, după inspecţia la care se face referire la alin. (1) şi (2), ca starea navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia nu corespunde în mod substanţial cerinţelor unei convenţii aplicabile, poate decide efectuarea unei inspecţii mai detaliate, care va include verificarea conformitatii cu cerinţele operationale de la bord. Motive întemeiate exista atunci când inspectorul PSC descoperă probe care, în baza judecaţii sale profesionale, impun o inspecţie mai detaliată a navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia. Motive întemeiate sunt prevăzute în anexa nr. 3.(4) Procedurile relevante şi liniile directoare pentru controlul navelor sunt prevăzute în anexa nr. 4.
 + 
Articolul 7Inspecţia extinsă obligatorie pentru anumite nave(1) O nava aflată în una dintre categoriile celor prevăzute în anexa nr. 5 secţiunea A este pasibila a fi supusă unei inspecţii extinse după o perioadă de 12 luni de la ultima inspecţie extinsă la care a fost supusă într-un port al unui stat membru al MOU.(2) Dacă o astfel de nava a fost selectata pentru inspecţie în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) şi (3), trebuie efectuată o inspecţie extinsă. Totuşi o inspecţie în conformitate cu prevederile art. 6 poate fi efectuată şi între doua inspecţii extinse.(3) În conformitate cu prevederile alin. (1), la sosirea unei nave într-un port românesc, operatorul sau comandantul acesteia trebuie să comunice ANR toate informaţiile cuprinse în anexa nr. 5 secţiunea B, dacă au trecut 12 luni de la efectuarea ultimei inspecţii extinse. Aceasta informaţie trebuie pusă la dispoziţie cu cel puţin 3 zile înainte de timpul estimat de sosire a navei în port sau înainte de plecarea navei din ultimul port dacă voiajul între cele doua porturi durează mai puţin de 3 zile.(4) O nava care nu se conformează prevederilor alin. (3) trebuie să facă obiectul unei inspecţii extinse în portul de destinaţie.(5) Sub rezerva prevederilor art. 10, ANR va efectua o inspecţie extinsă la oricare nava căreia îi sunt aplicabile prevederile alin. (3) şi (4) şi care are un factor de risc de 7 sau mai mare, la sosirea în primul port românesc, cu condiţia ca respectiva nava sa fi făcut obiectul unei inspecţii extinse într-o perioadă mai mare de 12 luni. În cazul în care ANR nu este capabilă sa mărească în timp capacitatea de a efectua toate inspecţiile adiţionale necesare, în particular problemele legate de recrutarea şi pregătirea inspectorilor, acesteia i se va permite să se conformeze acestei prevederi în mod gradual.(6) Inspecţiile extinse trebuie efectuate în conformitate cu procedurile prevăzute în anexa nr. 5 secţiunea C.
 + 
Articolul 8Procedura aplicabilă în cazul în care anumite nave nu pot fi inspectate(1) În cazul în care, din motive operationale, ANR nu poate efectua inspecţia unei nave care are un factor de risc mai mare de 50, asa cum prevede art. 5 alin. (2), sau o inspecţie extinsă, asa cum prevede art. 7 alin. (5), ANR va informa fără întârziere sistemul informaţional.(2) Situaţiile prevăzute la alin. (1) vor fi raportate Secretariatului tehnic la intervale de 6 luni, specificându-se şi motivul pentru care navele respective nu au fost inspectate.(3) Procentul de nave care nu au fost inspectate, conform alin. (1), nu trebuie să depăşească 5% pe an calendaristic din numărul anual eligibil de nave care au sosit în porturile româneşti şi care trebuiau inspectate. Procentul se calculează pe baza ultimilor 3 ani calendaristici pentru care sunt disponibile statistici.(4) Dacă o nava nu a putut fi inspectata într-un port al unui stat membru MOU, în conformitate cu prevederile alin. (1), iar următorul port de escala a respectivei nave este un port românesc, ANR va lua măsuri ca aceasta nava să facă obiectul unei inspecţii, asa cum prevede art. 5 alin. (2), sau unei inspecţii extinse obligatorii, asa cum prevede art. 7 alin. (5), după caz.(5) La 22 iulie 2008 procentul de 5%, la care face referire alin. (3), trebuie amendat pe baza unei evaluări, dacă se considera potrivit.
 + 
Articolul 9Măsuri privind refuzul accesului în porturi româneşti pentru anumite nave(1) ANR trebuie să se asigure ca unei nave aflate în una dintre categoriile prevăzute în anexa nr. 11 secţiunea A i se refuza accesul în porturile româneşti atunci când nava:a) arboreaza pavilionul unui stat aflat pe "lista neagra" publicată în raportul anual al MOU; şib) a fost reţinută mai mult de doua ori în cursul ultimelor 24 de luni într-un port al unui stat semnatar al MOU; sauc) arboreaza pavilionul unui stat nominalizat cu "risc foarte mare" sau cu "risc mare" pe "lista neagra" publicată în raportul anual al MOU; şid) a fost reţinută mai mult decât o dată în ultimele 36 de luni într-un port al unui stat semnatar al MOU.(2) Refuzul accesului devine aplicabil imediat după ce nava a fost autorizata sa plece din portul în care a făcut obiectul unei a doua sau a treia reţineri, după caz.(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) navele aflate în situaţiile prevăzute la art. 14 alin. (6).(4) În conformitate cu prevederile alin. (1), ANR se va conformă procedurilor prevăzute în anexa nr. 11 secţiunea B.(5) ANR trebuie să facă publice informaţiile privind navele cărora li s-a refuzat accesul în porturile româneşti.
 + 
Articolul 10Raportul de inspecţie pentru comandantLa finalizarea inspecţiei, a inspecţiei detaliate sau a inspecţiei extinse, inspectorul PSC trebuie să întocmească un raport de inspecţie în conformitate cu prevederile anexei nr. 9. O copie a raportului de inspecţie va fi transmisă comandantului navei.
 + 
Articolul 11Remediere şi reţinere(1) ANR trebuie să se asigure ca toate deficientele constatate pe timpul inspecţiei la care se face referire în art. 5 alin. (2) şi (3) şi art. 7 sunt sau vor fi remediate în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile.(2) în cazul constatării unor deficiente care pun în pericol în mod evident siguranţa, sănătatea sau mediul, ANR va lua măsura reţinerii navei şi/sau stoparea operaţiunilor. Nota de reţinere a navei sau de stopare a operaţiunilor nu trebuie să fie retrasă până când pericolul nu a fost înlăturat sau până când ANR hotărăşte ca nava poate pleca ori ca operaţiunile pot fi continuate fără nici un risc pentru siguranţa, sănătatea pasagerilor sau a echipajului, fără a prezenta un risc pentru alte nave sau o ameninţare pentru mediul înconjurător.(3) Inspectorul PSC trebuie să trateze cu înalt profesionalism luarea deciziei de reţinere a unei nave sau de a permite acesteia sa plece către următorul port, având în vedere şi circumstanţele specifice voiajului intentionat, şi trebuie să aplice criteriile prevăzute în anexa nr. 6. În aceasta situaţie nava va fi reţinută dacă nu este echipata cu un sistem de înregistrare a datelor voiajului în stare de funcţiune, când utilizarea acestuia este obligatorie asa cum este prevăzut în anexa nr. 12. Dacă aceste deficiente nu pot fi remediate în portul de destinaţie, inspectorul PSC poate permite navei sa plece către cel mai apropiat port convenabil pentru remedierea deficienţelor sau poate să solicite ca remedierea deficienţelor să fie efectuată într-o perioadă de maximum 30 de zile. În acest scop trebuie aplicate procedurile prevăzute la art. 14.(4) În circumstanţe excepţionale, când starea generală a unei nave este în mod evident substandard, inspectorul PSC poate suspenda inspecţia unei nave până când părţile responsabile au luat toate măsurile necesare în vederea conformarii cu cerinţele convenţiilor aplicabile.(5) În situaţia în care inspecţiile la care se face referire în art. 5 alin. (2) şi (3) şi art. 7 au ca rezultat o reţinere, ANR va informa imediat, în scris, administraţia statului pavilionului ori, când acest lucru nu este posibil, Consulatul sau, în absenta acestuia, cea mai apropiată reprezentanta diplomatică a statului pavilionului despre toate circumstanţele care au dus la reţinerea navei. În plus, când acest lucru este relevant, în conformitate cu convenţiile internaţionale, vor fi informati şi inspectorii nominalizaţi sau organizaţiile recunoscute, responsabile pentru eliberarea certificatelor de clasa sau a certificatelor eliberate în numele statului de pavilion.(6) Prevederile prezentului ordin nu trebuie să aducă atingere cerinţelor suplimentare ale convenţiilor privind procedurile de notificare şi raportare referitoare la controlul statului portului – PSC.(7) În exercitarea controlului statului portului – PSC, în conformitate cu prevederile prezentului ordin, inspectorul PSC va face toate eforturile posibile pentru a evita reţinerea sau întârzierea nejustificată a unei nave.(8) Dacă o nava este reţinută sau intarziata în mod nejustificat, operatorul ori armatorul navei este îndreptăţit la despăgubire pentru orice pierdere sau prejudiciu suferit. În toate cazurile proba reţinerii sau întârzierii nejustificate cade în sarcina operatorului ori a armatorului navei.
 + 
Articolul 12Proceduri aplicabile în absenta certificatelor ISM(1) Dacă în timpul inspecţiei unei nave care se afla într-un port românesc se constată că certificatul de management al siguranţei (SMC) sau copia documentului de conformitate (DOC), eliberate în conformitate cu prevederile Codului internaţional de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii (Codul ISM), lipseşte, inspectorul PSC trebuie să ia măsura reţinerii navei respective.(2) Totuşi, în condiţiile în care în timpul inspecţiei nu au fost constatate alte deficiente care să conducă la reţinerea navei, absenta documentelor prevăzute la alin. (1) poate determina inspectorul PSC sa ridice măsura reţinerii navei, pentru a evita congestionarea portului. Ori de câte ori ia o astfel de decizie ANR trebuie să informeze de îndată autorităţile competente ale celorlalte state membre ale MOU.(3) Când navelor li se permite sa plece din port în circumstanţele la care face referire alin. (2), ANR va interzice accesul acelor nave în toate porturile româneşti până când operatorul sau armatorul navei demonstreaza ca nava are certificate valabile eliberate în conformitate cu Codul ISM. Sunt exceptate situaţiile la care face referire art. 14 alin. (6). Când sunt constatate deficiente care sunt prevăzute la art. 11 alin. (2) şi care nu pot fi remediate în portul de reţinere, trebuie aplicate, de asemenea, şi prevederile art. 14.
 + 
Articolul 13Dreptul la contestaţie(1) Operatorul, armatorul sau reprezentantul navei are dreptul de a contesta decizia ANR de a retine sau de a interzice accesul navei în porturile româneşti. Contestaţia nu determina suspendarea măsurii de reţinere sau de refuz al accesului în porturile româneşti.(2) În acest scop ANR va stabili proceduri adecvate în conformitate cu prevederile legale.(3) ANR trebuie să informeze comandantul navei despre dreptul sau la contestaţie, la care se face referire la alin. (1).
 + 
Articolul 14Proceduri ulterioare inspecţiilor şi reţinerii(1) Atunci când deficientele prevăzute la art. 11 alin. (2) nu pot fi remediate în portul de inspecţie, inspectorul PSC poate permite navei în cauza sa plece spre cel mai apropiat şantier naval de reparaţii disponibil pe care îl aleg comandantul şi autoritatea statului pavilionului, dacă se face dovada conformarii cu condiţiile stabilite de autoritatea statului pavilionului şi agreate de inspectorul PSC. Aceste condiţii trebuie să garanteze ca nava poate pleca fără a prezenta un risc pentru siguranţa şi sănătatea pasagerilor, a echipajului, nu prezintă risc pentru alte nave şi fără să fie o ameninţare la adresa mediului marin.(2) În cazul prevăzut la alin. (1) ANR trebuie să informeze autoritatea competentă a statului portului unde se afla şantierul de reparaţii, autorităţile menţionate la art. 11 alin. (5) şi, după caz, orice alte autorităţi interesate, despre toate condiţiile stabilite înainte de plecarea în voiaj.(3) Notificarea autorităţilor prevăzute la art. 11 alin. (5) se va face în conformitate cu prevederile anexei nr. 8 la MOU.(4) În cazul în care ANR primeşte de la autoritatea competentă o notificare, conform alin. (2), ANR va informa respectiva autoritate despre măsurile luate.(5) În cazul în care ANR primeşte o notificare conform alin. (4) şi constata ca nava respectiva:a) nu respecta condiţiile stabilite de autoritatea competentă a statului în al cărui port s-a efectuat inspecţia; saub) nu se conformează cerinţelor convenţiilor aplicabile şi nu a intrat în şantierul naval stabilit,ANR va refuza accesul respectivei nave în porturile româneşti până când armatorul sau operatorul acesteia nu face dovada ca respecta cerinţele autorităţii care a făcut inspecţia şi prevederile convenţiilor aplicabile.(6) În cazurile prevăzute la alin. (5) lit. a), ANR va informa imediat despre acest lucru toate celelalte autorităţi competente din cadrul MOU.(7) În cazurile prevăzute la alin. (5) lit. b), dacă şantierul naval pentru reparaţii se afla în România, ANR va informa imediat toate celelalte autorităţi competente din cadrul MOU.(8) Înaintea refuzului accesului unei nave în porturile româneşti, ANR poate solicita consultări prealabile administraţiei statului pavilionului navei.(9) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (4), accesul unei nave într-un port românesc poate fi permis de către ANR în caz de forta majoră sau de deteriorare considerabila a condiţiilor de siguranţă a navei, pentru a reduce sau minimiza riscul de poluare sau pentru a remedia deficientele, cu condiţia ca măsurile necesare pentru intrarea navei în siguranţa în port sa fi fost implementate de armator, operator sau comandantul navei până la nivelul cerinţelor ANR care îşi da acest acord.
 + 
Articolul 15Profilul profesional al inspectorilor(1) Inspecţiile trebuie efectuate numai de către inspectorii PSC care îndeplinesc criteriile de calificare prevăzute în anexa nr. 7.(2) Atunci când inspectorul PSC nu are experienta profesională, acesta poate fi asistat de către o persoană având calificarea şi experienta necesare.(3) Inspectorii care efectuează inspecţia PSC şi persoanele care îi asista trebuie să nu aibă nici un interes comercial atât în portul de inspecţie, cat şi la nava inspectata, sa nu fie angajaţi şi nici sa nu fie folosiţi în numele unor organizaţii neguvernamentale care eliberează certificate statutare sau de clasa ori care efectuează inspecţiile necesare eliberării acelor certificate pentru nave.(4) Fiecare inspector PSC va avea un document personal, sub forma unui document de identitate eliberat de autoritatea competentă, în conformitate cu legislaţia naţionala, care să indice ca inspectorul PSC este autorizat să efectueze inspecţii PSC în numele statului portului. Forma şi conţinutul documentului de identitate sunt prevăzute în anexa nr. 13.
 + 
Articolul 16Rapoarte de la piloti şi autorităţi portuare(1) Pilotii care efectuează manevra de acostare sau de plecare a navelor de la cheu ori cei angajaţi în pilotarea navelor în porturile româneşti, care sunt sub incidenţa MOU, vor informa imediat ANR, ori de câte ori constata, pe timpul desfăşurării normale a atribuţiilor care le revin la bord, ca nava prezintă deficiente care pot prejudicia siguranţa navigaţiei, a navei sau pot constitui un pericol major pentru mediul marin.(2) Atunci când autorităţile portuare, pe timpul exercitării atribuţiilor normale de serviciu, afla ca o nava din port are deficiente care pot prejudicia siguranţa navei sau care pot constitui un pericol pentru mediul marin, trebuie să informeze imediat ANR.
 + 
Articolul 17Cooperarea(1) Autorităţile competente, alte autorităţi portuare relevante şi operatorii portuari trebuie să coopereze cu ANR pentru ca aceasta să poată obţine toate informaţiile relevante cu privire la navele care intră în porturile româneşti.(2) ANR trebuie să stabilească sistemul privind schimbul de informaţii şi de cooperare cu celelalte autorităţi portuare şi sa menţină legături operationale între ele, precum şi cu sistemul informaţional al bazei de date. Pentru desfăşurarea inspecţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) şi (3) şi art. (7), inspectorii PSC trebuie să consulte baze de date publice şi private care conţin informaţii despre nave, accesibile prin sistemul informaţional Equasis.(3) Informaţiile la care se face referire la alin. (2) trebuie să fie cele prevăzute în anexa nr. 9 la MOU, respectând astfel conformitatea cu prevederile art. 18.
 + 
Articolul 18Publicarea informaţiilor(1) ANR trebuie să ia măsurile necesare în vederea asigurării ca informaţiile prevăzute în anexa nr. 8 pct. I privind navele care au fost reţinute în porturi sau cărora li s-a interzis accesul într-un port românesc în decursul lunii anterioare sunt publicate cel puţin o dată pe luna.(2) Informaţiile prevăzute în anexa nr. 8 pct. I şi II şi informaţiile privind schimbarea, suspendarea şi retragerea clasei, care se vor face în conformitate cu legislaţia naţionala în vigoare, trebuie să fie disponibile în sistemul informaţional al bazei de date. Acestea vor fi făcute publice prin sistemul informaţional Equasis, cat mai curând posibil, după finalizarea inspecţiei sau după ce reţinerea a fost ridicată.(3) ANR va coopera cu statele membre MOU pentru stabilirea şi funcţionarea sistemului informaţional la care se face referire la alin. (2).(4) Când este cazul, sistemul informaţional va fi modificat în scopul implementarii prevederilor menţionate mai sus.
 + 
Articolul 19Rambursarea costurilor(1) Dacă inspecţiile la care se face referire la art. 6 şi 7 constata deficiente în legătură cu cerinţele unei convenţii aplicabile, deficiente care duc la reţinerea unei nave, atunci toate costurile în legătură cu inspecţiile trebuie să fie suportate de armator, operator sau de reprezentantul acestora în portul respectiv.(2) Contravaloarea cheltuielilor legate de inspecţiile efectuate de către ANR conform prevederilor art. 14 alin. (5) va fi suportată de armatorul sau operatorul navei.(3) În cazul reţinerii unei nave pentru deficiente sau lipsa certificatelor valabile, asa cum este prevăzut la art. 11 şi în anexa nr. 6, costurile în legătură cu reţinerea navei în port vor fi suportate de armatorul sau operatorul navei.(4) Reţinerea nu va fi ridicată decât după plata integrală sau după ce a fost depusa o garanţie suficienta pentru rambursarea costurilor.
 + 
Articolul 20Informaţii pentru monitorizarea implementariiANR trebuie să pună la dispoziţie informaţiile prevăzute în anexa nr. 10, la intervalele prevăzute de aceasta anexa.
 + 
Articolul 21Proceduri de aplicareÎn aplicarea prezentului ordin, ANR va elabora propriul ghid al inspectorului PSC.
 + 
Articolul 22ImplementareaANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 23Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 24Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 25La data intrării în vigoare a prezentului ordin, se abroga Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.414/2001 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime care utilizează porturile româneşti sau care navighează în apele naţionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 2 noiembrie 2001.p. Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Ileana Tureanu,secretar de statBucureşti, 8 mai 2003.Nr. 654.
 + 
Anexa 1NAVEcare trebuie inspectate cu prioritate[menţionate la art. 5 alin. (3)]I. Factori prioritariUrmătoarele nave trebuie inspectate cu prioritate, indiferent de valoarea factorului de risc:1. navele pentru care ANR a primit de la piloti sau de la autorităţile portuare rapoarte care reclama existenta unor deficiente ce pot prejudicia navigaţia lor în siguranţa, conform art. 16 din ordin;2. navele care nu se conformează prevederilor convenţiilor relevante;3. navele care au făcut obiectul unui raport de notificare primit de la autorităţile altor state;4. navele care fac obiectul unui raport sau al unei plângeri a comandantului, a unui membru din echipaj sau a oricărei alte persoane ori organizaţii care are un interes legitim în operarea în siguranţa a navei, asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bord sau pentru prevenirea poluarii, dacă ANR nu considera raportul sau plângerea ca fiind nefondata. Identitatea persoanei care a întocmit raportul sau plângerea nu trebuie să fie dezvaluita comandantului sau armatorului navei;5. navele care:a) au fost implicate într-o coliziune, au atins fundul marii sau au eşuat în drumul lor către port;b) au fost acuzate de o presupusa încălcare a prevederilor privind descărcarea de substanţe dăunătoare sau efluenti;c) au manevrat într-o maniera dezordonata, nesigura, acolo unde sunt rute adoptate de către IMO, sau nu au fost urmate practicile ori procedurile navigaţiei în siguranţa;saud) au operat într-o asemenea maniera în care ar fi putut pune în pericol persoanele, proprietatea sau mediul;6. navele cărora în cursul ultimelor 6 luni le-a fost suspendată sau retrasă clasa din motive de siguranţă.II. Factori generaliUrmătoarele nave trebuie să fie considerate prioritare pentru inspecţie:1. navele care viziteaza pentru prima data portul ori după o absenta de 12 luni sau mai mult. În aplicarea acestor criterii ANR trebuie să ia în considerare acele inspecţii care au fost efectuate de statele membre ale MOU. În acest scop, în absenta unor date potrivite, ANR se va baza pe informaţiile din baza de date şi va inspecta acele nave care nu au fost înregistrate în baza de date;2. navele care nu au fost inspectate în ultimele 6 luni de către statele membre ale MOU;3. navele ale căror certificate statutare pentru construcţie, echipament şi de clasa nu au fost eliberate, în conformitate cu prevederile convenţiilor relevante, de către organizaţiile recunoscute;4. navele care arboreaza pavilionul unui stat care apare pe "lista neagra" publicată în raportul anual al MOU;5. navele cărora li s-a permis sa părăsească portul în anumite condiţii cum ar fi:a) deficientele să fie remediate înainte de plecare;b) deficientele să fie remediate în următorul port de escala;c) deficientele să fie remediate în 14 zile;d) deficientele pentru care au fost specificate alte condiţii.Se va tine cont dacă au fost luate măsurile necesare şi toate deficientele au fost remediate;6. navele ale căror deficiente au fost înregistrate ca urmare a unei inspecţii anterioare, conform numărului de deficiente;7. navele care au fost reţinute într-un port anterior;8. navele care arboreaza pavilionul unei tari care nu a ratificat toate convenţiile internaţionale relevante la care se face referire în art. 2 din ordin;9. navele clasificate de o societate de clasificare ca având o rata de deficiente peste medie;10. navele din categoriile la care se face referire în anexa nr. 5 secţiunea A;11. navele cu o vechime de peste 13 ani.În determinarea ordinii de prioritate la inspecţie pentru navele enumerate mai sus, inspectorul PSC trebuie să ia în considerare factorul de risc general obţinut din baza de date a sistemului informaţional, conform secţiunii I din anexa nr. 2 la MOU. Un factor de risc general mai înalt este premisa unui grad de prioritate mai ridicat. Factorul de risc general este suma valorilor factorilor de risc aplicabili, asa cum sunt definiţi în cadrul MOU. Punctele 5, 6 şi 7 se vor aplica numai inspecţiilor efectuate în ultimele 12 luni. Factorul de risc general nu va fi mai mic decât suma valorilor prevăzute la punctele 3, 4, 10, 11, 13 şi 14. Totuşi, în scopul aplicării art. 7 alin. (4), factorul de risc general nu trebuie să ia în considerare prevederile pct. 10.
 + 
Anexa 2LISTAcertificatelor şi documentelor[menţionate la art. 6 alin. (1)]1. Certificatul internaţional de tonaj (1969)2. – Certificatul de siguranţă pentru nava de pasageri– Certificatul de siguranţă a construcţiei pentru nava de mărfuri– Certificatul de siguranţă a echipamentului pentru nava de mărfuri– Certificatul de siguranţă radiotelegrafica pentru nava de mărfuri– Certificatul de siguranţă radiotelefonica pentru nava de mărfuri– Certificatul de siguranţă radio pentru nava de mărfuri– Certificatul de scutire, inclusiv lista de mărfuri, acolo unde este cazul– Certificatul de siguranţă pentru nava de mărfuri3. – Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul gazelor lichefiate în vrac– Certificatul de conformitate pentru transportul gazelor lichefiate în vrac4. – Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul substanţelor chimice periculoase în vrac– Certificatul de conformitate pentru transportul substanţelor chimice periculoase în vrac5. Certificatul internaţional pentru prevenirea poluarii cu hidrocarburi de la nave6. Certificatul internaţional pentru prevenirea poluarii la transportul substanţelor lichide nocive în vrac7. – Certificatul internaţional asupra liniilor de încărcare (1966)– Certificatul internaţional de scutire asupra liniilor de încărcare (1966)8. Jurnalul de înregistrare a hidrocarburilor, părţile I şi II9. Jurnalul de înregistrare a mărfii10. Certificatul de echipaj minim de siguranţă10a. Certificate eliberate în concordanta cu Convenţia STCW 197811. Certificate de sănătate (conform Convenţiei ILO nr. 73 privind examinarea medicală a navigatorilor)12. Informaţia de stabilitate13. Copie a documentului de conformitate (DOC) şi Certificatul managementului siguranţei (SMC) eliberat, în conformitate cu Codul internaţional de management pentru operarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii (Codul ISM), (SOLAS 74, cap. IX)14. Certificate de clasificare a navei pentru corp şi maşini, eliberate de societatea de clasificare în speta (vor fi cerute numai dacă nava menţine clasa cu o societate de clasificare)15. Documentul de conformitate cu cerinţele speciale pentru navele care transporta mărfuri periculoase16. Certificatul de siguranţă pentru navele de mare viteza şi permisul de conducere a acestora17. Lista specială sau manifestul mărfurilor periculoase ori planul de încărcare detaliat18. Jurnalul de bord al navei, cu privire la evidenta rolurilor, testelor, exerciţiilor şi jurnalul de înregistrare a inspecţiilor şi întreţinere a mijloacelor de salvare a vieţii, precum şi dispunerea acestora19. Certificatul de siguranţă a navei cu destinaţie specială20. Certificatul de siguranţă pentru platformele de foraj mobile21. Pentru tancurile petroliere, înregistrări privind sistemul de monitorizare şi control al descarcarilor de hidrocarburi pentru ultimul voiaj efectuat în balast22. Planul rolurilor, planul de incendiu, iar pentru navele de pasageri, planul de vitalitate23. SOPEP24. Dosarul cu rapoartele de inspecţie (în cazul vrachierelor şi tancurilor petroliere)25. Rapoartele de inspecţii intensificate anterioare26. Informaţia privind raportul maxim A/A, pentru navele Ro/Ro care transporta şi pasageri27. Documentul de autorizare pentru transportul cerealelor28. Manualul pentru amararea/arimarea mărfurilor29. Jurnalul de înregistrare a gunoaielor şi planul de management al gunoaielor30. Sistemul de ajutor în luarea deciziilor pentru comandantul navei de pasageri31. Planul de cooperare privind căutarea şi salvarea (SAR) pentru navele de pasageri care navighează pe rute fixe32. Lista limitarilor operationale pentru navele de pasageri33. Informaţia pentru vrachiere34. Planul de încărcare/descărcare pentru vrachiere35. Certificat de asigurare sau alta garanţie financiară de răspundere civilă pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi.
 + 
Anexa 3EXEMPLEde "motive întemeiate" pentru o inspecţie mai detaliată[menţionate la art. 6 alin. (3)]1. Navele identificate în anexa nr. 1 pct. I şi pct. II subpct. 3, 4, 5 lit. b) şi c) şi subpct. 82. Jurnalul de înregistrare a hidrocarburilor nu este completat la zi3. Când în timpul examinării certificatelor şi a altor documente sunt descoperite inadvertente4. Indicii ca membrii echipajului nu se conformează cerinţelor Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 947/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind standardele de instruire, confirmarea competentei şi eliberarea brevetelor/certificatelor de capacitate pentru personalul navigant maritim5. Dovezi ca manipularea mărfurilor, precum şi alte operaţiuni nu sunt efectuate în siguranţa sau în conformitate cu liniile directoare ale IMO; de exemplu: conţinutul de oxigen din manifoldul principal al instalaţiei de gaz inert depăşeşte limita maxima admisă.6. Omisiunea comandantului unui petrolier de a efectua înregistrări privind sistemul de monitorizare şi control al descarcarilor de hidrocarburi pentru ultimul voiaj efectuat în balast7. Lipsa unui plan la zi cu rolurile echipajului ori în situaţia în care membrii echipajului nu au cunoştinţa de îndatoririle lor în cazul unui incendiu sau în cazul unui ordin de abandonare a navei8. Emiterea unor mesaje de pericol fără a fi urmate de procedurile corecte de anulare a mesajelor9. Lipsa unui echipament sau a unui plan cerut de convenţiile relevante10. Condiţii excesiv de neigienice la bordul navei11. Dovezi ca structura navei este serios deteriorata sau exista deficiente care supun unui risc structura, etanseitatea sau integritatea etanseitatii navei12. Dovezi sau informaţii ca echipajul ori comandantul nu este familiarizat cu procedurile operationale esenţiale de la bord privind siguranţa navei şi prevenirea poluarii sau ca astfel de operaţiuni nu au fost efectuate.
 + 
Anexa 4PROCEDURI PENTRU CONTROLUL NAVELOR[menţionate la art. 6 alin. (4)]1. Principiile dotării navelor cu echipaj minim de siguranţă [Rezoluţia IMO A.890(21)]2. Prevederile Codului I.M.D.G.3. Publicaţiile ILO, "Ghidul procedurilor de inspecţie a condiţiilor de muncă la bordul navelor"4. Anexa nr. 2 la MOU, "Proceduri pentru controlul statului portului".
 + 
Anexa 5A. Categorii de nave care fac obiectul unei inspecţii extinse[menţionate la art. 7 alin. (1)]1. Tancurile chimice, LNG şi LPG mai vechi de 10 ani – vârsta stabilită pe baza datei de construcţie indicate în certificatele de siguranţă2. Vrachierele mai vechi de 12 ani – vârsta stabilită pe baza datei de construcţie indicate în certificatele de siguranţă3. Tancurile petroliere cu un tonaj brut mai mare de 3.000 şi mai vechi de 15 ani – vârsta stabilită pe baza datei de construcţie indicate în certificatele de siguranţă4. Pasagerele mai vechi de 15 ani, altele decât pasagerele la care se face referire în art. 2 lit. b) şi c) din Sistemul de inspecţii obligatorii pentru operarea în siguranţa a navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta şi pasageri, precum şi a navelor de pasageri de mare viteza care operează în serviciu regulat, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 538/2003.B. Informaţii cu care trebuie să fie notificată autoritatea competentă[menţionate la art. 7 alin. (3)]1. nume;2. pavilion;3. numărul de identificare IMO;4. tonajul deadweight;5. data construcţiei navei, determinata pe baza datei indicate în certificatele de siguranţă ale navei;6. pentru tancuri:a) configuraţia: corp simplu, corp simplu cu SBT, corp dublu;b) starea de încărcare şi a tancurilor de balast: plin, gol, inertat;c) volumul şi natura mărfii;7. ETA la destinaţie sau la poziţia de îmbarcare a pilotului, după cum cere autoritatea competentă;8. durata planificata pentru stationare;9. operaţiunile planificate pentru portul de destinaţie (încărcare, descărcare, altele);10. inspecţii statutare planificate, operaţiuni de întreţinere şi reparaţii care trebuie efectuate pe timpul stationarii în portul de destinaţie.C. Proceduri privind inspecţia extinsă a unei anumite categorii de nave[menţionate la art. 7 alin. (6)]În funcţie de fezabilitatea lor practica sau de orice constrângeri în legătură cu siguranţa persoanelor, a navei sau a portului, cel puţin următoarele puncte trebuie să facă parte dintr-o inspecţie extinsă. Inspectorii PSC trebuie să fie constienti ca pot primejdui efectuarea în siguranţa a unor anumite operaţiuni de la bord.De exemplu: manipularea mărfii dacă se solicita efectuarea unor teste în timpul unor astfel de operaţiuni.1. Nave în general (categorii în secţiunea A)a) black-out şi pornirea generatorului de avarie;b) inspecţia iluminatului de avarie;c) punerea în funcţiune a pompei de stins incendiul de avarie cupland doua manici la tubulatura principala de stins incendiul;d) punerea în funcţiune a pompelor de santina;e) închiderea portilor etanse;f) lansarea la apa a unei barci de salvare;g) testarea stoparii de urgenta de la distanta a generatoarelor electrice, caldarinelor, boilerelor, ventilatiei şi a pompelor de combustibil;h) testarea instalaţiei de guvernare, inclusiv a instalaţiei de guvernare de avarie;i) inspecţia sursei de energie de avarie a instalaţiilor radio;j) inspecţia şi, dacă este posibil, testarea separatorului de santina.2. Tancurile chimice şi navele care transporta gaze lichefiate în vracÎn plus faţă de punctele menţionate în secţiunea 1, următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie extinsă la tancurile chimice, LPH şi LNG:a) monitorizarea şi siguranţa tancurilor de marfa şi a dispozitivelor de siguranţă privind temperatura, presiunea şi rulajul;b) dispozitivele de analiza a oxigenului şi explozimetrele, inclusiv calibrarea acestora. Existenta echipamentului de detectie chimica cu un număr suficient de tuburi de detectare a gazului pentru tipul specific de marfa carata;c) seturi de dispozitive de scăpare la cabina, care să asigure o protecţie suficienta a ochilor şi respiratorie pentru fiecare persoana de la bord (dacă acest lucru este cerut de produsele listate în Certificatul internaţional de conformitate sau în Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul produselor chimice periculoase în vrac ori al gazelor lichefiate în vrac, după caz);d) verificarea în vederea stabilirii dacă produsul transportat este listat în Certificatul internaţional de conformitate sau în Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul produselor chimice periculoase în vrac ori al gazelor lichefiate în vrac, după caz);e) instalaţiile fixe de stins incendiul de pe punte, fie ca sunt cu spuma sau cu spuma chimica ori de alt tip, în funcţie de tipul produsului transportat.3. VrachiereÎn plus faţă de punctele menţionate în secţiunea 1, următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie extinsă la vrachiere:a) posibila coroziune a sistemelor de montare pe punte a echipamentelor;b) posibila deformare şi/sau coroziune a capacelor magaziilor;c) posibile fisuri sau coroziune locală a pereţilor transversali;d) accesul în magaziile de marfa;e) verificarea existenţei la bord a următoarelor documente în vederea stabilirii ca acestea sunt vizate de statul pavilionului sau de societatea de clasificare:(1) rapoartele de inspecţie a structurii;(2) rapoartele de evaluare a condiţiei;(3) rapoartele măsurătorilor grosimii tablei;(4) documentul descriptiv la care face trimitere Rezoluţia IMO A.744(18).4. Tancuri petroliereÎn plus faţă de punctele menţionate în secţiunea 1, următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie extinsă la tancurile petroliere:a) sistemul de spuma de punte fix;b) echipamentul de stins incendiul în general;c) inspecţia obturatoarelor din sala maşinilor, camera pompelor şi spaţiile de locuit;d) controlul presiunii gazului inert şi al conţinutului de oxigen;e) tancurile de balast: în prima instanţa, cel puţin un tanc de balast din zona tancurilor de marfa să fie examinat prin autoclava în care inspectorul PSC va intra ulterior dacă stabileşte motive clare pentu o inspecţie ulterioară;f) verificarea existenţei la bord a următoarelor documente, în vederea stabilirii ca acestea sunt vizate de statul pavilionului sau de societatea de clasificare:(1) rapoartele de inspecţie a structurii;(2) rapoartele de evaluare a condiţiei;(3) rapoartele măsurătorilor grosimii tablei;(4) documentul descriptiv la care face trimitere Rezoluţia IMO A.744(18).5. Nave de pasageri care nu sunt cuprinse în Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 538/2003În plus faţă de punctele prevăzute în secţiunea 1, următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie extinsă la pasagere:a) testarea sistemului de detectare şi alarmare în caz de incendiu;b) testarea închiderii corespunzătoare a uşilor de incendiu;c) testarea instalaţiei de amplificare/comunicare;d) un rol de incendiu cu o parte din membrii echipajului de la secţia bucatarie/restaurant, acolo unde, ca un minimum de cerinţe, echipamentele individuale de protecţie pentru stins incendiile trebuie testate;e) demonstrarea faptului ca membrii-cheie ai echipajului sunt familiarizati cu planul de vitalitate.Dacă se considera necesar, având acordul comandantului sau al operatorului, inspecţia poate fi continuată şi în timpul voiajului spre sau dinspre un port românesc.Inspectorul PSC nu trebuie să obstructioneze operarea navei şi nici sa induca situaţii care, după judecata comandantului, ar putea pune în pericol siguranţa pasagerilor, a echipajului şi a navei.
 + 
Anexa 6CRITERIIpentru reţinerea unei nave[menţionate la art. 11 alin. 3)]IntroducereÎnainte de a decide dacă deficientele găsite în timpul inspecţiei conduc la reţinerea navei implicate, inspectorul trebuie să aplice criteriile menţionate în secţiunile 1 şi 2.Secţiunea 3 include exemple de deficiente care prin ele însele pot conduce la reţinerea navei implicate [vezi art. 11 alin. (3)].Acolo unde motivul reţinerii este rezultatul unei avarii accidentale suferite de nava în timpul voiajului spre un port, nu se va emite o nota de reţinere dacă se face dovada ca:a) a fost acordată o atenţie deosebită cerinţelor conţinute de Regula I/11(c) din Convenţia SOLAS 74, privind notificarea administraţiei statului pavilionului, surveiorului nominat sau organizaţiei recunoscute, responsabilă pentru eliberarea certificatelor relevante;b) înainte de intrarea navei în port, comandantul sau armatorul a transmis autorităţilor PSC detalii despre circumstanţele în care a avut loc accidentul, avariile suferite, precum şi informaţii despre dovada notificării administraţiei statului pavilionului;c) spre satisfactia autorităţii, nava a întreprins acţiunile necesare remedierii avariilor; şid) având în vedere notificarea privind finalizarea acţiunii de remediere a avariilor, autoritatea s-a asigurat ca deficientele care erau în mod clar periculoase pentru siguranţa, sănătate sau mediu au fost remediate.1. Criterii principaleCând îşi exercită judecata profesională pentru a decide dacă retine nava sau nu, inspectorul PSC trebuie să aplice următoarele criterii:Timpul:Navele care sunt nesigure pentru a pleca pe mare trebuie să fie reţinute, indiferent de cat de mult timp vor sta în port.Criteriul:Nava este reţinută dacă deficientele sunt suficient de serioase ca sa ducă la o reinspectie pentru ca inspectorul să constate, spre satisfactia lui, ca acestea au fost remediate înainte de plecarea navei din port. Necesitatea de reintoarcere a inspectorului la nava este măsura seriozitatii deficienţelor constatate. Totuşi acest lucru nu se aplică în fiecare caz. ANR trebuie să verifice într-un fel sau altul, printr-o vizita ulterioară, dacă deficientele au fost remediate înainte de plecarea navei.2. Aplicarea criteriilor principaleCând decide dacă deficientele constatate sunt sau nu suficient de serioase, care pot conduce la reţinerea navei, inspectorul PSC trebuie să evalueze dacă:1. are documentele relevante valabile;2. nava este dotată cu echipajul minim de siguranţă cerut de Certificatul de echipaj minim de siguranţă.Mai mult, în timpul inspecţiei inspectorul PSC trebuie să evalueze dacă nava şi/sau echipajul sunt apte pentru:3. a naviga în siguranţa în voiajul următor;4. manipularea în siguranţa, transportul şi monitorizarea stării mărfii în voiajul următor;5. a asigura funcţionarea în siguranţa a echipamentelor din sala maşinilor în voiajul următor;6. menţinerea propulsiei şi a guvernarii în voiajul următor;7. lupta efectivă contra incendiilor în orice loc de pe nava, dacă acest lucru este necesar, în cursul voiajului următor;8. abandonarea navei în siguranţa şi cu rapiditate, salvarea efectivă în caz de necesitate în voiajul următor;9. prevenirea poluarii mediului în voiajul următor;10. menţinerea unei stabilitati adecvate în timpul voiajului următor;11. menţinerea unei etanseitati adecvate în voiajul următor;12. comunicarea în situaţii de pericol, dacă este necesar, în voiajul următor;13. asigurarea condiţiilor de siguranţă şi sănătate pentru voiajul următor;14. furnizarea unui volum maxim de informaţii în caz de accident.Luându-se în considerare deficientele descoperite, dacă răspunsul la oricare dintre aceste evaluări este negativ, nava trebuie reţinută. O combinaţie de deficiente mai puţin serioase poate conduce la reţinerea navei.Pentru a asista inspectorul PSC la folosirea acestor linii directoare, urmează o lista cu deficiente grupate după convenţii şi/sau coduri relevante, care sunt considerate atât de serioase încât pot conduce la reţinerea navei implicate. Aceasta lista nu este exhaustiva.Oricum, deficientele conform prevederilor Convenţiei STCW 1978, care conduc la reţinerea navei, listate la pct. 3.8 de mai jos, sunt singurele motive pentru reţinere.3.1. GeneralitatiLipsa unor certificate sau documente valabile, asa cum sunt cerute de instrumentele relevanteOricum, navele care arboreaza pavilionul unor state care nu sunt parte la o convenţie (instrument relevant) sau care nu au implementat un alt instrument relevant nu trebuie să deţină certificatele cerute de acea convenţie sau alt instrument relevant.Din acest motiv, simpla lipsa a unor certificate nu trebuie să constituie un motiv de reţinere a navelor; totuşi când se aplică clauza "tratamentului nepreferential" inspectorul PSC trebuie să se asigure ca nava corespunde în mod substanţial acelor cerinţe, înainte de plecarea din port.3.2. Deficiente sub incidenţa SOLAS 74 (Referirile sunt date între paranteze.):1. exploatarea improprie a propulsiei, a altor mecanisme esenţiale sau a instalaţiei electrice;2. curăţenie insuficienta în sala maşinilor, cantităţi excesive de amestec ulei/apa din santine, izolatia tubulaturilor, inclusiv a esapamentelor din sala maşinilor contaminata cu hidrocarburi, funcţionarea improprie a pompei de santina şi a accesoriilor acesteia;3. funcţionarea improprie a generatorului de avarie, a iluminatului, bateriilor de acumulatori şi comutatoarelor;4. funcţionarea defectuoasă a instalaţiei principale de guvernare şi a guvernarii de avarie;5. absenta, capacitatea insuficienta sau deteriorarea serioasă a echipamentului individual de salvare, a barcilor de salvare, precum şi a mijloacelor de lansare;6. absenta, neconformitatea sau deteriorarea substantiala a sistemului de detectare a incendiilor, alarmelor de incendiu, echipamentului de stingere a incendiilor, instalaţiei fixe de stins incendiul, valvulelor de la ventilaţie, obturatoarelor de incendiu, dispozitivelor rapide de închidere de la distanta, pentru a vedea dacă ele corespund scopului pentru care au fost destinate;7. absenta, deteriorarea substantiala, funcţionarea necorespunzătoare a protecţiei împotriva incendiilor în zona de operare a încărcăturii la navele-tanc;8. absenta, neconformitatea sau deteriorarea serioasă a dispozitivelor de iluminat, semnalizare optica şi sonora;9. absenta ori funcţionarea necorespunzătoare a echipamentelor de radiocomunicatii pentru situaţiile de pericol şi comunicaţii de siguranţă;10. absenta sau funcţionarea necorespunzătoare a echipamentului de navigaţie, ţinându-se cont de cap. V/12(0) din Convenţia SOLAS 74;11. absenta hârtii de navigaţie necorectate la zi şi/sau a tuturor celorlalte publicaţii nautice relevante pentru voiajul intentionat, avându-se în vedere faptul ca hartile electronice pot substitui hartile normale;12. absenta sitelor antiscanteie de la sistemul de ventilaţie al camerei pompelor (SOLAS 74, Regula II-2/59.3.1);13. deficiente serioase privind cerinţele operationale, asa cum sunt descrise la pct. 2 din anexa nr. 4 la MOU;14. numărul, compunerea şi certificarea echipajului nu corespund cu documentul de echipaj minim de siguranţă;15. neefectuarea programului de inspecţii intensificate în conformitate cu SOLAS 74, cap. XI, Regula 2;16. absenta, funcţionarea necorespunzătoare a inregistratorului parametrilor de navigaţie (VDR), când utilizarea acestuia este obligatorie.3.3. Deficiente sub incidenţa Codului IBC (Referirile sunt date între paranteze.):1. transportul unei substanţe care nu este menţionată în Certificatul de conformitate sau lipsa informatiei despre marfa (16.2);2. lipsa sau avarierea dispozitivelor de siguranţă de înaltă presiune (8.2.3);3. instalaţii electrice nesigure sau care nu corespund cerinţelor Codului (10.2.3);4. surse de aprindere în locatii la care se face referire la pct. 10.2 (11.3.15);5. contravenţii la cerinţele speciale (15);6. depăşirea cantităţii maxime de marfa admise per tanc (16.1);7. insuficienta protecţie la căldură pentru produsele sensibile (16.6).3.4. Deficiente sub incidenţa Codului IGC (Referirile sunt date între paranteze.):1. transportul unei substanţe care nu este menţionată în Certificatul de conformitate sau lipsa informatiei despre marfa (18.1);2. lipsa dispozitivelor de închidere pentru spaţiile de locuit sau de lucru (3.2.6);3. pereţii transversali neetansi la gaze (3.3.2);4. inchizatoarele de aer defecte (3.6);5. valvule de închidere rapida lipsa sau defecte (5.6);6. valvule de siguranţă defecte sau lipsa (8.2);7. instalaţii electrice care nu corespund cerinţelor Codului (10.2.4);8. ventilatoarele din zona mărfii nu funcţionează (12.1);9. alarma de presiune pentru tancuri nu funcţionează (13.4.1);10. instalatia de detectare a gazului toxic defecta (13.6);11. transportul substanţelor care trebuie inhibate fără un certificat valabil pentru inhibitor (17/19).3.5. Deficiente sub incidenţa Convenţiei LL 66:1. zone semnificative avariate ori corodate, găuri în punti sau la corp, asociate cu dispozitive inghetate, care să afecteze buna stare de navigabilitate sau rezistenta la sarcinile încărcate local, dacă nu cumva au fost efectuate lucrări de reparaţii provizorii pentru un voiaj spre un port unde vor fi efectuate reparaţii permanente;2. un caz recunoscut de stabilitate insuficienta;3. lipsa unei suficiente informaţii şi de încredere, sub o formă aprobată, care prin cai rapide şi simple sa dea posibilitatea comandantului sa încarce şi sa balasteze nava într-o asemenea maniera încât limitele stabilitatii să fie menţinute în toate fazele voiajului, în funcţie de condiţiile variabile ale acestuia, pentru a evita orice suprasolicitare a structurii navei;4. deteriorarea substantiala sau lipsa dispozitivelor de închidere, uşi etanse, dispozitive de închidere a capacelor de magazie;5. încărcarea peste limita maxima admisă;6. lipsa scarilor de pescaj sau imposibilitatea citirii pescajelor.3.6. Deficiente sub incidenţa Convenţiei MARPOL 73/78, anexa I (Referirile sunt date între paranteze.):1. absenta, deteriorarea serioasă sau funcţionarea incorectă a echipamentului de filtrare a amestecurilor de apa/hidrocarburi, a sistemului de monitorizare şi control al deversarii de hidrocarburi sau a alarmei de 15 ppm;2. capacitatea de stocare a tancurilor de reziduuri de slop/sludge este insuficienta pentru voiajul intentionat;3. Registrul de înregistrare a hidrocarburilor (Oil Record Book) nu este disponibil [20 (5)];4. existenta unui baipas pentru deversare neautorizat;5. lipsa dosarului cu rapoartele de inspecţie sau care nu este în conformitate cu Regula 13G(3) (b) din MARPOL 73/78.3.7. Deficiente sub incidenţa Convenţiei MARPOL 73/78, anexa II (Referirile sunt date între paranteze.):1. absenta unui manual P amp; A;2. marfa nu este clasificata [3 (4)];3. Registrul de înregistrare a mărfii (Cargo Record Book) nu este disponibil [9 (6)];4. transportul unei substanţe asemănătoare hidrocarburilor fără satisfacerea cerinţelor sau fără a avea un certificat amendat corespunzător (14);5. existenta unui baipas pentru deversare neautorizat.3.8. Deficiente sub incidenţa Convenţiei STCW 1978:1. lipsa unui certificat corespunzător al membrilor echipajului sau lipsa unei dispense valabile ori lipsa unei dovezi ca au solicitat o viza (endorsement) administraţiei statului pavilionului;2. lipsa conformitatii cu cerinţele aplicabile ale Certificatului de echipaj minim de siguranţă emis de administraţia statului pavilionului;3. lipsa conformitatii cu cerinţele administraţiei statului pavilionului privind efectuarea serviciului de cart;4. lipsa din cart a unei persoane calificate pentru exploatarea echipamentului esenţial pentru siguranţa navigaţiei, siguranţa radiocomunicatiilor sau pentru prevenirea poluarii marine;5. lipsa dovezii experienţei profesionale pentru sarcinile repartizate privind siguranţa navei şi prevenirea poluarii;6. imposibilitatea de a avea pentru primul cart de la începutul voiajului şi pentru carturile următoare persoane odihnite suficient şi apte pentru serviciu.3.9. Deficiente sub incidenţa convenţiilor ILO:1. insuficienta hrana pentru voiajul până în următorul port;2. insuficienta apa potabilă pentru voiajul până în următorul port;3. condiţii de igiena excesiv de nesatisfacatoare;4. lipsa încălzirii în spaţiile de locuit la o nava care operează în zone unde temperaturile pot fi excesiv de scăzute;5. cantităţi de gunoi excesive, blocaje ale căilor de acces din cauza echipamentelor sau încărcăturii, care fac nesigur accesul înspre/dinspre spaţiile de locuit.3.10. Deficiente care nu conduc la reţinerea, dar care, de exemplu, pot conduce la suspendarea operaţiunilorFuncţionarea (întreţinerea) defectuoasă a instalaţiei de gaz inert sau a echipamentelor şi dispozitivelor de încărcare/descărcare este considerată motiv suficient pentru stoparea operaţiunilor.
 + 
Anexa 7CRITERII MINIME PENTRU INSPECTORI[menţionate la art. 15 alin. (1)]1. Inspectorul PSC trebuie să fie o persoană autorizata de MLPTL, cu experienta, având calificarea de inspector pentru verificarea implementarii convenţiilor internaţionale aplicabile.2. Inspectorul PSC care efectuează inspecţii la nave trebuie să aibă un an vechime ca inspector angajat în efectuarea inspecţiilor potrivit cerinţelor convenţiilor şi trebuie:a) să fie posesorul unui brevet de comandant, care îi da dreptul sa preia comanda unei nave de 1.600 GT sau mai mult (Regula II/2, Convenţia STCW 1978); saub) să fie posesorul unui brevet de şef mecanic, care îi da dreptul să deţină funcţia la bordul unei nave al carei motor principal are o putere egala sau mai mare de 3.000 kW (Regula III/2, Convenţia STCW 1978); sauc) să fie posesorul unei diplome de arhitect naval, inginer mecanic sau de inginer în domeniul maritim şi să aibă o experienta adecvată la bordul navelor de cel puţin 5 ani în una dintre aceste funcţii; saud) să fie un funcţionar calificat al MLPTL, cu un nivel echivalent de experienta şi pregătire pentru efectuarea inspecţiilor PSC; saue) să fie deţinătorul unei diplome universitare de profil sau sa fi urmat o formă de învăţământ echivalenta, sa fi absolvit cursurile unei şcoli de pregătire a inspectorilor PSC şi sa fi deţinut cel puţin 2 ani funcţia de inspector al statului pavilionului având atributia de inspecţie şi certificare în concordanta cu convenţiile aplicabile.Inspectorii menţionaţi la lit. a) şi b) trebuie să aibă o experienta mai mare de 5 ani ca ofiţeri maritimi punte sau mecanici; sauinspectorul PSC trebuie:a) sa posede o diploma universitară sau sa fi efectuat un stagiu echivalent de pregătire; şib) sa fi fost instruit şi calificat ca inspector; şic) sa fi fost cel puţin 2 ani inspector controlul statului pavilionului (FSC) privind supravegherea şi certificarea în conformitate cu convenţiile internaţionale.3. Inspectorul PSC trebuie să aibă abilitatea de a comunică oral şi scris în limba engleza cu navigatorii.4. Inspectorul PSC trebuie să aibă cunoştinţe suficiente privind prevederile convenţiilor internaţionale şi procedurile relevante pentru controlul statului portului.
 + 
Anexa 8Publicarea informaţiilor privind retinerileşi inspecţiile în porturile româneşti(menţionate la art. 18)1. Informaţiile publicate în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1) trebuie să includă următoarele:a) numele navei;b) numărul IMO;c) tipul navei;d) tonajul brut (GT);e) anul de construcţie determinat pe baza datei indicate în certificatele de siguranţă ale navei;f) numele şi adresa armatorului/operatorului navei;g) în cazul navelor care transporta mărfuri solide sau lichide în vrac, numele şi adresa navlositorului responsabil pentru navlosirea navei, precum şi tipul de navlosire;h) pavilionul navei;i) acolo unde este relevant, societatea sau societăţile de clasificare care a sau au eliberat certificatele de clasa;j) societatea sau societăţile de clasificare şi/sau orice alta organizaţie care a sau au eliberat în numele statului pavilionului certificate în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile;k) data şi portul ultimei inspecţii extinse care să ateste dacă nava a fost reţinută;l) data şi portul ultimei inspecţii speciale, precum şi numele organizaţiei care a efectuat inspecţia;m) numărul reţinerilor în ultimele 24 de luni;n) ţara şi portul unde a fost reţinută nava;o) data când a fost ridicată reţinerea;p) durata reţinerii, în zile;q) numărul de deficiente descoperite şi motivele reţinerii exprimate în termeni expliciti;r) descrierea măsurilor întreprinse de către ANR şi, acolo unde este relevant, măsurile întreprinse de societatea de clasificare ca urmare a reţinerii;s) dacă navei i s-a refuzat accesul în porturile româneşti, motivul unei astfel de măsuri exprimat în termeni expliciti;t) indicarea, acolo unde este relevant, dacă societatea de clasificare sau alta organizaţie privată care a efectuat inspecţiile are responsabilitate în legătură cu deficientele care, singure sau combinate, au condus la reţinerea navei;u) descrierea măsurilor luate în cazul în care unei nave i s-a permis sa plece către cel mai apropiat şantier naval de reparaţii sau în cazul în care i s-a interzis accesul în porturi.II. Informaţiile privind navele inspectate, care sunt făcute publice potrivit prevederilor art. 18 alin. (2), trebuie să includă următoarele:a) numele navei;b) numărul IMO;c) tipul navei;d) tonajul brut (GT);e) anul de construcţie;f) numele şi adresa armatorului/operatorului navei;g) în cazul navelor care transporta mărfuri solide sau lichide în vrac, numele şi adresa navlositorului responsabil pentru navlosirea navei, precum şi tipul de navlosire;h) pavilionul navei;i) societatea sau societăţile de clasificare, după cum este relevant, care a sau au eliberat navei certificatele de clasa;j) societatea sau societăţile de clasificare şi/sau orice alta organizaţie care a sau au eliberat în numele statului pavilionului certificate în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile;k) ţara, data şi portul de inspecţie;l) numărul şi natura deficienţelor.
 + 
Anexa 9ÎNTOCMIREA RAPORTULUI DE INSPECŢIE(în conformitate cu prevederile art. 10)Raportul de inspecţie trebuie să conţină cel puţin următoarele puncte:I. Informaţii generale:a) autoritatea competentă care a scris raportul;b) data şi locul inspecţiei;c) numele navei inspectate;d) pavilionul;e) tipul navei;f) numărul IMO;g) indicativul radio;h) tonajul brut (GT);i) tonajul deadweight (acolo unde este relevant);j) anul de construcţie, asa cum a fost determinat pe baza datei indicate în certificatele de siguranţă ale navei;k) societatea/societăţile de clasificare, acolo unde este relevant, care a/au eliberat navei certificatele de clasa;l) societatea sau societăţile de clasificare şi/sau orice alta organizaţie care a/au eliberat în numele statului pavilionului certificatele în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile;m) numele şi adresa armatorului/operatorului;n) în cazul navelor care transporta mărfuri solide sau lichide în vrac, numele şi adresa navlositorului responsabil pentru navlosirea navei, precum şi tipul de navlosire;o) data scrierii raportului final;p) indicarea faptului ca informaţiile detaliate în legătură cu inspecţia şi/sau reţinerea pot face obiectul publicării.II. Informaţii în legătură cu inspecţia:a) certificatele eliberate în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale relevante, autoritatea sau organizaţia care a eliberat certificatele, precum şi data eliberării/expirării;b) partea sau elementele care au fost inspectate la nava (în cazul unei inspecţii mai detaliate);c) tipul inspecţiei (inspecţie, inspecţie mai detaliată, inspecţie extinsă);d) natura deficienţelor;e) măsurile întreprinse.III. Informaţii adiţionale în cazul reţinerii:a) data notei de reţinere;b) data ridicării reţinerii;c) natura deficienţelor care au condus la emiterea notei de reţinere (referiri la convenţii, dacă este relevant);d) informaţii privind ultima inspecţie anuală intermediara;e) indicarea, acolo unde este relevant, dacă societatea de clasificare sau alta organizaţie privată care a efectuat inspecţiile are responsabilitate în legătură cu deficientele care, singure sau combinate, au condus la reţinerea navei;f) măsurile întreprinse.
 + 
Anexa 10INFORMAŢIIfurnizate în contextul monitorizarii implementarii(referire la art. 20)1.1. Anual ANR trebuie să furnizeze statelor membre (Secretariatului tehnic) informaţii cu privire la activitatea PSC din anul precedent şi numărul de inspectori PSC care activează în numele ANR.Informaţia trebuie comunicată folosindu-se următorul model de tabel:

  Portul/zona Numărul de inspectori PSC cu normă întreagă Numărul de inspectori PSC cu normă parţială1) Conversia în normă întreagă
  Portul X …      
  Portul Y …      
  TOTAL:      

––––*1) Când inspecţiile efectuate în contextul controlului statului portului reprezintă doar o parte din munca inspectorilor, numărul total de inspectori trebuie convertit la un număr echivalent de inspectori cu norma întreaga.Aceste informaţii trebuie să fie furnizate la nivel naţional pentru fiecare port românesc.În înţelesul prezentei anexe, port înseamnă un port individual/zona geografică cuprinzând mai multe porturi individuale, acoperită de un inspector sau o echipa de inspectori, după caz.Acelaşi inspector poate lucra în mai mult de un port/zona geografică.1.2. Numărul total individual de nave care au intrat în porturile româneşti, la nivel naţional.2. ANR trebuie, de asemenea, sa furnizeze bazei de date a sistemului informaţional date privind navele sosite, altele decât cele angajate în serviciu regulat şi care vin zilnic în port. + 
Anexa 11A. Categoriile de nave cărora li se refuza accesul în porturile româneşti[menţionate la art. 9 alin. (1)]a) butaniere şi tancuri chimice;b) vrachiere;c) tancuri petroliere;d) nave de pasageri.B. Proceduri în legătură cu refuzul accesului navelor în porturile româneşti[menţionate la art. 9 alin. (4)]a) Dacă sunt întrunite condiţiile descrise la art. 9 şi nava a fost reţinută a doua şi a treia oara, după caz, ANR trebuie să informeze în scris comandantul, armatorul/operatorul despre ordinul de interzicere a accesului în port şi să fie trimis navei. De asemenea, ANR trebuie să informeze administraţia statului pavilionului navei, societatea de clasificare interesată, statele membre şi secretariatul MOU. Ordinul de interzicere a accesului în porturile româneşti va avea efect de îndată ce nava a fost autorizata sa plece din port, ca urmare a remedierii deficienţelor care au condus la reţinerea navei.b) Pentru ca interdicţia să fie suspendată, armatorul navei trebuie să adreseze ANR o cerere. Cererea trebuie să fie însoţită de un certificat semnat de autoritatea statului pavilionului, care să certifice ca nava se conformează prevederilor aplicabile ale convenţiilor internaţionale. Cererea de ridicare a interdicţiei de acces în porturile româneşti trebuie, de asemenea, să fie însoţită, după caz, şi de un certificat eliberat de societatea de clasificare care a clasificat nava, certificat în care să se arate ca nava se conformează cu standardele de clasa cerute de societate.c) Ordinul de interzicere a accesului în porturile româneşti poate fi retras numai ca urmare a unei reinspectii a navei, într-un port agreat de inspectorii ANR care au emis ordinul de interdicţie, şi dacă au fost furnizate dovezi ca nava se conformează în totalitate cu cerinţele aplicabile ale convenţiilor internaţionale. Dacă portul agreat pentru inspecţie se afla într-un stat membru al MOU, autoritatea competentă a statului acelui port, împreună cu ANR care a impus interdicţia, poate autoriza nava sa procedeze către acel port, dar numai pentru un singur scop, acela de a verifica dacă nava întruneşte condiţiile specificate la lit. a). Reinspecţia va consta într-o inspecţie extinsă care trebuie să acopere cel puţin punctele relevante din anexa nr. 5 secţiunea C. Toate costurile în legătură cu aceasta inspecţie extinsă vor fi suportate de armator/operator.d) Dacă rezultatul inspecţiei extinse satisface cerinţele ANR în conformitate cu prevederile lit. b), ordinul de interdicţie a accesului în porturile româneşti poate fi ridicat. Armatorul şi/sau operatorul trebuie informati în scris în legătură cu decizia luată. ANR trebuie, de asemenea, sa notifice în scris decizia luată autorităţii statului pavilionului, societăţii de clasificare interesate, statelor membre şi secretarului MOU.e) Informaţiile privind navele cărora li s-a interzis accesul în porturile româneşti trebuie făcute disponibile în sistemul informaţional al bazei de date şi publicate în conformitate cu prevederile art. 18 şi ale anexei nr. 8.
 + 
Anexa 12CERINŢE INTERNAŢIONALE ŞI NAŢIONALEprivind sistemele de înregistrare a parametrilorde navigaţie (VDR)Navele din următoarele categorii trebuie, în situaţia în care fac escala în porturile româneşti, să fie dotate cu un sistem de înregistrare a parametrilor de navigaţie (VDR), care să întrunească standardele de performanţă prevăzute de Rezoluţia IMO A.861(20) şi standardele de testare stabilite de Standardul Comisiei Internaţionale pentru Electronică nr. 61996 (IEC):a) navele de pasageri construite la sau după 1 iulie 2002;b) navele Ro-Ro care transporta şi pasageri, construite înainte de 1 iulie 2002, nu mai târziu de data primei inspecţii efectuate la sau după 1 iulie 2002;c) navele de pasageri, altele decât navele Ro-Ro care transporta şi pasageri, construite înainte de 1 iulie 2002, nu mai târziu de 1 ianuarie 2004;d) navele cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, altele decât navele de pasageri, construite la sau după 1 iulie 2002.Navele din următoarele categorii, construite înainte de 1 iulie 2002, în situaţia în care fac escala în porturile româneşti, să fie dotate cu un sistem de înregistrare a parametrilor de navigaţie (VDR), care să întrunească standardele relevante ale IMO:a) navele de transport marfa cu un tonaj brut de 20.000 sau mai mare, nu mai târziu de data fixată de IMO sau, în absenta unei decizii a IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2007;b) navele de transport marfa cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar nu mai mic de 20.000, nu mai târziu de data fixată de IMO sau, în absenta unei decizii a IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2008.
 + 
Anexa 13                 DOCUMENTUL DE IDENTITATE AL INSPECTORULUI PSC      ┌───────────────────────────────────────────────────────────────┐      │ │      │ ┌─────┐ ROMÂNIA │      │ │STEMA│ MINISTRY OF PUBLIC │      │ │ │ WORKS, TRANSPORT AND HOUSING │      │ └─────┘ │      │ │      │ │      │ ┌─────┐ Full name: │      │ │ │ Serial No: PSCO 01 │      │ │ │ │      │ │Photo│ We certify that the holder of this │      │ │ │ identification card is qualified as PSC officer │      │ │ │ and duly authorized to carry out Port State │      │ └─────┘ Control Inspecţions on behalf of the │      │ Romanian Government. │      │ │      │ Holder's Signature Secretary of State │      │ …………… Signature │      │ ……………… │      └───────────────────────────────────────────────────────────────┘––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x