pentru aprobarea Normelor tehnice privind construcţia şi echiparea navelor maritime de pescuit cu lungimea de 24 m sau mai mare, cod MLPTL.ANR-NPESC-2003
Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, ale Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 97/70/CE din 11 decembrie 1997 referitoare la stabilirea unui regim armonizat de siguranţă pentru navele de pescuit cu lungimea de 24 m sau mai mare, astfel cum a fost amendata prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 1.999/19/CE din 18 martie 1999, precum şi prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 2.002/35/CE din 25 aprilie 2002,în temeiul dispoziţiilor art. 2^2 alin. (3), art. 10^1 alin. (1) şi ale art. 102 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 412/2002, ale art. 2 pct. 5 şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei emite următorul ordin: +
Articolul 1(1) Se aprobă Normele tehnice privind construcţia şi echiparea navelor maritime de pescuit cu lungimea de 24 m sau mai mare, cod MLPTL.ANR – NPESC -2003, prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin şi denumite în continuare norme tehnice. … (2) Normele tehnice prevăzute la alin. (1) se aplică: … a) navelor de pescuit care arboreaza pavilion român; sau … b) navelor de pescuit, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, care operează în apele naţionale navigabile ale României în conformitate cu prevederile legale; ori … c) navelor de pescuit, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, care descarca incarcatura de peste în porturi româneşti. … (3) Prevederile normelor tehnice nu se aplică ambarcatiunilor de agrement cu care se efectuează activităţi de pescuit în scop necomercial. … +
Articolul 2În înţelesul prezentului ordin, termenii utilizaţi se definesc după cum urmează:a) nava de pescuit – orice nava echipata sau utilizata în scop comercial pentru prinderea peştelui sau a altor vietuitoare marine; … b) nava noua de pescuit – o nava de pescuit: … 1. al carei contract de construcţie sau de modificare majoră a construcţiei a fost semnat la 1 ianuarie 1999 ori după această dată; sau2. al carei contract de construcţie sau de modificare majoră a construcţiei a fost semnat înainte de 1 ianuarie 1999 şi care urmează să fie livrata la cel puţin 3 ani de la data semnării contractului; ori3. căreia, în absenta unui contract de construcţie, la 1 ianuarie 1999 sau după această dată:(i) i-a fost pusă chila; sau(îi) construcţia începută are caracteristicile unui tip specific de nava; ori(iii) construcţia deja începută cuprinde cel puţin 50 tone sau 1% din greutatea totală estimată a corpului, luându-se în considerare valoarea care este mai mica;c) nava noua de pescuit construită la 1 ianuarie 2003 sau după această dată – o nava de pescuit: … 1. al carei contract de construcţie sau de modificare majoră a construcţiei a fost semnat la 1 ianuarie 2003 ori după această dată; sau2. al carei contract de construcţie sau de modificare majoră a construcţiei a fost semnat înainte de 1 ianuarie 2003 şi care urmează să fie livrata la cel puţin 3 ani de la data semnării contractului; ori3. căreia, în absenta unui contract de construcţie, la 1 ianuarie 2003 sau după această dată:(i) i-a fost pusă chila; sau(îi) construcţia începută are caracteristicile unui tip specific de nava; ori(iii) construcţia deja începută cuprinde cel puţin 50 tone sau 1% din greutatea totală estimată a corpului, luându-se în considerare valoarea care este mai mica;d) nava de pescuit existenta – o nava de pescuit, alta decât cele definite la lit. b) şi c); … e) certificat – certificatul de conformitate cu cerinţele normelor tehnice, la care va fi permanent anexată lista echipamentului, precum şi certificatul de scutire, dacă acesta a fost emis; … f) lungime – 96% din lungimea totală la linia de plutire situata la 85% din înălţimea teoretică de construcţie cea mai mica, masurata de la linia chilei, sau lungimea de la extremitatea etravei la axul carmei la acea linie de plutire, dacă aceasta este mai mare şi dacă nu se prevede altfel. La navele proiectate cu chila inclinata linia de plutire pe care se măsoară aceasta lungime va fi paralela cu linia de plutire proiectata; … g) operare – prinderea sau prinderea şi prelucrarea peştelui ori a altor vietuitoare marine fără a prejudicia dreptul la trecerea inofensiva prin apele teritoriale şi libertatea de a naviga prin zona economică exclusiva de 200 mile marine măsurate de la liniile de baza; … h) organizaţie recunoscută – o societate de clasificare recunoscută conform criteriilor stabilite de legislaţia Uniunii Europene; … i) Autoritatea Navala Română – organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei căruia i se deleagă competentele privind aplicarea prevederilor normelor tehnice, denumit în continuare ANR. … +
Articolul 3(1) Conformitatea unei nave de pescuit care arboreaza pavilion român cu cerinţele normelor tehnice se atesta prin certificatul de conformitate emis de către ANR. … (2) Certificatul de conformitate şi certificatul de scutire vor fi emise unei nave de pescuit care arboreaza pavilion român în baza inspecţiilor tehnice stabilite prin normele tehnice şi efectuate de inspectori specializaţi din cadrul ANR sau din cadrul organizaţiilor recunoscute. … (3) Conformitatea unei nave de pescuit care arboreaza pavilion străin cu cerinţele normelor tehnice se atesta printr-un certificat de conformitate emis de către autoritatea competentă a statului pavilionului sau de către o organizaţie recunoscută de aceasta. … +
Articolul 4(1) ANR are dreptul şi obligaţia de a controla şi de a monitoriza toate navele de pescuit care arboreaza pavilion român în ceea ce priveşte respectarea de către acestea a normelor tehnice. … (2) ANR are dreptul şi obligaţia de a controla şi de a monitoriza navele de pescuit care arboreaza pavilion străin, fără discriminare în ceea ce priveşte pavilionul sau naţionalitatea operatorului lor, în vederea verificării dacă acestea respecta normele tehnice, pe perioada cat operează în apele naţionale navigabile ale României, sau dacă acestea descarca incarcatura de peste în porturile româneşti. … (3) Navele de pescuit care arboreaza pavilion străin şi care nu operează în apele naţionale navigabile ale României şi nici nu descarca incarcatura de peste în porturile româneşti, dar se afla într-un port românesc, vor fi supuse controlului statului portului, fără discriminare în ceea ce priveşte pavilionul sau naţionalitatea operatorului lor, în vederea verificării dacă acestea respecta normele tehnice. … (4) Controlul se efectuează de inspectori specializaţi din cadrul ANR. … (5) Controalele se vor desfăşura indiferent dacă statul de pavilion al navei de pescuit a adoptat sau nu în legislaţia sa naţionala normele tehnice. … (6) În cazul în care se constata nerespectarea normelor tehnice de către o nava de pescuit, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, şi în funcţie de gravitatea deficienţelor constatate, ANR, prin capitaniile de port, poate lua următoarele măsuri până la remedierea deficienţelor: … a) sa interzică operarea navei de pescuit în apele naţionale navigabile ale României; … b) sa interzică intrarea navei de pescuit în port; … c) sa interzică plecarea navei de pescuit din port şi, după caz, sa oprească operaţiunile de încărcare/descărcare a navei. … (7) ANR va comunică Companiei Naţionale de Administrare a Fondului Piscicol din subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor: numele, numărul IMO sau alte date de identificare a navelor de pescuit cărora li s-a interzis operarea în apele naţionale navigabile ale României. … +
Articolul 5(1) Echipamentul maritim menţionat în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 582/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevăzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR -EM -2003, şi care corespunde cerinţelor respectivului ordin, în situaţia în care este amplasat la bordul unei nave de pescuit pentru îndeplinirea cerinţelor normelor tehnice, va fi implicit considerat ca îndeplineşte normele tehnice. … (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) ANR nu va solicita aprobări sau teste suplimentare pentru respectivul echipament. … +
Articolul 6(1) Standardele pentru reconstructia, modernizarea şi întreţinerea corpului, a maşinilor principale şi auxiliare, a instalaţiilor electrice şi de automatizare ale unei nave de pescuit existente sau ale unei nave noi de pescuit sunt regulile în vigoare la data construcţiei sale, elaborate de către ANR sau de alte organizaţii recunoscute. … (2) Proiectarea, construcţia, reconstructia, modernizarea şi întreţinerea corpului, a maşinilor principale şi auxiliare, a instalaţiilor electrice şi de automatizare pentru o nava noua de pescuit construită la 1 ianuarie 2003 sau după această dată trebuie să se realizeze numai în baza unor documentaţii tehnice prin care să se asigure conformitatea cu regulile şi reglementările unei organizaţii recunoscute. … +
Articolul 7Autoritatea Navala Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 8Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului transporturilor nr. 215/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind construcţia şi echiparea navelor de pescuit maritime cu lungimi de 24 metri sau mai mari, cod MT.RNR-NPES-2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 24 iulie 2000.–––––Notă …
*) Anexa se publică ulterior.p. Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Ileana Tureanu,secretar de statBucureşti, 8 mai 2003.Nr. 653.––––-