pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecţie şi certificare, de aprobare a organismelor de inspecţie şi certificare şi de supraveghere a activităţii organismelor de control(actualizat până la data de 23 noiembrie 2011*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 23 noiembrie 2011 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 6 din 11 ianuarie 2011; ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011; RECTIFICAREA nr. 181 din 22 iulie 2011.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorVăzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale politici agricole nr. 85.183 din 11 martie 2010,în baza prevederilor art. 2 alin. (4) lit. d) şi e) şi ale art. 8 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările şi completările ulterioare,în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice, precum şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91 ,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 25/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin. +
Capitolul IPrevederi generale +
Articolul 1(1) În conformitate cu prevederile art. 27 şi ale art. 28 din Regulamentul (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice, precum şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91 , denumit în continuare R (CE) nr. 834/2007 , operatorii care produc, procesează, depozitează, comercializează şi/sau importă dintr-o ţară terţă produse agroalimentare certificate şi/sau în conversie ecologice, înainte de a le introduce pe piaţă trebuie să îşi supună activitatea unităţii/fermei de producţie sistemului de inspecţie şi certificare. … (2) Inspecţia operatorilor şi certificarea produselor agroalimentare ecologice se fac în România de către organisme de inspecţie şi certificare, persoane juridice din sectorul public sau privat, acreditate pentru domeniul certificare produs de către organismul naţional de acreditare din România sau de alt organism de acreditare echivalent din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului de recunoaştere multilaterală a acreditării europene, denumit în continuare acordul EA-MLA, şi aprobate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în conformitate cu prevederile prezentului ordin. … (3) Aprobarea, controlul şi supravegherea activităţii organismelor de inspecţie şi certificare se fac de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (4) lit. d) şi e) şi ale art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Capitolul IICondiţiile de aprobare a organismelor de inspecţie şi certificare +
Articolul 2(1) Organismele candidate la aprobare ca organisme de inspecţie şi certificare în agricultura ecologică trebuie să îndeplinească cumulativ cerinţele prevăzute la art. 27 din R (CE) nr. 834/2007 şi cerinţele următoare: … a) să fie persoane juridice cu sediul în România, înregistrate conform legislaţiei în vigoare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … b) să nominalizeze o persoană responsabilă de ansamblul activităţilor de inspecţie şi certificare, angajată cu contract individual de muncă sau contract de colaborare; … c) să dispună de un număr suficient de personal calificat pentru efectuarea inspecţiei; … d) să fie independente de toate părţile implicate, imparţiale şi integre; organismul de inspecţie şi certificare şi personalul său nu trebuie să fie supuse niciunei presiuni comerciale sau financiare care ar putea să le influenţeze deciziile; … e) să demonstreze că întreprind toate demersurile necesare în vederea obţinerii certificatului de acreditare, pentru domeniul certificare produs, conform normei europene EN 45011:2001, ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65, eliberat de organismul naţional de acreditare din România sau de un organism de acreditare echivalent din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului EA-MLA. … (2) Persoana responsabilă de ansamblul activităţilor de inspecţie şi certificare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: … a) să aibă pregătire corespunzătoare, respectiv studii superioare de specialitate în agricultură, horticultură, zootehnie, medicină veterinară, ecologie sau industrie alimentară; … b) să aibă un nivel ridicat de cunoştinţe teoretice şi practice privind modul de producţie ecologică, în conformitate cu legislaţia naţională şi comunitară din domeniu. … +
Articolul 3(1) În vederea aprobării, organismul candidat va depune la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale următoarele documente: … a) cererea pentru obţinerea aprobării în vederea inspecţiei şi certificării produselor agroalimentare din sectorul de agricultură ecologică, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1; … b) copia certificatului de înmatriculare eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din România, care să conţină şi codul unic de înregistrare; … c) copie de pe certificatul de acreditare pentru domeniul certificare produs, conform normei europene EN 45011:2001, ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65 ori, în situaţia în care procedura de acreditare este în curs de desfăşurare, copie de pe notificarea adresată de organismul de control şi de pe contractul încheiat în vederea acreditării, documente eliberate de organismul naţional de acreditare din România sau de alt organism de acreditare echivalent din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului EA-MLA; … d) actul constitutiv al organismului candidat; … e) o scurtă prezentare a organismului candidat, precum şi prezentarea experienţei în domeniul inspecţiei şi certificării produselor agroalimentare în cazul organismelor care au desfăşurat aceste activităţi pe teritoriul României sau al altor state membre ale Uniunii Europene; … ––––-Lit. e) a alin. (1) al art. 3 a fost modificată de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.f) procedura standard de control care să conţină o descriere detaliată a măsurilor şi cerinţelor de control pe care organismul se angajează să le impună operatorilor în conformitate cu prevederile titlului 4 "Controale" din Regulamentul (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice în ceea ce priveşte producţia ecologică, etichetarea şi controlul, denumit în continuare R (CE) nr. 889/2008 ; … g) măsurile pe care organismul de inspecţie şi certificare candidat intenţionează să le aplice atunci când se identifică nereguli şi/sau încălcări (catalogul de sancţiuni); … h) o declaraţie scrisă prin care se angajează să pună la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în anumite situaţii, alte documente şi informaţii cu privire la acreditarea conform normei europene EN 45011:2001, ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65; … i) organigrama organismului candidat la aprobare, însoţită de dosarul personalului angajat, care va cuprinde: … (i) copii de pe diplomele de studii superioare/postuniversitare de specialitate;(îi) curriculum vitae;(iii) copie de pe contractul individual de muncă/carnetul de muncă/contractul de colaborare;(iv) copii de pe adeverinţele de formare sau perfecţionare profesională a inspectorilor care să dovedească calificarea lor pentru efectuarea inspecţiilor, eliberate de un organism abilitat în acest scop;j) angajamentul scris că va respecta legislaţia comunitară şi naţională din domeniu; … k) angajamentul scris că nu va permite în activitatea operatorilor utilizarea organismelor modificate genetic sau a derivatelor acestora. … (2) După analiza documentelor depuse, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale elaborează un raport de evaluare, informează în scris organismul candidat cu privire la orice deficienţă/neconformitate identificată în documentaţie şi emite o decizie motivată de acordare sau de respingere a aprobării. Decizia se consemnează în "Registrul de aprobare al organismelor de inspecţie şi certificare" şi se comunică în scris organismului candidat, în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii de aprobare. … (3) În situaţia în care solicitarea este acceptată, odată cu decizia de aprobare, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale emite organismului certificatul de aprobare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2, şi atribuie acestuia un număr de cod, în conformitate cu prevederile art. 27 alin. (10) din R (CE) nr. 834/2007 . În funcţie de solicitarea din cererea menţionată la art. 3 alin. (1) lit. a), certificatul de aprobare se acordă pentru domeniile următoare: … a) producţie vegetală, produse vegetale, animale şi/sau produse animaliere; … b) unităţi de procesare a produselor vegetale şi animaliere şi a alimentelor compuse din produse vegetale şi animaliere; … c) importatori şi comercianţi de produse vegetale, animale, produse animaliere şi alimente; … d) furaje. … (4) Pe tot parcursul procedurii de aprobare se păstrează confidenţialitatea informaţiilor obţinute, la toate nivelurile. … (5) Certificatul de aprobare acordat unui organism de inspecţie şi certificare este valabil 4 ani şi se avizează anual de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în urma controlului şi supravegherii activităţii organismului de inspecţie şi certificare. … (6) Pentru avizarea certificatului de aprobare, în fiecare an, înainte de 31 ianuarie, organismul de inspecţie şi certificare transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cererea pentru avizarea anuală a certificatului de aprobare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, însoţită de următoarele documente: … a) certificatul de acreditare pentru domeniul certificare produs, conform normei europene EN 45011:2001, ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65; … b) organigrama sau o listă cu numele şi funcţiile personalului responsabil pentru executarea inspecţiei şi certificării; … c) procedurile privind inspecţia şi certificarea; … d) raportul de evaluare a activităţii organismului de inspecţie şi certificare, pentru anul anterior, elaborat de reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. … (7) Un certificat de aprobare acordat unui organism de inspecţie şi certificare poate fi retras sau o cerere de avizare anuală poate fi respinsă în următoarele cazuri: … a) activitatea sa nu este conformă cu procedura de control standard; … b) nu a corectat încălcările identificate în urma controlului efectuat de reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale; … c) nu a permis Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale să îşi desfăşoare activitatea de control şi supraveghere; … d) nu a reuşit să corecteze folosirea incorectă a termenului "ecologic" de către operatorii certificaţi, a trimiterilor incorecte la sistemul de certificare al organismului de inspecţie şi certificare sau nu au utilizat corespunzător licenţele, certificatele ori mărcile; … e) este pe cale să renunţe la această activitate, activitatea sa urmează să fie suspendată sau organismul de inspecţie şi certificare va fi executat prin ordin judecătoresc; … f) atunci când, în urma comunicării primite de la organismul naţional de acreditare din România sau de la alt organism de acreditare echivalent din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului EA-MLA, se constată că acreditarea organismului a expirat sau a fost retrasă; … g) în baza deciziei de retragere a acreditării, dacă organismul naţional de acreditare din România sau alt organism de acreditare echivalent din Uniunea Europeană semnatare ale acordului EA-MLA suspendă temporar acreditarea organismului de inspecţie şi certificare pe o perioadă de timp determinată şi în această perioadă organismul de inspecţie şi certificare nu rezolvă neconformităţile care au generat această suspendare. … (8) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale comunică organismului de inspecţie şi certificare, în termen de 14 zile, decizia de aprobare/respingere a solicitării de aprobare sau avizare anuală, cu specificarea motivelor acestei decizii. … (9) Dacă un organism candidat nu este mulţumit de decizie, acesta depune la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale o contestaţie, în termen de maximum 15 zile de la data comunicării deciziei, în care vor include şi motivele contestaţiei. … (10) În termen de 15 zile de la primirea contestaţiei, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale organizează o întâlnire cu reprezentanţii organismului de inspecţie şi certificare în scopul analizării contestaţiei şi menţinerii deciziei iniţiale sau emiterii unei noi decizii. … (11) În situaţia în care un certificat de aprobare acordat unui organism de inspecţie şi certificare este retras sau o cerere de avizare anuală este respinsă, Ministerul Agriculturi şi Dezvoltării Rurale informează operatorii înscrişi la acest organism cu privire la interzicerea utilizării mărcii de certificare a acestuia şi a oricărei declaraţii de conformitate cu legislaţia naţională şi comunitară în domeniu, precum şi de necesitatea încheierii unui contract cu un alt organism de inspecţie şi certificare. … (12) Dacă unui organism de inspecţie şi certificare i-a fost retras certificatul de aprobare, depunerea unei noi solicitări se face numai după 12 luni de la retragerea acestui certificat. … (13) În vederea extinderii domeniilor sale de activitate, organismul de inspecţie şi certificare aprobat transmite o solicitare la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale însoţită de următoarele documente: … a) cererea pentru extinderea domeniilor de activitate a organismelor de inspecţie şi certificare din sectorul de agricultură ecologică, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4; … b) certificatul de acreditare pentru noul domeniu, emis de organismul de acreditare, conform normei europene EN 45011:2001, ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65; … c) procedurile de inspecţie şi certificare necesare pentru noile domenii. … (14) La primirea solicitării, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale verifică documentele menţionate la alin. (13) şi aprobă sau respinge această solicitare în termen de 30 de zile de la depunerea ei. … +
Capitolul IIIAtribuţiile organismelor de inspecţie şi certificare aprobate +
Articolul 4(1) Organismele de inspecţie şi certificare aprobate au următoarele atribuţii: … a) să aplice în unităţile/fermele de producţie care fac obiectul inspecţiei lor minimum cerinţele de inspecţie prevăzute la titlul 4 "Controale" din R (CE) nr. 889/2008 ; … b) să execute primul control anunţat într-un interval de maximum 120 de zile, socotit de la data semnării contractului de inspecţie şi certificare cu operatorul, în conformitate cu procedura de control standard a fiecărui organism de inspecţie şi certificare; … c) să efectueze un număr de inspecţii neanunţate stabilite pe baza evaluării generale a riscului de nerespectare a legislaţiei comunitare şi naţionale şi drept consecinţă a rezultatelor primului control anunţat; … d) să ofere accesul la birourile şi facilităţile sale şi tot sprijinul necesar pentru ca reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale să îşi exercite atribuţiile de control şi supraveghere; … e) să transmită Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în termen de maximum 30 de zile după fiecare semestru, datele statistice semestriale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5; … f) să transmită Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, datele statistice anuale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6; … g) să comunice, în termen de 5 zile de la data constatării, la Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale orice neregulă sau încălcare comisă de către operator şi sancţiunea aplicată, având în vedere lista sancţiunilor pe care organismele de inspecţie şi certificare le aplică operatorilor în cazul constatării de nereguli sau încălcări ale prevederilor legale în vigoare, conform anexei nr. 7; … h) să transmită Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, lista derogărilor sau a autorizaţiilor emise operatorilor, cuprinzând numele, adresa şi tipul operatorului, natura derogării, data de acordare a derogărilor şi durata de valabilitate a derogărilor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8; … ––––-Lit. h) a alin. (1) al art. 4 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.i) să verifice modul de aplicare a regulilor specifice de etichetare a produselor agroalimentare ecologice, să aprobe operatorilor folosirea pe etichetă a termenilor şi indicaţiilor obligatorii, în conformitate cu prevederile art. 23 şi 24 din R (CE) nr. 834/2007 , şi să avizeze cererea de solicitare pentru utilizarea siglei „ae”, specifică produselor ecologice controlate; … j) să acorde individual, înainte de însămânţarea culturii, în conformitate cu prevederile art. 45 alin. 4 din R (CE) nr. 889/2008 , autorizaţii operatorilor pentru utilizarea de seminţe sau material de înmulţire vegetativ care nu provin din agricultura ecologică, dacă acestea nu sunt disponibile din producţia ecologică, şi să transmită Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, un raport al autorizaţiilor acordate, conform anexei nr. 9; … ––––-Lit. j) a alin. (1) al art. 4 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.k) să acorde individual aprobări de la regulile de producţie pentru planurile de împrăştiere a îngrăşămintelor şi pentru deplasarea stupilor; … l) să solicite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale aprobarea de derogări de la durata perioadei de conversie, aşa cum se prevede la art. 36 din R (CE) nr. 889/2008 , conform procedurii prevăzute în anexa nr. 10; … m) să preleve în mod obligatoriu probe de sol de pe parcelele pentru care operatorii solicită acordarea de derogări de la durata perioadei de conversie; … n) să comunice Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale eventualele modificări în statutul lor de acreditare, în termen de 5 zile de la data primirii comunicării oficiale din partea organismului de acreditare; … o) să solicite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale aprobarea de derogări pentru legarea animalelor din exploataţiile mici, în baza art. 39 din R (CE) nr. 889/2008 , în conformitate cu procedura prevăzută în anexa nr. 11. În sensul prezentului ordin, exploataţii mici în sectorul de agricultură ecologică, producţie animalieră, sunt considerate exploataţiile ce deţin un număr maxim de 20 capete vaci şi tauri de peste 2 ani, din specia bovine. … ––––-Litera o) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 6 din 11 ianuarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 45 din 19 ianuarie 2011.p) să transmită anual, până la data de 1 iunie, planul anual al inspecţiilor, care să cuprindă planificarea calendaristică a inspecţiilor şi inspectorii desemnaţi pentru realizarea acestora; pentru anul 2011, planul anual de inspecţii se transmite până la data de 15 august; … ––––-Litera p) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.r) să acorde individual derogări pentru utilizarea animalelor neecologice, în conformitate cu art. 42 din R (CE) nr. 889/2008. … ––––-Litera r) a alin. (1) al art. 4 a fost modificată de RECTIFICAREA nr. 181 din 22 iulie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 828 din 23 noiembrie 2011.(2) Organismele de inspecţie şi certificare menţionate la art. 1 alin. (2) au obligaţia să emită operatorilor documente justificative, în conformitate cu art. 29 alin. (1) din R (CE) nr. 834/2007 , al căror model este prevăzut în anexa XII la R (CE) nr. 889/2008 , care pot fi denumite şi certificat de conformitate/master certificat/certificat de confirmare a conversiei. … ––––-Alin. (2) al art. 4 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.(2^1) Organismele de inspecţie şi certificare menţionate la art. 1 alin. (2) au obligaţia să emită următoarele:a) o anexă la documentul justificativ menţionat la alin. (2), conform modelului prevăzut în anexa nr. 12, în vederea accesării de către operator a măsurii 214 <>, pachetul 5 <> din cadrul Planului naţional de dezvoltare rurală, până la data de 15 octombrie a fiecărui an, pe toată durata aplicării acestei măsuri; … b) un document, în baza informaţiilor transmise de operator şi a rezultatelor controalelor efectuate, care va fi transmis atât operatorului, cât şi Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până la data de 31 decembrie a fiecărui an, privind informaţii referitoare la comercializarea produselor ecologice certificate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13. … ––––-Alin. (2^1) al art. 4 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.(3) Un operator nu poate fi controlat decât de un singur organism de inspecţie şi certificare. Dacă un operator reziliază contractul cu un organism de inspecţie şi certificare, primul organism transmite imediat organismului următor informaţiile necesare pentru continuarea activităţii de control privind acest operator, pe baza schimbului de informaţii prevăzute la art. 31 din R (CE) nr. 834/2007 , şi are în vedere sancţiunile aplicate de organismul anterior. … +
Capitolul IVAtribuţiile autorităţii responsabile +
Articolul 5(1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are următoarele atribuţii privind controlul şi supravegherea organismelor de inspecţie şi certificare aprobate: … a) asigură obiectivitatea controlului efectuat de organismele de inspecţie şi certificare; … b) verifică eficacitatea controlului; … c) ia cunoştinţă de orice nereguli şi/sau încălcări constatate şi de sancţiunile aplicate; … d) retrage aprobarea organismului de inspecţie şi certificare în cazul în care acesta nu respectă şi/sau nu îndeplineşte oricare dintre cerinţele prezentului ordin şi prevederile legislaţiei Uniunii Europene în domeniu. … ––––-Lit. d) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.e) organizează cursuri de pregătire şi aplicaţii practice pe probleme de inspecţie şi certificare; … f) acordă individual operatorilor exceptări de la regulile de producţie, cuprinse în art. 22 din R (CE) nr. 834/2007 , şi fixează reguli şi proceduri pentru eventualele excepţii de la aceste reguli; … g) elaborează în fiecare an tematica şi programul activităţii de control şi supraveghere a organismelor de inspecţie şi certificare aprobate, pe care îl supune spre aprobare conducerii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. … (2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va asigura în permanenţă o comunicare eficientă atât cu organismele de inspecţie şi certificare, cât şi cu organismul naţional de acreditare din România sau alte organisme de acreditare echivalente din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului EA-MLA. … +
Capitolul VReguli privind controlul şi supravegherea organismelor de inspecţie şi certificare +
Articolul 6(1) Controlul şi supravegherea activităţii organismelor de inspecţie şi certificare se realizează de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în conformitate cu tematica şi programul activităţii de control şi supraveghere a organismelor de inspecţie şi certificare aprobate anual prin: … a) evaluarea documentelor transmise de organismele de inspecţie şi certificare, menţionate la art. 4 alin. (1) lit. e)-j); … b) controale de supraveghere ce au ca obiectiv evaluarea pe teren a modului şi eficienţei activităţii organismului de inspecţie şi certificare aprobat, în conformitate cu tematica şi programul aprobat în fiecare an; controalele de supraveghere se realizează de către reprezentanţii teritoriali ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu atribuţii specifice, pe un eşantion de operatori decis în fiecare an, după efectuarea de către organismele de inspecţie şi certificare a inspecţiilor fizice obligatori ale operatorilor în conformitate cu art. 65 alin. (1) din R (CE) nr. 889/2008 , reprezentând 5% din totalul operatorilor înscrişi la fiecare organism de inspecţie şi certificare. … ––––-Lit. b) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.(2) Selectarea eşantionului se face în mod aleatoriu de către reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, incluzând o gamă variată de operatori, orientat în special către operatorii care prezintă un risc ridicat sau asupra cărora există suspiciuni/reclamaţii. … ––––-Alin. (2) al art. 6 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.(3) În cadrul efectuării controlului de supraveghere, reprezentanţii teritoriali cu atribuţii specifice ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale verifică modul de efectuare a activităţii organismului de inspecţie şi certificare, printr-un control specific efectuat la locaţia fermei/unităţii operatorului, verificându-se şi existenţa următoarelor documente: … a) contractul încheiat de operator cu organismul de inspecţie şi certificare; … b) fişa de înregistrare a operatorului; … c) copia raportului de inspecţie al organismului de inspecţie şi certificare, pe anul în curs; … d) alte documente specifice operatorului. … ––––-Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.(4) După analiza documentelor specifice, transmise de către reprezentanţii teritoriali cu atribuţii specifice, respectiv a proceselor-verbale şi a formularelor de control pentru fiecare din operatorii selectaţi în eşantionul reprezentativ al fiecărui organism de inspecţie şi certificare, reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale vor constata dacă: … a) activitatea operatorilor este conformă cu legislaţia naţională şi comunitară în vigoare, identificându-se orice neconformitate a standardelor şi procedurilor de inspecţie; … b) inspecţiile au fost efectuate de un inspector calificat din cadrul respectivului organism de inspecţie şi certificare; … c) derularea procedurilor de inspecţie şi certificare s-a realizat conform planului-tip de inspecţie şi planificării anuale transmise de fiecare organism de inspecţie şi certificare, iar documentele legate de activitatea specifică acestuia sunt conforme. … ––––-Alin. (4) al art. 6 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.(5) În baza analizei documentelor transmise de către reprezentanţii teritoriali cu atribuţii specifice şi, după caz, a auditului efectuat la sediul organismului de inspecţie şi certificare de către reprezentaţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ca urmare a evaluării documentelor transmise de către organismele de inspecţie şi certificare în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi comunitare şi a respectării termenelor de transmitere ce vizează de asemenea şi alte solicitări din partea reprezentaţilor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, pentru fiecare organism de inspecţie şi certificare se întocmeşte, până la data de 31 ianuarie a anului următor, raportul de evaluare care stă la baza avizării anuale şi a aprobării ulterioare după expirarea valabilităţii certificatului de aprobare. … ––––-Alin. (5) al art. 6 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011.(6) În urma acţiunii de control şi supraveghere a activităţii organismelor de inspecţie şi certificare, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale acordă întregului sistem de inspecţie şi certificare al unui organism sau numai unei componente a schemei (cum ar fi implementarea legislaţiei sau competenţa inspectorilor etc.) următoarele calificative: … a) satisfăcător – se acordă atunci când planul de inspecţie şi certificare este conform cu cerinţele prezentului ordin şi cu legislaţia comunitară şi naţională în vigoare; … b) probleme/neconformităţi/nereguli minore – se acordă atunci când există nereguli sau încălcări minore, probleme izolate, erori etc., ce nu reprezintă probleme extinse sau semnificative şi nu afectează desfăşurarea activităţii de inspecţie şi certificare; în această situaţie se solicită organismului de inspecţie şi certificare mai multe informaţii care să clarifice motivele neregulilor sau încălcărilor şi confirmarea rezolvării acestora; … c) nesatisfăcător – se acordă atunci când neregulile, încălcările, motivele de îngrijorare, erorile etc. indică faptul că activitatea organismului de inspecţie şi certificare nu are nivelul de performanţă cerut; în această situaţie, organismul de inspecţie şi certificare, în termen de 30 de zile, prezintă o explicaţie şi confirmă prin dovezi că s-au aplicat acţiunile corective necesare pentru problemele identificate în raportul elaborat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale; … d) avertismentul scris – se aplică în cazul neregulilor, încălcărilor grave sau repetate ale cerinţelor generale de inspecţie; în această situaţie, în termen de 14 zile de la primirea raportului, organismul de inspecţie şi certificare întreprinde acţiunile necesare pentru remedierea deficienţelor şi trebuie: … – să confirme că neregula sau încălcarea a fost rezolvată în perioada menţionată;– să prezinte dovada implementării acţiunilor corective;– ulterior, responsabilul organismului de inspecţie şi certificare face un control suplimentar cu martori pentru a dovedi că acţiunile corective necesare au fost implementate, iar neregula sau încălcarea operatorului a fost remediată;e) interzicerea – se aplică în cazul încălcărilor grave ale legislaţiei comunitare şi naţionale în vigoare şi constă în retragerea aprobării organismului de inspecţie şi certificare de a-şi desfăşura activitatea de inspecţie şi certificare pe teritoriul României. … +
Articolul 7Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezentul ordin.––––-Art. 7 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011. +
Articolul 8Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 688/2007 pentru aprobarea Regulilor privind organizarea sistemului de inspecţie şi certificare, de aprobare a organismelor de inspecţie şi certificare şi de supraveghere a activităţii organismelor de control, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 599 din 30 august 2007, se abrogă.Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,Mihail DumitruBucureşti, 17 martie 2010.Nr. 65. +
Anexa 1Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia generală ………………………Nr. ……….. din …………………….CEREREpentru obţinerea aprobării în vederea inspecţiei şi certificăriiproduselor agroalimentare dinsectorul de agricultură ecologică– model –Persoana juridică ……………………………., cu sediul în localitatea ……………………, str. …………………….. nr. ……, bl. ……, sc. ……, ap. ……, judeţul/sectorul ………………, ţara ………………., nr. de telefon ……………, fax ………………, înmatriculată la registrul comerţului sub nr. …………., reprezentată prin responsabil ………………….., solicit aprobarea şi eliberarea "Certificatului" de aprobare ca organism de inspecţie şi certificare în agricultura ecologică pentru următoarele domenii:[_) producţie vegetală, produse vegetale, animale şi/sau produsele animaliere;[_] unităţi de procesare a produselor vegetale şi animaliere şi a alimentelor compuse din produse vegetale şi animaliere;(_) importatori şi comercianţi de produse vegetale, animale, produse animaliere şi alimente;[_] furaje.Declar pe propria răspundere că organismul aprobat va fi liber de orice presiune comercială sau financiară în activitatea de inspecţie şi certificare.Semnătura responsabilului…………………… +
Anexa 2 CERTIFICAT DE APROBARE – model –┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ (STEMA) ││ ││ ROMÂNIA ││ MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE ││ DIRECŢIA GENERALĂ ………………. ││ ││ ││ ││ CERTIFICAT DE APROBARE NR. ……… ││ ││ ││ Organismul …………….., cu sediul în localitatea ………………, ││România ………….. oraşul …………….. judeţul ………………., ││str. …………… nr. …., ap. …., tel. ………… fax …………, ││persoană responsabilă ………….., este aprobat ca organism de inspecţie ││şi certificare în agricultura ecologică, cu codul de identificare RO-ECO- ││………………. în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a ││Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobată ││prin legea nr. 38/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu ││Regulamentul (CE) nr. 834/2007 al Consiliului, pentru următoarele domenii: ││[] producţie vegetală, produse vegetale, animale şi/sau produsele animaliere;││[] unităţi de procesare a produselor vegetale şi animaliere şi a alimentelor ││compuse din produse vegetale şi animaliere; ││[] importatori şi comercianţi de produse vegetale, animale, produse ││animaliere şi alimente; ││[] furaje. ││ ││ ││ Data: ││ ││ ││ Director General, ││ ………………………… ││ ││ ││ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ Acest certificat nu este valabil decât vizat pe anul în curs┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ANUL I ANUL II ANUL III ANUL IV ││ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ +
Anexa 3Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia generală ……………………….Nr. ……….. din ……………………..CEREREpentru avizarea anuală a certificatului de aprobare– model –Organismul de inspecţie şi certificare ………………………………….., cu sediul în ……………….., str. ……………………… nr. ……, ţara ……………………………., telefon ……………, fax ……………., prin ……………………………., cu sediul în România, oraşul …………………., sectorul ……………., judeţul …………………, str. ……………………….. nr. ……, bl. ……, sc. ……, înmatriculat la registrul comerţului sub nr. ………………….., având codul unic de înregistrare nr. ………………………….. şi codul de identificare …………………………, reprezentat prin responsabil …………………………….., solicit avizarea certificatului de aprobare în conformitate cu legislaţia în vigoare.Declar pe propria răspundere că organismul aprobat va fi liber de orice presiune comercială sau financiară în activitatea de inspecţie şi certificare.Semnătura şi ştampila organismului de inspecţie şi certificare +
Anexa 4Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia generală ……………………….Nr. …………… din ………………….CEREREpentru extinderea domeniilor de activitate a organismelorde inspecţie şi certificare din sectorul de agricultură ecologică– model –Organismul de inspecţie şi certificare ………………………., cu sediul în …………………., str. ……………………… nr. ……, ţara ……………….., telefon ……………, fax …………….., prin ……………………………, cu sediul în România ………………….., oraşul ……………………, judeţul ……………………, str. ……………………… nr. ……, bl. ……, sc. ……, sectorul ………….., înmatriculat la registrul comerţului sub nr. …………….., având codul unic de înregistrare nr. …………………… şi codul de identificare ……………………….., reprezentat prin responsabil ………………….., solicit extinderea domeniilor de activitate cu domeniul/domeniile …………………………….., în conformitate cu certificatul de acreditare conform normei europene EN 45011:2001 ediţia a II-a sau ISO 65, acordat pentru domeniul/domeniile solicitate.Anexez la prezenta cerere certificatul de acreditare conform normei europene pentru domeniul/domeniile de activitate.Semnătura şi ştampila organismului de inspecţie şi certificare +
Anexa 5Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia generală ………………………Nr. ……………. din ………………..DATE STATISTICE SEMESTRIALE– model –Numele organismului de inspecţie şi certificare …………………………………Adresa …………………………………………….Telefon ………….., fax ………….., e-mail ……………, web ……………*Font 8*┌───────┬────────┬───────┬──────┬──────────────┬────────┬───────┬───────────────────┬──────────────────┐│Numele │Adresă, │ Tipul │Tipul │ Data │ │ │ │ ││opera- │telefon/│opera- │produ-│înregistrării │ │ │ Tipul inspecţiei │Sancţiuni aplicate││torului│ fax │torului│sului │operatorului │ Data │ Data ├────────┬──────────┼─────────┬────────┤│ │ │ │ │la organismul │certifi-│inspec-│ │ │ Data │ Felul ││ │ │ │ │de inspecţie │ cării │ ţiei │Anunţată│Neanunţată│aplicării│sancţi- ││ │ │ │ │şi certificare│ │ │ │ │ │ unii │├───────┼────────┼───────┼──────┼──────────────┼────────┼───────┼────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │└───────┴────────┴───────┴──────┴──────────────┴────────┴───────┴────────┴──────────┴─────────┴────────┘Confirm pe propria răspundere exactitatea datelor.Numele responsabilului organismului de inspecţie şi certificare………………………………..Semnătura şi ştampila organismului de inspecţie şi certificare +
Anexa 6Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia generală ………………………Nr. ………….. din ………………….DATE STATISTICE ANUALENumele organismului de inspecţie şi certificare ……………………….Adresa ………………………………………..Telefon ………….., fax ……………, e-mail ……….., web ………………….*Font 7*┌────┬────┬────┬────┬────┬────┬──────────┬────┬────────────────────────┬───────────────────┬─────────┬─────────┐│Nu- │Lo- │Ju- │A- │Nu- │Ti- │ Felul şi │UM │ Producţie vegetală │ Producţie animală │ Produse │Sancţiuni││mele│ca- │de- │dre-│mă- │pul │ data │(ha,│ │ │procesate│aplicate ││ope-│li- │ţul │sa │rul │ope-│inspecţiei│kg, ├────┬────┬────┬────┬────┼────┬──────────────┼────┬────┼────┬────┤│rato│ta- │ │ │fi- │ra- │ │buc,│Cul-│ │ │ │Cer-│Ca- │ Mod de │Pro-│Can-│Tip │Data││ru- │tea │ │ │şei │to- │ │l,t)│tura│ C1 │ C2 │ C3 │ti- │te- │ producţie │dus │ti- │ │ ││lui │ │ │ │de │ru- │ │ │ │ │ │ │fi- │go- ├────┬────┬────┤ │ta- ├────┼────┤│ │ │ │ │în- │lui │ │ │ │ │ │ │cat │ria │to- │eco-│con-│ │tea │ │ ││ │ │ │ │re- │ │ │ │ │ │ │ │eco-│de │tal │lo- │ven-│ │es- │ │ ││ │ │ │ │gis-│ │ │ │ │ │ │ │lo- │ani-│ │gic │tio-│ │ti- │ │ ││ │ │ │ │tra-│ │ │ │ │ │ │ │gic │male│ │ │nal │ │ma- │ │ ││ │ │ │ │re │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │tă │ │ │├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┬─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │ │ │ │ │ │Data│Anun-│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │taţă │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │Nea- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │nun- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ţată │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │ 14 │ 15 │ 16 │ 17 │ 18 │ 19 │ 20 │ 21 │ 22 │└────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴─────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┘Confirm pe propria răspundere exactitatea datelor.Numele responsabilului organismului de inspecţie şi certificare……………………………………..Semnătura şi ştampila organismului de inspecţie şi certificare +
Anexa 7LISTAsancţiunilor pe care organismele deinspecţie şi certificare le aplică operatorilor în cazulconstatării de nereguli sau încălcări ale prevederilor legale în vigoare*Font 9*┌──────────┬──────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐│ │ Tipul sancţiunii │ Modul de aplicare │├──────────┼──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│Remarcă │Remarcă simplă (RS) │- se aplică în cazul unei nereguli minore sau ││ │ │al unei încălcări involuntare ││ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│ │Cerere de ameliorare (CA) │- se aplică în cazul constatării unei încălcări ││ │ │şi este însoţită de cererea de ameliorare, cu ││ │ │precizarea modului de ameliorare şi a termenului││ │ │în care va fi remediată ││ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│ │Cerere de ameliorare printr-un│- se utilizează acelaşi mod de aplicare ca şi ││ │angajament scris (CAA) │în cazul cererii de ameliorare, dar este ││ │ │însoţită de un angajament scris, contrasemnat ││ │ │de operator ││ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│ │Avertisment scris (AS) │- se utilizează însoţit de menţiunea sancţiunii ││ │ │ce va fi aplicată în cazul în care operatorul nu││ │ │respectă cererea de ameliorare – avertismentul ││ │ │este de regulă urmat de un control suplimentar ││ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│ │Control suplimentar (CS) │- cheltuielile privind controlul suplimentar ││ │ │sunt suportate de către operator │├──────────┼──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│Declasare │Declasarea parcelei (DP) │- se declasează parcela sau o parte a acesteia, ││şi │ │pentru o durată determinată ││excludere ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│ │Declasarea lotului (DL) │- se declasează definitiv o parte din producţie ││ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│ │Excluderea produsului (EP) │- se interzice operatorului comercializarea ││ │ │unui tip de produs ce poartă indicaţii referi- ││ │ │toare la modul de producţie ecologică pentru ││ │ │o durată determinată ││ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤│ │Excluderea totală (ET) │- se interzice operatorului comercializarea ││ │ │tuturor produselor ce poartă indicaţii ││ │ │referitoare la modul de producţie ecologică, ││ │ │pe o durată determinată │└──────────┴──────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘ +
Anexa 8Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia generală ………………………Nr. …………. din …………………..LISTAderogărilor sau a autorizaţiilor acordate de organismelede inspecţie şi certificare– model –Numele organismului de inspecţie şi certificare ………………………Adresa …………………………………………..Telefon …………, fax ……….., e-mail ………….., web ……….*Font 7*┌───────┬────────┬───────┬──────┬──────────────┬─────────┬───────────────┬────────────────────────────────────┬──────┐│Numele │Adresă, │ Tipul │Tipul │ Data │ Data │ │ Tipul derogării document relevant/ │ ││opera- │telefon/│opera- │produ-│înregistrării │contrac- │Statusul fermei│ număr şi dată │Obser-││torului│ fax/ │torului│sului │operatorului │tului de ├────────┬──────┼────────┬────────┬─────────┬────────┤vaţii ││ │ e-mail │ │ │la organismul │inspecţie│În con- │Certi-│Perioada│Utiliza-│Planurile│Planul │ ││ │ │ │ │de inspecţie │şi certi-│versie │ficat │de con- │rea de │de împrăş│pentru │ ││ │ │ │ │şi certificare│ care │ │ │versie │sămânţă │tiere a │depla- │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │conven- │îngrăşă- │sarea │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ţională │mintelor │stupilor│ │├───────┼────────┼───────┼──────┼──────────────┼─────────┼────────┼──────┼────────┼────────┼─────────┼────────┼──────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │└───────┴────────┴───────┴──────┴──────────────┴─────────┴────────┴──────┴────────┴────────┴─────────┴────────┴──────┘ +
Anexa 9RAPORTULautorizaţiilor acordate operatorilor de către organismele de inspecţieşi certificare pentru utilizarea de seminţe sau material de înmulţirevegetativ care nu provin din agricultura ecologică– model –I. Model de formular de completat de către furnizor în cazul imposibilităţii de livrare a unei varietăţi de seminţe certificate după modul de producţie ecologicNumele furnizorului ……………………………………Adresa ……………………………………………….Specia solicitată ……………………………………..Soiul solicitat ……………………………………….Data solicitării ………………………..Numele solicitantului ……………………Furnizorul menţionat mai sus este în imposibilitatea de a livra sămânţa certificată după modul de producţie ecologic, deoarece:[] nu mai există în stoc sămânţă certificată ecologic;[] cantitatea solicitată este prea mare faţă de stocul disponibil;[] varietatea solicitată nu este disponibilă sub formă de sămânţă ecologică;[] alte motive: ………………………………………………. .Eliberată la data de …………………………..Semnătura şi ştampila furnizorului……………………………..II. Centralizatorul autorizaţiilor acordate de organismele de inspecţie şi certificare (în conformitate cu art. 5 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.452/2003 al Comisiei din 14 august 2003 de menţinere a derogării prevăzute la articolul 6 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul (CEE) nr. 2.092/91 al Consiliului cu privire la anumite specii de seminţe şi material de înmulţire vegetativă şi de stabilire a normelor de procedură şi a criteriilor aplicabile derogării menţionate)Numele organismului de inspecţie şi certificare ……………………….Adresa ……………………………………………………………Cod de identificare …………………………………Nr. ………………./……………… 2010*Font 8*┌───────────┬──────┬─────┬─────────────────────┬──────────────────────┬────────┬──────────────────────┐│ Denumirea │ │ │Justificare [(art. 5 │ Cantitatea totală de │Numărul │ Cantitatea totală de ││ştiinţifică│Specie│ Soi │ alin. (1) din │ seminţe/ pe soiuri │total de│ seminţe/ pe specie ││ │ │ │Regulamentul nr. (CE)├──────────────────────┤autori- ├──────────────────────┤│ │ │ │ nr. 1.452/2003)] │ *)UM │ zaţii │ *)UM ││ │ │ │ │ │acordate│ ││ │ │ │ │ │ (pe │ ││ │ │ │ │ │specie) │ │├───────────┼──────┼─────┼─────┬────┬─────┬────┼───┬───┬───────┬──────┤ ├───┬───┬───────┬──────┤│ │ │ │ a │ b │ c │ d │to │kg │ nr. │ **)UG│ │to │kg │ nr. │ **)UG││ │ │ │ │ │ │ │ │ │seminţe│ │ │ │ │seminţe│ │└───────────┴──────┴─────┴─────┴────┴─────┴────┴───┴───┴───────┴──────┴────────┴───┴───┴───────┴──────┘––––*)UM – unitate de măsură.**)UG – unităţi de germinaţie. +
Anexa 10PROCEDURAde acordare de derogări de la durata perioadei de conversieI. Cerere de acordare a derogăriiNumele organismului de inspecţie şi certificare ………………………Adresa …………………………………………………………..Cod de identificare …………………………………Nr. …………………/…………………….. 2010Către: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia Generală ………………………………….Referire: Solicitare cu privire la recunoaşterea retroactivă a perioadei de conversie, conform Regulamentului (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice în ceea ce priveşte producţia ecologică, etichetarea şi controlul [R(CE) nr. 889/2008 ], cap. 5 (Reguli de conversie), art. 36 (Plante şi produse vegetale), pct. (2) lit. b), pentru:Operatorul …………………….., cod …………., adresa …………………Din verificările pe teren efectuate operatorului şi din documentele emise de autorităţile locale rezultă că parcelele, pentru care se solicită recunoaşterea retroactivă a perioadei de conversie şi care aparţin operatorului sus-menţionat, întrunesc condiţiile cerute de legislaţia menţionată, pentru reducerea perioadei de conversie.În acest scop, anexez la prezenta cerere următoarele documente:– raportul organismului de inspecţie şi certificare (II);– copie de pe cererea operatorului prin care acesta solicită organismului de inspecţie şi certificare reducerea perioadei de conversie, însoţită de rezumatul parcelelor (III);– copii de pe documentele justificative emise operatorului de către autorităţile locale, care să dovedească faptul că pe parcelele pentru care se solicită reducerea perioadei de conversie nu s-au efectuat, pe o perioadă de 3 ani anteriori conversiei, următoarele activităţi considerate neconforme cu modul de producţie ecologic:● fertilizări cu produse care nu sunt cuprinse în anexa I la R(CE) nr. 889/2008 ;● aplicarea de produse fitosanitare, altele decât cele cuprinse în anexa 2 la R(CE) nr. 889/2008 ;● tratamente chimice la seminţe;● adeverinţă emisă de autorităţile locale (acolo unde este cazul), din care să rezulte că parcelele respective nu au fost cultivate pe o perioadă de cel puţin 3 ani anteriori conversiei.Ca urmare a celor menţionate mai sus şi a prezentării documentelor justificative, vă rugăm să aprobaţi favorabil această solicitare.Data ……………..Semnătura şi ştampila organismului de inspecţie şi certificareII. Raportul organismului de inspecţie şi certificareNumele organismului de inspecţie şi certificare ………………………Adresa …………………………………………………………..Cod de identificare …………………………………Nr. …………………/…………………….. 2010┌───────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────┐│UNITATEA │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────┤│ADRESA │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────┤│Data intrării în sistemul de control │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────┤│Data încheierii perioadei de conversie prevăzute │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────┤│Data ultimei vizite de inspecţie │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────┤│Observaţii sau recomandări aplicate operatorului de organismul │ ││de inspecţie şi certificare la ultima vizită de inspecţie │ │└───────────────────────────────────────────────────────────────┴───────────────┘Data …………….Semnătura şi ştampila organismului de inspecţie şi certificareIII. Cererea operatorului către organismul de control pentru reducerea perioadei de conversieOperator ……………………………………………………..Adresa ……………………………………………………….Verificat organism de inspecţie şi certificare………………………………………………………(semnătura responsabilului organismului de inspecţie şi certificare)Rezumat al parcelelor pentru care se solicită reducerea perioadei de conversie*Font 8*┌────────┬────────────────────┬──────────────────┬──────────────────┬──────────────────┬──────────┐│ Nr. │ Cultura, suprafaţa │Cultura, suprafaţa│Cultura, suprafaţa│Cultura, suprafaţa│ ││parcelei│şi statutul parcelei│ şi statutul │ şi statutul │ şi statutul │Observaţii││ │ pentru care se │ parcelei │ parcelei │ parcelei │ ││ │ solicită reducerea │ an …… │ an …… │ an …… │ ││ │ conversiei │ │ │ │ ││ │ anul în curs │ │ │ │ │├────────┼────────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │├────────┼────────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │├────────┼────────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────┤│ TOTAL │ │ X │ X │ X │ │├────────┼────────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────┤│ Exemplu│ Grâu, 120 ha, C2 │Floarea-soarelui, │Pârloagă, 120 ha │Pârloagă, 120 ha │ ││ 234 │ │ 120 ha, C1 │ │ │ │└────────┴────────────────────┴──────────────────┴──────────────────┴──────────────────┴──────────┘Data ……………..Semnătura operatorului………………………. +
Anexa 11PROCEDURAde solicitare a aprobării derogăriipentru legarea animalelor din exploataţiile miciI. Cerere de aprobare a derogării pentru legarea animalelorNumele organismului de inspecţie şi certificare …………………….Adresa …………………………………………………………Cod de identificare …………………………………………..Nr. ……………./…………Către: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării RuraleDirecţia generală ………………………………………………Referire: aprobarea derogărilor pentru legarea animalelor din exploataţiile mici, în baza prevederilor art. 39 din Regulamentul (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice în ceea ce priveşte producţia ecologică, etichetarea şi controlul pentru:Operatorul ……………………………, cod ……………………………., adresa …………………………………………Din verificările efectuate pe teren rezultă că operatorul nu poate gestiona efectivele în stabulaţie liberă şi astfel, în vederea menţinerii producţiei ecologice în exploataţiile condiţionate din punct de vedere climatic, geografic şi structural şi pentru a rezolva problemele specific legate de gestionarea efectivelor de animale, solicităm aprobarea derogării pentru legarea animalelor din prezenta exploataţie.În acest scop, anexez la prezenta cerere următoarele documente:– copie a fişei de înregistrare;– copie a ultimului raport de inspecţie al organismului de inspecţie şi certificare;– copie a cererii operatorului prin care se solicită derogare pentru legarea animalelor, care cuprinde şi angajamentul operatorului.Ca urmare a celor menţionate mai sus şi a prezentării documentelor justificative, vă rugăm să aprobaţi favorabil această solicitare.Data ………………………………………..Semnătura şi ştampila organismului de inspecţie şi certificare ………………………….II. Cererea operatorului către organismul de inspecţie şi certificare în vederea aprobării derogării pentru legarea animalelor din exploataţiile miciOperator ………………………………………………Adresa …………………………………………………Verificat de organismul de inspecţie şi certificare ……………/(semnătura şi ştampila responsabilului organismului de inspecţie şi certificare)/………………………….*Font 8*┌───────┬─────────┬────────────────────────────┬─────────────────────┬───────────┬─────────┬──────────┐│Numele │Efectivul│ Din care: │ Din care: │Suprafaţa │Suprafaţa│ ││opera- │de bovine│ ├───────────┬─────────┤terenului │adăpos- │ ││torului│ │ │Efective │Efective │destinat │turilor │Observaţii││ │ │ │certificate│ în │păşunatului│ │ ││ │ │ │ │conversie│ │ │ │├───────┼─────────┼───┬────────────────────────┼───────────┼─────────┼───────────┼─────────┼──────────┤│ │ │ │Vaci şi tauri de peste 2│ │ │ │ │ ││ │ │ │ani, din specia bovine │ │ │ │ │ ││ │ ├───┼────────────────────────┼───────────┼─────────┤ │ ├──────────┤│ │ │ │Bovine între 6 luni şi │ │ │ │ │ ││ │ │ │2 ani │ │ │ │ │ ││ │ ├───┼────────────────────────┼───────────┼─────────┤ │ ├──────────┤│ │ │ │Bovine sub 6 luni │ │ │ │ │ │├───────┼─────────┴───┴────────────────────────┼───────────┼─────────┼───────────┼─────────┼──────────┤│Total: │ │ │ │ │ │ │└───────┴──────────────────────────────────────┴───────────┴─────────┴───────────┴─────────┴──────────┘Declar pe propria răspundere că asigur accesul zilnic al animalelor la păşune, pe toată perioada în care păşunatul este posibil, şi accesul la suprafeţe în aer liber, de cel puţin două ori pe săptămână, în cazul în care păşunatul nu este posibil.Data ……………………………Semnătura operatorului ………………………..––––-Anexa 11 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 6 din 11 ianuarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 45 din 19 ianuarie 2011, având conţinutul anexei din acelaşi act normativ. +
Anexa 12 +
Anexa LA DOCUMENTUL JUSTIFICATIV Nr. ……………/…………………
(CERTIFICAT DE CONFORMITATE/MASTER CERTIFICAT)emis în baza art. 29 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice, precum şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91 , în conformitate cu modelul prevăzut în anexa XII la Regulamentul (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice în ceea ce priveşte producţia ecologică, etichetarea şi controlulDenumirea operatorului:Sediul exploataţiei:Codul clientului:CUI/CNP al operatorului:Tipul activităţii:Nr./data contractului cu organismul de inspecţie şi certificare:Numele şi codul organismului de inspecţie şi certificare:CUI al organismului de inspecţie şi certificare:*Font 9*┌───────┬─────────────┬──────┬────────────┬─────┬──────────┬───────────┬──────────────────┐│Judeţul│Localitatea/ │Codul │Nr. blocului│Nr. │Suprafaţa │Suprafaţa │Varianta pachetu- ││ │Comuna/Oraşul│Sirsup│fizic │par- │totală │certificată│lui aferent cultu-││ │ │ │ │celei│a parcelei│ecologic │rii ││ │ │ │ │agri-│ (ha) │ (ha) │(conform măsurii ││ │ │ │ │cole │ │ │214 "Plăţi de ││ │ │ │ │ │ │ │agromediu", pache-││ │ │ │ │ │ │ │tul 5 "Agricultură││ │ │ │ │ │ │ │ecologică")*) │├───────┼─────────────┼──────┼────────────┼─────┼──────────┼───────────┼──────────────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │├───────┼─────────────┼──────┼────────────┼─────┼──────────┼───────────┼──────────────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │├───────┼─────────────┼──────┼────────────┼─────┼──────────┼───────────┼──────────────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │├───────┼─────────────┼──────┼────────────┼─────┼──────────┼───────────┼──────────────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │└───────┴─────────────┴──────┴────────────┴─────┴──────────┴───────────┴──────────────────┘–––*) Varianta pachetului aferent culturii:– pachetul 5.1 – culturi agricole pe terenuri arabile (inclusiv plante de nutreţ);– pachetul 5.2 – legume (inclusiv ciuperci şi cartofi);– pachetul 5.3 – livezi;– pachetul 5.4 – vii;– pachetul 5.5 – plante medicinale şi aromatice.––––-Anexa 12 a fost introdusă de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011, având conţinutul anexei 1 din acelaşi act normativ. +
Anexa 13Informaţii referitoare la comercializarea produselor ecologice certificate în anul ……………..Denumirea operatorului:Sediul unităţii:CUI/CNP al operatorului:Tipul activităţii:Codul clientului:Nr./data contractului cu organismul de inspecţie şi certificare:Numele şi codul organismului de inspecţie şi certificare:*Font 8*┌──────┬────────────┬───────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐│Tipul │UM (t, buc.,│ Cantitatea totală │ Destinaţia produselor comercializate ││produ-│kg, l, cape-├───────┬───────┬───────┬───────┼───────┬───────┬───────┬───────┬───────┬───────┤│selor │te, familii │Canti- │Canti- │Canti- │Stocul │Nr. şi │Canti- │Datele │Datele │Datele │Ţara de││ │de albine) │tatea │tatea │tatea │la sfâr│data │tatea │de iden│de iden│de iden│desti- ││ │ │estima-│achizi-│comer- │şitul │documen│comer- │tifica-│tifica-│tifica-│naţie ││ │ │tă a │ţionată│ciali- │perioa-│tului │ciali- │re a │re a │re a │ ││ │ │produc-│ │zată │dei │fiscal │zată/ │producă│vânzăto│cumpără│ ││ │ │ţiei │ │efectiv│ │aferent│documen│torului│rului │torului│ ││ │ │ │ │ │ │ │tul │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │fiscal │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──────┼────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤│ │ │ │ Total │ Total │ Total │ │ │ │ │ │ │└──────┴────────────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┘––––-Anexa 13 a fost introdusă de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 181 din 22 iulie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 534 din 28 iulie 2011, având conţinutul anexei 2 din acelaşi act normativ.–––