ORDIN nr. 62 din 12 august 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 592 din 20 august 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2135 08/12/2005
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1006 10/07/2001 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 538 26/07/2000 ART. 1
ART. 1ABROGA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 3
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 2ABROGA PEORDIN 538 26/07/2000 ART. 2
ANEXA 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 740 03/07/2003 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 222 22/05/2003
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 12/08/2003
ActulREFERIRE LALEGE 105 27/06/2000
ActulREFERIRE LAOG 82 24/08/2000
ActulREFERIRE LAOG 82 24/08/2000 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE 197 04/11/1998
ActulREFERIRE LAOG 44 28/08/1997 ART. 4
ActulREFERIRE LAOG (R) 19 18/08/1997 ART. 12
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1006 10/07/2001 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 538 26/07/2000 ART. 1
ART. 1ABROGA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 3
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 2ABROGA PEORDIN 538 26/07/2000 ART. 2
ART. 3APROBA PEMETODOLOGIE 12/08/2003
ART. 3REFERIRE LAORDIN 536 02/12/1997
CAP. 1REFERIRE LAOUG (R) 16 26/01/2001
ANEXA 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2135 08/12/2005
ActulREFERIT DEORDIN 525 13/10/2003
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004

privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparatie, reglare şi/sau desfăşoară activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere – RNTR 4, cu modificările şi completările ulterioare



În temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 197/1998, republicată, ale art. 4 alin. (2) lit. b) şi alin. (3) lit. i) din Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2000, cu modificările ulterioare, ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin: + 
Articolul IOrdinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparatie, reglare şi/sau desfăşoară activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere – RNTR 4, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, se modifica şi se completează după cum urmează:1. Titlul ordinului va avea următorul cuprins:"ORDINpentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate – RNTR 4"2. Alineatul 1 al articolului 1 va avea următorul cuprins:"Art. 1. – Se aprobă Reglementările privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate – RNTR 4, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin."3. Articolul 1 se completează cu alineatul 3 cu următorul cuprins:"Metodologia şi condiţiile tehnice privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin."4. Articolul 3 se abroga.
 + 
Articolul IIArticolul II din Ordinul ministrului transporturilor nr. 538/2000 privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparaţii sau desfăşoară activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se abroga.
 + 
Articolul IIISe aprobă Metodologia şi condiţiile tehnice privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, prevăzute în anexa la prezentul ordin, care devine anexa nr. 3 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997.
 + 
Articolul IVPrezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Ileana Tureanu,secretar de statBucureşti, 12 august 2003.Nr. 62.
 + 
Anexă──────(Anexa nr. 3 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997)────────────────────────────────────────────────────────────────METODOLOGIA ŞI CONDIŢIILE TEHNICEprivind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate + 
Capitolul IDispoziţii generale1. Prezentul document stabileşte regulile de procedura pentru evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, reglare, modificări constructive şi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, în vederea asigurării protecţiei consumatorilor şi a respectării prevederilor legale referitoare la siguranţa circulaţiei şi protecţia mediului înconjurător.Prezenta metodologie defineste:– activităţile prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere, faţă de reglementările legale referitoare la condiţiile tehnice privind admiterea şi menţinerea în circulaţie a acestora pe drumurile publice. În sensul prezentului ordin, prin activităţi care pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere se înţelege:a) activităţi de reparare, întreţinere şi/sau reglari functionale ale vehiculelor rutiere, pentru care sunt necesare autorizarea şi clasele de autorizare;b) activităţi de reparaţii, reconditionari, montari, verificări şi etalonari ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor rutiere, pentru care sunt necesare autorizarea şi clasele de autorizare;c) modificări constructive şi reconstructia vehiculelor rutiere, pentru care este necesară autorizarea;d) înlocuiri de sasiuri şi/sau de caroserii;e) activităţi de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, în vederea comercializării şi reciclarii, pentru care este necesară autorizarea;– condiţiile minimale ce trebuie îndeplinite de către agenţii economici care desfăşoară activităţile menţionate la lit. a), b), c), d) şi e);– dotarea minimala necesară pentru desfăşurarea activităţilor menţionate la lit. a), b), c), d) şi e);– activităţile desfăşurate de Registrul Auto Roman (denumit în continuare RAR), organismul tehnic specializat, desemnat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pentru evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţile prevăzute la lit. a), b), c), d) şi e).Definiţii2. Pentru scopul prezentei metodologii, prin următorii termeni se înţelege:– clasa – categorie atribuită agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglari functionale şi dezmembrari ale vehiculelor rutiere, precum şi celor care desfăşoară activităţi de reparaţii, reconditionari, montari, verificări şi etalonari ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor, în funcţie de complexitatea activităţii desfăşurate şi de abilitarea din partea producătorului sau reprezentantului împuternicit al acestuia;– componenta – reper, echipament, agregat, sistem, având procesul de fabricaţie definit, destinat utilizării ca atare fie în componenta unui vehicul rutier de către producătorul acestuia, fie ca piesa de schimb;– componenta de prim montaj – componenta utilizata de către producătorul unui vehicul rutier în cadrul procesului tehnologic de fabricaţie a unui vehicul nou;– componenta de origine – componenta comercializata ca piesa de schimb, fabricata de către un producător care furnizează componente de prim montaj şi care îndeplineşte condiţiile specifice stabilite de producătorul final al vehiculului; în categoria componentelor de origine sunt incluse componentele fabricate şi comercializate de către producătorul final al vehiculului rutier sau de către un producător agreat de producătorul final al vehiculului rutier ca furnizor de componente de origine şi care au aplicată marca producătorului;– piesa de schimb – componenta comercializata pe piaţa sau utilizata în cadrul activităţilor de reparaţii ale vehiculelor rutiere;– piesa de schimb de uz general – componenta comercializata pe piaţa în scopul utilizării pe vehicule rutiere sau utilizata în cadrul activităţilor de reparaţii ale vehiculelor rutiere şi ale carei condiţii tehnice de definire nu sunt specifice numai unui singur tip de vehicul rutier;– materiale de exploatare – produse care se consuma sau se uzeaza în timpul utilizării unui vehicul rutier şi care se completează sau se înlocuiesc în timpul exploatării unui vehicul rutier (lubrifianţi, carburanţi, aditivi, uleiuri, vopsele, segmenti/plăci de frictiune pentru ambreiaje şi/sau frane, lampi electrice, elemente filtrante etc.);– activitate de reparatie a subansamblurilor, sistemelor, vehiculelor rutiere – activitate specifică ce presupune operaţii de înlocuire a cel puţin unei componente a subansamblului, sistemului, vehiculului cu o componenta noua, identică sau similară cu componenta de prim montaj, de origine sau de uz general;– vehicule uzate – vehicule care constituie un deseu în sensul definitiei conţinute în legislaţia în vigoare;– reconditionarea unei componente dintr-unul din sistemele vehiculului – operaţiile efectuate, prin care se asigura redobandirea parametrilor fizici, dimensionali, funcţionali etc., ai unei componente, în conformitate cu documentele tehnice specifice aprobate de constructorii de vehicule (manuale de reparaţii, tehnologii de reparaţii şi/sau reconditionare etc.);– activitate de reglare a vehiculelor rutiere – activitate specifică ce presupune realizarea sau refacerea stării unui sistem tehnic ale cărui marimi caracteristice s-au abătut de la anumite condiţii impuse, pe baza manualelor de reparaţii, a cataloagelor cu date tehnice functionale (baza de date) pentru unul sau mai multe sisteme (componente), ale unor mărci sau grup de mărci de vehicule;– activitate de montare, verificare şi/sau etalonare a componentelor şi echipamentelor vehiculelor rutiere – activitate specifică ce presupune efectuarea de operaţii de montare, verificare şi/sau etalonare a unor componente şi echipamente, prevăzute de producătorii acestora sa echipeze vehiculele rutiere sau sa înlocuiască pe cele existente deja pe vehicule, pe baza documentaţiilor tehnice. Documentaţiile tehnice vor fi puse la dispoziţie de producătorii componentelor şi/sau echipamentelor sau de reprezentanţii împuterniciţi ai acestora. Pentru operaţiile de etalonare este necesară şi obţinerea autorizării specifice de la instituţiile legal abilitate în acest scop;– modificări constructive – activitate care are ca rezultat schimbarea parametrilor constructivi, funcţionali sau de calitate ai vehiculului rutier şi/sau a componentelor acestuia faţă de tipul omologat;– activitate de reconstrucţie – activitate de producţie industriala de vehicule rutiere în care se folosesc piese, ansambluri sau subansambluri noi ori reconditionate, pe un flux de fabricaţie, cu tehnologii şi sisteme de asigurare a calităţii certificate de organisme competente;– activităţi de dezmembrare a vehiculelor uzate, în vederea comercializării componentelor reutilizabile şi reciclarii activitate ce presupune operaţii de demontare a unor componente de pe vehiculele uzate în scopul refolosirii pe alte vehicule aflate în circulaţie sau care se pot inmatricula ori al reciclarii acestora. Operaţiile de demontare a componentelor trebuie să respecte prevederile documentaţiilor tehnice ale producătorilor vehiculelor, cu privire la ordinea operaţiilor şi la sculele/dispozitivele adecvate, în scopul păstrării calităţii şi functionalitatii acestora pentru remontare pe un alt vehicul, de aceeaşi marca şi acelaşi tip. Sunt excluse de la comercializare componentele rezultate din dezmembrarea sistemelor ce concura la siguranţa circulaţiei, sistem direcţie şi sistem franare. Activitatea de dezmembrare a vehiculelor uzate se efectuează şi cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicată, cu completările şi modificările ulterioare;– deseu – orice substanţa sau orice produs pe care deţinătorul nu îl mai utilizează sau pe care are intenţia ori obligaţia sa nu îl mai utilizeze;– valorificare – orice operaţiune de dezmembrare, sortare, reciclare, tăiere, maruntire, presare, balotare, topire-turnare, pretratare, amestec sau alta operaţiune care determina schimbarea naturii sau a compoziţiei, efectuată asupra unui deseu industrial prin procedee industriale, în vederea reutilizarii;– deţinător – persoana fizica sau juridică ce deţine la un moment dat, sub orice formă, deşeuri industriale reciclabile;– gestionare – colectarea, transportul, valorificarea şi eliminarea deşeurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare după închiderea acestora;– reciclare – operaţiunea de reprelucrare într-un proces de producţie a deşeurilor industriale pentru a fi reutilizate în scopul iniţial sau pentru alte scopuri;– capabilitate tehnica – abilitatea unui agent economic de a desfăşura activităţi specifice în conformitate cu condiţiile tehnice şi de reglementare în vigoare şi care dispune de resursele umane, facilităţile, echipamentele, precum şi de metodele şi instrucţiunile de lucru specificate în documente emise de factori responsabili;– neconformitate – nesatisfacerea de către un produs, proces sau activitate a unei condiţii specificate;– onorabilitate – situaţie în care se găseşte conducătorul unităţii economice, care nu a fost condamnat pentru infracţiuni penale grave şi care acţionează în mod etic şi responsabil în relaţiile cu beneficiarii;– evaluarea conformitatii – orice acţiune al carei obiect este de a determina în mod direct sau indirect satisfacerea condiţiilor specificate;– auditul calităţii – examinare sistematica şi independenta în scopul de a determina dacă activităţile referitoare la calitate şi rezultatele aferente satisfac dispoziţiile prestabilite, precum şi dacă aceste dispoziţii sunt implementate efectiv şi sunt corespunzătoare pentru realizarea obiectivelor;– supraveghere – evaluarea efectuată de un organism, terta parte, acreditat, pentru a determina dacă un produs, proces sau activitate este în continuare conformă cu condiţiile specificate;– redresarea structurii de rezistenta – operaţie specifică de readucere la configuraţia iniţială, numai prin procese de deformare plastica, a structurii de rezistenta deformate a unei caroserii şi verificarea restabilirii dimensiunilor iniţiale, prin intermediul echipamentelor specifice.
 + 
Capitolul IIReguli de procedura privind evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, reconditionare, întreţinere şi/sau reglari functionale ale vehiculelor rutiere1. Activităţile de reparaţii pentru vehicule rutiere, care implica înlocuirea şi/sau reconditionarea de componente la ansamblurile şi sistemele constructive şi functionale care pot afecta siguranţa circulaţiei şi poluarea mediului ambiant, şi activităţile de reglare a acestor sisteme se pot presta numai de către agenţi economici care au capabilitatea tehnica adecvată şi care, în urma unei evaluări, au fost autorizaţi de către RAR, organismul tehnic desemnat în acest sens de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.2. Lista activităţilor de reparaţii şi întreţinere pentru care agenţii economici trebuie să solicite autorizarea este prezentată în anexa A pct. 1 la prezentele reglementări.3. Autorizarea se va solicita şi se va acorda nominalizat pentru una sau mai multe dintre activităţile enumerate în anexa A, pentru operaţii distincte (cum ar fi, de exemplu, echilibrarea rotilor) şi/sau pentru anumite tipuri şi mărci specificate de vehicule rutiere.Agentul economic va fi încadrat în una dintre clasele specificate în anexa A pct. 2.4. Agentul economic care solicită evaluarea capabilităţii sale tehnice în vederea autorizării (denumit în continuare solicitant) se va adresa la reprezentanta RAR din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea, de unde va obţine contra cost o mapa conţinând următoarele documente:– cerere-tip de autorizare, prevăzută în anexa B la prezentele reglementări;– chestionar de autoevaluare prevăzut în anexa C la prezentele reglementări.Reprezentantele RAR vor oferi solicitanţilor toate informaţiile necesare în vederea completării corecte a cererii-tip de autorizare şi a chestionarului de autoevaluare.5. Solicitantul va completa şi va depune la reprezentanta RAR din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea cererea-tip de autorizare semnată de conducere şi chestionarul de autoevaluare.De asemenea, solicitantul va include în dosarul de autorizare:– copie de pe documentele care atesta funcţionarea legală a agentului economic, din care să rezulte ca are ca obiect de activitate şi activităţile pentru care solicită autorizarea;– copie de pe certificatul de atestare a capacităţii profesionale a conducătorului (conducătorilor) atelierului în domeniul repararii, reconditionarii, întreţinerii şi/sau reglarii vehiculelor rutiere, cu excepţia atelierelor care desfăşoară activităţi de reparare anvelope şi camere de aer.6. În situaţia în care documentele nu au fost completate corect şi integral, acestea se vor restitui reprezentantului solicitantului, explicandu-i-se în ce constau neconformităţile şi ciclul se va relua. Dacă documentele au fost completate corect şi integral, acestea se vor inregistra şi se vor include în dosarul de autorizare, al cărui număr de identificare va fi comunicat solicitantului şi va fi utilizat în toate referirile ulterioare.7. Pe baza datelor din documentele dosarului de autorizare, în funcţie de mărimea agentului economic (numărul de salariaţi implicaţi în activitatea evaluată) şi complexitatea lucrărilor (operaţiilor) pe care acesta le efectuează, RAR va stabili durata (numărul de zile-om audit) şi costul evaluării şi va elabora şi va transmite solicitantului propunerea de contract pentru autorizare şi supraveghere.8. După semnarea de către solicitant a contractului pentru autorizare şi supraveghere şi prezentarea documentului de plată a costului evaluării, RAR va constitui echipa de audit, va elabora planul de audit şi va stabili, de comun acord cu solicitantul, data efectuării auditului.9. Auditul capabilităţii tehnice se va efectua la fiecare dintre atelierele (unităţile de reparaţii) ale solicitantului, în conformitate cu Standardul EN ISO 19011/2001, urmărindu-se îndeplinirea de către solicitant a condiţiilor minimale enumerate în anexa D la prezentele reglementări.La auditare se vor avea, de asemenea, în vedere:a) condiţiile de onorabilitate a conducătorului agentului economic, consemnate printr-o declaraţie proprie, scrisă, privind inexistenta unui cazier personal;b) existenta spaţiilor adecvate pentru:– amplasarea vehiculelor şi/sau componentelor ce urmează a fi sau care au fost reparate, reglate;– depozitarea şi evidenta materialelor şi pieselor de schimb necesare procesului de reparatie, de reconditionare;– efectuarea lucrărilor de reparaţii sau de reconditionare, de reglare, propriu-zise;c) existenta infrastructurilor şi a echipamentelor generale aferente (canale şi rampe de vizitare, instalaţii de ridicare fixe şi mobile, surse energetice etc.) pentru categoriile de vehicule şi/sau componente la care se solicita autorizarea;d) existenta liniilor tehnologice, a sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor necesare desfăşurării proceselor de reparatie, reconditionare, reglare;e) existenta mijloacelor de diagnosticare iniţială, de verificare/măsurare pe fluxul tehnologic şi de verificare a calităţii lucrărilor de reparatie, reconditionare şi/sau reglare, în conformitate cu reglementările privind inspecţia periodică a autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în România RNTR 1 (acestea din urma pot aparţine unei staţii proprii de inspecţie tehnica periodică autorizate;f) evidenta efectuării inspecţiilor finale (numai pentru acele activităţi care pot afecta direct funcţionarea la parametrii prevăzuţi de constructor a sistemelor vehiculului, menţionate în anexa A pct. 1.1.) cu echipamente şi tehnologii conforme cu prevederile RNTR 1, cu mijloace proprii sau la o statie de inspecţie tehnica autorizata de RAR se va tine în registrul de evidenta, conform modelului prezentat în anexa E la prezentele reglementări;g) documentele de atestare a calificării personalului angajat şi/sau folosit pentru activităţile/operaţiile efectuate (şcolarizare generală şi specifică, instruiri speciale, experienta în munca);h) nivelul pregătirii profesionale practice a personalului, modul concret în care acesta efectuează lucrările repartizate şi respecta disciplina tehnologică;i) comportarea personalului la efectuarea diagnosticarii preliminare şi stabilirea operaţiilor ce urmează să fie efectuate, stabilirea consumului de piese de schimb şi materiale implicat, întocmirea devizului şi a notei de comanda etc.;j) respectarea prevederilor legale privind stabilirea şi acordarea garanţiei pentru componentele, reconditionate sau înlocuite şi lucrările efectuate;k) existenta procedurilor de tratare a reclamatiilor;l) existenta documentelor de abilitare din partea producătorului vehiculului şi/sau componentelor (contract de dealer, distribuitor autorizat etc.), pentru solicitanţii ce doresc şi/sau încadrarea în categoria I de clasificare.10. Rezultatele auditarii se vor consemna într-un raport de audit, având, după caz, anexate note de neconformităţi, ce se vor include în dosarul de autorizare. O copie a raportului de audit, împreună cu notele de neconformităţi anexate se vor inmana solicitantului.11. Pe baza analizei documentelor dosarului de autorizare RAR va elabora un raport de evaluare, în ale cărui concluzii:a) pentru acele locatii şi activităţi (operaţii) la care, în cursul auditului, nu s-au constatat neconformităţi, se va recomanda autorizarea;b) pentru acele locatii şi activităţi (operaţii) la care, în cursul auditului, s-au constatat neconformităţi minore, recomandarea de autorizare va fi condiţionată de prezentarea în prealabil de către solicitant a unor acţiuni corective, cu termene, pentru eliminarea neconformitatilor enumerate în notele de neconformităţi anexate raportului de audit. În acest caz, îndeplinirea şi eficienta acţiunilor corective vor fi verificate cu ocazia primului audit de supraveghere;c) pentru acele locatii şi activităţi (operaţii) la care s-au constatat neconformităţi majore nu se va acorda autorizaţia. Solicitantul va putea relua ciclul de evaluare în conformitate cu pct. 4, numai după eliminarea neconformitatilor majore constatate, în maximum 45 de zile de la data auditului. Raportul de evaluare se anexează dosarului de autorizare respectiv.12. În cazul recomandarii de autorizare, în condiţiile pct. 11 lit. a) şi b), RAR va informa solicitantul ca trebuie să trimită un reprezentant împuternicit la sediul reprezentantei judeţene pentru preluarea autorizaţiei.13. RAR va elibera solicitantului autorizaţia tehnica de funcţionare în conformitate cu metodologia aprobată şi va include agentul economic respectiv în registrul de evidenta a agenţilor economici autorizaţi pentru desfăşurarea de activităţi în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare (denumiţi în continuare titulari de autorizaţie) şi în baza de date referitoare la titularii de autorizaţie.14. Autorizaţia de funcţionare se va elibera în maximum 30 de zile de la primirea acţiunilor corective şi a documentelor prevăzute de acestea, ce se vor include în dosarul de autorizare.15. Contestaţiile în legătură cu neacordarea autorizării se vor inainta la sediul central al RAR. În cazul în care contestaţiile nu au putut fi rezolvate la acest nivel, solicitantul se va adresa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului – Direcţia generală transport rutier.16. Durata de valabilitate a unei autorizaţii este condiţionată de menţinerea de către titular a condiţiilor în baza cărora a fost recomandată acordarea autorizării, confirmată prin auditurile de supraveghere planificate (în baza contractului pentru autorizare şi supraveghere, în conformitate cu prevederile pct. 17) şi inopinate (în conformitate cu prevederile pct. 18).17. Titularul de autorizaţie va fi supravegheat de către RAR, în baza contractului încheiat, prin audituri programate anuale (cu excepţia primului audit care se va efectua la 6 luni de la acordarea autorizaţiei). Cu aceasta ocazie titularului de autorizaţie i se va elibera o vinieta cu sigla RAR şi data până la care se prelungeşte valabilitatea autorizaţiei. Vinieta se va aplica în mod obligatoriu de titularul de autorizaţie în spaţiul marcat pe versoul autorizaţiei. Modelul autorizaţiei şi al vinietei este prezentat în anexa F la prezentele reglementări.18. În cazul semnalarii unor reclamaţii sau la cererea expresă a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (inclusiv a personalului special desemnat pentru activitatea de control din cadrul RAR) sau a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor se vor efectua şi audituri inopinate. Dacă rezultatele acestor audituri vor confirma temeinicia reclamatiilor sau existenta neconformitatilor majore semnalate (care pot duce la suspendarea autorizării, conform pct. 20), costurile implicate vor fi suportate de titularul de autorizaţie.19. În cazurile în care la auditurile de supraveghere programate se va constata eliminarea în termenele stabilite prin acţiuni corective a neconformitatilor minore semnalate la auditul anterior şi pentru eventualele neconformităţi minore constatate la aceste audituri de supraveghere, titularul va prezenta noi măsuri corective adecvate, prin raportul de evaluare aferent se va propune menţinerea autorizării.20. În cazurile în care la auditurile de supraveghere programate se va constata că nu au fost eliminate în termenele stabilite neconformităţile minore semnalate la auditul anterior şi/sau existenta unor noi neconformităţi majore, în raportul de evaluare se va propune suspendarea autorizaţiei pe o perioadă de 20 de zile, în decursul căreia titularul nu va avea dreptul sa desfăşoare activitatea autorizata.Dacă la sfârşitul perioadei de suspendare a autorizaţiei RAR va confirma (după caz, în urma efectuării unei verificări la unităţi) ca neconformităţile în cauza au fost eliminate, suspendarea autorizaţiei încetează. În caz contrar, se va proceda la anularea autorizaţiei. Pentru obţinerea unei noi autorizaţii fostul titular va trebui sa reia procedura de autorizare.În cazurile în care la auditurile inopinate se constata existenta unor neconformităţi majore, se propune suspendarea autorizaţiei pe o perioadă de până la 20 de zile, fără drept de desfăşurare a activităţii autorizate. În următoarele 10 zile, cu drept de desfăşurare a activităţii autorizate, trebuie să dovedească implementarea acţiunilor corective de la neconformităţile majore – condiţie de ridicare a suspendării. În caz contrar se va proceda la anularea autorizaţiei.21. Pe durata de valabilitate a unei autorizaţii titularul acesteia poate solicita RAR să efectueze evaluarea unor noi activităţi pentru care intenţionează să obţină extinderea autorizării. Dacă extinderea este solicitată la o dată situata între termenele stabilite pentru efectuarea auditului de supraveghere, auditul respectiv se va efectua pe baza unui contract de extindere.
 + 
Capitolul IIIReguli de procedura pentru evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activitate de modificări constructive şi/sau reconstrucţie a vehiculelor rutiereModificările constructive, astfel cum au fost definite la cap. I pct. 2, se referă inclusiv la operaţiile de tuning.Agenţii economici care desfăşoară activităţi specifice în termenul de garanţie a vehiculelor noi trebuie să aibă abilitare din partea producătorului vehiculului rutier respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia.Activitatea de reconstrucţie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai de agenţi economici – persoane juridice, care desfăşoară o activitate de producţie industriala în domeniu şi care au certificat un sistem de management al calităţii în conformitate cu modelul aplicabil din seria de standarde SR EN ISO 9000.Autorizaţia tehnica de funcţionare se eliberează de către RAR, organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, având în vedere raportul de evaluare a capabilităţii tehnice a agentului economic, întocmit de personalul propriu certificat pentru evaluarea conformitatii pe baza reglementărilor şi normelor tehnice elaborate de ministerul respectiv.Autorizaţiile tehnice de funcţionare eliberate de RAR înainte de data intrării în vigoare a prezentelor norme rămân valabile până la primul audit de supraveghere.Vehiculele rutiere asupra cărora se efectuează modificări constructive pot obţine omologare de tip dacă sunt noi, iar modificările se executa după o documentaţie constructivă şi tehnologie evaluată şi avizată de către RAR şi/sau constructorul vehiculului de baza, cu personal calificat, într-un spaţiu de producţie utilat şi corespunzător fabricaţiei în serii mici cu puncte fixe de lucru.Vehiculele rutiere care nu sunt noi, asupra cărora se efectuează modificări constructive, sau cele obţinute prin procesul de reconstrucţie definit mai sus vor fi omologate individual de către RAR şi încadrate în noua categorie de folosinţă.
 + 
Capitolul IVReguli de procedura pentru evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de montari, verificări ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor1. Agenţii economici care desfăşoară activităţile de montare, reparare şi verificare a componentelor şi echipamentelor prevăzute în anexa H la prezentele reglementări trebuie să obţină autorizaţia tehnica de funcţionare conform prevederilor legii.2. Autorizaţia de funcţionare se eliberează de RAR, pe baza evaluării capabilităţii tehnice a agenţilor economici care desfăşoară una dintre activităţile menţionate în anexa H.3. La evaluarea capabilităţii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II şi ale anexei B la prezentele reglementări.
 + 
Capitolul VReguli de procedura pentru evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, în vederea comercializării şi reciclariiAgenţii economici care desfăşoară activităţi de dezmembrare a vehiculelor uzate trebuie să îndeplinească, în vederea autorizării, următoarele cerinţe:1. sa dezmembreze autovehiculele, respectând documentaţiile tehnice (tehnologiile de montare-demontare) pentru acele componente care se comercializează şi operaţiile de tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate prevăzute în anexa I la prezentele reglementări;2. sa utilizeze sculele şi echipamentele adecvate în vederea menţinerii parametrilor dimensionali şi funcţionali ai componentelor care urmează să fie comercializate;3. să efectueze operaţiile de depozitare, fără a deteriora piesele de schimb şi componentele care conţin lichide sau care sunt recuperabile;4. sa existe spaţii de depozitare (inclusiv depozitarea temporară) a vehiculelor uzate înainte de dezmembrare, care să îndeplinească următoarele condiţii:a) să aibă suprafeţe impermeabile pentru zone adecvate, cu asigurarea instalaţiilor pentru colectarea curgerilor, decantoare şi agenţi de curatare-degresare;b) să deţină echipamente pentru tratarea apei, inclusiv a apei de ploaie, în conformitate cu reglementările referitoare la mediu şi sănătate;c) să aibă depozite adecvate pentru părţile dezmembrate, inclusiv depozite impermeabile pentru piesele de schimb care vin în contact cu uleiul;d) să aibă containere adecvate pentru depozitarea bateriilor (cu neutralizare electrolitica în acelaşi spaţiu sau în altă parte), filtre şi condensatoare care conţin PCB/PCT;e) să aibă rezervoare de depozitare adecvate pentru depozitarea separată a lichidelor vehiculelor uzate: combustibil, ulei de motor, ulei de cutie de viteze, ulei de transmisie, ulei hidraulic, lichide de răcire, antigel, lichid de frana, acid de baterie, lichide ale sistemului de aer condiţionat şi orice alte lichide conţinute de vehiculul uzat;f) să aibă depozite adecvate pentru anvelope uzate, dotate pentru prevenirea incendiilor şi a depozitarii excesive în stive;5. să efectueze operaţiunile de tratare pentru promovarea reciclarii componentelor rezultate din dezmembrare, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei, prevăzute în anexa J la prezentele reglementări;6. sa îndeplinească cumulativ condiţiile minime prevăzute de legislaţia în vigoare pentru fiecare grupa de deşeuri industriale reciclabile;7. sa posede autorizaţia de valorificare eliberata de Comisia Naţionala pentru Reciclarea Materialelor;8. să fie abilitaţi şi/sau în evidenta Ministerului Administraţiei şi Internelor pentru colectarea vehiculelor uzate;9. sa ţină evidenta deşeurilor reciclabile, să raporteze şi sa furnizeze informaţii la cererea persoanelor cu drept de control, conform prevederilor prezentelor reglementări şi legislaţiei în vigoare.
 + 
Anexa A1. ACTIVITĂŢILE DE REPARAŢII ŞI ÎNTREŢINERE PENTRU CARE ESTE NECESARĂ AUTORIZAREA1.1. Activităţile care constau în repararea, întreţinerea şi/sau reglari ale ansamblurilor mecanice:a) motor şi instalaţiile anexe de alimentare prin carburatie / injecţie mas/mac, de răcire, de evacuare, de pornire integrată şi/sau independenta şi componentele acestora;b) ambreiaj, transmisie, cutie de viteze mecanică/automată şi componentele acestora;c) sistemul de rulare şi componentele acestuia;d) sistemul de direcţie şi componentele acestuia;e) sistemul de franare şi componentele acestuia.1.2. Activităţile care constau în repararea, întreţinerea şi/sau reglari ale echipamentului electric şi/sau electronic:a) instalatia electrica de iluminare şi semnalizare şi componentele acesteia;b) instalatia electrica de pornire a motorului, încărcare a bateriilor de acumulatori şi componentele acestora;c) sistemul de gestiune electronică a motorului şi/sau a sistemelor autovehiculului.1.3. Activităţile de reparaţii şi/sau redresari ale structurii caroseriei:a) reparaţii ale caroseriei fără structura de rezistenta, care necesita demontarea de componente mecanice şi/sau electrice;b) reparaţii ale structurii de rezistenta a caroseriei;c) redresarea structurii de rezistenta a caroseriei.1.4. Activităţi de reparare a anvelopelor şi camerelor de aer:a) la rece;b) la cald, prin vulcanizare.1.5. Acoperirea de protecţie anticorosiva a caroseriei vehiculelor şi/sau componentelor acestora (vopsire, terosonare, polisare etc.)1.6. Activităţile de montare, reparare, verificare a unor componente sau echipamente (vezi anexa H)1.7. Activităţile de modificări constructive şi reconstrucţie a vehiculelor rutiere1.8. La cerere, RAR va putea efectua evaluarea şi autorizarea în conformitate cu prezentele norme metodologice pentru repararea componentelor demontate de pe vehicul, altele decât cele prevăzute la pct. 1.1, 1.2 şi 1.3.1.9. Autorizarea se acordă fără discriminare tuturor agenţilor economici pentru care raportul de evaluare confirma ca îndeplinesc condiţiile minimale prezentate în anexa D, aplicabile activităţilor pentru care solicită autorizarea.1.10. Autorizarea se acordă pentru una sau mai multe dintre lucrările prezentate la pct. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 şi 1.7 sau pentru operaţii distincte ale acestora.2. CLASIFICAREA AGENŢILOR ECONOMICIÎn funcţie de complexitatea activităţilor de reparaţii şi/sau reglari pe care le executa, de mărcile/tipurile de vehicule, precum şi de abilitarea din partea constructorului, agenţii economici se clasifica în şase clase:Clasa I – Reparaţii/montare cu abilitare din partea constructoruluiReparare, întreţinere şi reglare pentru mărci şi categorii de vehicule.Clasa II – Reparaţii/montare fără abilitare din partea constructoruluiReparare, întreţinere şi reglare pentru mărci de vehicule, limitat pe tipuri şi/sau pe an de fabricaţie (dispunând de manuale de reparaţii şi SDV-uri corespunzătoare)Clasa III – Reglari generaleReglari sisteme şi/sau componente ale vehiculelor rutiere, schimb de materiale consumabile, prezentate în cataloage şi/sau în baze de date ale echipamentelor, manuale de întreţinere a vehiculelor, manuale de reparaţii pe suport de hârtie sau informatic etc.;Clasa IV – Repararea anvelopelor şi/sau a camerelor de aerOperaţiile de demontare/montare, lipire şi/sau vulcanizare a camerelor de aer şi/sau anvelopelor, conform condiţiilor minimale tehnice şi tehnologice emise de factori autorizaţi, privind repararea anvelopelor şi camerelor de aerClasa V – Acoperirea anticorosiva a caroseriei şi componentele acesteiaOperaţiile de acoperire anticorosiva, conform condiţiilor minimale tehnice şi tehnologice adecvateClasa VI – DezmembrareOperaţiile de demontare a unor componente de pe vehicule, conform tehnologiilor specifice adecvate.
 + 
Anexa BCERERE-TIPde autorizare pentru desfăşurarea activităţiide reparaţii, reglare, modificări constructiveşi/sau reconstructia şi dezmembrarea vehiculelor rutiere(model)1. Denumirea agentului economic:……………………………………………………………2. Adresa: (se va/se vor indica adresa/adresele, codul/codurile sediului/sediilor unde se desfăşoară activităţile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea):…………………………………………………………..…………………………………………………………..3. Numărul de înmatriculare la Oficiul registrului comerţului:…………………………………………………………..4. Codul fiscal:…………………………………………………………..5. Contul bancar/Banca:…………………………………………………………..6. Telefon/fax/telex:…………………………………………………………..7. Lista activităţilor şi marcilor de vehicule pentru care se solicita evaluarea capabilităţii tehnice în vederea autorizării este prezentată în tabelul anexat.8. Lista echipamentelor care se utilizează la efectuarea activităţilor pentru care se solicita evaluarea capabilităţii tehnice în vederea autorizării este indicată în tabelul anexat.9. Numărul personalului implicat: …………………, din care:…………………………….. ingineri…………………………….. maiştri/tehnicieni…………………………….. muncitori10. Imputernicim pe domnul/doamna ……………………, având funcţia de ……………………., care poate fi contactat/contactata la tel. ……………………, fax: ……………………., sa ne reprezinte în toate aspectele legate de evaluare/autorizare.11. Numele şi semnatura directorului/managerului generalLS12. Numele şi semnatura contabilului-şef/directorului economic13. Data …………………………
 + 
Anexa CCHESTIONAR DE AUTOEVALUARE(model)(Se completează pentru fiecare sediu în parte.)1. Date de identificare1.1. Denumirea agentului economic …………………………1.2. Adresa (se va indica adresa sediului unde se desfăşoară activităţile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea) ……..………………………………………………………..1.3. Numărul de înmatriculare la Oficiul registrului comerţului………………………………………………………..1.4. Telefon/fax/telex: …………………………………..2. Organizare2.1. Structura organizatorică (de atasat organigrama/fluxul activităţii ca anexa A):2.2. Sunt definite responsabilităţile personalului care conduce/efectuează/verifica activităţile pentru care se solicita autorizarea? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacă DA, numiţi documentul în care sunt specificate responsabilităţile personalului:………………………………………………………….3. Resurse3.1. Planurile la scara ale spaţiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrica, aer comprimat etc. (de atasat ca anexa B):3.2. Lista liniilor tehnologice (după caz, desenele schemelor flux), a utilajelor, echipamentelor de inspecţie (de atasat ca anexa C):3.3. Exista echipamente necesare pentru efectuarea inspecţiilor finale: (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacă NU, indicaţi statia/staţiile de inspecţie tehnica periodică unde se executa inspecţiile finale:………………………………………………………….………………………………………………………….3.4. Exista abilitarea din partea unui producător de vehicule rutiere? (DA, NU). Dacă DA, atasati o copie a documentului care atesta abilitarea la dosarul de autorizare.4. Analiza comenzilor4.1. Sunt convenite cu clienţii şi consemnate în scris activităţile solicitate de aceştia? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacă DA, numiţi documentul în care sunt consemnate: ……………………………………….………………………………………………………….………………………………………………………….Documentul respectiv specifică:4.1.1. Activităţile solicitate de clienţi? (DA, NU, NEAPLICABIL)4.1.2. Materialele, costurile implicate şi termenul de realizare a lucrărilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)4.1.3. Termenele de garanţie pentru lucrările executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)Dacă DA, indicaţi termenul de garanţie acordat: …………………………………………………………………………5. Controlul documentaţiei5.1. Sunt disponibile instrucţiuni de lucru sau alte documente care definesc modul de execuţie şi verificare a lucrărilor pe care le efectuati? (DA, NU, NEAPLICABIL)Dacă DA, sunt acestea aprobate de factorii responsabili? (DA, NU, NEAPLICABIL)5.2. Se utilizează documente externe (standarde, desene ale clientului etc.)? (DA, NU, NEAPLICABIL)5.2.1. Se asigura ca aceste documente sunt în vigoare? (DA, NU, NEAPLICABIL)5.2.2. Se cunosc condiţiile din RNTR-1? (DA, NU, NEAPLICABIL)6. Aprovizionare6.1. Sunt definite condiţiile referitoare la produsele aprovizionate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacă DA, indicaţi documentele în care sunt specificate condiţiile referitoare la produsele aprovizionate: ……..6.2. Componentele şi materialele care afectează siguranţa circulaţiei sunt certificate? (DA, NU, NEAPLICABIL)6.3. Componentele şi materialele utilizate au termen de garanţie? (DA, NU, NEAPLICABIL)7. Identificare7.1. Se asigura identificarea unica a activităţilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)Dacă DA, indicaţi documentul: …………………………..7.2. Se înregistrează şi se identifica toate operaţiile şi inspecţiile efectuate specificate în comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL)7.3. Este menţinut un registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)8. Controlul proceselor de reparaţii sau reglare8.1. Exista o planificare a comenzilor prin care să se asigure toate resursele necesare pentru realizarea acestora în termenul stabilit? (DA, NU, NEAPLICABIL)8.2. Sunt disponibile la punctele de lucru instrucţiuni de execuţie a operaţiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)8.3. Exista personal propriu calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacă DA, indicaţi numărul şi calificarea personalului (ingineri, tehnicieni/maiştri, muncitori): ……………………………..9. Inspecţii (CTC)9.1. Sunt stabilite şi documentate metode de verificare a calităţii operaţiilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL) Dacă DA, indicaţi documentul (documentele): ………………………………………………………………………………………………………..9.2. La încheierea lucrărilor executate se efectuează verificările finale în conformitate cu condiţiile din RNTR 1 şi/sau documentaţiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)9.3. Sunt menţinute înregistrări ale rezultatelor inspecţiilor finale şi sunt conform condiţiilor specificate în RNTR 1 şi/sau documentaţiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)9.4. Aceste înregistrări identifica personalul implicat? (DA, NU, NEAPLICABIL)10. Controlul echipamentelor de inspecţie (CTC)10.1. Exista echipamente de inspecţie proprii? (DA, NU, NEAPLICABIL) Dacă DA, indicaţi aceste echipamente:……………………………………………………………………………………………………………………Echipamentele de inspecţie sunt verificate metrologic? (DA, NU, NEAPLICABIL)10.2. Sunt menţinute înregistrări referitoare la verificarea metrologica? (DA, NU, NEAPLICABIL)10.3. Exista instrucţiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)10.4. Sunt asigurate condiţiile de utilizare prevăzute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)11. Controlul lucrărilor neconforme11.1. Este stabilită o procedură de tratare a reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)11.2. Sunt menţinute înregistrări privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)11.3. Este stabilită o procedură de tratare a produsului neconform? (DA, NU, NEAPLICABIL)12. Manipularea şi depozitarea12.1. Exista spaţii adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor, componentelor, materialelor şi a echipamentelor astfel încât să se prevină deteriorarea acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)12.2. Exista spaţii şi condiţii adecvate de depozitare a vehiculelor, a componentelor, a echipamentelor, a materiilor prime şi a materialelor care să asigure menţinerea calităţii acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)Numele şi funcţia persoanei care a completat chestionarul şi care răspunde de corectitudinea datelor: …………………………….……………………………………………………………………………………………………………………Tel./fax ………………………Semnatura: …………………….Data: …………………………NOTĂ:Datele completate trebuie să corespundă cu situaţia la zi la data transmiterii chestionarului la RAR.
 + 
Anexa DCONDIŢII MINIMALEprivind desfăşurarea activităţilor de reparaţii,întreţinere, reglare, montare a echipamentelorşi componentelor, modificări constructive şi/saureconstrucţie pentru vehicule rutiere1. ScopPrezentul document prezintă cerinţele pentru sistemul intern de control al activităţilor de reparatie, întreţinere, reglare, montare a echipamentelor şi componentelor, modificări constructive şi/sau reconstrucţie pentru vehicule rutiere (denumite în continuare activităţi prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere) care trebuie stabilit şi menţinut de un agent economic pentru a asigura calitatea lucrărilor efectuate.2. Domeniul de aplicarePrezentul document se aplică la auditul de evaluare a calităţii activităţilor prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere, la auditurile curente de supraveghere, de extindere sau la auditurile inopinate, precum şi la aprecierea rezultatelor acestor audituri.Evaluarea calităţii activităţilor prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere se efectuează pentru a determina dacă exista resursele umane şi materiale, precum şi organizarea necesare asigurării controlului intern al activităţilor.Auditurile curente de supraveghere se efectuează pentru a verifica dacă sunt menţinute şi îmbunătăţite condiţiile pentru sistemul intern de control aplicat de agentul economic.3. Documente de referinţa şi conexe3.1. SR EN ISO 9001:2001, Sisteme de management al calităţii. Cerinţe.3.2. SR EN ISO 9000:2001, Sisteme de management al calităţii. Principii fundamentale şi vocabular.3.3. RNTR 1:2003, Reglementări privind inspecţia periodică a autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în România.3.4. Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003.4. TerminologieTermenii utilizaţi în prezentul document sunt definiţi în documentele de referinţa menţionate la pct. 3.5. Condiţii pentru asigurarea conformitatii5.1. GeneralitatiAgentul economic care solicită autorizarea pentru desfăşurarea de activităţi prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie să demonstreze ca poseda resursele necesare şi ca aplica metode adecvate pentru un control intern al lucrărilor, care să asigure conformitatea vehiculelor asupra cărora s-a intervenit cu normele în vigoare privind siguranţa circulaţiei rutiere şi protecţia mediului ambiant referitoare la vehiculele rutiere aflate în exploatare.Nivelul minim de pregătire pentru persoana care conduce atelierul, în funcţie de activităţile executate, este de absolvent al şcolii profesionale sau al liceului tehnic în meseriile de mecanic auto, electromecanic auto, tinichigiu auto, electronist sau în alte calificări din domeniul tehnic şi cu o vechime de minimum 5 ani în activitate. În acest caz conducătorul atelierului trebuie să posede un certificat de atestare a capacităţii profesionale în domeniul construcţiei şi repararii de vehicule rutiere, eliberat de RAR, în urma frecventarii unui curs şi a absolvirii unui examen de verificare a cunoştinţelor (anexa G).Persoanele cu studii superioare în domeniul tehnic, cu o vechime minima de 2 ani în activitate, pot conduce ateliere în care se desfăşoară activităţi prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere şi primesc un certificat de atestare pe baza diplomei de absolvire, fără participarea la curs şi susţinerea examenului.Valabilitatea certificatelor de atestare este de 3 ani şi se va prelungi în condiţiile prevăzute la alin. 2 şi 3.Toate facilităţile, echipamentul şi personalul trebuie să fie adecvate pentru a realiza activităţile prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere prevăzute.Condiţiile pentru sistemul de control intern al activităţii includ, după caz, următoarele elemente:– organizare şi resurse;– analiza comenzilor;– controlul documentaţiei;– controlul produselor aprovizionate;– identificarea activităţilor efectuate;– inspecţia calităţii;– controlul echipamentelor de verificare, diagnosticare şi inspecţie (CTC);– controlul proceselor;– manipularea şi depozitarea;– înregistrări.5.2. Organizare şi resurse5.2.1. Agentul economic care desfăşoară activitate prin care pot fi influentati parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie să definească responsabilitatea personalului care conduce/efectuează/verifica aceste activităţi.5.2.2. Agentul economic trebuie să identifice şi să asigure resursele adecvate, respectiv facilităţi, echipamente de lucru, de verificare, diagnosticare şi inspecţie, personal instruit şi calificat pentru activităţile de execuţie şi verificare, precum şi tehnicile şi metodele de lucru aferente.5.3. Analiza comenzilor5.3.1. Înaintea acceptării unei comenzi, agentul economic trebuie să se asigure de următoarele:– activităţile solicitate de client sunt definite, documentate (după caz, în scris) şi convenite cu clientul;– exista capabilitatea de a realiza condiţiile comenzii.5.3.2. După caz, operaţiunile de executat vor fi stabilite în urma diagnosticarii stării tehnice a vehiculului.5.3.3. Comenzile trebuie să specifice: activităţile şi operaţiunile executate, termene de execuţie, costuri (piese de schimb, manopera, materiale), personalul executant şi de control, garanţiile prevăzute de reglementările în vigoare etc.5.4. Controlul documentaţiei5.4.1. Agentul economic trebuie să posede documentaţia necesară pentru desfăşurarea activităţilor de aprovizionare, prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere, de inspecţie (CTC), după cum este cazul.5.4.2. Documentaţia trebuie să cuprindă, după caz:– documentaţia tehnica aferentă vehiculelor pentru care se efectuează una dintre activităţile prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate (desene, manuale de reparaţii, cataloage de piese de schimb etc.);– documentaţia tehnica de execuţie a lucrărilor (planuri de operaţii etc.);– documente externe (standarde, reglementări şi norme tehnice în transporturile rutiere etc.);– proceduri sau metode adecvate de verificare şi diagnosticare;– instrucţiuni de lucru.5.4.3. Agentul economic trebuie să efectueze un control adecvat al documentaţiei referitoare la lucrările pentru care solicită autorizarea, pentru a asigura conformitatea lucrărilor efectuate cu condiţiile specificate. Controlul documentaţiei trebuie să asigure ca:– se utilizează numai editiile în vigoare ale documentelor;– documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;– modificările documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat.5.5. Controlul produselor aprovizionate5.5.1. Agentul economic trebuie să asigure prin metode adecvate ca toate produsele aprovizionate corespund condiţiilor specificate şi ca produsele neconforme din loturile aprovizionate sunt returnate furnizorului sau distruse.5.5.2. Când este aplicabil, comenzile de aprovizionare ale agentului economic trebuie să nominalizeze caracteristicile produselor solicitate, pentru a permite controlul conformitatii acestora cu condiţiile specificate corespunzătoare.5.5.3. Agentul economic trebuie să aplice prevederile documentelor legale referitoare la piesele de schimb, materiile prime şi materialele utilizate în activităţile desfăşurate, ţinând seama ca vehiculele rutiere reprezintă produse de folosinţă îndelungată.5.5.4. Agentul economic se va asigura ca piesele de schimb aprovizionate sunt însoţite de documente de atestare a calităţii (certificate de conformitate etc.) şi certificate de garanţie acordate de producătorii acestora. După caz, acesta se va asigura ca piesele de schimb sunt fabricate de agenţi economici abilitaţi în acest scop de către producătorii vehiculelor rutiere cărora le sunt destinate. Piesele de schimb şi materialele aprovizionate care contribuie la siguranţa circulaţiei şi la protecţia mediului trebuie să fie certificate/omologate de RAR.5.5.5. În mod excepţional, agentul economic poate utiliza şi componente furnizate de client, dacă acestea sunt noi sau nu prezintă jocuri, uzuri, imbatraniri etc. ce ar putea periclita buna funcţionare a acestora şi/sau a sistemelor în care ele sunt montate. În acest caz, clientul va declara în scris ca renunţa la garanţia aferentă componentelor respective în conformitate cu reglementările în vigoare.5.6. Identificarea activităţilor efectuate5.6.1. Agentul economic trebuie să asigure identificarea clara a activităţilor şi operaţiunilor desfăşurate pe tot parcursul derulării proceselor.5.6.2. Înregistrările referitoare la activităţile şi operaţiunile executate trebuie să fie identificabile faţă de sistemul vehiculului, componenta sau vehiculul la care s-a intervenit.5.7. Controlul proceselorAgentul economic trebuie să se asigure ca procesele se desfăşoară în condiţii controlate. Condiţiile controlate trebuie să includă:– instrucţiuni de lucru documentate, care definesc modul de reparare, întreţinere, reglare, modificări constructive şi/sau reconstrucţie, de montare şi de verificare, precum şi echipamentele necesare;– planificarea şi realizarea mentenantei echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a lucrărilor efectuate;– calificarea corespunzătoare a personalului.5.8. Inspecţia calităţii (CTC)5.8.1. Agentul economic trebuie să verifice permanent dacă sunt satisfacute condiţiile specificate pentru vehiculul la care efectuează activităţi prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere. În acest scop este necesar:– sa verifice ca materialele, piesele şi echipamentele care intră în componenta vehiculului sunt conforme cu condiţiile specificate;– sa stabilească şi să aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspecţiilor şi verificărilor pe tot parcursul desfăşurării lucrărilor;– să asigure personal instruit, condiţii de mediu şi echipamente adecvate pentru inspecţiile şi verificările lucrărilor efectuate.5.8.2. Agentul economic trebuie să menţină înregistrări care fac dovada ca produsul la care s-au efectuat lucrările de la activitatea de reparare, întreţinere, reglare, montare, modificări constructive şi/sau reconstrucţie a fost admis la inspecţiile şi verificările finale efectuate în conformitate cu reglementările în vigoare (RNTR 1) şi cu prevederile constructorului vehiculului.5.9. Controlul echipamentelor de inspecţie (CTC)5.9.1. Agentul economic trebuie să dispună de echipamentele adecvate pentru efectuarea inspecţiilor necesare.5.9.2. Toate echipamentele utilizate pentru inspecţii trebuie verificate, etalonate şi ajustate la intervale prestabilite sau înainte de utilizare, în raport cu echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute.5.9.3. Agentul economic trebuie să asigure condiţiile de mediu necesare utilizării echipamentelor în condiţiile specificate de fabricantul acestora.5.9.4. Agentul economic trebuie să menţină înregistrările referitoare la etalonarea şi verificarea echipamentelor de inspecţie şi verificare.5.10. Controlul lucrărilor neconforme5.10.1. Agentul economic trebuie să asigure identificarea, înregistrarea, analiza şi tratarea lucrărilor care nu sunt conforme cu condiţiile specificate.5.10.2. Agentul economic trebuie să stabilească o procedură de tratare a reclamatiilor.5.11. Manipularea şi depozitareaAgentul economic trebuie să aplice metode adecvate pentru manipularea şi depozitarea componentelor, materialelor, precum şi a vehiculelor la care a efectuat lucrări de reparatie, întreţinere, reglare, montare, modificări constructive şi/sau reconstrucţie, pentru a asigura conformitatea cu condiţiile specificate şi pentru a preveni deteriorarea acestora.5.12. Înregistrări5.12.1. Trebuie menţinute înregistrări care să ateste calitatea operaţiilor executate.5.12.2. Înregistrările trebuie să indice identitatea personalului implicat în diferitele faze ale procesului.5.13. Instruire5.13.1. Activităţile prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie efectuate de personal angajat, instruit şi calificat în mod adecvat.5.13.2. Agentul economic trebuie să menţină dovezi referitoare la instruirea şi calificarea personalului.5.14. Dotarea minimala a agenţilor economici care desfăşoară activităţi prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiereÎn funcţie de tipurile de activităţi (lucrări) desfăşurate, pentru care solicită autorizarea, agentul economic va trebui să se doteze cel puţin cu echipamentele indicate în capetele coloanelor corespunzătoare (1-9) ale tabelului 1.    Tabelul 1    Dotarea minimala necesară pentru desfăşurarea diferitelor activităţi    pentru vehicule rutiere

                       
  Dotare Lucrări Motorul, instalaţiile anexe şi componentele acestora Sistemul de rulare şi componentele acestuia Repararea anvelopelor şi/sau camerelor de aer Sistemul de direcţie şi componentele acestuia Sistemul de frânare şi componentele acestuia Instalaţia electrică şi electronică şi componentele Structura caroseriei Înlocuiri de şasiuri şi/sau de caroserii Acoperirea anticorozivă a caroseriei şi componentele Montarea şi repararea componentelor
  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
  Canal de vizitare, elevatoare fixe şi mobile*) Mijloace de ridicat şi transportat X X   X X   X X X
  Maşină de echilibrat roţi   X X            
  Maşină de dejantat anvelope     X            
  Presă pentru vulcanizare***)     X            
  Dispozitiv de verificare a adâncimii profilului anvelopelor*)   X X   X        
  Instalaţie şi aparate pentru reglarea şi verificarea farurilor auto*)           X X    
  Tester electronic motor X                
  Compresor de aer X X X   X   X X  
  Redresor şi/sau robot pornire pentru încărcarea bateriilor           X      
  Analizor de gaze de evacuare*) X                
  Opacimetru*) X                
  Manometru pentru controlul presiunii din pneuri*)   X X X X        
  Densimetru X         X      
  Compresmetru X                
  Chei dinamometrice X X X X X   X X X
  Instalaţie şi aparate pentru verificarea şi reglarea geometriei sistemului de direcţie**)       X     X    
  Stand cu role pentru verificarea eficacităţii sistemului de frânare*)         X        
  Truse de scule auto X X X X X X X X X
  Stand reparare/redresare structură rezistenţă caroserie             X    
  Echipamente verificare/ diagnosticare componente (ABS, amortizoare, aer condiţionat, etc.)                 X
  SDV-uri specifice pentru sisteme şi/sau componente auto X X X X X X X X X
  Instalaţie aspiraţie praf şi exhaustare noxe               X  
  Cuptor uscare               X  
  Trusă pistoale protecţie anticorozivă               X  
  Trusă de electrician auto           X      
  Trusă de scule tinichigerie             X    

Observaţii:––––Notă *) Echipamentele specifice statiilor de inspecţie tehnica periodică (marcate cu un asterisc în tabel), care se vor utiliza la verificarea calităţii reparaţiilor, vor trebui să aibă caracteristicile constructive şi metrologice specificate în RNTR 1. Pentru celelalte echipamente, se vor avea în vedere prevederile constructorilor sau, dacă acestea nu se cunosc, considerente tehnice pertinente, justificate.Notă **) Pentru autorizarea activităţii de reglare a geometriei sistemului de direcţie este obligatorie existenta aprobării de model şi a verificării metrologice.Notă ***) Pentru activitatea de vulcanizare efectuată la cald. + 
Anexa E    pag……    UNITATEA ………..                 REGISTRUL DE EVIDENTA A INSPECŢIILOR FINALE*1)                                (conform RNTR 1)                                    (model)

  Nr. crt. Nr. comandă reparaţii sau reglări Data Număr de înmatriculare Marca şi tipul Seria Rezultatul inspecţiei Numele şi semnătura persoanei care a efectuat inspecţia finală (I.F.) Prezentarea după remediere Numele şi prenumele persoanei care a prezentat vehiculul la I.F. Unitatea unde s-a efectuat inspecţia finală
  Şasiu Motor Valori Faruri Rezultatul inspecţiei Numele şi semnătura persoanei care a efectuat I.F.
  Noxe Frâne
  Valori Faruri
  Noxe Frâne
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
                                   
                                   
                                 

–––*1) Formularul se va utiliza de către agenţii economici care prestează servicii de reparatie şi/sau reglare a vehiculelor rutiereFA_3 Inspecţii + 
Anexa F────────– faţa –MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUIREGISTRUL AUTO ROMANAUTORIZAŢIE(model)CLASA ………..Nr. …../…….(Revizia …………..)În baza cererii nr. ……. înregistrată la Registrul Auto Roman la data de …………. şi a rezultatelor auditului de evaluare a capabilităţii tehnice, efectuat în conformitate cu prevederile RNTR-4: 2003, consemnate în Raportul de evaluare nr. …………, se autorizeaza:…………………………………………………..sa presteze în unitatea sa din (adresa) ……………… următoarele activităţi sau lucrări pentru tipurile de vehicule rutiere/ componente menţionate:      REPARAŢII/MONTARE CU ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:

  Nr. crt. Activităţile sau lucrările autorizate Vehicule/componente care fac obiectul autorizării Limitări generale
  1. Reparaţii şi reglări ale ansamblurilor mecanice    
  2. Reparaţii şi reglări ale echipamentului electric şi electronic    
  3. Reparaţii ale caroseriilor autoportante

REPARAŢII/MONTARE FĂRĂ ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:(tabel)REGLARI GENERALE:(tabel)REPARAREA ANVELOPELOR ŞI/SAU CAMERELOR DE AER:(tabel)ACOPERIRE ANTICOROZIVA A CAROSERIEI ŞI COMPONENTELE ACESTEIA(tabel)DEZMEMBRARE(tabel)Registrul Auto RomanDirector GeneralValabilitatea prezentei autorizaţii: conform vizelor de pe verso– verso –Vinieta (se va aplica la data emiteriiautorizaţiei şi după fiecare supraveghere)  VIZE ANUALE

    Viza 2   Viza 3   Viza 4
               
  Viza 5   Viza 6   Viza 7   Viza 8
               
  Viza 9   Viza 10   Viza 11   Viza 12

 + 
Anexa GREGISTRUL AUTO ROMANCERTIFICATde atestare a capacităţii profesionale(model)Seria ……….. nr. ………/200….În conformitate cu reglementările RNTR 4, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. …… domnul/doamna ………. născut/născută în anul ….. luna ………. ziua …, în localitatea …….. judeţul ………. având calificarea de …………………….. este atestat/atestata sa îndeplinească funcţia de conducător al unităţii/subunitatii de reparaţii auto ……… cu sediul în localitatea …….. str. …….. nr. ….. judeţul ……… care a înaintat recomandarea de atestare.Prezentul certificat este valabil până la data de ………………… .Director general,…………………..Responsabil program,………………………
 + 
Anexa HCOMPONENTE ŞI/SAU ECHIPAMENTEpentru care activităţile de montaj, reparare şi verificarenecesita autorizarea1. Instalatia de evacuare cu catalizatori şi sonda lambda şi componentele acesteia2. Sistem de franare antiblocare (ABS) şi componentele acestuia3. Instalatia de alarma auto (inclusiv de tip GPS) şi închidere centralizata şi componentele acestora4. Instalaţii de climatizare cu funcţionare integrată sau independenta, specifice auto, şi componentele acestora5. Instalaţii audio, video (aparate radio, CD, casetofon, DVD sau combinatii ale acestora) şi de sonorizare şi componentele acestora6. Sistem de remorcare şi componentele acestuia
 + 
Anexa IOPERAŢIILEde tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate1. Înlăturarea bateriilor şi a rezervoarelor de combustibil lichid sau gazos2. Înlăturarea sau neutralizarea componentelor cu potenţial exploziv (de exemplu: pernele de aer)3. Înlăturarea, colectarea şi depozitarea separată a combustibililor, uleiului de motor, uleiului de cutie de viteze, uleiului hidraulic, lichidelor de răcire, lichidului de frana, lichidelor sistemului de aer condiţionat şi a oricăror alte lichide conţinute de vehiculul uzat, cu excepţia cazului în care sunt necesare pentru refolosirea părţilor respective.4. Înlăturarea, pe cat posibil, a tuturor componentelor identificate ca având un conţinut de mercur
 + 
Anexa JOPERAŢIUNILEde tratare pentru promovarea reciclarii componentelor rezultatedin dezmembrare1. Înlăturarea catalizatorilor2. Înlăturarea componentelor de metal cu conţinut de cupru, aluminiu şi magneziu, dacă aceste materiale nu sunt separate în procesul de tăiere.3. Înlăturarea anvelopelor şi a părţilor mari din plastic (bare de protecţie, tablouri de bord, containere pentru lichide etc.)4. Înlăturarea părţilor de sticlă──────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x