ORDIN nr. 616 din 4 mai 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 286 din 26 iunie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 214 15/02/2013
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2ABROGA PEORDIN 596 28/03/1995
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 364 10/05/1999 ANEXA 1
ActulREFERIRE LALEGE 142 09/07/1998
ActulREFERIRE LALEGE 61 05/03/1998 ART. 30
ActulREFERIRE LAHG 447 12/08/1997
ActulREFERIRE LALEGE 145 24/07/1997
ActulREFERIRE LALEGE 41 01/04/1997
ActulREFERIRE LALEGE 72 12/07/1996 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 51 21/06/1996
ActulREFERIRE LAOG 23 26/07/1996 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 101 16/11/1995
ActulREFERIRE LAOG 26 18/08/1995 ART. 5
ActulREFERIRE LAOG 25 11/08/1995
ActulREFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991
ActulREFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 1APROBA PENORMA 04/05/2000
ART. 2ABROGA PEORDIN 596 28/03/1995
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 214 15/02/2013
ActulREFERIT DEHG 535 08/05/2003

pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli de către agenţii economici



Ministrul finanţelor,în baza art. 5 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, republicată, precum şi în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare,emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice privind întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli de către agenţii economici.
 + 
Articolul 2La data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, se abroga Ordinul ministrului finanţelor nr. 596/1995 de aprobare a Normelor metodologice privind întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli de către regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 18 aprilie 1995.Ministrul finanţelor,Decebal Traian RemeşBucureşti, 4 mai 2000.Nr. 616.NORME METODOLOGICEprivind întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli de către agenţii economiciÎn procesul de elaborare şi de execuţie a bugetelor de venituri şi cheltuieli regiile autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital de stat, precum şi institutele naţionale de cercetare-dezvoltare care funcţionează în baza Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările ulterioare, precum şi toţi agenţii economici cu capital privat, denumite în cuprinsul acestor norme metodologice agenţi economici, vor utiliza formularele de buget de venituri şi cheltuieli ce se întocmesc anual conform modelelor stabilite de Ministerul Finanţelor, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.În activitatea de elaborare a bugetelor de venituri şi cheltuieli agenţii economici pot utiliza şi formulare specifice, proprii ori solicitate de autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, după caz, în funcţie de necesitaţi, îndeosebi pentru fundamentarea veniturilor, a costurilor de producţie şi a subvenţiilor sau transferurilor ce urmează să fie primite.Bugetele de venituri şi cheltuieli ale agenţilor economici vor fi aprobate de organele prevăzute de actele normative în vigoare, la termenele stabilite prin acestea.În cazul agenţilor economici la care prin legea bugetului de stat se prevede aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli de către Guvern, anual Ministerul Finanţelor va elabora şi va transmite autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale un model de buget de venituri şi cheltuieli, reprezentând sinteza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat prin prezentele norme metodologice.Bugetele de venituri şi cheltuieli ale regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare care funcţionează în baza Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, precum şi societăţilor comerciale cu capital de stat care au aceasta prevedere în actul constitutiv vor fi transmise organelor care le avizează şi vor fi aprobate de Guvern în termenul prevăzut prin legea bugetului de stat.Agenţii economici definiţi potrivit prezentelor norme metodologice sunt obligaţi să întocmească anual bugetul de venituri şi cheltuieli, cu defalcarea pe trimestre, compus din următoarele formulare:01 – Bugetul activităţii generale;02 – Bugetul activităţii de trezorerie, respectiv determinarea cash-flow;03 – Împrumut garantat de stat;04 – Principalii indicatori economico-financiari.01. Bugetul activităţii generaleFormularul 01 – Bugetul activităţii generale conţine date referitoare la veniturile, cheltuielile şi rezultatele preconizate să fie realizate în anul curent, comparativ cu cele realizate/preliminate în anul precedent, precum şi alte date referitoare la profitul de repartizat, surse de finanţare a investiţiilor, cheltuieli pentru investiţii şi date de fundamentare.Pentru completarea formularului cod 01 – anexa nr. 1 se fac următoarele precizări:– rd. 02 se completează cu venituri din vânzarea produselor finite, semifabricatelor, mărfurilor, produselor reziduale, precum şi din lucrări şi servicii prestate, studii şi cercetări, redevenţe, locatii de gestiune şi chirii, activităţi diverse, producţia de imobilizari corporale şi necorporale, precum şi cu sumele prevăzute să fie primite drept subvenţii pentru produse şi activităţi, diferenţe de preţ şi de tarif, transferuri şi prime acordate producătorilor agricoli, după caz, cu alte venituri din exploatare, venituri din operaţiuni de leasing imobiliar cu clauza irevocabilă de vânzare, precum şi cu venituri din provizioane privind activitatea de exploatare;– rd. 10 şi 11 – se specifica baza legală de către fiecare agent economic, după caz;– rd. 12 cuprinde venituri din participatii, alte imobilizari financiare, creanţe imobilizate, titluri de plasament, diferenţe de curs valutar, dobânzi, alte venituri financiare şi venituri financiare din provizioane;– rd. 13 cuprinde venituri din operaţiuni de gestiune, respectiv bunuri rezultate din dezmembrarea imobilizarilor corporale; venituri din operaţiuni de capital, şi anume, cota-parte a subvenţiilor pentru investiţii, regasite în rezultatele financiare; venituri din vânzarea activelor imobilizate; venituri excepţionale din provizioane;– rd. 15 cuprinde cheltuielile aferente activităţilor care determina veniturile prevăzute la rd. 02, respectiv cheltuieli din activitatea de exploatare;– rd. 16 cuprinde cheltuieli cu materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar ce urmează a fi date în consum, precum şi cheltuieli privind construcţiile şi instalaţiile provizorii, mărfurile, ambalajele, energia şi apa, animalele şi pasarile, materialele nestocate;– rd. 17 cuprinde drepturile salariale stabilite în condiţiile reglementărilor legale în vigoare, inclusiv asigurările şi protecţia socială, precum şi Fondul pentru asigurările sociale de sănătate, conform Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu modificările ulterioare;– rd. 22 cuprinde sume reprezentând cheltuielile cu fondurile speciale aferente fondului de salarii, stabilite conform prevederilor legale în vigoare;– rd. 25 se completează numai de agenţii economici care beneficiază de subvenţii, transferuri şi prime de la bugetul de stat;– rd. 26 şi 27 cuprind cheltuielile de protocol, de reclama şi publicitate, stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare;– rd. 28 se completează cu cheltuielile cu sponsorizarea până la limita stabilită de prevederile legale în vigoare;– rd. 29 cuprinde sumele destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor de masa, calculate potrivit prevederilor Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă;– rd. 31 cuprinde cheltuielile ce se vor efectua cu taxa pentru activitatea de prospectiune, explorare şi exploatare a resurselor minerale, în conformitate cu art. 30 din Legea minelor nr. 61/1998;– rd. 32 cuprinde cheltuielile cu redeventa aferentă concesionarii bunurilor publice, conform prevederilor legale în vigoare care reglementează regimul concesiunilor;– rd. 33 cuprinde cheltuielile privind titlurile de plasament cedate, dobânzile, cheltuielile din diferenţe de curs valutar, alte cheltuieli financiare, precum şi cheltuieli financiare privind amortizările şi provizioanele;– rd. 34 cuprinde cheltuieli din operaţiunile de gestiune, cum sunt: despăgubiri, amenzi, penalităţi, donaţii şi subvenţii acordate, pierderi provenite de la debitori diversi, precum şi din operaţiunile de capital, cum sunt: cheltuielile privind activele cedate, alte cheltuieli privind operaţiunile de capital, alte cheltuieli excepţionale privind operaţiunile de gestiune, precum şi cheltuielile excepţionale privind amortizările şi provizioanele;– rd. 35 cuprinde rezultatul brut înregistrat, profit sau pierdere; în cazuri excepţionale, când în bugetul de venituri şi cheltuieli se prevede înregistrarea de pierderi, vor fi menţionate şi explicate cauzele care au condus la înregistrarea acestora;– rd. 36 cuprinde sumele ce rezulta din aplicarea cotei de 5% din profitul brut, până la 20% din capitalul social, potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;– rd. 38 cuprinde pierderile contabile din anii precedenti, care sunt acoperite din profitul net realizat în anul curent, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;– rd. 39 cuprinde impozitul pe profit, calculat conform prevederilor legale în vigoare;– rd. 42 de completează de regiile autonome cu sumele reprezentând cota de participare a managerului la profitul net, în conformitate cu art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile autonome, aprobată prin Legea nr. 41/1997;– rd. 43 se completează cu vărsămintele la buget din profitul regiilor autonome, precum şi din profitul institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 23/1996, aprobată prin Legea nr. 41/1997, şi în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările ulterioare. La acest rând se vor înscrie şi dividendele datorate de societăţile şi companiile naţionale şi de celelalte societăţi comerciale la care interesele capitalului de stat sunt reprezentate de alte instituţii decât Fondul Proprietăţii de Stat;– rd. 45 se completează în conformitate cu prevederile art. 20 lit. b) din Normele metodologice privind încheierea contractelor de administrare a companiilor/societăţilor naţionale, a societăţilor comerciale, la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar, precum şi a regiilor autonome, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 364/1999;– rd. 46 cuprinde alte repartizari din profit, conform prevederilor legale în vigoare;– rd. 47 se completează de către societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat cu sumele reprezentând cota de participare a managerului la profitul net, potrivit art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/1995 privind impozitul pe dividende, aprobată şi modificată prin Legea nr. 101/1995;– rd. 58 – pentru investiţiile prevăzute să fie finanţate din credite externe garantate de stat, din alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetul local, după caz, şi din fonduri speciale se va anexa lista de investiţii în care se înscriu numai obiectivele de investiţii ale căror documentaţii tehnico-economice au fost elaborate şi aprobate conform prevederilor legale în vigoare.02. Bugetul activităţii de trezorerie, respectiv determinarea cash-flowFormularul 02 – Bugetul activităţii de trezorerie, respectiv determinarea cash-flow, reprezintă o sinteza a resurselor proprii, grupate în funcţie de provenienta.Pentru completarea formularului cod 02 – anexa nr. 2 se fac următoarele precizări:– informaţiile din coloana "Corelaţii cu bilanţul contabil" vor fi reactualizate anual în funcţie de informaţiile corespunzătoare înscrise în formularele de bilanţ contabil anual;– soldurile de la sfârşitul perioadei se vor corela cu cele înscrise în anexele la bilanţul contabil, încheiat potrivit Normelor metodologice privind întocmirea, verificarea şi centralizarea bilanţurilor contabile ale agenţilor economici, şi cu datele înscrise în bugetul de venituri şi cheltuieli, elaborate în baza Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;– rd. 11 "Total cheltuieli variabile" plus rd. 17 "Total cheltuieli fixe" coincid cu totalul rd. 25 col. 2 din formularul de bilanţ cod 20;– stabilirea influentei cu "plus" sau "minus" a variatiilor elementelor de activ si, respectiv, de pasiv se determina algebric, luându-se în considerare semnul fiecărui element;– creşterea elementelor de activ reprezintă diminuare – minus – de flux de numerar;– creşterea elementelor de pasiv reprezintă creştere – plus – de flux de numerar;– rd. 34 "Variatia altor elemente de activ (+/-)" = F10 rd. 43 (s2-s1) – F10 rd. 21 (s2-s1) – F10 rd. 22 la rd. 25 (s2-s1) – F10 rd. 26 la rd. 35 (s2-s1) – F28 din rd. 13 col. 2 (2) – F28 din rd. 13 col. 2 (2), în care:. F10 rd. 43 (s2-s1) = variatie total activ;. F10 rd. 21 (s2-s1) = variatia stocurilor;. F10 rd. 22 la rd. 25 (s2-s1) = variatia creanţelor;. F10 rd. 26 la rd. 35 (s2-s1) = variatia disponibilităţilor, în care: rd. 26 = titluri de plasament; rd. 27 = conturi la bănci în lei; rd. 28 = conturi la bănci în devize, în ţara; rd. 29 = conturi la bănci în devize, în străinătate; rd. 30 = casa în lei; rd. 31 = casa în devize; rd. 32 = acreditive în lei; rd. 33 = acreditive în devize; rd. 34 = valori de încasat; rd. 35 = alte valori;. F28 din rd. 13 col 2 (2) = achiziţii de imobilizari corporale;. F28 din rd. 13 col 2 (2) = cheltuieli pentru imobilizari corporale şi necorporale executate în regie proprie;– rd. 35 "Variatia altor pasive (+/-)" = F10 rd. 81 (s2-s1) – F10 rd. 62 sau rd. 63 (s2) – F10 rd. 66 (s2) – F10 rd. 72 (s2-s1) – F10 rd. (73+74) (s2-s1) – F21 rd. 10 – F20 rd. 24 – F28 din rd. 13 col. 3(3), în care:. F10 rd. 81 (s2-s1) = variatie total pasiv;. F10 rd. 62 sau rd. 63 (s2) = soldul contului de profit sau pierdere la sfârşitul perioadei;. F10 rd. 66 (s2) = subvenţii pentru investiţii;. F10 rd. 72 (s2-s1) = variatia împrumuturilor şi datoriilor asimilate;. F10 rd. (73+74) (s2-s1) = variatia furnizorilor şi clienţilor creditori;. F21 rd. 10 = dividende de plătit – total;. F20 rd. 24 = cheltuieli cu amortizările şi provizioanele;. F28 din rd. 13 col. 3 (3) = sume din vânzarea activelor şi mijloacelor fixe;– rd. 36 reprezintă însumarea datelor înscrise de la rd. 29 la rd. 35 inclusiv;– rd. 37 şi 39 se completează cu date din evidenta operativă a agentului economic;– rd. 40 reprezintă însumarea datelor înscrise de la rd. 37 la rd. 39 inclusiv;– rd. 48 reprezintă însumarea datelor înscrise la rd. 41, 46 şi 47.03. Împrumut garantat de statPentru completarea formularului cod 03 – anexa nr. 3 – se fac următoarele precizări:– pentru completarea informaţiilor în moneda de contract:1. rd. 1 col. 1 reprezintă soldul împrumutului la începutul exerciţiului financiar precedent, iar rd. 1 col. 2 reprezintă soldul împrumutului la începutul exerciţiului financiar curent şi coincide cu soldul împrumutului de la sfârşitul exerciţiului financiar precedent;2. rd. 2 col. 1 reprezintă intrările din împrumut, efectuate în exerciţiul financiar precedent, iar col. 2, 3, 4, 5 şi 6 reprezintă intrările estimate să fie efectuate în perioada specificată a exerciţiului financiar curent;3. rd. 3 col. 1 = rd. 5 col. 1 + rd. 7 col. 1 reprezintă plăţile efectuate în contul împrumutului în exerciţiul financiar precedent, iar rd. 3 col. 2, 3, 4, 5 şi 6 reprezintă plăţile estimate să fie efectuate în perioada specificată a exerciţiului financiar curent;4. rd. 4 = rd. 6 + rd. 8 se completează numai col. 1 şi reprezintă plati rămase de efectuat din exerciţiul financiar anterior;5. rd. 5 şi rd. 7 reprezintă rambursarile de rate de capital, respectiv plăţile de dobânzi, comisioane, speze bancare aferente împrumutului şi se completează similar cu rd. 3;6. la rd. 6 şi 8 se completează numai col. 1 şi reprezintă restante la plata ratelor de capital, respectiv la plata dobânzilor, comisioanelor şi spezelor bancare aferente împrumutului la finele exerciţiului financiar precedent;7. rd. 9 col. 1 = rd. 1 col. 1+rd. 2 col. 1-rd. 5 col. 1 reprezintă soldul împrumutului la sfârşitul exerciţiului financiar precedent şi se calculează ca diferenţa între suma soldului împrumutului la începutul exerciţiului financiar precedent şi intrările din împrumut în exerciţiul financiar precedent, şi rambursarile de rate de capital în exerciţiul financiar precedent;8. rd. 9 col. 2 reprezintă soldul împrumutului la sfârşitul exerciţiului financiar curent şi se calculează ca diferenţa între suma soldului împrumutului la începutul exerciţiului financiar curent şi intrările estimate din împrumut în exerciţiul financiar curent, şi rambursarile estimate de rate de capital în exerciţiul financiar curent;– pentru completarea formularului în echivalent lei, în cazul împrumuturilor contractate în alta valuta decât în lei:1. pentru exerciţiul financiar precedent evaluarea în lei se face astfel:– rd. 1 col. 1, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionala a României pentru finele exerciţiului financiar anterior celui precedent, iar rd. 9 col. 1, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionala a României pentru finele exerciţiului financiar precedent;– pentru celelalte rânduri, la col. 1 se vor utiliza cursurile de schimb valutar comunicate de Banca Naţionala a României pentru data efectuării tranzacţiei.Deoarece se utilizează cursuri de schimb valutar diferite, relaţia rd. 9 col. 1 = rd. 1 col. 1 + rd. 2 col. 1 – rd. 5 col. 1 nu se verifica;2. pentru exerciţiul financiar curent evaluarea în lei se face astfel:– soldul împrumutului la începutul exerciţiului financiar curent coincide cu cel de la finele exerciţiului financiar precedent (rd. 1 col. 2 = rd. 9 col. 1);– intrările din împrumut şi plăţile în contul împrumutului estimate să fie efectuate se vor evalua la cursul de schimb valutar utilizat la elaborarea bugetului de stat;– soldul împrumutului la sfârşitul exerciţiului financiar curent se calculează cu formula rd. 9 col. 2 = rd. 1 col. 2 + rd. 2 col. 2 – rd. 5 col. 2.04. Principalii indicatori economico-financiariPentru completarea formularului cod 04 – Anexa nr. 4 se fac următoarele precizări:– capital propriu = capitalul social, primele legate de capital, rezervele, rezultatul reportat, rezultatul exerciţiului, alte fonduri proprii, subvenţiile pentru investiţii şi provizioanele reglementate;– capital permanent = capitalul propriu plus datoriile pe termen mediu şi lung.Agenţii economici vor calcula indicatorii economico-financiari potrivit activităţii specifice.** *Prezentele norme metodologice, precum şi prevederile cuprinse în bugete se vor actualiza în funcţie de prevederile legale ce vor fi adoptate ulterior.Managerii, administratorii, directorii economici şi orice alte persoane care au obligaţia să gestioneze patrimoniul agenţilor economici răspund, potrivit prevederilor legale, pentru aplicarea corecta a prezentelor norme metodologice.
 + 
Anexa 1AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICECENTRALE SAU LOCALE …………..Agentul economic ……………..Sediul/adresa ………………..Codul fiscal …………………BUGETUL ACTIVITĂŢII GENERALECod 01                                                            – milioane lei – ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────                                        Preliminat/ Prevederile                                  Nr. realizat anului curent Trimestrul            Indicatori rând în anul Total, I II III IV                                         precedent din care: ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────               1 2 3 4 5 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────I. VENITURI TOTALE, 01   din care:(rd. 02 + rd. 12 + rd. 13)1. Venituri din exploatare, 02   din care:a) Venituri din activitatea   de baza 03b) Venituri din alte activităţi 04c) Venituri din surse bugetare, 05   din care:– subvenţii pentru produse si  activităţi 06– subvenţii pentru acoperirea  diferenţelor de preţ şi de  tarif 07– transferuri 08– prime acordate de la bugetul  de stat 09– alte sume primite de la bugetul  de stat 10d) Venituri din fonduri speciale 112. Venituri financiare 123. Venituri excepţionale 13II. CHELTUIELI TOTALE, 14din care:(rd. 15 + rd. 33 + rd. 34)1. Cheltuieli pentru   exploatare – total, 15din care:a) Cheltuieli materiale 16b) Cheltuieli cu personalul,   din care: 17– salarii brute 18– contribuţie la asigurările  sociale de stat 19– ajutor de şomaj 20– contribuţie la asigurările  sociale de sănătate,  conform Legii nr. 145/1997 21– alte cheltuieli cu personalul 22c) Cheltuieli de exploatare   privind amortizarea   şi provizioanele 23d) Cheltuieli prevăzute de legea   bugetului de stat, 24din care:– transferuri sau subvenţii 25e) Cheltuieli de protocol 26f) Cheltuieli de reclama si   publicitate 27g) Cheltuieli cu sponsorizarea 28h) Tichete de masa 29i) Alte cheltuieli, din care: 30– taxa pentru activitatea de  exploatare a resurselor  minerale 31– redeventa din concesionarea  bunurilor publice 322. Cheltuieli financiare 333. Cheltuieli excepţionale 34III. REZULTAT BRUT – profit                    (pierdere) 35IV. FOND DE REZERVĂ 36V. ALTE CHELTUIELI DEDUCTIBILE   STABILITE POTRIVIT LEGII 37VI. ACOPERIREA PIERDERILOR DIN    ANII PRECEDENŢI 38VII. IMPOZIT PE PROFIT 39VIII. PROFITUL DE REPARTIZAT, 40din care:1. Fondul de participare a   salariaţilor la profit, 41din care:– cota managerului la regii  autonome 422. Vărsăminte la buget din   profitul net al regiilor   autonome şi al institutelor   naţionale de   cercetare-dezvoltare 433. Surse proprii de finanţare,   din care: 44– cota de participare la profit  a administratorilor 454. Alte repartizari prevăzute de   lege (denumirea şi baza   legală), din care: 46– cota managerului la societăţile  comerciale 47– dividende cuvenite statului –  F.P.S. 48– dividende cuvenite altor  acţionari 49IX. SURSE DE FINANŢARE A    INVESTIŢIILOR, 50din care:1. Surse proprii 512. Alocaţii de la buget 523. Credite bancare: 53   – interne 54   – externe 554. Alte surse 56X. CHELTUIELI PENTRU INVESTIŢII, 57din care:1. Investiţii, inclusiv investiţii   în curs la finele anului 582. Rambursări de rate aferente   creditelor pentru investiţii: 59   – interne 60   – externe 61XI. REZERVE, 62din care:I. Rezerve legale 63II. Rezerve statutare 64III. Alte rezerve (denumirea si     baza legală) 65 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────            Manager, Conducătorul compartimentului         Administrator, financiar-contabil,           Director,
 + 
Anexa 2AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICECENTRALE SAU LOCALE …………..Agentul economic ……………..Sediul/adresa ………………..Codul fiscal …………………BUGETUL ACTIVITĂŢII DE TREZORERIE(DETERMINAREA CASH-FLOW)Cod 02                                                              – milioane lei – ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────                         Nr. Anul Corelaţii Total Pre- Pre- Pre- Pre-         Explicaţii rând prece- cu bilanţul an vizi- vizi- vizi- vizi-                              dent contabil curent uni uni uni uni                                                  din tri- tri- tri- tri-                                                 care: mes- mes- mes- mes-                                                        trul trul trul trul                                                         I II III IV ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────   + Cifra de afaceri 01 F20 rd. 03                                     col. 2   + Producţia stocata+/- 02 F20 rd. 04                                     col. 2   + Producţia     imobilizată 03 F20 rd. 06                                     col. 2   + Subvenţii de     exploatare 04 F20 rd. 08                                     col. 2   + Alte venituri din 05 F20 rd. (09+     exploatare şi +10) col. 2     provizioane= = Total venituri 06 F20 rd. 11     din exploatare col. 2   + Cheltuieli privind 07 F20 din rd.     mărfurile, materiile (12 + 13 +     prime şi materialele + 14) col. 2     consumabile   + Energie, combustibil     etc. 08 F20 din                                     rd. 15 col. 2   + Salarii directe 09 F20 din rd. 22                                     col. 2   + Alte cheltuieli     directe 10 F20 din rd.                                     (16+18+23)                                      col. 2– = Total cheltuieli     variabile 11 F20 din                                     rd. 25 col. 2= Marja brută (Venit     din 12 –     exploatare-cheltuieli     variabile)   + Cheltuieli fixe cu     forţa 13 F20 din     de muncă rd. 22 col. 2   + Impozite, taxe şi 14 F20 rd. 19     vărsăminte asimilate col. 2   + Amortizări si     provizioane 15 F 20 rd. 24                                     col. 2   + Alte cheltuieli fixe 16 F20 din rd. (12                                     la 16+18+23)                                     col. 2– = Total cheltuieli     fixe 17 F20 din rd. 25                                     col. 2   = Rezultatul din 18 F20 rd. 26     exploatare (+/-) sau 27 col. 2   + Venituri financiare 19 F20 rd. 34                                     col. 2   – Cheltuieli     financiare 20 F20 rd. 41                                     col. 2+ = Rezultatul financiar 21 F20 rd. 42     (+/-) sau 43 col. 2   + Venituri     excepţionale 22 F20 rd. 46                                     col. 2   – Cheltuieli     excepţionale 23 F20 rd. 47                                     col. 2+ = Rezultatul     excepţional 24 F20 rd. 48     (+/-) sau 49 col. 2= Rezultatul brut al 25 F20 rd. 52     exerciţiului (+/-) sau 53 col. 2– Impozit pe profit 26 F20 rd. 54                                     col. 2= Rezultatul net al 27 F20 rd. 55     exerciţiului (+/-) sau 56 col. 2     Flux de numerar 28 – –  +/-Profit sau pierdere 29 F20 rd. 55                                     sau 56 (s2)   + Amortizare inclusă 30 F20 rd. 24     în costuri col. 2   – Variatia     stocurilor (+/-) 31 F10 rd. 21                                     (s2-s1)   – Variaţia     creanţelor (+/-) 32 F10 rd. 22 la                                     25 (s2-s1)   + Variaţia     furnizorilor şi 33 F10 rd. (73+     clienţilor + 74)(s2-s1)     creditori (+/-)   – Variaţia altor     elemente 34 din F10     de activ (+/-) (s2-s1)   + Variaţia altor     pasive (+/-) 35 din F10                                     (s2-s1)= = Flux de numerar din 36 –     activitatea de     exploatare (A)   + Sume din vânzarea 37 F28 din rd. 13     activelor şi col. 3(3)     mijloacelor     fixe   – Achiziţii de     imobilizari 38 F28 din rd. 13     corporale col. 2(2)   – Cheltuieli pentru 39 F28 din rd. 13     imobilizări corporale col. 2(2)     şi necorporale     executate în regie     proprie+ = Flux de numerar din 40 –     activitatea de     investiţii (B)   + Variaţia     împrumuturilor 41 F10 rd. 72     (+/-), din care: (s2-s1)     . credite pe termen   + scurt de primit 42     . restituiri de       credite 43   – pe termen scurt     . credite pe termen 44   + mediu şi lung de     primit     . restituiri de     credite 45   – pe termen mediu     şi lung   + Subvenţii primite     pentru 46 F10 rd. 66     investiţii col. 2   + Dividende de plătit 47 F21 rd. 10                                     col. 1+ = Flux de numerar din 48 –     activitatea     financiară (C)+ Disponibilităţi     băneşti 49 F10 rd. 27 la     la începutul 35 col. 1     perioadei+ Flux de numerar net 50 –     (A + B + C)= Disponibilităţi     băneşti 51 F10 rd. 27 la     la sfârşitul 35 col. 2     perioadei ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────           Manager, Conducătorul compartimentului        Administrator, financiar-contabil,           Director,NOTA:a) s1 = sold la începutul perioadei; s2 = sold la sfârşitul perioadei;b) soldurile de la sfârşitul perioadei se vor corela cu cele înscrise în anexele la bilanţul contabil încheiat potrivit Normelor metodologice privind întocmirea, verificarea şi centralizarea bilanţurilor contabile ale agenţilor economici şi cu datele înscrise în bugetul de venituri şi cheltuieli;c) vezi precizările din formularul cod 02 din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa 3AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICECENTRALE SAU LOCALE …………..Agentul economic ……………..Sediul/adresa ………………..Codul fiscal …………………ÎMPRUMUT GARANTAT DE STAT                                                – milioane moneda de contract –                                                               – milioane lei –  Cod 03…………………………………………………………………….                               Exerciţiul financiar ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────                      Nr. Realizat Preliminari din care:  Specificaţie rând în anul an curent, trimes- trimes- trimes- trimes-                          precedent total trul I trul II trul III trul IV ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────      A 0 1 2 3 4 5 6 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Soldul împrumutuluila începutul perioadei 1 * * * *Intrări dinîmprumuturi 2Plăţi aferenteîmprumuturilor(rd. 5 + rd. 7), 3din care:– plăţi restante 4 * * * * *(rd. 6 + rd. 8)Rambursări de capital, 5din care:– plăţi restante 6 * * * * *Dobânzi, comisioane,speze bancare, 7din care:– plăţi restante 8 * * * * *Soldul împrumutuluila sfârşitul perioadei 9 * * * *(rd.1 + rd.2 – rd. 5) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────           Manager, Conducătorul compartimentului        Administrator, financiar-contabil,           Director,NOTA:Formularul se completează pentru fiecare împrumut garantat de stat.
 + 
Anexa 4AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICECENTRALE SAU LOCALE …………..Agentul economic ……………..Sediul/adresa ………………..Codul fiscal …………………PRINCIPALII INDICATORI ECONOMICO-FINANCIARICod 04 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────I. Indicatori de lichiditate1. Lichiditatea generală = Active circulante/Datorii curente2. Lichiditatea imediata = (Active circulante – Stocuri)                                              /Datorii curente3. Rata solvabilităţii generale = Active totale/Datorii curenteII. Indicatori de echilibru financiar1. Rata autonomiei financiare = Capital propriu/Capital permanent2. Rata de finanţare a stocurilor = Fond de rulment/Stocuri =                                              (Capital permanent – Active                                              imobilizate)/Stocuri3. Rata datoriilor = Datorii totale/Active totale4. Rata capitalului propriu fata de activele imobilizate = Capital propriu/Active                                              imobilizate5. Rata de rotaţie a obligaţiilor = Cifra de afaceri/Media                                              datoriilor totale(Viteza de rotaţie în zile = 360/Rata de rotaţie a                                              obligaţiilor)III. Indicatori de gestiune1. Rotatia activelor circulante = Cifra de afaceri/Active                                              circulante(Viteza de rotaţie în zile = 360/Rotatia activelor circulante)2. Rotatia activului total = Cifra de afaceri/Active totale(Viteza de rotaţie în zile = 360/Rotatia activului total)3. Durata medie de recuperare a creanţelor = Cifra de afaceri/Media                                              creanţelor totale(Viteza de rotaţie în zile = 360/Durata medie de recuperare                                              a creanţelor)IV. Indicatori de rentabilitate1. Rata rentabilitatii economice = Profit brut/Capital permanent2. Rata rentabilitatii financiare = Profit net/Capital propriu3. Rata rentabilitatii resurselor consumate = Profit net/Cheltuieli totale4. Punctul critic al rentabilitatii = Cheltuieli fixe totale/[1 –                                              (Cheltuieli variabile                                              totale/Cheltuieli fixe                                              totale + Cheltuieli variabile                                              totale)]5. Nivelul cifrei de afaceri aferent unui = (Cheltuieli fixe totale + Profitprofit minim minim aferent unui anumit volum                                              al cifrei de afaceri)/(1 –                                              Ponderea cheltuielilor variabile                                              în cheltuieli totale)V. Indicatori ai fondului de rulment1. Fondul de rulment total = Total active – Active imobilizate2. Fondul de rulment permanent = Capital propriu total +                                              Împrumuturi şi datorii financiare                                              (între 1-5 ani şi peste) – Total                                              active imobilizate3. Fondul de rulment propriu = Capital propriu total – Total                                              active imobilizate4. Necesar de finanţat = Fond de rulment permanent +                                              Plati restante –                                              Fond de rulment propriu +                                              Pierderi neacoperite din                                              exerciţiile financiare anterioare5. Gradul de acoperire a activelor   circulante cu capital propriu (se = Fond de rulment propriu/Fond de   exprima procentual) rulment total6. Necesarul de fond de rulment = Stocuri + Creanţe + Active de                                              regularizare – Datorii curente                                              – Pasive de regularizare7. Fondul de rulment net global = Capital permanent – Active                                              imobilizate8. Trezoreria neta = Fond de rulment net global                                              – Necesarul de fond de rulment9. Fluxul de lichidităţi (cash-flow) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────              Manager, Conducătorul compartimentului           Administrator, financiar-contabil,             Director,––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x