Informatii Document Emitent: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 241 bis din 15 septembrie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:
Alegeti sectiunea:Toate sectiunile ANEXA 1 ANEXA 2
Acte care fac referire la acest act:
privind aprobarea Procedurii de emitere a aprobării de traversare a digurilor, barajelor şi a altor construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor şi a Indrumatorului tehnic pentru proiectarea şi realizarea lucrărilor de traversare a digurilor, barajelor şi a altor construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor
P R O C E D U R A
de emitere a aprobării de traversare a digurilor, barajelor şi a altor construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor
ANEXA Nr. 1
1. Dispoziţii generale
Art. 1. - În conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, realizarea execuţiei lucrărilor situate pe ape sau în legătură cu acestea se face în baza avizului de gospodărire a apelor. În „Procedura şi competenţele de emitere a avizelor şi autorizaţiilor de gospodărire a apelor", aprobată prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protec- ţiei mediului nr. 148 din 27 februarie 1997, la art. 13 se prevede necesitatea obţinerii aprobării de traversare în cazul în care se impune traversarea digurilor, barajelor şi a altor construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor de către conducte, linii electrice, de telecomuni- caţii, benzi transportoare, pasarele de trecere etc.
Această aprobare este necesară în scopul asigurării continuităţii şi integrităţii liniei de apărare pe toată perioada de execuţie a lucrărilor de traversare şi pentru a nu se afecta funcţionalitatea şi siguranţa lucrărilor de apărare în perioadele de ape mari.
În conformitate cu prevederile art. 76 alin. 2 lit. c) şi ale alin. 3 din Legea apelor nr. 107/1996, aceste lucrări se vor realiza numai cu aprobarea şi sub supravegherea filialelor bazinale ale Regiei Autonome „Apele Române".
Art. 2. - În prezenta procedură, Îndrumătorul tehnic pentru proiectarea şi realizarea lucrărilor de traversare a digurilor, barajelor şi a altor construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor va fi denumit în continu- are Îndrumător tehnic, iar digurile, barajele şi alte construc- ţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, construcţii cu rol de apărare . Regia Autonomă „Apele Române" va fi prescurtată R.A.A.R.
2. Solicitarea aprobării de traversare
Art. 3. - Executarea lucrărilor de traversare a con- strucţiilor cu rol de apărare existente sau în curs de pro- iectare, precum şi amplasarea şi executarea oricăror construcţii şi lucrări de terasamente în zona adiacentă din imediata apropiere a acestora - respectiv în zona de pro- tecţie legală - necesită obţinerea unei aprobări de traver- sare ce se emite de către filialele bazinale ale R.A.A.R. în conformitate cu prezenta procedură şi cu respectarea pre- vederilor din Îndrumătorul tehnic.
Art. 4. - (1) În vederea obţinerii aprobării de traver- sare, beneficiarul sau titularul de investiţie va întocmi o documentaţie de solicitare, care va cuprinde:
a) cererea de aprobare a traversării - formularul-anexă nr. 1.1, completată citeţ cu majuscule sau dactilografiată;
b) documentaţia tehnică de traversare;
c) avize:
• avizul de gospodărire a apelor pentru investiţia de bază, care conţine lucrarea de traversare;
• avizul proiectantului acumulării sau polderului pentru lucrările de traversare a barajelor şi a digurilor de contur ale acestora;
• avizul unităţii care deţine lucrarea traversată, în cazul în care lucrarea nu este în administrarea filialelor bazinale ale R.A.A.R.
(2) Solicitarea se face pe baza documentaţiei tehnice de traversare, întocmită la nivel de detalii de execuţie.
(3) Solicitantul aprobării de traversare îşi asumă respon- sabilitatea exactităţii datelor şi a informaţiilor cuprinse în formularul de solicitare şi în documentaţia tehnică aferentă. Se poate solicita confidenţialitatea datelor prezentate în documentaţia tehnică necesară obţinerii aprobării de traver-
sare, în conformitate cu prevederile legale.
Art. 5. - Documentaţia tehnică întocmită în scopul soli- citării aprobării de traversare se va elabora avându-se în vedere următorul conţinut-cadru:
a) memoriul tehnic, care va cuprinde:
a) 1. denumirea investiţiei;
a) 2. localizarea construcţiei cu rol de apărare traversate şi a traversării (bazinul hidrografic, râul, codul hidrografic, localitatea, borna CSA, borna pe dig, barajul, poziţia faţă de reperele semnificative din teren);
a) 3. descrierea lucrării de traversare propuse, varian- tele analizate, justificarea soluţiei adoptate;
a) 4. prezentarea lucrării sau a construcţiei de traver- sare, a modului de execuţie, a materialelor folosite şi a calităţii acestora;
a) 5. natura fluidului transportat prin conducte, parame- trii corespunzători funcţionării normale a instalaţiei, pericolul pe care îl poate prezenta fluidul transportat sau activitatea instalaţiei pentru construcţia hidrotehnică traversată; posibili- tatea apariţiei de avarii;
a) 6. elementele constructive de siguranţă (vane, clapeţi, dispozitive şi instalaţii de semnalizare, tuburi şi pereuri de protecţie etc.);
a) 7. modul de acţiune şi intervenţie, în timpul execuţiei sau în exploatare, în caz de avariere a conductei sau a instalaţiei care traversează sau de deteriorare a construcţii- lor cu rol de apărare traversate:
- stoc minim de materiale de apărare, utilaje şi forţă de muncă, sistem informaţional de avertizare şi de semna- lizare a avariei;
- prevederi suplimentare de forţă de muncă şi de mij- loace pentru situaţii deosebite (necorelări în aprovizionarea cu materiale şi mijloace, defecţiuni de utilaje cu posibilităţi de înlocuire, măsuri speciale pentru timp nefavorabil etc.);
a) 8. debite şi niveluri caracteristice în perioada execu- ţiei şi în timpul exploatării;
a) 9. prevederi în schema de amenajare a bazinelor hidrografice sau alte lucrări existente în amplasamentul tra- versării cu care s-a corelat;
b) piese desenate:
b) 1. elemente topografice şi topohidrografice:
• un plan general la scara 1:10.000-1:50.000, cu loca- lizarea construcţiei hidrotehnice în care se execută lucrarea de traversare şi a zonei apărate de aceasta, cu obiectivele şi localităţile afectabile;
• un plan de situaţie la scara 1:100-1:1.000, care să conţină amplasarea în detaliu a lucrării de traversare, în acelaşi sistem de coordonate cu planul general de ampla- sare a construcţiei hidrotehnice traversate;
b) 2. secţiuni longitudinale şi transversale prin lucrările de traversare proiectate şi prin construcţia hidrotehnică la scara 1:20-1:100, cu precizarea nivelurilor caracteristice la ape mari;
b) 3. grafic de eşalonare a execuţiei lucrărilor de traver- sare;
b) 4. alte elemente de detaliere necesare, solicitate de filiala bazinală a R.A.A.R.
Art. 6. - La elaborarea documentaţiilor tehnice, proiec- tantul va respecta Îndrumătorul tehnic pentru realizarea lucrărilor de traversare a digurilor, a barajelor şi a altor construcţii cu rol de apărare.
Art. 7. - Soluţiile propuse în documentaţia tehnică tre- buie să asigure continuitatea şi integritatea liniei de apă- rare. Răspunderea privind calitatea construcţiilor, realizarea corespunzătoare a umpluturilor, alegerea materialelor, precum şi pentru calculele de rezistenţă şi stabilitate revine solicitantului.
Art. 8. - La proiectarea lucrărilor de traversare se va avea în vedere, obligatoriu, programul de amenajare a bazinului hidrografic respectiv sau alte documentaţii exis- tente, care prevăd executarea de lucrări în zonă şi care pot influenţa sau au legătură cu traversarea, pentru a se evita intervenţia ulterioară cu lucrări în corpul construcţiilor cu rol de apărare sau în zonele de protecţie.
Art. 9. - Pe parcursul proiectării, proiectantul traversării poate solicita consultanţă tehnică din partea filialei bazinale a R.A.A.R. sau a Sistemului de gospodărire a apelor pe teritoriul căreia se amplasează lucrarea de traversare.
Consultanţa tehnică se efectuează contra cost.
Art. 10. - Aprobarea de traversare îşi menţine valabili- tatea pe toată durata de realizare a lucrărilor, cu condiţia respectării prevederilor cuprinse în aceasta.
Art. 11. - Aprobarea de traversare îşi pierde valabilita- tea după un an de la emitere, dacă execuţia lucrărilor, a construcţiilor sau a instalaţiilor respective nu a început în
acest interval. Aprobarea de traversare poate fi reînnoită, solicitarea realizându-se cu 15 zile înainte de data expirării acesteia.
Art. 12. - Deţinătorul aprobării de traversare are obli- gaţia să comunice emitentului, în scris, cu 10 zile înainte, data la care începe execuţia lucrărilor.
Art. 13. - Condiţiile impuse la aprobarea traversării, precum şi refuzul de emitere a acesteia pot fi contestate potrivit Legii contenciosului administrativ.
3. Competenţele de aprobare şi procedura de emitere a aprobării de traversare
Art. 14. - Aprobările de traversare se emit de către filialele R.A.A.R. pe teritoriul cărora este amplasată con- strucţia cu rol de apărare ce urmează a fi traversată, pe baza analizei în teren şi a referatului tehnic întocmit de către Sistemul de gospodărire a apelor.
Art. 15. - Cererea de solicitare a aprobării traversării şi documentaţia tehnică necesară obţinerii aprobării de tra- versare se transmit, în două exemplare, la filiala R.A.A.R. şi, într-un exemplar, la Sistemul de gospodărire a apelor pentru analiza în teren şi emiterea referatului tehnic.
Art. 16. - Aprobarea de traversare se dă numai dacă documentaţia tehnică respectă prevederile Îndrumătorului tehnic şi normativul de conţinut prezentat la art. 5 şi dacă, la verificarea în teren, se constată exactitatea datelor, corectitudinea soluţiilor, alegerea raţională a amplasamentu- lui. În caz contrar, documentaţia se restituie solicitantului cu observaţii, în vederea completării sau modificării traversării în zona propusă sau se va refuza motivat, în scris, emite- rea aprobării.
Art. 17. - În termen de cel mult 10 zile calendaristice de la primirea documentaţiei:
a) dacă construcţia cu rol de apărare, ce urmează a fi traversată, este în administrarea Sistemului de gospodărire a apelor, atunci acesta va analiza documentaţia de traver- sare în teren, va întocmi referatul tehnic de specialitate, pe care îl va înainta filialei, propunând aprobarea sau solici- tând completări ori modificări;
b) dacă construcţia ce urmează a fi traversată este în administrarea altei unităţi decât Sistemul de gospodărire a apelor, este necesară obţinerea avizului acestei unităţi. Acest aviz se poate întocmi în urma verificării comune în teren împreună cu administratorul construcţiei şi a respec- tării prevederilor Îndrumătorului tehnic. Sistemul de gospo- dărire a apelor va elabora referatul tehnic de specialitate numai în baza acestui aviz;
c) pentru lucrările de traversare solicitate de sistemele de gospodărire a apelor, aprobarea de traversare se va da de către filiala R.A.A.R., cu urmărirea execuţiei de către aceasta.
Art. 18. - În termen de cel mult 10 zile calendaristice de la primirea referatului tehnic, filiala va emite aprobarea de traversare (conform modelului prezentat în anexa nr. 1.2.), va solicita completări ale documentaţiei, dacă con- sideră necesar, sau o va respinge motivat.
Art. 19. - Emitentul aprobării de traversare are obliga- ţia ştampilării şi semnării spre neschimbare a exemplarului din documentaţie, inclusiv a planşelor de execuţie ce se transmit solicitantului împreună cu un exemplar din apro- bare.
Art. 20. - Aprobarea de traversare şi documentaţia teh- nică ce a stat la baza emiterii aprobării se păstrează în arhiva tehnică a filialei R.A.A.R. pe raza căreia se reali- zează lucrarea de traversare, pe toată durata de existenţă a lucrării pentru care s-a solicitat aprobarea.
Art. 21. - Pentru emiterea aprobării de traversare, pen- tru transferul aprobării de traversare şi pentru consultaţii pe parcursul proiectării se percep taxe şi tarife conform preve- derilor legale.
4. Transferul aprobării de traversare
Art. 22. - Aprobarea de traversare poate fi transferată altui beneficiar sau titular de investiţie, în condiţiile în care lucrările şi măsurile propuse şi realizate nu se modifică. În acest caz, transferul se face în baza unei solicitări de efec- tuare a transferului (conform modelului prezentat în anexa
nr. 1.3.), adresată emitentului aprobării de traversare. Transferul se consideră efectuat la data expedierii adresei de confirmare a transferului, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 1.4.
Art. 23. - Dacă transferul propus implică modificări de soluţii, noul beneficiar trebuie să solicite o nouă aprobare de traversare.
Art. 24. - În termen de 10 zile calendaristice de la pri- mirea solicitării de transfer, filiala R.A.A.R. va analiza şi va decide asupra acceptării transferului.
FORMULAR DE SOLICITARE A APROBĂRII DE TRAVERSARE
(model)
ANEXA Nr. 1.1
.......................................................
(denumirea unităţii solicitatoare)
Nr.......data......
Către
Regia Autonomă „Apele Române"
Filiala/Sistemul de gospodărire a apelor ................................
În conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996 şi ale Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 148/1997,
a) subsemnatul ............................................, cu B.I. seria ....... nr. ........, codul poştal ,
(numele şi prenumele solicitantului)
domiciliat în localitatea ............................, str. .............. nr. ...., bl. ...., ap. ...., tel. ........, fax ;
b).................................................., codul fiscal ....., nr. ........ din Registul comerţului ,
(denumirea unităţii solicitatoare)
tel. ............, fax ............., cu sediul în: localitatea .........., str. ........... nr. ......, judeţul ,
prin reprezentantul său ................................., în calitate de ............................., solicită
(numele şi prenumele) (funcţia, împuternicit)
APROBARE DE TRAVERSARE (la filială) AVIZ DE TRAVERSARE (la S.G.A.)
a digului ......................, barajului ................., construcţiei hidrotehnice ............... din bazinul hidrografic .................., pe Râul ,
(denumirea construcţiei hidrotehnice traversate)
codul cadastral ...................., pe teritoriul localităţii .................., borna CSA nr. ..........., borna
pe dig nr. ..............., pentru investiţia ..................... cu conducta ............, reţeaua electrică ...............
instalaţia .......................................................................................... .
(denumirea construcţiei, a instalaţiei etc. care traversează)
Investiţia este reglementată prin avizul/autorizaţia de gospodărire a apelor nr. din
data de ................, emis de către .................................................................................... .
(denumirea autorităţii de gospodărire a apelor emitente)
Pretenţie de confidenţialitate „da" „nu" Execuţia lucrărilor va începe la data de ......................... .
Anexăm în 2 (1) exemplare documentaţia tehnică, însoţită de următoarele acte necesare pentru aprobare:
...........................................................................
(denumirea actelor, numărul şi data emiterii)
Solicitantul [(cazul a)], Conducătorul unităţii solicitatoare [( cazul b)],
L.S.
NOTĂ:
Litera a) se completează în cazul în care beneficiarul sau titularul de investiţie este o per- soană fizică.
Litera b) se completează în cazul în care beneficiarul de investiţie este o persoană juridică.
ANEXA Nr. 1.2
APROBARE DE TRAVERSARE
(model)
REGIA AUTONOMĂ „APELE ROMÂNE"
Filiala ...................................
Nr. ....... data ......................
a) Domnului ...................................................., domiciliat în localitatea ,
(numele şi prenumele solicitantului)
str. ......................................... nr. ........, bl. ............, ap. ..........., codul poştal ;
b) ................................................., localitatea .............................., str. .......................... nr. ,
(denumirea unităţii solicitatoare)
judeţul ,
Urmare solicitării dumneavoastră nr. ............ din data de ......................, înregistrată la Regia Autonomă „Apele Române" - Filiala....., la nr........, în conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996 şi ale Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 148/1997, vă comunicăm că pentru investiţia .................................................. vi se emite:
(denumirea investiţiei)
APROBAREA DE TRAVERSARE
a ..................................................................., aflată pe malul drept (stâng) al Râului ,
(denumirea construcţiei cu rol de apărare)
cu codul hidrografic .......... la borna CSA nr. ......., borna pe dig nr. ...., în localitatea ,
care este traversat cu .............................................................................................. .
(denumirea lucrării, a construcţiei, a instalaţiei etc. care traversează,
funcţiunea, caracteristicile constructive ale acesteia etc.)
Traversarea se va executa în conformitate cu prevederile Proiectului nr. ......../199....., întocmit de .................................................., semnat şi ştampilat de noi pentru autenticitate. Proiectul prevede .................................................................................... .
(descrierea soluţiei de traversare)
Dacă execuţia lucrării nu se realizează în termen de un an de la data emiterii prezentului act, aprobarea îşi pierde valabilitatea.
Director,
......................................
L.S.
NOTĂ:
Litera a) se completează în cazul în care beneficiarul sau titularul de investiţie este o persoană fizică.
Litera b) se completează în cazul în care beneficiarul de investiţie este o persoană juridică.
ANEXA Nr. 1.3
FORMULAR DE SOLICITARE A TRANSFERULUI APROBĂRII DE TRAVERSARE
(model)
...................................................................
(persoana sau unitatea solicitatoare de transfer)
Nr. ........... data ..................................
Către
Regia Autonomă „Apele Române" Filiala/Sistemul de gospodărire a apelor ..................................
În conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996 şi ale Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 148/1997, solicit:
TRANSFERUL APROBĂRII DE TRAVERSARE
Nr. ..... din data de ..........., emisă de către ..............................., referitoare la ,
(denumirea filialei R.A.A.R.) (denumirea investiţiei)
pentru traversarea ............................................................................................., amplasată pe malul
(denumirea construcţiei cu rol de apărare traversate)
drept (stâng) al Râului ..............., codul hidrografic la borna CSA nr. ........., borna pe dig nr. ,
cu ................................................................................................................. .
(denumirea lucrării, construcţiei, instalaţiei etc. care traversează,
funcţiunea, caracteristicile constructive ale acesteia)
Pretenţie de confidenţialitate: „da" „nu"
Execuţia lucrărilor urmează să înceapă la data de ................................ .
Recepţia preliminară a lucrării de traversare se va face la data de ............................ .
Subsemnatul declar pe propria răspundere că mi-am însuşit documentaţia tehnică în baza căreia s-a emis aprobarea de traversare pentru care se solicită transferul.
Anexăm în două exemplare aprobarea de traversare pentru care se solicită transferul, precum şi următoarele acte ...............................................................
(denumirea actului, numărul şi data emiterii)
Solicitant,
Director,
..................................................
L.S.
TRANSFERUL APROBĂRII DE TRAVERSARE
(model)
ANEXA Nr. 1.4
REGIA AUTONOMĂ „APELE ROMÂNE"
Filiala ....................................
Nr. .... data ..........................
Către
.....................................................................................................
(persoana sau unitatea solicitatoare a transferului aprobării traversării)
Urmare cererii dumneavoastră nr. .......... din data de ..............................., înregistrată la Regia
Autonomă „Apele Române" - Filiala .............................................., în baza prevederilor Legii apelor nr. 107/1996 şi ale Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 148/1997, vă comunicăm că pentru investiţia ................................................ vi s-a acceptat cererea de:
(denumirea investiţiei)
TRANSFER AL APROBĂRII DE TRAVERSARE
Nr. .......... din data de ........................., emisă de R.A.A.R., Filiala ................................, pentru
traversarea ........................................................................................, amplasată pe malul drept (stâng)
(denumirea construcţiei cu rol de apărare traversate)
al Râului ......................, codul hidrografic ................................, la borna CSA nr. .................., borna pe dig nr. ......, cu ...................................................................................................................... .
(denumirea lucrării, a construcţiei, a instalaţiei etc. care traversează,
funcţiunea, caracteristicile constructive ale acesteia)
Traversarea se va executa fără modificări, în condiţiile prevăzute în documentaţia de execu- ţie prezentată pentru obţinerea aprobării traversării.
Dacă execuţia lucrării nu se realizează în termen de un an de la data emiterii prezentului act, prezentul act îşi pierde valabilitatea.
Director,
............................................
L.S.
ÎNDRUMĂTOR TEHNIC
pentru proiectarea şi realizarea lucrărilor de traversare a digurilor, barajelor şi a altor construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor
ANEXA Nr. 2
1. Dispoziţii generale
Art. 1. - Executarea de lucrări de traversare a con- strucţiilor cu rol de apărare se face numai în cazul în care nu există alte soluţii de evitare a acestora şi cu respecta- rea întocmai a prevederilor prezentului Îndrumător tehnic. Art. 2. - Îndrumătorul tehnic cuprinde prevederi nece- sar a fi respectate la proiectarea şi realizarea lucrărilor de traversare a digurilor, barajelor şi a altor construcţii hidro- tehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, precum şi măsuri de asigurare a continuităţii şi integrităţii liniilor de apărare pe toată perioada execuţiei lucrărilor de traversare. Art. 3. - Îndrumătorul tehnic se aplică la stabilirea soluţiilor pentru executarea lucrărilor de traversare a diguri- lor, barajelor sau a altor construcţii cu rol de apărare, exis- tente sau în curs de proiectare, precum şi la executarea oricăror lucrări de terasamente sau construcţii în zona adiacentă din imediata apropiere a acestora - respectiv zona de protecţie legală -, astfel încât să nu fie afectate funcţionalitatea şi siguranţa construcţiilor cu rol de apărare, atât în situaţiile de funcţionare normală a construcţiilor sau instalaţiilor care traversează, cât şi în situaţiile de dete-
rioare sau de accident în funcţionarea acestora.
Îndrumătorul tehnic se aplică la toate tipurile de lucrări, indiferent de natura, caracterul, scopul, deţinătorul şi clasa de importanţă a construcţiei sau a instalaţiei care traver- sează lucrările de apărare sau se realizează în zona adiacentă acestora.
Art. 4. - La alegerea amplasamentelor lucrărilor de tra- versare se vor evita, pe cât posibil, zonele critice ale con- strucţiei cu rol de apărare (infiltraţii, grifoane, terenuri instabile, discontinuităţi de natură constructivă etc.), iar dacă acest lucru nu este posibil, se vor prevedea în docu- mentaţiile tehnice şi se vor executa şi lucrări de imper- meabilizare, stabilizare a terenului şi a construcţiei respective, injecţii, diafragme etc.
Art. 5. - În cazul în care obiectivele care traversează construcţia cu rol de apărare sunt de dimensiuni mari şi transmit terenului de fundaţie sarcini deosebite, care pot periclita stabilitatea construcţiei sau pot produce modificări importante în textura terenului de fundaţie, se vor realiza studii geotehnice pentru analizarea acestor efecte, cu pre- vederea soluţiilor de remediere corespunzătoare.
Art. 6. - Pentru baraje şi digurile de contur ale lacuri- lor de acumulare, soluţiile vor fi însuşite, în mod expres, de către proiectantul barajului sau al digului şi de către unitatea care le administrează, care vor putea impune măsuri suplimentare necuprinse în Îndrumătorul tehnic.
2. Definiţii
Art. 7. - În sensul prezentului Îndrumător tehnic, lucră- rile de traversare a digurilor sau a barajelor pot fi clasifi- cate, după poziţia faţă de construcţia hidrotehnică traversată, în următoarele categorii:
• subtraversare, când lucrarea de traversare este situ- ată sub fundaţia construcţiei cu rol de apărare;
• traversare, când lucrarea traversează corpul construc- ţiei cu rol de apărare;
• supratraversare, dacă lucrarea se sprijină pe conturul construcţiei cu rol de apărare sau pe coronamentul digului;
• traversare aeriană, dacă lucrarea este situată deasu- pra construcţiei cu rol de apărare.
În cuprinsul Îndrumătorului tehnic pentru dispoziţii şi prevederi comune, toate aceste lucrări sunt denumitetraversări.
Art. 8. - Lucrările amplasate în zona de protecţie a construcţiilor cu rol de apărare pot fi clasificate astfel:
• supraterane, când acestea se află deasupra suprafeţei terenului, cum ar fi: linii aeriene, conducte, pasarele, benzi transportoare etc.;
• subterane, când acestea se află sub suprafaţa tere- nului, cum ar fi: conducte sau cabluri îngropate, fundaţii de stâlpi, piloţi, cămine etc.
Art. 9. - Pentru lăţimea zonei de protecţie a construc- ţiei cu rol de apărare se vor lua în considerare valorile prevăzute în anexa nr. 2 la Legea apelor nr. 107/1996.
3. Elementele de teren topografice, hidrologice, geo- tehnice, necesare stabilirii soluţiilor de traversare
Art. 10. - Elementele topografice trebuie să redea, ca poziţie, formă şi dimensiuni, toate particularităţile planime- trice şi altimetrice ale terenului, digului, barajului şi ale albiei, ale altor construcţii din zona traversării, suficiente pentru a permite stabilirea parametrilor constructivi ai tra- versării faţă de particularităţile terenului şi faţă de nivelurile caracteristice ale apei.
Art. 11. - Debitele şi nivelurile caracteristice ale apei vor fi preluate din documentaţiile de realizare a construcţiilor cu rol de apărare respective. În cazul în care documentaţi- ile respective nu există sau aceste date nu sunt conclu- dente, se vor efectua studii speciale în acest scop sau se vor solicita date la R.A.A.R. sau I.N.M.H., contra cost.
Art. 12. - În cazul subtraversărilor sau al traversărilor cu conducte cu diametrul interior mai mare de 1,20 m sau cu galerii cu deschidere totală mai mare de 1,00 m şi în cazurile în care conductele, staţiile de pompare sau alte construcţii pot transmite sarcini mari, vibraţii sau alte solici- tări care pot periclita stabilitatea construcţiilor cu rol de apărare sau pot aduce modificări nefavorabile în textura terenului de fundaţie, soluţia de fundare va fi stabilită de proiectant pe bază de studii geotehnice, la nivelul necesar asigurării liniei de apărare.
Alte elemente vor fi prezentate conform art. 5 din Procedura de emitere.
4. Prescripţii tehnice pentru proiectarea lucrărilor de traversare
Art. 13. - Soluţiile constructive pentru traversarea sau pentru executarea construcţiilor cu rol de apărare sau pentru executarea lucrărilor în zonele de protecţie ale aces- tora vor fi astfel concepute încât, în perioada execuţiei şi în continuare pe toată durata exploatării, să nu fie afectată stabilitatea sau funcţionalitatea construcţiilor cu rol de apă- rare. De asemenea, nu va fi împiedicat accesul pentru întreţinere, reparare sau intervenţie.
Art. 14. - Conductele care transportă lichide sau gaze sub presiune vor traversa construcţiile cu rol de apărare numai la nivelul coronamentului acestora sau la o cotă superioară, prin lucrări de supratraversare sau de traver- sare aeriană.
În cazuri bine fundamentate, când nu se pot adopta alte soluţii, se pot executa şi lucrări de traversare sau subtra- versare de către conducte ce transportă lichide sau gaze sub presiune, numai cu prevederea de măsuri speciale de siguranţă, pentru evitarea deteriorării construcţiei cu rol de apărare în zona traversării, datorită unor accidente produse de fisurarea sau spargerea conductelor.
Art. 15. - Conductele, rigolele, canalele sau galeriile realizate în corpul construcţiilor cu rol de apărare sau pe coronamentul acestora vor fi astfel dimensionate încât să nu fie deteriorate sau distruse la circulaţia utilajelor grele de intervenţie (draglină, excavator, tractor etc.), potrivit pre- cizărilor date de unitatea care are în proprietate sau în administrare construcţia respectivă şi care asigură întreţine- rea ei.
Art. 16. - Pentru ca traversările şi subtraversările să poată fi identificate în teren, în mod deosebit în perioadele de ape mari, poziţiile acestora vor fi marcate prin cel puţin două repere (borne), unul la coronamentul construcţiei cu rol de apărare, iar altul în interiorul zonei apărate, lângă piciorul taluzului.
Art. 17. - La pozarea pe conturul corpului construcţiei cu rol de apărare sau în zonele de protecţie a acestora a unor conducte prin care se transportă apa, conductele vor fi protejate de îngheţ fie prin îngroparea acestora sub limita de îngheţ, fie prin suprarambleierea cu pante corespunzătoare pentru asigurarea circulaţiei utilajelor de intervenţie şi a unor racordări hidraulice la taluzul dinspre apă al digului. Pe aceste porţiuni taluzul dinspre apă al digului va fi pereat. Art. 18. - La proiectarea oricărei traversări se vor lua în considerare dimensiunile lucrării de apărare stabilite în pro- iect, ţinându-se seama de posibilitatea supraînălţării în viitor a digului sau a barajului sau a coborârii fundului albiei râu- lui, potrivit prevederilor din alte documentaţii întocmite în acest sens şi însuşite din punct de vedere al gospodăririi apelor, adoptându-se pentru traversare soluţia constructivă care să nu necesite în viitor alte lucrări în corpul digului sau al barajului. În cazul în care nu există asemenea docu- mentaţie, se va adopta o ipoteză de dimensionare, în sen- sul prevederilor din programul de amenajare a bazinului hidrografic, cu consultarea filialei R.A.A.R. şi a unităţii care
are în administrare construcţia cu rol de apărare.
Art. 19. - Pentru orice fel de subtraversare sau traver- sare a construcţiilor cu rol de apărare de către conducte,
canale sau galerii, prin care se descarcă ape în exces din incinte îndiguite, din intravilan sau din unităţi industriale, se va prevedea posibilitatea închiderii duble a conductei sau a galeriei, pentru oprirea accesului apelor mari în incinta apă- rată. Realizarea închiderii se va face prin montarea de echipamente şi instalaţii adecvate (vane, stavile plane, ele- mente de batardou, robinete de închidere, clapeţi basculanţi etc.), după caz. În cazul în care, la extremitatea dinspre râu se vor folosi clapeţi basculanţi, a doua închidere va fi realizată prin stavile plane, vane sau alte dispozitive mon- tate pe latura dinspre interior.
Dispozitivele cu închidere manuală vor fi instalate în cămine sau în alte construcţii, astfel concepute încât să poată fi manevrate în orice situaţii, fie din exterior, în cazul unor viituri, fie din interior, de pe platforme, în cazul creş- terii nivelului apei în zonele apărate. În cazul amplasării în imediata apropiere a traversării unor staţii de pompare, se vor lua măsuri suplimentare de apărare pentru evitarea pătrunderii apelor mari în interiorul acestora şi a întrerupe- rii funcţionării lor.
Art. 20. - Subtraversarea sau traversarea construcţiilor cu rol de apărare de către conducte metalice ce transportă lichide cu curgere liberă sau de joasă presiune şi la care linia piezometrică se află sub coronament, se face cu rea- lizarea pe conducte a unor diafragme pentru eliminarea pericolului de infiltraţii în lungul conductei. Diafragmele vor fi executate la interval de 3,0-6,0 m, cu înălţimea de 0,20-0,50 m, în funcţie de mărimea conductei galeriei etc., de clasa de importanţă a construcţiei hidrotehnice, de structura şi textura terenului. În ampriza construcţiei cu rol de apă- rare şi pe zonele adiacente, conducta şi diafragmele vor avea grosimea cu cel puţin 3 mm mai mare decât a tron- soanelor alăturate, iar conductele vor fi protejate împotriva coroziunilor prin izolaţie întărită sau foarte întărită (în zone de agresivitate a apei, a aerului sau a fluidului transportat).
Art. 21. - Subtraversarea sau traversarea construcţiilor cu rol de apărare de către conducte care transportă lichide sau gaze sub presiune se realizează prin pozarea lor în interiorul unor tuburi sau galerii de protecţie, pentru a se exclude pericolul afectării funcţionalităţii construcţiei în cazul unei avarii la conducta de transport. Tubul de protecţie va fi astfel dimensionat încât să nu poată fi deteriorat în caz de avarii, iar fluidul scăpat din conductă să poată fi colec- tat la un cămin situat în incintă sau pe parametrul din aval al barajului. Tubul de protecţie va fi fixat etanş de con- ductă, la capătul dinspre râu sau de pe parametrul din amonte al barajului. Tubul de protecţie realizat pe distanţă corespunzătoare amprizei corpului lucrării de apărare şi pe zona de protecţie va fi prevăzut cu diafragme şi va fi pro- tejat împotriva coroziunii.
La subtraversarea sau la traversarea lucrărilor de apă- rare de către conducte din prefabricate din beton, beton armat, fontă sau din alte materiale, tuburile vor fi aşezate pe radier continuu din beton armat şi vor fi protejate la exterior cu manşoane din beton la rosturile de îmbinare. La capete se vor realiza timpane din beton cu aripi întoarse. Pe toată lungimea traversării se vor realiza diafragme la distanţe de circa 3-6 m, având o înălţime de 0,20-0,50 m.
Art. 22. - Subtraversarea sau traversarea construcţiilor cu rol de apărare de către galerii în care sunt montate
conducte ce transportă lichide sau gaze sub presiune se realizează în tranşee cu săpătura în trepte de înfrăţire de maximum 25 cm înălţime. Betonul va fi protejat la interior cu izolaţie hidrofugă. La capete se vor realiza timpane de beton cu aripi întoarse, între ele executându-se diafragme sau injecţii cu mortar de ciment, pentru mărirea parcursului de infiltraţie.
Art. 23. - (1) Traversările aeriene de către conducte, linii electrice, linii telefonice etc. sau de către alte construc- ţii, indiferent de rolul lor funcţional, vor fi realizate la o înăl- ţime suficientă pentru a fi posibilă circulaţia pe construcţia cu rol de apărare a utilajelor de întreţinere şi de intervenţie. În mod obişnuit, înălţimea minimă de gabarit va fi de 5,0 m, în afară de cazurile în care unitatea care are în adminis- trare construcţia hidrotehnică respectivă va indica o înălţime de gabarit mai mare. Vor fi respectate, după caz, şi alte acte normative sau standarde în vigoare privind protecţia faţă de liniile electrice sau de conductele ce transportă gaze sau lichide explozive ori inflamabile. În aceste cazuri se vor monta şi semnalizări vizibile de avertizare şi interdicţie pentru protecţia celor care efectuează lucrări de întreţinere, reparaţie sau intervenţie.
(2) Elementele de susţinere a traversărilor aeriene -
stâlpi, piloni, cadre etc. - vor fi executate, de regulă, în afara amprizei construcţiei cu rol de apărare traversate. În cazuri bine justificate se admite amplasarea stâlpilor în trei- mea superioară a taluzurilor, numai cu realizarea măsurilor de compactare manuală cu maiul de mână, în straturi de
10 cm, deosebit de îngrijită în jurul fundaţiilor.
(3) În cazurile în care nu va fi posibilă traversarea aeriană, se admite traversarea prin corpul construcţiilor cu rol de apărare, cu condiţia pozării liniilor sau a cablurilor în tuburi metalice sau din beton, şi cu luarea măsurilor cores- punzătoare pentru a împiedica accesul apei în zonele apărate. Art. 24. - În cazul în care conductele, cablurile sau alte instalaţii supratraversează o construcţie cu rol de apă- rare la coronament, este necesar ca aceasta să fie prote- jată corespunzător cu beton, dale din beton, umplutură din pământ sau în oricare alt mod, astfel încât să fie posibilă circulaţia utilajelor de intervenţie la lucrări de apărare, fără să se producă scoaterea din funcţiune sau avarierea con- ductelor sau a cablurilor etc. Se va asigura stabilitatea umpluturilor din rampele locale de acoperire a conductelor
şi a cablurilor amplasate pe coronament sau pe taluze.
Art. 25. - Soluţiile pentru continuarea traversării între construcţia cu rol de apărare şi râu trebuie astfel adoptate încât să nu conducă la încorsetări ale albiei în zona res- pectivă, să asigure o scurgere normală a apelor, în mod deosebit la viituri şi gheţuri, să nu afecteze construcţia cu rol de apărare. Soluţiile pentru această zonă vor fi incluse în documentaţia de traversare care se prezintă spre aprobare.
Art. 26. - În zonele de protecţie a construcţiei cu rol de apărare nu se vor executa, de regulă, alte lucrări decât cele legate direct de lucrarea de traversare şi prevăzute în documentaţiile tehnice de execuţie şi numai cu respectarea prevederilor prezentului îndrumător tehnic. Numai în cazuri deosebite şi bine justificate se admite executarea de lucrări în aceste zone, cum ar fi: pozarea unor conducte, turnarea
de fundaţii pentru stâlpi etc., cu respectarea următoarelor condiţii:
a) săpăturile de tip tranşee de-a lungul construcţiilor cu rol de apărare longitudinale să fie de lungimi mici şi să nu influenţeze negativ stabilitatea acestora sau regimul de infil- traţii prin sau pe sub corpul construcţiilor cu rol de apă- rare;
b) la terenuri de fundaţie cu structură omogenă, adânci- mea săpăturii trebuie să fie mică şi la o distanţă suficientă de baza taluzului, astfel încât fundul săpăturii să fie deasu- pra planului acestuia;
c) la terenuri de fundaţie permeabile, la cele cu structuri neomogene sau când adâncimea săpăturii este mai mare şi se află sub planul taluzului, proiectantul va stabili lucră- rile şi măsurile necesare împiedicării infiltrării apelor spre zona apărată, pe baza unor analize şi studii geotehnice complete;
d) în amplasamentele unde au fost constatate, în perioadele de ape mari, apariţii de grifoane sau zone de infiltraţii, sau când, pe baza observaţiilor şi a studiilor efec- tuate anterior, reiese că ar putea apărea asemenea feno- mene, nu se admit săpături în zonele de protecţie, decât pe baza unor studii de specialitate corespunzătoare şi cu luarea unor măsuri de siguranţă suplimentare.
Art. 27. - Pentru evacuarea gravitaţională a apelor ce se colectează în spatele construcţiilor cu rol de apărare, ce apără intravilanele localităţilor, platformele industriale sau incintele agricole, se vor prevedea conducte sau galerii pozate sub limita de îngheţ a terenului pe ampriza con- strucţiei cu rol de apărare, cât şi pe zonele de protecţie aferente.
Art. 28. - Pentru amplasarea unor construcţii, conducte sau instalaţii de orice natură în zonele de protecţie a con- strucţiilor cu rol de apărare, vor fi respectate aceleaşi con- diţii ca şi pentru cele similare prevăzute în prezentul îndrumător tehnic la traversarea lucrărilor.
5. Măsuri speciale de siguranţă
Art. 29. - La traversările şi subtraversările la care este necesar să se execute breşe în corpul construcţiilor hidro- tehnice sau săpături sub nivelul fundaţiilor acestora, ase- menea lucrări nu vor putea fi începute decât după ce, în prealabil, vor fi executate lucrările şi vor fi luate măsurile necesare asigurării continuităţii liniei de apărare, respectiv punerii în siguranţă a îndiguirii faţă de apele mari, ce s-ar putea produce pe râul respectiv, pe toată durata de execu- ţie a lucrărilor de traversare. Aceste măsuri constau în exe- cutarea unei îndiguiri locale de siguranţă (diguri-potcoavă), din pământ, palplanşe sau alte materiale, care să asigure continuitatea funcţională a digului după deschiderea breşei, în timpul execuţiei lucrărilor de traversare. Digul de sigu- ranţă va avea dimensiunile şi caracteristicile digului existent sau va fi echivalent cu acesta din punct de vedere al sta- bilităţii şi al impermeabilităţii.
Art. 30. - La digurile longitudinale, în cazul în care îndiguirea locală de siguranţă se execută înspre râu, este obligatorie analiza de către proiectant a efectului de încor- setare a albiei, a remuului care se produce, precum şi a modificării condiţiilor de scurgere în zonă, pentru
restabilirea gradului de apărare existent, a obiectivelor situ- ate în zona traversării şi în amonte, pe sectorul afectat de remu. Pentru baraje şi alte construcţii cu rol de apărare, măsurile de asigurare a continuităţii liniei de apărare se stabilesc de comun acord cu proiectantul construcţiei hidro- tehnice şi cu unitatea care o are în exploatare, în funcţie de condiţiile specifice şi particularităţile acesteia.
Forţa de muncă, utilajele, materialele şi mijloacele nece- sare realizării lucrării de traversare se vor asigura de către constructor în amplasament înainte de realizarea breşei în dig pentru execuţia traversării.
Art. 31. - Filiala bazinală a Regiei Autonome „Apele Române" va notifica, în scris, comisiei judeţene de apărare împotriva dezastrelor, înainte de începerea execuţiei lucrări- lor de traversare, furnizându-i elemente cu privire la ampla- samentul lucrării, la perioada de execuţie, la constructorul şi beneficiarul lucrării, precum şi despre măsurile impuse con- structorului pentru asigurarea continuităţii liniei de apărare. De asemenea, va solicita includerea şantierului în planurile judeţene şi locale de apărare, ca punct critic în linia de apărare, şi va asigura avertizarea şantierului prin mijloacele de comunicaţie asigurate de beneficiar şi de constructor. Art. 32. - Perioada de execuţie a lucrărilor de traver- sare va fi cât mai scurtă prin organizarea lucrului în cel puţin două schimburi şi, de regulă, în afara perioadelor de
ape mari.
Art. 33. - Derogarea de la execuţia digului-potcoavă de protecţie se va face numai de către Comisia Centrală pen- tru Apărarea împotriva Inundaţiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase şi Accidentelor la Construcţiile Hidrotehnice numai când lucrarea de traversare se poate realiza în timp scurt, în afara perioadei de ape mari, în condiţiile şi în termenele stabilite de aceasta.
6. Prescripţii tehnice privind executarea lucrărilor de terasamente în corpul sau sub fundaţia construcţiilor cu rol de apărare
Art. 34. - Realizarea săpăturilor în corpul sau sub fun- daţia construcţiilor cu rol de apărare se poate face atât manual, pentru lucrări mici, cât şi mecanic, cu utilaje tera- siere, fără a se depăşi dimensiunile prevăzute în proiectul de execuţie.
Art. 35. - Pentru lucrările de supratraversare a diguri- lor, săpăturile la coronament nu vor coborî, de regulă, sub garda cu care s-a dimensionat construcţia cu rol de apărare.
Art. 36. - Pentru lucrările de traversare şi subtraver- sare, lucrările de tăiere a corpului construcţiilor hidrotehnice şi de excavare sub nivelul fundaţiei vor fi executate în trepte de 25-30 cm înălţime, cu şanţuri longitudinale, astfel dispuse încât să se asigure scurgerea nestânjenită a apelor meteorice ce s-ar putea colecta. Pământul rezultat va fi depozitat în apropiere, pentru a putea fi utilizat la închide- rea breşelor.
Art. 37. - După terminarea lucrărilor de traversare sau a oricăror alte lucrări în corpul construcţiilor cu rol de apă- rare ori sub fundaţia acestora, construcţia cu rol de apă- rare trebuie adusă la forma şi caracteristicile iniţiale (taluzuri, coronament, protecţii vegetale, dale, pereuri din
piatră, borne etc.). Umpluturile vor fi realizate cu pământ umectat corespunzător şi fără a fi incluse corpuri străine. Compactarea se va face manual, în straturi de 10 cm gro- sime în jurul construcţiilor, până la acoperirea acestora. În continuare, se va putea face compactarea cu mijloace mecanice, în straturi de circa 20 cm grosime. Aceleaşi prescripţii vor fi respectate la execuţia suprarambleurilor la diguri, pe coronament şi pe taluzuri.
Art. 38. - În principiu nu se vor utiliza straturi de ega- lizare din pietriş, balast, nisip sau din alte materiale per- meabile. Se exceptează situaţiile în care este necesară adăugarea unor asemenea materiale pentru stabilizarea pământului de fundaţie (terenuri refulante, chişaiuri, argile contractile etc.). În aceste cazuri se vor respecta măsurile de compactare şi de impermeabilizare, stabilite obligatoriu în documentaţie pentru asemenea situaţii speciale.
Art. 39. - Umpluturile din jurul construcţiei de traver- sare, atât în corpul lucrării de apărare, cât şi sub fundaţia acesteia, trebuie să fie realizate cel puţin la gradul de compactare iniţială a construcţiei traversate. De asemenea, suprafaţa taluzurilor va fi adusă, prin lucrări corespunză- toare, la situaţia de funcţionare normală a construcţiei cu rol de apărare.
Art. 40. - Stratul vegetal de pe suprafaţa taluzurilor şi a coronamentului digului sau barajului, care se înlătură în vederea execuţiei lucrărilor de traversare, se va depozita separat. După terminarea lucrărilor de traversare şi de refa- cere a digului la forma şi caracteristicile iniţiale, se vor îmbrăca taluzurile şi coronamentul cu strat vegetal de 20-30 cm grosime, se va reînsămânţa şi uda până la înierbare.
Săpăturile pe taluzuri vor fi executate pe un taluz după ce pe taluzul opus au fost executate lucrările de restabilire a conturului digului, prin realizarea umpluturilor, turnarea betoanelor etc.
7. Dispoziţii finale
Art. 41. - Pentru toate lucrările necesare executării unei traversări se va întocmi un grafic cu desfăşurarea operaţiunilor pe faze şi cu termenele intermediare şi finale, stabilit de comun acord cu unitatea care are în adminis- trare lucrarea de apărare traversată.
Termenele stabilite în grafic pentru realizarea lucrărilor vor fi cât mai scurte, organizând execuţia în două schim- buri.
În graficele executării lucrărilor se vor preciza şi forţele umane, materialele de apărare şi mijloacele tehnice ce vor fi mobilizate în zona lucrărilor, în situaţii de ape mari, pen- tru a se putea interveni operativ în caz de necesitate.
Art. 42. - Filialele R.A.A.R. şi unităţile care au în admi- nistrare construcţiile cu rol de apărare vor exercita controlul operativ al execuţiei lucrărilor de traversare faţă de grafic şi vor asigura, în colaborare cu executantul, adaptarea proce- sului de execuţie faţă de regimul hidrologic, astfel ca în nici o fază să nu fie periclitată construcţia cu rol de apă- rare.
Art. 43. - La începerea lucrărilor şi la terminarea aces- tora se vor încheia procese-verbale între unitatea execu- tantă şi unitatea care are în administrare digul.
În procesul-verbal ce se va încheia înainte de realizarea breşei în digul existent, se va consemna, obligatoriu, exis- tenţa digului-potcoavă de protecţie a zonei apărate pe tim- pul execuţiei, la parametrii digului existent (sau a unei incinte din palplanşe, elemente de beton etc.), echivalente din punct de vedere al stabilităţii şi al impermeabilităţii.
De asemenea, deţinătorul digului va constata dacă con- structorul este pregătit să execute lucrarea conform grafi- cului de execuţie şi dacă s-a aprovizionat cu materialele necesare execuţiei subtraversării. Numai în acest caz se va putea începe realizarea breşei. În procesul-verbal ce se va încheia la terminarea lucrărilor de traversare se va con- semna obligatoriu starea finală a construcţiilor cu rol de apărare şi obligaţiile ce decurg pentru constructor şi unita- tea ce are în administrare construcţiile sau instalaţiile din zona traversării (demolarea digului-potcoavă de protecţie,
împrăştierea acestor terasamente în gropile de împrumut, înlăturarea de pe dig şi din zona de protecţie a tuturor materialelor etc.)
Art. 44. - Pentru lucrările ascunse, stabilite de deţină- torul construcţiei cu rol de apărare traversate, se vor încheia procese-verbale separate.
Art. 45. - În vederea emiterii autorizaţiei de funcţionare a lucrărilor care traversează digul, beneficiarul acestora va lua măsuri pentru întocmirea regulamentului de întreţinere- exploatare, în care se vor preciza, de comun acord cu filiala R.A.A.R. şi cu unitatea care are în administrare digul, măsurile şi responsabilităţile pentru executarea lucrărilor de întreţinere, reparare şi exploatare, precum şi de intervenţie în cazul avarierii construcţiilor pe sectorul traversării în perioadele de ape mari, astfel încât să nu fie afectată siguranţa construcţiei cu rol de apărare.
MINISTERUL INDUSTRIEI ŞI COMERŢULUI
O R D I N
privind aprobarea structurii organizatorice a Inspecţiei de Stat
pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, precum şi a atribuţiilor acesteia şi ale unităţilor sale teritoriale
În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 382/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Industriei şi Comerţului, al Hotărârii Parlamentului României nr. 12/1996 şi al Decretului nr. 591/1996 privind numirea membrilor Guvernului,
ministru de stat, ministrul industriei şi comerţului, emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă structura organizatorică, prevă- zută în anexa nr. 1, a Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, denumită în continuareI.S.C.I.R. , unitate în subor- dinea Ministerului Industriei şi Comerţului.
(2) Numărul maxim de posturi este de 285, dintre care
248 de posturi pentru unităţile din teritoriu. Numărul de posturi necesare pentru fiecare compartiment din structura organizatorică din aparatul propriu, precum şi pentru fiecare unitate teritorială se stabileşte de către conducerea I.S.C.I.R.
Art. 2. - I.S.C.I.R. funcţionează cu finanţare extra- bugetară.
Art. 3. - Pentru efectuarea încasărilor şi plăţilor nece- sare funcţionării, I.S.C.I.R. are tarife proprii şi va dispune de conturi şi subconturi la unităţile de trezorerie ale Ministerului Finanţelor, precum şi la societăţi bancare, după caz.
Art. 4. - Atribuţiile I.S.C.I.R. şi ale unităţilor sale terito- riale sunt prevăzute în anexele nr. 2, 3 şi 4.
Art. 5. - Statele de funcţii pentru aparatul propriu al
I.S.C.I.R. şi pentru unităţile sale teritoriale se aprobă de
către inspectorul de stat şef al inspecţiei şi se avizează de către secretarul de stat din Ministerul Industriei şi Comerţului, coordonator al inspecţiei.
Art. 6. - Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al I.S.C.I.R., precum şi ale unităţilor sale teritoriale se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat de conducerea I.S.C.I.R., unitatea centrală.
Art. 7. - În vederea desfăşurării în bune condiţii a acti- vităţii I.S.C.I.R., unităţile sale teritoriale pot contracta servi- cii şi colaborări în domeniu, cu aprobarea I.S.C.I.R., unitatea centrală.
Gestionarea parcului auto propriu, respectiv a numărului de autovehicule, dotarea acestora, consumul de carburant etc. se vor efectua pe baza regulamentului de funcţionare aprobat de I.S.C.I.R., unitatea centrală.
Art. 8. - Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (I.S.C.I.R.), direcţiile generale, precum şi direcţiile funcţio- nale cu activităţi legate de funcţionarea inspecţiei vor cola- bora pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministru de stat, ministrul industriei şi comerţului,
Nicolae Stăiculescu,
secretar de stat
Bucureşti, 26 august 1997.
Nr. 1.605.
ANEXA Nr. 1
MINISTERUL INDUSTRIEI ŞI COMERŢULUI
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (I.S.C.I.R.)
INSPECTOR DE STAT ŞEF
12
INSPECTOR DE STAT ŞEF ADJUNCT
Serviciul tehnic şi componente nucleare
Serviciul instalaţii sub presiune
Serviciul instalaţii de ridicat
Serviciul laboratoare
Compartimentul activităţi funcţionale
Inspectoratul teritorial Bucureşti
Inspectoratul teritorial Ploieşti
Inspectoratul teritorial Bacău
Inspectoratul teritorial
Cluj
Inspectoratul teritorial Craiova
Inspectoratul teritorial Piteşti
Inspectoratul teritorial Sibiu
Inspectoratul teritorial Timişoara
Inspectoratul teritorial Constanţa
Inspectoratul teritorial Braşov
Inspectoratul teritorial
Iaşi
Inspectoratul teritorial Oradea
Inspectoratul teritorial Galaţi
Inspectoratul teritorial Suceava
Inspectoratul teritorial Mureş
NOTĂ:
Din punct de vedere al activităţii financiar-contabile, unităţile pot fi grupate numai pentru această activitate (cont comun, contabilitate comună, bănci etc.)
ANEXA Nr. 2
ATRIBUŢIILE
Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (I.S.C.I.R.)
Atribuţiile I.S.C.I.R., prevăzute în prezenta anexă, se referă la instalaţiile, componentele, dispozitivele de siguranţă, aparatele, materialele şi mijloacele de control, menţionate la cap. II şi III.
CAPITOLUL I
Pentru instalaţiile menţionate în prezentele capitole,
I.S.C.I.R. are următoarele atribuţii:
1. Elaborează prescripţiile tehnice obligatorii privind pro- iectarea, omologarea, construirea, montarea, repararea, întreţinerea, exploatarea, utilizarea, încărcarea, transportul, depozitarea, încercarea, verificarea şi importul instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă, aparatelor, mate- rialelor şi mijloacelor de control, după caz; de asemenea, elaborează prescripţiile tehnice obligatorii privind examina- rea şi autorizarea sudorilor, a personalului care execută examinări nedistructive, precum şi a personalului de exploatare - fochişti, macaragii, liftieri, mecanici trolişti şi alte categorii de personal stabilite prin prescripţiile tehnice.
2. Examinează, în vederea autorizării, agenţii economici care urmează să proiecteze, să construiască, să monteze, să repare, să controleze prin mijloace nedistructive, să întreţină, să încarce, să transporte, să depoziteze sau să verifice, după caz, instalaţii, componente, dispozitive de siguranţă, aparate şi poate elibera certificări privind asigu- rarea calităţii în domeniu.
3. Examinează, în vederea autorizării, laboratoarele sau standurile unde urmează să se execute încercările în vede- rea omologării instalaţiilor, componentelor şi aparatelor, inclusiv a dispozitivelor de siguranţă, respectiv probele de tip ale aparatelor sau ale dispozitivelor de siguranţă.
4. Avizează conform proiectele, respectiv desenele-tip de ansamblu, elaborate de agenţii economici, cu privire la respectarea prevederilor prescripţiilor tehnice.
5. Participă la lucrările de omologare a instalaţiilor, com- ponentelor, aparatelor, dispozitivelor de siguranţă aferente acestora, a produselor din metale feroase şi neferoase şi a materialelor pentru sudare destinate construirii, montării sau reparării instalaţiilor, componentelor de siguranţă şi aparate- lor, procedeelor de sudare, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructive şi materialelor pentru testarea agenţilor termici şi, după caz, îşi dă acordul dacă sunt îndeplinite prevederile din prescripţiile tehnice.
6. Verifică, după caz, instalaţiile, componentele, dispozi- tivele de siguranţă şi aparatele, în timpul construirii, pe flu- xul de fabricaţie şi, în final, pe parcursul montajului, la punerea în funcţiune, periodic, în exploatare, pe parcursul reparării, în timpul încărcării, transportului sau depozitării.
7. Verifică, prin sondaj, în unităţile producătoare (după ce acestea au fost autorizate conform prevederilor legale), materialele feroase şi neferoase, inclusiv cele pentru sudare destinate construirii, montării sau reparării instalaţi- ilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă şi aparate- lor, precum şi materialele sau mijloacele de control nedistructiv şi materialele pentru tratarea agenţilor termici, respectarea condiţiilor prevăzute prin documentaţia de omologare şi normele de produs.
8. Examinează, în vederea autorizării, sudorii, personalul care execută examinări nedistructive, precum şi personalul de exploatare, conform prevederilor prescripţiilor tehnice.
9. Avizează importul instalaţiilor, componentelor, dispozi- tivelor de siguranţă, aparatelor, materialelor feroase şi nefe- roase şi pentru sudare, destinate construirii, montării sau
reparării instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de sigu- ranţă şi aparatelor, precum şi importul materialelor sau al mij- loacelor de control nedistructiv şi al materialelor pentru tratarea agenţilor termici, în cazul în care prescripţiile teh- nice ale furnizorului străin, după care se oferă instalaţia, componenta, dispozitivele de siguranţă, aparatele, materia- lele sau mijloacele de control, prezintă diferenţe faţă de prescripţiile tehnice în vigoare în ţară. Este interzis importul fără acest aviz. Acceptarea importului echipamentelor şi al instalaţiilor supuse regimului de verificare tehnic I.S.C.I.R. se face numai în urma efectuării auditului tehnic la furni- zor.
10. Verifică instalaţiile, componentele, dispozitivele de siguranţă şi aparatele, materialele feroase şi neferoase pentru sudare, destinate construirii, montării sau reparării instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de con- trol nedistructiv, în condiţiile prevăzute de prescripţiile teh- nice, fără de care importul este interzis (dacă nu au avize sau certificate de la organisme similare recunoscute în temeiul legii de I.S.C.I.R.) şi acceptă importul din punct de vedere al îndeplinirii condiţiilor de siguranţă.
11. Retrage autorizaţiile eliberate agenţilor economici, sudorilor, personalului care execută examinări nedistructive sau personalului de exploatare, ori de câte ori constată că nu sunt îndeplinite prevederile prescripţiilor tehnice.
12. Interzice funcţionarea instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă şi aparatelor atunci când con- stată că nu sunt îndeplinite prevederile prescripţiilor tehnice privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a acestora.
13. Interzice producerea, livrarea sau utilizarea materia- lelor feroase şi neferoase, inclusiv a celor pentru sudare, destinate construirii, montării sau reparării instalaţiilor, com- ponentelor, dispozitivelor de siguranţă şi aparatelor, precum şi a materialelor şi mijloacelor de control nedistructiv şi a materialelor pentru tratarea agenţilor termici când constată că nu sunt îndeplinite prevederile prescripţiilor tehnice.
14. Încheie, cu avizul conducerii ministerului, cu organi- zaţiile de supraveghere tehnică similare din străinătate, convenţii de recunoaştere reciprocă a verificărilor şi încer- cărilor.
15. Stabileşte, cu avizul conduceriii ministerului, relaţii cu ministerele, departamentele, celelalte organe ale admi- nistraţiei publice centrale şi locale, agenţi economici, uni- tăţi de cercetare şi institute de învăţământ superior din ţară, precum şi cu organisme naţionale din alte ţări sau cu organizaţii internaţionale de profil.
16. Avizează standardele naţionale în domeniul său de activitate.
17. Examinează şi ţine evidenţa avariilor şi a accidente- lor instalaţiilor, componentelor şi aparatelor, analizează cauzele care le-au generat şi stabileşte măsuri de preve- nire.
18. Percepe, pentru prestările de servicii efectuate, tarife stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
19. Sesizează organele competente despre faptele de încălcare a dispoziţiilor legale privind funcţionarea în condi- ţii de siguranţă a instalaţiilor şi aparatelor, sancţionate de legea penală.
20. Iniţiază măsurile necesare pentru publicarea în Monitorul Oficial al României a ordinelor de aprobare a prescripţiilor tehnice, precum şi a modificărilor şi/sau com- pletărilor la acestea; informează, prin mass-media, asupra
prescripţiilor tehnice, modificărilor şi/sau completărilor la acestea, elaborării, datei intrării în vigoare şi asupra modu- lui de procurare; redactează şi publică periodic, după caz, un buletin de informare tehnică.
21. Acordă asistenţă tehnică, la cerere, pentru verifica- rea şi autorizarea funcţionării instalaţiilor prevăzute la cap. III, în condiţiile prevăzute în capitolul respectiv.
22. În exercitarea atribuţiilor prevăzute pentru instalaţiile menţionate la cap. II, organele Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat încheie documente (procese-verbale, buletine, certificate) de verificare şi constatare; dispoziţiile scrise în documentele respective sunt obligatorii.
23. În acest scop, organele mai sus menţionate, pe baza legitimaţiilor speciale emise de către Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat au acces permanent oriunde se pro- iectează, omologhează, produce, construieşte, montează, repară, întreţine, exploatează, funcţionează, utilizează, încarcă, depozitează, transportă, importă sau verifică insta- laţiile sau aparatele, precum şi materialele şi mijloacele de control prevăzute la cap. II; de asemenea, au dreptul să ceară, iar agenţii economici au obligaţia să le pună la dis- poziţie toate datele şi informaţiile privitoare la proiectarea, omologarea, producerea, construirea, montarea, repararea, întreţinerea, exploatarea, funcţionarea, utilizarea, încărcarea, deţinerea, depozitarea, transportul şi importul instalaţiilor, aparatelor, materialelor sau mijloacelor de control, după caz, precum şi utilajul, echipamentul de protecţie şi, după caz, personalul necesar executării verificărilor şi constatărilor.
CAPITOLUL II
Lista instalaţiilor sub presiune
şi a instalaţiilor de ridicat clasice, a aparatelor consumatoare de combustibil de uz neindustrial
şi a instalaţiilor sub presiune, a instalaţiilor de ridicat şi a unor componente din obiectivele şi instalaţiile nucleare, a dispozitivelor de siguranţă, a materialelor şi mijloacelor de control a căror verificare tehnică şi
autorizare de funcţionare se efectuează de către I.S.C.I.R., care necesită verificări şi autorizări obligatorii
Toţi cei care proiectează, omologhează, produc, constru- iesc, montează, repară, întreţin, deţin, indiferent sub ce formă (proprietate, închiriate etc.), exploatează, utilizează, încarcă, transportă, depozitează, verifică, încearcă şi/sau importă astfel de instalaţii, componente, dispozitive de sigu- ranţă, aparate, materiale şi/sau mijloace de control, per- soane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate sau de organizare a agentului economic, se vor supune regimului tehnic de autorizare I.S.C.I.R.
A. Instalaţii sub presiune şi de ridicat clasice, aparate consumatoare de combustibil şi dispozitive de siguranţă aferente acestora:
1. Cazane de abur, de apă caldă sau fierbinte şi similare.
2. Recipiente care lucrează sub presiune şi/sau fără, dacă sunt pentru produse letale sau explozive.
3. Conducte pentru fluide sub presiune.
4. Macarale, mecanisme de ridicat, ascensoare, instalaţii de transport pe cablu, instalaţii de ridicat pe plan înclinat.
5. Sobe sau alte aparate pentru încălzit, alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos.
6. Aparate de gătit şi pentru încălzirea apei şi similare, de uz individual sau colectiv, alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos.
7. Arzătoare pentru combustibil solid, lichid şi gazos, care se fabrică independent, în serie, cu care se echipează instalaţiile şi aparatele prevăzute la pct. 1, 5 şi 6 inclusiv,
dacă acestea sunt pentru ridicarea (creşterea) nivelului energetic al produsului.
8. Dispozitive de siguranţă pentru instalaţiile şi aparatele prevăzute la pct. 1-7 inclusiv.
B. Instalaţii sub presiune şi de ridicat, precum şi unele componente din obiectivele şi instalaţiile nucleare şi dispo- zitivele de siguranţă aferente acestora:
1. Generatoare de abur, de apă caldă sau fierbinte, inclusiv corpul reactorului.
2. Recipiente care lucrează sub presiune.
3. Conducte de abur şi apă, precum şi alte lichide, vapori şi gaze tehnice uscate sau umede.
4. Pompe.
5. Armături.
6. Suporţii elementelor sub presiune.
7. Macarale, poduri rulante sau mecanisme de ridicat.
8. Ascensoare.
9. Dispozitivele de siguranţă pentru instalaţiile prevăzute la pct. 1, 2, 3, 7 şi 8.
C. Materiale folosite la construirea, montarea, exploata- rea, repararea şi verificarea instalaţiilor, componentelor, dis- pozitivelor de siguranţă şi aparatelor, precum şi a mijloacelor de control:
1. Produse din metale feroase şi neferoase - table, ţevi, profiluri forjate, turnate, semifabricate, pentru organe de asamblare.
2. Materiale pentru sudare - electrozi, sârme, fluxuri.
3. Radiofilme pentru radiografie industrială.
4. Lichide penetrante - degresanţi, penetranţi, emulga- tori, developanţi.
5. Pulberi magnetice pentru examinări nedistructive.
6. Materiale folosite pentru tratarea agenţilor termici - mase schimbătoare de ioni, agenţi de alcalinizare şi similare.
7. Mijloace de control manuale, semiautomate sau auto- mate pentru examinări, măsurători şi încercări nedistructive prin radiografie, ultrasunete, lichide penetrante, pulberi mag- netice, curenţi turbionari, precum şi accesoriile necesare executării lucrărilor respective.
8. Detectoare pentru examinările de etanşeitate, precum şi accesoriile acestora.
CAPITOLUL III
Lista instalaţiilor sub presiune şi de ridicat, altele decât cele menţionate la cap. II, pentru care
I.S.C.I.R. acordă asistenţă tehnică pentru verificarea şi autorizarea funcţionării acestora prin avizarea
prescripţiilor proprii ale deţinătorilor
1. Cazanele locomotivelor de cale ferată, recipientele care lucrează sub presiune pentru instalaţii de frânare, bas- culare, semnalizare, montate pe vehicule feroviare, utilaje grele pentru întreţinerea mecanizată a căii şi autovehicule, precum şi instalaţiile sub presiune şi instalaţiile de ridicat montate pe baza prescripţiilor tehnice ale Ministerului Transporturilor.
2. Instalaţiile sub presiune şi instalaţiile de ridicat aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului de Interne, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe şi a Serviciului de Pază şi Protocol, pe baza prescripţiilor tehnice ale acestor ministere.
3. Conductele cu fluide sub presiune şi/sau cu produse explozive sau letale, cu excepţia celor de abur şi apă fier- binte, pe baza prescripţiilor tehnice-cadru elaborate de I.S.C.I.R., adaptate în mod corespunzător specificului de către agenţii economici care deţin astfel de conducte. Prescripţiile tehnice privind conductele magistrale pentru transportul produselor petroliere şi al gazelor naturale,
conductele sub presiune pentru produsele din rafinăriile şi schelele petroliere, conductele de legătură dintre acestea, conductele de gaze naturale, etc. din schelele de petrol şi gaze, precum şi conductele de distribuţie sub presiune din localităţi vor fi elaborate prin specialiştii proprii sau ai unor unităţi de specialitate din aria de activitate a Ministerului Industriei şi Comerţului şi vor fi avizate de I.S.C.I.R.
4. Instalaţiile sub presiune şi de ridicat din subteran, tro- liile şi instalaţiile de extracţie minieră, troliile de la excava- toarele cu rotor, maşinile de haldat şi maşinile din depozitele carierelor, precum şi instalaţiile de ridicat din sondele de foraj şi extracţie, pe baza prescripţiilor tehnice ale Ministerului Industriei şi Comerţului - Departamentul minelor şi geologiei (sau echivalentul acestuia) şi, respectiv, Direcţia generală petrol şi gaze.
ATRIBUŢIILE
unităţilor (inspecţiilor) teritoriale ale I.S.C.I.R.
ANEXA Nr. 3
a) Colaborează cu I.S.C.I.R., unitatea centrală, la cere- rea acesteia, la elaborarea prescripţiilor tehnice privind pro- iectarea, omologarea, construirea, montarea, repararea, întreţinerea, exploatarea, încărcarea, transportul, depozita- rea, încercarea materialelor şi mijloacelor de control, după caz, a prescripţiilor tehnice privind examinarea şi autoriza- rea sudorilor, a personalului care execută examinări nedis- tructive, precum şi a personalului de exploatare - fochişti, macaragii, liftieri, mecanici, trolişti şi alte categorii de per- sonal stabilite prin prescripţiile tehnice.
b) Examinează, în baza împuternicirii I.S.C.I.R., unitatea centrală, în vederea autorizării, agenţii economici care urmează să proiecteze, să construiască, să monteze, să repare, să controleze prin mijloace nedistructive, să între- ţină, să încarce, să transporte, să depoziteze sau să veri- fice instalaţii, aparate şi dispozitive de siguranţă, după caz. Examinează capacitatea tehnică a agenţilor economici, eli- berând certificate privind asigurarea calităţii.
c) Examinează, în baza împuternicirii I.S.C.I.R., unitatea centrală, în vederea autorizării, laboratoarele sau standurile unde urmează să se execute încercările în vederea omolo- gării instalaţiilor şi aparatelor, inclusiv a dispozitivelor de siguranţă.
d) Verifică, în vederea avizării conforme, proiectele, res- pectiv desenele-tip de ansamblu, elaborate de agenţii eco- nomici, cu privire la respectarea prevederilor prescripţiilor tehnice.
La proiecte complexe, prin delegare de la I.S.C.I.R., uni- tatea centrală, se pot executa verificări şi de către unităţi de proiectare autorizate de I.S.C.I.R., avizarea făcându-se de către unităţile I.S.C.I.R., pe baza documentaţiei de veri- ficare prezentată.
e) Execută în laboratoarele proprii sau participă la lucră- rile de omologare (acceptare) a instalaţiilor, aparatelor, pro- cedeelor de sudare, materialelor şi mijloacelor de control, la cererea şi din împuternicirea I.S.C.I.R., unitatea centrală.
f) Verifică, după caz, instalaţiile şi aparatele în timpul construirii, pe fluxul de fabricaţie şi în final, pe parcursul montajului, la punerea în funcţiune, periodic în exploatare, pe parcursul reparării, în timpul încărcării, transportului sau depozitării în conformitate cu prevederile prescripţiilor teh- nice - Colecţia I.S.C.I.R.
g) Verifică, prin sondaj, la agenţii economici care pro- duc materiale şi mijloace de control, respectarea condiţiilor prevăzute prin documentaţia de omologare şi normele de produs, precum şi respectarea prescripţiilor tehnice - Colecţia I.S.C.I.R.
h) Organizează şi/sau participă la cursuri, în vederea specializării, şcolarizării şi/sau instruirii profesionale, după
caz, a sudorilor, personalului care execută examinări nedis- tructive, precum şi a personalului de exploatare - fochişti, macaragii, liftieri şi alte categorii de personal stabilite prin prescripţiile tehnice - Colecţia I.S.C.I.R.
i) Întocmeşte, pe baza documentaţiei prezentate şi, după caz, a verificărilor şi încercărilor efectuate, propuneri privind îndeplinirea condiţiilor de siguranţă prevăzute în prescripţiile tehnice în vigoare în România, pe care le pre- zintă la I.S.C.I.R., unitatea centrală, în vederea avizării de către aceasta a importului de instalaţii, aparate, materiale şi mijloace de control.
j) Propune I.S.C.I.R., unitatea centrală, retragerea autori- zaţiilor acordate agenţilor economici, sudorilor, personalului care execută examinări nedistructive sau personalului de exploatare, ori de câte ori constată că nu sunt îndeplinite prevederile prescripţiilor tehnice şi retrage aceste autorizaţii cu acordul I.S.C.I.R., unitatea centrală.
k) Propune I.S.C.I.R., unitatea centrală, în vederea inter- zicerii funcţionării instalaţiilor şi aparatelor, atunci când con- stată că nu sunt îndeplinite prevederile prescripţiilor tehnice privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a acestora şi retrage autorizaţia de funcţionare cu acordul I.S.C.I.R., uni- tatea centrală.
l) Propune I.S.C.I.R., unitatea centrală, măsuri, în vede- rea interzicerii producerii, livrării sau utilizării materialelor şi mijloacelor de control, când constată că nu sunt îndeplinite prevederile prescripţiilor tehnice şi interzice, în baza proce- selor-verbale încheiate, producerea şi livrarea acestora cu acceptul I.S.C.I.R., unitatea centrală.
m) Face propuneri cu privire la problemele de standar- dizare şi prezintă observaţii la standardele naţionale din domeniul său de activitate.
n) Întocmeşte, la cererea I.S.C.I.R., unitatea centrală, rapoarte tehnice de analiză, în vederea avizării proiectelor de acte normative, sau alte situaţii în domeniul său de activitate.
o) Analizează cauzele producerii avariilor şi accidentelor instalaţiilor şi aparatelor şi propune I.S.C.I.R., unitatea cen- trală, măsuri pentru prevenirea acestora.
p) Percepe, pentru prestările de servicii efectuate, tarife stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ce se constituie în surse de finanţare a activităţii acestor unităţi.
r) Sesizează I.S.C.I.R., unitatea centrală, pentru a aplica, în condiţiile prevăzute de lege, sancţiuni contravenţionale privind abaterile de la prevederile legii şi ale prescripţiilor tehnice şi pentru înştiinţarea organelor competente despre faptele de încălcare a dispoziţiilor legale privind funcţiona- rea, în condiţii de siguranţă, a instalaţiilor şi aparatelor, sancţionate de legea penală.
ATRIBUŢII
privind activitatea financiar-contabilă
ANEXA Nr. 4
I.S.C.I.R., constituită şi organizată conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 382/1997, este prevăzută cu finan- ţare din venituri extrabugetare, obţinute pe baza serviciilor prestate agenţilor economici sau persoanelor fizice, conform atribuţiilor pe linie tehnică, prevăzute în anexele nr. 2 şi 3.
Veniturile extrabugetare se încasează, se administrează şi se contabilizează de către I.S.C.I.R., unitatea centrală, şi de către unităţile teritoriale ale acesteia, potrivit normelor legale în vigoare. Un procent de până la 30% din veniturile extrabugetare realizate de unităţile din teritoriu, în funcţie de necesităţi, este la dispoziţia inspecţiei centrale, în vede- rea redistribuirii pentru investiţii, cheltuieli curente (cheltuieli de personal şi cheltuieli materiale) şi pentru dotarea teh- nică de ansamblu a inspecţiei. În acest scop îşi vor des- chide conturi la unităţile de trezorerie ale Ministerului Finanţelor, precum şi la societăţi bancare, după caz, şi îşi vor constitui aparatul financiar-contabil de specialitate pro- priu sau, după caz, pot contracta servicii şi colaborări în domeniu.
Din veniturile încasate au dreptul să efectueze cheltuieli curente (de personal şi cheltuieli materiale) şi cheltuieli de capital (investiţii) în limita veniturilor şi a prevederilor apro- bate prin bugetul de venituri şi cheltuieli propriu şi pe baza fundamentărilor şi aprobărilor cerute de legislaţia în vigoare.
Bugetele de venituri şi cheltuieli pentru unităţile terito- riale se vor aproba de către I.S.C.I.R., unitatea centrală. Cheltuielile se vor prevedea în bugetul de venituri şi cheltuieli şi se vor înregistra în execuţie conform clasifica-
ţiei bugetare-tip, aprobată pe anul în curs.
Orice cheltuială se poate aproba de conducătorul uni- tăţii, dacă a fost în prealabil avizată, potrivit legii, de către conducătorul compartimentului financiar-contabil sau de alte persoane însărcinate cu executarea controlului financiar preventiv, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 720/1992.
Controlul financiar preventiv se organizează prin grija fiecărui titular de cont.
Activitatea financiară va fi condusă pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli, întocmit pentru fiecare unitate în
parte, conform normelor Ministerului Finanţelor, şi aprobat de inspecţia centrală, centralizat şi analizat la nivelul între- gii activităţi prin grija I.S.C.I.R. şi cu viza secretarului de stat coordonator, pentru bugetul de venituri şi cheltuieli total al inspecţiei.
Contabilitatea veniturilor, a cheltuielilor şi a patrimoniului unităţilor se organizează la nivelul unităţilor I.S.C.I.R., con- form Planului de conturi pentru instituţiile de stat şi instruc- ţiunilor de aplicare aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 324/1994, cu modificările ulterioare, Ordinului ministrului finanţelor nr. 596/1970, Legii contabili- tăţii nr. 82/1991 şi Regulamentului de aplicare a Legii con- tabilităţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993. În acest scop I.S.C.I.R. şi unităţile sale teritoriale vor organiza inventarierea patrimoniului, vor stabili rezultatele şi vor face valorificarea conform prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991 şi Regulamentului de aplicare a Legii contabili- tăţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993.
I.S.C.I.R. şi unităţile sale teritoriale îşi vor constitui, prin decizie proprie vizată de secretarul de stat coordonator, comisii şi subcomisii de inventariere a patrimoniului (a mij- loacelor materiale, financiare şi băneşti).
Persoanele care îndeplinesc funcţia de casier, gestionar sau funcţii asimilate acestora vor prezenta, la angajare, cazierul, iar după angajare vor constitui o garanţie din salariul propriu, într-un cuantum conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Toate documentele de angajare de cheltuieli (contracte, comenzi, deconturi etc.) vor putea constitui baza pentru efectuarea plăţilor, dacă poartă semnătura de certificare a conducătorului unităţii I.S.C.I.R., viza de control preventiv a organului financiar propriu al I.S.C.I.R. şi a unităţii terito- riale, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 720/1991. Trimestrial şi anual, la termenele solicitate, I.S.C.I.R. va prezenta Direcţiei generale economico-financiare bilanţul contabil, contul de execuţie şi anexele la bilanţ, conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
I.S.C.I.R. va întocmi toate dările de seamă şi rapoartele prevăzute în actele normative în vigoare şi le va înainta, în termen, organelor în drept.