ORDIN nr. 608 din 11 iunie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 277 din 17 iunie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 68 19/05/1999 ART. 11
ActulREFERIRE LAHG 447 12/08/1997 ART. 12
ART. 1REFERIRE LAOUG 68 19/05/1999
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 68 19/05/1999
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1591 03/08/1998
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 620 08/04/1997
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1178 13/11/1996
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DERAPORT 09/04/2002

privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 68/1999 privind stimularea plăţii obligaţiilor faţă de bugetul de stat



Ministrul finanţelor,în temeiul prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 68/1999 privind stimularea plăţii obligaţiilor faţă de bugetul de stat şi în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 68/1999 privind stimularea plăţii obligaţiilor faţă de bugetul de stat, anexa la prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite, Direcţia Generală a Vamilor, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, precum şi organele din subordinea acestora vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
 + 
Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor,Decebal Traian Remes
 + 
AnexăNORME METODOLOGICEpentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 68/1999 privind stimularea plăţii obligaţiilor faţă de bugetul de stat1.1. Potrivit art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 68/1999, denumita în continuare ordonanţa, majorările de întârziere datorate bugetului de stat, în condiţiile legii, până la data de 30 aprilie 1999, şi neachitate până la data de 21 mai 1999 (data intrării în vigoare a ordonanţei) de către debitori, persoane juridice, indiferent de modul de organizare şi de forma de proprietate, se amana la plata până la data de 30 noiembrie 1999.Calculul majorărilor de întârziere prevăzute la alineatul precedent se va face de organele de control abilitate de lege, prin acte de constatare, ori de persoanele juridice, pe propria răspundere, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor nr. 620/1997 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, referitoare la plata obligaţiilor bugetare şi majorărilor de întârziere, cu modificările şi completările ulterioare.1.2. În perioada 30 aprilie-30 noiembrie 1999, în care majorările de întârziere sunt amânate la plata, prevederile Ordinului ministrului finanţelor nr. 620/1997 nu se aplică pentru debitele restante la 30 aprilie 1999. Pentru orice plata efectuată de debitor până la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 4 şi/sau 5 din ordonanţa, organul fiscal competent va efectua stingerea obligaţiilor bugetare restante, în ordinea vechimii, pentru impozitul, taxa sau venitul bugetului de stat indicat de plătitor.1.3. Sumele reprezentând majorări de întârziere datorate până la data de 30 aprilie 1999, achitate în mod voluntar de către debitori sau încasate prin executare silită ori prin aplicarea prevederilor art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 şi ale Ordinului ministrului finanţelor nr. 620/1997, după data de 21 mai 1999 se compensează sau se restituie, la cerere, debitorilor care beneficiază de prevederile art. 4 şi/sau 5 din ordonanţa, în condiţiile legii.Majorările de întârziere achitate până la data de 21 mai 1999 nu se restituie.1.4. De prevederile ordonanţei poate beneficia orice debitor, persoana juridică, numai pentru impozite, taxe şi alte obligaţii datorate bugetului de stat.2. În categoria majorărilor de întârziere prevăzute la pct. 1 din prezentele norme metodologice, datorate de către persoane juridice, se cuprind:a) majorările de întârziere datorate până la data de 30 aprilie 1999 şi neplătite până la data de 21 mai 1999, aferente impozitelor, taxelor şi altor venituri ale bugetului de stat neplătite până la data de 30 aprilie 1999, calculate de organele de control abilitate de lege, prin acte de constatare, precum şi de persoanele juridice pe propria răspundere;b) majorările de întârziere datorate până la data de 30 aprilie 1999 şi neplătite până la data de 21 mai 1999, aferente impozitelor, taxelor şi altor venituri ale bugetului de stat, achitate până la data de 30 aprilie 1999;c) majorările de întârziere neplătite, aferente impozitelor, taxelor şi altor venituri ale bugetului de stat, datorate pentru perioada de până la 30 aprilie 1999, stabilite prin acte de constatare încheiate de organele competente ulterior datei de 21 mai 1999;d) majorările de întârziere neplătite până la data de 21 mai 1999, datorate până la data de 30 aprilie 1999, pentru care s-au acordat, potrivit legii, amânări sau eşalonări, pentru care termenele de plată, stabilite conform înlesnirilor acordate, sunt ulterioare datei de 21 mai 1999;e) majorările de întârziere neplătite până la data de 21 mai 1999, datorate până la data de 30 aprilie 1999, stabilite prin acte de constatare, contestate potrivit legii, şi care se aflau la data de 21 mai 1999 în curs de soluţionare la organele competente;f) majorările de întârziere neplătite până la data de 21 mai 1999, aferente taxei pe valoarea adăugată pentru serviciile de natura celor prevăzute la cap. IV pct. 4.4 din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.178/1996, datorate ca urmare a neevidentierii acesteia în decontul lunar la randurile 3 şi 13.3. În categoria majorărilor de întârziere prevăzute la art. 3 din ordonanţa se cuprind:a) majorările de întârziere cuprinse la pct. 2 din prezentele norme metodologice;b) majorările de întârziere aferente debitelor restante la data de 30 aprilie 1999, respectiv cele datorate începând cu data de 1 mai 1999 până la data plăţii debitului care le generează, inclusiv.4. Sunt scutite de la plata majorările de întârziere prevăzute la pct. 2, cu excepţia celor cuprinse la lit. b) şi f), precum şi cele de la pct. 3 lit. b) din prezentele norme metodologice, determinate prin acte de constatare ale organelor de control abilitate de lege în acest sens şi/sau stabilite pe propria răspundere de către persoanele juridice, dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele doua condiţii:a) debitele restante la data de 30 aprilie 1999, care le-au generat, reprezentând impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, au fost achitate până la data de 21 mai 1999 ori se vor achită până la data de 31 august 1999 inclusiv;b) se achită integral, la scadenta, obligaţiile provenind din impozite, taxe şi din alte venituri ale bugetului de stat, datorate pentru perioada 30 aprilie – 31 august 1999 sau, în cazul în care acestea nu se achită la scadenta, se plătesc până la data de 31 august 1999, împreună cu majorările de întârziere aferente acestora.În cazul în care debitorul se prevalează de dispoziţiile art. 6 din ordonanţa şi face plata integrală numai pentru un anumit impozit, taxa sau alt venit al bugetului de stat, prevederile alineatului precedent se aplică pentru acel impozit, taxa sau venit al bugetului de stat.5. Se reduc la plata majorările de întârziere prevăzute la pct. 2, cu excepţia celor cuprinse la lit. b) şi f), precum şi cele cuprinse la pct. 3 lit. b) din prezentele norme metodologice, determinate prin acte de constatare ale organelor de control abilitate de lege în acest sens şi/sau stabilite pe propria răspundere de către persoanele juridice, dacă debitorii îşi achită integral obligaţiile provenind din impozite, taxe şi din alte venituri ale bugetului de stat, datorate pe perioada cuprinsă între 30 aprilie şi termenele prevăzute la art. 5 alin. 1 din ordonanţa, precum şi eventualele majorări de întârziere aferente acestora, cu:a) 80%, în cazul în care debitele reprezentând impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, restante la data de 30 aprilie 1999, se vor achită până la data de 30 septembrie 1999;b) 60%, în cazul în care debitele reprezentând impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, restante la data de 30 aprilie 1999, se vor achită până la data de 31 octombrie 1999;c) 40%, dacă debitele reprezentând impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, restante la data de 30 aprilie 1999, se vor achită până la data de 30 noiembrie 1999.În cazul în care debitorul se prevalează de dispoziţiile art. 6 din ordonanţa şi face plata integrală numai pentru un anumit impozit, taxa sau alt venit al bugetului de stat, prevederile alineatului precedent se aplică pentru acel impozit, taxa sau venit al bugetului de stat.6.1. Majorările de întârziere neplătite, pentru care termenele de plată, stabilite conform înlesnirilor acordate în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996, sunt cuprinse în perioada 21 mai-30 noiembrie 1999, se amana la plata până la data de 30 noiembrie 1999.6.2. Majorările de întârziere amânate sau eşalonate la plata, neachitate până la data de 21 mai 1999, se scutesc de la plata, dacă debitorii, persoane juridice, îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:a) achită integral, până la data de 31 august 1999, debitele care au generat majorările de întârziere ce fac obiectul înlesnirilor la plata aprobate, precum şi majorările aferente, stabilite în baza art. 83 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996;b) respecta prevederile art. 4 alin. 2 din ordonanţa.6.3. Debitorii, persoane juridice, care au eşalonări la plata majorărilor de întârziere, iar termenele de plată a ratelor, acordate conform înlesnirilor la plata aprobate, sunt stabilite până la data de 30 noiembrie 1999, beneficiază de prevederile art. 5 din ordonanţa, dacă diferenţele de majorări de întârziere (de 20%, 40% sau 60%, după caz), rămase de plătit, se vor achită în totalitate până la data de 30 noiembrie 1999 inclusiv.În cazul în care debitorii, persoane juridice beneficiază de eşalonări la plata majorărilor de întârziere, iar termenele de plată a ratelor, acordate conform înlesnirilor aprobate, sunt şi ulterioare datei de 30 noiembrie 1999, diferenţele de majorări de întârziere (de 20%, 40% sau 60%, după caz), rămase de plătit, se vor achită conform aprobărilor acordate de organele abilitate, ca urmare a cererilor pe care debitorii le vor depune în acest sens. În caz contrar, organele abilitate vor stabili din oficiu termenele şi cuantumul ratelor pentru aceste diferenţe, instiintand despre aceasta debitorii.În situaţia în care debitorii, persoane juridice, nu se încadrează în prevederile art. 4 şi/sau 5 din ordonanţa, după caz, dar achită ratele la debitele cu termene de plată stabilite în perioada 21 mai-30 noiembrie 1999, conform înlesnirilor acordate, iar majorările de întârziere cu termene de plată stabilite în perioada 21 mai-30 noiembrie 1999, conform înlesnirilor acordate, şi amânate potrivit prevederilor art. 1 din ordonanţa se achită până la data de 30 noiembrie 1999, înlesnirea aprobată rămâne valabilă.6.4. Debitorii, persoane juridice, care beneficiază de înlesniri la plata, acordate conform Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996, aflate în derulare, şi care apreciază că nu pot beneficia de prevederile ordonanţei, vor respecta înlesnirile respective astfel cum au fost aprobate.7. Debitorii, persoane juridice, care nu beneficiază de înlesnirile la plata prevăzute la art. 4 şi/sau 5 din ordonanţa, vor achită până la data de 30 noiembrie 1999 majorările de întârziere precizate la pct. 2 din prezentele norme metodologice, amânate la plata până la această dată.8. Organele fiscale teritoriale vor urmări ca debitele restante la data de 30 aprilie 1999, precum şi obligaţiile provenind din impozite, taxe şi din alte venituri ale bugetului de stat, datorate pentru perioada cuprinsă între 30 aprilie şi termenele menţionate la art. 4 şi 5 din ordonanţa, să fie achitate, pe fiecare tip de venit al bugetului de stat, în ordinea vechimii acestora.Vechimea debitelor se stabileşte în funcţie de data scadentei acestora şi nu de termenul de plată acordat ca urmare a aprobării unor amânări sau eşalonări la plata.9. În cazul în care, ulterior datei de 30 aprilie 1999, organele de control constata, pentru perioada 30 aprilie-30 noiembrie 1999, diferenţe de impozite, taxe şi de alte venituri ale bugetului de stat, precum şi majorări de întârziere aferente acestora, înlesnirile prevăzute la art. 4 sau 5 din ordonanţa rămân valabile, dacă debitorii care au beneficiat de acestea achită în termenele stabilite prin actele de control aceste sume.10. Înlesnirile la plata ce se acordă debitorilor, persoane juridice, indiferent de modul de organizare şi de forma de proprietate, potrivit art. 1 din ordonanţa, se reflecta în contabilitate astfel:A. În contabilitatea agenţilor economici şi a persoanelor juridice fără scop lucrativa) Majorările de întârziere prevăzute la art. 1 din ordonanţa, reflectate în creditul contului 448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului" şi, respectiv, în bilanţul contabil la 31 decembrie 1998:

    448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului" 7718 "Alte venituri excepţionale din operaţiuni de gestiune"
  şi, concomitent,
  Debit cont de ordine şi evidentă
    8038 "Alte valori în afara bilanţului".

Persoanele juridice fără scop lucrativ, care, din transpunerea soldurilor conturilor contabile din vechiul plan de conturi în noul plan de conturi la data de 1 ianuarie 1999, conform prevederilor Ordinului ministrului finanţelor nr. 1.591/1998, au preluat obligaţii de plată către bugetul de stat privind majorările de întârziere în creditul contului 448 „Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului”, vor inregistra sumele respective la venituri, astfel:

    448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului" = 7718 "Alte venituri excepţionale din operaţiuni de gestiune"
  (pentru activităţile economice)
    448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului" 7399 "Alte venituri din activităţile fără scop lucrativ"
  (pentru activităţile fără scop lucrativ)
    448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului" = 791 "Venituri cu destinaţie specială"
  (pentru activităţile cu destinaţie specială)

Concomitent, sumele respective se evidenţiază şi în debitul contului 8038 "Alte valori în afară bilanţului".b) Majorările de întârziere înregistrate în perioada 1 ianuarie-30 aprilie 1999 în creditul contului 448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului" (articol contabil 6718 = 448) vor fi stornate prin efectuarea aceluiaşi articol contabil în roşu sau cu semnul minus, astfel:

    6718 "Alte cheltuieli excepţionale privind operaţiunile de gestiune" = 448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului" cu sumele în roşu sau cu semnul minus
  şi, concomitent,
    Debit cont de ordine şi evidenţă
      8038 "Alte valori în afara bilanţului".

La persoanele juridice fără scop lucrativ, în cadrul contului 6718 "Alte cheltuieli excepţionale privind operaţiunile de gestiune" sumele vor fi evidentiate în analitice distincte, pe feluri de activităţi.c) Majorările de întârziere calculate de persoanele juridice pe propria răspundere, potrivit art. 3 din ordonanţa, şi neinregistrate în conturi bilantiere se vor reflecta în debitul contului de ordine şi evidenta 8038 "Alte valori în afară bilanţului".d) La data de 30 noiembrie 1999 sumele evidentiate în debitul contului 8038 "Alte valori în afară bilanţului" se vor regulariza astfel:– majorările de întârziere scutite de la plata ca urmare a achitării debitelor la termenele şi în condiţiile prevăzute de ordonanţa se vor evidenţia în creditul contului 8038 "Alte valori în afară bilanţului";– majorările de întârziere aferente debitelor neachitate în condiţiile prevăzute la art. 4 sau 5 din ordonanţa se vor evidenţia în creditul contului 8038 "Alte valori în afară bilanţului" şi, concomitent, în conturi bilantiere, efectuandu-se articolul contabil:

    6718 "Alte cheltuieli excepţionale privind operaţiunile de gestiune" = 448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul statului"

La persoanele juridice fără scop lucrativ, în cadrul contului 6718 "Alte cheltuieli excepţionale privind operaţiunile de gestiune" sumele vor fi evidentiate în analitice distincte, pe feluri de activităţi.Majorările de întârziere astfel evidentiate se vor reflecta în bilanţul contabil la data de 31 decembrie 1999.B. În contabilitatea instituţiilor publicea) Majorările de întârziere prevăzute la art. 1 din ordonanţa, reflectate în creditul contului 232 "Decontări cu bugetul statului" (articol contabil 410, 420, 421 = 232) şi raportate prin darea de seama contabila la data de 31 decembrie 1998, vor fi stornate prin efectuarea aceluiaşi articol contabil în roşu sau cu semnul minus, astfel:

  % 232 "Decontări cu bugetul statului" cu sumele în roşu sau cu semnul minus
  410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget"
  420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare"    
  421 "Cheltuieli din fonduri cu destinaţie specială"        
  şi, concomitent,
    Debit cont de ordine şi evidentă
      979 "Alte operaţiuni în afara bilanţului".

Aceste prevederi sunt aplicabile şi în situaţia majorărilor de întârziere datorate bugetului de stat pentru debite restante, înregistrate în creditul contului 232 "Decontări cu bugetul statului" până la data de 30 aprilie 1999.b) La data de 30 noiembrie 1999 majorările de întârziere evidentiate în contul în afară bilanţului 979 "Alte operaţiuni în afară bilanţului" se vor regulariza astfel:– majorările de întârziere scutite de la plata ca urmare a achitării debitelor la termenele şi în condiţiile prevăzute de ordonanţa se vor evidenţia în creditul contului 979 "Alte operaţiuni în afară bilanţului";– majorările de întârziere aferente debitelor neachitate în condiţiile prevăzute la art. 4 sau 5 din ordonanţa se vor evidenţia în creditul contului 979 "Alte operaţiuni în afară bilanţului" şi, concomitent, în creditul contului 232 "Decontări cu bugetul statului", efectuandu-se articolul contabil:

  % 232 "Decontări cu bugetul statului"
  410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget"
  420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare"    
  421 "Cheltuieli din fonduri cu destinaţie specială"  

Majorările de întârziere astfel evidentiate se vor reflecta în darea de seama contabila încheiată la data de 31 decembrie 1999.11. Potrivit dispoziţiilor legale în materie, pe perioada de amânare la plata a majorărilor de întârziere, prevăzută la art. 1 din ordonanţa, termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită a acestora se suspenda. În această perioadă organele de executare ale unităţilor teritoriale ale Ministerului Finanţelor nu vor începe sau nu vor continua, după caz, procedura de executare silită prevăzută de lege.Prevederile alineatului precedent nu sunt aplicabile debitelor reprezentând impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, care au generat majorări de întârziere. Dacă exista pericolul ca debitul sa nu poată fi realizat în termenul legal de prescripţie prin efectuarea plăţii din proprie iniţiativă, organele competente vor proceda la urmărirea acestuia prin modalităţile prevăzute de lege pentru executarea silită.12. În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei debitorii persoane juridice, care pot beneficia de prevederile acestui act normativ, vor depune situaţia privind majorările de întârziere calculate până la data de 30 aprilie 1999 şi neplătite, pe feluri de venituri ale bugetului de stat, conform anexei la prezentele norme metodologice, la organele fiscale teritoriale la care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe. Debitele şi/sau majorările de întârziere pentru care sunt în derulare amânări şi/sau eşalonări la plata (integral sau parţial) se vor marca cu asterisc (*). + 
Anexă––-la normele metodologice––––––––

Denumirea plătitorului …………………………………………
Adresa ……………………………………………………….
Înregistrat la ……………………………… sub nr. ………..
Codul de înregistrare fiscală ……………
Numărul de înregistrare ……………./….
                 Către
    Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a
judeţului …………………./municipiului Bucureşti
                  SITUAŢIA
privind majorările de întârziere calculate până la data de 30 aprilie 1999 şi
neplătite, pe feluri de venituri ale bugetului de stat
  – lei –
  Nr. crt. Impozite, taxe şi alte obligaţii datorate bugetului de stat Debit restant la 30 aprilie 1999 Majorări de întârziere
  0 1 2 3
  1. BUGETUL DE STAT – TOTAL:    
  1.1. Impozit pe profit    
  1.2. Impozit pe salarii    
  1.3. Impozit pe veniturile realizate de persoanele juridice nerezidente    
  1.4. Impozit pe dividendele societăţilor comerciale    
  1.5. Accize pentru intern şi în vamă    
  1.6. Impozit la ţiţeiul şi gazele naturale din producţia internă    
  1.7. T.V.A. pentru intern şi în vamă    
  1.8. Impozit pe vânzări de active    
  1.9. Vărsăminte din profitul net al regiilor autonome    
  1.10. Taxe vamale    
  1.11. Alte obligaţii datorate bugetului de stat – total, din care:    
         
         

    Sumele prevăzute mai sus sunt calculate potrivit normelor legale.             Conducătorul unităţii,          ………………………          (numele, prenumele, funcţia,             semnatura şi ştampila)                                             Conducătorul compartimentului                                                   financiar-contabil,                                            ………………………….                                              (numele, prenumele, funcţia,                                                 semnatura şi ştampila)    Data depunerii …………..    NOTĂ:    Se vor marca cu asterisc (*) debitele şi/sau majorările de întârziere pentrucare sunt în derulare amânări şi/sau eşalonări la plata (integral sau parţial).––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x