În temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008,ministrul internelor și reformei administrative emite următorul ordin: +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Obiectul prezentului ordin îl constituie stabilirea sistemului decizional și de monitorizare a implementării proiectelor din cadrul Programului general "Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii", denumit în continuare Programul general. +
Articolul 2Termenii și expresiile utilizate în prezentul ordin sunt definite potrivit art. 2 din Ordinul ministrului internelor și reformei administrative nr. 398/2008 și Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 168/2008 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategică și financiară, gestionarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Programul general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii”. +
Capitolul IIComitetul director pentru Programul general "Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii" +
Articolul 3Se constituie Comitetul director pentru Programul general "Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii", denumit în continuare Comitetul director, ca structură de tip decizional în procesul de implementare a Programului general. +
Articolul 4Comitetul director are următoarele atribuții principale:a)analizează stadiul și impactul proiectelor din cadrul Programului general pe baza raportărilor semestriale elaborate de autoritatea responsabilă și adoptă, după caz, propuneri de modificare a politicilor Ministerului Internelor și Reformei Administrative în domeniu; … b)aprobă propunerile de redistribuire a fondurilor alocate ce nu depășesc 10%, în eventualitatea identificării unor noi priorități de acțiune, pentru care nu este necesar acordul Comisiei Europene, conform legislației comunitare; … c)aprobă propunerile de redistribuire a fondurilor alocate ce depășesc 10%, în vederea obținerii acordului Comisiei Europene, obligatoriu pentru revizuirea programelor anuale pentru sumele realocate ce depășesc 10% din sumele alocate inițial României; … d)aprobă forma finală a planurilor multianuale și a planurilor anuale, în vederea transmiterii acestora către Comisia Europeană, precum și a versiunilor revizuite ale acestora; … e)aprobă forma finală a rapoartelor intermediare și finale, în vederea transmiterii acestora către Comisia Europeană. … +
Articolul 5(1)Comitetul director este alcătuit din 3 membri, respectiv secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și Guvernul, secretarul de stat pentru ordine publică și secretarul general din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.(2)Secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și Guvernul îndeplinește și funcția de președinte al Comitetului director.(3)Autoritatea responsabilă, autoritatea delegată și autoritatea de certificare pot fi reprezentate la întrunirile Comitetului director, la solicitarea președintelui acestuia.(4)Secretariatul Comitetului director este asigurat de Serviciul evaluare necesitate finanțare și fonduri europene din cadrul Direcției Schengen.(5)Membrii Comitetului director pot delega atribuțiile ce le revin în această calitate subsecretarilor de stat/secretarului general adjunct, după caz.(la 28-05-2014,
Articolul 5 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
+
Articolul 6Președintele Comitetului director are următoarele atribuții funcționale:a)propune agenda și stabilește lista invitaților la reuniunile Comitetului director; … b)convoacă reuniunile Comitetului director și conduce dezbaterile. … +
Articolul 7(1)La reuniunile Comitetului director pot participa și alți reprezentanți ai structurilor Ministerului Internelor și Reformei Administrative, la invitația președintelui Comitetului director.(2)Președintele Comitetului director poate invita la reuniunile acestui organism și reprezentanți ai altor instituții sau autorități publice. +
Articolul 8(1)Comitetul director deliberează în mod valabil dacă la reuniune participă trei pătrimi din numărul membrilor săi și adoptă decizii cu votul majorității membrilor prezenți. Prezența președintelui este obligatorie. În caz de paritate, votul președintelui este hotărâtor.(2)În cazul în care nu este îndeplinită condiția cu privire la cvorumul necesar pentru deliberare prevăzută la alin. (1), reuniunea se suspendă. Reuniunea se reia după un interval de o săptămână, cu aceeași agendă.(3)Deciziile Comitetului director se iau pe bază de consens, definit în sensul prezentului ordin ca expresia acordului de voință al membrilor cu privire la problema supusă dezbaterii și la decizia propusă, considerată cea mai bună pentru gestionarea corespunzătoare a asistenței, pe baza unor argumente coerente și pragmatice.(4)În cazul în care nu se ajunge la consens, situația se prezintă ministrului internelor și reformei administrative, care va decide.(5)Membrii Comitetului director pot fi consultați și în scris. Documentația care face obiectul consultărilor scrise cuprinde, de regulă, proiectul de decizie, inclusiv anexele dacă este cazul, o notă de prezentare și motivare a demersului, precum și documentele pe baza cărora se fundamentează soluțiile propuse, atunci când sunt disponibile.(la 28-05-2014,
Alineatul (5) din Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
(6)În cazul consultării scrise, prin secretariatul Comitetului director, se transmite membrilor acestuia un punctaj cu problemele apărute, inclusiv motivele care necesită luarea unei decizii în regim de urgență și soluțiile identificate.(7)Dacă, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii, secretariatul primește obiecții scrise asupra documentelor transmise conform procedurii de consultare scrisă, acestea se transmit președintelui Comitetului director, care procedează la analizarea acestora cu membrii care au formulat obiecții. Documentul rezultat va fi transmis tuturor membrilor Comitetului director, pentru consultare.(8)În lipsa unui răspuns scris din partea membrilor trimis secretariatului în termen de 10 zile lucrătoare de la data retransmiterii, documentele se consideră adoptate. În cazul în care există obiecții, acestea sunt examinate în cadrul unei reuniuni a Comitetului director.(9)Secretariatul transmite membrilor Comitetului director varianta finală a documentelor adoptate, cu aplicarea termenelor prevăzute la alin. (7) și (8). +
Articolul 9(1)Membrii Comitetului director au următoarele atribuții:a)participă la reuniunile Comitetului director și la procesul de adoptare a deciziilor; … b)se informează reciproc și dezbat aspectele relevante legate de implementarea Programului general; … c)urmăresc ducerea la îndeplinire a deciziilor Comitetului director. … (2)Membrii Comitetului director nu sunt remunerați pentru activitatea desfășurată în cadrul acestuia. +
Articolul 10(1)Comitetul director se reunește, de regulă, semestrial sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea președintelui.(2)Convocarea reuniunilor Comitetului director se face, de regulă, în scris, invitațiile fiind transmise prin poștă, curier, fax sau e-mail.(3)Secretariatul propune spre aprobare președintelui agenda preliminară a următoarei reuniuni și, ulterior, o trimite membrilor Comitetului director.(4)Propunerile de completare/modificare a agendei preliminare se adresează președintelui în termen de două zile lucrătoare de la data primirii acesteia. Agenda finală se supune aprobării președintelui și se transmite împreună cu documentele-suport membrilor și invitaților cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data reuniunii.(5)La începutul fiecărei reuniuni se adoptă agenda și se discută stadiul realizării măsurilor stabilite la reuniunea precedentă.(6)La sfârșitul fiecărei reuniuni se stabilește data orientativă a următoarei reuniuni a Comitetului director.(7)Reuniunile Comitetului director nu au caracter public.(8)Deciziile adoptate în cadrul reuniunii Comitetului director sunt consemnate de către secretariat într-un proces-verbal. Acest document se transmite tuturor membrilor Comitetului director, precum și responsabililor cu îndeplinirea deciziilor în termen de două zile lucrătoare de la data reuniunii.(9)Observațiile asupra procesului-verbal pot fi trimise secretariatului în termen de 5 zile lucrătoare de la transmiterea acestuia. Observațiile sunt consemnate de secretariat în anexa la procesul-verbal. Procesul-verbal și anexele sunt transmise membrilor și celorlalți participanți la reuniunea Comitetului director în termen de 10 de zile lucrătoare de la data reuniunii. +
Articolul 11(1)Secretariatul are următoarele atribuții principale:a)asigură pregătirea logistică și transmiterea către membrii Comitetului director a invitațiilor de participare la reuniunea Comitetului director, respectiv a documentelor motivate în mod corespunzător, în vederea adoptării deciziilor Comitetului director;(la 28-05-2014,
Litera a) din Alineatul (1) , Articolul 11 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
… b)primește și, după caz, întocmește și integrează documentele-suport relevante pentru desfășurarea reuniunilor Comitetului director și asigură transmiterea acestora către membrii Comitetului director; … c)ține evidența și monitorizează modul de implementare a deciziilor Comitetului director, prezentând la fiecare reuniune a acestuia stadiul realizării lor; … d)primește și asigură soluționarea corespondenței legate de activitatea Comitetului director; … e)asigură păstrarea și arhivarea, în format electronic și pe hârtie, a tuturor documentelor referitoare la reuniunile Comitetului director; … f)pune la dispoziția membrilor grupurilor de lucru ale Comitetului director, stabilite conform art. 12, în vederea evaluării, documentele aferente aplicațiilor depuse spre finanțare; … g)transmite lista finală a propunerilor de proiecte, aprobată de Comitetul director, către autoritatea delegată; … h)informează Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi asupra agendei de lucru și deciziilor luate în cadrul reuniunilor Comitetului director. … (2)Orice solicitare de informații cu privire la activitatea Comitetului director se adresează secretariatului fie pe cale electronică, fie pe suport hârtie. +
Articolul 12(1)Prin decizie a Comitetului director se pot înființa grupuri tehnice de lucru, pentru a asista Comitetul director în îndeplinirea atribuțiilor sale.(2)Prin decizia prevăzută la alin. (1) se stabilesc structurile Ministerului Internelor și Reformei Administrative care urmează să desemneze reprezentanți în cadrul grupurilor tehnice de lucru, precum și termenele de rezolvare a sarcinilor.(3)Conducătorii structurilor Ministerului Internelor și Reformei Administrative, stabilite potrivit alin. (2), desemnează reprezentanții în termen de două zile de la comunicarea deciziei de către secretariat.(4)Grupurile tehnice de lucru se întrunesc ori de câte ori este necesar, la solicitarea secretariatului, în aplicarea deciziilor Comitetului director. +
Articolul 13(1)Persoanele care participă la procesul decizional, de monitorizare și implementare a Programului general trebuie să semneze o declarație de imparțialitate și confidențialitate, conform modelelor prevăzute de legislația în vigoare.(2)Declarațiile semnate se depun la autoritatea responsabilă, care asigură păstrarea acestora pe termen de 5 ani.(3)Declarațiile de imparțialitate și confidențialitate se actualizează în fiecare an. +
Capitolul IIIComisiile de evaluare a proiectelor din cadrul Programului general pentru situațiile de atribuire(la 28-05-2014,
Titlul Capitolului III a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
+
Articolul 14(1)În vederea derulării procesului de selecție a proiectelor, autoritatea delegată constituie o comisie de evaluare a proiectelor și informează autoritatea responsabilă, în acest sens.(2)Criteriile generale și specifice de conformitate administrativă, eligibilitate, evaluare și selecție a proiectelor, utilizate de comisiile de evaluare, se stabilesc de autoritatea delegată, care informează autoritatea responsabilă în acest sens.(la 28-05-2014,
Articolul 14 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
+
Articolul 15În vederea evaluării aplicațiilor depuse spre finanțare în cadrul Programului general, comisia de evaluare desfășoară următoarele etape procedurale:a)ia cunoștință de aplicațiile primite din partea solicitanților, înregistrate de autoritatea contractantă; … b)realizează o verificare a îndeplinirii criteriilor de calificare de către ofertanți/candidați, prin raportare la solicitările autorității contractante; … c)realizează o evaluare tehnică și financiară a aplicațiilor; … d)întocmește un raport de atribuire, supus validării autorității delegate, cu avizul autorității responsabile. … +
Capitolul IVSituații de monopol legal +
Articolul 16(1)În cazul în care autoritatea delegată acționează în calitate de executant cu atribuții de monopol legal, specifice domeniului ordine și siguranță publică, aceasta poate beneficia de fondurile din cadrul Programului general, sub rezerva adoptării unei decizii de finanțare avizate de autoritatea responsabilă și aprobate de secretarul de stat coordonator al autorității delegate.(2)Decizia de finanțare reprezintă actul care se elaborează în cazul în care beneficiarul se găsește în instituția care gestionează asistența financiară nerambursabilă aferentă unei acțiuni în scopul atingerii priorităților strategice din Programul general. +
Capitolul VAbrogat.(la 28-05-2014,
Capitolul V a fost abrogat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
+
Articolul 17Abrogat.(la 28-05-2014,
Articolul 17 din Capitolul V a fost abrogat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
+
Capitolul VIFactori decizionali +
Articolul 18(1)La nivelul structurilor Ministerului Internelor și Reformei Administrative implicate în gestionarea Programului general se stabilesc următoarele funcții:a)ofițer responsabil de program, denumit în continuare ORP, șeful Direcției Schengen;(la 28-05-2014,
Litera a) din Alineatul (1) , Articolul 18 , Capitolul VI a fost modificată de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
… b)ofițer delegat pentru activitatea de contractare și plată, denumit în continuare ODACP, inspectorul general al Inspectoratului General pentru Imigrări, pentru proiectele finanțate prin Fondul European pentru Refugiați, Fondul European pentru Returnare și Fondul European pentru Integrarea Resortisanților Țărilor Terțe;(la 28-05-2014,
Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 18 , Capitolul VI a fost modificată de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 79 din 26 mai 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014
)
… c)ofițer responsabil pentru activitatea de certificare, denumit în continuare ORAC, șeful Direcției generale financiare. … (2)ORP, ODACP și ORAC își desemnează înlocuitorul legal la nivel de director general adjunct sau similar.(3)ORP, ODACP și ORAC îndeplinesc toate atribuțiile care le revin în calitate de conducători ai autorităților desemnate prin Ordinul ministrului internelor și reformei administrative nr. 398/2008 și al ministrului economiei și finanțelor nr. 168/2008.(4)În îndeplinirea atribuțiilor funcționale, ORP emite decizii.(5)Deciziile ORP emise în aplicarea dispozițiilor art. 4 din Decizia Comisiei nr. 2008/22/CE de stabilire a normelor de punere în aplicare a Deciziei nr. 573/2007/CE a Parlamentului European și a Consiliului de instituire a Fondului European pentru Refugiați pentru perioada 2008-2013 în cadrul programului general "Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii", în ceea ce privește sistemele de gestiune și control ale statelor membre, normele de gestiune administrativă și financiară și eligibilitatea cheltuielilor privind proiectele cofinanțate de fond, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 7 din 10 ianuarie 2008, sunt obligatorii în toate aspectele care privesc gestionarea Programului general pentru structurile Ministerului Internelor și Reformei Administrative care au responsabilități legate de implementarea Programului general, cu excepția celor care au atribuții de audit și certificare.(6)Dispozițiile alin. (5) se aplică și deciziilor ORP emise în aplicarea dispozițiilor corespunzătoare din deciziile Comisiei de stabilire a normelor de punere în aplicare a Deciziei nr. 573/2007/CE a Parlamentului European și a Consiliului, a Deciziei nr. 574/2007/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Deciziei nr. 575/2007/CE a Parlamentului European și a Consiliului. +
Capitolul VIIPrevederi finale +
Articolul 19Autoritatea delegată are obligația să pună în aplicare toate măsurile necesare pentru asigurarea accesului la informații și a transparenței, în vederea garantării unei acoperiri mediatice cât mai largi, utilizând diferite forme și metode de comunicare. +
Articolul 20Cheltuielile prilejuite de organizarea întrunirilor Comitetului director și ale Comitetului de monitorizare se suportă din bugetul Ministerului Internelor și Reformei Administrative. +
Articolul 21Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor
și reformei administrative,
Cristian DavidBucurești, 3 septembrie 2008.Nr. 604.––––