privind aprobarea Regulamentului de funcţionare al Comitetului de arbitraj
În temeiul art. 25 alin. (3) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,în conformitate cu prevederile Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 28 decembrie 2005,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Regulamentul de funcţionare al Comitetului de arbitraj, prevăzut în anexa la prezentul ordin. +
Articolul 2Participanţii la piaţa de energie electrică şi departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,Nicolae OprişBucureşti, 28 decembrie 2005.Nr. 60. +
Anexa REGULAMENTde funcţionare al Comitetului de arbitraj +
Capitolul IDispoziţii generaleTemei legal +
Articolul 1Comitetul de arbitraj se constituie în temeiul art. 25 alin. (3) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003. +
Articolul 2Comitetul de arbitraj se constituie la iniţiativa Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) şi este format din 3 membri cu drept de vot şi un membru ANRE, observator fără drept de vot. +
Articolul 3Desemnarea membrilor Comitetului de arbitraj cu drept de vot se face după cum urmează:a) oricare participant la piaţa de energie electrică poate propune 1-2 persoane fizice, de cetăţenie română, care au capacitate deplină de exerciţiu, fără antecedente penale, din afara agentului economic, fără interese directe sau indirecte în sector, cu experienţă în soluţionarea diferendelor pe cale amiabilă, cunoştinţe solide în domeniul energiei electrice şi disponibilitate pentru participarea la şedinţele de arbitrare, cunoscătoare ale reglementărilor şi aranjamentelor comerciale pe piaţa de energie electrică; … b) preşedintele ANRE analizează împreună cu Consiliul consultativ propunerile transmise de participanţii la piaţa de energie electrică şi întocmeşte o listă cu punctajul obţinut de fiecare persoană propusă să facă parte din Comitetul de arbitraj; … c) membrii Comitetului de arbitraj se numesc prin decizie a preşedintelui ANRE pe o perioadă de un an; … d) membrii Comitetului de arbitraj pot fi revocaţi individual de către preşedintele ANRE la constatarea dovedită a unei incompatibilităţi. … +
Articolul 4Membrii Comitetului de arbitraj au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă dacă participă pe toată durata acesteia. Indemnizaţia de şedinţă este egală cu 5% din salariul de bază al preşedintelui ANRE, fără a depăşi lunar 10% din acesta. +
Articolul 5Cheltuielile legate de instituirea şi funcţionarea Comitetului de arbitraj sunt suportate din veniturile operatorului pieţei de energie electrică, care le prevede într-un capitol separat al bugetului anual şi virează fondurile necesare în contul ANRE în baza unei facturi emise de autoritatea competentă. +
Articolul 6Membrii Comitetului de arbitraj au obligaţia de a participa la toate şedinţele. +
Articolul 7În cazul în care unul dintre membrii Comitetului de arbitraj cu drept de vot lipseşte la cel mult două şedinţe ale acestuia în decurs de două luni consecutive, acesta va fi revocat de către preşedintele ANRE, care va numi în locul acestuia pe următorul candidat de pe listă, în ordinea punctajului obţinut în momentul analizării propunerilor primite. +
Articolul 8În cazul în care la următorul punctaj de pe listă se înregistrează mai mulţi candidaţi la egalitate, departajarea se va face de către preşedintele ANRE. +
Articolul 9Mandatul noului membru cu drept de vot ales conform art. 7 sau 8 expiră odată cu al celorlalţi membri cu drept de vot.Competenţe +
Articolul 10Comitetul de arbitraj are competenţa de a soluţiona diferendele apărute pe piaţa de energie, cu respectarea legislaţiei în vigoare, inclusiv a legislaţiei secundare. +
Articolul 11În situaţiile în care din soluţionarea diferendelor rezultă necesitatea emiterii/modificării unei reglementări în vigoare, Comitetul de arbitraj poate sesiza ANRE în acest sens, indicând motivele care stau la baza propunerii.Scopul +
Articolul 12Comitetul de arbitraj funcţionează în scopul soluţionării în mod operativ, eficient şi echidistant a diferendelor care apar între:1. agenţi economici pe piaţa de energie electrică;2. Societatea Comercială OPCOM – S.A. şi unul dintre participanţii la piaţă, cu privire la deciziile Societăţii Comerciale OPCOM – S.A. +
Articolul 13Şedinţele Comitetului de arbitraj se întrunesc în scopul analizei şi soluţionării unui diferend, ca urmare a unei cereri transmise în condiţiile art. 15, respectiv art. 17, cu respectarea prevederilor art. 12.Definiţii +
Articolul 14În înţelesul prezentului regulament se definesc următorii termeni:– arbitrare – soluţionarea unui diferend de către unul sau mai mulţi arbitri;– arbitru – membru al Comitetului de arbitraj cu drept de vot;– audiere – înfăţişare, etapă a procesului de arbitrare, prin care părţile aflate în diferend îşi prezintă şi justifică, pe bază de documente, punctele de vedere;– autoritate competentă – Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE;– cerere de arbitraj – act prin care una dintre părţile participante la piaţa de energie electrică sesizează Comitetul de arbitraj cu privire la lipsa unui acord, în vederea stabilirii unei decizii privind modul de rezolvare a diferendului;– decizie – document scris, emis de Comitetul de arbitraj, prin care se hotărăşte modul de rezolvare a diferendului, având caracter obligatoriu pentru părţi;– diferend – controversă existentă între doi sau mai mulţi participanţi la piaţă asupra unei probleme de funcţionare a pieţei;– părţi – orice persoane juridice participante la piaţa de energie, implicate în diferendul arbitrat conform prezentului regulament. +
Capitolul IIPrimirea sesizărilor +
Articolul 15(1) Partea/părţile aflată/aflate în diferend se pot adresa Comitetului de arbitraj cu o cerere prin care să solicite punctul de vedere cu privire la modul de soluţionare a diferendului. … (2) În vederea includerii unei noi solicitări pe ordinea de zi a unei şedinţe a Comitetului de arbitraj programate, termenul de transmitere a acesteia este de minimum 3 zile lucrătoare înainte de data la care este programată şedinţa. … (3) Transmiterea convocării se va face cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de termenul fixat. … +
Articolul 16Comitetul de arbitraj va transmite punctul său de vedere printr-o recomandare, în termen de maximum două zile lucrătoare de la data întrunirii şedinţei. +
Articolul 17Dacă partea/părţile nu îşi însuşeşte/însuşesc recomandarea în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data comunicării acesteia, Comitetul de arbitraj este sesizat de părţi printr-o cerere de arbitraj. Aceasta va cuprinde şi o listă cu succesiunea demersurilor făcute pentru rezolvarea diferendului. +
Articolul 18Comitetul de arbitraj are obligaţia ca în termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea sesizării să programeze audierea părţilor. Aceasta are loc în prezenţa operatorului pieţei de energie electrică, în termen de maximum 6 zile lucrătoare de la data transmiterii cererii de arbitraj. +
Articolul 19În cazul în care a hotărât respingerea sesizării, Comitetul de arbitraj trebuie să transmită în scris părţilor justificarea poziţiei sale, în termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea sesizării. +
Articolul 20Comitetul de arbitraj are obligaţia să arbitreze diferendul şi competenţa de a emite o decizie obligatorie pentru părţi în termen de 3 zile lucrătoare de la arbitrare. În cazuri deosebite, Comitetul de arbitraj va emite decizia în maximum 15 zile calendaristice. +
Capitolul IIIProcedura de arbitrare +
Articolul 21(1) Părţile vor participa la audiere personal/prin reprezentanţi legali şi, eventual, însoţiţi de interpreţi pentru persoanele de altă cetăţenie. … (2) Orice parte poate cere ca soluţionarea cererii să se facă în lipsa ei, pe baza cererii şi a actelor depuse. … (3) Lipsa uneia dintre părţi la dezbateri nu determină luarea unei hotărâri în defavoarea ei. … (4) În cazul în care părţile, deşi înştiinţate, nu se prezintă la dezbateri, Comitetul de arbitraj va soluţiona cererea, în afară de cazul în care s-a cerut amânarea pentru motive temeinice. … (5) Comitetul de arbitraj, la cererea oricărei părţi, poate amâna o singură dată, pe parcursul desfăşurării procedurii de arbitrare, audierea programată, conform prevederilor prezentului articol, pentru motive temeinice, care să justifice imposibilitatea părţii în cauză de a se prezenta la dezbateri. Cererea de amânare trebuie înaintată Comitetului de arbitraj cu cel puţin două zile înainte de data audierii. … (6) Cea de-a doua audiere va avea loc în termen de cel mult 5 zile de la data fixată pentru prima audiere, cu convocarea părţilor. … +
Articolul 22Documentele sunt prezentate de părţi în original sau în copie conformă cu originalul. +
Articolul 23(1) Pe parcursul soluţionării diferendului părţile vor fi tratate în mod egal. … (2) În cadrul şedinţei de audiere părţile îşi vor expune punctele de vedere. … (3) Prezentarea va fi clară şi concisă, argumentată cu fapte şi cu acte pertinente. … (4) După ce fiecare parte îşi prezintă poziţia, părţile şi/sau membrii Comitetului de arbitraj pot pune întrebări pentru clarificarea aspectelor divergente. … (5) După încheierea audierii se vor consemna într-un proces-verbal poziţia finală a părţilor, modul în care doresc soluţionarea diferendului şi argumentele fiecărei părţi. … (6) Procesul-verbal va fi semnat de părţi/reprezentanţii părţilor şi de membrii Comitetului de arbitraj. … (7) În situaţia în care una dintre părţi nu este prezentă sau refuză semnarea procesului-verbal, se va face precizarea corespunzătoare în procesul-verbal. … (8) Arbitrarea va avea loc într-o singură şedinţă. … +
Articolul 24Comitetul de arbitraj poate cere, suplimentar faţă de materialele prezentate, informaţiile şi datele necesare pentru soluţionarea diferendului. +
Articolul 25Audierile au loc de regulă la sediul Societăţii Comerciale OPCOM – S.A. Dacă este necesar, Comitetul de arbitraj poate hotărî solicitarea unor verificări suplimentare. +
Articolul 26(1) Comitetul de arbitraj poate apela la specialişti de terţă parte pentru informaţii suplimentare privind diferendul, opinia acestora având rol consultativ pentru Comitetul de arbitraj. … (2) În cazul în care Comitetul de arbitraj consideră necesară consultarea unor specialişti, indemnizaţia datorată acestora va fi suportată de ambele părţi. … +
Articolul 27Dacă una dintre părţi apelează la specialişti de terţă parte pentru informaţii suplimentare privind diferendul, cheltuielile legate de serviciile acestor specialişti vor fi suportate de partea care i-a solicitat. +
Articolul 28Părţile vor putea delega la audiere cel mult 4 persoane competente în domeniul problemei aflate în diferend. +
Articolul 29Şedinţele de arbitrare a diferendelor nu sunt publice. +
Articolul 30Pentru fiecare dispută analizată Comitetul de arbitraj va întocmi un dosar care va cuprinde: cererea de arbitraj, documentele pe care părţile îşi întemeiază susţinerile, informaţiile şi celelalte date avute în vedere de Comitetul de arbitraj, dovezile de convocare/comunicare, procesul-verbal, decizia adoptată, modul de soluţionare. Aceste dosare sunt confidenţiale şi se păstrează la sediul Societăţii Comerciale OPCOM – S.A. cel puţin un an de la data redactării deciziei prin care este soluţionat diferendul. +
Capitolul IVDecizia +
Articolul 31(1) Deciziile Comitetului de arbitraj se iau prin vot şi sunt valabile dacă cel puţin 2 arbitri au aceeaşi poziţie. Arbitrul care nu este de acord cu soluţia adoptată trebuie să îşi justifice poziţia în scris. … (2) Decizia va fi semnată de toţi membrii Comitetului de arbitraj, inclusiv de membrul ANRE fără drept de vot. … +
Articolul 32Decizia trebuie să conţină:a) numele părţilor, adresa, denumirea şi sediul, precum şi numele reprezentanţilor părţilor; … b) natura diferendului; … c) soluţia adoptată şi motivele de fapt şi de drept. … +
Articolul 33(1) Comunicarea va fi făcută părţilor prin scrisoare recomandată, în termen de cel mult 3 zile de la redactarea deciziei. … (2) Prin comunicarea deciziei către ambele părţi se încheie procedura de arbitrare. … +
Articolul 34(1) Decizia poate fi contestată de partea care se consideră vătămată, în termen de 15 zile de la data comunicării acesteia, la autoritatea competentă. … (2) ANRE va emite o decizie prin care va soluţiona contestaţia în termen de 15 zile de la primirea acesteia. … (3) Dacă petiţionarul este nemulţumit de soluţia dată contestaţiei sale, acesta se poate adresa Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ, conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul VDispoziţii finale +
Articolul 35Toate documentele înregistrate la Comitetul de arbitraj au caracter confidenţial, cu excepţia situaţiei în care legea prevede altfel sau părţile sunt de acord să renunţe la confidenţialitate.––––