ORDIN nr. 6.640 din 24 august 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 812 din 7 septembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 6357 15/06/2006
ART. 2INTRAT IN VIGOAREORDIN 6640 24/08/2005
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREORDIN 6640 24/08/2005 ART. 2
ART. 1ABROGA PARTIAL PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 6
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 ANEXA 15
ART. 1ABROGA PARTIAL PENORMA 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 3
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 6
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 ANEXA 15
CAP. 7INLOCUIESTE PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 7
CAP. 7INLOCUIESTE PENORMA 12/04/2005 CAP. 7
ANEXA 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ANEXA 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
ANEXA 2COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ANEXA 2COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
ANEXA 3COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ANEXA 3COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREORDIN 6640 24/08/2005 ART. 2
ActulREFERIRE LAHG 1114 09/11/2001 ART. 48
ActulREFERIRE LAHG 1114 09/11/2001 ART. 160
ActulREFERIRE LAHG 1114 09/11/2001 ART. 400
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/11/2001 ART. 48
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/11/2001 ART. 160
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/11/2001 ART. 400
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/04/1993 ART. 94
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 94
ART. 1ABROGA PARTIAL PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 6
ART. 1MODIFICA PEORDIN 629 12/04/2005 ANEXA 15
ART. 1ABROGA PARTIAL PENORMA 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 3
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 CAP. 6
ART. 1MODIFICA PENORMA 12/04/2005 ANEXA 15
ART. 1REFERIRE LAHG 1114 09/11/2001 ART. 349
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 09/11/2001 ART. 349
CAP. 7INLOCUIESTE PEORDIN 629 12/04/2005 CAP. 7
CAP. 7INLOCUIESTE PENORMA 12/04/2005 CAP. 7
ANEXA 1COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ANEXA 1COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
ANEXA 2COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ANEXA 2COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
ANEXA 3COMPLETEAZA PEORDIN 629 12/04/2005
ANEXA 3COMPLETEAZA PENORMA 12/04/2005
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 6357 15/06/2006
ActulREFERIT DEORDIN 6357 15/06/2006
ActulREFERIT DENORMA 15/06/2006
ART. 2INTRAT IN VIGOAREORDIN 6640 24/08/2005

pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României



Având în vedere prevederile art. 94 paragraful 2 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr. 20/1993 privind interconectarea dintre sistemele de tranzit ale României şi cele ale Comunităţii Europene,potrivit prevederilor art. 48 alin. (2) şi (3), ale art. 160 alin. (3) şi ale art. 400 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.114/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 19 noiembrie 2001,vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: + 
Articolul INormele metodologice privind aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 629/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 şi 356 bis din 27 aprilie 2005, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Sintagma "Procedura T1" se înlocuieşte şi devine "Procedura T1RO" în tot textul normelor metodologice.2. La punctul 4 se introduc literele n) şi o) cu următorul cuprins:"n) procedură alternativă – procedura bazată pe documente tipizate (declaraţia vamală în detaliu), care permite depunerea declaraţiei de tranzit atunci când nu este posibilă depunerea acesteia prin tehnici de procesare a datelor, în NCTS;o) document de însoţire a tranzitului – documentul utilizat în NCTS, cu valoare de declaraţie de tranzit, care însoţeşte mărfurile până la biroul de destinaţie."3. Alineatele (2) şi (3) ale punctului 10 vor avea următorul cuprins:"(2) În vederea depunerii declaraţiilor de tranzit în procedură T1RO în calitate de principal obligat, societatea transmite Autorităţii Naţionale a Vămilor formularul de înregistrare a principalului obligat, avizat de biroul de plecare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice. Biroul centralizator va înregistra în evidenţe datele de identificare a societăţii şi va atribui un număr de înregistrare unic pentru fiecare principal obligat. Se va depune câte un formular pentru fiecare birou de plecare, inclusiv în cazul extinderii activităţii la alte birouri vamale, numărul de înregistrare urmând a fi atribuit corespunzător de Biroul centralizator.(3) Numărul de înregistrare atribuit va fi transmis, în scris, principalului obligat."4. Alineatul (1) al punctului 11 va avea următorul cuprins:"11. (1) Nu pot face obiectul aceleiaşi declaraţii de tranzit decât mărfurile încărcate sau care urmează a fi încărcate pe un mijloc de transport unic şi destinate a fi transportate de la acelaşi birou de plecare la acelaşi birou de destinaţie."5. Punctul 54 va avea următorul cuprins:"54. Declaraţia de tranzit se completează conform Normelor tehnice de completare, utilizare şi tipărire a declaraţiei vamale în detaliu, excepţie făcând următoarele rubrici, a căror completare este specifică tranzitului comun:Rubrica 1 – Declaraţie: Principalul obligat înscrie sigla "T1RO" în a 3-a casetă din exemplarele primare. În cazul utilizării formularelor complementare, principalul obligat înscrie sigla "T1RO bis" în a 3-a casetă a formularului sau formularelor complementare folosite.Rubrica 31 – Colete şi descrierea mărfurilor: Pentru operaţiunile de tranzit al mărfurilor sensibile cuprinse în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice se va înscrie şi menţiunea "Mărfuri sensibile".Rubrica 33 – Codul mărfurilor: Se indică codul corespunzător mărfurilor în cauză.Această rubrică trebuie să fie completată atunci când:– declaraţia de tranzit este întocmită de aceeaşi persoană, simultan sau ca urmare a unei declaraţii vamale care conţine codul mărfurilor; sau– declaraţia de tranzit se face pentru mărfurile cuprinse în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.În celelalte cazuri această rubrică este opţională.Rubrica 40 – Declaraţia sumară/document precedent: Se indică destinaţia vamală anterioară sau documentele vamale corespunzătoare. Dacă se menţionează mai multe destinaţii, în această rubrică se va înscrie menţiunea "Diverse", iar lista destinaţiilor în cauză va fi anexată la declaraţia de tranzit.Rubrica 50 – Principal obligat: Se completează cu datele de referinţă ale principalului obligat: numărul de înregistrare atribuit de autoritatea vamală, denumirea, sediul, numele şi prenumele reprezentantului acestuia.Pentru vehiculele rutiere tranzitate de persoanele fizice în calitate de principal obligat, rubrica se completează cu datele de referinţă ale acestora.Pe exemplarul nr. 1 al declaraţiei de tranzit, care va fi reţinut de biroul de plecare, trebuie să figureze originalul semnăturii principalului obligat sau, după caz, a reprezentantului acestuia. Semnătura angajează principalul obligat pentru toate elementele care se referă la operaţiunea de tranzit comun, conform datelor înscrise în declaraţia de tranzit.Rubrica 52 – Garanţie: Prima casetă se completează cu numărul certificatului de garanţie sau, după caz, al documentului de garanţie, precum şi, dacă este cazul, cu denumirea biroului de garanţie.A doua casetă se completează cu codul tipului de garanţie utilizat pentru operaţiunea de tranzit comun.Codurile utilizate pentru tipurile de garanţii sunt:

       
  Garanţia Codul Alte menţiuni necesare
  – dispensa de garanţie 0 – numărul certificatului de dispensă
  – garanţia globală 1 – numărul certificatului de garanţie
  – garanţia izolată prin cauţiune 2 – numărul angajamentului de cauţiune izolată
  – biroul de garanţie
  – garanţia izolată prin virament sau în numerar 3 – numărul documentului de plată
  – garanţia izolată prin titluri 4 – numărul titlului de garanţie izolată
  – exceptare de la garantarea datoriei vamale, în baza art. 349 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.114/2001 6*) – – –
  – garanţie nesolicitată în baza reglementărilor specifice 7 Baza legală conform căreia operaţiunea de tranzit comun în cauză este scutită de la garantarea datoriei vamale
  – garanţia izolată în cazul interzicerii temporare a utilizării garanţiei globale 9 – numărul angajamentului de cauţiune izolată
  – biroul de garanţie

–––Notă *) Acest cod va fi utilizat numai în situaţiile stabilite de Autoritatea Naţională a Vămilor, potrivit instrucţiunilor emise în acest sens.6. Punctul 76 va avea următorul cuprins:"76. Biroul de plecare descarcă regimul de tranzit, procedura T1RO, atunci când este în măsură să stabilească, pe baza comparării datelor disponibile la biroul de plecare cu cele primite de la biroul de destinaţie, că procedura s-a încheiat corect."7. Punctul 83 va avea următorul cuprins:"83. (1) Declaraţia de tranzit va fi depusă la biroul de plecare prin tehnici de procesare a datelor, în NCTS, şi se consideră depusă la momentul primirii mesajului EDI de către biroul de plecare.(2) Declaraţia de tranzit depusă prin schimb de mesaje standard EDI este conformă cu structura şi cu indicaţiile din anexele nr. 15 şi 16 la prezentele norme metodologice.(3) Atunci când declaraţia de tranzit este depusă prin introducerea informaţiilor cerute pentru îndeplinirea formalităţilor în sistemul informatic al autorităţii vamale, indicaţiile declaraţiei scrise sunt înlocuite prin transmiterea la autoritatea vamală, prin mijloace electronice, de date codate sau stabilite sub orice altă formă determinată de aceasta şi care sunt echivalente cu indicaţiile cerute pentru declaraţiile scrise.Acceptarea declaraţiei de tranzit este comunicată principalului obligat prin alocarea de către sistem a numărului de înregistrare al acesteia, numit MRN, şi a datei acceptării.(4) Atunci când regimul de tranzit, procedura T1RO, succede unui alt regim vamal, biroul de plecare poate solicita prezentarea documentelor corespunzătoare.În cazul aplicării NCTS, pentru operaţiunile de export cu tranzit, declaraţia vamală de export se depune prin sistemul de procesare automată a declaraţiei vamale, iar declaraţia de tranzit se depune separat, în NCTS.(5) Mărfurile vor fi prezentate împreună cu documentul de transport. Biroul de plecare poate să nu solicite prezentarea acestui document atunci când se îndeplinesc formalităţile vamale, cu condiţia ca acest document să fie păstrat la dispoziţia sa."8. Alineatele (1) şi (2) ale punctului 85 vor avea următorul cuprins:"85. (1) În cazul vizat la punctul precedent alin. (1), biroul de plecare reţine declaraţia de tranzit şi, după efectuarea vămuirii, acordă liberul de vamă sub formă electronică. Documentul de însoţire a tranzitului este tipărit de biroul de plecare sau, în cazul procedurii simplificate, de expeditorul agreat şi însoţeşte bunurile plasate în tranzit comun până la biroul de destinaţie.(2) La solicitarea scrisă a principalului obligat, biroul de plecare poate aproba ca documentul de însoţire a tranzitului să fie tipărit de către principalul obligat după acordarea sub formă electronică a liberului de vamă pentru tranzit."9. La punctul 124 alineatul (1), litera b) se abrogă.10. La alineatele (1) şi (2) ale punctului 130, sintagma "Autoritatea Naţională a Vămilor" se înlocuieşte cu sintagma "autoritatea vamală".11. Punctele 132 şi 133 se abrogă.12. Punctul 135 va avea următorul cuprins:"135. Principalul obligat va înscrie felul, numărul şi mărcile sigiliilor aplicate în declaraţia de tranzit. Principalul obligat va aplica sigiliile cel mai târziu în momentul acordării liberului de vamă pentru tranzit."13. Punctul 136 va avea următorul cuprins:"136. (1) Expeditorii agreaţi sunt persoanele juridice române autorizate de autoritatea vamală să efectueze operaţiuni de tranzit comun fără a prezenta biroului de plecare mărfurile care fac obiectul declaraţiei de tranzit.(2) Această simplificare va fi acordată numai persoanelor care sunt autorizate să utilizeze garanţia globală sau, după caz, persoanelor care efectuează operaţiuni pentru care nu este necesară garantarea drepturilor vamale şi numai dacă acestea depun declaraţiile de tranzit şi comunică cu autoritatea vamală utilizând tehnici de procesare a datelor prin NCTS."14. Alineatul (1) al punctului 137 va avea următorul cuprins:"137. (1) În vederea autorizării în calitate de expeditor agreat, persoana juridică trebuie, pe lângă condiţiile prevăzute la pct. 125:a) să fi utilizat în mod regulat regimul de tranzit sau, după caz, să fie autorizată în calitate de beneficiar al procedurii de vămuire la domiciliu pentru mărfurile care urmează să fie scoase din ţară (formalităţile de tranzit urmând să fie efectuate la adresele menţionate în autorizaţie).Se consideră că o persoană «a utilizat în mod regulat regimul de tranzit» atunci când acea persoană a efectuat, în calitate de principal obligat, cel puţin 100 de operaţiuni de tranzit comun în anul precedent;b) să fie principal obligat pentru mărfurile transportate pe mijloace de transport rutiere sau să apeleze la serviciile unui comisionar în vamă, în calitate de principal obligat;c) să aibă încheiat un acord scris cu «C.F.R. Marfă» S.A. privind mărfurile care urmează să fie plasate în tranzit comun şi vor fi transportate pe calea ferată."15. Alineatul (2) al punctului 138 va avea următorul conţinut:"(2) Cererea de autorizare va fi depusă la biroul de plecare împreună cu următoarele documente:a) copie de pe autorizaţia de beneficiar al procedurii de vămuire la domiciliu pentru mărfuri care se exportă sau, după caz, situaţia operaţiunilor de tranzit comun efectuate în ultimele 12 luni;b) copie de pe autorizaţia pentru accesul la NCTS. În cazul societăţilor care beneficiază de procedura de vămuire la domiciliu şi apelează la serviciile unui comisionar în vamă, acesta din urmă trebuie să deţină autorizaţia pentru accesul la NCTS;c) declaraţie-angajament din care să rezulte că va respecta prevederile referitoare la procedura T1RO."16. Punctul 142 va avea următorul cuprins:"142. (1) Atunci când biroul de plecare aplică dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, acesta va stabili împreună cu expeditorul agreat termenul şi modalitatea în care va fi informat de expeditorul agreat despre depunerea declaraţiei de tranzit, astfel încât să poată proceda la un eventual control, înainte de eliberarea în tranzit a mărfurilor.(2) Expeditorul agreat va transmite o declaraţie de tranzit la biroul de plecare înainte de eliberarea mărfurilor."17. Alineatul (1) al punctului 144 va avea următorul cuprins:"144. (1) În vederea autorizării în calitate de destinatar agreat, persoana juridică trebuie, pe lângă condiţiile prevăzute la pct. 125:a) să fie autorizată în calitate de beneficiar al procedurii de vămuire la domiciliu pentru mărfurile care urmează să fie introduse în ţară (formalităţile de tranzit urmând să fie efectuate la adresele menţionate în autorizaţie) sau să fi utilizat în mod regulat regimul de tranzit.Se consideră că o persoană «a utilizat în mod regulat regimul de tranzit» atunci când acea persoană a primit în calitate de destinatar mărfuri care au fost plasate în tranzit comun, cel puţin 100 de operaţiuni într-un an calendaristic;b) să aibă încheiat un acord scris cu «C.F.R. Marfă» – S.A. privind mărfurile plasate în tranzit comun, transportate pe calea ferată, pentru care este destinatar."18. Alineatul (2) al punctului 145 va avea următorul cuprins:"(2) Cererea de autorizare va fi depusă la biroul de destinaţie împreună cu următoarele documente:a) copie de pe autorizaţia de beneficiar al procedurii de vămuire la domiciliu pentru mărfuri care se importă definitiv ori temporar sau, după caz, situaţia operaţiunilor de tranzit comun pentru care a fost destinatar al mărfurilor, în ultimele 12 luni;b) copie de pe autorizaţia pentru accesul la NCTS. În cazul societăţilor care beneficiază de procedura de vămuire la domiciliu şi apelează la serviciile unui comisionar în vamă, acesta din urmă trebuie să deţină autorizaţia pentru accesul la NCTS;c) declaraţie-angajament din care să rezulte că va respecta prevederile referitoare la procedura T1RO."19. La punctul 149 se introduc alineatele (4)-(6) cu următorul cuprins:"(4) Destinatarul agreat va aştepta «permisiunea de descărcare» înainte de a începe descărcarea mărfurilor din mijlocul de transport.(5) Destinatarul agreat va transmite biroului de destinaţie, fără întârziere, o copie a documentului de însoţire a tranzitului, care a circulat cu mărfurile.(6) Biroul de destinaţie va introduce datele corespunzătoare în sistem pentru generarea mesajului «Rezultatul controlului»."20. Se introduce punctul 149 bis cu următorul cuprins:"149 bis. Atunci când biroul de destinaţie aplică dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, acesta va stabili împreună cu destinatarul agreat:a) momentul şi modalitatea în care destinatarul agreat va informa biroul de destinaţie despre sosirea mijlocului de transport, astfel încât acesta din urmă să poată proceda la un eventual control, înainte de descărcarea mărfurilor;b) modalitatea în care biroul de destinaţie va fi informat în legătură cu cantităţile în plus sau în minus sau cu alte nereguli constatate de destinatarul agreat, cum ar fi sigilii rupte;c) modalitatea şi momentul în care destinatarul agreat primeşte mesajul «Înregistrare anticipată de sosire» de la biroul de destinaţie, pentru aplicarea corespunzătoare a prevederilor pct. 87 alin. (1);d) categoriile de mărfuri sau operaţiunile de tranzit excluse de la aplicarea procedurii simplificate."21. Alineatele (1) şi (5) ale punctului 150 vor avea următorul cuprins:"150. (1) Biroul centralizator poate efectua controlul aposteriori, direct sau la cererea birourilor vamale, pentru a verifica informaţiile conţinute în mesajul «Rezultatul controlului», autenticitatea ştampilelor aplicate şi exactitatea adnotărilor înscrise pe documentul de însoţire a tranzitului.Controlul aposteriori poate fi efectuat de Biroul centralizator şi asupra exemplarelor nr. 5 ale declaraţiilor de tranzit, înregistrate până la data de 1 septembrie sau în cadrul procedurii alternative, în scopul verificării autenticităţii ştampilelor aplicate sau corectitudinii menţiunilor înscrise.………………………………………………………………..(5) Atunci când se solicită controlul a posteriori, condiţiile înscrise la pct. 75-76 nu sunt considerate ca fiind îndeplinite, atât timp cât nu a fost confirmată autenticitatea sau corectitudinea datelor pentru care a fost cerut controlul."22. Alineatul (4) al punctului 151 va avea următorul cuprins:"(4) Atunci când se aplică dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, autoritatea vamală declanşează procedura de cercetare:– imediat sau cel mai târziu în prima zi lucrătoare, atunci când mesajul «Rezultatul controlului» nu a fost primit în termen de 6 zile de la primirea mesajului «Aviz de sosire»;– după 14 zile sau cel târziu în prima zi lucrătoare, atunci când mesajul «Aviz de sosire» nu a fost primit la data limită stabilită pentru prezentarea mărfurilor la biroul de destinaţie."23. Capitolul VII "Dispoziţii tranzitorii şi finale" se înlocuieşte cu capitolul VII "Procedura alternativă în NCTS", cu următorul cuprins:"CAPITOLUL VIIProcedura alternativă în NCTS164. (1) La birourile vamale conectate la NCTS, pentru efectuarea operaţiunilor de tranzit comun se aplică dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a. Bunurile vor fi plasate în procedura T1RO numai prin îndeplinirea formalităţilor de tranzit prin procedee informatice, respectiv depunerea declaraţiei prin schimb de mesaje standard EDI.(2) Bunurile pot fi plasate în procedura T1RO prin depunerea declaraţiei de tranzit întocmite pe documentele prevăzute la pct. 50, la care se anexează, după caz, documentele prevăzute la pct. 52 sau 53, atunci când:a) sistemul informatic al autorităţii vamale nu funcţionează;b) sistemul informatic al principalului obligat nu funcţionează.(3) Pentru aplicarea alin. (2), declaraţia de tranzit întocmită pe exemplarele corespunzătoare ale declaraţiei vamale în detaliu va fi utilizată numai cu aprobarea scrisă a autorităţii vamale.(4) Prevederile alin. (2) se aplică şi atunci când autoritatea vamală decide aplicarea procedurii alternative, în situaţiile pe care le va specifică în mod expres.165. Autoritatea vamală anulează o declaraţie introdusă în sistem atunci când:– nu a fost finalizată datorită opririi sistemului informatic al autorităţii vamale;– nu a fost finalizată datorită opririi sistemului informatic al agentului economic (principal obligat/expeditor agreat);– principalul obligat/expeditorul agreat a solicitat în cazuri justificate anularea declaraţiei de tranzit înainte de liberul de vamă sau ulterior acestuia şi a obţinut aprobarea biroului de plecare.166. Instrucţiuni detaliate privind declanşarea procedurii alternative şi modalitatea de lucru în aceste cazuri sunt prevăzute în anexa nr. 25 la prezentele norme metodologice."24. Se introduce un nou capitol, capitolul VIII "Dispoziţii tranzitorii şi finale", cu următorul cuprins:"CAPITOLUL VIIIDispoziţii tranzitorii şi finale167. (1) Începând cu data de 1 septembrie 2005 birourile vamale care aplică dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, vor efectua operaţiunile de tranzit comun numai dacă declaraţiile de tranzit corespunzătoare au fost depuse în NCTS.(2) Operaţiunile de tranzit comun pentru care se depun declaraţii de tranzit până la data de 1 septembrie 2005 vor fi derulate şi încheiate în conformitate cu reglementările în vigoare la această dată, fără a fi introduse sau urmărite în NCTS.168. În aplicarea dispoziţiilor înscrise la pct. 10, pentru principalii obligaţi aflaţi în evidenţe până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, numărul autorizaţiei sau, după caz, numărul de identificare atribuit devine numărul de înregistrare al principalului obligat.169. (1) Fiecărei persoane juridice cu sediul în România i se atribuie în NCTS un număr de identificare unic, numit TIN.(2) Societăţile care au fost autorizate pentru accesul la NCTS au primit un TIN care va fi utilizat pentru toate operaţiunile de tranzit în procedură T1RO.(3) Începând cu data de 1 septembrie 2005 numărul de identificare în NCTS (TIN) este obligatoriu pentru principalii obligaţi, expeditorii şi destinatarii agreaţi.(4) În vederea acordării numărului de identificare în NCTS (TIN), principalii obligaţi, expeditorii şi destinatarii agreaţi vor transmite Autorităţii Naţionale a Vămilor, Biroul centralizator, formularul de înregistrare a numărului de identificare în NCTS, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 27 la prezentele norme metodologice. TIN-ul atribuit automat la introducerea datelor de identificare a societăţii în NCTS va fi comunicat în scris de către Biroul centralizator.170. Dispoziţiile privind dispensa de garanţie şi garanţia globală de valoare redusă vor intra în vigoare la momentul publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a modificărilor corespunzătoare din Codul vamal al României.171. Până la data de 1 septembrie 2005 Autoritatea Naţională a Vămilor va emite instrucţiuni de lucru privind utilizarea aplicaţiei NCTS: completarea declaraţiei de tranzit, procedura la biroul de plecare şi la biroul de destinaţie, care vor fi publicate pe pagina de Internet a autorităţii vamale, la adresa www.customs.ro."25. În anexa nr. 15 la normele metodologice, sintagma "anexa nr. 17" se înlocuieşte cu sintagma "anexa nr. 16."26. La anexa nr. 15 la normele metodologice, capitolul II, secţiunea a 2-a, litera f) "Referinţe administrative anterioare" va avea următorul cuprins:"f) REFERINŢE ADMINISTRATIVE ANTERIOARE (rubrica 40)Număr: 9Se va înscrie documentul precedent declaraţiei de tranzit.Felul documentului precedent (rubrica 40)Tip/lungime: an ..6Atunci când se utilizează acest atribut, se va înscrie tipul de document precedent.Referinţa documentului precedent (rubrica 40)Tip/lungime: an ..20Atunci când se utilizează acest atribut, se vor înscrie numărul şi data documentului precedent.Referinţa documentului precedent LNGTip/lungime: a2Codul limbii, care figurează în anexa nr. 16, este utilizat pentru definirea limbii (LNG) câmpului liber corespunzător.Informaţii complementare (rubrica 40)Tip/lungime: an ..26Utilizarea acestui atribut este opţională.Informaţii complementare LNGTip/lungime: a2Codul limbii, care figurează în anexa nr. 16, este utilizat pentru definirea limbii (LNG) câmpului liber corespunzător."27. Se introduc anexele nr. 25-27 la normele metodologice, al căror cuprins este prevăzut în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul IIPrezentul ordin intră în vigoare la data de 1 septembrie 2005.Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,Gelu Ştefan DiaconuBucureşti, 24 august 2005.Nr. 6.640.
 + 
Anexa 1(Anexa nr. 25 la normele metodologice)PROCEDURA ALTERNATIVĂ1. Prevederi generale1.1 Această anexă stabileşte modalităţile speciale de aplicare a procedurii alternative, care permit:a) agenţilor economici să întocmească o declaraţie de tranzit, într-un cadru legal şi utilizând formulare corespunzătoare, atunci când sistemul informatic al autorităţii vamale nu funcţionează;b) expeditorilor agreaţi, atunci când aplicaţia acestora nu funcţionează, sau principalilor obligaţi, atunci când nu funcţionează reţeaua de comunicaţie între aceştia şi autoritatea vamală, să întocmească o declaraţie de tranzit într-un cadru legal, în conformitate cu dispoziţiile prezentei anexe.1.2 Prevederile comune, aplicabile ambelor proceduri de lucru (procedura în NCTS şi procedura alternativă), sunt prevăzute în normele metodologice.2. Dispoziţii aplicabile în cazul inoperabilităţii sistemului informatic al autorităţii vamalePentru situaţia în care sistemul informatic al autorităţii vamale este inoperabil, se aplică următoarele dispoziţii cu privire la documentul utilizat ca declaraţie de tranzit în procedura alternativă:a) declaraţia de tranzit va fi declaraţia vamală în detaliu, exemplarele nr. 1, 4 şi 5, conform prevederilor cuprinse la pct. 50 şi, după caz, 52 sau 53 din normele metodologice. Declaraţia vamală în detaliu va fi completată conform dispoziţiilor pct. 54 din normele metodologice, cu respectarea regulilor şi codurilor cuprinse în anexele nr. 15 şi 16 la normele metodologice;b) declaraţia va fi înregistrată de biroul de plecare. Numărul de înregistrare atribuit va fi diferit de cel utilizat în NCTS şi se va înscrie în rubrica C;c) dacă se utilizează formularul documentului de însoţire a tranzitului, ca document cu valoare de declaraţie de tranzit, pe acesta nu vor fi imprimate un cod de bare şi nici menţiunea "MRN";d) în cazul procedurii simplificate, expeditorul agreat va îndeplini toate condiţiile şi obligaţiile privind datele care se înscriu în diferitele rubrici ale declaraţiei, precum şi cele referitoare la utilizarea exemplarelor preautentificate;e) procedura alternativă va fi indicată prin aplicarea unei ştampile al cărei model figurează în anexa nr. 26 la normele metodologice. Ştampila va fi aplicată în rubrica A a declaraţiei vamale în detaliu sau în locul codului de bare şi MRN-ului din documentul de însoţire a tranzitului;f) documentul cu valoare de declaraţie de tranzit va fi ştampilat, în rubrica D, de biroul de plecare;g) atunci când se ia decizia de utilizare a procedurii alternative este important ca biroul de plecare să se asigure că fiecare declaraţie care a fost introdusă în sistemul informatic, dar nu a fost procesată datorită inoperabilităţii sistemului, va fi anulată. Principalul obligat trebuie să informeze biroul de plecare în legătură cu fiecare declaraţie de tranzit depusă în sistemul informatic şi pentru care, în continuare, s-a utilizat procedura alternativă;h) autoritatea vamală va urmări utilizarea procedurii alternative, pentru a evita folosirea acesteia în mod abuziv.3. Inoperabilitatea sistemului informatic al expeditorului agreat şi a reţelei de comunicaţii a principalului obligat3.1 Atunci când nu este disponibil sistemul informatic al expeditorului agreat se utilizează documentul administrativ unic, preautentificat de biroul vamal.3.2 Atunci când nu este disponibilă reţeaua de comunicaţii între principalul obligat şi autoritatea vamală se utilizează documentul administrativ unic.3.3 Declaraţia de tranzit va fi completată şi prezentată pe cele trei exemplare corespunzătoare regimului de tranzit ale documentului administrativ unic.3.4 Se vor aplica următoarele prevederi:a) expeditorul agreat solicită biroului de plecare preautentificarea mai multor declaraţii, într-o cantitate care să asigure derularea corespunzătoare a activităţii pentru maximum două zile.b) atunci când expeditorul agreat trebuie să utilizeze procedura alternativă va anunţa biroul de plecare prin fax sau printr-o altă modalitate agreată de acesta, informându-l în legătură cu momentul începerii acestei proceduri. Biroul de plecare va confirma imediat primirea acestei informări şi, după caz, va aproba sau nu trecerea la procedura alternativă. În cazul unei avizări favorabile, se aplică prevederile înscrise la pct. 140 din normele metodologice.Atunci când sistemul informatic va funcţiona din nou, expeditorul agreat va informa biroul de plecare şi va transmite detaliile asupra declaraţiilor preautentificate utilizate;c) autoritatea vamală va monitoriza utilizarea procedurii alternative şi atunci când constată că această procedură a fost folosită greşit sau abuziv, va suspenda temporar sau, după caz, va anula autorizaţia de utilizare a procedurii simplificate;d) utilizarea procedurii alternative va fi indicată prin aplicarea ştampilei de procedură alternativă, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 26 la normele metodologice.Ştampila va fi aplicată în rubrica A, pe toate exemplarele declaraţiei de tranzit;e) o copie a aprobării date de biroul de plecare pentru utilizarea procedurii alternative va fi anexată la fiecare declaraţie de tranzit întocmită în cadrul acestei proceduri;f) atunci când se utilizează procedura alternativă, expeditorul agreat trebuie să informeze biroul de plecare în legătură cu toate declaraţiile introduse în sistem şi care nu au fost finalizate în NCTS, astfel încât acestea să fie anulate.Atunci când se constată că un expeditor agreat utilizează procedura alternativă pentru mai mult de 5% din operaţiunile de tranzit comun efectuate la nivelul unui an, biroul de plecare va face o reevaluare a tuturor condiţiilor care au stat la baza autorizării, pentru a stabili dacă acestea mai sunt întrunite, inclusiv cele legate de accesul la aplicaţia NCTS.4. Dispoziţii finale4.1 Atunci când se utilizează procedura alternativă, formalităţile care se efectuează la biroul de plecare şi de destinaţie sunt cele prevăzute la cap. III, secţiunile 1-3 din normele metodologice, utilizate pentru toate operaţiunile de tranzit comun până la data intrării în vigoare a dispoziţiilor referitoare la NCTS.4.2 Decizia de aplicare a procedurii alternative, bazată pe utilizarea declaraţiei vamale în detaliu sau a documentului tipărit sub forma documentului de însoţire a tranzitului, va fi considerată măsură excepţională. Agentul economic conectat la NCTS sau, după caz, biroul vamal trebuie să încerce rezolvarea problemelor (aplicaţie, conectare, reţea de comunicaţii), înainte de a propune sau, după caz, de a aproba trecerea la procedura alternativă.Operaţiunile de tranzit comun în NCTS şi operaţiunile în procedura alternativă vor fi considerate ca proceduri diferite. Aceasta înseamnă că toate operaţiunile emise şi eliberate în NCTS vor fi finalizate în NCTS şi toate operaţiunile emise prin utilizarea procedurii alternative vor fi încheiate cu respectarea prevederilor referitoare la utilizarea declaraţiei vamale în detaliu.4.3. Până la confecţionarea ştampilei pentru procedura alternativă, toate menţiunile cuprinse în aceasta vor fi înscrise manual de biroul de plecare sau, după caz, de expeditorul agreat, utilizându-se cerneală de culoare roşie.
 + 
Anexa 2(Anexa nr. 26 la normele metodologice)ŞTAMPILA PENTRU PROCEDURA ALTERNATIVĂ

                        
PROCEDURA ALTERNATIVĂ NCTS

DATE INDISPONIBILE ÎN SISTEM

declanşată la …………..
(data/ora)

                       (dimensiuni 26×59 mm, cerneală roşie)

 + 
Anexa 3(Anexa nr. 27 la normele metodologice)FORMULAR DE ÎNREGISTRARE ÎN NCTS

Numărul de identificare a agentului economic (*)
– TIN –
Codul unic de înregistrare (**)
Numele
Forma societăţii [] S.A.
[] S.R.L.
[] Altele
Adresa
Codul poştal (ZIP)
Oraşul/localitatea
Sectorul/judeţul
Ţara România
Telefon
Fax
E-mail
Numele reprezentantului legal
Tipul societăţii [] Principal obligat
[] Expeditor agreat
[] Destinatar agreat
[] Altele
Data introducerii în NCTS (*)
Data ieşirii din NCTS (*)
Societatea comercială Autoritatea Naţională a Vămilor
(semnătura) (ştampila) (semnătura) (ştampila)

–––Notă *) Se completează de către Autoritatea Naţională a Vămilor.Notă **) Se preia din certificatul de înmatriculare.Toate celelalte câmpuri se completează obligatoriu de agentul economic.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x