În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul finanțelor emite următorul ordin: +
Articolul IMetodologia de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale în vederea asigurării activității de audit public intern în sistem de cooperare, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 2.582/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 16 iulie 2024, se modifică și se completează după cum urmează: 1.Punctul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:9.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării: a)statutul structurii asociative, inclusiv modificările și completările ulterioare; … b)certificatul de membru, în cazul în care din statut nu rezultă membrii structurii asociative. … … … 2.Punctul 11 se modifică și va avea următorul cuprins:11.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării: a)certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, eliberat de judecătoria în a cărei circumscripție își are sediul structura asociativă, potrivit prevederilor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociațiilor și fundațiilor, Registrului federațiilor și Registrului național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiției, nr. 954/B/C/2000, cu modificările și completările ulterioare; … b)certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, eliberat cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare, doar în cazul în care structura asociativă a fost înființată cu mai mult de 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare; … c)statutul structurii asociative, inclusiv modificările și completările ulterioare, prin care se face dovada deținerii statutului de utilitate publică, dacă aceasta a fost obținută prin efectul legii; … d)hotărârea Guvernului prin care s-a atribuit statutul de utilitate publică, dacă acesta a fost obținut în acest fel. … … … 3.După punctul 11 se introduce un nou punct, pct. 11^1, cu următorul cuprins:11^1.Din certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, prevăzut la pct. 11 lit. b), trebuie să rezulte situația juridică a structurii asociative, inclusiv date cu privire la dizolvare, lichidare sau radiere, dacă este cazul. … … 4.La punctul 21, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:21.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării următoarele documente: … … 5.La punctul 21, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)actele adiționale la acesta, privind aderarea de noi membri, dacă este cazul; … … 6.Punctul 23 se modifică și va avea următorul cuprins:23.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării următoarele documente: a)organigrama, aprobată de adunarea generală sau consiliul director, după caz, de unde rezultă înființarea unui singur compartiment de audit intern; … b)statul de funcții, aprobat de adunarea generală sau consiliul director, după caz, de unde rezultă înființarea unui singur compartiment de audit public intern. … … … 7.Punctul 28 se modifică și va avea următorul cuprins:28.Documentația de atestare, inclusiv documentele suplimentare solicitate ulterior, se depune în format electronic la registratura generală a Ministerului Finanțelor, în atenția UCAAPI, cu mențiunea pe fiecare document «conform cu originalul» și semnătură electronică, ținând seama de prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare. … … 8.La punctul 29, după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:c^1)certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial; … … 9.La punctul 29, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d)certificatul de membru, după caz; … … 10.Punctul 39 se modifică și va avea următorul cuprins:39.Solicitarea de documente suplimentare se face în situația în care documentația depusă este incompletă sau documentele depuse sunt necorespunzătoare, respectiv nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru obținerea certificatului de atestare. Documentele suplimentare sunt solicitate de UCAAPI pe bază de adresă întocmită conform procedurilor interne ale acesteia. … … 11.Punctul 40 se modifică și va avea următorul cuprins:40.Documentele suplimentare solicitate se depun în termen de 15 zile lucrătoare de la data transmiterii adresei UCAAPI. Dacă în termenul stabilit documentele solicitate nu sunt depuse, cererea este respinsă. … … 12.Punctul 44 se modifică și va avea următorul cuprins:44.În cazul respingerii cererii, se întocmește și se comunică structurii asociative o scrisoare privind respingerea cererii, semnată de ministrul finanțelor sau de împuternicitul acestuia. … … 13.Punctul 48 se modifică și va avea următorul cuprins:48.Verificarea deținerii calității de persoană juridică se face astfel: a)în cazul structurilor asociative înființate cu 30 de zile sau mai puțin înainte de data depunerii cererii, verificarea se face pe baza certificatului de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, obținut în condițiile art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociațiilor și fundațiilor, Registrului federațiilor și Registrului național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiției, nr. 954/B/C/2000, cu modificările și completările ulterioare; … b)în cazul structurilor asociative înființate cu mai mult de 30 de zile înainte de data depunerii cererii, verificarea se face pe baza certificatului de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial și a certificatului de grefă sau extrasului din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz. … … … 14.Punctul 51 se modifică și va avea următorul cuprins:51.În cazul în care utilitatea publică a fost obținută ca urmare a efectului legii se verifică dacă: a)în statut se prevede că forma de organizare a structurii asociative este una dintre cele prevăzute la pct. 2 lit. f)-h); … b)în statut se prevede că structura asociativă deține statutul de utilitate publică și este menționată baza legală care conferă această calitate; … c)baza legală este în vigoare. … … … 15.Punctul 52 se modifică și va avea următorul cuprins:52.Pe baza documentației de atestare depuse se verifică respectarea cumulativă a următoarelor cerințe: a)dacă certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial și certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz, sunt emise având ca titular structura asociativă solicitantă a certificatului de atestare; … b)dacă certificatul de înscriere corespunde cerințelor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociațiilor și fundațiilor, Registrului federațiilor și Registrului național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiției, nr. 954/B/C/2000, cu modificările și completările ulterioare; … c)dacă certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial sau certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz, este emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare la UCAAPI, cu respectarea prevederilor pct. 48; … d)dacă structura asociativă, conform certificatului de grefă sau extrasului din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, nu se află în procedură de dizolvare, lichidare sau radiere; … e)dacă cerințele menționate la pct. 50 sunt îndeplinite, în cazul structurilor asociative la care utilitatea publică este obținută prin hotărâre a Guvernului; … f)dacă cerințele menționate la pct. 51 sunt îndeplinite, în cazul structurilor asociative la care utilitatea publică este recunoscută prin efectul legii; … g)documentele sunt depuse în copie, certificate «conform cu originalul» și semnate electronic potrivit pct. 33. … … … 16.Punctul 62 se modifică și va avea următorul cuprins:62.Pentru asigurarea activității de audit public intern în sistem de cooperare, structura asociativă încheie un singur acord de cooperare cu toate entitățile publice locale partenere. Acordul trebuie să conțină numărul și data înregistrării la structura asociativă, precum și denumirea acesteia. … … 17.După punctul 62 se introduce un nou punct, pct. 62^1, cu următorul cuprins:62^1.În cazul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, unitățile administrativ-teritoriale semnatare ale acordului de cooperare trebuie să fie membre ale structurii asociative, în conformitate cu prevederile art. 89 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare. … … 18.Punctul 63 se modifică și va avea următorul cuprins:63.Actele adiționale privind aderarea de noi membri la acordul de cooperare, încheiate până la data depunerii documentației de atestare, sunt conexe acordului de cooperare și se depun la documentația de atestare. … … 19.Punctul 64 se modifică și va avea următorul cuprins:64.Pe baza documentației de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerințe: a)entitățile publice locale, pentru care există hotărâri ale autorităților deliberative de aderare la sistemul de cooperare, sunt semnatare ale aceluiași acord de cooperare sau ale unui act adițional încheiat la acordul de cooperare; … b)acordul de cooperare are menționat în titlu denumirea structurii asociative organizatoare și este înregistrat la aceasta, cu precizarea datei de înregistrare; … c)acordul de cooperare este înregistrat la fiecare entitate publică locală semnatară, cu precizarea datei înregistrării; … d)în actele adiționale se menționează numărul și data acordului de cooperare în baza căruia au fost întocmite și acestea sunt numerotate distinct, cronologic, precum și înregistrate, cu precizarea datei de înregistrare; … e)cerințele pct. 62^1 sunt îndeplinite; … f)documentele sunt depuse în copie, certificate «conform cu originalul» și semnate electronic potrivit pct. 33. … … … 20.La punctul 66, literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)din organigrama structurii asociative, aprobată de adunarea generală sau consiliul director, după caz, rezultă înființarea unui singur compartiment de audit intern; … b)din statul de funcții, aprobat de adunarea generală sau consiliul director, după caz, rezultă înființarea unui singur compartiment de audit intern; … … 21.Punctul 69 se modifică și va avea următorul cuprins:69.Pe baza statului de funcții se verifică dacă compartimentul de audit public intern este dimensionat ca număr de posturi de auditori interni, în condițiile pct. 68. … … 22.După punctul 72 se introduce un nou punct, pct. 72^1, cu următorul cuprins:72^1.Certificatul de atestare se întocmește într-un singur exemplar care se transmite structurii asociative, iar o fotocopie se păstrează la documentația de atestare. … … 23.Anexa nr. 1 se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul II(1)Dispoziția prevăzută la pct. 64 lit. b)-d) din Metodologia de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale în vederea asigurării activității de audit public intern în sistem de cooperare, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 2.582/2024, cu modificările și completările aduse prin prezentul ordin, nu se aplică în cazul structurilor asociative care au încheiate acorduri de cooperare pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare anterior intrării în vigoare a prezentului ordin.(2)Dosarele depuse și nesoluționate la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin se restituie în vederea completării documentației potrivit cerințelor prevăzute de prezentul ordin. +
Articolul IIIUnitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de statBucurești, 24 octombrie 2024.Nr. 6.397. +
ANEXĂ*)*) Anexa este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 1 la metodologie)