În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare,în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, și cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei Europene din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere Avizul Consiliului Concurenței nr. 17.554 din 21.12.2023,ținând cont de Referatul de aprobare al Direcției generale Program operațional Competitivitate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene nr. 224.824 din 22.12.2023,în temeiul art. 14 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea și funcționarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu modificările și completările ulterioare,ministrul investițiilor și proiectelor europene emite următorul ordin: +
Articolul ISchema de ajutoare de stat și de minimis sub formă de investiții de capital de risc pentru întreprinderi mici și mijlocii în cadrul Programului operațional Competitivitate, aprobată prin Ordinul ministrului delegat pentru fonduri europene nr. 194/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 12 februarie 2018, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 3, punctul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:12.întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului de exceptare în bloc, înseamnă o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare: a)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată [alta decât o IMM care există de cel puțin 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul de exceptare în bloc și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, «societate cu răspundere limitată» se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, cu modificările ulterioare, iar «capital social» include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; … b)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății [alta decât o IMM care există de cel puțin trei ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul de exceptare în bloc și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, «o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății» se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE, cu modificările ulterioare; … c)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; … d)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare; … e)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:(i)raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și … (ii)capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0. … … … … 2.La articolul 7 punctul 2, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)întreprinderile eligibile sunt întreprinderile care îndeplinesc condițiile prevăzute la cap. VI; … … 3.La articolul 7 punctul 2, literele b), c), d) și e) se abrogă. … 4.După articolul 8 se introduce un nou articol, art. 8^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 8^1Întreprinderile eligibile sunt întreprinderi care sunt IMM-uri necotate și care, la momentul investiției inițiale de finanțare de risc, îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:a)nu au funcționat pe nicio piață; … b)au funcționat pe orice piață pentru oricare dintre următoarele perioade:(i)mai puțin de 10 ani de la înregistrarea lor; sau … (ii)mai puțin de 7 ani de la prima lor vânzare comercială. … În cazul în care una dintre perioadele de eligibilitate menționate la pct. (i) și (ii) a fost aplicată unei anumite întreprinderi, numai perioada respectivă poate fi aplicată, de asemenea, oricărui ajutor ulterior pentru finanțare de risc acordat aceleiași întreprinderi. În cazul întreprinderilor care au preluat o altă întreprindere sau care s-au format printr-o fuziune, perioada de eligibilitate aplicată include, de asemenea, operațiunile întreprinderii preluate sau, respectiv, ale întreprinderilor rezultate în urma fuziunii, cu excepția întreprinderilor preluate sau rezultate în urma fuziunii a căror cifră de afaceri reprezintă mai puțin de 10% din cifra de afaceri a întreprinderii care preia controlul în exercițiul financiar anterior preluării sau, în cazul întreprinderilor constituite printr-o fuziune, mai puțin de 10% din cifra de afaceri combinată pe care întreprinderile care fuzionează au realizat-o în exercițiul financiar anterior fuziunii. În ceea ce privește perioada de eligibilitate menționată la pct. (i), dacă se aplică, în cazul întreprinderilor care nu fac obiectul unei obligații de înregistrare, se consideră că perioada de eligibilitate începe fie din momentul în care întreprinderea respectivă își începe activitatea economică, fie din momentul în care întreprinderea devine plătitoare de impozite pentru activitatea sa economică, oricare dintre acestea survine mai întâi; … c)necesită o investiție inițială care, pe baza unui plan de afaceri elaborat în vederea începerii unei noi activități economice, este mai mare de 50% din cifra de afaceri anuală medie a întreprinderii în ultimii 5 ani. Prin derogare de la prima teză, pragul respectiv este limitat la 30% în ceea ce privește următoarele investiții, care sunt considerate investiții inițiale într-o nouă activitate economică:(i)investiții care îmbunătățesc în mod semnificativ performanța de mediu a activității în conformitate cu art. 36 alin. (2); … (ii)alte investiții durabile din punctul de vedere al mediului, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088; … (iii)investiții care vizează sporirea capacității de extracție, separare, rafinare, prelucrare sau reciclare a unei materii prime critice enumerate în anexa IV la Regulamentul de exceptare în bloc. … … … 5.Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 9Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data expirării aplicabilității Regulamentului de minimis, respectiv 31 decembrie 2023, și a Regulamentului de exceptare în bloc, respectiv 31 decembrie 2026. … 6.La articolul 17, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional Competitivitate, FEI și intermediarii financiari, în calitate de furnizor, respectiv administrator al măsurii de ajutor de stat, respectiv de minimis, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a schemei în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia. … 7.Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 18Informațiile legate de contractele de finanțare cu beneficiarii, obligațiile de recuperare/rambursare, precum și recuperarea/rambursarea efectivă se încarcă în RegAS de către intermediarii financiari în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de investiții, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare/rambursare a ajutoarelor sau a recuperării/rambursării efective a respectivelor obligații. Plățile realizate în cadrul acestor măsuri se vor încărca în RegAS în termen de maximum 10 zile de la data efectuării lor. … 8.Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 20(1)Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional Competitivitate și FEI, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de stat, respectiv de minimis, are obligația încărcării în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) a informațiilor privind prezenta schemă, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Informațiile privind contractele, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanțare, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații. Plățile realizate în cadrul acestor măsuri se vor încărca în RegAS în termen de maximum 10 zile de la data efectuării lor. … 9.Articolul 25 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 25Furnizorul de ajutor va asigura publicarea pe site-ul www.fonduri-ue.ro, respectiv www.mfe.gov.ro a informațiilor conform art. 9 alin. (1) lit. c) coroborat cu art. 9 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, privind fiecare ajutor de stat individual acordat în cadrul schemei care depășește valoarea de 100.000 euro. … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian CâciuBucurești, 22 decembrie 2023.Nr. 6.216.