ORDIN nr. 590 din 18 august 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 639 din 5 septembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 30 13/03/2017
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 15 14/02/2008
ActulREFERIRE LAOUG 30 25/04/2007 ART. 7
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 30 13/03/2017

privind activitatea de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative



În temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008,ministrul internelor şi reformei administrative emite prezentul ordin. + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentul ordin reglementează procesul de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, stabilind cadrul organizatoric, atribuţiile şi direcţiile de acţiune specifice.
 + 
Articolul 2Standardizarea în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative asigură suportul documentar în vederea realizării şi menţinerii nivelului necesar de compatibilitate şi interschimbabilitate în domeniul operaţional, tehnic sau administrativ, precum şi pentru atingerea interoperabilităţii structurilor în acţiuni proprii ori în cooperare cu structurile militare, naţionale sau partenere.
 + 
Articolul 3(1) Standardizarea constituie o activitate specifică prin care se stabilesc, pentru problemele reale sau potenţiale proprii, prevederi destinate unei utilizări comune, repetate, urmărind obţinerea unui grad optim de ordine într-un context dat.(2) Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul prezentului ordin sunt prevăzute în anexă.
 + 
Articolul 4Standardizarea în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative constă în:a) elaborarea, difuzarea şi implementarea standardelor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;b) participarea la elaborarea standardelor militare, precum şi adoptarea, difuzarea şi implementarea acelor standarde care sunt de interes în activitatea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;c) participarea, la solicitarea Ministerului Apărării, la ratificarea (acceptarea) standardelor NATO care implică domenii de competenţă ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;d) participarea la elaborarea standardelor naţionale, în cadrul structurilor tehnice ale Asociaţiei de Standardizare din România, denumită în continuare Asociaţia;e) identificarea şi aplicarea standardelor civile de interes în activitatea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
 + 
Articolul 5Prin standard al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se înţelege un document care, prin consens, stabileşte pentru utilizări comune şi repetate în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, reguli, prescripţii ori caracteristici pentru activităţi sau rezultatele lor, în scopul obţinerii unui grad optim de ordine.
 + 
Articolul 6Prevederile standardelor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, cu sigla SMIRA, se dezvoltă şi se implementează prin regulamente, ordine, instrucţiuni, dispoziţii, norme şi alte documente care reglementează pregătirea şi desfăşurarea activităţilor în domeniul operaţional, tehnic şi administrativ.
 + 
Articolul 7În Ministerul Internelor şi Reformei Administrative se elaborează următoarele categorii de standarde:a) standarde operaţionale – standarde ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative care vizează direct activităţile desfăşurate în domeniile instruirii, planificării, conducerii şi desfăşurării misiunilor operative;b) standarde tehnice – standarde ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative care vizează caracteristicile tehnice ale produselor şi se aplică în proiectarea, producţia, testarea, mentenanţa, păstrarea sau achiziţia acestora;c) standarde administrative – standarde ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative care vizează activităţile din domeniul administrativ, resurse umane sau management. Această categorie include şi terminologia aplicabilă atât în domeniul operaţional, cât şi în cel tehnic.
 + 
Capitolul IIStructuri cu atribuţii în activitatea de standardizare + 
Articolul 8(1) Activitatea de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative se desfăşoară de către următoarele structuri, conform competenţelor stabilite, astfel:a) autoritatea de standardizare – organismul special constituit, abilitat să ia decizii şi să adopte reglementări în domeniul standardizării în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative;b) structuri de specialitate – structuri organice abilitate să iniţieze procesul de standardizare, care au ca principală funcţie asigurarea cadrului de desfăşurare şi coordonare a activităţii de standardizare;c) structuri responsabile – structuri organice care au atribuţii în realizarea sarcinilor de standardizare, pe un domeniu specific.(2) Autoritatea de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative este Comisia de Standardizare şi Interoperabilitate, denumită în continuare Comisie, cu următoarea componenţă:a) preşedinte – secretarul general al ministerului;b) vicepreşedinţi: – directorul general al Direcţiei generale management logistic şi administrativ;– directorul general al Direcţiei generale management operaţional;c) membri – preşedinţii comitetelor tehnice prevăzute la art. 14;d) secretar – şeful Serviciului dezvoltare tehnică şi standardizare din cadrul Direcţiei generale management logistic şi administrativ.(3) Atribuţiile şi alte aspecte specifice activităţii Comisiei sunt detaliate prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare elaborat de structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) şi aprobat de preşedintele Comisiei.
 + 
Articolul 9Structurile de specialitate în domeniul standardizării din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sunt următoarele:a) Serviciul dezvoltare tehnică şi standardizare din cadrul Direcţiei generale management logistic şi administrativ;b) Serviciul strategii şi standarde operaţionale din cadrul Direcţiei generale management operaţional.
 + 
Articolul 10(1) Structurile responsabile în domeniul standardizării sunt structurile organice care gestionează un domeniu de activitate specific.(2) Structurile responsabile realizează activităţi de standardizare pe baza corespondenţei dintre domeniul de activitate specific şi domeniul de referinţă al activităţii de standardizare încredinţate.
 + 
Articolul 11(1) În Ministerul Internelor şi Reformei Administrative structurile responsabile cu activitatea de standardizare sunt următoarele:a) Direcţia generală management logistic şi administrativ;b) Direcţia generală management operaţional;c) Direcţia generală management resurse umane;d) Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei;e) Direcţia generală medicală;f) Direcţia pentru servicii de interes general;g) Inspectoratul General al Poliţiei Române;h) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române;i) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră;j) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.(2) Lista structurilor responsabile, prevăzută la alin. (1), poate fi modificată la propunerea Comisiei.
 + 
Articolul 12În îndeplinirea activităţii de standardizare, o structură responsabilă poate solicita colaborarea altor structuri, denumite în continuare structuri colaboratoare, în următoarele cazuri:a) activitatea structurii colaboratoare este influenţată de sarcina de standardizare avută spre îndeplinire;b) pentru date specifice din activitatea acestora sau expertize în subdomeniile care excedează domeniului de activitate specific structurilor responsabile.
 + 
Articolul 13Structurile colaboratoare pot fi oricare dintre structurile precizate la art. 11 alin (1), precum şi oricare altă structură din organigrama Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
 + 
Articolul 14(1) În cadrul structurilor responsabile, pentru realizarea activităţilor de standardizare se organizează comitete tehnice de standardizare, denumite în continuare comitete, formate din preşedinte, secretar şi membri.(2) Şeful structurii responsabile numeşte prin dispoziţie zilnică/ordin de zi preşedintele comitetului, în persoana unui locţiitor sau specialist cu funcţie de conducere, şi secretarul comitetului. Preşedintele este şi reprezentantul structurii în Comisie.(3) Membrii comitetului pot fi atât din cadrul structurii proprii, cât şi din cadrul structurilor colaboratoare şi sunt propuşi de către preşedinte, în funcţie de specificul temei de standardizare.
 + 
Articolul 15(1) Conducătorii/şefii tuturor direcţiilor centrale şi inspectoratelor generale/similar numesc prin dispoziţie zilnică/ordin de zi responsabili cu activitatea de standardizare.(2) Principalele atribuţii ale responsabilului cu activitatea de standardizare sunt următoarele:a) asigură secretariatul comitetului;b) gestionează fondul documentar al standardelor;c) asigură difuzarea standardelor la structurile subordonate şi urmăreşte aducerea la cunoştinţa personalului implicaţiile acestora.
 + 
Capitolul IIIConducerea şi planificarea activităţii de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative + 
Articolul 16Activităţile asociate procesului de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative sunt:a) direcţionate de către Comisie – pentru toate activităţile desfăşurate la nivelul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;b) coordonate de structurile de specialitate prevăzute la art. 9 lit. a), pentru domeniul tehnic şi administrativ, şi la art. 9 lit. b), pentru domeniul operaţional;c) organizate şi executate de comitetele structurilor responsabile pentru toate activităţile în domeniu care se desfăşoară la nivelul structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
 + 
Articolul 17Comisia stabileşte politicile, direcţiile şi orientările procesului de standardizare şi analizează activităţile desfăşurate în acest domeniu.
 + 
Articolul 18Structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) răspunde de:a) coordonarea metodologică şi actualizarea cadrului normativ intern privind activitatea de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative;b) elaborarea strategiei în domeniul standardizării în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, a direcţiilor de acţiune şi a planului de măsuri pentru implementarea strategiei;c) coordonarea directă a procesului de standardizare pentru domeniile tehnic şi administrativ;d) întocmirea programelor anuale de standardizare;e) înaintarea, spre aprobare, preşedintelui Comisiei a proiectelor de standarde proprii, elaborate sau revizuite în cadrul comitetelor, şi a propunerilor privind adoptarea standardelor militare, de interes în activitatea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;f) alcătuirea, actualizarea şi administrarea bazei de date conţinând standardele şi alte documente de standardizare în domeniul tehnic şi administrativ;g) solicitarea fondurilor pentru achiziţionarea colecţiilor de standarde naţionale şi internaţionale necesare desfăşurării activităţilor cu caracter tehnico-material;h) asigurarea standardelor necesare desfăşurării activităţilor de cercetare, achiziţii, asigurarea calităţii;i) monitorizarea stadiului de implementare a standardelor tehnice şi administrative;j) organizarea şedinţelor Comisiei şi asigurarea secretariatului;k) colaborarea permanentă cu autorităţile militare şi naţionale de standardizare.
 + 
Articolul 19Structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. b) răspunde de:a) elaborarea strategiei în domeniul standardizării pe componenta operaţională;b) elaborarea programelor anuale de standardizare;c) coordonarea directă a procesului de standardizare în domeniul operaţional;d) asigurarea standardelor necesare desfăşurării misiunilor operaţionale;e) monitorizarea stadiului de implementare a standardelor operaţionale;f) alcătuirea, actualizarea şi administrarea fondului documentar conţinând standardele proprii, militare sau NATO şi alte documente de standardizare în domeniul operaţional;g) reprezentarea intereselor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative în cadrul colaborării cu organismele militare în domeniul standardizării operaţionale.
 + 
Articolul 20Comitetele prevăzute la art. 14 alin. (1) organizează şi monitorizează desfăşurarea procesului de standardizare la nivelul structurii proprii şi au următoarele responsabilităţi principale:a) propun şefului structurii măsuri concrete de organizare a activităţilor asociate procesului de standardizare în cadrul domeniului de responsabilitate;b) analizează şi stabilesc competenţele specifice pentru îndeplinirea sarcinilor de standardizare;c) formulează propuneri privind adoptarea şi implementarea standardelor în domeniul de responsabilitate;d) identifică nevoile/cerinţele de standardizare în domeniul de responsabilitate şi fac propuneri structurilor de specialitate prevăzute la art. 9 lit. a) şi b), pentru introducerea acestora în programele anuale de standardizare.
 + 
Articolul 21Comitetele îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, elaborat de structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) şi aprobat de preşedintele Comisiei.
 + 
Capitolul IVDesfăşurarea activităţii de standardizare + 
Secţiunea 1Direcţiile principale ale activităţii de standardizare + 
Articolul 22Activitatea de standardizare se desfăşoară pe următoarele direcţii principale:a) elaborarea standardelor proprii;b) colaborarea cu organismele militare de standardizare;c) colaborarea cu organismul naţional de standardizare – Asociaţia.
 + 
Articolul 23(1) Elaborarea programelor de standardizare anuale ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se face pe baza propunerilor de teme transmise de comitete.(2) Propunerile privind elaborarea sau revizuirea standardelor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se pot face de către oricare structură din minister la comitetele de resort, care analizează necesitatea, oportunitatea şi utilitatea acestora.
 + 
Articolul 24Proiectul programului de standardizare al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative este întocmit de structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) şi este supus spre analiză şi aprobare Comisiei.
 + 
Articolul 25Secretarul Comisiei transmite comitetelor extrase din programul de standardizare aprobat, pe domenii de specialitate, documente care constituie programele de standardizare proprii ale comitetelor.
 + 
Articolul 26Modul de elaborare/revizuire şi aprobare a standardelor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, precum şi circulaţia documentelor se realizează conform standardelor metodologice interne.
 + 
Secţiunea a 2-aColaborarea cu organismele militare de standardizare + 
Articolul 27Colaborarea cu organismele militare de standardizare se realizează pe baza Protocolului de colaborare pe linia activităţii de standardizare dintre Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi Ministerul Apărării.
 + 
Articolul 28(1) Standardele militare care prezintă interes pentru Ministerul Internelor şi Reformei Administrative sunt identificate de structurile de specialitate prevăzute la art. 9 lit. a), pentru domeniul tehnico-administrativ, şi la art. 9 lit. b) pentru domeniul operaţional.(2) În urma consultării cu comitetele de resort, standardele militare sunt supuse spre aprobare Comisiei în vederea aplicării lor în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.
 + 
Articolul 29Adoptarea standardelor militare se face conform prevederilor standardelor metodologice interne.
 + 
Articolul 30(1) Acceptarea şi implementarea de către România a acordurilor de standardizare NATO, denumite în continuare STANAG, se realizează de Ministerul Apărării, potrivit reglementărilor în vigoare.(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative participă la acceptarea şi implementarea STANAG corelate cu domeniul de activitate specific.
 + 
Articolul 31(1) În conformitate cu procedurile stabilite de Ministerul Apărării, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative asigură analiza STANAG de către experţi proprii, potrivit competenţelor specifice şi participării acestora la şedinţele grupului de lucru pentru acceptarea respectivului STANAG.(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative asigură formularea punctului de vedere privind implementarea respectivului STANAG.(3) Punctul de vedere se transmite Ministerului Apărării sub semnătura preşedintelui Comisiei şi exprimă modalităţile şi termenele la care prevederile STANAG vor fi puse în practică în cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.(4) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, prin structurile de specialitate, întreprinde toate demersurile pentru implementarea STANAG în conformitate cu modalităţile şi termenele stabilite.
 + 
Secţiunea a 3-aColaborarea cu organismul naţional de standardizare – Asociaţia + 
Articolul 32Ministerul Internelor şi Reformei Administrative colaborează cu Asociaţia şi sprijină activitatea de standardizare naţională în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
 + 
Articolul 33Ministerul Internelor şi Reformei Administrative este reprezentat în comitetele tehnice naţionale, coordonate de Asociaţie, în domeniile de autoritate/interes proprii.
 + 
Articolul 34(1) În urma consultării cu structurile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) face propuneri privind includerea în comitetele naţionale coordonate de Asociaţie a specialiştilor ministerului, care participă la elaborarea standardelor naţionale de interes pentru minister.(2) În domeniile de autoritate ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, reprezentanţii acestuia pot participa, la solicitarea Asociaţiei, şi la lucrările organismelor europene sau internaţionale de standardizare.
 + 
Articolul 35Ministerul Internelor şi Reformei Administrative participă la adoptarea standardelor europene armonizate cuprinse în directivele europene, pe domeniile proprii de responsabilitate, şi susţine financiar această activitate în conformitate cu reglementările legislaţiei naţionale.
 + 
Articolul 36Structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) identifică standardele de interes în activitatea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, cuprinse în Catalogul standardelor române emis de Asociaţie, şi consultă structurile responsabile/colaboratoare cu privire la necesitatea aplicării acestora în activitatea proprie.
 + 
Articolul 37(1) Direcţia generală management logistic şi administrativ solicită fondurile necesare la Direcţia generală financiară, în vederea achiziţionării de standarde.(2) Procedurile de achiziţie a standardelor se organizează de Grupul achiziţii publice din subordinea Direcţiei generale management logistic şi administrativ.(3) Finanţarea activităţii se face în limita fondurilor bugetare aprobate prin legea bugetelor anuale, de către Direcţia generală financiară.
 + 
Capitolul VDifuzarea şi implementarea standardelor în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative + 
Articolul 38(1) Standardele proprii şi militare aprobate pentru aplicare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative sunt difuzate direcţiilor centrale/inspectoratelor generale/similar de către structurile de specialitate prevăzute la art. 9 lit. a), pentru cele din domeniul tehnic şi administrativ, şi la art. 9 lit. b), pentru cele din domeniul operaţional.(2) Standardele naţionale achiziţionate sunt difuzate direcţiilor centrale/inspectoratelor generale/similare de structurile de specialitate prevăzute la art. 9 lit. a).
 + 
Articolul 39Implementarea standardelor proprii şi militare adoptate se realizează după data intrării în vigoare a acestora, iar a celor naţionale, după stabilirea oportunităţii implementării acestora de către Comisie.
 + 
Articolul 40(1) Implementarea standardelor este un proces complex care implică activităţi desfăşurate în domenii conexe standardizării, pe perioade relativ lungi de timp, şi este condiţionat de existenţa şi disponibilitatea resurselor.(2) În funcţie de conţinutul standardelor, procesul de implementare este corelat atât cu activităţile de elaborare a actelor normative specifice, ordine interne, instrucţiuni, dispoziţii şi altele asemenea, care încorporează prevederile standardelor, cât şi cu activităţile de realizare/modernizare/achiziţie a suportului logistic aferent, astfel încât acestea să corespundă prevederilor standardelor.
 + 
Articolul 41Implementarea se declanşează ca urmare a elaborării sau acceptării de standarde şi se desfăşoară în 3 etape, respectiv:a) etapa I – iniţierea implementării;b) etapa a II-a – elaborarea documentului de implementare;c) etapa a III-a – confirmarea implementării.
 + 
Articolul 42Iniţierea implementării se face de structurile responsabile şi colaboratoare care analizează din punct de vedere procedural, financiar, material, implicaţiile pe care le poate avea implementarea unui standard în domeniul lor specific de activitate.
 + 
Articolul 43Elaborarea documentului de implementare se realizează de structura responsabilă sau de o altă structură direct interesată, după:a) primirea standardului aprobat în cazul standardelor proprii sau adoptat în cazul standardelor militare, cu respectarea datei de intrare în vigoare a acestuia;b) stabilirea oportunităţii de implementare, în cazul standardelor naţionale.
 + 
Articolul 44(1) Documentul de implementare poate să fie un act normativ intern nou (ordin al ministrului, dispoziţie, ghid, instrucţiune şi altele asemenea) sau un act normativ existent care se modifică şi se completează pentru a încorpora prevederile unui standard.(2) Pentru implementarea standardelor, documentul de implementare se elaborează în conformitate cu reglementările în vigoare privind elaborarea actelor normative interne.
 + 
Articolul 45Comitetul, organizat la nivelul structurii responsabile, este obligat să cunoască în permanenţă stadiul în care se află elaborarea documentului de implementare.
 + 
Articolul 46În cadrul procedurilor de achiziţii şi în elaborarea specificaţiilor tehnice este recomandată trimiterea la prevederile standardelor tehnice în vigoare, cu consultarea prealabilă a structurii de specialitate.
 + 
Articolul 47(1) Confirmarea implementării presupune verificarea de către structura responsabilă şi înaintarea către structura de specialitate a documentului de confirmare, care certifică faptul că actul normativ intern care încorporează prevederile standardului a fost elaborat/modificat şi completat.(2) La data de confirmare, toate structurile cărora li se adresează aplică prevederile respectivului act normativ.
 + 
Capitolul VIDispoziţii finale + 
Articolul 48(1) Deciziile în cadrul lucrărilor Comisiei şi comitetelor se iau pe bază de consens.(2) În situaţia în care nu se poate realiza consensul în cadrul lucrărilor comitetelor, Comisia mediază rezolvarea divergenţei în prezenţa părţilor şi a preşedintelui comitetului.(3) În cazul în care nu se poate realiza consensul în cadrul lucrărilor Comisiei, preşedintele ia hotărârea definitivă.
 + 
Articolul 49Toate structurile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative care elaborează acte normative cu trimiteri la standarde în conţinutul acestora au obligaţia de a transmite proiectele, spre consultare, la Direcţia generală management logistic şi administrativ.
 + 
Articolul 50Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 51Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.Ministrul internelorşi reformei administrative,Cristian DavidBucureşti, 18 august 2008.Nr. 590.
 + 
Anexa GLOSAR DE TERMENIAcord de standardizare NATO (STANAG) – acordul dintre anumite sau toate naţiunile membre NATO privind adoptarea de echipamente, muniţii, consumabile şi provizii, precum şi proceduri operaţionale, logistice şi administrative militare identice sau similare.Adoptarea unui standard – acceptarea oficială, în totalitate sau parţială, a unui standard pe baza unui standard corespondent, în vederea implementării la nivelul structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, orice abatere faţă de acesta fiind semnalată.Compatibilitate – nivelul minim de standardizare caracterizat prin capacitatea produselor, proceselor sau serviciilor de a fi utilizate împreună, în situaţii specifice, pentru a îndeplini condiţiile respective fără o interacţiune inacceptabilă.Consens – acord general caracterizat prin absenţa unei opoziţii susţinute din partea unui grup important al celor interesaţi. Consensul nu implică neapărat unanimitatea.Implementare – ansamblul măsurilor de transpunere în practică, la nivelul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau numai al unor structuri direct vizate, a prevederilor standardelor sau integrarea, după caz, a acestor prevederi în regulamente, ordine, instrucţiuni şi dispoziţii care reglementează activitatea în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.Interoperabilitate – capacitatea structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi, după caz, a structurilor europene de a desfăşura acţiuni împreună, în mod eficient, în vederea îndeplinirii misiunilor asumate.Interschimbabilitate – proprietatea unui produs, proces sau serviciu de a fi utilizat în locul altuia, pentru a satisface aceleaşi condiţii.Organism de standardizare naţional/internaţional (european)- organismul cu activitate de standardizare la nivel naţional/internaţional (european), recunoscut de o autoritate de stat, care are ca principală funcţie elaborarea, aprobarea sau adoptarea, după caz, de standarde naţionale/internaţionale (europene) care sunt puse la dispoziţia publicului.Ratificare (acceptare) – declaraţia prin care o naţiune acceptă, cu sau fără rezerve, conţinutul unui standard.Răspuns naţional (de acceptare a unui STANAG) – declaraţia prin care o naţiune acceptă oficial, cu sau fără rezerve, conţinutul acelui STANAG. Acesta poate fi de forma:– acceptare fără rezerve – exprimă acordul total cu prevederile STANAG şi asumarea responsabilităţii de implementare într-o anumită perioadă de timp;– acceptare cu rezerve – exprimă acordul general cu prevederile STANAG, dar există rezerve privind o anumită parte a acestuia sau există impedimente în implementarea completă a prevederilor acestuia. Aceste rezerve trebuie definite şi justificate corespunzător;– acceptare fără implementare – exprimă acordul cu conţinutul STANAG, dar nu se pot oferi informaţii privind data implementării acestuia. Totuşi, această poziţie presupune că, la un anumit moment, se intenţionează implementarea respectivului STANAG, situaţie în care Alianţa va fi informată despre schimbarea poziţiei naţionale;– neacceptare – exprimă dezacordul faţă de prevederile unui STANAG. Această poziţie trebuie însoţită de informaţii suplimentare suficiente din care să rezulte dacă există obiecţii privind promulgarea acelui STANAG sau nu se intenţionează implementarea prevederilor acestuia;– neparticipare – exprimă situaţia în care nu există tangenţe cu subiectul abordat de respectivul STANAG, când nu există specialişti care să îl analizeze sau când, pur şi simplu, nu se doreşte participarea.Standard naţional – standardul elaborat şi aprobat sau adoptat, după caz, de organismul naţional de standardizare şi care este pus la dispoziţia publicului.Standard internaţional (european) – standardul elaborat şi aprobat sau adoptat, după caz, de un organism internaţional (european) de standardizare şi care este pus la dispoziţia publicului.Utilizarea standardelor civile – în domeniul standardizării se vor utiliza cu preponderenţă standarde civile corespunzătoare. Doar în cazul în care nu există niciun standard civil în materie se va elabora un standard propriu.____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x