ORDIN nr. 582 din 14 aprilie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 400 din 9 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 494 12/04/2006
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 21ABROGA PEORDIN 216 20/03/2000
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 412 26/06/2002
ActulREFERIRE LAHG 3 04/01/2001 ART. 4
ActulREFERIRE LAOG 42 28/08/1997 ART. 2
ActulREFERIRE LAOG 42 28/08/1997 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/04/1993 ART. 69
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/04/1993 ART. 70
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 69
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 70
ART. 3REFERIRE LALEGE 6 08/03/1993
ART. 3REFERIRE LADECRET 80 02/03/1979
ART. 3REFERIRE LAPROTOCOL 17/02/1978
ART. 3REFERIRE LADECRET 239 23/12/1974
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974 CAP. 4
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 02/11/1973
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 10/10/1972
ART. 3REFERIRE LAREGULAMENT 10/10/1972
ART. 3REFERIRE LADECRET 80 16/03/1971
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 05/04/1966
ART. 21ABROGA PEORDIN 216 20/03/2000
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 494 12/04/2006
ActulIN LEGATURA CUHG (R) 88 23/01/2003
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 653 08/05/2003
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 1041 07/07/2003

pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevăzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003



Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, şi ale Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 96/98/CE din 20 decembrie 1996 privind echipamentul maritim, amendata prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 98/85/CE din 11 noiembrie 1998, prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 2.001/53/CE din 10 iulie 2001 şi prin Directiva Comisiei Europene nr. 2.002/75/CE din 2 septembrie 2002,în temeiul prevederilor art. 2^2 alin. (3) şi art. 10^2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 412/2002, precum şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevăzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003, prevăzute în anexele nr. 1-5*) care fac parte integrantă din prezentul ordin.–––-Notă *) Anexele nr. 1-5 se publică ulterior.
 + 
Articolul 2Scopul normelor tehnice prevăzute la art. 1 este de a asigura:a) siguranţa pe mare şi prevenirea poluarii marine, prin aplicarea uniforma a reglementărilor internaţionale în domeniu, a echipamentelor şi produselor care sunt destinate a fi montate la bordul navelor maritime, cărora li se eliberează certificate de siguranţă, în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte;b) facilitarea condiţiilor de recunoaştere de către organismele competente şi de libera acceptare a echipamentelor şi produselor în baza unor principii uniforme de evaluare şi certificare a calităţii şi conformitatii cu dispoziţiile reglementărilor internaţionale aplicabile.
 + 
Articolul 3În înţelesul prezentului ordin, termenii utilizaţi se definesc după cum urmează:a) Autoritatea Navala Română (ANR) – organul tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei (MLPTL) căruia i-au fost delegate competentele pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin;b) proceduri de evaluare a conformitatii – procedurile prevăzute în anexa nr. 3;c) echipamente şi produse – echipamentele şi produsele cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 care se monteaza la bordul navelor conform prevederilor convenţiilor internaţionale la care România este parte sau care se monteaza din iniţiativa armatorului, pentru care este necesară aprobarea de tip a acestora în sensul prezentului ordin;d) echipamente de radiocomunicatii – echipamentele prevăzute în cap. IV al Convenţiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendata în 1988, referitor la "Sistemul mondial pentru caz de sinistru şi pentru siguranţa navigaţiei pe mare" (Sistemul GMDSS) şi radiotelefonul UIF (VHF) prevăzut la Regula 111/6.2.1 a Convenţiei SOLAS 1974;e) convenţiile internaţionale:1. Convenţia internationala asupra liniilor de încărcare, încheiată la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;2. Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, încheiată la Londra la 20 octombrie 1972, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;3. Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, modificată prin protocolul încheiat la Londra la data de 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;4. Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, împreună cu protocoalele şi amendamentele la acestea, intrate în vigoare pe plan internaţional;f) reglementări internaţionale – convenţiile internaţionale, rezoluţiile şi circularele aplicabile ale Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO), precum şi standardele internaţionale de încercări aplicabile, astfel cum sunt definite la lit. o);g) marca de conformitate – simbol care se aplică de producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de introducerea pe piaţa şi/sau de utilizare, pe un produs, pe ambalajul acestuia şi/sau pe documentele insotitoare şi care are semnificatia conformitatii produsului cu toate cerinţele aplicabile, prevăzut în anexa nr. 4;h) organism notificat – instituţia recunoscută şi desemnată oficial de autorităţile de stat pentru realizarea evaluării şi certificării conformitatii echipamentelor maritime conform reglementărilor aplicabile. În România, organismul tehnic de specialitate desemnat să efectueze procedura de evaluare a conformitatii pentru echipamentele şi produsele maritime destinate navelor care arboreaza pavilionul român este ANR;i) echipament sau produs montat la bord – echipament sau produs plasat sau instalat permanent la bordul unei nave maritime, în concordanta cu reglementările internaţionale aplicabile;j) certificate de siguranţă – certificatele eliberate de administraţiile statelor de pavilion sau de către organizaţii recunoscute, în numele acestora, în conformitate cu convenţiile internaţionale;k) nava – orice nava care intra sub incidenţa convenţiilor internaţionale care nu se aplică navelor militare;l) certificat de aprobare de tip – certificatul eliberat unui echipament sau produs după finalizarea procedurilor de evaluare a conformitatii. Noţiunea de "certificat de aprobare de tip" este similară cu noţiunea "certificat de tip – CE" utilizata în reglementările ţărilor membre ale Comunităţii Europene (CE);m) nava noua – nava a carei chila a fost pusă sau care se găseşte într-un stadiu similar de construcţie la data intrării în vigoare a prezentului ordin sau ulterior acestei date. În scopul aplicării acestei definiţii, prin stadiu similar de construcţie se va înţelege ca:1. stadiul construcţiei este identificabil ca fiind specific inceputului construcţiei; şi2. asamblarea respectivei nave este realizată la un nivel reprezentând cel puţin 50 t de material sau 1% din masa estimată a tuturor materialelor pentru corpul şi structurile sale, luându-se în considerare valoarea cea mai mica;n) nava existenta – o nava care nu este noua;o) standarde de încercări – standardele în vigoare, aplicabile pentru definirea metodelor de încercare şi a rezultatelor testelor în forma în care se face referire în anexa nr. 1, care sunt stabilite în concordanta cu cerinţele reglementărilor internaţionale de către:1. Organizaţia Maritima Internationala (IMO);2. Organizaţia Internationala de Standardizare (ISO);3. Comisia Internationala Electrotehnica (CEI);4. Comitetul European de Standardizare (CEN);5. Comitetul European de Standardizare Electrotehnica (CENELEC);6. Institutul European de Standardizare pentru Telecomunicaţii (ETSI);p) aprobare de tip – procedurile de evaluare a conformitatii echipamentului cu normele aplicabile, efectuate în concordanta cu standardele de încercări aplicabile, inclusiv verificările procedurilor de asigurare a calităţii produsului şi/sau producţiei şi eliberarea certificatelor de aprobare de tip.
 + 
Articolul 4(1) Normele tehnice prevăzute la art. 1 se aplică echipamentelor şi produselor care vor fi montate la bordul:a) navelor noi, care arboreaza pavilion român, indiferent de locul unde se realizează construcţia acestora, în ţara sau în străinătate;b) navelor existente, care arboreaza pavilion român, dacă astfel de echipamente sau produse sunt montate la bord pentru prima data sau dacă ele înlocuiesc echipamente sau produse similare, cu excepţiile permise de convenţiile internaţionale, indiferent de locul în care se afla nava atunci când se face montarea echipamentelor la bord.(2) Normele tehnice menţionate mai sus nu se aplică echipamentelor montate la bordul navelor înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin.
 + 
Articolul 5Pentru eliberarea sau reînnoirea certificatelor de siguranţă prevăzute de convenţiile internaţionale, ANR se va asigura ca echipamentele montate la bord sa corespundă prevederilor normelor tehnice prevăzute la art. 1.
 + 
Articolul 6(1) Echipamentele şi produsele prevăzute în anexa nr. 1, montate la bordul navelor care arboreaza pavilion român, vor corespunde cerinţelor reglementărilor internaţionale indicate în respectiva anexa.(2) Conformitatea echipamentelor şi a produselor cu prevederile convenţiilor internaţionale, rezolutiilor şi circularelor IMO se demonstreaza exclusiv prin aplicarea standardelor specifice de încercări şi a procedeelor de evaluare a conformitatii menţionate în anexa nr. 1. În cazul echipamentelor şi produselor pentru care sunt indicate concomitent standarde de încercări ale CEI şi ETSI, acestea sunt considerate ca variante alternative de încercări pentru a căror aplicare producătorul sau reprezentantul sau autorizat poate decide care dintre acestea va fi folosit.(3) Echipamentele şi produsele indicate în anexa nr. 1, fabricate şi certificate cu 2 ani înaintea datei de intrare în vigoare a prezentului ordin, pot fi acceptate de către ANR spre a fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion român.(4) Pentru a putea să fie instalate la bordul navelor care arboreaza pavilion român, echipamentele şi produsele cuprinse în anexa nr. 2, pentru care, potrivit convenţiilor internaţionale, se prevede necesitatea aprobării de tip, dar pentru care nu exista încă standarde internaţionale de încercări, se supun aprobării de tip a ANR, conform procedurilor stabilite de aceasta.
 + 
Articolul 7(1) Pentru a putea fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion român, echipamentele şi produsele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 se supun în prealabil aprobării de tip de către ANR, în concordanta cu reglementările internaţionale aplicabile şi, respectiv, cu prevederile prezentului ordin.(2) Echipamentele şi produsele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, provenind din state ale CE, pot fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion român, fără a li se impune condiţii suplimentare privind repetarea integrală a procedurilor de acceptare de tip şi certificare pentru recunoaştere, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:a) producătorii sau reprezentanţii autorizaţi ai acestora din ţările CE sau, după caz, persoanele care asigura vânzarea respectivelor echipamente şi produse prezintă la ANR copii autentificate ale:1. certificatelor de tip – CE eliberate de un organism notificat din cadrul CE, care să ateste conformitatea cu prevederile reglementărilor internaţionale aplicabile;2. licenţelor radio care sunt eliberate, după caz, de către autorităţile competente, conform reglementărilor internaţionale pentru radiocomunicatii;b) echipamentele şi produsele se livreaza utilizatorilor cu marcarea CE adecvată şi sunt însoţite de certificatele şi documentele aferente privind atestarea calităţii, siguranţei şi caracteristicilor tehnice, instalarea, funcţionarea şi întreţinerea.(3) Fără a ingreuna nejustificat montarea la bordul navelor sub pavilion român a echipamentelor şi produselor prevăzute la alin. (2), în cazuri justificate, ANR poate solicita organismelor notificate CE şi, respectiv, autorităţilor competente din cadrul CE informaţii suplimentare privind eliberarea sau retragerea certificatelor de tip CE, spre a se asigura asupra satisfacerii condiţiilor de siguranţă şi prevenire a poluarii prevăzute de convenţiile internaţionale aplicabile.(4) Înainte de eliberarea certificatelor de siguranţă pentru nave, conform reglementărilor internaţionale referitoare la radiocomunicatii, trebuie eliberate de către autorităţile competente, după caz, licentele radio.
 + 
Articolul 8În măsura în care organizaţiile internaţionale prevăzute la art. 3 lit. o) stabilesc noi standarde de încercări sau modifica standardele de încercări pentru echipamentele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 şi acestea devin obligatorii pe plan internaţional şi, implicit, în cadrul CE, ANR va urmări aplicarea respectivelor standarde de încercări.
 + 
Articolul 9(1) Navele noi, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, în cazul în care vor fi transferate spre înmatriculare sub pavilion român, la momentul transferului se supun de către ANR unei inspecţii tehnice pentru a se verifica dacă particularităţile echipamentelor şi produselor montate la bord, care fac obiectul anexelor nr. 1 şi 2, corespund cu certificatele de siguranţă ale respectivelor nave, fiind marcate corespunzător.(2) Echipamentele şi produsele montate la bord, care sunt incluse în anexele nr. 1 şi 2, se înlocuiesc numai în situaţia în care nu sunt marcate corespunzător şi dacă ANR constata că nu corespund cerinţelor de siguranţă şi de prevenire a poluarii din reglementările internaţionale aplicabile.(3) Pentru echipamentele şi produse considerate echivalente cu cele aprobate de tip conform prezentelor norme sau conform normelor CE, pentru cele nemarcate CE, ANR va elibera un certificat care să ateste respectiva echivalenta şi posibilitatea de a fi montate la bord cu eventuale restrictii ce s-ar putea impune pentru folosirea lor. Certificatul va fi păstrat la bord.(4) Echipamentele de radiocomunicatii nu trebuie să afecteze cerinţele spectrului de radiofrecvente şi cele privind compatibilitatea electromagnetica.
 + 
Articolul 10(1) Organismul tehnic de specialitate, desemnat să efectueze procedurile de evaluare a conformitatii prevăzute la art. 11, pentru echipamentele şi produsele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care se monteaza la bordul navelor sub pavilion român, este ANR.(2) Desemnarea altor organisme de către MLPTL pentru efectuarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevăzute la art. 11, pentru echipamentele şi produsele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, este condiţionată de satisfacerea criteriilor din anexa nr. 5. În cazul nerespectării prevederilor din anexa nr. 5, MLPTL va retrage desemnarea.(3) Pentru menţinerea desemnării de a efectua procedurile de evaluare prevăzute la art. 11, organismele notificate vor parcurge cel puţin o dată la 2 ani un audit prin care se va verifica modul de satisfacere a criteriilor din anexa nr. 5. Auditul se realizează de către o organizaţie independenta, abilitata în acest sens conform legislaţiei în vigoare.(4) Aplicarea prevederilor art. 7 alin. (2) implica punerea oficială la dispoziţie de către cei interesaţi a listei actualizate a organismelor notificate din cadrul CE.
 + 
Articolul 11(1) Procedurile privind evaluarea conformitatii, care sunt prevăzute în anexa nr. 3, pot fi aplicate pentru certificarea de tip a echipamentelor şi produselor cuprinse în anexa nr. 1 prin folosirea modulelor B+C, B+D, B+E, B+F, G sau H, după caz, ţinând cont de faza de proiectare şi, respectiv, faza de producţie, asa cum sunt prezentate structurat în schema de mai jos:         ┌────────────────────────────┬──────────────────────────────┐         │ │ │         │ │ │         │ │ │         │ │ │         │ │ │         │ │ ┌────────────┐ │ ┌───┐         │ │ │CONFORMITATE│ │ │ │         │ │ ┌───>│ DE TIP ├─────────┼───>│ C │         │ │ │ │(MODELUL C) │ │ │ E │         │ │ │ └────────────┘ │ │ R │         │ │ │ ┌────────────┐ │ │ T │         │ ┌────────────────┐ │ │ │ASIGURAREA │ │ │ I │         │ │EXAMINARE PENTRU│ │ │ │CALITĂŢII │ │ │ F │         │ ┌───>│APROBAREA DE TIP├──┼──┼───>│PRODUCŢIEI ├─────────┼───>│ I │         │ │ │ (MODELUL B) │ │ │ │(MODELUL D) │ │ │ C │         │ │ └────────────────┘ │ │ └────────────┘ │ │ A │         │ │ │ │ ┌────────────┐ │ │ R │         │ │ │ │ │ASIGURAREA │ │ │ E │         │ │ │ ├───>│CALITĂŢII ├─────────┼───>│ │╔══════╗ │ │ │ │ │PRODUSELOR │ │ │ │║PRODU-║─┼──>│ │ │ │(MODELUL E) │ │ │ D │║CATOR ║ │ │ │ │ └────────────┘ │ │ E │╚══════╝ │ │ │ │ ┌────────────┐ │ │ │         │ │ │ │ │VERIFICAREA │ │ │ │         │ │ │ └───>│PRODUSULUI ├─────────┼───>│ T │         │ │ │ │(MODELUL F) │ │ │ I │         │ │ │ └────────────┘ │ │ P │         │ │ ┌────────────────────┴─────────────────────────┐ │ │ │         │ │ │ VERIFICAREA UNITĂŢII DE PRODUS (MODULUL G) │ │ │ │         │ │ │Procedura de evaluare a conformitatii privind │ │ │ │         │ │ │verificarea pe fiecare produs se aplica pentru│ │ │ │         │ ├──>│echipamentele şi produsele fabricate unicat ├────┼───>│ │         │ │ │sau în serii mici nefiind adecvată pentru │ │ │ │         │ │ │serii mari sau pentru producţii de masa │ │ │ │         │ │ └────────────────────┬─────────────────────────┘ │ │ │         │ │ ┌────────────────────┴───────────────────────┐ │ │ │         │ └──>│ ASIGURAREA TOTALĂ A CALITĂŢII (MODULUL H) ├──────┼───>│ │         │ └────────────────────┬───────────────────────┘ │ │ │         │ │ │ │ │         │ │ │ │ │         │ │ │ │ │         │ │ │ │ │         │ │ │ │ │         │ │ │ └───┘         └────────────────────────────┴──────────────────────────────┘         │ │ │         │ ┌──────────┐ │ ┌─────────┐ │         │││         │ │PROIECTARE│ │ │PRODUCŢIE│ │         │ └──────────┘ │ └─────────┘ │                Schema procedurilor de evaluare a conformitatii(2) ANR va pune la dispoziţia celor interesaţi o lista actualizată cu echipamentele sau produsele care au certificate de aprobare de tip, precum şi cu cele cărora li s-a refuzat aprobarea de tip, pentru a putea fi montate la bordul navelor sub pavilion român.(3) Produsele care au obţinut certificatul de aprobare de tip a ANR vor fi însoţite de o declaraţie de conformitate a tipului, facuta de producător în scris şi care conţine informaţiile prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 12(1) Echipamentele şi produsele cuprinse în anexa nr. 1, care sunt conforme cu cerinţele reglementărilor internaţionale aplicabile, se marcheaza corespunzător, conform dispoziţiilor alin. (4), de către producător sau reprezentantul autorizat al acestuia.(2) Marca de conformitate este însoţită de simbolul sau numărul de identificare al organismului notificat competent care a efectuat procedura de evaluare a conformitatii şi este implicat în controlul fazelor de fabricaţie, precum şi de ultimele doua cifre ale anului în care este facuta marcarea. Numărul sau simbolul de identificare al organismului notificat se aplică de către producător sau de reprezentantul autorizat al producătorului pe răspunderea respectivului sau se poate aplica de însuşi organismul notificat.(3) În anexa nr. 4 se prezintă forma marcajelor care se aplică pe echipamentele şi produsele ce se încadrează în prevederile art. 7 alin. (1) şi, respectiv, alin. (2).(4) Marca se aplică direct pe echipament/produs sau pe placuta cu datele acestuia, astfel încât să fie vizibila, lizibila şi rezistenta la ştergere pe întreaga durata de viaţa estimată a respectivului echipament/produs. În situaţia în care o astfel de aplicare nu este posibila sau nu poate fi luată în considerare ca acceptabilă datorită naturii pieselor care formează echipamentul, marcarea se aplică printr-o eticheta pe ambalaj sau în prospectul echipamentului.(5) Nu se vor aplica marcaje suplimentare care pot produce confuzii sau neintelegerea graficii marcilor prevăzute prin prezentul ordin.(6) Marca de conformitate se fixează numai la finalizarea ciclului de fabricaţie.
 + 
Articolul 13(1) Înainte de a fi montate la bordul navelor sub pavilion român, dacă echipamentele sau produsele, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, corespund condiţiilor pentru care s-a efectuat aprobarea de tip, suplimentar celor prevăzute la art. 7 ANR poate proceda la verificări prin sondaj ale unor exemplare prevăzute cu mărci, existente pe piaţa. Astfel de verificări nu se încadrează în procedurile de evaluare a conformitatii prezentate la art. 11 şi nu pot fi făcute pe cheltuiala producătorului, reprezentantului sau autorizat sau a persoanelor care realizează comercializarea.(2) Suplimentar faţă de cele prevăzute la art. 7, pentru a controla dacă echipamentele sau produsele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 corespund condiţiilor pentru care s-a efectuat aprobarea de tip şi prevederilor prezentului ordin după montarea la bordul navelor sub pavilion român, ANR poate verifica şi aprecia măsura în care respectivele echipamente şi produse corespund condiţiilor de siguranţă şi/sau de prevenire a poluarii şi îşi menţin caracteristicile după ce s-au efectuat încercările de funcţionare pentru evaluarea performantelor prevăzute de convenţiile internaţionale. Astfel de verificări nu vor dubla, în nici un caz, procedurile de evaluare a conformitatii deja parcurse. ANR poate solicita producătorului, reprezentantului sau autorizat sau persoanei care realizează comercializarea sa prevadă şi să prezinte rapoarte de inspecţie şi încercare potrivit normelor specifice în vigoare.
 + 
Articolul 14(1) În situaţia în care un echipament sau produs prevăzut în anexele nr. 1 şi 2, chiar dacă are certificarea de aprobare de tip şi este corect montat la bord, corect întreţinut şi exploatat potrivit destinaţiei sale, dar se dovedeşte, cu ocazia inspecţiilor sau pe orice alta cale, ca pune în pericol sănătatea şi/sau siguranţa echipajului, pasagerilor sau, după caz, a altor persoane şi, respectiv, poate afecta în mod nefavorabil mediul marin, se va interzice utilizarea la bordul navelor sub pavilion român a respectivului echipament sau produs. În situaţia în care echipamentul sau produsul în cauza se încadrează în prevederile art. 6 alin. (1), MLPTL, prin ANR, va informa în cel mai scurt timp posibil autorităţile competente ale statelor membre ale CE asupra măsurilor adoptate, furnizandu-se detalii asupra motivelor care stau la baza acestor măsuri, în special dacă se constata:a) neconcordanta cu prevederile art. 6 alin. (1) şi (2);b) aplicarea incorectă a standardelor de încercări prevăzute la art. 6;c) insuficienta sau deficienta însăşi a standardelor de încercări aplicate.(2) În situaţia în care un echipament sau produs se dovedeşte necorespunzător, dar are aplicată marca de conformitate, ANR va lua măsurile care se impun în astfel de situaţii împotriva tuturor acelora care au aplicat respectiva marca. ANR va informa organismul notificat care a eliberat certificatul de aprobare de tip sau, după caz, va retrage certificatul sau şi va informa armatorii români.
 + 
Articolul 15(1) În afară celor prevăzute la art. 6, în cazuri excepţionale, pentru inovaţii tehnice, se poate accepta montarea la bordul navelor sub pavilion român şi a unor echipamente sau produse care nu sunt realizate în stricta conformitate cu procedurile de evaluare a conformitatii prevăzute în prezentul ordin, dacă acestea au corespuns probelor şi încercărilor convenite cu ANR şi se dovedesc a fi corespunzătoare cel puţin nivelului echipamentelor şi produselor care sunt deja aprobate de tip. Echipamentele de radiocomunicatii nu trebuie să afecteze cerinţele spectrului de radiofrecvente.(2) Procedurile excepţionale de acceptare prevăzute la alin. (1) se aplică fără a se determina discriminări ale echipamentelor şi produselor care sunt prevăzute la art. 7 alin. (2).(3) Pentru a putea fi montate la bordul navelor sub pavilion român echipamentele şi produsele care sunt prevăzute la alin. (1), trebuie obţinut de la ANR un certificat de aprobare de tip cu specificaţia "experimental".(4) Echipamentele şi produsele care sunt prevăzute la alin. (1) pot fi adăugate la lista din anexa nr. 2.(5) În cazul în care o nava care arboreaza pavilion străin, care are montate la bord echipamente sau produse la care face referire alin. (1), este transferata pentru înmatriculare sub pavilion român, ANR va solicita efectuarea de încercări şi demonstratii cu respectivele echipamente şi produse pentru a verifica dacă ele satisfac condiţiile de siguranţă şi prevenire a poluarii stabilite prin reglementările internaţionale.
 + 
Articolul 16Montarea la bordul navelor sub pavilion român a unor echipamente sau produse prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 pentru a fi încercate şi evaluate poate fi acceptată de către ANR, suplimentar faţă de prevederile art. 6 şi 15, în următoarele condiţii:a) exista o certificare a respectivelor echipamente şi produse din partea unui alt stat al pavilionului;b) aprobarea de tip se da pe o perioadă limitată, cu dreptul ANR de a impune eventuale restrictii şi precautii suplimentare privind utilizarea;c) prin montarea la bord a echipamentelor şi produselor supuse probelor şi evaluărilor nu se elimina echipamentele şi produsele care îndeplinesc prevederile prezentului ordin şi care sunt pregătite permanent pentru a fi puse imediat în funcţiune în caz de necesitate;d) în cazul echipamentelor de radiocomunicatii nu se afectează cerinţele spectrului de radiofrecvente şi cele privind compatibilitatea electromagnetica.
 + 
Articolul 17(1) În cazul în care un echipament sau produs prevăzut în anexa nr. 1, montat la bordul unei nave care arboreaza pavilion român, este înlocuit în timpul voiajului navei, într-un port străin, datorită unor situaţii excepţionale, care sunt justificate legal şi care pot fi demonstrate, se poate admite montarea unui alt echipament sau produs în următoarele condiţii:a) armatorul sau operatorul navei informează imediat ANR asupra tipului şi caracteristicilor noului echipament sau produs;b) noile echipamente sau produse sunt însoţite de documentaţia tehnica necesară agreată de o organizaţie recunoscută de către MLPTL sau, după caz, de administraţia unui stat membru al IMO;c) montarea la bord se realizează sub supravegherea unei organizaţii recunoscute de MLPTL;d) în cazul înlocuirii echipamentelor de radiocomunicatii, acestea nu afectează cerinţele spectrului de radiofrecvente şi cele privind compatibilitatea electromagnetica.(2) După înlocuirea echipamentelor şi produselor menţionate la alin. (1), ANR va verifica cu prima ocazie, prin examinarea documentaţiei tehnice şi efectuarea de probe, ca acestea corespund cerinţelor convenţiilor internaţionale. În caz de neconformitate, ANR va retrage certificatele de siguranţă ale navei.
 + 
Articolul 18Prevederile prezentului ordin vor face obiectul revizuirii periodice cu scopul de a se asigura:a) actualizarea cerinţelor prin aplicarea modificărilor ce intervin pe parcurs în reglementările internaţionale şi reglementările CE;b) actualizarea listelor de echipamente şi produse din anexele nr. 1 şi 2 în concordanta cu reglementările internaţionale şi reglementările CE;c) adăugarea posibilităţilor de utilizare a modulelor B+C şi, respectiv, a modulului H pentru evaluarea conformitatii echipamentelor şi produselor menţionate în anexa nr. 1;d) includerea şi a altor organizaţii de standardizare pentru definirea standardelor de încercări la care se face referire la art. 3 lit. o).
 + 
Articolul 19ANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 20Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 21Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevăzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MT.RNR-EM-2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 25 iulie 2000, se abroga.p. Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Ileana Tureanu,secretar de statBucureşti, 14 aprilie 2003.Nr. 582.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x