ORDIN nr. 576 din 16 aprilie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 376 din 29 aprilie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEDECIZIE 2 07/04/2004
ActulREFERIRE LAHG 1574 18/12/2003 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 6
ActulREFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 6
ART. 1APROBA PEDECIZIE 2 07/04/2004
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 141 20/01/2004
ANEXA 1REFERIRE LAHG 44 22/01/2004 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 20/01/2004
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 22/01/2004
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1829 22/12/2003 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 15
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 19
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 22
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 24
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 31
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 133
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 143
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 200
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 201
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 15
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 19
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 22
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 24
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 31
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 133
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 143
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 200
ANEXA 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 201
ANEXA 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 22/12/2003
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 414 26/06/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 414 26/06/2002 ART. 1
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1591 03/08/1998 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LAANEXA 03/08/1998
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 2 din 7 aprilie 2004 privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, convenţiile de evitare a dublei impuneri, accize şi taxa pe valoarea adăugată



În temeiul art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, în baza prevederilor art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 2 din 7 aprilie 2004 privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, convenţiile de evitare a dublei impuneri, accize şi taxa pe valoarea adăugată, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 16 aprilie 2004.Nr. 576.
 + 
Anexa COMISIA FISCALĂ CENTRALĂDECIZIA Nr. 2 din 7 aprilie 2004privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la impozitulpe profit, convenţiile de evitare a dublei impuneri, accize şitaxa pe valoarea adăugată1. Modalitatea de determinare a profitului impozabil de către asociaţii/fundaţii sportive din transferul sportivilorSoluţie:În conformitate cu prevederile Legii nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, precum şi ale Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, veniturile realizate de către persoanele juridice fără scop patrimonial din transferul sportivilor după data de 1 iulie 2002 şi care depăşesc nivelul stabilit la art. 1 alin. (4) din Legea nr. 414/2002, respectiv la art. 15 alin. (3) din Legea nr. 571/2003, sunt venituri impozabile la determinarea profitului impozabil.În scopul determinării profitului impozabil al persoanelor juridice fără scop patrimonial sunt deductibile cheltuielile efectuate în mod distinct pentru veniturile impozabile, înregistrate în contabilitate potrivit prevederilor pct. 95 din anexa la Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.591/1998 privind aprobarea Planului de conturi pentru persoanele juridice fără scop lucrativ şi a normelor metodologice de utilizare a acestuia, cu modificările şi completările ulterioare, iar de la data de 1 ianuarie 2004, potrivit pct. 5.7 din anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.829/2003 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial.Cheltuielile care nu sunt înregistrate în mod distinct pentru realizarea veniturilor impozabile se repartizează de către contribuabili pe bază de criterii proprii de alocare, corespunzător cu natura activităţii desfăşurate.2. Acordarea scutirii de accize prevăzute la art. 200 alin. (1) şi la art. 201 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 începând cu data de 1 ianuarie 2004Soluţie:Întrucât autorizaţiile de utilizatori finali au început să fie emise după data de 6 februarie 2004, cei care au achiziţionat uleiuri minerale direct de la antrepozite fiscale de producţie, importatori sau distribuitori agreaţi în perioada 1 ianuarie-6 februarie 2004, în scopurile prevăzute de lege, pentru care se acordă scutire de la plata accizelor, beneficiază de această scutire – în baza autorizaţiei de utilizator final emise de autoritatea fiscală teritorială -, indiferent de data la care s-a efectuat aprovizionarea de produse accizabile, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2004.Procedura de compensare şi/sau de restituire, după caz, se efectuează potrivit Codului de procedură fiscală.3. Impunerea rezervelor din reevaluarea imobilizărilor corporaleSoluţie:În aplicarea prevederilor art. 19 şi ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 571/2003, surplusul din reevaluarea imobilizărilor corporale, care a fost anterior deductibil, evidenţiat potrivit reglementărilor contabile în contul „Rezultatul reportat” sau în contul „Alte rezerve”, analitice distincte, se impozitează la momentul modificării destinaţiei rezervei, distribuirii rezervei către participanţi sub orice formă, lichidării, divizării, fuziunii contribuabilului sau oricărui alt motiv, inclusiv la folosirea acesteia pentru acoperirea pierderilor contabile.Înregistrarea şi menţinerea în capitaluri proprii, respectiv conturi de rezerve sau rezultatul reportat, analitice distincte, a rezervelor constituite în baza unor acte normative, nu se consideră modificarea destinaţiei sau distribuţie.În conformitate cu prevederile art. 19 şi ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 şi a pct. 12 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aceste sume sunt elemente similare veniturilor.În aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Legea nr. 571/2003, cheltuielile înregistrate ca urmare a casării sau cedării unui mijloc fix amortizabil sau terenurilor, calculate ca diferenţă între valoarea fiscală de intrare a acestora şi amortizarea fiscală, după caz, sunt cheltuieli efectuate în scopul realizării de venituri impozabile.4. Aplicarea prevederilor art. 31 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 571/2003Soluţie:În ceea ce priveşte sponsorizarea, prevederile art. 31 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 571/2003 sunt aplicabile tuturor contribuabililor plătitori de impozit pe profit, indiferent de sursele din care aceştia realizează veniturile, din România sau din străinătate.5. Modul de stabilire a bazei impozabile a unui sediu permanentSoluţie:Modul de stabilire a bazei impozabile a unui sediu permanent este prevăzut în legislaţia internă, ca o parte a tratamentului fiscal aplicabil oricărui rezident, în general, şi, în particular, sediului permanent, recunoscându-se relaţia specială a acestuia cu persoana juridică nerezidentă, prin acceptarea la nivelul sediului permanent a unor cheltuieli efectuate de persoana juridică nerezidentă în beneficiul sediului permanent, deductibile fiscal în limitele şi în condiţiile specifice de ţară.Atunci când convenţia de evitare a dublei impuneri prevede că la determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise la scădere cheltuielile de conducere şi cheltuielile generale de administraţie, indiferent de faptul că s-au produs în statul în care se află sediul permanent sau în altă parte, fie că se face sau nu în mod expres trimitere la legislaţia internă, aceste cheltuieli sunt deductibile în limita a 10% din veniturile salariale ale angajaţilor sediului permanent, conform prevederilor din legea internă.6. Articolul 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003Soluţie:1. În toate situaţiile în care România este beneficiara unor obiective/proiecte finanţate din ajutoare băneşti sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine ori de organisme internaţionale, dar nu există o entitate desemnată drept beneficiar al fondurilor, contractarea fiind efectuată direct între entitatea care acordă aceste fonduri, în calitate de autoritate contractantă, şi o entitate care acţionează în calitate de contractor, respectiv prestator de servicii şi/sau furnizor de bunuri, scutirea de taxă pe valoarea adăugată prevăzută de art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 se realizează dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 1 din Normele privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii finanţate din ajutoare sau din împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine, de organisme internaţionale şi de organizaţii nonprofit şi de caritate din străinătate şi din ţară, inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice, prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 141/2004, prin facturarea fără taxă pe valoarea adăugată de către furnizorii/prestatorii persoane impozabile române, care participă la realizarea obiectivelor sau proiectelor finanţate din fondurile nerambursabile, denumiţi contractori, şi de către furnizorii sau prestatorii acestora din România, denumiţi subcontractori, a bunurilor livrate şi a serviciilor prestate. Prin persoană impozabilă română se înţelege orice furnizor/prestator care îşi are stabilit în România sediul activităţii economice sau un sediu permanent ori, în lipsa acestuia, domiciliul sau reşedinţa sa obişnuită. Persoanele impozabile stabilite în străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal în România, sunt considerate persoane impozabile române. Operaţiunile de natura celor prevăzute la art. 133 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 571/2003 nu se facturează prin reprezentantul fiscal chiar dacă persoana impozabilă stabilită în străinătate şi-a desemnat un reprezentant fiscal în România. Contractorii şi subcontractorii îşi pot exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată, aferentă intrărilor destinate realizării obiectivului sau a proiectului. Facturarea fără taxa pe valoarea adăugată se poate efectua numai pe baza unui certificat de scutire de taxă pe valoarea adăugată, care se solicită de către contractori atât pentru livrările şi prestările proprii efectuate, cât şi pentru cele efectuate de subcontractori. Facturarea se efectuează de către subcontractori către contractor şi de către contractor către autoritatea contractantă.2. Certificatele de scutire de taxă pe valoarea adăugată se eliberează de către direcţia generală a finanţelor publice judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială îşi are sediul social solicitantul ori, după caz, de către Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili.3. Contractorii trebuie să prezinte următoarea documentaţie în vederea eliberării certificatului de scutire de taxă pe valoarea adăugată:a) cererea de eliberare a certificatului de scutire de taxă pe valoarea adăugată;b) copii de pe documentele care atestă calitatea de plătitor de taxă pe valoarea adăugată a furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de servicii, contractori ori subcontractori, după caz;c) documente din care să rezulte că obiectivele/proiectele sunt finanţate din ajutoare băneşti sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine sau de organisme internaţionale, însoţite de traducerea autorizată a acestora, după caz;d) copie de pe contractele încheiate între autoritatea contractantă şi contractori, însoţite de traducerea autorizată, după caz;e) copii de pe contractele încheiate cu subcontractorii din România.4. Certificatul de scutire de taxă pe valoarea adăugată eliberat este valabil pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate de la data eliberării, pe toată durata realizării obiectivului sau, după caz, a proiectului, în condiţiile în care se face dovada existenţei sursei de finanţare din ajutoare băneşti sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine ori de organisme internaţionale. În situaţia în care ulterior eliberării certificatului de scutire de taxă pe valoarea adăugată se schimbă subcontractorii ori se suplimentează fondurile iniţiale şi se încheie contracte noi pentru realizarea obiectivului sau proiectului, certificatul iniţial poate fi modificat sau suplimentat în aceleaşi condiţii, menţionându-se data de la care modificarea/suplimentarea este valabilă.5. Contractorii şi/sau subcontractorii au obligaţia să menţioneze pe factură numărul şi data certificatului în baza căruia facturează în regim de scutire.6. Modelul certificatului de scutire de taxă pe valoarea adăugată este cel prezentat în anexa nr. 2 la Normele privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii finanţate din ajutoare sau din împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine, de organisme internaţionale şi de organizaţii nonprofit şi de caritate din străinătate şi din ţară, inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice, prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 141/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 26 ianuarie 2004. În conţinutul certificatului nu se vor completa rubricile care fac referire la beneficiari sau la Agenţia de implementare.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x