ORDIN nr. 565 din 21 aprilie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 11 mai 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DERECTIFICARE 565 21/04/2000
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 23
ActulREFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 26
ActulREFERIRE LAHG 447 12/08/1997
ART. 1REFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 22
ART. 5REFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 22
ART. 5REFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 23
ART. 7REFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 23
ART. 8REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ART. 8REFERIRE LAOG 11 23/01/1996
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 23
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DERECTIFICARE 565 21/04/2000

privind documentaţia necesară contribuabililor înregistraţi ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată



Ministrul finanţelor,în baza prevederilor art. 23 şi ale art. 26 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare,emite următorul ordin: + 
Articolul 1Rambursarea diferenţei de taxa pe valoarea adăugată, rămasă după compensarea realizată conform art. 22 lit. b) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000, denumita în continuare ordonanţa, se efectuează în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de rambursare, pe baza documentaţiei stabilite prin prezentul ordin şi a verificărilor efectuate de organele fiscale teritoriale.Rambursarea se efectuează pentru contribuabilii din ale căror deconturi lunare depuse la organul fiscal teritorial rezultă taxa de rambursat timp de 3 luni consecutive.Prin derogare de la prevederile alineatului precedent rambursarea se efectuează lunar pentru contribuabilii care realizează:a) operaţiuni de export;b) unităţi productive noi, până la punerea în funcţiune;c) operaţiuni de import-export şi care au de primit diferenţe rezultate din actele constatatoare întocmite de organele vamale.
 + 
Articolul 2Contribuabilii înregistraţi ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care solicită rambursarea acesteia, trebuie să depună la organul fiscal teritorial cererea de rambursare, conform modelului prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, precum şi decontul de taxa pe valoarea adăugată sau, după caz, ultimele trei deconturi de taxa pe valoarea adăugată din care rezultă suma de rambursat.
 + 
Articolul 3Documentaţia necesară în vederea verificării, analizarii şi aprobării rambursarii diferenţei de taxa pe valoarea adăugată va cuprinde:3.1. contractul de societate sau statutul societăţii ori actul constitutiv al persoanei juridice, din care să rezulte ca operaţiunile efectuate de contribuabil se încadrează în obiectul de activitate;3.2. jurnalele de vânzare, respectiv de cumpărare, în care sunt înregistrate operaţiunile pentru care se solicita rambursarea;3.3. facturi fiscale şi alte documente specifice, aprobate conform legii, legal întocmite, din care să rezulte taxa pe valoarea adăugată deductibilă sau colectata;3.4. documentele de plată a contravalorii bunurilor sau serviciilor înscrise în documentele din care rezultă taxa pe valoarea adăugată deductibilă;3.5. declaraţiile vamale de import înregistrate la organul vamal sau actul constatator emis de acesta, din care să rezulte taxa pe valoarea adăugată deductibilă;3.6. documentele de plată a taxei pe valoarea adăugată înscrise în declaraţia vamală de import sau în actul constatator;3.7. copia de pe certificatul de înregistrare ca plătitor de taxa pe valoarea adăugată a furnizorilor sau prestatorilor, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii, pentru care valoarea taxei pe valoarea adăugată înscrisă într-o factura fiscală este mai mare de 20 milioane lei;3.8. documentele care atesta efectuarea exportului de bunuri, livrarea de carburanţi şi/sau prestarea de servicii, care beneficiază de cota zero conform prevederilor art. 17 lit. B. a)-j) din ordonanţa. În funcţie de natura operaţiunilor efectuate se vor solicita, după caz, următoarele documente:a) factura externa sau, după caz, copie de pe factura externa;b) declaraţia vamală de export, vizata de organele vamale;c) documentul care atesta efectuarea transportului internaţional, după caz, în funcţie de condiţia de livrare;d) dovada introducerii în banca a declaraţiei de încasare valutară sau, după caz, a încasării contravalorii în valută a bunurilor exportate;e) factura fiscală emisă către unitatea exportatoare, în lei şi în valută, cu menţiunea "cota zero";f) copie de pe documentul de transport internaţional, după caz, în funcţie de condiţia de livrare, în care la rubricile referitoare la locul de încărcare, predare-expediţie se înscriu denumirea producătorului şi localitatea;g) copie de pe declaraţia vamală de export, vizata de unitatea vamală, în care la rubrica 27 se înscriu denumirea producătorului şi localitatea;h) contractul încheiat cu unitatea exportatoare, prin care se prevede obligativitatea plăţii în valută a contravalorii bunurilor exportate;i) contractul încheiat cu partenerul extern, din care să rezulte produsele, cantităţile, contribuabilul din ţara la care se face livrarea, precum şi termenul pentru justificarea exportului, cu declaraţiile vamale de export vizate de autoritatea vamală;j) copie de pe declaraţia vamală de export pe care comisionarul a înscris denumirea unităţii proprietare a mărfurilor exportate;k) factura fiscală emisă de comitent, pe care este înscrisă "cota zero de T.V.A.", cu menţiunea export în comision;l) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, după caz, cu casa de expediţie, prin care se prevede obligativitatea plăţii în valută a contravalorii transportului;m) documentul de transport internaţional având confirmarea destinatarului privind recepţia mărfii pentru transportator sau copia de pe acesta pentru casele de expediţie;n) poliţa de asigurare şi/sau de reasigurare pentru transportator sau copia de pe aceasta pentru casele de expediţie;o) documentul specific de transport;p) contractul încheiat cu unitatea exportatoare prin care se prevede obligativitatea plăţii în valută a contravalorii serviciilor prestate;q) documente prezentate de exportatori, din care să rezulte ca serviciile prestate sunt legate direct de exportul bunurilor;r) contractul extern din care să rezulte ca exportul se derulează în sistem barter, precum şi termenul la care se va efectua importul în compensaţie;s) licenta de transport, licenta de execuţie pentru curse regulate de călători, caietul de sarcini, foaia de parcurs, scrisoarea de transport sau alte documente din care să rezulte data de ieşire/intrare din/în ţara, vizate de agentul vamal;t) documentul stampilat şi semnat de agentul vamal, care să ateste ca bunurile au fost efectiv introduse la bordul navei sau al aeronavei;u) comanda şi/sau contractul încheiat cu beneficiarul serviciilor;v) documente care atesta ca agenţii de nave, marfa şi/sau containere îi reprezintă pe armatori;3.9. facturile externe sau, după caz, documentele de plată ale prestatorului extern, aferente serviciilor pentru care locul prestării se considera a fi în România, precum şi documentele care confirma achitarea taxei pe valoarea adăugată pentru aceste operaţiuni;3.10. orice documente pe care organele fiscale le considera necesare pentru justificarea sumelor solicitate la rambursare.
 + 
Articolul 4Organele fiscale teritoriale vor verifica determinarea corecta a taxei pe valoarea adăugată colectate, precum şi a celei deductibile, prin verificarea documentelor justificative, urmărind în acelaşi timp şi corectitudinea cotelor de taxa pe valoarea adăugată practicate.În situaţia în care contribuabilii realizează şi operaţiuni scutite, organele fiscale vor verifica corectitudinea determinării pro ratei.Cu ocazia verificării, contribuabilii sunt obligaţi să justifice ca bunurile sau prestările de servicii achiziţionate sunt destinate nevoilor firmei şi sunt proprietatea acesteia.
 + 
Articolul 5Contribuabilii înregistraţi ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată beneficiază de rambursarea efectivă a taxei pe valoarea adăugată numai pentru suma aferentă facturilor plătite, total sau parţial, furnizorilor de bunuri şi/sau prestatorilor de servicii, din care rezultă taxa pe valoarea adăugată deductibilă.În vederea soluţionării cererilor de rambursare organele fiscale vor proceda astfel:a) vor determina taxa pe valoarea adăugată aferentă facturilor neachitate furnizorilor;b) din suma de rambursat rezultată din ultimul decont de taxa pe valoarea adăugată, corectată cu eventualele diferenţe rezultate în urma verificării prevăzute la art. 4, se scade taxa pe valoarea adăugată aferentă facturilor neachitate, determinandu-se astfel taxa pe valoarea adăugată aferentă facturilor achitate;c) vor restitui suma taxei pe valoarea adăugată aferentă facturilor achitate, determinata potrivit lit. b), în cazul în care contribuabilul nu a beneficiat de compensarea prevăzută la art. 22 lit. b) din ordonanţa;d) vor restitui diferenţa dintre taxa pe valoarea adăugată aferentă facturilor achitate şi suma compensata, în cazul în care contribuabilul a beneficiat de compensarea prevăzută la art. 22 lit. b) din ordonanţa, dacă suma compensata este mai mica decât taxa aferentă facturilor achitate;e) nu vor proceda la rambursare conform art. 23 alin. 4 din ordonanţa, în cazul în care contribuabilul a beneficiat de compensarea prevăzută la art. 22 lit. b) din ordonanţa, dacă suma compensata este mai mare sau egala cu taxa pe valoarea adăugată aferentă facturilor achitate.
 + 
Articolul 6Pentru cererile de rambursare a diferenţei de taxa pe valoarea adăugată ale contribuabililor care au în subordine unităţi tip sedii secundare – sucursale, agenţii, reprezentante sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică – organele fiscale teritoriale vor proceda astfel:a) vor solicita organelor fiscale teritoriale în raza cărora funcţionează subunitatile respective să efectueze verificarea documentelor prevăzute la art. 3. Acestea au obligaţia să efectueze verificarea şi sa transmită procesul-verbal de control în termen de 15 zile de la data solicitării;b) pe baza verificărilor efectuate la sediul unităţii centrale şi a centralizarii proceselor-verbale transmise de organele fiscale teritoriale în raza cărora funcţionează subunitatile unităţii centrale vor soluţiona cererile de rambursare conform prevederilor art. 5.
 + 
Articolul 7Contribuabilii care au beneficiat de rambursare, cu excepţia celor care se încadrează în prevederile art. 23 alin. 3 din ordonanţa, pot solicita efectuarea unei noi rambursări, dacă timp de 3 luni consecutive – altele decât cele avute în vedere la rambursarea anterioară din deconturile depuse la organul fiscal teritorial rezultă taxa pe valoarea adăugată de rambursat.Pentru rambursarea diferenţelor de taxa pe valoarea adăugată rezultate din deconturile întocmite pentru lunile ianuarie şi februarie 2000 sunt aplicabile prevederile legale în vigoare în perioada respectiva.
 + 
Articolul 8Rambursarea taxei pe valoarea adăugată se va efectua ţinându-se seama şi de prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 9În cazul în care organele de control propun, în urma verificării, aprobarea rambursarii parţiale a taxei pe valoarea adăugată sau respingerea cererii, acestea vor menţiona în actul de control întocmit motivele şi cauzele care determina situaţia respectiva.Prin actul de control se va stabili modul de evidenţiere pe cheltuieli sau în decontul lunii următoare a sumelor neadmise la rambursare, în funcţie de cauze.
 + 
Articolul 10Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi unităţile subordonate acestora vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.Ministrul finanţelor,Decebal Traian Remes
 + 
Anexă   ┌────────────┐ TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ   │ ROMÂNIA │   │ │ CERERE DE RAMBURSARE   │ ┌──────┐ │   │ │ M.F. │ │   │ └──────┘ │   │ │   │ MINISTERUL │   │ FINANŢELOR │   └────────────┘ ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ │ │ CODUL FISCAL AL PLĂTITORULUI [][][][][][][][][][] │ │ │ │ DENUMIREA CONTRIBUABILULUI …………………………………….. │ │ │ │ Localitatea ………………….., str. ……………. nr. …….. │ │ │ │ │ └─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Solicit rambursarea sumei de ……….., rezultată din decontul/deconturile aferente lunii/lunilor ……., anul ….., în contul nr. ………, deschis la ……… .Contribuabilul se afla în situaţia de rambursare a taxei pe valoarea adăugată din următoarele motive:

                                                            _
    1. Realizează activitate de export [_]
                                                            _
    2. Se afla în perioada de realizare a investiţiilor [_]
       de unităţi productive noi, până la punerea
       în funcţiune
                                                            _
    3. Are de primit diferenţe rezultate din actele [_]
       constatatoare întocmite de organele vamale
                                                            _
    4. Alte cauze [_]
CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL
Se aprobă rambursarea sumei de ……..

Nu se aproba rambursarea
sumei de*) ………….

Suma de reportat din decontul
lunii următoare ……….

Numele persoanei care aproba
rambursarea …………….

Funcţia ……. Semnatura ……..
Data(ZZ/LL/AA)../../…

Organul fiscal …….. codul …..

Numărul de înregistrare ………..

Data depunerii (ZZ/LL/AA) ../../…

Primit

Notă *) Sumele pentru care nu s-a aprobat rambursarea, precum şi sumele de reportat din decontul lunii următoare vor fi justificate prin actul de control încheiat în urma verificării efectuate în baza art. 23 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000.M.F. cod 14.13.03.02Tipărit la R.A. "Imprimeria Naţionala"──────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x