pentru stabilirea porturilor, a căilor navigabile, a zonelor sau portiunilor din aceste zone, precum şi a categoriilor de nave pentru care serviciile de siguranţă sunt obligatorii
În temeiul prevederilor art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe cai navigabile, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 528/2002, republicată, şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei emite următorul ordin: +
Articolul 1(1) Sunt servicii de siguranţă în porturi şi pe cai navigabile, denumite în continuare servicii de siguranţă, următoarele activităţi conexe activităţilor de transport naval: … a) pilotajul navelor maritime la intrarea şi la ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe căile navigabile; … b) legarea-dezlegarea navelor maritime; … c) remorcajul de manevra al navelor maritime în porturi. … (2) Serviciile de siguranţă sunt servicii de interes naţional şi se desfăşoară sub controlul statului, prin Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, denumit în continuare minister. … +
Articolul 2Serviciile de siguranţă sunt prestate tuturor utilizatorilor care apelează la ele, în conformitate cu prevederile regulamentelor de exploatare portuara şi ale legislaţiei în vigoare, pe o baza permanenta, nediscriminatorie, uniforma şi continua, în condiţii egale în ceea ce priveşte calitatea, timpul şi preţul. +
Articolul 3În porturile şi pe căile navigabile pentru care nu s-a stabilit obligativitatea serviciilor de siguranţă furnizarea acestora se asigura de către administraţiile portuare şi/sau de cai navigabile respective, potrivit prevederilor legale. +
Articolul 4(1) Pilotajul navelor maritime este obligatoriu în acvatoriile următoarelor porturi: … a) 1. Portul Constanta – Zona I Constanta Nord, care cuprinde acvatoriul de nord al Portului Constanta până la farurile de intrare în acest acvatoriu (inclusiv dana 78); … 2. Portul Constanta – Zona II Constanta Sud, care cuprinde acvatoriul de sud al portului Constanta, situat între farurile de intrare în acvatoriul de nord (de la dana 79) şi capetele digului de larg de nord şi ale digului de sud.Senalul de acces paralel cu digul de larg de nord este considerat ca aparţine ambelor zone;b) Portul Midia; … c) Portul Mangalia; … d) 1. Portul Sulina: danele Regiei Autonome "Administraţia Zonei Libere Sulina"; … 2. Portul Comercial Sulina;e) Portul Industrial Tulcea; … f) 1. Portul Galaţi: danele pentru produse petroliere; … 2. Portul Galaţi: danele Regiei Autonome "Administraţia Zonei Libere Galaţi";3. Portul Bazinul Nou Galaţi;4. Portul Docuri Galaţi;5. Portul Mineralier Galaţi;g) 1. Portul Comercial Brăila; … 2. Portul Brăila: danele Regiei Autonome "Administraţia Zonei Libere Brăila".(2) Pilotajul navelor maritime şi fluvio-maritime este obligatoriu pe porţiunea maritima a fluviului Dunarea, cuprinsă între rada maritima Sulina şi Portul Comercial Brăila (km 175). … +
Articolul 5Pilotajul navelor maritime în porturile prevăzute la alin. (1) al art. 4 este obligatoriu în următoarele situaţii: la intrarea/ieşirea în/din porturi sau zone ale acestora, la tranzitarea acvatoriilor portuare spre/dinspre santierele navale sau la tranzitarea acvatoriilor portuare pentru intrarea/ieşirea în/din canalele navigabile conectate la porturi, precum şi pentru efectuarea manevrelor între danele aceluiaşi port sau între radele interioare şi danele sale. +
Articolul 6Fac excepţie de la prevederile alin. (2) al art. 4 şi ale art. 5 următoarele categorii de nave maritime:a) navele de supraveghere şi control; … b) navele tehnice portuare; … c) navele de pescuit maritim costier; … d) navele de agrement; … e) navele aparţinând autorităţilor publice; … f) navele militare româneşti; … g) ambarcatiunile sportive. … +
Articolul 7Legarea-dezlegarea navelor maritime este obligatorie în porturile prevăzute la lit. a)-g) ale alin. (1) al art. 4, pentru toate categoriile de nave. +
Articolul 8Remorcajul de manevra al navelor maritime este obligatoriu în următoarele porturi:a) 1. Portul Constanta – Zona I Constanta Nord, care cuprinde acvatoriul de nord al Portului Constanta până la farurile de intrare în acest acvatoriu (inclusiv dana 78); … 2. Portul Constanta – Zona II Constanta Sud, care cuprinde acvatoriul de sud al Portului Constanta, situat între farurile de intrare în acvatoriul de nord (de la dana 79) şi capetele digului de larg de nord şi ale digului de sud.Senalul de acces paralel cu digul de larg de nord este considerat ca aparţine ambelor zone;b) Portul Midia; … c) Portul Mangalia; … +
Articolul 9Sunt obligate sa utilizeze remorchere în timpul manevrelor următoarele categorii de nave maritime:a) navele tanc care transporta produse petroliere; … b) navele care transporta mărfuri periculoase; … c) navele care transporta mărfuri şi/sau persoane şi care au tonajul net mai mare de 1.000, cu excepţia celor care au instalaţii de manevra cu propulsoare transversale sau au doua carme şi doua elice ori alte sisteme de guvernare echivalente cu acestea; … d) platformele de foraj marin; … e) barjele cu clasa maritima, utilizate la transport maritim. … +
Articolul 10Numărul minim şi tipul remorcherelor pe care sunt obligate să le utilizeze navele maritime prevăzute la art. 8 se stabilesc prin Regulamentul de exploatare al porturilor maritime, aprobat conform legii. +
Articolul 11(1) Serviciile de siguranţă pentru care s-a instituit obligativitatea prin prezentul ordin sunt servicii publice de interes naţional, care pot fi concesionate de către minister, în condiţiile legii, persoanelor juridice române care îndeplinesc condiţiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii. … (2) Până la concesionare serviciile publice de interes naţional se pot executa în regim concurential de către agenţi economici autorizaţi conform reglementărilor în vigoare. … (3) După concesionare serviciul de siguranţă se executa numai de către concesionar, în baza contractului încheiat cu ministerul. … (4) În cazul în care în porturile sau pe căile navigabile, în zonele sau în portiunile din acestea, pentru care s-a stabilit obligativitatea serviciilor de siguranţă, nu exista persoane juridice autorizate să le efectueze sau în situaţia imposibilităţii derulării contractelor de concesiune încheiate, furnizarea acestor servicii va fi asigurata de către administraţiile portuare şi/sau de cai navigabile respective. … (5) În situaţiile prevăzute la alin. (4) ministerul va concesiona temporar administraţiilor portuare şi/sau de cai navigabile respective, prin încredinţare directa, serviciile de siguranţă, în condiţiile legii. … +
Articolul 12Prin excepţie de la prevederile art. 11 şi în conformitate cu art. 31 şi 32 din Convenţia despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, ratificată de România prin Decretul nr. 298 din 23 octombrie 1948, pilotajul navelor maritime şi fluvio-maritime pe porţiunea maritima a fluviului Dunarea, cuprinsă între rada maritima Sulina şi Portul Comercial Brăila (km 175), este asigurat de către pilotii Regiei Autonome „Administraţia Fluviala a Dunării de Jos” Galaţi sau de către alţi piloti autorizaţi de aceasta, angajaţi de către persoane juridice române care au preluat, în condiţiile legii, prin concesionare, furnizarea acestui serviciu. +
Articolul 13(1) Comandantii navelor maritime, pentru care serviciile de siguranţă sunt obligatorii, trebuie să solicite, prin agenţii navelor, furnizarea acestora. … (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), legarea-dezlegarea navelor maritime care fac parte din categoriile de nave prevăzute la art. 6 se poate face de către personalul de specialitate din cadrul echipajelor respectivelor nave. … (3) Comandantii navelor maritime pentru care serviciile de siguranţă nu sunt obligatorii pot să solicite, prin agenţii navelor, furnizarea acestora agenţilor economici autorizaţi, concesionarului respectivului serviciu public sau, după caz, administraţiilor portuare şi/sau de cai navigabile respective. … +
Articolul 14(1) Urmărirea furnizarii permanente a serviciilor de siguranţă de către agenţi economici autorizaţi sau de către concesionari revine administraţiilor portuare şi/sau de cai navigabile. … (2) Administraţiile portuare şi/sau de cai navigabile au obligaţia sa informeze ministerul în cazul în care nu exista agenţi economici autorizaţi care să furnizeze serviciile de siguranţă stabilite ca obligatorii în porturile sau pe căile navigabile administrate ori în cazul în care devine imposibila derularea unui contract de concesiune încheiat pentru furnizarea acestor servicii. … +
Articolul 15Autoritatea Navala Română supraveghează şi controlează modul de derulare a serviciilor prevăzute la art. 1 pentru a constata dacă sunt respectate prevederile prezentului ordin şi dacă aceste servicii sunt efectuate în conformitate cu reglementările în vigoare privind siguranţa navigaţiei şi protecţia mediului. +
Articolul 16Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 60 de zile de la publicare. +
Articolul 17Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 229/1994 privind stabilirea zonelor de pilotaj la Regia Autonomă – Administraţia Portului Constanta, nepublicat, îşi încetează aplicabilitatea.p. Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Marius Sorin Ovidiu Bota,secretar de statBucureşti, 14 aprilie 2003.Nr. 562.–––––