În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2), art. 5, art. 7-12, art. 13 și 66 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative,având în vedere prevederile art. 77 alin. (2) și (3) din Legea nr. 162/2017,președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar emite prezentul ordin. +
Articolul 1(1)Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) este autoritatea competentă responsabilă pentru autorizarea auditorilor financiari care au fost autorizați în alt stat membru și a auditorilor autorizați în țări terțe. (2)Stat membru înseamnă un stat membru al Uniunii Europene/Spațiului Economic European. +
Articolul 2(1)ASPAAS autorizează auditorii financiari care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)au fost autorizați, respectiv au obținut dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în statul membru de origine; … b)îndeplinesc condițiile de bună reputație prevăzute la art. 5 din Legea nr. 162/2017; … c)au promovat testul de aptitudini organizat de ASPAAS în baza Legii nr. 162/2017 și a prezentului ordin. … (2)Stat membru de origine înseamnă statul membru în care auditorul financiar este autorizat în conformitate cu art. 3 alin. (1) din Legea nr. 162/2017.(3)Prin profesia de auditor financiar se înțelege profesia de auditor, indiferent sub care denumire este reglementată această profesie în statul membru respectiv. +
Articolul 3Orice persoană fizică autorizată și care a obținut dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în alt stat membru poate participa la testul de aptitudini. +
Articolul 4În vederea înscrierii la testul de aptitudini, persoanele prevăzute la art. 3 trebuie să depună la ASPAAS sau la Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), în cazul delegării activității, următoarele documente:a)cerere de înscriere (conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin); … b)copie de pe pașaport sau alt act de identitate; … c)certificatul/documentul eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, care atestă autorizarea sau înregistrarea ca auditor financiar și din care reiese dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în statul respectiv, valabil în anul înscrierii la testul de aptitudini, în copie; … d)curriculum vitae semnat și datat pe fiecare pagină; … e)3 fotografii tip legitimație (3/4); … f)cazier judiciar în termenul legal de valabilitate; … g)dovada achitării taxei de înscriere la testul de aptitudini. … +
Articolul 5(1)Documentele menționate la art. 4 se depun, personal sau prin delegat cu împuternicire simplă, însoțite de traducerea în limba română legalizată de un notar public din România, cu minimum 7 zile lucrătoare înainte de data stabilită de ASPAAS și publicată pe site-ul propriu pentru susținerea testului de aptitudini.(2)În cazul delegării activității, data de susținere a testului de aptitudini este stabilită de ASPAAS și se va publica și pe site-ul CAFR.(3)Dosarele care se depun în afara termenului prevăzut la alin. (1) sunt respinse.(4)ASPAAS verifică dosarele de înscriere, stabilește și publică pe site-ul propriu lista candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la testul de aptitudini cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data de susținere a testului de aptitudini.(5)În cazul delegării activității, CAFR verifică dosarele de înscriere, stabilește și publică pe site-ul propriu lista candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la testul de aptitudini cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data de susținere a testului de aptitudini.(6)Contestațiile privind lista candidaților care nu au fost acceptați pentru participare la testul de aptitudini se depun la ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării activității, în termen de o zi lucrătoare de la afișarea listei candidaților și se soluționează în cel mult o zi lucrătoare.(7)Lista finală a candidaților admiși se publică cu minimum o zi lucrătoare înainte de data stabilită pentru susținerea testului de aptitudini.(8)Accesul în sala de examen este permis doar candidaților aflați pe lista finală prevăzută la alin. (7), membrilor comisiei de examinare și reprezentanților ASPAAS. +
Articolul 6(1)Testul de aptitudini se organizează de regulă o dată pe an, de obicei în luna iunie. (2)În situații excepționale, prin ordin al președintelui ASPAAS, testul de aptitudini se poate organiza de mai multe ori în același an.(3)Testul de aptitudini se susține în limba română și constă într-o probă scrisă, tip grilă, și o probă orală.(4)Proba orală se organizează, de regulă, în aceeași zi cu proba scrisă, după finalizarea acesteia.(5)Testul de aptitudini constă în verificarea deținerii unui nivel corespunzător de cunoștințe din legislația românească relevante pentru auditul statutar.(6)Tematica, bibliografia și data susținerii probelor se stabilesc de către ASPAAS.(7)Timpul stabilit pentru proba scrisă este de două ore. +
Articolul 7(1)Examinarea se realizează de către o comisie formată din practicieni (auditori financiari autorizați în România, cu experiență în profesie, inclusiv în audit statutar) și specialiști care au cunoștințe și calificări relevante în domeniile din care se susține testul de aptitudini. (2)Comisia de examinare este constituită din maximum 3 membri. (3)Membrii Comisiei de examinare sunt stabiliți de ASPAAS.(4)La organizarea și desfășurarea celor două probe ale testului de aptitudini va fi prezent și un reprezentant al ASPAS, în calitate de observator, numit prin decizie a președintelui ASPAAS.(5)Reprezentantul ASPAAS poate fi același la ambele probe sau diferit.(6)Membrii Comisiei de examinare și reprezentantul/ reprezentanții ASPAAS, care acționează în calitate de observator/ observatori, semnează declarații pe propria răspundere privind regimul incompatibilităților și al conflictelor de interese.(7)O persoană care are calitatea de soț sau soție, rudă ori afini până la gradul al treilea al unuia dintre candidați nu poate fi membru al Comisiei de examinare sau observator. Dacă incompatibilitatea apare ulterior desemnării membrilor Comisiei, persoana în cauză are obligația de a comunica această situație președintelui Comisiei, în vederea înlocuirii sale. +
Articolul 8Comisia de examinare are următoarele atribuții:1.elaborează subiectele pentru testul de aptitudini, în conformitate cu tematica și bibliografia stabilite de ASPAAS; … 2.elaborează baremul de corectare pentru proba scrisă; … 3.corectează lucrările și afișează rezultatele la proba scrisă; … 4.stabilește întrebările și punctajul pentru proba orală; … 5.examinează candidații la proba orală; … 6.supraveghează desfășurarea testului de aptitudini; … 7.validează prin semnătură rezultatele finale și asigură publicarea acestora pe site-ul ASPAAS. … +
Articolul 9(1)Comisia de examinare elaborează subiectele tip grilă pentru proba scrisă, în două variante, în conformitate cu tematica și bibliografia stabilite de ASPAAS.(2)Varianta selectată se extrage de către membrii Comisiei cu minimum 2 ore înaintea testului de aptitudini.(3)Întrebările pentru proba orală se stabilesc din fiecare domeniu, în număr cel puțin egal cu numărul de candidați înscriși.(4)Nota pentru fiecare probă, în baza baremului stabilit, se consemnează în catalog, în care lucrările figurează cu un număr de identificare unic.(5)Nota minimă de promovare a fiecărei probe este 6,00. Nota minimă de promovare a testului de aptitudini este 7,00, obținută ca medie aritmetică a celor două probe. +
Articolul 10(1)Rezultatele la proba scrisă se pot contesta o singură dată, în termen de două zile lucrătoare de la publicarea lor.(2)Rezultatele la proba orală nu se pot contesta.(3)Contestațiile se depun la ASPAAS sau la CAFR, în cazul delegării activității, personal sau prin delegat, ori pot fi transmise prin e-mail. (4)Contestațiile transmise după expirarea termenului prevăzut la alin. (1) nu sunt luate în considerare.(5)Contestațiile se soluționează de către un membru al Comisiei de examinare care nu a participat la corectarea inițială a lucrării, în termen de două zile lucrătoare de la depunerea lor.(6)Rezultatele soluționării contestațiilor se validează de către toți membrii Comisiei de examinare, iar rezultatele finale se publică pe site-ul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării activității, în termen de o zi lucrătoare. +
Articolul 11(1)Pe bază de reciprocitate, în temeiul unui acord încheiat între ASPAAS și autoritatea competentă din țara terță, prin care ASPAAS evaluează îndeplinirea de către auditorul financiar din țara terță a cerințelor echivalente celor prevăzute la art. 66 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, ASPAAS poate autoriza un auditor dintr-o țară terță ca auditor financiar în România.(2)Auditorii care au fost autorizați în țări terțe cu care ASPAAS a încheiat un acord de reciprocitate potrivit prevederilor alin. (1), care solicită autorizarea ca auditori financiari în România, se supun acelorași condiții de autorizare aplicabile auditorilor financiari autorizați în alt stat membru, în conformitate cu prevederile prezentului ordin. +
Articolul 12Orice alte reglementări, protocoale sau acorduri emise sau încheiate de Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile și CAFR se aplică în măsura în care acestea nu intră în contradicție cu prevederile Legii nr. 162/2017 și ale prezentului ordin. +
Articolul 13Prezentul ordin se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar,
Cristiana Doina TudorBucurești, 25 mai 2018.Nr. 54. +
ANEXĂ
CERERE
pentru înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în RomâniaSubsemnatul/Subsemnata, …………………………., născut(ă) la data de …………….. în localitatea/județul/țara ………….., cu domiciliul în …………………….., str. …………………. nr. …., bl. …., sc. …., ap. ……, sectorul/județul …………, telefon ……….., adresa de corespondență …………………., e-mail ………………………, legitimat(ă) cu carte de identitate/pașaport seria ……. nr. …………., eliberat(ă) de ………… la data de ……….., cod numeric personal ………………., persoană de contact ……………, telefon ……………….., declar că sunt auditor financiar autorizat în ………….., nr. autorizație ……………și solicit înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în România.Anexez următoarele documente:a)copie de pe pașaport sau alt act de identitate; … b)certificatul/documentul eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, care atestă autorizarea sau înregistrarea ca auditor financiar și din care reiese dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în statul respectiv, valabil în anul înscrierii la testul de aptitudini, în copie; … c)curriculum vitae semnat și datat pe fiecare pagină; … d)3 fotografii tip legitimație (3/4); … e)cazier judiciar în termenul legal de valabilitate; … f)dovada achitării taxei de înscriere la testul de aptitudini. …
Data
………………….
Semnătura
………………….