ORDIN nr. 53 din 20 ianuarie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 26 din 25 ianuarie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 50 14/12/1998 ART. 4
ActulREFERIRE LAHG 447 12/08/1997
ActulREFERIRE LAOUG 82 23/12/1997
ANEXA 1REFERIRE LAOG 1 12/01/1999
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 2577 17/12/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 196 27/10/1998
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 50 14/12/1998
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 82 23/12/1997
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 67 25/04/1997 ART. 15
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 72 12/07/1996
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind aprobarea soluţiilor pentru aplicarea unitară a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 1/1999



Ministrul finanţelor,având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare,în temeiul art. IV din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte,emite următorul ordin: + 
Articolul UNICPentru aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, cu modificările ulterioare, se aproba soluţiile cuprinse în anexa la prezentul ordin.Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor, Decebal Traian Remes
 + 
Anexa 1SOLUŢIIpentru aplicarea unitară a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 1/19991. Autorizaţiile emise de Ministerul Finanţelor sau de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti pot fi eliberate sub semnatura:– directorului Direcţiei de administrare a monopolului de stat din cadrul Ministerului Finanţelor, în cazul producătorilor şi importatorilor de alcool;– directorului general sau directorului general adjunct coordonator al comisiei de eliberare a acestor autorizaţii din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în cazul băuturilor alcoolice, al produselor din tutun şi al cafelei, precum şi în cazul alcoolului vândut de agenţii economici producători de băuturi alcoolice.2. Nu vor fi autorizaţi de către Ministerul Finanţelor sa comercializeze alcool şi băuturi alcoolice agenţii economici producători care nu deţin capacităţi de producţie proprii sau nu au încheiate contracte de leasing pentru astfel de capacităţi, chiar dacă au încheiate contracte de colaborare sau contracte de asociere cu deţinătorii de astfel de capacităţi.3. Agenţii economici care au depus până la data de 31 ianuarie 1999 documentaţiile complete necesare eliberării autorizaţiilor (inclusiv documentul care face dovada achitării taxei aferente) pot desfăşura activitatea de comercializare a produselor supuse autorizării, prin utilizarea documentelor fiscale folosite înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998.Aceste documente pot fi utilizate numai până la obţinerea autorizaţiei şi până la procurarea documentelor fiscale speciale prevăzute în ordonanţa.4. Pe documentele fiscale speciale pentru comercializarea alcoolului, băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei se înscriu numai denumirile produselor inscriptionate strict pe aceste documente şi nu altele.5. Comercianţii autorizaţi în sistem en detail, care, potrivit prevederilor ordonanţei, nu sunt obligaţi sa utilizeze documente fiscale speciale, pot obţine astfel de documente de la organele fiscale competente sa elibereze autorizaţiile, pe bază de comandă, în vederea utilizării acestora în cazul solicitării exprese a clienţilor. Limita cantitativă minima ce se poate solicita în acest caz este de un carnet de astfel de documente fiscale.6. Se supun regimului de autorizare prevăzut de ordonanţa şi agenţii economici, inclusiv asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, care desfăşoară accidental activităţi de comercializare a produselor supuse autorizării, în sistem en detail sau de alimentaţie publică, prin rulote sau prin tonete, în târguri, oboare, pieţe.Se supun, de asemenea, regimului de autorizare prevăzut de ordonanţa şi agenţii economici, inclusiv asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, care desfăşoară activităţi de comercializare a băuturilor alcoolice naturale provenite din uium.7. În cazul în care distribuitorul deţine depozite fără personalitate juridică în alte judeţe decât cele în care acesta îşi are sediul social, numărul maxim al agenţilor economici în sistem angro cu care poate încheia relaţii contractuale este de 15. Deci, în cazul depozitelor fără personalitate juridică, nu se pot încheia astfel de contracte. Facturile fiscale speciale pentru depozitele fără personalitate juridică vor fi obţinute, pe bază de comandă, de către agenţii economici cu personalitate juridică.8. În cazul în care un agent economic comercializează produse supuse autorizării în sistem de alimentaţie publică prin mai multe unităţi proprii, situate însă în sedii diferite, se eliberează autorizaţii, cu plata taxei corespunzătoare, pentru fiecare unitate în parte.În ceea ce priveşte agenţii economici care, la acelaşi sediu, au organizate mai multe unităţi de comercializare în sistem de alimentaţie publică ce practica adaosuri de alimentaţie publică diferite, au gestiuni sau denumiri diferite, autorizarea se face cu plata taxei corespunzătoare pentru fiecare unitate în parte.9. Prevederea cuprinsă la pct. 2 lit. b) din anexa nr. 17 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, astfel cum a fost înlocuită prin anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 1/1999, se referă la agenţii economici care comercializează respectivele grupe de produse atât în sistem angro, cat şi în sistem en detail.10. În situaţia în care un agent economic care comercializează produse supuse autorizării, prin achiziţionarea acestora – indiferent de modul de achizitionare – de la Ministerul Finanţelor, ca fiind bunuri confiscate şi devenite proprietate de stat, acesta va primi autorizare de comercializare conform prevederilor de autorizare corespunzătoare formei de comercializare practicate.11. Valorificarea bunurilor supuse autorizării, confiscate şi devenite proprietatea statului, efectuată prin magazinele proprii ale Ministerului Finanţelor, nu intra sub incidenţa prevederilor ordonanţei.12. Agentul economic care achiziţionează în vrac produse supuse autorizării, pe care le ambaleaza apoi în ambalaje mai mici, în vederea comercializării acestora, va fi autorizat, cu plata taxei corespunzătoare formei de comercializare practicate.13. Agenţii economici care deţin unităţi de vânzare cu amănuntul şi care efectuează operaţiuni de prajire a cafelei verzi, precum şi de macinare a acesteia în aparate aflate în incinta magazinului, în vederea comercializării, vor fi autorizaţi pentru activitatea de comercializare în sistem en detail.14. Agenţii economici cu activitate sezoniera, care comercializează produse supuse autorizării, vor fi autorizaţi pentru aceasta activitate cu 30 de zile înainte de începerea ei.15. În ceea ce priveşte băuturile, se supun autorizării "agenţii economici producători interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en detail, care realizează venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice şi de orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar", respectiv:1. alcool etilic alimentar, produse pe bază de alcool etilic alimentar şi băuturi alcoolice obţinute din distilate de cereale (alcool etilic alimentar, vodca, rom, lichioruri, rachiuri pe bază de alcool etilic alimentar, whisky, gin, rom şi rachiuri din trestie de zahăr, alte băuturi alcoolice spirtoase, precum şi orice alte produse care conţin alcool etilic alimentar, destinate industriei alimentare sau consumului, care au o concentraţie alcoolică mai mare de 0,5% în volum);2. băuturi alcoolice naturale (tuica şi rachiuri naturale);3. vinuri şi produse pe bază de vin;4. bere, asa cum sunt definite la art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 196/1998.16. Prin sortiment de băutura alcoolică spirtoasa se înţelege fiecare tip de băutura cu denumire diferita. Denumirea diferita implica o reteta de fabricaţie proprie şi avizul sanitar aferent. În situaţia produselor fabricate în ţara după o licenta străină, denumirea diferita implica existenta licenţei de fabricaţie.În ceea ce priveşte băuturile alcoolice spirtoase din import, prin sortiment se înţelege fiecare tip de băutura cu denumire diferita.17. În grupa "Vinuri" sunt cuprinse următoarele sortimente:– vinuri de consum curent;– vinuri de calitate;– vinuri speciale,asa cum sunt definite la art. 15 din Legea viei şi vinului nr. 67/1997.18. În grupa "Bere" sunt cuprinse următoarele sortimente:– bere blonda;– bere bruna.19. În grupa "Băuturi alcoolice naturale" sunt cuprinse sortimentele:– tuica (de prune);– rachiuri din alte fructe, drojdie, tescovina şi din vin.20. În cazul agenţilor economici care au obţinut autorizaţii de comercializare a produselor supuse autorizării, în sistem en detail şi de alimentaţie publică, în alte condiţii decât cele prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 1/1999, eventualele diferenţe de taxe se vor regulariza cu bugetul de stat până la termenul prevăzut de ordonanţa pentru plata transei a II-a a taxei.21. Intra sub incidenţa prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, cu modificările ulterioare, şi activitatea de comercializare în sistem en detail şi în sistem de alimentaţie publică a produselor supuse autorizării de către instituţiile publice şi organizaţiile nonprofit, prin unităţi proprii ale acestora, cu excepţia celor care utilizează credite bugetare conform Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice.22. Agenţii economici care desfăşoară activitate de comercializare a produselor supuse autorizării în sistem angro şi care deţin depozite fără personalitate juridică la alte adrese decât sediul social al acestora vor fi autorizaţi o singură dată, cu plata unei singure taxe.23. În cazul agenţilor economici care comercializează produse supuse autorizării în sistem angro şi en detail, în baza unor contracte de asociere în participaţiune, fără a da naştere unei noi persoane juridice, autorizaţiile se elibe rează pe numele agentului economic care tine evidenţa contabilă a acestei activităţi.24. Pentru comercianţii în sistem en detail de produse supuse autorizării, care deţin în subordine unităţi de desfacere cu sedii diferite, se eliberează autorizaţii, cu plata taxelor aferente, pentru fiecare unitate în parte.25. Din punct de vedere al taxei de autorizare, activitatea agenţilor comerciali şi de marketing se asimilează cu cea a agenţilor economici care desfăşoară activitate în sistem angro.26. În momentul verificării şi vizarii listelor de inventar de către organele fiscale teritoriale vor fi avute în vedere intrările şi ieşirile de produse, înregistrate în evidenţa contabilă după data de 31 decembrie 1998, până la data vizarii, în condiţiile în care aceste operaţiuni s-au efectuat prin respectarea întocmai a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 1/1999.27. Potrivit art. 23 5 alin. (16) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 1/1999, vor fi autorizaţi agenţii economici producători interni de vinuri, de tuica şi de rachiuri naturale, chiar dacă aceştia înregistrează obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat.28. Taxele de autorizare pentru comercializarea produselor supuse autorizării se vărsa la bugetul de stat în conturile analitice prevăzute la pct. 20 lit. b) alin. 2 din normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.577/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 29 decembrie 1998.29. Se vor autoriza, în vederea comercializării produselor supuse autorizării, şi cantinele aparţinând agenţilor economici cu alt gen de activităţi decât cele de comercializare a produselor supuse autorizării.În acest caz se vor elibera autorizaţii nominale pentru cantinele care sunt înregistrate la organele fiscale teritoriale, având cod fiscal distinct, şi care nu au obligaţii fiscale proprii restante faţă de bugetul de stat, chiar dacă agenţii economici de care aparţin înregistrează astfel de obligaţii.Ministrul finanţelorDecebal Traian Remes––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x