ORDIN nr. 520 din 29 mai 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELORnr. 520 din 29 mai 2006MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELORnr. 1318 din 29 mai 2006
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 522 din 16 iunie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1318 29/05/2006
ActulCONTINE PEPROCEDURA 29/05/2006
ActulREFERIRE LAHG 459 19/05/2005 ART. 3
ActulREFERIRE LAHG 459 19/05/2005 ART. 4
ActulREFERIRE LAHG 440 12/05/2005
ActulREFERIRE LAORDIN 251 26/03/2005 ART. 4
ActulREFERIRE LAHG 408 23/03/2004 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 604 22/12/2003
ActulREFERIRE LAHG 95 23/01/2003 ART. 14
ActulREFERIRE LAOUG 63 28/06/2003 ART. 9
ART. 1APROBA PEPROCEDURA 29/05/2006
ART. 3REFERIRE LAHG 95 23/01/2003 ART. 3
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulIN LEGATURA CUORDIN 1318 29/05/2006

privind aprobarea Procedurii de investigare a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase



În temeiul prevederilor art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 440/2005 pentru reorganizarea şi funcţionarea Gărzii Naţionale de Mediu,în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor art. 3 şi 4 din Hotărârea Guvernului nr. 459/2005 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului,în baza prevederilor art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase,în baza prevederilor art. 4 din Ordinul ministrului mediului şi gospodării apelor nr. 251/2005 pentru organizarea şi funcţionarea secretariatelor de risc privind controlul activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase,ministrul mediului şi gospodăririi apelor şi ministrul administraţiei şi internelor emit următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Procedura de investigare a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Măsurile, atribuţiile şi activităţile prevăzute în prezentul ordin asigura implementarea dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul controlului activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase.
 + 
Articolul 3(1) În sensul prezentului ordin se folosesc următoarele abrevieri:a) MMGA – Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor;b) MAI – Ministerul Administraţiei şi Internelor;c) ANPM – Agenţia Naţionala pentru Protecţia Mediului;d) ARPM – agenţia regionala pentru protecţia mediului;e) AJPM – agenţia judeteana pentru protecţia mediului;f) IGSU – Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenta;g) ISUJ – inspectoratul pentru situaţii de urgenta judeţean;h) GNM – Garda Naţionala de Mediui) CR-GNM – comisariatul regional al Gărzii Naţionale de Mediu;j) CJ-GNM – comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu;k) PPAM – politica de prevenire a accidentelor majore;l) PUI – planul de urgenta interna;m) PUE – planul de urgenta externa.(2) În sensul prezentului ordin, termenii specifici utilizaţi sunt definiţi după cum urmează:a) accident major – orice eveniment, cum ar fi: o emisie de substanţe periculoase, un incendiu sau o explozie, care rezultă din evolutii necontrolate în cursul exploatării oricărui obiectiv, prevăzut la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 95/2003, care conduce la apariţia imediata sau intarziata a unor pericole grave asupra sănătăţii populaţiei şi/sau asupra mediului, în interiorul ori în exteriorul obiectivului, şi în care sunt implicate una sau mai multe substanţe periculoase;b) expert extern – expertul tehnic cu studii superioare şi experienta relevanta de cel puţin 7 ani;c) instalatie – unitate tehnica în interiorul unui obiectiv, unde sunt produse, utilizate, manipulate şi/sau depozitate substanţe periculoase; aceasta cuprinde toate echipamentele, structurile, sistemul de conducte, agregatele, utilajele, căile ferate interne, docurile, cheiurile de descărcare care deservesc instalatia, debarcaderele, depozitele şi alte structuri similare, plutitoare sau de alta natura, necesare pentru exploatarea instalaţiei;d) obiectiv – spaţiul care se afla sub controlul titularului de activitate, unde sunt prezente substanţe periculoase în una sau mai multe instalaţii, inclusiv infrastructurile ori activităţile comune sau conexe;e) raport intermediar şi/sau final – documentul întocmit ca urmare a întrunirii comisiei de investigare a accidentului major;f) titular de activitate – orice persoană fizica sau juridică ce exploatează ori deţine un obiectiv sau instalatie ori care este delegată cu putere economică decisiva în ceea ce priveşte funcţionarea tehnica a acestuia/acesteia;g) autorităţi centrale şi locale implicate – autorităţile care au competente în domeniul emiterii actelor de reglementare ale titularilor de activitate şi în domeniul programelor, inclusiv planurilor locale şi regionale.
 + 
Articolul 4Se înfiinţează comisia naţionala şi comisiile regionale pentru investigarea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, având următoarea structura:* Comisia naţionala pentru investigarea accidentelor majore:– un reprezentant al Secretariatului de risc din MMGA;– un reprezentant al Secretariatului de risc din ANPM;– un reprezentant al GNM;– 1-3 reprezentanţi ai IGSU (protecţie civilă, pompieri etc.);– 1-3 reprezentanţi ai obiectivului în care a avut loc accidentul;– 1-4 experţi externi;– 1-4 reprezentanţi ai autorităţilor centrale şi locale implicate;– 1-5 invitaţi de specialitate din mediul academic şi al cercetării ştiinţifice, recunoscuţi la nivel naţional şi internaţional;* comisia regionala pentru investigarea accidentelor majore:– un reprezentant al Secretariatului de risc din ANPM;– un reprezentant al Secretariatului de risc din ARPM;– un reprezentant al CR-GNM;– 1-3 reprezentanţi ai secretariatelor de risc din AJPM-uri;– 1-3 reprezentanţi ai CJ – GNM-urilor;– 1-3 reprezentanţi ai ISUJ (protecţie civilă, pompieri etc.);– 1-2 reprezentanţi ai obiectivului în care a avut loc accidentul;– 1-2 experţi externi;– 1-4 reprezentanţi ai autorităţilor centrale şi locale implicate;– 1-2 invitaţi de specialitate din mediul academic şi al cercetării ştiinţifice, recunoscuţi la nivel naţional şi internaţional.
 + 
Articolul 5Funcţionarea Comisiei naţionale pentru investigarea accidentelor majore este asigurata de un secretariat, organizat cu personal din cadrul Secretariatului de risc din ANPM, având o secţiune specifică în pagina web a ANPM. Comisia naţionala are următoarele atribuţii:– constituie o baza de date privind membrii şi participanţii la activitatea sa;– pe baza notificării accidentului, a specificului acestuia şi a informaţiilor suplimentare, stabileşte persoanele invitate din afară autorităţilor competente;– elaborează şi transmite invitaţiile în vederea întrunirii acesteia;– redactează rapoarte intermediare şi/sau finale privind concluziile investigarii cauzelor producerii accidentului major;– afişează pe pagina web a ANPM informaţiile de interes public şi tine legătură cu mass-media;– tine evidenta documentelor privind organizarea intalnirilor, precum şi a celor primite, elaborate şi aprobate de aceasta;– pune la dispoziţie autorităţilor interesate raportul privind concluziile finale ale acesteia, în condiţiile respectării prevederilor legale în vigoare;– planifica şi organizează intalniri viitoare pentru clarificarea unor aspecte sau elaborarea raportului final, la solicitarea majorităţii participanţilor;– schimba informaţii cu alte autorităţi, instituţii şi organizaţii interesate.
 + 
Articolul 6Funcţionarea comisiei regionale pentru investigarea accidentelor majore este asigurata de un secretariat, organizat cu personal din cadrul Secretariatului de risc din ARPM, având o secţiune specifică în pagina web a ARPM. Comisia regionala pentru investigarea accidentelor majore are următoarele atribuţii:– constituie o baza de date privind membrii şi participanţii la activitatea sa;– pe baza notificării accidentului major, a specificului acestuia şi a informaţiilor suplimentare, stabileşte persoanele invitate din afară autorităţilor competente;– elaborează şi transmite invitaţiile în vederea întrunirii acesteia;– redactează rapoartele intermediare şi/sau finale privind concluziile investigarii cauzelor producerii accidentului major;– afişează pe pagina web a ARPM informaţiile de interes public şi tine legătură cu mass-media;– tine evidenta documentelor privind organizarea intalnirilor, precum şi a celor primite, elaborate şi aprobate de aceasta;– pune la dispoziţie autorităţilor interesate raportul privind concluziile finale ale acesteia, în condiţiile respectării prevederilor legale în vigoare;– planifica şi organizează intalniri viitoare pentru clarificarea unor aspecte sau elaborarea raportului final, la solicitarea majorităţii participanţilor;– schimba informaţii cu alte autorităţi, instituţii şi organizaţii interesate.
 + 
Articolul 7Conducerile competente ale MMGA şi MAI pun în aplicare dispoziţiile prezentului ordin.
 + 
Articolul 8Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,Sulfina Barbup. Ministrul administraţiei şi internelor,Anghel Andreescu,secretar de stat
 + 
Anexa PROCEDURAde investigare a accidentelor majore în care sunt implicatesubstanţe periculoase1. În urma producerii unui accident major, în timpul cel mai scurt după finalizarea intervenţiei echipelor de răspuns la situaţii de urgenta, secretariatul comisiei regionale pentru investigarea accidentelor majore planifica şi invita membrii şi participanţii acesteia pentru o intalnire în scopul analizarii aspectelor tehnice, organizatorice şi manageriale ale accidentului.2. Comisia naţionala pentru investigarea accidentelor majore se întruneşte numai la cererea unei comisii regionale pentru investigarea accidentelor majore, înscrisă în raportul intermediar sau final, ca urmare a hotărârii membrilor şi participanţilor acesteia.3. Atribuţiile Comisiei naţionale pentru investigarea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase:– stabileşte, pentru fiecare intalnire, în acord cu majoritatea membrilor şi participanţilor, coordonatorul investigarii;– identifica şi stabileşte metodele de investigare şi principiile care vor sta la baza investigarii accidentului major;– stabileşte baza legislativă în vigoare având legătură cu accidentul major, identifica competentele operationale şi tehnice necesare pentru desfăşurarea investigatiei, din interiorul sau din exteriorul obiectivului, în funcţie de caracterul accidentului;– analizează şi solicita, după caz, prin secretariat sau prin membrii comisiei, documentele necesare desfăşurării analizei cauzelor accidentului major;– efectuează expertize speciale, la solicitarea comisiilor regionale pentru investigarea accidentelor majore, pentru determinarea cauzelor, condiţiilor şi desfăşurării accidentelor.4. Atribuţiile comisiei regionale pentru investigarea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase:– stabileşte, pentru fiecare intalnire, în acord cu majoritatea membrilor şi participanţilor, coordonatorul investigarii;– identifica şi stabileşte metodele de investigare şi principiile care vor sta la baza investigarii accidentului;– stabileşte baza legislativă în vigoare având legătură cu accidentul major, identifica competentele operationale şi tehnice necesare pentru desfăşurarea investigatiei, din interiorul sau din exteriorul obiectivului, în funcţie de caracterul accidentului;– analizează şi solicita, după caz, prin secretariat sau membrii comisiei, documentele necesare desfăşurării analizei cauzelor accidentului;– efectuează expertize speciale pentru determinarea cauzelor, condiţiilor şi desfăşurării accidentelor.5. Obiectivul investigatiei este determinarea cauzelor care au dus la declanşarea accidentului, precum şi a condiţiilor care au contribuit la producerea evenimentului, şi nu de stabilire a vinovatiei sau a răspunderii.6. Investigarea se desfăşoară transparent şi impartial, astfel încât toate părţile să poată fi ascultate şi să aibă acces la rezultate.7. În raportul final al investigarii se vor menţiona obligatoriu acţiunile şi măsurile necesare pentru evitarea repetarii unui accident similar.8. Raportul final al investigarii are statut de act administrativ, permitand organismelor abilitate să-şi îndeplinească atribuţiile legale.9. Investigarea cauzelor producerii unui accident da dreptul membrilor comisiei naţionale şi regionale:– să aibă acces la locul accidentului, precum şi la obiectivele, instalaţiile, echipamentele şi utilajele implicate;– să aibă acces la vizitarea aparatelor de înregistrare a funcţionarii;– să solicite probe şi sa dispună îndepărtarea controlată a (componentelor) instalaţiilor în vederea examinării sau analizei;– să aibă acces la rezultatele declaraţiilor personalului implicat şi ale altor martori;– să aibă acces la orice informaţii relevante sau înregistrări deţinute de titularul de activitate, operatorii şi/sau terţe persoane fizice ori juridice.10. Investigarea este realizată independent de orice ancheta judiciară.11. Elementele investigarii sunt:– înţelegerea a ceea ce s-a întâmplat;– determinarea motivului (cauzei) accidentului;– dezvoltarea planurilor pentru acţiuni corective, în scopul prevenirii repetarii accidentelor similare.12. Procedura de investigare a accidentelor va consta în mod uzual din 3 faze principale:* înainte de cercetarea pe amplasament:– organizarea echipei de investigaţii;– studierea rapoartelor de securitate, a politicilor de prevenire a accidentelor majore, a planurilor de urgenta interna şi a planurilor de urgenta externa;– intervievarea martorilor oculari (cat mai curând posibil);– organizarea unui sistem de informare şi urmărire a evenimentelor;– organizarea listei de factori care ar fi putut influenţa evenimentul;– dezvoltarea listei preliminare de scenarii;– coordonarea cu echipa care a răspuns situaţiei de urgenta pentru a asigura conservarea dovezilor;– investigaţii în afară zonei restrictionate;– organizarea pentru preluarea unui volum mare de date şi informaţii;* pe timpul cercetării pe amplasament:– contactarea reprezentantului titularului de activitate şi a responsabilului cu problemele de siguranţă;– cercetarea zonei de desfăşurare a accidentului;– obţinerea de informaţii/dovezi disponibile în sprijinul investigarii; dovezile vor fi adunate înainte de curatarea amplasamentului;– verificarea, analizarea, fotografierea echipamentelor, instalaţiilor şi a documentelor cu relevanta în determinarea cauzelor accidentului;– trecerea în revista pe scurt a primelor elemente ale investigarii;* pe timpul procesului de analiza a datelor şi elaborare a raportului:– în aceasta faza se cristalizeaza înţelegerea fenomenelor, a cauzelor şi condiţiilor care au făcut posibila declanşarea evenimentului, a evoluţiei accidentului, precum şi determinarea deficienţelor/punctelor tari ale sistemului de management al urgentelor, ale proceselor şi tehnologiei utilizate;– activitatea se va concentra asupra: dovezilor, analizei declaraţiilor, probelor prelevate, documentaţiilor, reconstituirii şi analizei, testarii şi simulării scenariilor, respectiv acceptării şi eliminării sistematice a scenariilor;– se va stabili dacă sunt necesare alte dovezi şi dacă este necesară implicarea unui expert extern sau a unei echipe de specialişti;– se vor stabili detaliile desfăşurării examinării probelor sau privind efectuarea unor eventuale teste.13. Ca parte a investigatiei, toate scenariile de accidente vor fi identificate pe baza dovezilor disponibile, iar echipa de investigaţii va lua în considerare toate aceste scenarii fără a se opri prea devreme la unul în particular.14. Se vor utiliza modelarea, testele şi alte instrumente adecvate pentru a valida scenariile probabile.15. Rapoartele privind investigarea accidentelor majore vor fi disponibile într-un interval de timp rezonabil. Dacă intervalul de timp este prea lung se reduce valoarea raportului şi se face mai dificila implementarea recomandărilor. Raportul va include desfăşurarea cronologică a faptelor până la declanşarea accidentului, cu specificarea cauzelor şi recomandări pentru acţiuni ce trebuie întreprinse. Raportul va argumenta şi ce teorii nu sunt corecte şi de ce.16. În raport vor fi abordate toate aspectele privind evenimentul, cum ar fi:– sursa accidentului: depozitare, proces, transfer/transport pe amplasament, altele;– cauze: eroare umană, tehnica, uzura, funcţionare defectuoasă, organizare etc.;– analiza preliminară a cauzelor care au condus la declanşarea evenimentului (eveniment initiator – primul eveniment în succesiunea acestora care conduce la un accident major şi evenimente asociate – orice alte evenimente care preceda sau succeda evenimentului major şi care au o anumită relevanta în ceea ce priveşte evoluţia accidentului);– modul de derulare a accidentului;– substanţe implicate;– date privind condiţiile ambientale şi atmosferice;– tipul de accident;– efecte imediate pe amplasament şi în afară acestuia;– efecte/consecinţe indelungate;– poluare;– impactul social şi economic;– analiza măsurilor de urgenta luate;– date privind evaluarea eficientei măsurilor de apărare interne şi externe, precum şi concordanta dintre acestea;– notificarea/raportul de securitate/informarea publicului/inspecţiile realizate;– organizarea şi pregătirea în caz de accidente;– analiza informaţiilor înainte de accident;– analiza impactului după accident;– date privind natura şi extinderea daunelor;– recomandări pentru restabilirea ecosistemului;– evaluarea măsurilor de eliminare a daunelor materiale produse în afară instalaţiei;– evaluarea măsurilor de eliminare a ecotoxicitatii;– concluzii privind îmbunătăţirea securităţii instalaţiilor, de exemplu: informaţii generale privind impunerea unor limite operationale, încetarea activităţii;– măsuri legale;– analize postaccident;– cunoştinţe noi privind:* proprietăţile substanţelor (informaţii privind materia prima şi auxiliara, produsele intermediare şi finite, datele chimice, fizice şi toxicologice, reactiile cinetice sau termodinamice, datele privind funcţionarea conformă sau neconforma);* proprietăţile materialelor, construirea şi confecţionarea părţilor unei instalaţii (coroziune, obosire, procedura de calcul a lucrărilor de construcţie, date de ordin fizic în vederea efectuării unui calcul);* modurile de funcţionare a componentelor şi a sistemelor (esecul dispozitivelor, respectiv al sistemelor de securitate);* esecul sistemelor tehnologice şi organizatorice (cunoştinţe noi privind sistemul de management al securităţii);* recunoaşterea accidentului şi evaluarea situaţiei (cunoştinţe de ordin tehnic şi organizatoric privind recunoaşterea şi localizarea accidentelor şi a efectelor accidentelor, metodologia şi tehnica de localizare a emisiilor cauzate de accidente);* reactii de salvare şi de apărare (dotare tehnica, tactica, organizare);* măsuri tehnice de limitare (de exemplu: instalaţii de stropire, bazin de strangere a apei rezultate în urma stingerii incendiilor);* comunicare (informarea forţelor de intervenţie şi a terţelor persoane);* decontaminare (identificarea şi eliminarea emisiilor cauzate de accident).––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x