privind aprobarea Regulamentului de organizare şi functionare a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, a Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap, a inspecţiilor regionale şi a Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti(*actualizat până la data de 21 decembrie 2004*)
–––––*) Textul initial a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 428 din 13 mai 2004. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. până la data de 21 decembrie 2004, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 175 din 24 noiembrie 2004.Având în vedere prevederile art. 8 alin. (6), art. 9 alin. (5), art. 11 alin. (6) şi ale art. 12 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi functionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 7 alin. (2) lit. c) şi ale art. 17 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor institutii publice, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Regulamentul de organizare şi functionare a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, a Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap, a inspecţiilor regionale şi a Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti, prevăzut în anexele nr. 1-4 care fac parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Directiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, Comisia superioara de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti, inspecţiile regionale, precum şi Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 4La data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga ordinul presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 303/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi functionare a Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti şi a modelului deciziei de încadrare în grad de handicap, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 26 septembrie 2003, precum şi orice alte dispozitii contrare.Preşedintele Autorităţii Naţionalepentru Persoanele cu Handicap,Florian Valeriu SalajeanuBucureşti, 21 aprilie 2004.Nr. 52. +
Anexa 1REGULAMENTde organizare şi functionare a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Partea IOrganizarea şi functionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Articolul 1(1) Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap este organizata şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridica, în subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei. … (2) Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, denumita în continuare Autoritatea, are sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 194, sectorul 1. … (3) Autoritatea coordonează la nivel central activităţile de protecţie speciala şi promovare a drepturilor persoanelor cu handicap, elaborand politicile, strategiile şi standardele în domeniul promovarii drepturilor persoanelor cu handicap, asigurand urmarirea aplicarii reglementarilor din domeniul propriu şi controlul activităţilor de protecţie speciala a persoanelor cu handicap. … +
Articolul 2Autoritatea este condusa de un presedinte, ajutat de un vicepresedinte, care sunt numiti prin decizie a primului-ministru şi sunt asimilati, din punct de vedere al salarizarii şi al celorlalte drepturi, cu functiile de secretar de stat, respectiv subsecretar de stat. +
Articolul 3Cheltuielile curente şi de capital necesare desfăşurării activităţii Autorităţii sunt finantate de la bugetul de stat. +
Articolul 4Autoritatea are în patrimoniu toate bunurile mobile şi imobile pe care le-a detinut Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. +
Articolul 5Autoritatea exercita controlul asupra modului în care sunt respectate şi promovate de către instituţiile publice şi celelalte persoane fizice şi juridice drepturile persoanelor cu handicap în conformitate cu legislatia în vigoare. În indeplinirea atribuţiilor de control ce îi revin Autoritatea are dreptul să solicite informaţii şi documente, în condiţiile legii, de la orice persoană juridica publică sau privată ori persoane fizice implicate în sfera sa de competenţa, acestea având obligaţia de a le pune la dispoziţie în termen de 15 zile calendaristice de la data solicitarii. +
Articolul 6În structura organizatorica a Autorităţii funcţionează un secretar general, functionar public, numit şi salarizat în condiţiile legii. De asemenea, în structura Autorităţii sunt cuprinse direcţii, servicii şi birouri şi Comisia superioara de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti. +
Articolul 7Incadrarea personalului din cadrul Autorităţii se face prin concurs, în condiţiile legii. +
Partea a II-aFunctiile şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Articolul 8Autoritatea indeplineste urmatoarele functii:a) functia de strategie, prin care asigura fundamentarea, elaborarea, supunerea spre aprobare Guvernului, precum şi aplicarea strategiei naţionale în domeniu şi a programelor de reforma în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, cu respectarea tratatelor internationale la care România este parte; … b) functia de reglementare, prin care asigura elaborarea cadrului normativ necesar în vederea realizării obiectivelor Strategiei naţionale privind protectia speciala şi integrarea sociala a persoanelor cu handicap şi armonizării legislaţiei interne cu principiile şi normele tratatelor internationale la care România este parte; … c) functia de administrare, prin care asigura gestionarea bunurilor din domeniul public şi privat al statului, pe care le are în administrare sau în folosinţă, după caz; … d) functia de autoritate de stat, prin care exercită controlul asupra modului în care sunt respectate şi promovate de către instituţiile publice şi celelalte persoane juridice drepturile persoanelor cu handicap în conformitate cu legislatia în vigoare; … e) functia de reprezentare, prin care asigura, în domeniul sau de activitate, reprezentarea pe plan intern şi extern a statului român. … +
Articolul 9(1) În realizarea obiectivelor sale Autoritatea indeplineste urmatoarele atribuţii: … a) elaboreaza şi supune spre aprobare Guvernului, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, Strategia naţionala în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, în conformitate cu principiile şi normele internationale; … b) organizeaza, coordonează şi controlează, prin inspecţiile regionale, realizarea masurilor de protecţie speciala a persoanelor cu handicap şi a strategiei naţionale în domeniul respectiv; … c) initiaza, elaboreaza şi avizeaza actele normative din domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … d) acţionează pentru promovarea alternativelor de tip familial la protectia institutionalizata a persoanelor cu handicap, prin dezvoltarea şi diversificarea serviciilor de recuperare şi reintegrare ambulatorii; … e) analizeaza factorii carentiali, generatori ai handicapului, şi stabileste masurile adecvate de prevenire a aparitiei acestora; … f) monitorizează respectarea drepturilor persoanelor cu handicap, realizarea accesibilitatilor, întocmeşte analize şi studii în domeniu şi elaboreaza metodologii de aplicare a masurilor ce se impun pentru ameliorarea situaţiei în aceasta materie; … g) întocmeşte studii în vederea propunerii unor măsuri de diversificare a resurselor economico-financiare, destinate sustinerii acţiunilor de protecţie speciala a persoanelor cu handicap şi cresterii eficientei în gestionarea acestor resurse; … h) realizează indrumarea şi controlul în aplicarea şi respectarea legislaţiei în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap cu privire la aplicarea politicilor şi standardelor în activitatea instituţiilor de protecţie speciala a persoanelor cu handicap, aflate în coordonarea sa; … i) organizeaza activitatea de selectionare a personalului pentru aparatul propriu şi pentru structurile subordonate, de evaluare periodica, precum şi de perfectionare a pregatirii profesionale a acestuia; … j) organizeaza activitatea de instruire a personalului din cadrul instituţiilor de protecţie speciala a persoanelor cu handicap, aflate în coordonare, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale; … k) initiaza, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, implementeaza şi evalueaza proiectele cu finanţare externa în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … l) finanţează şi cofinanteaza programe şi proiecte în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … m) colaboreaza cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului sau a ministerelor, cu autorităţile administraţiei publice locale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale, în acţiuni sociale comune de educatie şi protecţie speciala a persoanelor cu handicap, în vederea atenuarii, limitarii sau eliminarii consecintelor handicapului, precum şi a reabilitarii profesionale şi integrarii lor în societate; … n) initiaza, negociaza şi incheie, prin imputernicirea Guvernului, documente de cooperare internationala în domeniul protectiei persoanelor cu handicap; … o) dezvolta un sistem de informatie şi consultanţă accesibil persoanelor cu handicap şi familiilor acestora; … p) sprijina crearea unei retele naţionale de unităţi protejate, ca parte a unei strategii globale de angajare în munca a persoanelor cu handicap; … q) elaboreaza, coordonează şi monitorizează planurile de actiune privind implementarea strategiilor în domeniu; … r) urmareste implementarea planului naţional de actiune în acest domeniu; … s) asigura crearea şi dezvoltarea unei baze de date referitoare la persoanele cu handicap, compatibila cu cea a sistemului naţional de asistenţa sociala; … s) elaboreaza standarde privind calitatea serviciilor oferite persoanelor cu handicap; … t) evalueaza necesarul şi calitatea serviciilor, stabileste planuri noi de dezvoltare a serviciilor pe baza nevoilor reale din comunitate; … t) coordonează şi evalueaza activitatea comisiilor de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti, informand despre aceasta autorităţile administraţiei publice locale; … u) autorizeaza persoanele juridice de drept public sau privat, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, sa desfasoare activităţi în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … v) realizează inspecţii ale serviciilor prestate persoanelor cu handicap în cadrul instituţiilor de protecţie speciala a persoanelor cu handicap; … w) controlează modul de respectare a reglementarilor legale în vigoare în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap. … (2) În indeplinirea atribuţiilor de control ce îi revin, Autoritatea are dreptul să solicite informaţii şi documente, în condiţiile legii, de la orice persoană juridica publică sau privată ori persoane fizice implicate în sfera sa de competenţa, acestea având obligaţia de a le pune la dispoziţie în termen de 15 zile calendaristice de la data solicitarii. … (3) Autoritatea indeplineste orice alte atribuţii stabilite prin acte normative în domeniul sau de activitate. … +
Partea a III-aConducerea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap pe niveluri ierarhice +
Capitolul IPreşedintele +
Articolul 10(1) Preşedintele conduce întreaga activitate a Autorităţii şi o reprezinta în raporturile cu Guvernul, cu Secretariatul General al Guvernului, cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte institutii publice şi private, precum şi cu persoane juridice şi fizice, române sau straine. … (2) Preşedintele este ordonator secundar de credite delegat, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale şi familiei. … (3) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele emite ordine şi instrucţiuni. … (4) Preşedintele raspunde în faţa Guvernului şi a ministrului muncii, solidaritatii sociale şi familiei pentru întreaga activitate a Autorităţii. … +
Articolul 11Preşedintele Autorităţii indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) reprezinta Autoritatea în raporturile cu Guvernul, cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte institutii publice şi private, precum şi cu persoane juridice şi fizice, române sau straine; … b) organizeaza, coordonează şi controlează aplicarea actelor normative emise potrivit legii în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … c) coordonează şi controlează aplicarea strategiei naţionale în domeniu; … d) fundamentează şi elaboreaza propuneri pentru bugetul propriu şi raspunde, potrivit legii, de execuţia acestuia, fiind ordonator secundar de credite; … e) initiaza, negociaza şi incheie, prin imputernicirea Guvernului, documente de cooperare internationala în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … f) urmareste şi controlează aplicarea convenţiilor şi acordurilor internationale la care România este parte, în domeniul de activitate al Autorităţii; … g) colaboreaza cu instituţiile de specialitate pentru formarea şi perfectionarea pregatirii profesionale a personalului din sistemul Autorităţii; … h) ia măsuri pentru editarea, dacă este cazul, a unor publicatii de specialitate şi de informare; … i) autorizeaza unitatile protejate şi organizaţiile neguvernamentale din domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … j) analizeaza fisele posturilor de conducere, stabilind atribuţiile, sarcinile şi limitele de competenţa ale acestora. … +
Articolul 12Preşedintele Autorităţii indeplineste şi alte atribuţii specifice domeniului de activitate al Autorităţii, stabilite prin acte normative, prin decizie a primului-ministru sau prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale şi familiei. +
Capitolul IIVicepresedintele +
Articolul 13Vicepresedintele îl ajuta pe presedinte în indeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi functionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 14În situaţia în care preşedintele, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, poate delega exercitarea acestora vicepresedintelui, cu instiintarea ministrului muncii, solidaritatii sociale şi familiei. +
Articolul 15Vicepresedintele coordonează activitatea curenta a celor 8 inspecţii regionale şi a Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti. +
Articolul 16Vicepresedintele asigura reprezentarea parlamentara pentru susţinerea proiectelor de acte normative privind Autoritatea atât la comisiile de specialitate, cat şi în Plenul Senatului şi Camerei Deputatilor, şi prezentarea raspunsurilor interministeriale a intrebarilor şi interpelarilor parlamentare. +
Articolul 17Vicepresedintele indeplineste şi alte atribuţii stabilite prin ordin al presedintelui Autorităţii. +
Capitolul IIISecretarul general +
Articolul 18(1) Secretarul general este functionar public, numit şi salarizat în condiţiile legii, subordonat presedintelui. … (2) Secretarul general asigura stabilitatea funcţionarii Autorităţii, continuitatea conducerii şi realizarea legaturilor functionale între structurile Autorităţii. … (3) Secretarul general este coordonatorul colectivului de lucru care are drept obiectiv principal iniţierea proiectelor de acte normative. … +
Articolul 19Secretarul general coordonează activitatea curenta a tuturor compartimentelor din cadrul Autorităţii, a inspecţiilor regionale şi a Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap. +
Articolul 20Secretarul general indeplineste urmatoarele atribuţii:a) stabileste măsuri pentru buna organizare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter functional din cadrul Autorităţii şi asigura legătură operativa dintre presedinte şi conducătorii tuturor compartimentelor din Autoritate şi unitatile subordonate; … b) prezinta propuneri de măsuri necesare pentru iniţierea, aplicarea şi respectarea actelor normative în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap şi a bunului mers al Autorităţii; … c) primeste, transmite şi urmareste avizarea de către ministere sau celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a proiectelor de acte normative initiate de Autoritate şi asigura avizarea actelor normative primite de la alti initiatori, în termenele prevăzute de lege; … d) stabileste măsuri pentru a asigura buna organizare şi functionare a compartimentelor de specialitate din cadrul Autorităţii; … e) urmareste realizarea corecta şi la termenele stabilite a tuturor activităţilor şi sarcinilor stabilite de presedinte şi vicepresedinte; … f) colaboreaza cu compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii generali din celelalte ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cu secretarii judetelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, cu directorii generali de prefectura şi cu directorii serviciilor publice de asistenţa sociala din subordinea consiliilor judetene sau consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în probleme privind protectia persoanelor cu handicap; … g) prezinta presedintelui, lunar, până în data de 10 a fiecarei luni, necesarul de materiale pe direcţii, servicii, birouri şi cele doua cabinete, pentru luna urmatoare; … h) asigura cunoasterea legislaţiei în domeniu de către personalul din Autoritate şi unitatile subordonate; … i) propune şi coordonează diferite programe de specializare în vederea cresterii gradului de profesionalism al personalului Autorităţii. … j) transmite la Consiliul Economic şi Social şi la Secretariatul General al Guvernului proiectele de acte normative initiate de Autoritate, pentru a fi aprobate în sedinta Guvernului; … k) urmareste şi asigura finalizarea actelor normative care au fost initiate de Autoritate; … l) realizează colective de lucru pentru proiectele de acte normative, unde vor fi atrasi reprezentanti ai societatii civile naţionale şi internationale, precum şi reprezentanti ai instituţiilor publice şi private, interne şi internationale; … m) coordonează intregul personal al Autorităţii, activitatea de elaborare a politicilor de personal şi principiile directoare pentru managementul de personal din cadrul compartimentelor; … n) monitorizează şi controlează elaborarea raportarilor periodice, prevăzute de reglementarile în vigoare; … o) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de lege sau repartizate de presedinte, conform raportului de subordonare; … p) asigura modificarea şi completarea ordinelor presedintelui Autorităţii în raport cu modificările legislaţiei în domeniu. … +
Capitolul IVConducătorii direcţiilor, serviciilor şi birourilor +
Articolul 21Conducătorii direcţiilor, serviciilor şi birourilor din cadrul Autorităţii indeplinesc urmatoarele atribuţii:a) organizeaza, coordonează şi controlează realizarea corecta şi în termen a activităţilor şi a sarcinilor stabilite de presedinte, vicepresedinte sau de secretarul general, de către personalul din subordine; … b) raspund de încărcarea echilibrata cu sarcini a salariatilor şi elaboreaza fisele posturilor pentru fiecare salariat; … c) asigura ca activitatea compartimentelor pe care le coordonează să se desfăşoare organizat, pe baza unui program de activitate; … d) organizeaza şi urmaresc ca personalul din subordine sa cunoasca legislatia aplicabila domeniului lor de activitate şi acţionează pentru respectarea acesteia; … e) participa la elaborarea sau, după caz, realizează lucrari de complexitate sau importanţa deosebită, corespunzătoare functiei de execuţie în care sunt incadrati; … f) repartizeaza spre rezolvare corespondenta şi celelalte lucrari care intră în atribuţiile directiei pe care o conduc şi dau indrumarile în vederea rezolvarii acestora în termenul stabilit de conducerea Autorităţii; … g) semneaza, potrivit competentelor stabilite pe linie ierarhica, lucrarile şi corespondenta realizata în cadrul directiei respective; … h) urmaresc elaborarea în termen a studiilor, sintezelor, rapoartelor, metodologiilor, proiectelor de acte normative şi a tuturor celorlalte lucrari repartizate de presedinte, vicepresedinte sau secretarul general; … i) stabilesc, în limita competentelor acordate, relatii de colaborare cu persoanele juridice fără scop patrimonial autorizate sa desfasoare activităţi în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … j) reprogramează concediile de odihnă pentru salariaţii din subordine şi urmaresc efectuarea concediilor de odihnă conform programarii; … k) asigura, în conformitate cu legislatia în vigoare, respectarea normelor de disciplina de către salariaţii din subordine, sancţionează şi fac propuneri comisiei de disciplina pentru aplicarea de sancţiuni persoanelor care au savarsit abateri; … l) asigura colaborarea cu celelalte compartimente; … m) raspund în faţa presedintelui şi a secretarului general pentru activitatea desfăşurată, prezentand periodic sau ori de cate ori este nevoie un raport de activitate, relevand problemele din compartimentul pe care îl conduc; … n) intocmesc şi actualizeaza permanent baza de date din domeniul specific de activitate; … o) indeplinesc orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Capitolul VPersonalul cu functii de execuţie +
Articolul 22(1) Autoritatea este încadrată cu functionari publici şi personal contractual, potrivit legii. … (2) Sarcinile specifice fiecarui angajat sunt stabilite prin fisa postului. … +
Articolul 23Funcţionarii publici şi personalul contractual raspund în faţa conducătorilor ierarhici de indeplinirea indatoririlor de serviciu stabilite în fisa postului. +
Capitolul VICircuitul documentelor în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Articolul 24(1) Toate documentele care intra şi ies din Autoritate, inclusiv faxurile, se înregistrează de către persoanele care au atribuţii în acest sens, în registrul general al Autorităţii. … (2) După înregistrare documentele prevăzute la alin. (1) se prezinta presedintelui Autorităţii, care le va repartiza în functie de natura solicitarilor compartimentelor de specialitate. … (3) Documentele astfel repartizate sunt predate persoanelor cu atribuţii în acest sens, care vor consemna în registrul general sau special compartimentul la care au fost repartizate documentele, data repartizarii, precum şi termenul stabilit de conducerea Autorităţii în vederea formulării raspunsului. … (4) Directiile, serviciile şi birourile, prin persoane desemnate de conducătorii acestora, preiau documentele sub semnatura în registrul general, mentionand data. … (5) Conducătorii direcţiilor, serviciilor şi birourilor au obligaţia de a repartiza documentele astfel primite salariatilor din subordine, în functie de competente, cu rezolutii privind modalitatea optima şi termenul de rezolvare, în conformitate cu prevederile legii sau cu dispozitiile presedintelui Autorităţii. … (6) Lucrarile rezolvate, împreună cu documentul initial, semnate de persoana care le-a redactat, se prezinta spre semnare în vederea insusirii pe cale ierarhica. … +
Articolul 25(1) Documentele şi corespondenta privind reprezentarea Autorităţii în raporturile cu Preşedintele României, Parlamentul, Guvernul, ministerele, celelalte institutii publice centrale şi locale, cu persoane juridice sau fizice române ori straine se elaboreaza de compartimentele de specialitate, se avizeaza de vicepresedinte sau de secretarul general, după caz, şi se semneaza de presedinte; în acest caz numai copiile lucrărilor se semneaza în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (6); stampila presedintelui se aplică numai pe originalul lucrării. … (2) În situaţia absentei presedintelui din Autoritate pe o perioadă mai mare de 48 de ore, documentele prevăzute la alin. (1) se aproba în aceleasi condiţii de către vicepresedinte. … (3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), în mod curent, vicepresedintele va semna documentele şi corespondenta referitoare la relationarea cu inspecţiile regionale şi la comisiile de expertiza, iar secretarul general, pe cea privitoare la rezolvarea petitiilor. … +
Articolul 26Lucrarile originale se transmit, după semnarea de către presedinte, vicepresedinte sau secretarul general, persoanelor desemnate sa inregistreze corespondenta, care au obligaţia să le expedieze numai după menţionarea în registrul general a datei expedierii. +
Articolul 27(1) Proiectele de ordine şi contractele se prezinta spre semnare presedintelui Autorităţii numai după obtinerea avizelor de la compartimentele de specialitate. … (2) Proiectele de ordine se redacteaza de către compartimentele de specialitate şi se avizeaza pentru legalitate de Biroul juridic. … (3) Proiectele de ordine şi contractele se redacteaza în cel puţin 3 exemplare originale, dintre care un exemplar se arhiveaza la cabinetul presedintelui, un exemplar se arhiveaza la Biroul juridic, iar cel de-al treilea exemplar se comunică persoanei la care se referă. … (4) Ordinele emise de Autoritate primesc numar dintr-un registru special care se tine la cabinetul presedintelui. … (5) Protocoalele şi memorandumurile semnate de Autoritate se înregistrează în Registrul general şi se arhiveaza la cabinetul presedintelui. … +
Articolul 28(1) Raspunsurile la intrebarile adresate de petitionari pe site-ul Autorităţii pot fi semnate de conducătorii compartimentelor de specialitate, în măsura în care nu angajează raspunderea patrimoniala a Autorităţii. … (2) Corespondenta adresata presedintelui Autorităţii se prezinta acestuia, care o repartizeaza compartimentelor de specialitate în functie de natura solicitarii. … (3) Răspunsul redactat de compartimentul caruia i s-a repartizat lucrarea se prezinta, în vederea semnarii, presedintelui Autorităţii, după care se va comunică petitionarului prin posta, posta militara pentru instituţiile publice sau sub semnatura petitionarului. … +
Partea a IV-aAtribuţiile compartimentelor din structura organizatorica a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Capitolul IAtribuţiile Directiei resurse umane, administrativ, secretariat +
Articolul 29Directia resurse umane, administrativ, secretariat indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) asigura intocmirea ordinelor de încadrare şi difuzarea acestora către directiile şi persoanele interesate; … b) păstrează şi completeaza la zi registrul general de evidenta a salariatilor şi dosarele personale ale fiecarui salariat; … c) întocmeşte ordinele de incetare a raporturilor juridice de muncă ale salariatilor şi asigura comunicarea acestora direcţiilor şi persoanelor interesate; … d) întocmeşte şi păstrează la zi statul de functii şi de personal al Autorităţii; … e) asigura evaluarea performantelor profesionale individuale numai pentru personalul contractual nou-angajat şi promovat, în vederea stabilirii nivelului salariilor de baza, intrucat majorarea salariilor de baza la restul personalului contractual se face pe bază de procent stabilit potrivit actelor normative; … f) asigura inregistrarea în evidente şi inaintarea spre plata Serviciului economic şi investitii a drepturilor banesti, în cazul concediilor medicale; … g) asigura stabilirea drepturilor de concediu de odihnă, precum şi a altor concedii prevăzute de legislatia în vigoare şi tine evidenta efectuării acestora; … h) asigura evidenta declaratiilor pe baza cărora se acordă deducerile personale suplimentare; … i) întocmeşte dosarele de pensionare pentru limita de vârsta, pensionare pentru invaliditate sau de urmas; … j) întocmeşte fisa colectiva de prezenta; … k) păstrează evidenta orelor prestate peste programul de lucru; … l) întocmeşte şi elibereaza legitimatiile de acces şi asigura pastrarea evidentei acestora; … m) asigura condica de prezenta la începerea programului şi la terminarea programului; … n) păstrează fisele de atribuţii pentru toate departamentele din Autoritate; … o) initiaza şi urmareste derularea procedurilor de achizitii; … p) elibereaza documente privind statutul de salariat, solicitate de salariaţii Autorităţii; … q) întocmeşte şi tine evidenta fiselor fiscale pentru toţi salariaţii Autorităţii; … r) organizeaza şi supraveghează efectuarea curateniei în sediul Autorităţii şi pe caile de acces; … s) asigura protectia muncii conform prevederilor legale în vigoare pentru personalul Autorităţii, indeplinind toate formalitatile necesare; … s) organizeaza şi asigura P.S.I.; … t) întocmeşte necesarul de rechizite şi materiale pentru compartimentele Autorităţii; … t) întocmeşte notele de intrare-receptie pentru achiziţiile Autorităţii şi asigura semnarea acestora de cei în drept; … u) înregistrează mijloacele fixe şi obiectele de inventar în registrul de inventar şi completeaza fisele de inventar pe locuri de folosinţă şi persoane; … v) asigura cunoasterea de către personal a legislaţiei în domeniu; … w) întocmeşte documentaţia necesară pentru plata drepturilor salariale cuvenite personalului Autorităţii şi a unităţilor subordonate; … x) întocmeşte statele de plată pentru personalul Autorităţii; … y) efectueaza retinerile din salarii, dacă este cazul, cu avizul Biroului juridic; … z) efectueaza inregistrarile în Registrul general de evidenta a salariatilor, înfiinţat în condiţiile legii; … aa) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii; … bb) asigura prezenta ofiterului de serviciu după program până la ora 20 şi permanenta în zile de sarbatoare; … cc) întocmeşte lunar documentaţia pentru declaratiile privind oblibaţiile la bugetul asigurarilor sociale de stat, aferente salariilor; … dd) asigura protocolul pentru intalniri de lucru cu invitati interni sau externi şi pentru cabinetul presedintelui şi vicepresedintelui, în condiţiile legii; … ee) întocmeşte situaţia privind monitorizarea cheltuielilor de personal; … ff) indeplineste orice atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Autorităţii; … gg) întocmeşte necesarul de credite pentru cheltuielile de personal. … +
Capitolul IIAtribuţiile Directiei strategie, programe şi integrare europeana +
Articolul 30Directia strategie, programe şi integrare europeana indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) elaboreaza, implementeaza, monitorizează şi evalueaza proiecte cu finanţare externa; … b) elaboreaza, evalueaza şi monitorizează proiectele finantate de Autoritate; … c) monitorizează modul de aplicare în legislatia naţionala a rezolutiilor şi recomandarilor organismelor europene; … d) monitorizează elaborarea şi implementarea de planuri de actiune la nivel judetean, regional şi naţional; … e) elaboreaza metodologii pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor cu finanţare interna; … f) monitorizează stadiul de implementare a Strategiei naţionale privind protectia persoanelor cu handicap şi a planului naţional de actiune; … g) elaboreaza proceduri şi instrumente pentru restructurarea instituţiilor rezidentiale de protecţie a persoanelor cu handicap; … h) participa la grupuri de lucru în vederea elaborarii unor strategii în alte domenii din sfera sociala; … i) elaboreaza contribuţii sectoriale la planul naţional de actiune pentru ocuparea forţei de muncă, care se desfăşoară anual; … j) elaboreaza fise de monitorizare a stadiului de implementare a acquisului comunitar şi a tabelului de concordanta; … k) initiaza, aproba şi urmareste derularea programelor în condiţiile legii; … l) elaboreaza documente de pozitie şi documente de pozitie complementare; … m) participa la programarea PHARE anuală prin elaborarea de proiecte în domeniul protectiei persoanelor cu handicap şi a celorlalte programe externe; … n) organizeaza/sprijina realizarea de conferinte/seminarii naţionale/regionale/judetene pentru promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi prezentarea accesibilitatilor; … o) identifica surse de finanţare interne şi internationale pentru derularea unor proiecte în domeniu; … p) participa prin proiecte la programe lansate prin Comisia Europeana, focalizate pe prioritati ce vizeaza persoanele cu handicap: FP 6 (DG Research/Science and Society), Leonardo da Vinci, Socrates; … q) organizeaza cursuri de instruire pentru scrierea de proiecte; … r) asigura functionarea unităţii de implementare a proiectelor cu finanţare PHARE (UIP); … s) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Capitolul IIIAtribuţiile Serviciului economic şi investitii +
Articolul 31Serviciul economic şi investitii indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) asigura derularea fondurilor necesare pentru plata drepturilor cuvenite persoanelor cu handicap către consiliile judetene sau consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti; … b) organizeaza evidenţa contabilă a Autorităţii; … c) întocmeşte bugetul de venituri şi cheltuieli al Autorităţii; … d) primeste, analizeaza şi întocmeşte necesarul fizic şi valoric al lucrărilor de investitii şi dotari ce se inscriu în bugetul Autorităţii; … e) urmareste angajarea patrimoniala a Autorităţii în baza aprobării conducerii acesteia, cu avizul Biroului juridic; … f) întocmeşte şi verifica balanta de venituri şi cheltuieli a Autorităţii, darea de seama contabila şi raportul explicativ; … g) asigura schimbul permanent de date şi informaţii cu directiile de resort din cadrul Ministerului Finanţelor Publice; … h) întocmeşte notele contabile pentru operaţiuni specifice; … i) întocmeşte fisele de conturi; … j) analizeaza şi urmareste soldurile conturilor şi intocmirea specificatiilor de cont pentru conturile specifice; … k) propune conducerii Autorităţii declanşarea inventarierii anuale a patrimoniului institutiei; … l) recupereaza eventualele pagube constatate conform procesului-verbal întocmit de comisia de inventariere a patrimoniului stabilita prin ordin al presedintelui; … m) analizeaza şi avizeaza propunerile privind scoaterea din functiune a mijloacelor fixe şi clasarea sau declasarea celorlalte dotari şi materiale, conform propunerilor facute de cei în drept; … n) verifica şi centralizeaza trimestrial darile de seama contabile ale inspecţiilor regionale şi ale Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap din subordinea Autorităţii; … o) urmareste incadrarea în plăţile programate; … p) acorda viza de control financiar preventiv; … q) deschide lunar credite bugetare conform normelor legale, cu incadrarea în bugetul aprobat; … r) asigura plata efectiva a drepturilor salariale ale personalului Autorităţii, în urma verificării documentatiei intocmite de Directia resurse umane, administrativ, secretariat; … s) întocmeşte titluri executorii, în condiţiile legii, cu avizul Biroului juridic, şi urmareste recuperarea prejudiciilor aduse Autorităţii; … s) întocmeşte ordinele de plată privind achitarea facturilor reprezentand cheltuieli materiale, subventii şi a viramentelor către bugetul asigurarilor sociale de stat aferente salariilor; … t) asigura ridicarea şi depunerea documentelor de decontare bancara, precum şi ridicarea şi depunerea în numerar; … t) obtine viza de control financiar delegat de la Ministerul Finanţelor Publice, conform prevederilor legale; … u) verifica şi centralizeaza lunar execuţia bugetară a inspecţiilor regionale, a Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap din subordinea Autorităţii şi a serviciilor publice de asistenţa sociala; … v) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Capitolul IVAtribuţiile Biroului relatii publice şi mass-media +
Articolul 32Biroul relatii publice şi mass-media indeplineste urmatoarele functii:1. functia de informare, care consta în:– colaborarea cu instituţiile mediatice şi instituţiile conexe care fac obiectul petitiilor;– facilitarea accesului personal al petentului la informaţiile de interes din domeniul protectiei persoanelor cu handicap, prin intermediul audientelor;– furnizarea de informaţii centrelor de consiliere din cadrul consiliilor judetene, respectiv locale, în domeniul protectiei sociale;2. functia de monitorizare şi stocare:– a informaţiilor provenite din exterior prin petitii, audiente şi cereri pentru informatia publică, sosite din partea instituţiilor publice locale, centrale şi mass-media;– a informaţiilor din interior, provenite de la directiile de specialitate, de la nivelul inspecţiilor regionale din subordinea Autorităţii;– cu crearea bazei de date a instituţiilor care directioneaza petitiile;– prin monitorizarea evenimentelor la care participa reprezentantii Autorităţii;3. functia de reprezentare prin:– stabilirea unei strategii de creare a imaginii institutiei publice şi a relationarii cu celelalte institutii;– organizarea unui punct de documentare şi consiliere în beneficiul cetatenilor;– implicarea în organizarea şi participarea la evenimente pentru promovarea imaginii Autorităţii şi a drepturilor persoanelor cu handicap în conferinte, seminarii naţionale/regionale/internationale;4. functia de raportare presupune:– elaborarea şi actualizarea buletinului informativ privind informatia publică potrivit Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public;– furnizarea de informaţii pentru elaborarea raportului periodic de activitate al Autorităţii;– elaborarea raportului privind accesul la informatia publică din Autoritate;– elaborarea statisticii problemelor semnalate în petitiile primite şi audientele acordate. +
Articolul 33Biroul relatii publice indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) înregistrează, claseaza şi distribuie petitiile rezolvate de compartimentele specializate; … b) codifica corespondenta în functie de tipul petitiei; … c) opereaza scaderea petitiilor solutionate în registrul de evidenta a petitiilor primite şi asigura expedierea acestora; … d) acorda audiente la sediul Autorităţii, potrivit programului aprobat de conducerea acesteia, şi stabileste audiente pentru celelalte compartimente, în domeniul respectarii drepturilor persoanelor cu handicap; … e) acorda informaţii persoanelor şi reprezentantilor organizaţiilor sau instituţiilor care solicită lamuriri în domeniu; … f) organizeaza punctul de informare şi actualizeaza datele la punctul de afisaj al BRPMM; … g) faciliteaza accesul şi ofera consultanţă la punctele de documentare pentru informatia de interes public; … h) propune mediatizarea unor modele de buna practica în vederea schimbarii atitudinii faţă de persoana cu handicap; … i) coordonează punctul de informare, documentare şi consiliere; … j) asigura buletinul informativ cu privire la informatia de interes public a Autorităţii; … k) elaboreaza împreună cu celelalte compartimente raportul periodic de activitate, cel puţin o dată pe an, care urmeaza să fie publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a; … l) elaboreaza raportul solicitarilor anuale privind informatia de interes public şi realizează situaţia statistica a problemelor ca urmare a scrisorilor primite şi audientelor acordate; … m) coordonează sumarul paginii de Internet a Autorităţii şi verifica modul de transmitere a informaţiilor pe site-ul propriu, din partea direcţiilor din cadrul Autorităţii; … n) organizeaza periodic conferinte de presa; … o) asigură realizarea abonamentelor la presa şi agentiile de presa, în condiţiile legii; … p) furnizeaza teme pentru emisiuni de radio, TV şi publicatii mass-media, din domeniul protectiei persoanelor cu handicap; … q) colaboreaza cu celelalte departamente în vederea strangerii informaţiilor necesare desfăşurării activităţii şi elaborarii materialelor în cadrul directiei; … r) monitorizează problematica persoanelor cu handicap semnalata în corespondenta şi audiente; … s) organizeaza şi participa la evenimente legate de problematica persoanelor cu handicap; … s) elaboreaza şi transmite comunicatele de presa (pe site-ul propriu, pe agentiile de presa) referitoare la evenimentele şi activităţile desfăşurate în cadrul Autorităţii, precum şi semnalarea în mass-media a initiativelor legislative din domeniul protectiei persoanelor cu handicap; … t) furnizeaza informaţii la solicitarile verbale sau scrise ale reprezentantilor mass-media, cu referire la aspecte ale protectiei persoanelor cu handicap şi la respectarea standardelor de către instituţiile aflate în coordonarea Autorităţii, potrivit Legii nr. 544/2001; … t) monitorizează zilnic presa scrisa şi editiile on-line, cu realizarea selectiilor şi a mapelor de presa conţinând informaţii şi evenimente din domeniul protectiei persoanelor cu handicap; … u) sesizeaza situaţiile cu potenţial conflictual semnalate de mass-media, referitor la persoanele cu handicap din familii sau din institutii aflate în coordonarea metodologica a Autorităţii, cu redactarea şi transmiterea raspunsurilor, în virtutea dreptului la replica, acolo unde este cazul; … v) asigura alimentarea site-ului cu informaţii de interes public, potrivit Legii nr. 544/2001, precum şi Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala în administratia publică; … w) întocmeşte saptamanal tabele şi transmite raportări către Guvern şi Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei privind deplasarile în teritoriu ale demnitarilor din cadrul Autorităţii; … x) organizeaza, coordonează şi sustine cu material informational punctul de documentare din cadrul BRPMM, care pune la dispoziţie cetatenilor informaţii referitoare la domeniul protectiei persoanelor cu handicap. … +
Capitolul VAtribuţiile Biroului monitorizare şi metodologie +
Articolul 34Biroul monitorizare şi metodologie indeplineste urmatoarele functii:1. functia metodologica, care consta în:– elaborarea instrumentelor de lucru necesare în activitatea Autorităţii, inspecţiilor regionale, autorităţilor judetene/locale în domeniul implementarii strategiei, standardelor şi politicilor în domeniul protectiei persoanelor cu handicap;– elaborarea instrumentelor de lucru pentru evaluarea calităţii vietii persoanelor cu handicap, în colaborare cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap (INPCESPH);– elaborarea instrumentelor de lucru pentru evaluarea reformei în sistemul protectiei persoanelor cu handicap;– elaborarea instrumentelor de monitorizare;– acordarea de consultanţă metodologica judetelor pentru aplicarea standardelor de calitate/exemplelor de buna practica şi pentru multiplicarea alternativelor de tip familial;2. functia de monitorizare, care consta în:– colectarea datelor pe baza instrumentelor de monitorizare;– realizarea şi actualizarea permanenta a bazei de date generale şi a bazelor de date specifice;– administrarea retelei de calculatoare;– întreţinerea şi actualizarea paginii de Internet a Autorităţii (www.anph.ro);– coordonarea unui sistem naţional de monitorizare a problematicii persoanelor cu handicap;3. functia de raportare şi sinteza, care consta în:– prelucrarea informaţiilor colectate prin monitorizare din punct de vedere cantitativ şi calitativ:– redactarea de rapoarte, analiza şi sinteze;– elaborarea propunerilor de modificare/completare a strategiei naţionale, a planului naţional de actiune şi a actelor normative în vigoare;– centralizarea informaţiilor referitoare la implementarea strategiei, planului naţional de actiune şi politicilor în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap. +
Articolul 35Biroul monitorizare şi metodologice indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) monitorizează respectarea drepturilor persoanelor cu handicap; … b) elaboreaza metodologii de aplicare a masurilor ce se impun pentru ameliorarea situaţiei în domeniul persoanelor cu handicap; … c) monitorizează implementarea standardelor în domeniul promovarii drepturilor persoanelor cu handicap; … d) elaboreaza norme şi metodologii privind organizarea şi functionarea instituţiilor de protecţie speciala a persoanelor cu handicap, în colaborare cu INPCESPH; … e) monitorizează alternativele de tip familial la protectia institutionalizata a persoanelor cu handicap, precum şi serviciile de recuperare şi reintegrare ambulatorii; … f) monitorizează exemplele de buna practica din teritoriu şi acţionează pentru promovarea acestora; … g) elaboreaza metodologii pentru sprijinirea autorităţilor judetene/locale în implementarea strategiei naţionale, a planului naţional de actiune, precum şi a strategiilor judetene/planurilor de dezvoltare, în colaborare cu INPCESPH; … h) monitorizează realizarea accesibilitatilor; … i) realizează şi actualizeaza permanent baza de date referitoare la persoanele cu handicap, compatibila cu cea a sistemului naţional de asistenţa sociala; … j) elaboreaza sinteze şi rapoarte, statistici şi alte instrumente de lucru privind dinamica fenomenului de protecţie a persoanelor cu handicap şi eficienta masurilor de protecţie speciala; … k) asigura armonizarea metodologiilor privind protectia persoanelor cu handicap cu metodologiile privind protectia copiilor, persoanelor varstnice şi a altor categorii de persoane de interes social, în colaborare cu INPCESPH; … l) organizeaza/sprijina realizarea de conferinte/seminarii naţionale/regionale/judetene pentru promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi prezentarea realizării accesibilitatilor; … m) menţine legătură cu inspectorii judeteni şi cu inspectorii-şefi în vederea asigurarii coerentei activităţii de monitorizare; … n) menţine legătură, în plan metodologic, cu INPCESPH; … o) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Capitolul VIAtribuţiile Biroului juridic +
Articolul 36Biroul juridic indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) efectueaza studii, analize şi documentaţii privind oportunitatea iniţierii sau modificarii unor acte normative, în raport cu fenomenele ce apar în aplicarea reglementarilor legale în vigoare; … b) participa la elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … c) face propuneri pentru solutionarea unor probleme rezultate din aplicarea legislaţiei în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … d) avizeaza, din punct de vedere al tehnicii legislative şi al corelarii cu prevederile altor reglementari, toate proiectele de acte normative initiate de către ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale care au ca obiect reglementarea unor aspecte legate de domeniul de activitate al Autorităţii; … e) avizeaza legalitatea contractelor civile şi comerciale prin care este angajata raspunderea patrimoniala a Autorităţii; … f) asigura reprezentarea Autorităţii în raporturile cu instantele judecătorești şi cu organele cu activitate jurisdictionala, pe bază de delegatie semnata de presedinte; … g) organizeaza şi urmareste activitatea de cunoastere a legislaţiei în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, prin organizarea de instruiri, simpozioane etc., cu personalul din Autoritate şi din subordine; … h) participa la pregătirea şi ratificarea de conventii internationale în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … i) ofera consultanţă juridica în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap persoanelor fizice şi juridice interesate şi rezolva orice alte lucrari cu caracter juridic; … j) elaboreaza proiectele de hotărâri ale Guvernului privind recunoasterea utilitatii publice a asociaţiilor, fundatiilor sau federatiilor care îşi desfăşoară activitatea în sfera de competenţa a Autorităţii; … k) verifica indeplinirea de către persoanele juridice fără scop patrimonial a condiţiilor cerute de lege în vederea obtinerii personalitatii juridice, propunand presedintelui eliberarea sau neeliberarea avizului necesar; … l) verifica documentaţia depusa de solicitanţi în vederea autorizarii ca unităţi protejate şi avizeaza pentru legalitate autorizatia de functionare; … m) asigură realizarea abonamentelor anuale cu Monitorul Oficial al României, Partea I, precum şi cu alte publicatii de specialitate; … n) asigura cunoasterea de către personalul Autorităţii, al inspecţiilor regionale şi al direcţiilor de asistenţa sociala din cadrul consiliilor judetene şi consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti a legislaţiei în domeniu; … o) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Capitolul VIIAtribuţiile Biroului de integrare profesionala şi relatii cu organizaţiile neguvernamentale +
Articolul 37Biroul de integrare profesionala şi relatii cu organizaţiile neguvernamentale indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) colaboreaza cu Agentia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Muncă în vederea constituirii unei baze de date comune pentru asigurarea integrarii sociale şi profesionale a persoanelor cu handicap; … b) constituie baza de date cu privire la organizaţiile neguvernamentale din domeniu şi asigura un dialog permanent cu acestea; … c) organizeaza targuri de locuri de muncă pentru persoanele cu handicap împreună cu Agentia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi cu alte institutii şi autorităţi implicate în domeniul integrarii profesionale a persoanelor cu handicap, precum şi cu consiliile judetene; … d) contribuie la elaborarea documentelor sectoriale necesare implementarii planului naţional de actiune pentru ocuparea forţei de muncă; … e) colaboreaza cu Agentia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Muncă în vederea organizarii de cursuri de formare profesionala, formare continua şi reconversie profesionala a persoanelor cu handicap; … f) monitorizează activitatea de adaptare a locurilor de muncă pentru persoanele cu handicap şi elaboreaza măsuri în acest sens; … g) constituie o baza de date cu agentii economici care doresc angajarea de persoane cu handicap; … h) sprijina crearea unei retele naţionale de unităţi protejate; … i) analizeaza rapoartele organizaţiilor neguvernamentale şi alte sesizari referitoare la incalcarea drepturilor persoanelor cu handicap şi propune conducerii Autorităţii modalităţi de ameliorare a situaţiei; … j) elaboreaza un plan de actiune în scopul atragerii societatii civile şi al implicarii acesteia atât în elaborarea, implementarea şi monitorizarea strategiilor în domeniu, cat şi în sesizarea nerespectarii drepturilor persoanelor cu handicap; … k) organizeaza/sprijina organizarea de conferinte/seminarii naţionale/regionale/judetene pentru promovarea drepturilor persoanelor cu handicap; … l) elaboreaza şi implementeaza strategia de comunicare cu organizaţiile neguvernamentale a Autorităţii; … m) asigura evidenta şi permanentizarea organizaţiilor neguvernamentale cu activitate în domeniul persoanelor cu handicap, ce vor fi comunicate şi Biroului juridic şi Biroului monitorizare şi metodologie; … n) monitorizează buna functionare a Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti cu propunerea către vicepresedintele şi preşedintele acestei comisii de instrucţiuni metodologice pentru înlăturarea birocratiei; … o) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Capitolul VIIIAtribuţiile Compartimentului audit +
Articolul 38Compartimentul audit indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) elaborarea normelor metodologice proprii ale Autorităţii, privind organizarea şi functionarea activităţii de audit intern, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, aprobate prin ordin al presedintelui; … b) certificarea trimestriala şi anuală, însoţită de raportul de audit, a bilantului contabil şi a contului de execuţie bugetară ale Autorităţii, prin verificarea legalităţii, realitatii şi exactitatii evidentelor contabile şi ale actelor financiare şi de gestiune; certificarea se face inaintea aprobării de către preşedintele Autorităţii a bilantului contabil şi a contului de execuţie bugetară; … c) examinarea legalităţii, regularitatii şi conformitatii operaţiunilor, identificarea erorilor, risipei, gestiunii defectuoase şi fraudelor şi propunerea de măsuri şi solutii pentru recuperarea pagubelor şi sanctionarea celor vinovati, după caz; … d) supravegherea regularitatii sistemelor de fundamentare a deciziei, de planificare, programare, organizare, coordonare, urmărire şi control al indeplinirii deciziilor; … e) evaluarea economicitatii, eficacitatii şi eficientei cu care sistemele de conducere şi de execuţie existente în cadrul Autorităţii ori la nivelul unui program/proiect finanţat din fonduri publice care utilizeaza resurse financiare şi umane pentru indeplinirea obiectivelor stabilite; … f) identificarea slabiciunilor sistemelor de conducere şi control, precum şi a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe/proiecte sau unor operaţiuni şi propunerea de măsuri pentru corectarea acestora şi pentru diminuarea riscurilor, după caz; … g) efectuarea de analize şi verificări la nivelul direcţiilor de specialitate din structura Autorităţii, a inspecţiilor regionale, Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti şi INPCESPH; … h) intocmirea referatelor de opinie care vor însoţi proiectele de buget aprobate de ordonatorul principal de credite; … i) aducerea la cunoştinţa presedintelui a neregulilor constatate; … j) indeplinirea oricăror alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Partea a V-aDispozitii finale +
Articolul 39Prezentul regulament va fi adus la cunoştinţa, sub semnatura, tuturor salariatilor Autorităţii, prin grija secretarului general. +
Articolul 40Programul de lucru al Autorităţii este de luni până vineri, între orele 8,00 – 16,00, cu obligativitatea semnarii condicii de prezenta de către intregul personal angajat. Nerespectarea programului de muncă şi nesemnarea condicii de către personalul Autorităţii sunt considerate abateri disciplinare, fiind sanctionate conform legii. +
Articolul 41Prevederile prezentului regulament se completeaza cu orice alte dispozitii legale care privesc organizarea, functionarea şi atribuţiile Autorităţii. +
Articolul 42Atribuţiile şi raspunderile specifice functiilor din cadrul Autorităţii se stabilesc prin fisa postului corespunzătoare fiecarei functii. +
Articolul 43Toţi salariaţii Autorităţii au obligaţia de a lua cunoştinţa, sub semnatura, şi de a respecta prevederile prezentului regulament. +
Articolul 44Ordinul presedintelui Autorităţii privind prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija secretarului general. +
Anexa 2REGULAMENTde organizare şi functionare a Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap +
Partea IOrganizarea şi functionarea Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap +
Articolul 1(1) Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap, denumit în continuare INPCESPH, este organizat şi funcţionează ca institutie publică cu personalitate juridica, în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. … (2) INPCESPH are sediul în municipiul Bucureşti, str. Cezar Bolliac nr. 42, sectorul 3. … +
Articolul 2INPCESPH este condus de un director, numit pe bază de concurs de către preşedintele Autorităţii, cu avizul ministrului muncii, solidaritatii sociale şi familiei. +
Articolul 3Cheltuielile curente şi de capital necesare desfăşurării activităţii INPCESPH sunt finantate de la bugetul de stat. +
Articolul 4Incadrarea personalului din cadrul INPCESPH se face prin concurs, în condiţiile legii. +
Partea a II-aAtribuţiile Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap +
Articolul 5În realizarea obiectivelor sale INPCESPH indeplineste urmatoarele atribuţii:a) efectueaza cercetare fundamentala şi aplicativ-experimentala în domeniul persoanelor cu handicap, inclusiv pentru copiii cu handicap; … b) efectueaza cercetare fundamentala şi experimentala în domeniul dizabilitatii; … c) elaboreaza studii, strategii şi programe necesare proiectarii şi implementarii politicii Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap (preventie, recuperare, integrare socioprofesionala); … d) elaboreaza lucrari stiintifice (articole, monografii, dictionare etc.) destinate specialistilor, precum şi altor persoane interesate în domeniu; … e) elaboreaza standarde în domeniul promovarii drepturilor persoanelor cu handicap; … f) elaboreaza materiale de natura metodologica (planuri şi programe de invatamant, manuale, teste şi grile de evaluare etc.) destinate activităţilor de pregatire (iniţiere/perfectionare) a personalului care activeaza în domeniul asistentei speciale a persoanelor cu handicap; … g) elaboreaza lucrari cu caracter informativ, de orientare şi consiliere, destinate persoanelor cu handicap şi familiilor acestora, precum şi asistentilor personali specializati (ghiduri practice, programe de recuperare, abilitare/reabilitare vocationala etc.); … h) elaboreaza şi publică un buletin informativ, precum şi alte lucrari cu caracter ştiinţific (în limita resurselor disponibile); … i) desfăşoară activităţi de consiliere, instruire şi editare de publicatii în vederea obtinerii de autofinantare; … j) organizeaza/sprijina realizarea de conferinte/seminarii naţionale şi internationale/regionale/judetene pentru promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, sub coordonarea presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap; … k) asigura iniţierea personalului din Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap şi din unitatile subordonate în a scrie proiecte; … l) promovează relatii de reprezentare şi colaborare cu institutii guvernamentale şi neguvernamentale de profil, din tara şi din strainatate, în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … m) asigura intocmirea de proiecte pentru finanţare externa şi interna; … n) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. … +
Partea a III-aConducerea pe niveluri ierarhice a Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap +
Capitolul IDirector +
Articolul 6Directorul INPCESPH indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) reprezinta INPCESPH în relaţia cu Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap şi cu celelalte autorităţi şi institutii publice; … b) este ordonator tertiar de credite; … c) coordonează întreaga activitate a INPCESPH; … d) prezinta presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap activitatea INPCESPH lunar sau ori de cate ori este nevoie; … e) prezinta presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap bugetul de cheltuieli şi planificarea lucrărilor programate pe semestre, trimestre şi anual. … +
Capitolul IISecretar ştiinţific +
Articolul 7Activitatea stiintifica este coordonata de un secretar ştiinţific care indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) propune teme de cercetare; … b) coordonează, îndrumă şi evalueaza activitatea de cercetare; … c) reprezinta INPCESPH în relatiile stiintifice; … d) asigura formarea şi promovarea cercetatorilor; … e) asigura coordonarea între diferite teme şi proiecte interne/externe, în colaborare cu alte institutii; … f) asigura iniţierea pentru scriere de proiecte pentru inspecţii regionale, inspectori de judet şi serviciile publice de asistenţa sociala; … g) asigura legătură cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, pe proiecte şi colaborari; … h) conduce Consiliul ştiinţific. … +
Capitolul IIISeful Serviciului investitii, economic, administrativ +
Articolul 8Seful Serviciului investitii, economic, administrativ indeplineste urmatoarele atribuţii principale:a) coordonează activităţile financiar-contabile şi de resurse umane ale INPCESPH; … b) gestioneaza fondurile pentru administrarea şi întreţinerea INPCESPH; … c) incheie contracte cu prestatorii de servicii în condiţiile prevăzute de lege; … d) se ingrijeste de obtinerea, vizarea şi pastrarea autorizaţiilor necesare INPCESPH. … +
Partea a IV-aAtribuţiile compartimentelor din structura organizatorica a Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap +
Capitolul IAtribuţiile Compartimentului cercetare-dezvoltare +
Articolul 9Compartimentul cercetare-dezvoltare este structurat pe trei sectii:a) Sectia I – Studii şi strategii; … b) Sectia a II-a – Recuperare, consiliere, formare; … c) Sectia a III-a – Documentare, promovare, publicatii. … +
Articolul 10Sectia studii şi strategii indeplineste urmatoarele atribuţii:a) elaboreaza studii şi cercetari privind problematica persoanelor cu handicap (adulti şi copii) din punct de vedere psihopedagogic, educational, sociocultural şi profesional; … b) sprijina programele şi strategiile de protecţie speciala promovate de Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, Autoritatea Naţionala pentru Protectia Copilului şi Adoptie, Ministerul Educatiei şi Cercetarii, alte institutii şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale implicate în protectia persoanelor cu handicap; … c) acorda consultanţă naţionala şi internationala de specialitate forului tutelar şi altor structuri guvernamentale interesate în domeniu; … d) întocmeşte proiecte cu finanţare interna şi externa. … +
Articolul 11Sectia recuperare, consiliere, formare indeplineste urmatoarele atribuţii:a) organizeaza periodic activităţi de formare şi perfectionare a personalului din domeniu; … b) elaboreaza studii şi programe de recuperare şi consiliere pentru persoanele cu handicap şi pentru familiile acestora; … c) organizeaza cursuri pentru calificarea şi recalificarea persoanelor cu handicap în vederea re/încadrării în munca. … +
Articolul 12Sectia documentare, promovare, publicatii indeplineste urmatoarele atribuţii:a) realizează documentarea şi informarea stiintifica necesare activităţii de cercetare; … b) asigura promovarea şi difuzarea activităţii stiintifice a INPCESPH; … c) dezvolta relatii, pe linie stiintifica, cu universitati, institute de cercetare, edituri, biblioteci şi specialisti în domeniu din tara şi din strainatate; … d) asigura redactarea şi editarea de lucrari, studii, publicatii şi cărţi elaborate în cadrul INPCESPH; … e) gestioneaza biblioteca INPCESPH. … +
Capitolul IIAtribuţiile Compartimentului administrativ +
Articolul 13Compartimentul administrativ indeplineste urmatoarele atribuţii:a) desfăşoară activităţi financiar-contabile şi de administratie; … b) gestioneaza resursele financiar-contabile ale INPCESPH; … c) elaboreaza proiectul de buget al INPCESPH; … d) incheie contracte cu regii şi societăţi comerciale, în condiţiile legii; … e) sesizeaza conducerea şi ia masurile legale în vederea recuperării pagubelor produse INPCESPH. … +
Partea a V-aDispozitii finale +
Articolul 14Prezentul regulament va fi adus la cunoştinţa, sub semnatura, tuturor salariatilor INPCESPH, prin grija directorului. +
Articolul 15Programul de lucru al INPCESPH este de luni până vineri, între orele 8,00-16,00, cu obligativitatea semnarii condicii de prezenta de către intregul personal angajat. Nerespectarea programului de muncă şi nesemnarea condicii de către personalul INPCESPH sunt considerate abateri disciplinare, fiind sanctionate conform legii. +
Articolul 16Prevederile prezentului regulament se completeaza cu orice alte dispozitii legale care privesc organizarea, functionarea şi atribuţiile INPCESPH, corelat cu cele ale Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. +
Articolul 17Atribuţiile şi raspunderile specifice functiilor din cadrul INPCESPH se stabilesc prin fisa postului corespunzătoare fiecarei functii. +
Articolul 18Toţi salariaţii INPCESPH au obligaţia de a lua cunoştinţa şi de a respecta prevederile prezentului regulament. +
Anexa 3–––––Anexa 3 a fost inlocuita cu anexa la ORDINUL nr. 175 din 24 noiembrie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1.229 din 21 decembrie 2004, conform art. 1 din ORDINUL nr. 175 din 24 noiembrie 2004.REGULAMENTde organizare şi functionare a inspecţiilor regionale +
Capitolul IDispozitii cu caracter general +
Articolul 1(1) Inspecţiile regionale sunt organizate şi funcţionează în temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi functionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările ulterioare, şi ale prezentului regulament. … (2) Inspecţiile regionale, denumite în continuare inspecţii, sunt institutii publice cu personalitate juridica, în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, reprezentand autoritatea publică care asigura implementarea şi aplicarea la nivel regional a politicilor şi Strategiei naţionale în domeniul protectiei speciale şi integrarii sociale a persoanelor cu handicap. … +
Articolul 2Inspecţiile se organizeaza şi funcţionează pe baza urmatoarelor principii:a) principiul teritorialitatii; … b) principiul legalităţii; … c) principiul colaborarii; … d) principiul respectarii drepturilor omului şi a demnitatii umane. … +
Articolul 3Pentru realizarea obiectivelor în domeniul protectiei persoanelor cu handicap inspecţiile indeplinesc urmatoarele functii:a) functia de control privind respectarea normelor legale referitoare la protectia persoanelor cu handicap, realizarea accesibilitatilor pentru această categorie de persoane; … b) functia de monitorizare a acţiunilor şi activităţilor desfăşurate pentru protectia persoanelor cu handicap; … c) functia de coordonare metodologica a activităţii instituţiilor publice de protecţie speciala a persoanelor cu handicap şi a celorlalte institutii şi organizaţii neguvernamentale cu atribuţii în domeniu; … d) functia de avizare a serviciilor sociale în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, furnizate de autorităţi şi institutii publice, precum şi de către persoanele juridice de drept privat fără scop patrimonial, în vederea obtinerii acreditarii de către Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, conform standardelor de calitate aprobate; … e) functia de reprezentare a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap în relatiile cu celelalte autorităţi, institutii şi organizaţii ale societatii civile, din raza de activitate a inspecţiilor. … +
Articolul 4Se stabileste înţelesul principalilor termeni folositi în prezentul regulament, după cum urmeaza:a) persoane cu handicap – persoanele care au un dezavantaj din cauza unei deficiente fizice, senzoriale, psihice sau mentale care le împiedica sau le limiteaza accesul normal şi în condiţii de egalitate la viaţa sociala, potrivit varstei, sexului, factorilor sociali, materiali şi culturali, necesitand măsuri de protecţie speciala în vederea integrarii lor sociale (art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala şi incadrarea în munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 519/2002, cu modificările ulterioare); … b) protecţie speciala – actiunile intreprinse de societate în vederea diminuarii sau chiar a inlaturarii consecintelor pe care deficienta cauzata de handicap (considerata factor de risc social) o are asupra nivelului de trai al persoanei; … c) nevoie sociala – ansamblul de cerinţe indispensabile fiecarei persoane pentru asigurarea condiţiilor de viaţa în vederea integrarii sociale (art. 4 din Legea nr. 705/2001 privind sistemul naţional de asistenţa sociala); … d) asistenţa sociala – ansamblul de institutii şi măsuri prin care statul, autorităţile publice ale administraţiei locale şi societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situaţii care pot generaliza marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane (art. 2 din Legea nr. 705/2001); … e) accesibilitati pentru persoanele cu handicap – ansamblul de măsuri şi lucrari de adaptare a mediului fizic şi social la nevoile persoanelor cu handicap, factor esential de exercitare a drepturilor şi de indeplinire a obligaţiilor în societate, respectiv lipsa barierei în faţa persoanelor cu handicap. … +
Capitolul IIAtribuţiile inspecţiilor regionale +
Articolul 5Inspecţiile au ca principal scop exercitarea în numele statului, reprezentat prin Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, a controlului asupra modului în care autorităţile, instituţiile publice şi componentele societatii civile aplica şi respecta dispozitiile legale privitoare la protectia speciala a persoanelor cu handicap. +
Articolul 6(1) În exercitarea atribuţiilor principale prevăzute la art. 11 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările ulterioare, inspecţiile desfăşoară urmatoarele activităţi: … a) organizeaza, verifica şi monitorizează aplicarea strategiilor şi a politicilor guvernamentale de protecţie a persoanelor cu handicap; … b) controlează modul în care sunt aplicate şi respectate normele legale în vigoare referitoare la protectia persoanelor cu handicap de către autorităţile şi instituţiile publice cu atribuţii în domeniu, precum şi de către persoanele juridice de drept privat fără scop patrimonial/acreditate sa furnizeze servicii sociale persoanelor cu handicap; … c) controlează/verifica modul în care sunt acordate drepturile persoanelor cu handicap, copii şi adulti, de către serviciile publice de asistenţa sociala, înfiinţate potrivit legii; … d) controlează modul în care sunt utilizate fondurile alocate de la bugetul de stat pentru protectia persoanelor cu handicap, precum şi fondurile alocate de la Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap pentru finantarea proiectelor; … e) constata şi sancţionează contraventiile la normele privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, date în competenţa prin ordin al presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi prin alte acte normative; … f) solicita, prin inspectorii de judet/sector, instituţiilor publice, autorităţilor şi organizaţiilor neguvernamentale cu atribuţii şi responsabilităţii în domeniu date şi informaţii cu privire la activitatea de protecţie speciala a persoanelor cu handicap, în condiţiile prevăzute de lege; centralizeaza datele şi intocmesc rapoartele statistice la nivel de regiune, pe care le transmit la Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap; … g) ofera consultanţă autorităţilor şi instituţiilor publice în vederea întocmirii documentatiei cu privire la realizarea accesibilitatilor, în condiţiile legii; … h) controlează modul în care sunt respectate drepturile persoanelor cu handicap incadrate în munca; … i) verifica şi controlează modul de respectare a condiţiilor impuse în autorizatia de functionare ca unitate protejata şi propune suspendarea sau anularea acesteia, în condiţiile prevăzute de lege; … j) autorizeaza, în condiţiile legii, interpreţi ai limbajului mimico-gestual şi ai limbajului specific persoanelor cu surdocecitate; … k) controlează, prin inspectorul de judet/sector, modul în care sunt aplicate şi respectate standardele minime de calitate pentru serviciile furnizate în instituţiile de protecţie speciala a persoanelor cu handicap; … l) avizeaza, în vederea acreditarii de către Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, urmatoarele tipuri de servicii sociale functionale: … – recuperare/terapie ocupationala;– sprijin material şi financiar;– centre de zi pentru persoane cu handicap;– formare profesionala;– servicii pentru transport adaptat/carucioare;– locuinte protejate pentru persoane cu handicap;– asistenţa persoanelor afectate de HIV/SIDA;– protejare;– centre de ingrijire şi asistenţa;– unităţi protejate;– cantine sociale;– asistenţa persoanelor cu sindrom Down;m) controlează serviciile furnizate persoanelor cu handicap de către persoanele juridice de drept privat, fără scop patrimonial, acreditate şi informeaza Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap cu privire la cele constatate; … n) elaboreaza şi deruleaza în colaborare cu autorităţile publice locale, cu alte institutii publice şi organisme neguvernamentale programe comune în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … o) solutioneaza petitiile (cererile, reclamatiile, sesizarile), în condiţiile şi cu respectarea termenelor prevăzute de lege; … p) intocmesc studii, sinteze, rapoarte, informari cu privire la protectia persoanelor cu handicap, pe care le prezinta Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi altor factori responsabili. … (2) Inspecţiile indeplinesc şi alte atribuţii stabilite de Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap. … +
Capitolul IIIStructura şi personalul inspecţiilor regionale +
Articolul 7(1) Inspecţiile au o structura de organizare proprie, formata din: … a) personal de conducere; … b) personal de specialitate; … c) personal administrativ. … (2) Din categoria persoanelor de conducere fac parte inspectorii-şefi ai inspecţiilor. … (3) Din categoria personalului de specialitate fac parte inspectorii de judet/sector, inspectorii cu probleme financiare, inspectorii cu problemele de monitorizare şi sinteza şi referentii. … (4) Din categoria personalului administrativ fac parte soferii şi personalul de ingrijire. … +
Articolul 8Structura de personal a inspecţiilor se stabileste prin organigrama şi statul de functii ale fiecarei inspecţii, aprobate prin ordin al presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, la propunerea compartimentului de resurse umane. +
Articolul 9(1) Inspectorii-şefi şi personalul de specialitate au calitatea de functionar public. … (2) Modalitatile de selectionare şi angajare a personalului de specialitate prevăzut la alin. (1), precum şi drepturile şi oblibaţiile acestuia sunt cele prevăzute în Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată. … +
Articolul 10(1) Personalul administrativ al inspecţiilor are calitatea de personal contractual. … (2) Raporturile de muncă ale personalului administrativ, precum şi drepturile şi oblibaţiile acestuia se stabilesc potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările ulterioare. … +
Articolul 11(1) Condiţiile de angajare a personalului prevăzut la art. 9 şi 10, precum şi atribuţiile acestuia se stabilesc prin fisa fiecarui post. … (2) Fisa postului de inspector-sef al inspecţiei se aproba de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. … (3) Fisele postului pentru personalul de specialitate şi personalul administrativ al inspecţiei se stabilesc de inspectorul-sef. … +
Capitolul IVConducerea inspecţiei regionale, atribuţiile inspectorului-sef şi ale inspectorilor de judet/sector +
Articolul 12(1) Inspecţiile sunt conduse fiecare de un inspector-sef numit prin ordin al presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. … (2) Inspectorul-sef are calitatea de ordonator tertiar de credite. … (3) Inspectorul-sef indeplineste urmatoarele atribuţii principale: … a) reprezinta inspecţia în relatiile cu Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, cu alte institutii publice, precum şi cu persoane juridice şi fizice române şi straine; … b) conduce şi coordonează întreaga activitate a inspecţiei; … c) incheie parteneriate cu autorităţile administraţiei publice locale, cu organizaţii neguvernamentale române şi straine, în vederea iniţierii şi derularii unor programe în domeniul protectiei speciale pentru persoanele cu handicap; … d) controlează serviciile prestate persoanelor cu handicap în cadrul instituţiilor de protecţie speciala aflate în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap; … e) numeste şi elibereaza din functie personalul din aparatul propriu, în condiţiile legii; … f) imputerniceste inspectorii de judet/sector pentru a realiza controlul cu privire la modul de aplicare şi respectare a reglementarilor legale în vigoare în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … g) evalueaza periodic activitatea, performantele individuale ale personalului din aparatul propriu şi asigura participarea acestuia la cursuri de perfectionare a pregatirii profesionale; … h) stabileste atribuţiile, competentele şi întocmeşte fisa postului pentru personalul din aparatul propriu; … i) decide sanctionarea personalului din aparatul propriu, în condiţiile legii; … j) raspunde în faţa conducerii Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap pentru întreaga activitate pe care o coordonează. … (4) Inspectorul-sef indeplineste şi alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. … (5) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin inspectorul-sef emite decizii. … +
Articolul 13(1) Inspecţiile au cate un inspector în fiecare judet arondat, respectiv sector al municipiului Bucureşti. … (2) Numirea inspectorilor judeteni şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti se face de către Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, prin concurs organizat potrivit legii. … (3) Inspectorii judeteni şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti reprezinta Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap şi inspecţia de care apartin în relatiile cu autorităţile şi instituţiile publice din judeţul/sectorul în care funcţionează. … +
Articolul 14(1) Inspectorii judeteni şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti indeplinesc urmatoarele atribuţii: … a) controlează modul în care este aplicata şi respectata legislatia în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, implementarea politicilor şi standardelor de calitate în instituţiile de protecţie speciala; … b) intocmesc analize, rapoarte, informari privind modul în care instituţiile implicate în protectia persoanelor cu handicap îşi indeplinesc atribuţiile; verifica şi avizeaza rapoartele statistice lunare, trimestriale şi semestriale intocmite de serviciile publice de asistenţa sociala şi le transmit inspecţiilor; … c) controlează implementarea planurilor judetene şi locale de acţiuni în domeniul protectiei persoanelor cu handicap; … d) evalueaza persoanele cu handicap, necesarul şi calitatea serviciilor oferite, pe baza nevoilor reale din comunitate, şi prezinta propuneri; … e) urmaresc modul în care sunt solutionate reclamatiile, sesizarile şi propunerile persoanelor cu handicap, adresate instituţiilor şi autorităţilor publice; … f) cerceteaza şi solutioneaza reclamatiile şi sesizarile adresate Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi inspecţiilor, repartizate; … g) controlează modul în care autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile publice şi private respecta dispozitiile legale cu privire la realizarea accesibilitatilor pentru persoanele cu handicap şi aplica sancţiuni potrivit legii; … h) exercita controlul cu privire la modul în care sunt aplicate şi respectate normele legale în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap de către autorităţile şi instituţiile publice cu atribuţii în domeniu, precum şi de către organizaţiile neguvernamentale acreditate sa furnizeze servicii sociale pentru persoanele cu handicap; … i) evalueaza, monitorizează şi controlează proiectele derulate de organizaţiile neguvernamentale la nivel de judet/sector, cu finanţare proprie sau cu finanţare din fondurile Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap; intocmesc raportul de constatare şi îl inainteaza inspectorului-sef de regiune; … j) verifica şi controlează activitatea unităţilor şi a atelierelor protejate din judet/sector, autorizate şi/sau înfiinţate de către Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap; solicita rapoarte trimestriale, anuale sau ori de cate ori este nevoie, cu privire la respectarea dispoziţiilor legale referitoare la functionarea acestora; sesizeaza inspectorului-sef de regiune neregulile semnalate; … k) participa împreună cu organizaţii neguvernamentale, autorităţi publice locale/judetene şi/sau regionale la dezvoltarea şi implementarea proiectelor în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap; … l) sunt membri în comisia de internare constituita la nivelul fiecarei institutii de protecţie speciala din judet/sector şi asigura respectarea dispoziţiilor legale privind condiţiile de internare; … m) controlează modul de respectare a drepturilor persoanelor cu handicap incadrate în munca, precum şi adaptarea locului de muncă la nevoile persoanelor cu handicap; sesizeaza autorităţile competente cu privire la neregulile constatate. … (2) Inspectorul de judet/sector indeplineste şi alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi a inspecţiei. … +
Articolul 15(1) Inspectorii judeteni şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în judeţele şi sectoarele pentru care au fost numiti. … (2) Inspecţiile realizează cel puţin o intalnire pe luna cu inspectorii judeteni şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti, în vederea analizarii activităţii acestora şi a problemelor constatate în teritoriu. … (3) Intalnirile cu inspectorii judeteni se pot organiza la sediul inspecţiei sau în oricare dintre judeţele arondate. … (4) Pentru participarea la actiunile prevăzute la alin. (2) şi (3), inspectorii judeteni beneficiaza de diurna prevăzută de lege pentru funcţionarii publici şi de decontarea cheltuielilor de transport cu mijloacele de transport în comun ori cu mijlocul propriu de transport. … +
Capitolul VSalarizarea şi alte drepturi ale personalului inspecţiilor regionale +
Articolul 16(1) Salarizarea personalului inspecţiilor care are calitatea de functionar public se face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind reglementarea drepturilor de natura salariala ale functionarilor publici. … (2) Personalul inspecţiilor care are calitatea de functionar public beneficiaza şi de celelalte drepturi prevăzute de Legea nr. 188/1999, republicată. … +
Articolul 17(1) Salarizarea personalului contractual al inspecţiilor se face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar. … (2) Personalul contractual al inspecţiilor beneficiaza şi de celelalte drepturi prevăzute de Legea nr. 53/2003, cu modificările ulterioare. … +
Capitolul VIPatrimoniul şi dotarea inspecţiilor regionale +
Articolul 18(1) Inspecţiile dispun de un patrimoniu propriu. … (2) Patrimoniul inspecţiilor este constituit din bunurile mobile şi imobile prevăzute în art. 11 alin. (3) şi art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările ulterioare. … (3) Bunurile imobile – terenuri şi cladiri – în care funcţionează inspecţiile fac parte din patrimoniul public al statului şi se supun normelor stabilite prin Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările ulterioare. … +
Articolul 19(1) Inspecţiile au în patrimoniu şi alte bunuri de inventar şi dotari necesare pentru desfăşurarea activităţii la nivelul inspecţiei şi al inspectorilor judeteni. … (2) Bunurile şi dotarile prevăzute la alin. (1) fac parte din domeniul public al statului. … +
Articolul 20Potrivit art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările ulterioare, inspecţiile au în dotare cate un autoturism pentru transport de persoane şi cota de carburanti stabilita potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. +
Articolul 21(1) Pentru desfăşurarea activităţii în teritoriu, inspectorii judeteni dispun de un spatiu pentru birou pus la dispoziţie de către prefectura judeţului. … (2) Fac excepţie de la dispozitiile alin. (1) inspectorii sectoarelor municipiului Bucureşti şi din judeţul Ilfov care îşi desfăşoară activitatea la sediul Inspecţiei Regionale Bucureşti, precum şi inspectorii judeteni care îşi desfăşoară activitatea la sediile inspecţiilor regionale. … (3) Birourile inspectorilor judeteni vor fi dotate cu birotica şi logistica necesare (masa de lucru, dulap pentru documente, telefon, calculator etc.), prin grija Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. … (4) Inspectorii judeteni au dreptul la diurna şi la decontarea cheltuielilor de transport pentru deplasarile pe care le fac în judet, în vederea exercitarii atribuţiilor de inspecţie şi control prevăzute de prezentul regulament şi de fisa postului. … +
Capitolul VIIScopul şi obiectivele activităţii de control +
Articolul 22Activitatea de control exercitata de personalul inspecţiilor este orientata preponderent spre urmatoarele obiective:a) verificarea modului în care instituţiile controlate îşi indeplinesc oblibaţiile stabilite prin reglementarile legale în vigoare privind activitatea de protecţie speciala a persoanelor cu handicap; … b) stabilirea conformitatii operaţiilor şi activităţilor desfăşurate de instituţiile şi autorităţile publice cu atribuţii şi responsabilităţii în domeniu; constatarea abaterilor şi dispunerea aplicarii masurilor pentru remedierea acestora; … c) identificarea situaţiilor şi a starilor de fapt generatoare de disfunctii în activitatea de protecţie speciala a persoanelor cu handicap; … d) evaluarea şi monitorizarea petitiilor care evidentiaza încălcări ale reglementarilor legale în vigoare; … e) monitorizarea modului de punere în aplicare a masurilor dispuse pentru remedierea deficientelor constatate. … +
Capitolul VIIITipurile şi limitele activităţii de control +
Articolul 23(1) În realizarea atribuţiilor stabilite prin prezentul regulament, personalul din cadrul inspecţiilor exercita controale cu caracter operativ, inopinat şi tematic. … (2) Controlul operativ consta în verificarea, limitata în timp şi sub raportul sferei de cuprindere, a institutiei controlate, în vederea stabilirii existentei sau a inexistentei unor încălcări ale reglementarilor legale în domeniu. … (3) Controlul operativ se dispune, de regula, de către inspectorii-şefi ai inspecţiilor inspectorilor de judet/sector şi se executa în baza ordinului de serviciu sau a legitimatiei care atesta functia în cadrul inspecţiei. … (4) Controlul inopinat consta în verificarea punctuala a situaţiei determinate de incalcarea de către persoana fizica sau juridica controlata a reglementarilor legale care lezeaza interesul legitim al persoanei cu handicap neinstitutionalitate sau institutionalizate. … (5) Controlul inopinat se efectueaza ca urmare a unei reclamatii, plangeri ori sesizari provenite de la institutia sau persoana fizica ori juridica lezata. … (6) Controlul tematic este controlul programat, cu obiective expres şi precis stabilite şi cu o durată predeterminata, menit să asigure verificarea conformitatii activităţii institutiei controlate cu normele legale aplicabile în domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap. … (7) Controlul se efectueaza, în baza unui program de activitate, de către persoane cu specializari diferite, pentru acoperirea intregii problematici supuse activităţii de control. … +
Capitolul IXDispozitii finale +
Articolul 24Inspecţiile vor întocmi şi vor aproba regulamentele de ordine interioara care vor fi avizate de presedinte. +
Articolul 25Inspecţiile vor organiza: activitatea privind liberul acces la informaţiile de interes public potrivit Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public; activitatea cu publicul, precum şi activitatea de solutionare a petitiilor în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002, aprobata şi modificata prin Legea nr. 233/2002. +
Articolul 26Prevederile prezentului regulament se completeaza cu orice alte dispozitii legale care privesc organizarea, functionarea şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi ale inspecţiilor. +
Articolul 27Prezentul regulament va fi adus la cunoştinţa tuturor salariatilor inspecţiilor, pe bază de semnatura. +
Articolul 28În termen de 60 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentului regulament se vor elabora norme metodologice pentru aplicarea art. 6 alin. (1) lit. b), c), d), e), h), m) şi p). +
Anexa 4REGULAMENTde organizare şi functionare a Comisiei superioare de expertizamedicală a persoanelor cu handicap pentru adulti +
Capitolul IDispozitii privind organizarea Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti +
Articolul 1În structura Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap funcţionează Comisia superioara de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti, denumita în continuare Comisia superioara, cu activitate decizionala în solutionarea contestatiilor la certificatele de încadrare intr-o categorie de persoane cu handicap, emise de comisiile de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti din subordinea consiliilor judetene şi consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. +
Articolul 2Comisia superioara se numeste prin ordin al presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi are urmatoarea componenta:– presedinte, medic de expertiza medicală şi de recuperare a capacităţii de muncă;– doi medici specialisti, propusi de Ministerul Sănătăţii, în functie de afectiunea care produce handicapul;– un psiholog;– un reprezentant desemnat de organizaţiile neguvernamentale care desfăşoară activităţi de protecţie speciala a persoanelor cu handicap. +
Articolul 3Preşedintele Comisiei superioare este angajat prin concurs, în condiţiile legii. +
Articolul 4Ceilalti membri ai Comisiei superioare au dreptul la o indemnizatie de sedinta. Cuantumul lunar brut al indemnizatiilor de sedinta, pentru fiecare membru al Comisiei superioare, nu poate depăşi cuantumul salariului mediu net pe economie, comunicat de Institutul Naţional de Statistica, corespunzător lunii ianuarie a fiecarui an, şi se acordă proportional cu numărul de şedinţe la care a participat. +
Articolul 5Comisia superioara are urmatoarele atribuţii:a) rezolva contestaţiile la certificatele de încadrare în grad de handicap şi comunică deciziile în termen legal; … b) coordonează din punct de vedere metodologic activitatea comisiilor judetene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti; … c) în exercitarea atribuţiilor de coordonare a comisiilor judetene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Comisia superioara poate emite precizări şi instrucţiuni cu caracter metodologic, care sunt obligatorii pentru aplicarea unitara a prevederilor legale; … d) prezinta la conducerea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, prin preşedintele Comisiei superioare, până la data de 5 a fiecarei luni, raport privind activităţile desfăşurate în luna anterioara. … +
Capitolul IIFunctionarea Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti +
Articolul 6(1) Comisia superioara solutioneaza contestaţiile la certificatele de încadrare în grad de handicap, în termen de 45 de zile lucratoare de la data înregistrării. … (2) Preşedintele Comisiei superioare primeste contestaţia împreună cu dosarul persoanei şi dispune inregistrarea acesteia, verificand totodata dacă a fost depusa în termenul legal de 30 de zile. … (3) Contestaţia depusa la alte organe de stat va fi considerata contestaţie în termen şi solutionata ca atare, în măsura în care a fost depusa în termenul prevăzut de lege. … (4) În situaţia în care contestaţia s-a depus în afara termenului, preşedintele Comisiei superioare va dispune respingerea acesteia ca tardiv introdusa, comunicand în scris contestatorului solutia adoptata şi motivarea acesteia, în termen de 15 zile de la data înregistrării. … (5) În situaţia în care contestaţia a fost introdusa în termen, preşedintele Comisiei superioare fixeaza data la care persoana va fi invitata în faţa comisiei, data care nu poate depăşi 45 de zile lucratoare de la data înregistrării. Data prezentarii se va aduce la cunoştinţa contestatorului prin intermediul unei scrisori recomandate cu confirmare de primire. … +
Articolul 7(1) La data fixata Comisia superioara va proceda la examinarea contestatorului şi a dosarului acestuia, pronuntandu-se cu privire la contestaţia formulata, sens în care va emite o decizie care va fi adoptata cu votul majorităţii membrilor Comisiei superioare. … (2) În cazul în care persoana programata nu se prezinta la Comisia superioara la data fixata de către presedinte, solutionarea contestaţiei se va face pe baza documentelor medicale aflate în dosar. … (3) În situaţia persoanelor nedeplasabile, pe baza certificatului emis de medicul de familie, care atesta aceasta imprejurare, Comisia superioara va examina numai documentele din dosar, fără a mai solicita deplasarea contestatorului la sediul acesteia. … (4) Solutionand contestaţia, Comisia superioara poate pronunţă una dintre urmatoarele solutii: … a) admiterea contestaţiei şi incadrarea contestatorului într-un alt grad de handicap; … b) respingerea contestaţiei şi menţinerea gradului de handicap stabilit de comisia teritoriala. Respingerea contestaţiei se va pronunţă prin decizie şi va fi motivata. … +
Articolul 8(1) Decizia Comisiei superioare atesta deficienta functionala şi gradul de handicap, restantul functional, precum şi faptul ca persoana beneficiaza sau nu beneficiaza, după caz, de protecţie speciala şi ca beneficiaza sau nu beneficiaza de drepturile conferite de lege. Modelul deciziei este prevăzut în anexa la prezentul regulament. … (2) În situaţia încadrării în grad de handicap, drepturile de care beneficiaza contestatorul vor fi inscrise nominal. … +
Articolul 9Deciziile emise de Comisia superioara pot fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările şi completările ulterioare, la instanţa judecătorească competenţa. +
Articolul 10(1) Comisia superioara are drept de control cu privire la activitatea comisiilor judetene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti, urmarind: … a) respectarea prevederilor legale privitoare la incadrarea în grad de handicap a unei persoane; … b) respectarea metodologiei de lucru; … c) corectitudinea stabilirii deficientei functionale, a încadrării în grad de handicap, a datei dobândirii handicapului (pentru cazurile ce solicita pensionarea pentru limita de vârsta ca persoana cu handicap în condiţiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare); … d) valabilitatea certificatelor. … (2) Comisia superioara se poate sesiza din oficiu cu privire la corectitudinea încadrării unei persoane în grad de handicap, situaţie în care va emite o decizie cu valabilitate de la data solutionarii ei. … (3) În situaţia prevăzută la alin. (2) Comisia superioara va prezenta şi concluzii referitoare la persoanele vinovate, precum şi masurile legale care se impun. … +
Capitolul IIIDispozitii finale +
Articolul 11În rezolvarea contestatiilor Comisia superioara va urmări respectarea prevederilor legale în vigoare privind criteriile pe baza cărora se stabileste gradul de handicap pentru adulti şi se aplică masurile de protecţie speciala a acestora. +
Anexă──────la Regulamentul de organizare şi functionare a Comisiei superioare──────────────────────────────────────────────────────────────────de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti──────────────────────────────────────────────────────────────Modelul deciziei de încadrare în grad de handicapMINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE ŞI FAMILIEIAUTORITATEA NAŢIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAPCOMISIA SUPERIOARA DE EXPERTIZA MEDICALĂ A PERSOANELOR CUHANDICAP PENTRU ADULTIDECIZIE DE INCADRARE IN GRAD DE HANDICAPNr. ……./………Comisia superioara de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pentru adulti, constituita în temeiul Ordonantei Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi functionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata şi modificata prin Legea nr. 239/2003, cu modificările ulterioare, solutionand contestaţia formulata la Certificatul nr. … din …., emis de ….., examinand pe domnul/doamna ……., CNP …., domiciliat/domiciliata în ……, statut social:1 – fără venit; 2 – pensie de urmas; 3 – pensie de invaliditate; 4 – pensie de limita de vârsta; 5 – salariat; 6 – altele ………, stabileste urmatoarele:A. Diagnostic clinic ……………………..B. *) Diagnosticul deficientei functionale:1. fără deficienta functionala;2. deficienta functionala medie;3. deficienta functionala accentuata;4. deficienta functionala grava:– poate beneficia de asistent personal;– fără asistent personal;– cu indemnizatie de însoţitor, conform HotărâriiGuvernului nr. 610/1990 privind acordarea unordrepturi nevazatorilor, cu modificărileulterioare.COD HANDICAP ………………..C. **) Motive ……………………..D. ***) Data ivirii handicapului …… Documentul ………..E. Prezenta decizie atesta ca domnul/doamna ……….. are gradul de handicap …, necesita protecţie speciala şi beneficiaza de urmatoarele drepturi: ………………..F. Programul individual de recuperare, readaptare şi integrare sociala este prevăzut în anexa la prezenta decizie.Capacitate de muncă (procentual) ………….G.*) Valabilitate:– 6 luni – 12 luni – permanentH. Termen de revizuire …………….Documentaţia cu care se va prezenta la revizuire ………….Prezenta decizie poate fi contestata în conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările şi completările ulterioare.Titularul prezentei decizii beneficiaza de toate drepturile şi accesibilitatile prevăzute de lege, corespunzător gradului de handicap stabilit.Decizia obliga toate persoanele şi autorităţile la respectarea ei în concordanta cu conventiile internationale şi cu legile tarii.Prezenta decizie a fost comunicata astazi ……… .Semnatura contestatorului/reprezentantului legalPresedinte, Membri:………. ……..……..……..……..……..Secretar,………..NOTĂ:Se va completa cu majuscule sau la masina de scris.______________*) Se anulează ceea ce nu corespunde.**) Se completeaza în cazul respingerii contestaţiei şi mentinerii certificatului.***) Se completeaza numai pentru persoanele care solicită pensionarea în temeiul art. 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.COD HANDICAP: 1 – fizic (locomotor); 2 – somatic; 3 – auditiv; 4 – vizual; 5 – mental; 6 – neuropsihic; 7 – asociat; 8 – HIV/SIDA; 9 – boli rare; 10 – altele.______________