privind aprobarea Programei pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar la disciplina Religie evanghelică – confesiunea augustană
În baza prevederilor art. 154 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 9 alin. (2) şi ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării,ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar la disciplina Religie evanghelică – confesiunea augustană. Programa este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Programa menţionată la art. 1 este valabilă pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, începând cu anul 2007. +
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 4Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ asigură aplicarea prezentului ordin.Ministrul educaţieişi cercetării,Mihail HărdăuBucureşti, 15 noiembrie 2006.Nr. 5.670. +
Anexa PROGRAMApentru concursul naţionalunic pentru ocupareaposturilor didacticedeclarate vacante înînvăţământul preuniversitarla disciplinaReligie evanghelică– confesiunea augustanăI. TEOLOGIEA. THEOLOGIE BIBLICĂ1. Creaţia după Vechiul Testament2. Exodul din perspectiva istorică şi recepţia tematicii exodului în Vechiul Testament3. Înfăţişarea şi numele lui Dumnezeu în Vechiul Testament4. Critica socială şi a cultului în profeţia preexilică5. Plângere şi laudă în curtea psalmilor6. Hristologia lui Ioan7. Sfânta împărtăşanie după Noul Testament8. Eclesiologia după apostolul Pavel9. Soteriologia după apostolul PavelBIBLIOGRAFIE1. Horst Dieter Preub: Theologie des alten Testamentes, Band 1+2, Stuttgart: Kohlhammer 1991/19922. Antonius H.J. Gunneweg: Biblische Theologie des Alten Testaments. Eine Religionsgeschichte Israels în biblisch-theologischer sicht, Stuttgart: Kohlhammer 19933. Herbert Donner: Geschichte des Volkes Israel und seiner Nachbam în Grundzugen, Band 1+2 ATD Erganzungsreihe 4, Gottingen: Vandenhoeck amp;Ruprecht 1984/19864. Erich Zenger u.a.: Einleitung în das Alte Testament, Stuttgart: Kohlhammer 19955. Hans Joachim Kraus: Theologie der Psalmen6. Jurgen Roloff: Die Kirche im Neuen Testament, NTD Erganzungsreihe 10, Gottingen: Vandenhoeck amp;Ruprecht 19937. Ferdinand Halm: Theologie des Neuen Testaments, Band 1+2, Tubingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck) 20028. Joachim Gnilka: Neutestamentliche Theologie. Ein Uberblick Die Neue Echter Bibel Erganzungsband 1, Wurzburg: echter 19899. Martin Karrer: Jesus im Neuen Testament, NTD Erganzungsreihe 11, Gottingen: Vandenhoeck amp;Ruprecht 1998B. THEOLOGIE SISTEMATICĂ1. Izvoarele dogmaticii (Scriptura şi Tradiţia; Revelaţia)2. Confessîo Augustană (istorie şî conţinut)3. Isus Hristos (esenţe hristologice)4. Păcat şi îndreptăţire5. Învăţătura despre creaţie; relaţia între credinţa în/despre creaţie şi ştiinţa naturii; ecologia în perspectiva teologică6. Învăţătura despre Dumnezeu şi Sf. Treime7. Eclesiologie şi sacramente8. Antropologie (tradiţia creştină şi problematica modernă)9. Etica greacă classică (în mod particular Arîstotel)10. Etica lui Luther11. Etica lui Kant12. Etica medicinei şi bioetica13. Liberalismul şi utilitarismul; esenţa eticii economiceBIBLIOGRAFIE1. Leif Grane, Die Confessio Augustana, Gottiogen 5.Aufl. 1996 (UTB 1400)2. Rainer Lachmann / Gottfried Adam / Werner H.Ritter, Theologische Schlusselbegriffe.Biblisch – systematisch – didaktisch, Gottingen 2.Aufl. 2004 (Theologie fur Lehrerinnen und Lehrer, Band 1)3. Rochus Leonhardt, Grundinformation Dogmatik, Gottingen 2001 (UTB 2214)4. Svend Andersen, Einfuhrung în die Ethik, Berlin 2000 (oder 2.Aufl. 2005)5. Ulrich H.J. Kortner, Evangelische Sozialethik, Gottingen 1999 (UTB 2107)C. ISTORIA BISERICII1. Biserica primară şi răspândirea cuvântului lui Dumnezeu în Imperiul Roman. Dezvoltarea gândirii şi vieţii creştine în contextul politic, filozofic şi religios din primele secole.2. Epoca patristică: Sf. Ireneu, Sf. Martin, Sf. Nicolae, Sf. Augustinus.3. Primele patru Sinoade ecumenice şi rolul lor în dezvoltarea crezului.4. Schisma din 1054, Cauzele politice, culturale şi religioase. Încercări de unire a Bisericilor din Răsărit şi Apus. Unirea de la Lyon (1274), Conciliul de la Ferrara – Florenţa (1438-1439). Perspective şi probleme ecumenice.5. Reforma protestantă, reforma catolică şi contrareforma (Luther, Melanchthon, Zwingli, Calvin, Honterus, Hebler, concilium tridentinum).6. Influenţele disputei despre împărtăşanie în Transilvania (secolul 16-lea),7. Ortodoxia protestantă în Europa şi Transilvania (sec. 17-lea),8. Pietismul şi iluminismul (Spener, Francke, Zinzendorf, Ziegenbalg, Brukenthal).9. Confesionalisarea şi liberalismul protestant,10. Acomodare şi rezistenţă – Biserica în sec. 20-lea.11. Mişcarea ecumenică şi catolicismul român (sec. 19-lea până în prezent).12. Profilul creştin în lumea secularizată.BIBLIOGRAFIE1. Berthold Altaner /Alfred Stuiber, Patrologie. Leben, Schriften und Lehre der Kirchenvater, Freiburg / Basel/ Wien, 1978 /1993.2. Eberhard Bethge, Dietrich Bonhoeffer, Eine Biographie, Gutersloh 8. Aufl., 1994.3. Hans-Dieter Dopmann, Die Orthodoxen Kirchen, Berlin, 19914. Karl Heussi, Kompendium der Kirchengeschichte, Tubingen 16. Aufl., 1981.5. Hnbert Kirchner, Das Papsttum und der deutsche Katholizismus 1870-1958, Leipzig, 1992.6. Otto Hermann Pesch, Das Zweite Vatikanische Konzil Vorgeschichte. Verlauf-Ergebnisse. Nachgeschichte, Wurzburg 2. Aufl., 1994.7. Karl Reinerth, Die Grundung der Evangelischen Kirchen în Siebenburgen, Koln / Wien, 1979.8. Harald Roth Kleine Geschichte Siebenburgeos, Koln / Weimar / Wien, 1996.II. DIDACTICA GENERALĂ ŞI METODICA PREDĂRII RELIGIEII. Educaţia religioasă, parte componentă a misiunii Bisericii în lume.II. Religia ca disciplină de învăţământ:1. Locul şi rolul disciplinei religie la nivelul învăţământului preuniversitar;2. Curriculum Naţional pentru disciplina Religie. Modele de proiectare: obiective cadru, competenţe cadru, obiective specifice, competenţe specifice predării disciplinei;3. Corelarea obiectivelor predării-învăţării cu experienţa religioasă, culturală şi de viaţă a elevilor, în funcţie de particularităţile de vârstă şi de orientarea lor şcolară şi profesională; Taxonomia obiectivelor educaţionale. Operaţionalizarea obiectivelor;4. Formarea competenţelor de gândire, analiză, argumentare şi comunicare flexibilă; raportul dintre asimilarea cunoştinţelor şi formarea competenţelor;5. Predarea-învăţarea religiei în context intra şi interdisciplinar.III. Principiile didactice generale. Principii didactice speciale pentru predarea religiei:1. Principiul hristologic;2. Principiul eclesiologic.IV. Educaţia religioasă în diferite etape psihologice.V. Proiectare didactică:1. Proiectare didactică: lectura programei, proiectarea calendaristică, proiectarea lecţiei;2. Programa şcolară: structura programei şcolare, utilizarea programei în proiectarea şi realizarea activităţilor didactice, manualele şi bibliografia;3. Strategii, metode şi procedee didactice folosite în predarea religiei;4. Tipuri de lecţie şi forme de activitate specifice în predarea religiei;5. Mijloace de învăţământ specifice religiei şi modalităţi de integrare a acestora în cadrul activităţilor didactice;6. Modalităţi de integrare în lecţie a activităţilor individuale şi de grup.VI. Evaluarea ca factor de reglare şi optimizare a educaţiei religioase:1. Principiile, obiectivele şi funcţiile evaluării în educaţia religioasă;2. Tipuri de itemi de evaluare şi tehnici de evaluare specifice religiei;3. Metode şi instrumente complementare de evaluare;4. Autoevaluarea şi valorificarea ei în cadrai educaţiei religioase;5. Rolul şi importanţa evaluării în:– educarea capacităţii de autoapreciere;– prevenirea eşecului şcolar;– stimularea performanţei şcolare;– dezvoltarea personalităţii elevilor,6. Modalităţi de elaborare a probelor de evaluare şi a itemilor.VII. Profilul profesorului de religie. Rolul modelelor în educaţie. Dimainica relaţiei profesor-elev în cadrul educaţiei religioase. Consilierea duhovnicească în cadrul educaţiei religioase.Bibliografie pentru didactica generală şi metoda predării religiei1. Kruger, H. "Einfuhrung în Theorien und Methoden der Erziehungswissenschaft", Leseke + Budrich 1997.2. Harney, K.; Kruger, H., " Einfuhrung în die Geschichte der Erziehungswissenschaft und der Erziehungswirkliclikeit", Leske + Budrich 1997.3. Hohmaier, H. (Hrsg), "Padagogik", Stam Verlag 1994.4. Zimbardo, Ph. "Psycholgie", Springer 1995,5. Angmeyer, H. Taschen-Tutor "Religionspadagogik", Vanderhoeck 1976.6. Adam, G., Lachmann, R. "Methodisches Kompendium fur den Religionsunterrich" Bd. 1+2, Vanderhoeck amp;Ruprecht 2002.7. Lenhard, H. "Arbeitsbuch Religionsuaterrcht", Gutersloher Verlagshaus 1996.8. Nipkow, K.E. "Grandfragen der Religionspadagogik", Bd. 1+2+3, Gutersloh 1990, 1992.9. Schweitzer, F. "Die Suche nach dem eigenen Glauben. Einfuhrung der Religionspadagogik des Jugendalters", Gutersloh 19910. Lammermann, G. "Religionspadagogik im 20. Jahrhundert", 199111. Wegenast, K. "Religioaspadagogik" , 198112. Lammermann, G., Morgenthaler Ch., Schori, K., Wegenast, Ph. (Hrsg) "Bibeldidaktik în der Postmoderne", Kohlhammer 1999.13. "Handbuch der Religionspadagogik" Bd. 1+2+3, Gutersloher Verlagshaus 1973.––––