ORDIN nr. 5.612 din 14 noiembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 15 ianuarie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5907 12/11/2008
ART. 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5909 12/11/2008
ANEXA 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5907 12/11/2008
ANEXA 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5909 12/11/2008
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 3007 07/01/2008
ActulREFERIT DEANEXA 07/01/2008
ART. 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5907 12/11/2008
ART. 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5909 12/11/2008
ANEXA 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5907 12/11/2008
ANEXA 1ABROGAT PARTIAL DEORDIN 5909 12/11/2008

privind aprobarea programelor pentru ocuparea posturilor didactice vacante în învăţământul preuniversitar la Limba şi literatura bulgara – educatoare şi invatatori, Limba şi literatura maghiara materna – educatoare, invatatori şi profesori



În conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului României nr. 223/2005 privind organizarea şi functionarea Ministerului Educatiei şi Cercetarii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educatiei şi cercetării emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă Programa de Limba şi literatura bulgara pentru educatoare şi invatatori, specifică pentru ocuparea posturilor didactice vacante în învăţământul preuniversitar, Programa de Limba şi literatura maghiara materna pentru educatoare, specifică pentru ocuparea posturilor didactice vacante în învăţământul preuniversitar, Programa de Limba şi literatura maghiara materna pentru invatatori, specifică pentru ocuparea posturilor didactice vacante în învăţământul preuniversitar, şi Programa de Limba şi literatura maghiara materna pentru profesori, specifică pentru ocuparea posturilor didactice vacante în învăţământul preuniversitar.
 + 
Articolul 2Programele prevăzute la art. 1 sunt cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 3Programele aprobate prin prezentul ordin se aplică începând cu anul scolar 2006-2007.
 + 
Articolul 4Directia generală invatamant preuniversitar, Directia generală invatamant în limbile minoritatilor, Directia generală managementul resurselor umane, inspectoratele scolare, unitatile/sectiile de invatamant prescolar cu predare în limba bulgara/maghiara, unitatile/sectiile de invatamant primar în care se studiaza limba bulgara/maghiara şi unitatile/sectiile de invatamant gimnazial şi liceal cu predare în limba maghiara/în care se studiaza limba maghiara duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.Ministrul educatiei şi cercetării,Mihail HardauBucureşti, 14 noiembrie 2006.Nr. 5.612.
 + 
AnexăPrograma pentru ocuparea posturilor vacanteInvatatori şi EducatoriLIMBA BULGARAA. LIMBA BULGARAI. Gramatica istorica a limbii bulgare– Originea şi dezvoltarea limbii bulgare.– Locul limbii bulgare în familia limbilor slave. Limba bulgara şi celelalte limbi balcanice.II. Fonetica şi fonologie– Particularitati fonetice ale limbii bulgare.– Sistemul vocalic. Alternante vocalice.– Sistemul consonantic. Consoane surde şi sonore. Palatalizarea consoanelor velare.III. Morfologia– Obiectul morfologiei. Părţile de vorbire.– Substantivul – gen, numar, articulare.– Adjectivul – gen, numar, articulare, grade de comparatie.– Pronumele. Categorii de pronume.– Numeralul cardinal. Numeralul ordinal. Articularea.– Verbul. Aspectul verbal. Moduri şi timpuri verbale. Participii şi gerunziu.– Adverbul. Clasificare şi grade de comparatie.– Prepozitii, conjunctii, interjectii şi particule.IV. Sintaxa– Sintaxa propozitiei şi a frazei.– Coordonare şi subordonare.V. Vocabularul– Vocabular fundamental, masa vocabularului.– Sensul cuvintelor. Sens propriu şi figurat.– Relatii semantice între cuvinte – sinonimie, omonimie, antonimie.– Imbogatirea vocabularului. Mijloace interne – derivare, compunere. Mijloace externe – împrumut, calc lingvistic.– Lexicul limbii bulgare după originea cuvintelor.BIBLIOGRAFIEGramatika na savremennia balgarski knijoven ezik, vol. I-III, BAN, Sofia, 1982-1983.L. Andreicin, K. Popov, St. Stoianov, Gramatika na balgarskia ezik, Sofia, 1978.T. Boiagiev, Iv. Kutarov, I. Pencev, Savremenen balgarski ezik. Fonetika, lexikologhia, Slovoobrazuvane, Morfologhia, Sintaxis, Sofia, 1999.Maria Zavera, Curs de limba bulgara contemporana. Morfologia, T.U.B., Bucureşti, 1981.Olga Stoicovici, Curs de gramatica istorica a limbii bulgare, T.U.B., Bucureşti, 1977.Mariana Mangiulea, Lexicologia limbii bulgare, Editura Universitatii din Bucureşti, 2002.B. LITERATURAI. Notiuni de teorie literara.– Notiunea de opera literara, limbajul poetic, imaginea poetica, subiectul, compozitia, personajul. Notiuni de metrica şi prozodie. Genurile literare. Principalele specii literare.II. Literatura bulgara veche– Aparitia scrisului în limba slava (bulgara) veche. Aparitia literaturii bulgare scrise în limba bulgara veche.– Activitatea fratilor Kiril şi Metodie.– Principalele direcţii în dezvoltarea literaturii bulgare vechi (literatura religioasa, istorica şi apocrifa).– Şcoala de la Tarnovo (Eftimie Tarnovski, Grigore Tamblac).– Damaschinele.III. Literatura bulgara moderna.– Epoca Renasterii bulgare (Paisie Hilendarski, Sofronie Vraceanski, G.S. Rakovski, L. Karavelov, D. Voinikov, Hristo Botev).– Literatura bulgara după Eliberare până la Primul Razboi Mondial. Principalii scriitori ai perioadei şi operele lor (Iv. Vazov, Aleko Konstantinov, P. Slaveikov, P.K. Iavorov, Elin Pelin).– Simbolismul bulgar (Dimcio Debelianov).IV. Literatura secolului XX– Viaţa şi creatia lui Hristo Smirnenski, Gheo Milev, N. Vaptarov, Elisaveta Bagriana, A. Dalcev, I. Iovkov.– Dezvoltarea romanului bulgar. (Iv. Vazov, G. Karaslavov, Dimitar Talev, Dimitar Dimov, Emilian Stanev, Vera Mutafcieva, Blaga Dimitrova).– Proza scurta (N. Haitov, I. Radicikov).V. Literatura pentru copii– Conceptul de literatura pentru copii. Sfera literaturii pentru copii. Genuri şi specii literare accesibile copiilor de vârsta prescolara şi scolara. Valoarea instructiv-educativa a literaturii pentru copii. Accesibilizarea operelor.Literatura populara– Genul epic – basmul, legenda, povestirea, fabula, anecdota. Definiţie, tematica, personaje, compozitie, valori morale şi estetice.– Balgarski narodni prikazki – valsebni prikazki (Brat i sestra – Slanse I Meses, Mara Pepeliaska); prikazki i basni za jivotni (za Kuma Lisa, Kose Bose); leghendi za han Kubrat, za Krali Marko, za Hagi Dimitar; prikazki za Hitar Petar i Nastratin Hogea.– Genul liric – posloviti, pogovorki i gatanki; cantece de leagan.Literatura culta– Lirica culta – poezii despre universul copilariei, despre frumuseţile naturii, patrie, trecut istoric.– Genul epic – povestea, fabula.– Creatiile în domeniu ale lui Petko R. Slaveikov şi Stoian Mihailovski.BIBLIOGRAFIEAntologii de poezie şi proza bulgara aparute în România.Autorii recomandati şi operele lor.Recinik na balgarskata literatura, vol. I-III, B.A.N., Sofia, 1976, 1977, 1982.P. Dinekov, Vazrojdenski pisateli, Sofia, 1962; contribuţii în Balgarsko narodno tvorcestvo, vol. 10, 11, Sofia, 1963.B. Penev, Istoria na novata balgarska literatura, vol. I-III, Sofia, 1976-1977.Star a balgarska literatura, red. resp. Donka Petkanova, Sofia, 1981.Elena Siupiur, Relatii literare româno-bulgare în perioada 1878-1918, Bucureşti, 1980.R. Hadjikosev, Istoria literaturii bulgare (1878-1918), Editura Universitatii din Bucureşti, 2003; Prelegeri de literatura bulgara (1918-1944), Editura Universitatii din Bucureşti, 2004.Limba bulgaraDIDACTICA GENERALĂ ŞI METODICA PREDARII DISCIPLINEI– Directiile de dezvoltare a didacticii contemporane.– Tipologia şi dinamica obiectivelor didactice – înţelegerea obiectivelor învăţământului contemporan.– Cerinţele învăţământului prescolar şi scolar.– Caracterul formativ-educativ al procesului de invatamant.– Principiile procesului de invatamant– Conţinutul învăţământului.– prelucrarea, transformarea, adaptarea continutului în situaţii educationale specifice;– realizarea sistemelor, corelatiilor între continuturile asimilate;– educarea limbajului.– Metode de invatamant– taxonomia metodelor de invatamant;– eficienta metodelor de invatare în formarea şi consolidarea competentelor de baza ale elevilor.– Mijloace de invatamant şi integrarea acestora în activitatea didactica– valoarea psihopedagogica a mijloacelor de invatamant;– modalităţi de selectionare şi utilizare a mijloacelor de invatamant;– rolul materialului didactic în activităţi;– jocul;– activităţi artistice şi lucru manual.– Proiectarea didactica – condiţie a unei activităţi didactice de calitate.– Evaluarea în procesul de invatamant prescolar şi scolar– obiectivele şi functiile evaluării scolare;– strategii de evaluare a randamentului scolar;– rolul şi importanţa evaluării în:> educarea capacităţii de autoapreciere> prevenirea esecului scolar> stimularea performantei scolare> dezvoltarea personalitatii copilului şi elevului.– Dinamica relatiei profesor-elev în procesul de invatamant.– tipuri de relatii;– înţelegerea psihicului copilului şi elevului, cunoasterea caracteristicilor psihopedagogice ale copilului de 3-6 ani şi de 6/7-10 ani.BIBLIOGRAFIEBarbu A., Mateias A., Rafaila E., Popescu E., Serban F., Pedagogie prescolara, Bucureşti, 1997;Barzea C., Arta şi stiinta educatiei, EDP, Bucureşti, 1995;Calin M., Procesul instructiv-educativ, EDP, Bucureşti, 1995;Geissler E.G., Mijloace de educatie, EDP, Bucureşti, 1997;Ionescu M., Didactica moderna, Ed. Dacia, Cluj, 1995;Iucu R., Managementul şi gestiunea clasei de elevi, Ed. Polirom, Iasi, 2000;Jinga I., Invatare eficienta, Ed. Edist, Bucureşti, 1995;Landsherre G., Evaluarea continua a elevilor şi examenele, EDP, Bucureşti, 1975;Neacsu I., Stoica A., Ghid de evaluare şi examinare, Ed. Aramis, 1996;Nicola I., Tratat de pedagogie scolara, EDP, Bucureşti, 1996;Preda V., Indrumator pentru folosirea mijloacelor tehnice de instruire, Cluj, 1999;Schiopu V., Psihologia varstelor, EDP, Bucureşti, 1981;Strunga C., Evaluarea scolara, Ed. de Vest, Timisoara, 1999;St. Kabasanov, Metodika na balgarskia ezik, Sofia, 1979;M. Vaseva, Formirane na pravopisni umenia i naviti (4-8 klas), Sofia, 1982;K. Dimcev i dr., Pomagalo po metodika na balgarskia ezik, Sofia, 1990;K. Dimcev, Obucenieto po balgarski ezik kato sistema, Sofia, 1992;Dictionary of Applied Linguistics and Language Teaching, Longman, 1985.Programa pentru ocuparea posturilor vacante în învăţământul preuniversitar – educatoare la clasele cu predare în limba maghiara materna___________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x