ORDIN nr. 5.242 din 1 septembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 16 decembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEANEXA 01/09/2008
ActulREFERIRE LAHG 366 18/04/2007
ActulREFERIRE LAHG 231 07/03/2007
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 1APROBA PEANEXA 01/09/2008
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulIN LEGATURA CUANEXA 01/09/2008

cu privire la aprobarea programelor şcolare pentru clasele a V-a şi a VI-a la disciplina "Limba şi literatura italiană maternă"



În baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 231/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar,ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă programele şcolare pentru clasele a V'ada şi a VI-a la disciplina "Limba şi literatura italiană maternă". Programele sunt cuprinse în anexa*) care face parte integrată din prezentul ordin.––––Notă *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 bis în afara abonamentului, care se poate achiziţiona de la Centrul de vânzări şi informare al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.
 + 
Articolul 2Programa şcolară cuprinsă în anexă se aplică integral începând cu anul şcolar 2008-2009.
 + 
Articolul 3Se abrogă Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.171/2007 privind aprobarea programei şcolare pentru clasa a V’ada la disciplina „Limba şi literatura italiană maternă”.
 + 
Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 5Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare, unităţile de învăţământ vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.p. Ministrul educaţiei,cercetării şi tineretului,Zvetlana Preoteasa,secretar de statBucureşti, 1 septembrie 2008.Nr 5.242.
 + 
Anexa PROGRAMĂ ŞCOLARĂ PENTRU CLASELE A V-A ŞI A VI-ALIMBA ŞI LITERATURA ITALIANĂ MATERNĂNOTĂ DE PREZENTARECurriculumul de Limba şi literatura maternă destinat studierii acestei discipline de către elevii aparţinând etniei italiene care învaţă în şcoli cu predare în limba română, contribuie la formarea şi dezvoltarea progresivă la elevi a competenţelor esenţiale ale comunicării orale şi scrise, permite cunoaşterea de către aceştia a limbii materne şi a patrimoniului spiritual şi cultural al etniei, oferind o punte spre interculturalitate, spre o bună cunoaştere reciprocă între populaţia majoritară şi minorităţile naţionale din spaţiul geografic românesc.Studiul limbii şi literaturii materne la clasele cu predare în limba română reprezintă, alături de studiul limbii şi literaturii române şi de cel al studiului unei limbi moderne, o componentă esenţială a ariei curriculare Limbă şi comunicare, ce garantează elevului accesul la cultura comunicaţională şi literară de bază.Curriculumul de limba şi literatura italiană maternă îşi propune, prin obiectivele sale, dezvoltarea progresivă la elevi a competenţelor esenţiale ale comunicării orale şi scrise. În acest scop, în elaborarea prezentului curriculum s-a avut în vedere modelul comunicativ-funcţional, model care vizează dezvoltarea integrată a capacităţilor de receptare orală, de exprimare orală, respectiv de receptare a mesajului scris ("citirea/lectura") şi de exprimare scrisă. Acestea reprezintă obiectivele cadru ale disciplinei Limba şi literatura maternă pe parcursul şcolarităţii obligatorii, cărora li se adaugă, în mod special, pentru situaţia concretă a studierii limbii şi literaturii materne în şcoli cu predare în limba română, o componentă valoric-atitudinală având rolul de a favoriza formarea unor comportamente specifice comunicării în mediile multiculturale.În structurarea prezentului curriculum s-au avut în vedere următoarele criterii:– prezentarea comunicării drept competenţă esenţială;– echilibrarea raportului între comunicarea orală şi cea scrisă;– centrarea obiectivelor pe dezvoltarea de capacităţi;– formularea obiectivelor de referinţă astfel încât să precizeze rezultatele aşteptate ale învăţării la sfârşitul anului de studiu;– sugerarea, pentru fiecare dintre obiectivele de referinţă, a unor exemple de activităţi de învăţare adecvate, care să orienteze predarea-învăţarea;– flexibilitatea în adaptarea conţinuturilor la nivelul de dezvoltare a clasei şi la interesele copiilor;– abordarea textului literar/nonliterar nu ca scop în sine, ci ca suport/pretext pentru comunicare;– accentuarea formelor de comunicare activă.Programele şcolare de Limba şi literatura italiană maternă pentru clasele a V-a şi a VI-a cuprind:● obiectivele cadru ale predării-învăţării disciplinei pe parcursul claselor a V-a – a VIII-a;● obiectivele de referinţă, urmărite pe parcursul clasei a V-a;● obiectivele de referinţă, urmărite pe parcursul clasei a VI-a;● sugestii de activităţi de învăţare pentru fiecare obiectiv de referinţă (sugestii de exerciţii/activităţi care pot conduce la atingerea obiectivelor);● conţinuturi ale învăţării pentru cele trei domenii (lectura, comunicarea, elemente de construcţie a comunicării).OBIECTIVELE CADRUale disciplinei limba şi literatura maternăpentru clasele a V-a – a VIII-a

1. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral
2. Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală
3. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris (citire/lectură)
4. Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă
5. Dezvoltarea atitudinilor de empatie culturală şi interculturală

CLASA A V-AOBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE 1. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral          Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a V-a, elevul Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:1.1 să desprindă sensul global al unui – exerciţii cu alegere multiplă; exerciţii de     mesaj clar articulat, emis cu răspuns la întrebări globale;     o viteză normală – exerciţii de selectare şi ordonare de                                               imagini;                                             – exerciţii de asociere a unor imagini cu                                               texte/fragmente de text, potrivit semni-                                               ficaţiei mesajului audiat;                                             – exerciţii de descoperire a semnificaţiei                                               textului audiat, pe baza unor imagini                                               prezentate;1.2 să desprindă informaţii particulare – activităţi de confirmare a răspunsului     dintr-un scurt mesaj audiat, corect (bifare, completare de tabel);     articulat clar şi rar1.3 să sesizeze ordinea evenimentelor – exerciţii de ordonare a propoziţiilor     relatate într-un text scurt dintr-un set, conform textului audiat;1.4 să desprindă informaţii esenţiale – adnotări pe un plan dat;     dintr-un discurs pe subiecte     familiare1.5 să identifice secvenţele de dialog, – exerciţii de identificare a secvenţelor     de naraţiune şi de descriere descriptive, narative şi dialogate dintr-un     dintr-un mesaj oral enunţ oral;1.6 să discearnă sensul unui cuvânt nou – exerciţii de receptare a cuvintelor noi în     prin raportare la un mesaj emis texte audiate;     clar şi rar – integrarea cuvintelor noi în serii de                                               sinonime şi antonime;                                             – corelarea cuvântului cu explicaţia sa                                               corectă dintr-un set de definiţii date;1.7 să manifeste atenţie faţă de – exerciţii pentru dezvoltarea atenţiei     interlocutor în diferite situaţii distributive şi a capacităţii de a urmări     de comunicare mesajul interlocutorului;                                             – jocuri de rol de tipul vorbitor-ascultător,                                               urmărind formarea comportamentului                                               de ascultător activ;                                             – simulări ale unor situaţii de comunicare                                               pe teme cotidiene concrete;                                             – jocuri de grup cu teme date, simulări.  2. Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală          Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a V-a, elevul Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:2.1 să articuleze corect, în cuvinte, – exerciţii de repetare după model;     sunete şi grupuri sonore apropiate – exerciţii de discriminare fonetică;     din punct de vedere fonetic2.2 să vorbească despre sine, despre – descrieri simple cu suport verbal     persoane, despre activităţi din (întrebări, cuvinte de sprijin) şi/sau     universul imediat imagini;2.3 să selecteze formule conversa- – dialoguri, simulări;     ţionale, potrivit situaţiei de     comunicare2.4 să participe la interacţiuni – activităţi pe perechi/în grup;     verbale pe teme familiare2.5 să-şi adapteze vorbirea la diferite – exerciţii de iniţiere şi de menţinere a unui     situaţii de comunicare în funcţie dialog;     de partenerul de dialog – exerciţii de fixare a unor expresii des                                               folosite în cadrul unui dialog cu marcarea                                               formulelor de salut, de adresare, de permi-                                               siune, de scuze, de iniţiere, menţinere şi                                               încheiere a unui dialog, de nuanţare a                                               exprimării;                                             – jocuri de rol de tipul vorbitor-ascultător,                                               urmărind formarea comportamentului de                                               vorbitor activ;                                             – jocuri de rol pentru exersarea unor acte                                               de vorbire: iniţierea, menţinerea şi                                               încheierea unui act verbal; recunoaşterea                                               şi descrierea unei persoane sau a unui                                               obiect; povestirea unor fapte şi întâmplări;                                               exprimarea acordului sau dezacordului în                                               legătură cu un fapt sau cu atitudinea unei                                               persoane;                                             – conversaţii cu unul sau mai mulţi                                               interlocutori pe teme familiare;2.6 să selecteze elementele de lexic – exerciţii de determinare a sensului unor     adecvate situaţiilor de comunicare cuvinte şi de explicare a semnificaţiei                                               acestora în contexte adecvate;                                             – jocuri asociativ-verbale vizând alcătuirea                                               unor familii lexicale;                                             – exerciţii de utilizare a sinonimelor şi                                               antonimelor în contexte date;2.7 să construiască propoziţii corecte – alcătuirea de propoziţii cu ajutorul unor     din punct de vedere gramatical cuvinte, sintagme, expresii date;                                             – exerciţii de construire corectă a propozi-                                               ţiilor simple şi dezvoltate. 3. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris (citire/lectură)         Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a V-a, elevul Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:3.1 să citească fluent, cu glas tare, – activităţi de lectură individuală sau     un text cunoscut de mică întindere în grup;                                             – exerciţii de accentuare şi intonare corectă;                                             – exerciţii de memorare şi recitare a unor                                               poezii;3.2 să desprindă ideile principale – exerciţii cu alegere multiplă; răspunsuri     dintr-un text citit la întrebări de tipul "adevărat"/"fals";                                             – exerciţii de delimitare a unui text narativ                                               în fragmente logice;                                             – exerciţii de identificare şi de formulare                                               a ideilor principale din textele citite;3.3 să asocieze informaţiile factuale – activităţi de combinare a textului cu     dintr-un text citit cu o imagine/ imaginea, punerea de etichete imaginilor;     un set de imagini3.4 să recunoască secvenţele narative – exerciţii de semnalare a secvenţelor     şi dialogate dintr-un text dialogate dintr-un text dat;                                             – exerciţii de identificare a vorbirii directe                                               într-un text dat;                                             – exerciţii de argumentare a folosirii                                               dialogului în textele narative;                                             – exerciţii de citire pe roluri;3.5 să identifice cuvinte şi expresii – exerciţii de identificare a unor cuvinte şi     noi în text expresii noi într-un text;                                             – exerciţii de folosire a dicţionarului;3.6 să manifeste curiozitate şi interes – exerciţii de iniţiere în scopul citirii unor     faţă de activitatea de lectură cărţi din literatura pentru copii;                                             – recitarea unor poezii; povestirea textelor                                               citite;                                             – exerciţii de exprimare a propriilor gânduri                                               şi sentimente în legătură cu faptele şi                                               acţiunile personajelor prezentate în textele                                               literare;                                             – vizite la biblioteca şcolii;                                             – formulări de întrebări şi de răspunsuri                                               vizând conţinutul textelor citite. 4. Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă         Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a V-a, elevul Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:4.1 să ceară/să ofere în scris detalii – completare de formulare cu date personale;     personale – redactare de scrisori în registru familiar;4.2 să respecte regulile de despărţire – exerciţii de aplicare a regulilor de     în silabe, ortografia şi punctuaţia despărţire în silabe în dictări şi     într-un text propriu autodictări, copieri sau în scrierea unor                                               enunţuri proprii;                                             – exerciţii de scriere a cuvintelor care                                               conţin consoane duble, grupuri de sunete;                                             – exerciţii de utilizare corectă a semnelor                                               de punctuaţie;                                             – autodictări, autocorectări, corectare în                                               perechi, etc.;4.3 să scrie despre evenimente, – activităţi de redactare de text, paragraf;     persoane din mediul familiar,     după un plan dat4.4 să producă texte de mică întindere, – elaborarea de texte scurte, pe baza unui     ţinând seama de părţile componente suport vizual, după o ilustraţie/un şir     ale unei compuneri de ilustraţii, benzi desenate, şir de                                               întrebări;                                             – exerciţii de redactare a povestirii unor                                               fragmente de text;                                             – exerciţii de structurare a textului scris                                               în cele trei părţi: introducere, cuprins,                                               încheiere;4.5 să redacteze mesaje scurte pe o anumită – exerciţii de alcătuire dirijată a planului     temă, urmărind un plan dat simplu de idei;                                             – exerciţii de selectare a ideilor pentru un                                               text propriu;                                             – exerciţii de redactare a unei pagini de                                               jurnal personal;                                             – exerciţii de construire a unor enunţuri                                               simple şi dezvoltate, respectând topica                                               specifică limbii italiene. 5. Dezvoltarea atitudinilor de empatie culturală şi interculturală         Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a V-a, elevul Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:5.1 să demonstreze interes pentru – utilizarea hărţilor, albumelor şi a unor     cunoaşterea unor aspecte geografice surse de documentare audio-vizuală;     specifice Italiei5.2 să manifeste curiozitate faţă – activităţi de grup: audiţii, vizionări,     de tradiţii/obiceiuri specifice recitări, prezentarea unor sărbători     spaţiului de cultură şi tradiţionale, a unor obiceiuri, prin     civilizaţiei italiene utilizarea unor documente autentice;                                             – programe artistice şi serbări.CONŢINUTURILE INVĂŢĂRII1. LECTURĂ/CITIRE● Cartea. Rolul ilustraţiilor.● Textul literar:Textul narativ. Delimitarea textului în fragmente logice. Dialogul ca element constitutiv al unui text narativ.Poezii pentru copii.– Textul nonliterar: afişe publicitare, reclame, benzi desenate, articole din reviste pentru copii, etc.──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Pentru realizarea obiectivelor din programa şcolară se vor studia 8-10 texte literare şi nonliterare, adecvate nivelului de pregătire şi particularităţilor de vârstă ale elevilor. Pentru textele literare se recomandă următoarele specii: fabula, basmul, povestirea, poezii pentru copii, snoave, ghicitori. Pentru textele nonliterare se recomandă benzi desenate, afişe publicitare, buletin meteo, articole din reviste pentru copii, rebus, filme şi desene animate. Atât textele literare cât şi cele nonliterare vor ilustra tematica recomandată mai jos.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Teme recomandate:● Cartea (prezentare generală)● Copilul despre sine● Familia● Şcoala● Vremea● Copilul şi lumea înconjurătoare● Jocul şi jucării, jocul pe calculator● Lumea fantastică (personaje de basm, desen animat, film)● Cultură şi civilizaţie (aspecte geografice, nume de oraşe, povestiri şi anecdote, sărbători tradiţionale, cântece şi poezii).2. PRACTICA RAŢIONALĂ ŞI FUNCŢIONALĂ A LIMBII● Comunicare oralăComponentele comunicării dialogate. Factorii perturbatori ai comunicării. Adaptarea la particularităţile interlocutorului. Formularea ideilor principale. Povestirea orală a unui fragment dintr-un text narativ.Povestirea orală a unor texte citite sau audiate. Intonarea propoziţiilor enunţiative (propriu-zise şi exclamative) şi interogative.Se recomandă ca elevii, folosindu-şi deprinderile de exprimare orală, să poată realiza următoarele acte de vorbire:1. a localiza în spaţiu2. a compara calităţi3. a exprima preferinţe4. a descrie persoane5. a iniţia, menţine şi încheia un schimb verbal6. a cere şi a da indicaţii de orientare7. a situa în timp, a relata activităţi, la prezent, la trecut, la viitor8. a propune şi a accepta9. a cere şi a da informaţii practice (timp, loc)10. a exprima sentimente (satisfacţie, bucurie, nelinişte, teamă)11. a exprima cantitatea● Comunicare scrisăOrganizarea textului scris. Părţile componente ale unei compuneri: introducerea, cuprinsul, încheierea.Planul iniţial al compunerii.Ortografia şi punctuaţia. Scrierea corectă a cuvintelor. Consoanele duble, apostroful, trunchierea.Contexte de realizare:a) Scrierea funcţională: scrisoarea, invitaţia.b) Scrierea imaginativă (compuneri libere). Compunerea după un suport vizual. Compunerea după plan dat.Compunerea după un plan propriu de idei. Compunerea pe baza unor cuvinte şi expresii date.c) Scrierea despre textul literar. Povestirea scrisă a unor fragmente din text. Planul simplu de idei.Povestirea unor texte de mică întindere după un plan de idei.3. ELEMENTE DE CONSTRUCŢIE A COMUNICĂRIII. Fonetică şi ortografie– alfabetul limbii italiene– aspecte fonetice tipice limbii italiene: pronunţarea vocalelor, a consoanelor (consoanele s şi z; consoanele duble), grupurile gli, gni, sce, sci, ce, ci, ge, gi, ghe, ghi, diftongii– eliziunea şi apostroful– despărţirea în silabeII. Gramatica● Substantivulformarea femininuluiformarea pluralului● Articolulhotărât şi nehotărâtpartitiv● Adjectivulformarea femininului adjectivelor calificativeinterogativ (exclamativ) che, quale, quanto?nehotărât: ogni, tutto, molto, poco● Numeralulcardinal şi ordinal● Pronumelepersonal în acuzativ cu şi fără prepoziţiereflexiv● VerbulIndicativul prezent al verbelor auxiliareIndicativul prezent al verbelor servile: dovere, sapere, potere, volere; folosirea verbelor servile cu infinitivulindicativul prezent al verbelor regulateindicativul prezent al verbelor neregulate: andare, bere, dare, dire, fare, valere, venire, uscire, tenere, salire, scegliereperfectul compus al verbelor regulateparticipiul trecut; acordul participiuluiperfectul compus al principalelor verbe neregulateverbele impersonale care indică fenomene atmosfericeviitorul simplu al verbelor regulate; viitorul auxiliarelor avere şi essere● AdverbulFormarea adverbelor din adjective cu sufixul -menteAdverbele de loc şi de timp (cele mai frecvent utilizate)● Prepoziţiaprepoziţii articulate● ConjuncţiaConjuncţii coordonatoare: e, ed, anche, ancora, neppure, neanche, oppure, ma, pero, quindi, dunque, ebbene, ne …ne● Interjecţiainterjecţii care exprimă uimirea, bucuria, ameninţarea, îndemnul.

NOTĂ: Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specia-
litate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul
predării, nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice,
utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare
dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire, nu vor fi
tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale.
Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi
nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor
lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus.

CLASA A VI-AOBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE 1. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral         Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a VI-a, elevul Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:1.1 să desprindă informaţii factuale – exerciţii de tip "adevărat"/"fals";     dintr-un mesaj clar articulat, emis exerciţii cu alegere multiplă;     cu o viteză normală – exerciţii de recunoaştere a semnificaţiei                                               textului audiat, pe baza unor imagini                                               prezentate;1.2 să distingă informaţiile esenţiale – exerciţii de identificare a informaţiilor     de cele secundare şi să stabilească noi dintr-un text ascultat; exerciţii de     legături sau diferenţieri interpretare a mesajului comunicat;1.3 să identifice elemente cheie – activităţi de confirmare a răspunsului     dintr-un discurs pe teme familiare corect (bifare, completare de tabel);1.4 să sesizeze sensul cuvintelor noi – exerciţii de receptare auditivă a unităţilor     în funcţie de context lexicale noi în scurte texte literare şi                                               nonliterare; exerciţii de stabilire a                                               sensului unui cuvânt necunoscut prin folo-                                               sirea contextului;1.5 să recepteze adecvat formule de – exerciţii de sesizare a formulelor de     iniţiere, menţinere şi încheiere iniţiere, menţinere şi încheiere a unui     a unui dialog dialog;1.6 să manifeste interes pentru mesajul – exerciţii de urmărire a unor dialoguri, de     ascultat şi pentru partenerii de participare la realizarea lor şi de inducere     dialog a unui comportament comunicativ adecvat; 2. Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală           Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a VI-a, elevul Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:2.1 să rostească enunţuri afirmative, – exerciţii de rostire după model, participare     negative, exclamative, interogative la dialog;     cu intonaţia corespunzătoare2.2 să realizeze succesiunea corectă – exerciţii de realizare a unui plan simplu     a ideilor într-un mesaj oral de idei; exerciţii de dezvoltare a acestui                                               plan prin adăugarea ideilor secundare;                                               exerciţii de transfer comunicativ de la                                               planul dezvoltat la povestirea orală;2.3 să utilizeze sinonimia şi antonimia – exerciţii de folosire a sinonimelor şi     în elaborarea mesajului oral antonimelor în contexte date; exerciţii de                                               determinare a sensurilor unor cuvinte şi de                                               explicare a sensului acestora în contexte                                               diferite;2.4 să utilizeze categoriile – exerciţii de construire corectă a propo-     gramaticale învăţate în diverse ziţiilor simple şi dezvoltate; exerciţii     tipuri de propoziţii de construire a unor fraze prin utilizarea                                               corectă a pronumelui relativ che;2.5 să utilizeze corect formulele de – exerciţii de iniţiere, de menţinere şi     iniţiere, de menţinere şi de de încheiere a unui dialog cu diferite     încheiere a unui dialog categorii de interlocutori cunoscuţi;2.6 să manifeste atitudine favorabilă – exerciţii de susţinere a unui schimb verbal     progresului comunicării într-o conversaţie de grup utilizând corect                                               limba literară. 3. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris         Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare    La sfârşitul clasei a VI-a, elevul Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandă    va fi capabil: următoarele activităţi:3.1 să citească expresiv un text – lectură pe roluri;     cunoscut3.2 să extragă informaţii esenţiale – activităţi de completare de tabele,     factuale dintr-un text citit în exerciţii cu alegere multiplă, răspunsuri     gând; să deosebească elementele la întrebări;     de ansamblu de cele de detaliu3.3 să transfere informaţiile dintr-un – completare de tabel/diagramă;     text citit înserându-le într-un     tabel/diagramă3.4 să distingă secvenţele narative, – exerciţii de identificare a elementelor     descriptive şi dialogate dintr-un descriptive dintr-un text narativ;     text narativ – exerciţii de identificare a dialogului                                               prezent într-un text narativ;                                             – exerciţii de evidenţiere a diferenţelor                                               dintre o descriere şi un dialog;3.5 să utilizeze un lexic diversificat – exerciţii de utilizare a sinonimelor şi     recurgând la categoriile semantice antonimelor în contexte diferite;     studiate3.6 să manifeste interes faţă de – formularea de întrebări şi răspunsuri     activitatea de lectură referitoare la textele citite;3.7 să identifice trăsăturile fizice – exerciţii de recunoaştere a personajelor     şi sufleteşti ale personajelor din din textele studiate;     textele studiate – exerciţii de prezentare sumară a trăsătu-                                               rilor fizice şi sufleteşti ale personajelor. 4. Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă          Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a VI-a, elevul Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandă:     va fi capabil:4.1 să scrie relatări simple ale unor – exerciţii de diferenţiere a ideilor     evenimente trecute şi experienţe principale de ideile secundare;     personale – exerciţii de selectare a ideilor pentru                                               un text propriu;4.2 să scrie propoziţii şi fraze – exerciţii de ortografiere corectă a     corecte din punct de vedere grupurilor consonantice şi a consoanelor     gramatical, folosind corect duble;     semnele ortografice şi de – exerciţii de folosire corectă a semnelor     punctuaţie de ortografie şi de punctuaţie;4.3 să scrie texte scurte care privesc – elaborare de redactări cu structură simplă;     universul familiar şi mediul     înconjurător4.4 să manifeste interes pentru – exerciţii de combinare a informaţiilor     redactarea unui text conform propriului univers afectiv;                                               exerciţii de formulare a unor opinii asupra                                               textelor studiate. 5. Dezvoltarea atitudinilor de empatie culturală şi interculturală          Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare     La sfârşitul clasei a VI-a, elevul Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandă     va fi capabil: următoarele activităţi:5.1 să demonstreze interes pentru – vizionări de diapozitive şi casete; utili-     cunoaşterea unor locuri/zone de zarea hărţii şi a albumelor; realizarea,     importanţă turistică/culturală în în grup, a unor seturi de materiale     configuraţia Italiei ilustrative;5.2 să manifeste curiozitate în – alcătuirea unor seturi de documente privind     descoperirea unor aspecte preocupările tinerilor, raportul dintre     caracteristice ale vieţii generaţii, viaţa şcolară etc.;     cotidiene din Italia – activităţi de proiect.CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII1. LECTURĂ/CITIRECartea (actualizare) Rolul ilustraţiilor. Titlul. Autorul. Tabla de materii. Aşezarea în pagină. Volumul.Teoria literară:● Structura textului narativ. Naraţiunea. Descrierea (scopul, destinatarul). Dialogul.Personajul: caracterizarea sumară – portretul fizic şi portretul moral.● Figurile de stil: Personificarea. Comparaţia. Enumeraţia. Repetiţia. Epitetul.──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Pentru realizarea obiectivelor din programa şcolară se vor studia texte literare şi nonliterare, de mică întindere, uşoare şi plăcute. Pentru textele literare se recomandă următoarele specii: fabula, basmul, povestirea, poezii pentru copii, snoave, ghicitori. Pentru textele nonliterare se recomandă benzi desenate, afişe publicitare, buletin meteo, articole din reviste pentru copii, rebus, filme şi desene animate. Atât textele literare cât şi cele nonliterare trebuie să reflecte tematica recomandată mai jos.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Teme sugerate:● Non voglio piu andare a scuola, Paola Danziger;● La nuova maestra, Paola Valente;● Îl Re Mida, Gianni Rodari;● În volo, Bianca Pitzorno;● Îl lettore che c'era e non c'era, Roberto Piumini;● Scrivere pubblicita da Ricetario di scrittura creativa, Stefano Brugnolo, Giulio Mozzi;● Le nuvole, Fabrizio De Andre;● Camini, Corrado Govoni;● Îl padre vecchio da Fiabe campane, Roberto de Simone.Teme recomandate:● Cartea (prezentare generală);● Copilul despre sine;● Familia;● Şcoala;● Vremea;● Copilul şi lumea înconjurătoare;● Jocul şi jucării, jocul pe calculator;● Lumea fantastică (personaje de basm, desen animat, film);● Cultură şi civilizaţie (aspecte geografice, nume de oraşe, anecdote, povestiri şi anecdote, sărbători tradiţionale, cântece şi poezii).2. PRACTICA RAŢIONALĂ ŞI FUNCŢIONALĂ A LIMBII● Comunicare oralăa. Situaţia de comunicare. Situaţia de comunicare dialogată şi monologată. Acomodarea limbajului la scopul comunicării.b. Structura textului oral. Organizarea logico-semantică a mesajului: ideea principală; ideea secundară; planul simplu şi planul dezvoltat de idei.c. Organizarea formală a mesajului: selectarea cuvintelor; organizarea propoziţiei şi a frazei.Se recomandă ca elevii, folosindu-şi deprinderile de exprimare orală, să poată realiza următoarele acte de vorbire:1. a localiza în spaţiu (actualizare);2. a compara două sau mai multe obiecte, persoane, idei;3. a exprima preferinţe;4. a descrie persoane, obiecte, ansamblu de obiecte, animale, peisaje;5. a iniţia, menţine şi încheia un schimb verbal (actualizare);6. a cere şi a da indicaţii de orientare;7. a situa în timp, a relata activităţi, la prezent, la trecut, la viitor (actualizare);8. situarea unui loc în raport cu altul; localizarea unei regiuni sau a unei zone geografice; stabilirea unui parcurs;9. a exprima acordul sau dezacordul, gusturile, punctele de vedere în legătură cu un fapt sau o persoană;10. a cere şi a da informaţii practice (timp, loc);11. a exprima sentimente (satisfacţie, bucurie, nelinişte, teamă);12. a exprima cantitatea.● Comunicare scrisăOrganizarea textului scris. Părţile componente ale unei compuneri: introducerea, cuprinsul, încheierea. Planul iniţial al compunerii.Ortografia şi punctuaţia. Scrierea corectă a cuvintelor. Consoanele duble, apostroful, trunchierea.Contexte de realizare:a) Scrierea funcţională: scrisoarea, invitaţia (actualizare); notiţele, temele, extemporalul, lucrarea semestrială;b) Scrierea imaginativă (compuneri libere). Compunerea după un suport vizual. Compunerea după plan dat.Compunerea după un plan propriu de idei. Compunerea pe baza unor cuvinte şi expresii date. Descrierea obiectivă şi subiectivă.c) Scrierea despre textul literar. Povestirea scrisă a unor fragmente din text. Planul simplu de idei.Povestirea unor texte de mică întindere după un plan de idei.3. ELEMENTE DE CONSTRUCŢIE A COMUNICĂRIII. Fonetică şi ortografie– alfabetul limbii italiene– aspecte fonetice tipice limbii italiene: pronunţarea vocalelor, a consoanelor (consoanele s şi z; consoanele duble), grupurile gli, gni, sce, sci, ce, ci, ge, gi, ghe, ghi, diftongii– eliziunea şi apostroful– despărţirea în silabeII. LexicCuvântul – unitate de bază a vocabularului. Forma şi conţinutul. Cuvântul de bază. Cuvinte derivate. Rădăcina. Sufixele. Prefixele.III. Gramatica● Substantivulformarea femininului (reluare)formarea pluralului (reluare)substantive defectivesubstantive cu două forme de plural (cele mai frecvente)● Articolulhotărât şi nehotărât (reluare)partitiv● Adjectivulformarea femininului adjectivelor calificative (reluare)● Poziţia adjectivului calificativadjectivele demonstrative: adjectivul posesiv şi folosirea articolului: adjectivul demonstrativadjectivul nehotărât: ogni, tutto, molto, poco● Numeralulcardinal (de la 1000 la 100.000)ordinal (formarea)multiplicative● Pronumelepersonal în acuzativ cu şi fără prepoziţie (reluare)pronumele în dativ cu şi fără prepoziţiepronumele reflexive● Verbulindicativul prezent al verbelor regulateindicativul prezent al verbelor neregulate (actualizare)perfectul compus al verbelor regulate (actualizare)perfectul compus al principalelor verbe neregulateverbele impersonale care indică fenomene atmosfericeviitorul simplu al verbelor regulate; viitorul auxiliarelor avere şi essereimperfectul şi mai mult ca perfectul verbelor regulateimperativul cu persoana a doua a verbelor● AdverbulFormarea adverbelor din adjective cu sufixul -menteAdverbele de loc şi de timp (cele mai frecvent utilizate)● Prepoziţiaprepoziţii articulate (reluare)folosirea celor mai uzuale prepoziţii; di, a, da, su, în, per, con● Conjuncţia. Folosirea conjuncţiilor coordonatoare în prepoziţii şi fraze● Interjecţiainterjecţii care exprimă uimirea, bucuria, ameninţarea, îndemnul

NOTĂ: Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specia-
litate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul
predării, nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice,
utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare
dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire, nu vor fi
tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale.
Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi
nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor
lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus.

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x