cu privire la aprobarea Metodologiei de aplicare a prevederilor Protocolului încheiat între Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor şi aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 4.969/2001 – 110.049/2002 privind parteneriatul în organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ preuniversitar şi a formării continue a adulţilor în domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic
În baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 3 din Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 4.969/2001 – 110.049/2002 privind parteneriatul în organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ preuniversitar şi a formării continue a adulţilor în domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic şi al Protocolului-anexa la acelaşi ordin,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei şi cercetării şi ministrul agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor emit prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Metodologia de aplicare a prevederilor Protocolului încheiat între Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor şi aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 4.969/2001-110.049/2002 privind parteneriatul în organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ preuniversitar şi a formării continue a adulţilor în domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic. Metodologia menţionată este inclusă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 3Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, Direcţia generală pentru evaluare, prognoze şi dezvoltare din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Serviciul cercetare, învăţământ şi consultanţa din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor vor duce la îndeplinire prezentul ordin.Ministrul educaţiei şi cercetării,Ecaterina Andronescup. Ministrul agriculturii,alimentaţiei şi pădurilor,Petre Daea,secretar de stat +
Anexa 1METODOLOGIAde aplicare a prevederilor Protocolului încheiat întreMinisterul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Agriculturii, Alimentaţieişi Pădurilor şi aprobat prin Ordinul ministruluieducaţiei şi cercetării şi ministrului agriculturii, alimentaţieişi pădurilor nr. 4.969/2001 – 110.049/2002 privindparteneriatul în organizarea şi desfăşurarea procesuluide învăţământ preuniversitar şi a formării continue a adulţilorîn domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic +
Capitolul 1Învăţământ preuniversitar în domeniul agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic +
Articolul 1(1) Reţeaua învăţământului preuniversitar profesional şi tehnic în domeniile agricultura, agromontan, de industrie alimentara şi silvic, organizată în parteneriat, se actualizează cuprinzând acele unităţi de învăţământ preuniversitar care în ultimii patru ani şi-au menţinut în oferta educaţională peste 50% meserii şi specializări din aceste domenii. … (2) În vederea actualizării reţelei şcolare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, denumite în continuare I.S.J., în colaborare cu direcţiile generale pentru agricultura şi industrie alimentara judeţene şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare D.G.A.I.A., verifica îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (1) şi transmit la Ministerul Educaţiei şi Cercetării lista unităţilor de învăţământ preuniversitar din domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic până la data de 15 decembrie a fiecărui an şcolar. … (3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării stabileşte, cu consultarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, după actualizarea datelor cu privire la locurile de muncă disponibile în domeniul agriculturii, puse la dispoziţie de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Strategia dezvoltării agriculturii, industriei alimentare şi silviculturii în România în perioada actuala şi în perspectiva anului 2010, precum şi planul de şcolarizare pentru învăţământul agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic. … (4) Termenul de realizare a activităţilor prevăzute la alin. (3) este 15 decembrie a fiecărui an şcolar. … +
Articolul 2La cele doua ministere se constituie, în termen de 30 de zile de la data aprobării prezentei metodologii, un grup de lucru interministerial, în componenta căruia sunt desemnaţi, prin ordin al ministrului, experţi ai direcţiilor de profil, jurişti şi specialişti în domeniul integrării europene din cele doua instituţii, care elaborează actele normative specifice formării iniţiale şi continue pentru calificarile din învăţământul agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic şi compatibilizarea legislaţiei învăţământului de profil cu prevederile acquisului comunitar şi cu acordurile şi angajamentele internaţionale la care România este parte. Grupurile de lucru se actualizează ori de câte ori este nevoie. +
Articolul 3(1) Pentru realizarea programelor de colaborare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de specialitate cu organisme locale, naţionale şi internaţionale, cele doua ministere urmăresc crearea unor subcomisii pentru dezvoltarea parteneriatului la nivel local, care fac parte din Comitetul local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesională, alcătuite din reprezentanţi ai I.S.J., D.G.A.I.A., agentiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, unităţilor şcolare şi autorităţilor locale. … (2) Grupul de lucru interministerial elaborează, până la începutul fiecărui an şcolar, planul de acţiune pentru colaborarea cu organismele locale, naţionale şi internaţionale, în scopul îmbunătăţirii procesului instructiv-educativ din unităţile de învăţământ şi al asigurării bazei materiale a şcolilor. … +
Articolul 4Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor elaborează lista atribuţiilor ce le revin celor două ministere partenere pentru domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic, ca urmare a aplicării metodologiei de revizuire anuală a nomenclatorului ocupatiilor, meseriilor şi specializărilor pentru domeniile precizate. +
Articolul 5Cele doua ministere elaborează, până la data de 31 iulie 2003, un studiu privind modalităţile de modernizare a bazei materiale de instruire practica în domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic, corespunzător nevoilor şcolilor. +
Articolul 6Pentru realizarea perfecţionării cadrelor didactice de specialitate, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor elaborează, până la data de 31 august 2003, un studiu privind perfecţionare şi formarea continua a cadrelor didactice de specialitate care îşi desfăşoară activitatea în unităţile de învăţământ preuniversitar de profil. Studiul şi propunerile concrete de optimizare vor fi înaintate celor două ministere. +
Articolul 7(1) La unităţile de învăţământ din domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic, directorul este, de regula, cadru didactic a cărui specialitate coincide cu profilul şcolii. … (2) La concursul pentru funcţia de director la unităţile de învăţământ agricol, Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate aproba participarea, în calitate de observator, a unui reprezentant al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, care să pună la dispoziţia comisiei conţinutul interviului privind managementul fermei didactice şi pregătirea în meserii specifice agriculturii. … +
Articolul 8La începutul fiecărui an şcolar reprezentanţii grupului de lucru interministerial stabilesc calendarul manifestărilor ştiinţifice organizate în parteneriat. +
Articolul 9Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor elaborează, până la data de 31 iulie 2003, metodologia privind monitorizarea de către I.S.J. şi D.G.A.I.A. a utilizării terenului agricol aflat în proprietatea sau folosinţă unităţilor de învăţământ preuniversitar de specialitate. +
Articolul 10(1) Până la data de 15 noiembrie a fiecărui an şcolar, Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor poate propune membri, profesori din învăţământul preuniversitar, în cadrul comisiilor naţionale pentru examenele de absolvire în învăţământul profesional şi postliceal din domeniul învăţământului agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic. La nivel local, D.G.A.I.A. pot propune membri în cadrul comisiilor judeţene până la aceeaşi dată. … (2) Până la data de 15 februarie a fiecărui an şcolar, Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor propune experţi în cadrul comisiilor naţionale pentru olimpiadele la disciplinele din aria curriculara "Tehnologii" şi pentru concursurile pe meserii, în domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic. … (3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării solicita Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, până la 31 ianuarie a fiecărui an şcolar, propuneri privind sprijinirea organizării şi desfăşurării olimpiadelor interdisciplinare şi a concursurilor pe meserii în domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic. … +
Articolul 11Specialişti din Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, în calitate de consultanţi, participa alături de cadrele didactice de specialitate din învăţământul preuniversitar de profil, în conformitate cu graficul stabilit de comun acord, la elaborarea şi revizuirea planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare din cadrul ariei curriculare "Tehnologii" pentru învăţământul agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic. +
Capitolul 2Formarea profesională continua +
Articolul 12Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor înaintează propuneri Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, în termen de 90 de zile de la adoptarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, referitoare la un regulament privind formarea profesională continua în domeniul agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar. +
Articolul 13Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării propuneri privind criteriile şi procedurile de evaluare a furnizorilor de formare profesională, în vederea autorizării sau retragerii autorizaţiei, precum şi propuneri privind metodologia certificării formării profesionale a adulţilor în domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic. +
Articolul 14Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor propune experţi sau colaboratori în comisiile judeţene pentru autorizarea furnizorilor de formare profesională, pentru expertizarea resurselor şi avizarea tehnica în domeniile specifice ministerului. +
Articolul 15Ministerul Educaţiei şi Cercetării, de comun acord cu Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, propune Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor unităţile specializate pentru pregătirea şi perfecţionarea formatorilor din domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara şi silvic (Centrul de Formare şi Inovaţie în Carpaţi, casele agronomului, institute şi staţiuni de cercetare agricolă etc.). +
Articolul 16Ministerul Educaţiei şi Cercetării colaborează cu Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor şi cu Agenţia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru identificarea nevoilor locale de formare profesională.–––––