cu privire la aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului profesional de către absolvenţii claselor de matematica-informatica, intensiv informatica, a atestatului de competenţa lingvistica pentru absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi cu predare în limbile minorităţilor şi a atestatului pentru predarea limbilor străine şi a religiei la clasele I-IV de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare
Având în vedere prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului profesional de către absolvenţii claselor de matematica-informatica, intensiv informatica, a atestatului de competenţa lingvistica pentru absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi cu predare în limbile minorităţilor şi a atestatului pentru predarea limbilor străine şi a religiei la clasele I-IV de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare. Metodologia este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 3Începând cu data intrării în vigoare a acestui ordin se abroga orice dispoziţie contrară. +
Articolul 4Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, Direcţia generală pentru învăţământ în limbile minorităţilor, inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor şcolare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.Ministrul educaţiei şi cercetării,Ecaterina AndronescuBucureşti, 13 decembrie 2002.Nr. 5.149. +
Anexa 1METODOLOGIEde organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului profesional de către absolvenţii claselor de matematica-informatica, intensiv informatica, a atestatului de competenţa lingvistica pentru absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi cu predare în limbile minorităţilor, şi a atestatului pentru predarea limbilor străine şi a religiei la clasele I-IV de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoareI. Dispoziţii generale +
Articolul 1Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului se adresează:– absolvenţilor de liceu, clasele de matematica-informatica, intensiv informatica;– absolvenţilor claselor cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi cu predare în limbile minorităţilor;– absolvenţilor claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare. +
Articolul 2Atestatul este un act prin care se confirma pregătirea de specialitate, profesională sau competenţa lingvistica dobandita de absolvenţii de liceu, cursuri de zi. El se eliberează absolvenţilor claselor menţionate la art. 1, care au promovat proba practica prevăzută de prezenta metodologie, în condiţiile prevăzute de art. 5. +
Articolul 3(1) Candidaţii proveniţi din învăţământul de stat pot susţine examenul de atestat, fără taxa, cel mult o dată. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe de examen. … (2) Candidaţii din învăţământul particular vor susţine examenul de atestat într-un centru de examen organizat astfel: … a) pentru unităţile de învăţământ acreditate, în unitatea respectiva; … b) pentru unităţile de învăţământ neacreditate, înfiinţate conform legii, într-un centru de examen aparţinând învăţământului de stat, stabilit de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti; în acest caz candidaţii vor plati o taxa de examen. … (3) Taxele de examen prevăzute la alin. (1) şi (2) vor fi stabilite de fiecare inspectorat şcolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat. … +
Articolul 4Înscrierea candidaţilor la examenul pentru obţinerea atestatului se face la secretariatul liceului la care elevul este înscris sau pe care l-a absolvit (în cazul candidaţilor din seriile anterioare), în perioada stabilită prin graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea probei.II. Conţinutul probei de specialitate pentru obţinerea atestatului +
Articolul 5Atestatul se obţine după susţinerea şi promovarea de către candidaţi a unei probe de specialitate. +
Articolul 6Proba de specialitate pentru obţinerea atestatului consta în executarea unei lucrări practice în profil (lucrări practice pe calculator, proiecte/susţinerea unei lecţii practice), urmată de prezentarea şi motivarea/argumentarea teoretică a acesteia, în funcţie de filiera, profil şi specializare. Pentru unele specializări proba de specialitate poate conţine şi o proba scrisă, respectiv orala. +
Articolul 7Conţinutul probei practice este, în funcţie de filiera, profil şi specializare:a) la clasele cu profil de matematica-informatica, intensiv informatica: … – prezentarea şi motivarea teoretică a unui proiect (produs software) realizat în timpul orelor de laborator, în semestrul al II-lea al ultimului an de studiu;– realizarea practica pe calculator a cerinţelor din biletul extras în ziua probei, bilet cuprinzând 3 subiecte (un subiect privind sistemele de gestiune a bazelor de date, un subiect de programare, un subiect vizând sisteme de operare şi abilitaţi de tehnoredactare);b) la clasele cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor: … – elaborarea unei lucrări pe o tema de cultura şi civilizatie din cadrul unei structuri tematice fixate de catedra de specialitate din liceu;– prezentarea şi motivarea teoretică a lucrării;c) la clasele cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare: … (i) pentru obţinerea atestatului pentru predarea limbilor străine la clasele I-IV● proba practica consta în:– lectia finala (proiectare, desfăşurare, evaluare);– prezentarea şi susţinerea orala a proiectului didactic;● proba scrisă consta în:– test grila din cunoştinţele de gramatica şi lexic (conform programei şcolare pentru clasele liceale);(îi) pentru obţinerea atestatului pentru predarea religiei● proba practica consta în:– lectia finala (proiectare, desfăşurare, evaluare);– prezentarea şi susţinerea orala a proiectului didactic;● proba orala consta în:– dezvoltarea a doua subiecte întocmite de comisia de examinare din metodica predării religiei.III. Comisiile de examinare +
Articolul 8Evaluarea probelor pentru obţinerea atestatului se face de către o comisie propusă de inspectorul de specialitate şi aprobată de inspectorul şcolar general al judeţului (municipiului Bucureşti), cu cel puţin 3 zile înainte de începerea probei. +
Articolul 9O comisie se constituie pentru un număr maxim de 90 de candidaţi (de regula 3 clase). +
Articolul 10(1) În cazul claselor de matematica-informatica, intensiv informatica, comisiile de examinare sunt alcătuite din: … a) preşedinte – directorul sau directorul adjunct al liceului (fără drept de notare); … b) vicepreşedinte – responsabilul catedrei de specialitate din unitatea şcolară respectiva (fără drept de notare); … c) membri: – 2 profesori de specialitate din alta unitate şcolară decât cea în care au invatat elevii, cu drept de notare. Un membru al comisiei va fi desemnat responsabil cu respectarea normelor de protecţie a muncii. … (2) În cazul claselor cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor, comisiile de examinare sunt alcătuite din: … a) preşedinte – inspectorul de limbi moderne, în cazul în care este specialist în limba moderna respectiva, sau un profesor metodist de specialitate, din afară unităţii şcolare (fără drept de notare); … b) vicepreşedinte – responsabilul catedrei de specialitate din unitatea şcolară respectiva (fără drept de notare); … c) membri: – 2 profesori din unitatea şcolară respectiva, specialişti în domeniul în care s-au pregătit candidaţii, (cu drept de notare). … (3) În cazul claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare, comisiile de examinare sunt alcătuite din: … a) preşedinte – directorul şcolii (fără drept de notare); … b) vicepreşedinte – responsabilul catedrei de specialitate din unitatea şcolară respectiva (fără drept de notare); … c) membri: – 2 profesori de specialitate din afară unităţii şcolare respective, specialişti în domeniul în care s-au pregătit candidaţii, cu drept de notare; în cazul religiei, va fi invitat şi un reprezentant al cultului (fără drept de notare). … (4) Vicepreşedintele comisiei îndeplineşte şi funcţia de secretar. … (5) Inspectorul de specialitate va stabili atribuţiile pentru fiecare membru al comisiei de examinare. Acestea vor fi consemnate în fise individuale, care vor fi semnate de persoanele desemnate în comisie şi vor fi păstrate la dosarul comisiei. … +
Articolul 11Comisiile de examinare au următoarele atribuţii:– întocmesc graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea probei şi îl afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea acesteia;– pregătesc documentaţia tehnica, sălile, aparatele, echipamentele şi asigura condiţiile normale de desfăşurare a probei;– stabilesc criteriile de evaluare pentru lucrările practice;– organizează şi efectuează examinarea, evaluarea şi notarea candidaţilor; afişează rezultatele probelor în fiecare zi, la sfârşitul etapei;– înaintează inspectoratului şcolar un raport asupra modului de desfăşurare a examenului, care să conţină şi propuneri cu privire la optimizarea desfăşurării examenului pentru obţinerea atestatului.IV. Organizarea şi desfăşurarea probei pentru obţinerea atestatului +
Articolul 12(1) Comisia de examinare din fiecare unitate şcolară va elabora graficul propriu de desfăşurare a examenului de atestat. Acest examen se va desfăşura în perioada 1-30 mai. Pentru profilul pedagogic perioada va fi 1 aprilie-30 mai. … (2) Graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea probelor cuprinde: … – perioada pentru depunerea fişelor de înscriere;– programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în ordine alfabetica, pe clase (grupe) şi specializări.(3) Numărul maxim al candidaţilor dintr-o grupa va fi stabilit de fiecare unitate şcolară, în funcţie de posibilităţile sale. … (4) Proba practica se desfăşoară în afară orelor de curs. Proba practica se susţine în cabinete sau laboratoare de specialitate, în unităţile şcolare liceale. … +
Articolul 13(1) a) Stabilirea subiectelor pentru clasele de matematica-informatica, intensiv informatica, se face la nivel judeţean; subiectele se transmit către licee până la 15 ianuarie 2003. … ● În ziua şi la ora anunţate prin grafic, fiecare candidat de la liceu va extrage biletul, va aborda practic subiectele înscrise pe bilet, apoi va prezenta în faţa comisiei proiectul corespunzător instruirii profesionale şi ştiinţifice.b) Stabilirea temelor pentru realizarea produsului software se face la nivelul unităţii de învăţământ, până la data de 15 ianuarie 2003. … (2) Stabilirea subiectelor proiectelor pentru clasele cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor se va face la nivelul unităţii de învăţământ, până la data de 15 ianuarie 2003. … ● Elevii aleg, până la sfârşitul semestrului întâi, subiectele lucrărilor (dintre cele propuse de catedra de specialitate) şi elaborează/pregătesc lucrările sub îndrumarea profesorilor desemnaţi de catedra de specialitate în acest scop.(3) Stabilirea testelor grila la limbile străine şi a subiectelor orale la religie pentru clasele cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare, se va face la nivelul unităţii şcolare, conform programei şcolare, în perioada 1-10 mai. … a) În vederea obţinerii atestatului pentru predarea limbilor străine: … ● În ziua şi la ora anunţate prin grafic, fiecare candidat de la liceu va susţine:– proba practica: o lectie finala (proiectare, organizare, evaluare); prezentarea şi susţinerea proiectului;– testul grila din cunoştinţele de gramatica şi lexic.b) În vederea obţinerii atestatului pentru predarea religiei: … ● În ziua şi la ora anunţate prin grafic, fiecare candidat de la liceu va susţine:– proba practica: o lectie finala (proiectare, organizare, evaluare); prezentarea şi susţinerea proiectului;– proba orala se va desfăşura pe bază de bilete, elaborate de comisia de examinare cu doua zile înainte de începerea probei. +
Articolul 14Durata lucrărilor practice se stabileşte după cum urmează:1. pentru clasele de matematica-informatica, intensiv informatica, trebuie să fie de până la doua ore. Proba practica se desfăşoară în doua etape:● abordarea practica a subiectelor înscrise pe biletul ales, fără a depăşi 90 de minute; membrii comisiei de examinare evalueaza lucrările respective şi acorda o nota fiecărui candidat, pentru fiecare subiect;● prezentarea proiectului: membrii comisiei de examinare pot adresa candidatului întrebări, fără a depăşi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare candidat;2. pentru clasele cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi pentru clasele cu predare în limbile minorităţilor fiecare candidat îşi va prezenta proiectul în faţa comisiei de examinare, membrii acesteia pot adresa candidatului întrebări, examinarea nedepasind 20 de minute pentru fiecare candidat;3. pentru clasele cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare:a) în vederea obţinerii atestatului pentru predarea limbilor străine: … – lectia finala;– prezentarea proiectului didactic; membrii comisiei de examinare pot adresa candidatului întrebări, fără a depăşi 20 de minute pentru fiecare candidat;– proba scrisă este de o ora;b) în vederea obţinerii atestatului pentru predarea religiei: … – lectia finala;– prezentarea proiectului didactic; membrii comisiei de examinare pot adresa candidatului întrebări, fără a depăşi 20 de minute pentru fiecare candidat;– proba orala este de 20 de minute pentru fiecare candidat. +
Articolul 15(1) Catedra de specialitate din fiecare liceu elaborează şi afişează, până la sfârşitul lunii ianuarie din semestrul al doilea al anului şcolar terminal, listele cu teme pentru proiectele practice. La selectarea temelor se va ţine seama de aspectele fundamentale prevăzute în programa şcolară din liceu şi se va urmări, în mod special, latura practic-aplicativa a domeniului. … (2) Temele proiectelor practice vor fi astfel stabilite încât să aibă grade de complexitate aproximativ egale. … V. Evaluarea probei +
Articolul 16(1) Proba practica va fi evaluată separat de cei doi membri ai comisiei de examinare stabiliţi conform art. 10. … (2) În situaţia în care diferenţa dintre notele acordate de membrii comisiei de examinare este mai mare de un punct, preşedintele sau vicepreşedintele (cadru didactic de specialitate) va stabili nota finala, prin reevaluarea probei. … +
Articolul 17(1) Nota finala acordată de un examinator se calculează ca medie aritmetica cu doua zecimale, fără rotunjire, a următoarelor note: … a) la clasele cu profil matematica-informatica, intensiv informatica: … – nota pentru realizarea, prezentarea şi motivarea teoretică a proiectului (produsului software) realizat în timpul orelor de laborator, în semestrul al doilea;– media aritmetica a notelor obţinute la cele 3 subiecte din biletul extras în ziua probei; aceasta medie trebuie să fie minimum 6 (şase) pentru promovarea examenului;b) la clasele cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor: … – nota pentru lucrarea elaborata;– nota pentru prezentarea şi motivarea teoretică a lucrării;c) la clasele cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare: … (i) limbi străine– nota obţinută ca medie aritmetica a notelor:● pentru proiectarea, desfăşurarea şi evaluarea lectiei;● pentru competenţa de comunicare orala în limba străină, evaluată atât pe parcursul desfăşurării lectiei, cat şi în timpul sustinerii proiectului;– nota obţinută la proba scrisă;(îi) religie:– nota obţinută ca medie aritmetica a notelor:● pentru proiectarea, desfăşurarea şi evaluarea lectiei;● pentru competenţa de comunicare orala, evaluată atât pe parcursul desfăşurării lectiei, cat şi în timpul sustinerii proiectului;● nota obţinută la proba orala.(2) Nota finala pentru obţinerea atestatului se stabileşte ca medie aritmetica a notelor finale acordate de fiecare examinator. … VI. Dispoziţii finale +
Articolul 18Nu se admit contestaţii la proba practica şi la proba orala. +
Articolul 19Atestatul se eliberează de secretariatul liceului, după încheierea cursurilor clasei terminale (a XII-a/a XIII-a), astfel:1. la clasele cu profil matematica-informatica, intensiv informatica: absolvenţilor care au obţinut la proba practica de specialitate, prevăzută în prezenta metodologie, cel puţin media 7 (şapte);2. la clasele cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor: absolvenţilor care au obţinut la proba practica de specialitate, prevăzută în prezenta metodologie, cel puţin media 7 (şapte).––-