În temeiul prevederilor art. 6,51,54,73,75 și 77 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative,ținând cont de prevederile Regulamentului (UE) nr. 537/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind cerințe specifice referitoare la auditul statutar al entităților de interes public și de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei,președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar emite prezentul ordin. +
Articolul INormele privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 87/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 21 august 2018, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 11, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (8^1), cu următorul cuprins:(8^1)În cazul în care autorizarea auditorului financiar a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații conform alin. (1), auditorul financiar are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării prevăzut la alin. (2) să depună raportul anual de activitate/rapoartele anuale de activitate pentru activitatea desfășurată până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării. … 2.La articolul 12, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu următorul cuprins:(5^1)În cazul în care autorizarea firmei de audit a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații conform alin. (1), firma de audit are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării prevăzut la alin. (2) să depună raportul anual de activitate/rapoartele anuale de activitate pentru activitatea desfășurată până la momentul emiterii ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării. … 3.La articolul 13, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Cererea prevăzută la alin. (1) se depune de către auditorii financiari care nu mai au în derulare și nici nu vor mai derula activități de audit financiar și este însoțită atât de declarația pe propria răspundere a auditorului financiar din care să reiasă că acesta/aceasta nu se află în vreuna dintre situațiile prevăzute la alin. (3) sau la care face trimitere alin. (3), cât și de declarația pe propria răspundere (anexa nr. 4) din care să reiasă că auditorul financiar a depus pe platforma online raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării. … 4.La articolul 13, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)În urma analizării cererii de retragere a autorizării de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS, în cazul în care se constată faptul că nu a/au fost depus(e) pe platforma online raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării, cererea de retragere a autorizării se respinge, iar auditorul financiar răspunde pentru falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații. … 5.La articolul 13, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5)În cazul aprobării cererii, președintele ASPAAS emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), un ordin cu privire la retragerea autorizării la cererea auditorilor financiari. Emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării se face doar în situația în care auditorul financiar a depus raportul anual de activitate/rapoartele anuale de activitate pentru activitatea desfășurată până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării. Ordinul președintelui ASPAAS de retragere a autorizării se emite în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR. … 6.După articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 19, cu următorul cuprins: +
Articolul 19 AnexeAnexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme. … 7.După anexa nr. 3 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 4, având cuprinsul prevăzut în anexa la prezentul ordin. … +
Articolul IIAnexa face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar,
Cristiana Doina TudorBucurești, 30 iulie 2019.Nr. 494. +
ANEXĂ(Anexa nr. 4 la norme)
Declarație pe propria răspundereSubsemnatul/Subsemnata, …………………………, legitimat(ă) cu buletinul/ cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ……………, eliberat(ă) de ……………………. la data de …………, cod numeric personal (CNP) ……………………, în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic …………………, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322,323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că am depus pe platforma online disponibilă la adresa raportare.aspaas.gov.ro raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.Subsemnatul, ………………………., declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.
Data ……………………….
Semnătură
…………………….––