ORDIN nr. 490 din 17 aprilie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILORNr. 490 din 17 aprilie 2008MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI EGALITATII DE SANSENr. 479 din 1 august 2008
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 13 august 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PECERINTE 17/04/2008
ActulREFERIRE LAHG 381 25/04/2007 ART. 14
ActulREFERIRE LAHG 367 18/04/2007 ART. 4
ActulREFERIRE LAHG 367 18/04/2007 ART. 5
ART. 1APROBA PECERINTE 17/04/2008
ART. 3REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 256 29/03/2013

pentru aplicarea cerinţelor minime privind anumite aspecte legate de condiţiile de muncă ale lucrătorilor mobili care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră în sectorul feroviar



Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în conformitate cu art. 4 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007, cu modificările ulterioare şi al art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse,ministrul transporturilor şi ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse emit următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă cerinţele minime privind anumite aspecte legate de condiţiile de muncă ale lucrătorilor mobili care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră în sectorul feroviar, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2(1) Cerinţele minime se aplică lucrătorilor feroviari mobili repartizaţi la serviciile de interoperabilitate transfrontalieră efectuate de operatorii de transport feroviar.(2) Prezentele cerinţe nu se aplică personalului de tren repartizat în cadrul următoarelor servicii de transport feroviar:– transportul feroviar transfrontalier de călători local sau regional;– transportul feroviar transfrontalier de marfă pe rute ce nu depăşesc 15 km dincolo de frontieră de stat;– transportul feroviar pe rute transfrontaliere care încep şi se termină pe infrastructura naţională şi utilizează infrastructura unui alt stat membru al Uniunii Europene fără a opri pe teritoriul statului respectiv.
 + 
Articolul 3În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile sunt definite după cum urmează:1. servicii de interoperabilitate transfrontalieră – acele servicii de transport feroviar transfrontalier pentru efectuarea cărora operatorii de transport feroviar trebuie să deţină cel puţin două certificate de siguranţă, cel de pe teritoriul României fiind emis conform prevederilor Legii nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară;2. lucrător mobil care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră – orice lucrător care face parte din personalul de tren, repartizat la serviciile de interoperabilitate transfrontalieră pentru mai mult de o oră pe zi de muncă;3. timp de muncă – orice perioadă în care salariatul prestează munca, se află la dispoziţia angajatorului şi îndeplineşte sarcinile şi atribuţiile sale, conform prevederilor contractului individual de muncă, contractului colectiv de muncă aplicabil şi/sau ale legislaţiei în vigoare;4. perioadă de odihnă – orice perioadă care nu reprezintă timp de muncă;5. timp de noapte – orice perioadă de minimum 7 ore, cuprinsă între orele 22,00-6,00;6. schimb de noapte – orice schimb de minimum 3 ore de muncă pe timp de noapte;7. odihnă în afara domiciliului – odihnă zilnică de care lucrătorul mobil nu poate beneficia la domiciliul său;8. mecanic de locomotivă – orice lucrător autorizat să conducă un vehicul feroviar de tracţiune;9. timp de conducere – durata activităţii programate în timpul căreia mecanicul de locomotivă este răspunzător de vehiculul feroviar de tracţiune, excluzând timpul prevăzut pentru punerea în funcţiune sau pentru oprirea acestui vehicul, dar incluzând orice întreruperi planificate pe durata cărora mecanicul de locomotivă rămâne răspunzător de vehiculul feroviar de tracţiune.
 + 
Articolul 4Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea juridică, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
 + 
Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.*Prezentul ordin transpune în totalitate prevederile Directivei 2005/47/CE a Consiliului din 18 iulie 2005 privind Acordul dintre Comunitatea Căilor Ferate Europene (CER) şi Federaţia Europeană a Lucrătorilor în Transporturi (ETF) asupra anumitor aspecte legate de condiţiile de muncă ale lucrătorilor mobili care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră în sectorul feroviar, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 195 din 27 iulie 2005.Ministrul transporturilor,Ludovic OrbanMinistrul muncii,familiei şi egalităţii de şanse,Paul Păcuraru
 + 
Anexa CERINŢE MINIMEprivind anumite aspecte legate de condiţiile de muncă ale lucrătorilor mobili care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră în sectorul feroviarOdihna zilnică la domiciliu + 
Articolul 1(1) Odihna zilnică la domiciliu este de minimum 12 ore consecutive într-o perioadă de 24 de ore.(2) Odihna zilnică la domiciliu poate fi redusă la cel mult 9 ore o dată la 7 zile. În acest caz, orele corespunzătoare diferenţei dintre perioada redusă de odihnă şi perioada de 12 ore se adaugă la următoarea perioadă de odihnă zilnică la domiciliu.(3) O perioadă zilnică de odihnă la domiciliu, redusă la cel mult 9 ore, nu poate fi programată între două perioade de odihnă zilnică în afara domiciliului.Odihna zilnică în afara domiciliului
 + 
Articolul 2(1) Odihna zilnică în afara domiciliului este de minimum 8 ore consecutive într-o perioadă de 24 de ore.(2) Orice perioadă de odihnă în afara domiciliului va fi urmată de o perioadă de odihnă la domiciliu. Cea de-a doua perioadă de odihnă consecutivă în afara domiciliului, precum şi compensarea pentru odihna în afara domiciliului se pot stabili prin negocieri între partenerii sociali sau la nivel de operator de transport feroviar, după caz.(3) În vederea asigurării unei recuperări eficiente a personalului, se recomandă angajatorului să acorde atenţie nivelului de confort al spaţiului de cazare pus la dispoziţia personalului care se odihneşte în afara domiciliului.Perioadele de pauză
 + 
Articolul 3(1) Dacă timpul de muncă al unui mecanic de locomotivă este mai mare de 8 ore, se asigură o perioadă de pauză de cel puţin 45 de minute în timpul zilei de lucru, iar dacă timpul de lucru este între 6 şi 8 ore, pauza va fi de cel puţin 30 de minute.(2) Orele la care se programează pauzele şi durata acestora se stabilesc în aşa fel încât să se asigure recuperarea eficientă a mecanicului de locomotivă.(3) Pauzele se pot adapta pe parcursul unei zile de lucru în cazul întârzierii trenurilor.(4) O parte din pauză trebuie asigurată între a 3-a şi a 6-a oră de lucru.(5) În cazul în care este disponibil un al doilea mecanic de locomotivă, nu se aplică prevederile alin. (1)-(4), iar pauzele vor fi acordate în conformitate cu prevederile Codului muncii sau ale contractului colectiv de muncă aplicabil.(6) Pentru alte categorii de personal de bord se acordă o pauză de cel puţin 30 de minute, dacă timpul de lucru este mai lung de 6 ore.Perioada de odihnă săptămânală
 + 
Articolul 4(1) Toţi lucrătorii mobili care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră au dreptul, la fiecare perioadă de 7 zile, la o perioadă minimă neîntreruptă de odihnă de 24 de ore, plus perioada de odihnă zilnică de 12 ore menţionată la art. 1 din prezenta anexă.(2) În fiecare an, fiecare lucrător mobil are dreptul la 104 perioade de odihnă de câte 24 de ore, inclusiv perioadele de 24 de ore ale celor 52 de perioade de odihnă săptămânale, acordate astfel încât să includă:– 12 perioade de odihnă duble, de 48 de ore plus o perioadă de odihnă zilnică de 12 ore, inclusiv sâmbăta şi duminica;– 12 perioade de odihnă duble, de 48 de ore plus o perioadă de odihnă zilnică de 12 ore, fără garanţia că sunt incluse o sâmbătă şi o duminică.Timpul de conducere
 + 
Articolul 5(1) Timpul de conducere, aşa cum este definit la art. 3 din ordin, nu depăşeşte 9 ore pentru un schimb de zi şi 8 ore pentru un schimb de noapte între două perioade de odihnă zilnică.(2) Timpul maxim de conducere într-o perioadă de două săptămâni se limitează la 80 de ore.Verificări
 + 
Articolul 6Pentru a permite monitorizarea respectării dispoziţiilor ordinului, operatorii de transport feroviar vor ţine o evidenţă a orelor zilnice de muncă şi a perioadelor de odihnă pentru lucrătorii mobili, care va fi păstrată cel puţin un an._________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x