ORDIN nr. 446 din 27 aprilie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 396 din 8 mai 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 27/04/2006
ActulREFERIRE LAHG 957 18/08/2005
ActulREFERIRE LAOG (R) 9 07/08/1992
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEPROGRAM 04/07/2024
ActulREFERIT DEPROGRAM 22/07/2020
ActulREFERIT DEHG 876 15/10/2014
ActulREFERIT DEPROGRAM 15/10/2014
ActulREFERIT DEHG 570 16/06/2010
ActulREFERIT DEPROGRAM 16/06/2010
ActulREFERIT DEHG 685 24/06/2008
ActulREFERIT DEPROGRAM 24/06/2008
ActulREFERIT DEHG 838 01/08/2007
ActulREFERIT DEPROGRAM 01/08/2007

pentru stabilirea Metodologiei privind cercetarea statistica referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare



În temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistica,ţinând seama de Directiva Consiliului 1119/80/CEE privind statistica transporturilor de mărfuri pe cai navigabile interioare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L339 din 15 decembrie 1980,având în vedere Hotărârea Comitetului de avizare metodologică nr. 1 din 12 ianuarie 2005,preşedintele Institutului Naţional de Statistica emite următorul ordin: + 
Articolul 1Obiectul prezentului ordin este de a stabili Metodologia privind cercetarea statistica referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare.
 + 
Articolul 2Metodologia este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 3Institutul Naţional de Statistica va asigura actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia europeană.
 + 
Articolul 4(1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de compartimentul de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistica.(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii pentru statistica oficială din România.
 + 
Articolul 5Începând cu data prezentului ordin se abroga orice alte dispoziţii contrare.
 + 
Articolul 6Prezentul ordin se va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Preşedintele Institutului Naţionalde Statistica,Dan Ion GhergutBucureşti, 27 aprilie 2006.Nr. 446.
 + 
Anexa RomâniaInstitutulNaţional deStatisticaMetodologia privindCercetarea statistica referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare1. Cadrul general1.1. Obiectivele cercetării statisticeObiectivul principal al cercetării statistice referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare este constituit de colectarea datelor lunare privind operaţiunile de trafic de mărfuri, pe nave destinate transportului pe căile navigabile interioare, indiferent de ţara în care nava este înregistrată sau înmatriculată. La nivel european, statistica transportului de mărfuri pe cai navigabile interioare are la baza "principiul teritorialitatii". Statele raportoare colectează date referitoare la mărfurile încărcate, descărcate sau care tranziteaza teritoriul lor naţional, transportate în cont propriu sau în contul altora.Prezenta cercetare permite obţinerea unor statistici pe baze comparabile şi armonizate cu nivelul celor din Statele Membre ale Uniunii Europene, constituirea bazei de date referitoare la traficul portuar maritim, valorificarea rezultatelor prin studii şi analize şi participarea la stabilirea sistemului integrat European de date statistice.1.2. Cadrul legalProiectarea metodologiei cercetării statistice a fost realizată în conformitate cu prevederile Directivei Consiliului 1119/1980/CEE privind statistica transporturilor de mărfuri pe cai navigabile interioare. Au fost de asemenea, respectate recomandările şi normele Oficiului de statistica al Uniunii Europene – Eurostat, în special Eurostat Metadata şi Glosarul pentru statistica transporturilor – editia a III-a, 2003.1.3. Concepte şi definiţii1. Cale navigabila interioară: întindere de apa – fluviu, lac, rau, canal – care nu este parte a unei mari şi care în mod natural sau prin intervenţia omului este accesibil navigaţiei, în primul rând pentru nave destinate transportului pe cai navigabile interioare.Lungimea fluviilor, râurilor, canalelor este masurata pe mediana. Calea navigabila care constituie frontiera dintre doua tari este inclusă în raportarile statistice ale ambelor state.2. Transport pe cai navigabile interioare: orice deplasare a marifurilor sau pasagerilor utilizând nave destinate transportului pe reţeaua de cai navigabile interioare.Nu sunt supuse scopului prezentei cercetări statistice transporturile de mărfuri pe nave cu o capacitate mai mica de 50 tdwt, navele utilizate în principal pentru transportul de călători, bacurile, navele utilizate de administraţiile portuare şi de către autorităţile publice doar în scopuri necomerciale, navele utilizate ca buncare şi pentru depozitare. De asemenea, nu sunt incluse în cercetare navele care nu sunt utilizate pentru transportul de mărfuri cum ar fi: pescadoarele, dragoarele, atelierele plutitoare, ambarcatiunile de agrement sau de locuit.3. Nave pentru cai navigabile interioare: sunt navele, cu sau fără autopropulsie, construite pentru transportul de mărfuri pe căile navigabile interioare şi înregistrate ca antre. Sunt incluse în cercetare navele în reparaţii şi navele de transport pe cai navigabile interioare care sunt autorizate sa navigheze şi pe mare.4. Trafic de mărfuri pe cai navigabile interioare: orice deplasare pe căile navigabile interioare a unei nave de navigaţie interioară care transporta mărfuri, indiferent de naţionalitatea acesteia. Sunt excluse scopului prezentei cercetări navele pe durata transportului lor pe un alt vehicul de transport, inregistrandu-se doar deplasarea acestora în mod activ.5. Trafic naţional: mărfurile sunt încărcate şi descărcate în doua locuri situate în acelaşi stat raportor, indiferent de ruta urmată. Deplasarea poate include tranzitul printr-o a doua ţara.6. Trafic internaţional: mărfurile sunt fie încărcate, fie descărcate, în statul raportor. Deplasarea poate include şi tranzitul prin una sau mai multe terţe tari.7. Tranzit: mărfurile sunt transportate pe teritoriul statului raportor, fără nici o încărcare, descărcare sau transbordare pe teritoriul tarii tranzitate.8. Mărfuri încărcate şi descărcate: mărfurile plasate pe o nava, în vederea transportării lor între locul de încărcare şi cel de descărcare şi respectiv, mărfurile transferate de pe nava la locul de descarca.Transbordarea de pe o nava pentru cai navigabile interioare pe o alta este privită ca o descărcare urmată de o încărcare. Aceeaşi definiţie se aplică la schimbarea remorcherelor şi impingatoarelor.9. Greutatea mărfurilor transportate pe căile navigabile interioare (în tone): este înregistrată greutatea bruta-bruta a mărfurilor care cuprinde mărfurile, ambalajele acestora şi echipamentele de tipul containerelor sau paletilor.10. Tona-kilometru pe căile navigabile interioare: unitate de măsura care reprezintă transportul unei tone de mărfuri pe căile navigabile interioare pe distanta de un kilometru (este considerată distanta parcursă efectiv). În conformitate cu principiul teritorialitatii, "tona-kilometru" este considerată cea mai buna măsura a performantei care permite compararea modurilor de transport şi a ţărilor, evitand riscul dublei înregistrări în transportul internaţional.2. Descrierea cercetării statistice2.1. Sfera de cuprindereCercetarea statistica privind traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare este o cercetare statistica exhaustiva. Colectivitatea statistica studiata este constituită din administraţiile portuare şi primăriile care administrează porturi. Datele de trafic de mărfuri pe căile navigabile interioare, sunt colectate şi transmise trimestrial la INS pentru fiecare dintre porturile administrate.2.2. Principalele variabile studiate şi chestionarul cercetării statisticeCercetarea statistica referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare se desfăşoară trimestrial, pe baza chestionarului electronic TR2-E Traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare. Chestionarul conţine formatul de transmitere electronică a datelor, precizări metodologice, definirea indicatorilor statistici şi exemple de transmitere a datelor.Principalii indicatori statistici studiati sunt:1. Port raportor: portul pentru care se face raportarea statistica.2. Port de încărcare sau descărcare: portul în care mărfurile descărcate de pe nava în portul raportor au fost încărcate, sau portul în care urmează a fi descărcate mărfurile plasate pe nava în portul raportor. În nomenclator sunt enumerate corespunzător porturilor, codurile alocate judeţelor şi regiunilor de încărcare şi/sau descărcare a mărfurilor şi codurile ţărilor de incarare şi descărcare.3. Direcţie de trafic: intrare în port, ieşire din port sau tranzit al unei nave de navigaţie interioară.4. Tip de nava: nava se defineste corespunzător construcţiei şi destinaţiei.5. Naţionalitate de înregistrare a navei (Pavilionul navei): ţara şi/sau teritoriul în care este înregistrată nava sau, în lipsa acestor date, ţara de domiciliu a proprietarului navei.6. Greutatea mărfurilor transportate pe cai navigabile interioare (în tone) cuprinde mărfurile, ambalajele acestora şi greutatea containerelor sau paletilor.7. Grupa de mărfuri: clasificare a mărfurilor transportate funcţie de categoria acestora, în conformitate cu Nomenclatorul Standard de Transporturi/Revizuit – NST/R.8. Distanta parcursă pe cai navigabile interioare (în km) este distanta parcursă de nava de transport pe cai navigabile interioare pe teritoriul naţional.Sunt definite următoarele clase de distanta: 0-49 km, 50-149 km, 150-499 km, peste 500 km.2.3. Clasificari şi nomenclatoare utilizateÎn cadrul cercetării statistice referitoare la traficul portuar maritim sunt utilizate următoarele nomenclatoare, care să regăsesc în completarea prezentei ANEXE.● Nomenclatorul de porturi;● Nomenclatorul tipului de nava;● Nomenclatorul naţionalităţii de înregistrare a navei;● Nomenclatorul Standard de Transporturi/Revizuit – NST/R;● Nomenclatorul unităţilor statistice cuprinse în cercetare.2.4. Metode şi algoritm de calcul al principalilor indicatoriÎn chestionarul electronic se înscriu datele pentru fiecare camp, cu respectarea conceptelor de la pct. 1.3., a definitiei fiecărei variabile studiate (pct. 2.2), a nomenclatoarelor de la pct. 2.3. şi a unităţilor de măsura specificate în formularul cercetării statistice.Calculul indicatorilor Greutate bruta a mărfurilor încărcate/descărcate şi Greutate bruta pentru grupa de mărfuri transportate este efectuat prin însumarea valorilor înscrise în campurile corespunzătoare, pentru fiecare dintre porturile cercetate.Indicatorul de performanţă a traficului portuar de mărfuri, Tone-kilometri, se calculează prin însumarea valorilor produsului dintre greutatea bruta-bruta a mărfurilor transportate şi distanta parcursă efectiv.3. Organizarea culegerii şi prelucrarea datelor3.1. Metoda de înregistrareColectarea şi transmiterea la INS a datelor din chestionarul cercetării este efectuată de către persoanele desemnate de către unităţile statistice cercetate, prin metoda auto-înregistrării şi cuprinde date pentru fiecare luna calendaristică, referitoare la mărfurile încărcate şi descărcate şi navele pentru cai navigabile interioare înregistrate ca intrari, respectiv iesiri sau care tranziteaza porturile administrate.Datele sunt recepţionate la INS prin posta electronică. Formatul de înregistrare poate fi de tip .txt cu simbolul ";" ca separator de camp, sau de tip .xls.3.2. Perioada de referinţa şi de înregistrare● Perioada de referinţa a cercetării este trimestrul.● Perioada de înregistrare are ca termen a 27 – a zi da la încheierea trimestrului de referinţa.3.3. Prelucrarea datelorPrelucrarea datelor transmise de către unităţile statistice incluse în cercetare este efectuată în cadrul compartimentului de specialitate din cadrul INS, în următoarea succesiune:● Recepţia fisierelor cu date primite prin posta electronică;● Efectuarea controlului logic;● Analizarea erorilor;● Realizarea corectiilor şi validarea datelor la nivel de fisier;● Concatenarea datelor în vederea obţinerii fisierului de arhiva;● Generarea şi realizarea tabelelor finale ale lucrării;● Generarea şi verificarea seturilor de date care sunt transmise la Comisia Europeană – Eurostat.3.4. Sistemul ITSistemul informatic de prelucrare a datelor primite de la unităţile statistice cercetate este o aplicaţie originala realizată în cadrul Direcţiei de Proiectare şi întreţinere a aplicatiilor IT din cadrul INS şi utilizează sistemul de gestiune a bazelor de date relationale Microsoft Visual FoxPro 6.0. Seturile de date obţinute respecta structura şi standardele de acuratete solicitate la nivel european.4. Prezentarea şi utilizarea rezultatelor cercetării statistice4.1. Principalii indicatori rezultaţiCercetarea statistica are ca scop colectarea datelor referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare, oferă posibilitatea diseminarii acestor date către utilizatori şi de asemenea, permite transmiterea către Comisia Europeană – Eurostat a indicatorilor solicitati în vederea obţinerii statisticilor la nivelul Uniunii Europene.Datele sunt transmise la Eurostat prin posta electronică în termen de cinci luni de la încheierea perioadei de referinţe, în conformitate cu formatele electronice de transmitere a datelor de trafic de mărfuri pe cai navigabile interioare.4.2. Forme de prezentare a rezultatelorDatele privind traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare sunt utilizate pentru diverse analize şi studii, fiind cuprinse în publicaţiile INS, completate în chestionarele internaţionale sau transmise conform cerinţelor utilizatorilor interni sau externi.La nivel naţional, diseminarea datelor se face trimestrial în Traficul portuar de mărfuri, în Buletinul statistic lunar şi de asemenea, în Anuarul Statistic al României, publicaţii ale Institutului Naţional de Statistica.Nomenclatorul de porturi*)–––Notă *) Nomenclatorul este reactualizat periodic de către Eurostat.

             
  Denumire Cod Denumire Cod Cod judeţ Regiune de dezvoltare
  OLANDA – necunoscut NL888 ROMÂNIA      
  ROTTERDAM NLRTM AGIGEA ROAGI 13 2
  GERMANIA – necunoscut DE888 BASARABI ROBAB 13 2
  DEGGENDORF DEDEG BAZIAŞ ROBAZ 11 5
  KELHEIM DEKEH BECHET ROBEC 16 4
  REGENSBURG DEREG BRĂILA ROBRA 9 2
  AUSTRIA- necunoscut AT888 CALAFAT ROCLF 16 4
  HAINBURG ATHBG CĂLĂRAŞI ROCLR 51 3
  KREMS ATKRM CERNAVODĂ ROCEV 13 2
  LINZ ATLNZ CHILIA ROCHI 35 2
  PASSAU ATPAS CONSTANŢA ROCND 13 2
  PISCHELDORF ATPSD CORABIA ROCOR 28 4
  WIEN ATWIN DROBETA TR. SEVERIN RODTS 25 4
  SLOVACIA SK888 GALAŢI ROGAL 17 2
  BRATISLAVA SKBAB GIURGENI ROGRN 21 3
  GABCIKOVA SKGBK GIURGIU ROGRG 52 3
  KOMARNO SKKNP HÂRŞOVA ROHRV 13 2
  UNGARIA – necunoscut HU888 ISACCEA ROISC 36 2
  BAJA HUBAJ LUMINIŢA ROLUM 13 2
  BEZDAN HUBZD MĂCIN ROMAC 36 2
  BUDAPEST HUBUD MAHMUDIA ROMAH 36 2
  DUNAUJVAROS HUDNV MEDGIDIA ROMED 13 2
  KOMAROM HUKOM MIDIA ROMID 13 2
  MOHACS HUMOH MOLDOVA VECHE ROMDV 11 5
  CROAŢIA – necunoscut HR888 OLTENIŢA ROOLT 51 3
  VUKOVAR HRVKV ORŞOVA ROOSV 25 4
  SERBIA-MUNTENEGRU   OVIDIU ROOVI 13 2
  – necunoscut CS888 POARTA ALBĂ ROPAL 13 2
  BELGRAD CSBLG SULINA ROSUL 36 2
  NOVI SAD CSNVS TULCEA ROTCE 36 2
  OSIJEK CSOSI TURNU MĂGURELE ROTMG 34 3
  PANCEVO CSPNC VEDEA ROVED 52 3
  SMEDEREVO CSSMD ZIMNICEA ROZIM 34 3
  VELICO GRADIŞTE CSVLG FETEŞTI ROFET 21 3
  PRAHOVO CSPHV        
  BULGARIA- necunoscut BG888        
  LOM BGLOM        
  KOSLODUI BGKOS        
  ORIAHOVO BGORE        
  RUSE BGRDU        
  SILISTRA BGSLS        
  SOMOVIT BGSOM        
  SVISTOV BGSVI        
  TUTRAKAN BGTRK        
  VIDIN BGVID        
  UCRAINA – necunoscut UA888        
  IZMAIL UAIZM        
  KILIYA UAKIA        
  RENI UARNI      

Nomenclatorul tipului de nava

     
  Cod Tip navă
  1_ Automotoare
  11 Automotoare-cisternă
  12 Alte automotoare
  2_ Şalande
  21 Şalande-cisternă
  22 Alte şalande
  3_ Barje (care cuprind şi şalande-barje)
  31 Barje-cisternă
  32 Alte barje (care cuprind şi barje de navigare)
  40 Alte nave pentru transportul de mărfuri

Nomenclatorul naţionalităţii de înregistrare a navelor*)–––Notă *) Nomenclatorul este reactualizat periodic de către Eurostat

  Număr rând Nume ţară Cod – 2an Continent
  1 Africa de Sud ZA Africa
  2 Afghanistan AF Asia
  3 Albania AL Europa
  4 Algeria DZ Africa
  5 Andorra AD Europa
  6 Angola AO Africa
  7 Anguilla AI America
  8 Antarctica AQ Antarctica
  9 Antigua Barbuda AG America
  10 Antile Olandeze, Insulele AN America
  11 Arabia Saudită SA Asia
  12 Argentina AR America
  13 Armenia AM Asia
  14 Aruba AW America
  15 Australia AU Oceania
  16 Austria AT Europa
  17 Azerbaijan AZ Asia
  18 Bahamas BS America
  19 Bahrain BH Asia
  20 Bangladesh BD Asia
  21 Belarus BY Europa
  22 Barbados BB America
  23 Belgia BE Europa
  24 Belize BZ America
  25 Benin BJ Africa
  26 Bermuda BM America
  27 Bhutan BT Asia
  28 Bosnia-Herţegovina BA Europa
  29 Bouvet, Insula BV Antarctica
  30 Brazilia BR America
  31 Brunei Darussalam BN Asia
  32 Bulgaria BG Europa
  33 Burkina Faso BF Africa
  34 Burundi BI Africa
  35 Cambodgia KH Asia
  36 Camerun CM Africa
  37 Canada CA America

Nomenclatorul Standard de Transporturi/Revizuit – NST/R

     
  Cod Denumire grupa de mărfuri
  1 Cereale
  2 Cartofi, alte legume şi fructe proaspete sau congelate
  3 Animale vii, sfeclă de zahăr
  4 Lemn şi plută
  5 Produse şi fibre textile sintetice şi artificiale, alte materii brute de de origine animală sau vegetală (piei, blănuri, cauciuc brut)
  6 Produse alimentare şi nutreţuri pentru animale
  7 Seminţe uleioase, fructe oleaginoase şi grăsimi
  8 Combustibili minerali solizi (cărbune, cocs etc.)
  9 Petrol brut
  10 Produse petroliere
  11 Minereuri de fier, deşeuri de fier şi oţel zgură de furnal
  12 Minereuri şi deşeuri neferoase
  13 Produse metalice
  14 Ciment, var nestins, materiale prefabricate pentru construcţii
  15 Minerale brute sau prelucrate (de carieră şi balastieră, ipsos, sulfuri, zgură, cretă, sare etc.)
  16 Îngrăşăminte (naturale şi chimice)
  17 Produse chimice derivate din cărbune şi gudron
  18 Produse chimice, altele decât cele din cărbune şi gudron
  19 Celuloză şi deşeuri de hârtie
  20 Echipamente, maşini şi aparate pentru transport, motoare (asamblate sau nu) şi piese componente
  21 Articole fabricate din metal
  22 Sticlă, sticlărie şi produse ceramice
  23 Piele, textile, confecţii şi diverse articole fabricate
  24 Articole diverse (ambalaje destinate vânzării, mutări de echipament şi alte produse neclasificate în altă parte)

Nomenclatorul unităţilor statistice cuprinse în cercetare

  Denumire Cod SIRUES
  C.N. Administraţia Porturilor Maritime Constanţa 130245129
  C.N. Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa 133068053
  C.N. Administraţia Dunării Maritime Galaţi 171326982
  Primăria Municipiului Brăila*) 90402052
  C.N. Administraţia Porturilor Dunării Fluviale Giurgiu 520245806
  Primăria Municipiului Turnu Măgurele 340693170
  Primăria Oraşului Zimnicea 340693273

–––-    *) Cu începere din 23.12.2005, activitatea Administraţiei Portuare       Brăila a fost preluată de către Compania Naţionala "Administraţia       Porturilor Dunării Maritime Galaţi".–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x