pentru aprobarea modelului contractului individual de administrare
Ministrul sănătăţii şi familiei,vazand Referatul Direcţiei management, salarizare şi structuri unităţi sanitare nr. DB.574 din 23 ianuarie 2002,în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 68/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1999 privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea spitalelor,emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă modelul contractului individual de administrare, încheiat între directorul general al spitalului şi direcţia de sănătate publică sau Ministerul Sănătăţii şi Familiei şi ministerele cu reţea sanitară proprie, în funcţie de subordonare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.Fac excepţie de la prevederile prezentului ordin reţelele sanitare ale Serviciului de Informaţii Externe şi Ministerului Apărării Naţionale. +
Articolul 2Direcţiile generale şi direcţiile din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Familiei, direcţiile de sănătate publică, ministerele cu reţea sanitară proprie, unităţile sanitare cu paturi, subordonate direct Ministerului Sănătăţii şi Familiei, precum şi unităţile sanitare cu paturi, subordonate direcţiilor de sănătate publică, vor aduce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul sănătăţii şi familiei,Daniela Bartos +
Anexa 1CONTRACT INDIVIDUAL DE ADMINISTRARE– model –I. Părţile contractante1. Domnul …………, domiciliat în ………, str. …….. nr. …….., judeţul/sectorul ………, posesor al buletinului/cărţii de identitate seria ….. nr. …, codul numeric personal …………, în calitate de director general al Spitalului …….., cu sediul în localitatea ……………, pe de o parte,şi2. Direcţia de sănătate publică/Ministerul ……….., cu sediul în localitatea ……….., str. ……. nr. …, sectorul/judeţul …………., pe de altă parte,au convenit încheierea prezentului contract, cu respectarea următoarelor clauze:II. Obiectul contractuluiDirecţia de sănătate publică/Ministerul ……… încredinţează directorului general organizarea, conducerea şi gestionarea activităţii Spitalului ………, în scopul furnizarii de servicii medicale şi alte servicii, pe baza principiilor privind echitatea, necesitatea şi costul-eficienta.III. Durata contractului1. Prezentul contract se încheie pe o durată de 4 ani, care se poate renegocia ori de câte ori este nevoie, cu acordul ambelor părţi.2. În condiţiile îndeplinirii de către conducerea spitalului a indicatorilor de performanţă, la expirarea termenului prevăzut părţile pot conveni prelungirea contractului.IV. Drepturile şi obligaţiile directorului generalA. Directorul general are următoarele drepturi:1. sa primească un salariu de baza brut de …….. lei/luna, stabilit conform reglementărilor legale în vigoare;2. sa beneficieze de un concediu de odihnă de ………. zile lucrătoare şi de indemnizaţia aferentă;3. sa beneficieze de drepturi de asigurări sociale de stat;4. sa beneficieze de drept de informare nelimitată asupra activităţii spitalului, având acces la toate documentele privind activitatea medicală, economico-financiară etc. a acestuia.B. Directorul general are următoarele obligaţii:1. sa realizeze indicatorii de performanţă prevăzuţi în anexa la prezentul contract.În acest scop directorul general dispune de următoarele prerogative:a) elaborează şi aplica planul de activitate al spitalului; … b) concepe şi aplica strategii şi politici de dezvoltare ale spitalului, în concordanta cu strategia Ministerului Sănătăţii şi Familiei, având în vedere necesarul de servicii medicale din teritoriul respectiv; … c) organizează selectarea, angajarea şi concedierea personalului, cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii, a contractului colectiv de muncă şi a normativelor de personal elaborate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei. Promovarea personalului medico-sanitar se face potrivit normelor emise de Ministerul Sănătăţii şi Familiei; … d) negociaza contractul colectiv de muncă şi contractele individuale de muncă; … e) respecta competentele, atribuţiile şi sarcinile elaborate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei pe tipuri de unităţi; … f) reprezintă spitalul în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice; … g) încheie acte juridice în numele şi pe seama spitalului, conform legii; … h) organizează controlul calităţii activităţii spitalului; … i) asigura salarizarea personalului conform reglementărilor legale în vigoare; … 2. sa pună la dispoziţie organelor şi organismelor competente, la solicitarea acestora, în condiţiile legii, date privind activitatea spitalului;3. să raporteze, conform reglementărilor legale în vigoare, realizarea indicatorilor specifici activităţii medicale, financiari, economici, precum şi alte date privind activitatea de supraveghere, prevenire şi control;4 sa nu transmită altei persoane drepturile şi obligaţiile care rezultă din contractul de administrare, cu excepţia cazurilor de indisponibilitate;5. sa desemneze prin decizie un înlocuitor pentru perioadele în care nu este prezent în spital;6. sa nu efectueze angajarea de cheltuieli peste bugetul aprobat, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 13 alin. (10) lit. d) din Legea nr. 146/1999 privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea spitalelor, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 68/2001;7. sa elaboreze proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli;8. să raporteze, conform reglementărilor legale în vigoare, infectiile nozocomiale şi orice alta boala infectioasa depistata în spital;9. să asigure crearea condiţiilor necesare calităţii actului medical prestat de personalul medico-sanitar din spital;10. să asigure aplicarea prevederilor legale în vigoare privind organizarea şi funcţionarea spitalului;11. să asigure obţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare;12. sa elaboreze planul de acţiune pentru situaţii speciale;13. sa colaboreze cu reprezentanţii administraţiei publice locale şi ai societăţii civile pentru îmbunătăţirea condiţiilor materiale de acordare a actului medical;14. să respecte prevederile legale în vigoare referitoare la păstrarea confidenţialităţii asupra datelor, informaţiilor şi documentelor referitoare la activitatea spitalului.V. Drepturile şi obligaţiile Direcţiei de sănătate publică/ Ministerului …………A. Direcţia de sănătate publică/Ministerul ………… are următoarele drepturi:1. sa aprobe bugetul de venituri şi cheltuieli, cu avizul casei de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale;2. sa primească şi sa analizeze execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli lunar, trimestrial şi anual şi sa ia măsurile ce se impun;3. sa revoce directorul general, cu condiţia neîndeplinirii de către acesta a obligaţiilor prevăzute în contract.B. Direcţia de sănătate publică/Ministerul ………… are următoarele obligaţii:1. sa evalueze trimestrial realizarea indicatorilor de performanţă prevăzuţi în anexa;2. sa îi asigure directorului general libertate în conducerea, organizarea şi gestionarea activităţii spitalului;3. sa urmărească modul de acordare a drepturilor salariale lunare pentru directorul general.VI. Indicatorii de performanţă sunt prevăzuţi în anexa care face parte integrantă din prezentul contract. Nivelul indicatorilor se negociaza anual, potrivit legii.VII. Răspunderea părţilor1. Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute de prezentul contract părţile răspund potrivit prevederilor legii.Forta majoră apara părţile de răspundere.2. Directorul general răspunde civil, contraventional, material sau penal, după caz, pentru nerespectarea prevederilor legale şi pentru daunele produse spitalului prin orice acte contrare intereselor acestuia.VIII. Forta majoră1. Nici una dintre părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen şi/sau de executarea în mod necorespunzător – total sau parţial – a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forta majoră, astfel cum este definită de lege.2. Partea care invoca forta majoră este obligată sa notifice celeilalte părţi, în termen de ………. (zile, ore), producerea evenimentului şi sa ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.3. Dacă în termen de ………. (zile, ore) de la producere evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre ele sa pretindă daune-interese.IX. Modificarea contractuluiPrevederile prezentului contract pot fi modificate ori de câte ori este nevoie prin acordul ambelor părţi. De asemenea, contractul se va adapta corespunzător reglementărilor legale ulterioare încheierii acestuia şi care îi sunt aplicabile.X. Încetarea contractuluiPrezentul contract încetează prin:a) expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, iar părţile nu l-au renegociat în vederea prelungirii; … b) revocarea din funcţie a directorului general; … c) acordul de voinţa al părţilor semnatare; … d) apariţia unei situaţii de incompatibilitate prevăzute de lege; … e) nerealizarea timp de un an a indicatorilor de performanţă prevăzuţi în anexa la contract. … XI. LitigiiLitigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului contract se rezolva pe cale amiabila sau arbitrală. În lipsa unei clauze compromisorii, litigiile vor fi soluţionate la instanţele judecătoreşti.XII. Dispoziţii finaleDirectorul general al spitalului are dreptul să solicite mediere, consultanţa sau alte măsuri de protecţie din partea Ministerului …………. în soluţionarea situaţiilor conflictuale cu sindicatele.La revocarea din funcţie medicilor şi farmacistilor care ocupa funcţia de director general li se asigura postul avut anterior.Prevederile prezentului contract se completează cu prevederile Legii nr. 146/1999, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 68/2001, precum şi cu prevederile Codului comercial şi Codului civil, aplicabile. +
Anexa 1––-la contract––––INDICATORI DE PERFORMANTAIndicatori ai eficientei operationale:– durata medie de spitalizare;– raportul dintre numărul spitalizarilor de o zi şi numărul spitalizarilor de lungă durata;– rata de ocupare a paturilor sau indicele mediu de utilizare a paturilor.Indicatori de management financiar:– costul total pe zi de spitalizare, pe bolnav internat, pe pat;– costul medicamentelor pe zi, pe bolnav internat, pe pat;– costul pe o consultatie în ambulatoriu;– numărul pacientilor consultaţi în ambulatoriu şi internati faţă de totalul pacientilor consultaţi în ambulatoriu;– structura cheltuielilor pe articole bugetare.Indicatori ai managementului resurselor umane:– număr de bolnavi internati pe medic;– număr de bolnavi internati la o asistenţa medicală;– număr de consultaţii pe medic în ambulatoriu;– număr de bolnavi internati la o infirmiera;– procentul personalului medical din spital din totalul personalului angajat al spitalului;– procentul personalului medical cu studii superioare din totalul personalului medical;– procentul personalului medical cu studii medii din totalul personalului medical;– numărul personalului cu studii superioare economice.Indicatori de integrare a serviciilor:– procentul pacientilor care vin cu bilet de trimitere de la medicul de familie;– procentul bolnavilor care primesc bilet de externare şi scrisoare medicală către medicul de familie.Indicatori de asigurare a calităţii:– procentul pacientilor cu infectii postoperatorii (chirurgia septica/aseptica);– rata infectiilor nozocomiale;– procentul pacientilor reinternati neplanificati în 30 de zile;– procentul recaderilor la pacientii externati;– rata mortalitatii în spitale;– decese în primele 24 de ore de la internare;– decese la 48 de ore de la intervenţia chirurgicala;– indicele de neconcordanta între diagnosticul la internare şi la externare;– indicele de neconcordanta între diagnosticul la externare şi diagnosticul anatomopatologic.––––